noviisi kysyy kuluista

bello

Olen täysi aloittelija autoasioissa, en sellaista ole koskaan omistanut... Nyt kuitenkin olen päättänyt auton hankkia. Yllättäen työnantaja tarjosi vapaata autoetua rahapalkan päälle vaihtoehdoksi, vaikka varsinaista työajoa ei minulla oikeastaan ole. Työmatkakin menee kätevämmin julkisilla (10km). Jos veroprosenttini on n. 33% ja työsuhdeauton verotusarvo n. 510e, niin laskin auton kustantavan minulle n. 170 euroa kuukaudessa eli n 2000 euroa vuodessa lisääntyneenä verorasituksena.

Varsinainen kysymykseni koskee sitä, miten paljon omasta autosta kertyy kuluja vuodessa? Olen ajatellut ostavani esim. jonkun vuoden vanhan Golf:in, hintaan n. 15-16 000 euroa. Lainaa ei ole tarvis ottaa, mutta mites paljon tulee muita kuluja tuollaisesta autosta (vakuutukset, huollot, katsastukset etc.)? Ajoa tulisi varmaan n. 17 000 km/vuodessa, eikä kilometrikorvattavaa työajoa oikeastaan ollenkaan.

Lisäkysymyksenä: onko olemassa jokin "kaava" millä voi laskea auton arvon alenemista?

10

2227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkemyksiä

      Tässä joitakin pointteja:

      Auton verotusarvo on juuri se summa, joka sinun palkastasi vähennetään. Meneekö se näin?
      Jos autoetu tulee nimenomaan palkan päälle, eikä sitä muuten mitenkään kompensoitaisi, niin ilman muuta se kannattaa ottaa.

      Itse lasken oman auton käytön näin:
      - arvon aleneminen (tässä tapauksessa) noin 1.500-2.000€/v.
      - menetetty pääoman korko, koska raha ei ole sijoitettuna: 5-10% = 750-1.500€
      - polttoaine 1.600€
      - renkaat, huollot, korjaukset, vakuutukset, käyttömaksu, ym.: n. 1.500€
      Summa = noin 6.000€/vuosi eli 500€/kk. Ei halpaa.

      Auton arvon putoamiselle voi antaa vain peukalosääntöjä: uudella autolla nopeammin, vanhalla hitaammin. Myös merkistä riippuen. Ihan karkeasti vaikka näin: ensimmäiset pari vuotta 15%/v ja siitä eteenpäin 10%/v (jäännösarvosta). Matematiikkaa helpottaa se, että noin 20 vuodessa tavallisen perheauton arvo on käytännössä nollaantunut.

      • bello

        Tulisi palkan päälle. Pyysin palkankorotusta (ei kuulemma nyt mahdollinen) mutta tarjottiin vapaata autoetua tilalle.


      • näkemyksiin
        bello kirjoitti:

        Tulisi palkan päälle. Pyysin palkankorotusta (ei kuulemma nyt mahdollinen) mutta tarjottiin vapaata autoetua tilalle.

        Hölmöilin tuon verojutun kertomalla tilanteesta, jossa työntekijällä on ns. kiinteä kokonaispalkka, eli pelkkää rahapalkkaa, tai sitten autoetu plus rahapalkkaa samaan kokonaissummaan asti. Kuten itselläni.

        Sinun tapauksessasi asia on tietenkin niin kuin arvelit, eli saat rahassa mitattavan autoedun palkkasi päälle, jolloin palkastasi vähennetään edun verotusarvo. Mutta huom. siihen puree sitten marginaaliveroprosentti, kuten palkankorotukseenkin, ja se on aina lähellä 50%:a.
        510€ autoedusta siis maksat oikeasti noin 250€.

        Mutta jos vaihtoehdot ovat pitää nykyinen palkka tai saada sen lisäksi autoetu, niin ilman muuta kannattaa ottaa autoetu, jos autoa edes sen verran tarvitset, että harkitset omankin ostoa. 250€:lla ei pidä vielä minkäänlaista autoa, kuten laskelmani kertoi.
        Suurena lisäplussana on autoetuauton pitämisen huolettomuus, siinä ei ole mitään äkillisen remontin riskiä, koska kaikki kulut maksetaan. Ja autot ovat aivan uusia.


      • ...tuota...
        bello kirjoitti:

        Tulisi palkan päälle. Pyysin palkankorotusta (ei kuulemma nyt mahdollinen) mutta tarjottiin vapaata autoetua tilalle.

        ... edes kyselet jos asia on noin niinkuin kirjoitit. Taidat vaan provoilla.


    • Jare

      Ainakin tekniikan Maailma julkaisee käyttökustannustaulukkoita eri autoista.

      voit varmaan laskea oman auton käytön kustannukseksi 30 senttiä /km

    • Käteisostaja

      Oman auton käyttö maksaa noin 30 senttiä kilometriltä, uusi ja kallis auto enemmänkin. Omalla joutuisit maksamaan siis ainakin noin 5000 euroa vuodessa ja tämä menee nettotuloistasi. Autoedun verotusarvo on 6100 euroa, josta maksat todellisuudessa marginaaliveroprosenttisi mukaan ehkä puolet eli 3000 euroa. Lisäksi saat uuden auton ja mahdolliset ongelmat ovat toisten huolia.

      Omalla autolla voi toki ansaita, jos pystyy ajamaan runsaasti korvattuja kilometrejä. Sinulla ei ole tuota mahdollisuutta, joten tarjous on erittäin hyvä. Minä ottaisin riemusta kiljuen työsuhdeauton noihin tarpeisiin.

      • Jaska

        Minä olen viime vuodet vaihtanut oman auton uuteen kolmen vuoden välein hintaluokassa 25000. Kulut kilometriä kohti pääomakulut mukaan lukien ovat noin 0.35 - 0.40, kun kilometrejä tulee 17000 - 18000 vuodessa.

        Korvatuilla kilometreilla ei ansaitse juuri mitään ellei niitä tule paljon.

        Jos työsuhdeauton saa palkan päälle, se kannattaa aina ottaa riemusta kiljuen - oli se sitten käyttöetu tai vapaa etu.


      • bello
        Jaska kirjoitti:

        Minä olen viime vuodet vaihtanut oman auton uuteen kolmen vuoden välein hintaluokassa 25000. Kulut kilometriä kohti pääomakulut mukaan lukien ovat noin 0.35 - 0.40, kun kilometrejä tulee 17000 - 18000 vuodessa.

        Korvatuilla kilometreilla ei ansaitse juuri mitään ellei niitä tule paljon.

        Jos työsuhdeauton saa palkan päälle, se kannattaa aina ottaa riemusta kiljuen - oli se sitten käyttöetu tai vapaa etu.

        Pitänee siis pomon juttusille mennä ja sanoa, että autoedun otan...


    • on pielessä

      Jotta saisit totuudenmukaisen kuvan autoedun vaikutuksesta nettopalkkasi muutokseen, tulee sinun käyttää marginaaliveroprosenttiasi (50% ) ei kokonaisveroprosenttiasi (33%).

      Tällöin tuollaisen €510 verotusarvoisen auton ottaminen pienentää jokaista tiliäsi reilulla €250:lla nykyisestä, eli reilut 3 kErkkiä/vuosi.

      Äkkiseltään kun arvioi jo muuttuvia kustannuksiasi omalla autolla ja sinun ajomäärälläsi:
      - bensa n. 1500€/vuosi
      - vakuutus käyttömaksu €800
      - pesut, huollot yms €400

      niin ollaan jo hyvin lähellä tuota 3 kErkkiä, joten aivan varmasti kannattaa ottaa se autoetu, jos sitä vertaa omaan autoon.

    • jjj

      Jos autoetu tulee palkan päälle ja olet muutenkin aikeissa hankkia auton, niin ota ihmeessä.

      Auton pito maksaa sen mitä verottaja on sille laskenut verotusarvoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe