Soiton aloittaminen?

soittokiinnostaisi

Olen hieman kiinnostunut kitaransoiton aloittamisesta. Sähkökitara kiinnostaisi, mutta minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa soittokokemusta (no ehkä jokunen minuutti aikoinaan yläasteella). Eräs kitaransoittoa harrastava kaveri sanoi, että kun opettelisi soinnut aluksi niin soittoa voisi opetella yksinkin tabulatuurien avulla. Onko sointujen opetteleminen sitten vaikea homma, tarvitseeko siihen soitonopettajan? Kannattaisiko aluksi harjoitella akustisella kitaralla ennen sähkökitaraa?

19

17451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin aluksi

osta sähkis ja vahvistin siihen väliin äänensärkijä niin siitä se lähtee. muuta ei tarvita.

• keppana

No eihän kitaransoiton aloittamiseen tarvita, kuin jonkinnäköinen kitara ( vahvari, jos sähkö), mielummin soitettava sellainen ja ennenkaikkea sitä kiinnostusta. Tietysti hyvä olisi joku opus, esim. Suuri Kitarakirja ostaa tai lainata, niin saa jotain oikeeta matskua asiasta. Mitä opettajaa n tulee niin jos on mahdollisuuksia, hyödynnä, jos ei, älä jää opettajan puutetta murehtimaan. Monet kuuluisat kitaristit ovat itseoppineita.

Soinnut tulee aloittaa ihan perussoinnuista ja harjoitella niitä niinkauan, että pystyt vaihtamaan soinnusta toiseen sen enempää asiaa ajattelematta. Osa perussointujen sormituksista (mihin pistät sormet) saattaa tuntua aluksi erittäin vaikealta ellei mahdottomalta, mutta kun skebaa soittelet aluksi vaikka puoli tuntia kerrallaan, niin kyllä pikku hiljaa alkaa sujumaan. Myös sormet lähes satavarmasti kipeytyät vaikka soittelisit lyhyitäkin aikoja. Joten kannattaa ottaa alussa ihan rauhallisesti. Hiljaa hyvä tulee.

Mitä kitaran valintaan tulee niin sun kannattaa ehdottomasti ottaa sähkökitara jos se kiinnostaa, kuten sanoit. Kiinnostusta tarvitaa, koska vaikka kitaransoitto ei joidenkin mukaan ole ydinfysiikkaa, saattaa se aika lähelle sitä päästä varsinkin aloittelijan silmissä ja mikään muu silloin ei auta sinua kehittymään kuin se, että palaat kitaran luokse joka päivä ja siihen tarvitaan kiinnostusta.

Sitten mika ainakin minua suuresti auttoi motivoimaan oli se, että opettelet vaikka jonkun helpon riffin vaikka Deep Purplen Smoke on the waterin. Kaikki kyllä tietää piisin kun kuulee vaikkei nimi sanoisikaan mitään. Kun osaa pienen pätkän jotain biisiä, jo itsesään, sen osaaminen auttaa sinua palaamaan kitaran pariin useammin.

Ja kun menet kitaraa ostamaan, ota se sun kaverisi mukaan kauppaan auttamaan sopivan kitaran valinnassa.

• tahtoo_sen

Mistä löytyy Tuo mainitsemasi Purplen biisi ja samoin muitakin. Myös Status Quo kiinnostaa, ois kiva oppia Fransis Rossin kepeaa näpelöintiä ja Quon jumputtavaa menoa.
        Kaikki 70-luvun tabulatuurit ja biisit kiinnostaa. On lähipäivinä tulossa Fenderin 60 Classik Srtato Thomannilta.
        Nyt olen soitellut teräskieliakustista sen verran että muutama biisi ja perussoinnut sujuu automaattisesti katsomatta. Nyt haluan vähän rokimpaa sähkärille. Oon jo 50kyt vee. Mitä mieltä ootte, miten paljon hitaammin tämmönen osakalju oppii teiniin verrattuna. Intoa piisaa kovasti mutta toki sormet on kangistunu jo aika paljon.

• munkin hommata

sievä valkoinen sähkökitara ja ruveta vähän verestään vanhoja juttuja... vai sopiskohan akustinen paremmin mun kuvioihin... hmm.

• soittokiinnostaisi

Okei, hyviä vinkkejä sain jo sinulta, pitää miettiä jos tässä kevään mittaan saisi aikaiseksi aloitella, olisi kesällä hyvä reenailla kun aikaa on.

Hieman tuosta kitaran hankkimisesta, voin toki kysyä vinkkejä myös kaveriltani, mutta sanokaapa tekin mielipiteenne millainen kitara aloittelijan tulisi hommata. Kitaristi-idolejani ovat Adrian Smith ja Dave Mustaine, joista voi päätellä jo millaista musiikkia haluaisin soitella. Löytyisikö kohtuu hyvää sekä perinteisen heavy metalin että thrash metalin soittelemiseen sopivaa soitinta josta irtoaisi säröäkin riittävästi. Tuollainen Adrian Smithinkin käyttämä Fender Stratocaster Sunburst olisi toki hieno, mutta onko siitä "rässiriffeihin"? Ja onkohan liian kallis/hieno aloittelijalle. Tosin kaverinikin osti ensimmäiseksi kepikseen 600€ kitaran..

• soittokiinnostaisi
        soittokiinnostaisi kirjoitti:

Okei, hyviä vinkkejä sain jo sinulta, pitää miettiä jos tässä kevään mittaan saisi aikaiseksi aloitella, olisi kesällä hyvä reenailla kun aikaa on.

Hieman tuosta kitaran hankkimisesta, voin toki kysyä vinkkejä myös kaveriltani, mutta sanokaapa tekin mielipiteenne millainen kitara aloittelijan tulisi hommata. Kitaristi-idolejani ovat Adrian Smith ja Dave Mustaine, joista voi päätellä jo millaista musiikkia haluaisin soitella. Löytyisikö kohtuu hyvää sekä perinteisen heavy metalin että thrash metalin soittelemiseen sopivaa soitinta josta irtoaisi säröäkin riittävästi. Tuollainen Adrian Smithinkin käyttämä Fender Stratocaster Sunburst olisi toki hieno, mutta onko siitä "rässiriffeihin"? Ja onkohan liian kallis/hieno aloittelijalle. Tosin kaverinikin osti ensimmäiseksi kepikseen 600€ kitaran..

Voisi kyllä yrittää aluksi saada joltain tutulta akustista kitaraa lainaksi harjoittelua varten, sitten kun jotain jo osaisi voisi sijoittaa tuollaisen hieman parempaan kitaraan jo. Jos suoraan sähkökitaralla aloittaa voi olla että olisi järkevää tyytyä hieman halvempaan malliin.

• tahtoo_sen

Ite tilasin 60 classik strato sunburtin viime perjantaina Thomann:nilta. eipä tullut vielä tänäänkään. Vesi kielellä ootan.
        Siellä hinta 575e 20e lähetyskulut. Samanlainen mm.Raahessa 810e. Kai muissakin suomen liikkeissä tuota luokkaa. Siis 20-30% halvempaa tuolla.
        Itelläni elektroakustinen ibanez 199e. Enpä ole juuri viitsinyt töpseliä persiiseen laittaa kun soi kivasti muutenkin.
        Sanovat viisaat että ensin kannattaa opetella akustisella perussoitto ja sitten sähkäri. Akustinen on helppo ottaa naulasta ja laittaa takaisin. Ite soitan joskus pari biisiä, sitä varten ei viitsis sähkäriä käynnistää.
        Sanovat vielä että kun kerran ostaa tuon hintaluokan Fenderin (vaikka ei järin kallis) se soi hautaan asti ja on myös kaunis esine. Sen myös voi myydä miltei ostohintaan. Eikös särö ole kiinni paljon muusta kuin kitarasta?
        Eli entä jos molemmat, tosin kannattaa ensin katsoa että intoa riittää.

• keppana

Kyllä stratolla irtoaa hyvät säröt jos niitä haet. Vahvarista ja pedaalista enemmän kiinni. Kannattaa käydä soitinliikkessä vähän tutustumiskierrosta tekemässä ja kokeilla eri merkkisiä kitaroita vaikket mitään ostaisikaan. Saa vähän käsitystä mikä kitara sopii omaan käteen.

• Jeppis
        tahtoo_sen kirjoitti:

Mistä löytyy Tuo mainitsemasi Purplen biisi ja samoin muitakin. Myös Status Quo kiinnostaa, ois kiva oppia Fransis Rossin kepeaa näpelöintiä ja Quon jumputtavaa menoa.
        Kaikki 70-luvun tabulatuurit ja biisit kiinnostaa. On lähipäivinä tulossa Fenderin 60 Classik Srtato Thomannilta.
        Nyt olen soitellut teräskieliakustista sen verran että muutama biisi ja perussoinnut sujuu automaattisesti katsomatta. Nyt haluan vähän rokimpaa sähkärille. Oon jo 50kyt vee. Mitä mieltä ootte, miten paljon hitaammin tämmönen osakalju oppii teiniin verrattuna. Intoa piisaa kovasti mutta toki sormet on kangistunu jo aika paljon.

Itekin aika vanhana vasta aloin soitteleen, eli 22-vuotiaana vasta. Monta vuotta sitä suunnittelin mutta en kuitenkaan saanu aikaiseksi. Kivaa on kuitenkin ollut kun viimeinkin skitan hommasin ja aloin soitteleen.

Älkää empikö, ostakaa se kitara jos yhtään kiinnostaa! Se on mun neuvo.

• soittokiinnostaisi
        Jeppis kirjoitti:

Itekin aika vanhana vasta aloin soitteleen, eli 22-vuotiaana vasta. Monta vuotta sitä suunnittelin mutta en kuitenkaan saanu aikaiseksi. Kivaa on kuitenkin ollut kun viimeinkin skitan hommasin ja aloin soitteleen.

Älkää empikö, ostakaa se kitara jos yhtään kiinnostaa! Se on mun neuvo.

Jep jep, itse olen 17 ja olen jo oikeastaan pidemmän aikaa miettinyt kitaran hommaamista ja soiton aloittamista, kaipa sitä olisi käytävä tuumasta toimeen ettei kaduta liikaa vanhempana. Voipahan ainakin sanoa kokeilleensa.

• Kitaristi87

Jep jep, itse olen 17 ja olen jo oikeastaan pidemmän aikaa miettinyt kitaran hommaamista ja soiton aloittamista, kaipa sitä olisi käytävä tuumasta toimeen ettei kaduta liikaa vanhempana. Voipahan ainakin sanoa kokeilleensa.

Alahan äkkiä vaan hommaa se kitara, et varmasti jää yhtään jälkeen. Itse kun hommasin 17 vuotiaana ja taisin olla 7kk päälle, ni reenasin alussa jotain 8h päivä ja opin soinnut nopeesti. Nyt sit reenailen jo tekniikkaa täyttä häkää ja en kyllä kadu hetkeäkään, että alotin soittamaan! Aloitin siis vuonna -04 jouluna.

• Kitaristi87
        keppana kirjoitti:

Kyllä stratolla irtoaa hyvät säröt jos niitä haet. Vahvarista ja pedaalista enemmän kiinni. Kannattaa käydä soitinliikkessä vähän tutustumiskierrosta tekemässä ja kokeilla eri merkkisiä kitaroita vaikket mitään ostaisikaan. Saa vähän käsitystä mikä kitara sopii omaan käteen.

Korostan keppanan sanomaa, älä kuuntele muita, mene kauppaan ja kokeile mikä keppi sopii käteen parhaiten. Älä kuitenkaan osta mitään halpis keppiä. Suosittelen etsimään ibanez RG 5xx sarjasta ylöspäin, siis 500 sarja tai 620 jne... Ne on käytettynä helevetin moisia jyriä!!! Itse maksoin omasta RG 620 kitarasta muistaakseni 400 euroa, kymmenen vuotta vanha kitara mut ei löydy parempaa tuossa hintaluokassa ;)

Strato on, noh, omaan käteeni aivan paska. Samoin oli tuo ibanez myös kaulaprofiilin takia, siksi täytyi myydä se poikkeen ja hommata tollanen halpis paska tilalle mitä kadun kyllä syvästi. Ehkä joskus sitten, kun pääsee rahoihin käsiksi niin hommaan kunnon C-profiililla olevan kitaran (huom! mulla on pieni käsi ja lyhyet sormet).

• 17 tääki
        tahtoo_sen kirjoitti:

Ite tilasin 60 classik strato sunburtin viime perjantaina Thomann:nilta. eipä tullut vielä tänäänkään. Vesi kielellä ootan.
        Siellä hinta 575e 20e lähetyskulut. Samanlainen mm.Raahessa 810e. Kai muissakin suomen liikkeissä tuota luokkaa. Siis 20-30% halvempaa tuolla.
        Itelläni elektroakustinen ibanez 199e. Enpä ole juuri viitsinyt töpseliä persiiseen laittaa kun soi kivasti muutenkin.
        Sanovat viisaat että ensin kannattaa opetella akustisella perussoitto ja sitten sähkäri. Akustinen on helppo ottaa naulasta ja laittaa takaisin. Ite soitan joskus pari biisiä, sitä varten ei viitsis sähkäriä käynnistää.
        Sanovat vielä että kun kerran ostaa tuon hintaluokan Fenderin (vaikka ei järin kallis) se soi hautaan asti ja on myös kaunis esine. Sen myös voi myydä miltei ostohintaan. Eikös särö ole kiinni paljon muusta kuin kitarasta?
        Eli entä jos molemmat, tosin kannattaa ensin katsoa että intoa riittää.

Meikäki ois alottelemas kitaransoittoo ja pitäs hankkia nro 1, mut en oo varma parist asiast:

1. Tarkottaako "mikitetty" kitara elektroakustista, vai äänenkovennusta(jossa voimakkuuden säätö mukana?)?
        2. Elektroakustisessa siis on mahollisuus akustiseen ja sähkökitaraan vai?
        3. Onko elektroakustisen "sähköäänet" huonompilaatusia, ku oikeen sähkökitaran?
        4. Tarviiko elektroakustisen kitaran tökätä vaa kiinni pistorasiaan ja sähköäänet toimii? Onko vahvistin pakollinen? Entä sähkökitarassa? Pitääkö jotai muutaki varustusta olla?

Ku yllättäen tollanen neljän huntin Yamaha APX-500 OVS elektroakustinen teräskielinen sgida kiinnostas. muitakin kitara ehokkaita ois jonka takia kyselin useimmat kysymykset.

• moonsan
        Kitaristi87 kirjoitti:

Alahan äkkiä vaan hommaa se kitara, et varmasti jää yhtään jälkeen. Itse kun hommasin 17 vuotiaana ja taisin olla 7kk päälle, ni reenasin alussa jotain 8h päivä ja opin soinnut nopeesti. Nyt sit reenailen jo tekniikkaa täyttä häkää ja en kyllä kadu hetkeäkään, että alotin soittamaan! Aloitin siis vuonna -04 jouluna.

Mietin kanssa kitaran soittamisen aloittamista ja olen 31v ja olen tullu siihen tulokseen, että kitaran hommaan. Koskaan ei ole liian myöhäistä. :)
        Pitäisi vaan löytää hyvä kitara ja vahvistin ja sit se pedaali juttu millä vaihtaa kitaran soudia en nyt muista sen virallista nimeä. :)

• omistan
        keppana kirjoitti:

60-70 luvun Gibsonin kitaran. Kitara on isäni vanha ja se kävi huollossa vasta äskettäin, koska ajattelin aloittaa kitaransoittamisen. Voiko sähkökitaralla opetella soittamaan ilman vahvistinta. Ja kannattaako ostaa vahvistin käytettynä?
        Luin toisesta viestiketjusta, että kannattaa aloittaa harjoittelee jonkun bändin kappaleita soittamaan. Kysyisin vielä, että kannataako opetella ensin soinnut vai alkaa heti yrittämään soittaa bändien kappaleita?

• kannattaa..

ostaa joku pienikoppainen (helpompi soittaa istuen) teräskielinen akustinen kitara. Jonkun tunnetun valmistajan keskihintainen malli joka ei parin kuukauden kuluttua käy "pieneksi".
      Sillä voi soittaa kaikenlaista musiikkia (melodiat, säestys, molemmat yhtäaikaa) missä tahansa ja milloin tahansa, on näppärä ottaa mukaan mökille ym. Kun saat akustisen kitaran kuulostamaan hyvältä niin sitten voit harkita "särökitaran" hankkimista.

• Bluesman

Kitaran soiton voi mainiosti aloittaa akustisella kitaralla niin minäkin aloitin noin kuusi vuotta sitten ja vasta nyt olen hankkinut puoliakustisen kitaran.
      Kitaran harrastus on haastavaa puhaa ja yksinäistä ahertamista jotta saadaan hyviä tuloksia aikaan.

• Ktrist

Eipä hevimusiikissa paljon muuta tarvitse kuin vitossoinnut eli ns. voimasoinnut :). Olen hieman eri kannalla siinä että opettelu kannattaisi aloittaa itseopiskeluna. Kitaransoittoon liittyy huomattavasti paljon enemmän muutakin, kuin sointujen oikein soittaminen. Itse olen klassisen kitaran opiskelija, mutta tietyt asiat pätevät kummassakin soittimessa. Tekniikka on asia jota ei koskaan voi kuuluttaa liikaa. Jos aloitat soittamaan noin vain, tietämättä, miten, missä asennossa, esimerkiksi, sormet pitäisi olla, kehittymisen katto saattaa tulla hyvinkin nopeasti vastaan. Myöhemmin virheellisen tekniikan korjaus saattaa olla hyvinkin hankalaa. Pieni yleinen musiikintietämyskään ei ole koskaan pahasta. Kuitenkin, jos ei ole opettajaa lähettyvillä, niin ihan kelpo teoksia kyllä on olemassa.
      Aloitin itsekin aikoinani juuri soinnuista, Tavalliset Duurit ja Mollit: C, D, E, F, G, A, H.

• xfhgj

Riippuu myös siitä, että millaista musiikkia soitat. paras tapa on hankkia kitara ope.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe