noviisi kysyy kuluista

bello

Olen täysi aloittelija autoasioissa, en sellaista ole koskaan omistanut... Nyt kuitenkin olen päättänyt auton hankkia. Yllättäen työnantaja tarjosi vapaata autoetua rahapalkan päälle vaihtoehdoksi, vaikka varsinaista työajoa ei minulla oikeastaan ole. Työmatkakin menee kätevämmin julkisilla (10km). Jos veroprosenttini on n. 33% ja työsuhdeauton verotusarvo n. 510e, niin laskin auton kustantavan minulle n. 170 euroa kuukaudessa eli n 2000 euroa vuodessa lisääntyneenä verorasituksena.

Varsinainen kysymykseni koskee sitä, miten paljon omasta autosta kertyy kuluja vuodessa? Olen ajatellut ostavani esim. jonkun vuoden vanhan Golf:in, hintaan n. 15-16 000 euroa. Lainaa ei ole tarvis ottaa, mutta mites paljon tulee muita kuluja tuollaisesta autosta (vakuutukset, huollot, katsastukset etc.)? Ajoa tulisi varmaan n. 17 000 km/vuodessa, eikä kilometrikorvattavaa työajoa oikeastaan ollenkaan.

Lisäkysymyksenä: onko olemassa jokin "kaava" millä voi laskea auton arvon alenemista?

10

2227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkemyksiä

      Tässä joitakin pointteja:

      Auton verotusarvo on juuri se summa, joka sinun palkastasi vähennetään. Meneekö se näin?
      Jos autoetu tulee nimenomaan palkan päälle, eikä sitä muuten mitenkään kompensoitaisi, niin ilman muuta se kannattaa ottaa.

      Itse lasken oman auton käytön näin:
      - arvon aleneminen (tässä tapauksessa) noin 1.500-2.000€/v.
      - menetetty pääoman korko, koska raha ei ole sijoitettuna: 5-10% = 750-1.500€
      - polttoaine 1.600€
      - renkaat, huollot, korjaukset, vakuutukset, käyttömaksu, ym.: n. 1.500€
      Summa = noin 6.000€/vuosi eli 500€/kk. Ei halpaa.