Saksaan vaihtoon - auf wiedersehen!

Jarppass

Eli olisi tarkoitus lähteä ensi syksynä vaihtoon tuonne Saksanmaalle, tarkemmin sanottuna Myncheniin.
Onkos kellään kokemuksia/neuvoja Saksassa vaihdossa olemisesta? Entä onko Mynchen tuttu kaupunki kenellekään tällä foorumilla?

5

1117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakastan kaupunkia!

Aivan ihana kaupunki. Siisti ja julkinen liikenne toimii hyvin. Junalla n 2 tunnissa alpeille! www.meinestadt.de/muenchen/tourismus/pix
      löytyy kuvia kaupungista.

• ZinaZ

Mä olin viime kesän Würzburgissa, kolmisen sataa (?) kilsaa Münchenistä pohjoiseen, ja oli kyllä kokonaisuudessaan todella positiivinen kokemus.

Lähdin vaihtoon Erasmuksen kautta, oman laitoksen vaihtopaikalla, ja kaikki järjestelyt meni tosi sujuvasti. Ensimmäiset päivät Saksassa oli kyllä aika älyttömiä, paperisotaa oli enemmän ku tarpeeks. Onneksi meillä oli siellä tutorit, jotka suunnilleen kädestä pitäen vei paikasta toiseen ja sanoi, mitä mihinki lappuun pitää kirjottaa.

Muuten kesä meni aika rennoissa merkeissä, opiskelu oli aika erilaista kuin Suomessa. Vaikka eipä tuosta kamalaa stressiä tullut otettua... Ja riippuu varmasti paljon siitäkin, mitä opiskelee. Sekin on hyvä muistaa, että Saksa on niiiiin paljon monikulttuurisempi maa kuin Suomi, että siellä ei vaihtarina/ulkomaalaisena juuri joukosta erotu. Toisaalta monet saksalaiset tavat saattaa meistä tuntua aika oudoilta...

Münchenissä mulla ei tullut käytyä, mutta paljon hyvää olen siitä kuullut ja Baijeri ainakin muuten oli todella ihanaa aluetta. Ja moneen suuntaan pääsee matkustamaan todella helposti, esim Prahaan pääsi junalla tosi näppärästi.

Reissusta jäi niin hyvät muistot, että yritän aina kannustaa muitakin lähtemään, ja jos vaan sulle tulee kysymyksiä, joihin mä mahdollisesti voisin osata vastata, niin autan kyllä mielellään :)

• Jarppass

Kiitos vastauksesta!

Erasmuksen ja oman koulun järkkäämänä minäkin olen lähdössä. Ajankohta olis siis lähtö ensi syksynä ja paluu joskus alkuvuodesta. Aikaa on siis vain muutama kuukausi, tosin siihen juuri itse pyrinkin kun se sopii opiskelukuvioihini parhaiten.

Muutama kysymys heräsi:

Mitkä saksalaisten tavat vaikuttivat oudoilta? Miten opiskelu poikkeaa suomalaisesta opiskelusta?
        En puhu saksaa oikeastaan ollenkaan, onko siitä paljon haittaa, eli pärjääkö englannilla paikassa kuin paikassa?

• ZinaZ
        Jarppass kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

Erasmuksen ja oman koulun järkkäämänä minäkin olen lähdössä. Ajankohta olis siis lähtö ensi syksynä ja paluu joskus alkuvuodesta. Aikaa on siis vain muutama kuukausi, tosin siihen juuri itse pyrinkin kun se sopii opiskelukuvioihini parhaiten.

Muutama kysymys heräsi:

Mitkä saksalaisten tavat vaikuttivat oudoilta? Miten opiskelu poikkeaa suomalaisesta opiskelusta?
        En puhu saksaa oikeastaan ollenkaan, onko siitä paljon haittaa, eli pärjääkö englannilla paikassa kuin paikassa?

Muutamassa kuukaudessakin ehtii kokea ja oppia paljon, vaikka kielitaidon kannalta vuosi olisi tietenkin parempi... Itsekin olin siis vain yhden lukukauden.

Kielipuolesta sen verran, että varsinkaan vanhemmat ihmiset eivät juuri englantia puhu, opiskelijatkin vaihtelevasti. Toki esim yliopistolla sitä puhutaan keskimääräistä paremmin. Eli mikäli vain mahdollista, preppaa saksan kielitaitoa ennen lähtöä mahdollisimman paljon. Itse opiskelen saksaa ja olin vaihdossa nimenomaan saksan kielen laitoksella, eli englantia ei juuri tullut käytettyä.

Saksalaisten tavoista... No ensinnäkin saksaa puhuessa pitää muistaa teititellä käytännössä kaikkia, ei kuitenkaan opiskelukavereita, kämppiksiä jne. Mutta opettajia ja käytännössä kaikkia muita "aikuisia" kylläkin. Puhutellessa/tervehtiessä käytetään hyvin usein myös nimeä. Saksalaiset ovat jossain määrin paljon avoimempia kuin suomalaiset, tekevät esim hyvinkin suorasukaisia ja henkilökohtaisia kysymyksiä ja puuttuvat muiden asioihin paljon enemmän kuin suomalaiset. Avun pyytäminen esim kaupungilla on paljon yleisempää kuin Suomessa. Tuijottaminen tuntuu olevan ihan sallittua. Siinäpä ehkä sellaisia, mitkä päällimmäisinä jäivät mieleen. Muutakin tuli ihmeteltyä, mutta ei taas näin äkkiseltään tule mieleen...

Opiskelusa. Kurssit olivat ainakin meillä joko luentoja tai proseminaareja (hauptseminareja oli sitten syventävissä). Luentokursseilta ei järjestetty yleistä tenttiä, vaan vaihtarit tekeivät erikseen sovitut suulliset tentit professorin kanssa. Proseminaareilla tehtiin tutkielma jostain aiheesta, joka sitten esiteltiin sekä suullisesti että kirjallisesti. Vaatimustaso vaihteli ihan opettajan mukaan. Ja varmasti käytännöt vaihtelevat jonkun verran aineittain/yliopistosta toiseen.

Sellaista näistä aiheista. Varmaan jotain jäi sanomatta, kun en ihan terävimmilläni näin aamusta ole... Lisäile jos jotain mieleen tulee.

• teutooni

www.suomalaiset.de

Sitä kautta voit kysellä neuvoja ja saada ohjeita niin siellä asuvilta kuin asuneiltakin... tietenkin meiltä muualla asuvilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe