Kaasutinkoneessa katti?

Ruisku

Eli kysymys kaikille tietäville:

Voiko kaasutinkoneessa olla katalysaattori? Joku väitti kivenkovaa että 90-luvun Ladoissa on katalysaattori, mutta silti siinä on kaasutinkone.

Edelleen uskoisin kouluajoilta muistaneeni että katalysaattori tarvii toimiakseen määrätyn seoksen. Eli puhumme Lambda-arvoista. Siksi kattiautoissa on lambdatunnistinkin. Tämän säätämiseen tarvitaan tietääkseni jonkin asteista elektroonista bensan syöttöä....eli ruiskua.

Kertokaa joku miten tää nyt sit toimii. Pitäis jotenkin päästä kaverin kanssa sopuun tässäkin riidassa....

19

3260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Werneri

      Lyhyesti vastaus on kyllä. Pidemmästi voi sanoa, että alkuvaiheessa joissain autoissa oli säätämättömiä katalysaattoreita jolloin käytössä saattoi olla myös kaasutin. Sitten oli myös elektronisesti säädettäviä kaasareita joissa taisi olla jo lambada säätökin.

    • ex-fiatisti

      Muistaakseni joissain merkeissä on 'ylimenokaudella' käytetty kaasutinta jossa on sähköistä ohjausta (eri asia kuin yksipistesuihkutus). Olisiko ollut myöskin Opel ja Skoda.

      Ns. kolmitoimikatalysaattori, joka puhdistaa jopa 90% päästöistä vaatii lambda-ohjauksen, mutta 'yksitoiminen' joka puhdistaa ehkä 50% voi toimia myös tarkasti säädetyn kaasuttimen kanssa.

      Myöskin monessa 70- ja 80-luvun jenkkiautossa on kaasutin ja katti. Niissäkin kaasuttimissa saattaa olla jotain sähköistä ohjausta mukana.

    • pemo

      Mulla oli -81 Camino jossa oli kaasari ja katti,
      ei kylläkään toiminut ollenkaan n.10 vuotta vanhassa autossa.

      • Nonnis

        Mulla on juuri sellainen Lada, jossa on katalysaattori ja kaasari. Kaasarissa on jotain sähköistä ohjausjuttua ja on siinä katissa tietääkseni se lambda-anturikin. Kyseinen auto on mallia 2105 1500 -94.


    • NN

      Japseissa oli ns säästömalleja jossa oli kaasutin ja katti, esom Nissanilla

      • japsikuski

        Nissan Sunnyssa vm.-91 eteenpäin oli kaasutinmoottori jossa oli 3-toimikatalysaattori happitunnistimella, en tiedä muissa japseissa olleen muita kuin yksi- tai monipistesuihkutuslaitteita 3-toimikatissa.
        Sitten oli kai jonkin verran jälkiasennuskatteja jotka olivat ns. säätämättömiä ja niihin kävi kaasarikonekkin.


    • ido59

      Katalysaattori on ollut pakollinen kaikissa USA:n autoissa vuodesta '75. Joten kyllä kaasari ja katti on niissä muutamassa kymmenessä miljoonassa autossa ainakin ollut.

    • Cat

      Eli kun tässä nyt on kateista höpisty niin hiipi mieleeni että minkälaisia kilometrejä katti Suomen oloissa kestää? Olettaen että moottori on säädöissään anturit toimivat niinkuin pitää. Ja puhe nyt siis noista ruiskun yhteydessä olevista kateista miks ei käyttökokemuksia voi heittää noista sähköisesti ohjatun kaasarin yhteydessä olevista kateistakin (kuulemma tarkkoja moottorin oikeille säädöille, että toimii). Jotta tämmöstä.

    • Subaru

      Mulla on vuoden 91 subaru justy ja siinä on kaasari ja katti.

      On toiminut ihan hyvin eikä oo katti tuhoutunut ainakaan vielä (noin 200000 km mittarissa)

    • ahma

      minkälaista tuskaa on saaha pakokaasupäästöjä kohilleen. arvaahan sen kun venäläinen tekee sähkökaasarin

      • KGB

        Lada 1500S - 95, joka katsastuksesta ekalla läpi ilman että on tarvinnut käyttää ensin kaasaria säädettävänä. Eikä huoltojakaan (eka huoltoa lukuun ottamatta) ole tehty merkkiliikeessä, vaan itse olen ne tehnyt.


      • Janne69
        KGB kirjoitti:

        Lada 1500S - 95, joka katsastuksesta ekalla läpi ilman että on tarvinnut käyttää ensin kaasaria säädettävänä. Eikä huoltojakaan (eka huoltoa lukuun ottamatta) ole tehty merkkiliikeessä, vaan itse olen ne tehnyt.

        Bensaa annetaan lambda-anturin näyttämän perusteella. Jos seokset eivät pysy kohdallaan, vaihdetaan lambda tai toinen/molemmat sähköisistä suuttimista.

        Tai no, bensanpintaa ja automaattirikastinta voi säätää...


      • ahma
        KGB kirjoitti:

        Lada 1500S - 95, joka katsastuksesta ekalla läpi ilman että on tarvinnut käyttää ensin kaasaria säädettävänä. Eikä huoltojakaan (eka huoltoa lukuun ottamatta) ole tehty merkkiliikeessä, vaan itse olen ne tehnyt.

        anoppilassa oli takavuosina parikin 92:osta kattiladaa ja koko ajan oli murheita! millon katti laukes tai millon kaasarit kettuili sun muuta! taisvat olla maanantaipäivän yksilöitä ja sulla on perjantai-yhksilö heh


      • KGB
        Janne69 kirjoitti:

        Bensaa annetaan lambda-anturin näyttämän perusteella. Jos seokset eivät pysy kohdallaan, vaihdetaan lambda tai toinen/molemmat sähköisistä suuttimista.

        Tai no, bensanpintaa ja automaattirikastinta voi säätää...

        ... voi säätää. Kaasuttimesta löytyy "CO-ruuvi" niinkuin perinteisestäkin kaasuttimesta. Kurkkujen imut pitää säätää oikeiksi tyhjäkäynnillä jne. Tietenkin "värähtelyventtiilien" pitää toimia kunnolla.

        Kaasuttimen säätö on tarkkaa puuhaa ja kun sen kerran laittaa ammattimies kohdalleen niin sen jälkeen toimii. Kaikki DA:n asentajat ei osaa sitä kunnolla tehdä, mutta muutamia osaajia löytyy.


    • Marko

      Itsellä oli vm-89 Mersu 190-bensa, siinä oli sähköohjattu kaasutin, katalysaattori ja lambda-tunnistin. Pääsi päästömittauksista läpi. Murheena oli kiusallinen nykiminen ja empiminen kiihdytystilanteissa ja kylmänä.

      Ladoissahan oli käytössä lambda-ohjaamaton katalysaattori kaasutinkoneessa, kuulemma meni läpi katsastuksesta ns. sääli-pykälällä, eli oli saatu erityisohjeet ministeriöstä. Nissan Sunny/Primera sekä Honda Accord 90-luvun alussa käyttivät myös sähkökaasaria katin yhteydessä, niissä pelasi ilmeisimmin koht hyvin.

      Kattihan kestää käyttöä kyllä, ellei käyntihäiriöt tai kolhiminen sitä vaurioita. Tiedän tapauksia, joissa katilla on ajettu yli 400 tkm ilman vaihtoa. Aika hyvin.

      • KGB

        Muutamia Samaroita myytiin normaalilla kaasarilla ja katilla. Toimivat ihan hyvin, mutta niihin ei tullut rek.otteeseen mainintaa vähäpäästöinen, joten katit lie poistettu.
        Ladoissa en muista norm. kaasuttajalla varustetuissa olleen kattia, vaan ne ovat ns. sähkökaasarilla varustettuja.


      • Ruisku

        Muistaakseni 190 Mersuissa oli sama ruisku kuin samanikäisissä Escorteissa eli LE-jetronic. Se oli sama mekaaninen ruisku kuin L-jetronic, mutta sähköisellä säätimellä. Tällä saatiin arvot kohdalleen kattiin. Kyse on 190E mallista.

        Muuten moni sekottaa yksipisteruiskun ja sähkökaasuttimet. Eikö se ole sama asia? Ne muistuttaa molemmat ulkonäöltään päällepäin tavalliselta kaasuttimelta....


      • Janne69

        91-vuosimallista alkaen sähköisesti ohjattu Solex-kaasutin, lambda-tunnistin, katalysaattori, kärjetön sytytys ja bensahöyryjen talteenotto bensatankista.

        Kahdella tuttavalla on tällainen Lada, toisesta mennyt katti vaihtoon.


    • elmeri

      mulla on 88 mallin caprice ja siinä on tietsikka ohjattu kaasutin, happianturi ja katti, ja toimii siten että kaasuttimessa on solenoidi mitä kompuutteri jatkuvasti naksuttaa ja päästää siten lisäilmaa, eli laihentaa seosta ja lambdaa tsekkaamalla se säätää solenoidin avautumis taajuutta , jos härvelit menee epäkuntoon, niin kone rupeaa käymään rikkaalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe