Moikka! Meinasin viikonloppuna savustaa vähän lohta, löytyy kyllä savustus pönttö jne mutta viime kerrasta on jo niin monta vuotta etten millään muista miten kauan piti kalaa pitää pöntössä kiloa kohti? oliko se 20min vai paljonko..
Niin ja voi heittää jotai hyviä vinkkejä myös savustukseen liittyen :)
Kalan savustus
2
7938
Vastaukset
- Erämies!
Savustusaika on monen eri tekijän summma. Siihen vaikuttaa savustuspöntön koko, lämmön määrä, ulkolämpötila ja tuuli(yleensä svustetaan ulkona), savustettavien kalojen koko ym. Kannattaa vain kokeilla ja opetella kunkin pöntön ominaisuudet.
Savustuspönttöön voi kurkkia savustuksen aikan ja seurata kypsymistä. Kalan väri ja olemus kertoo milloin alkaa olla valmista. Viimmeinen varmuus saadaan nykäisemällä rinta- tai vatsaevästä, jos evä irtoaa kalasta niin kala on kypsää.
Yleensä kannattaa savustaa pienellä lämmöllä ja pitkään. Lämpötila lämminsavustuksessa tulisi olla 80 - 90 asteen välillä. Kalan liha alkaa kypsyä 60 asteessa ja vesi kiehuu 100.
Jos ei halua keitettyä kalaa niin siksi lämpötilan tulisi olla alle 100 astetta.
Leppäpuru on hyvä maun antaja, tosin muitakin lehtipuita voi käyttää. Pieni määrä katajan latvuksia antaa oman arominsa. Sokeri vaikuttaa vain kalan väriin, nykyisin en enää käytä sokeria koska sulanut sokeri on hankala puhdistaa pois purujen seasta.
Pöntön pohja kannattaa suojata alumiinifoliolla tai käyttää irrallista metallista purukaukaloa, tämä lisää pöntön käyttöikää kuten myös kalojen suolaaminen vasta savustuksen jälkeen. Kuuma savukala imee hyvin suolaa, etukäteen suolaaminen on tarpeetonta ja nostaa kalan suolapitoisuuden vain turhan korkeaksi, kun vesi haihtuu kalasta savustuksen aikana.
Savussa on karsinogeenisia aineita joten savustan ja ostan yleensä kokonaisia (perattuja) kaloja. Kun poistaa nahan niin sen alla oleva kalan liha ei sisällä savuaineita. - P.Bro
Laita runsaasti karkea esim merisuolaa niin että peittyy sisältä ja päältä anna pää olla (paras maku on päässä) jäljellä.6-8 tuntia jääkaaapissa sen jälkeen kylmään veteen noin 25min.Savustus jos iso kala pienellä lämmälla noin 80 celsius 20min/kilo.
Maku on paras kalan jäähdyttyä muutaman tunnin jääkaapissa. Itse olen valmistanut näin vuosikymmeniä eikä ole kukaan muuta kuin kehunut ja pyytänyt lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265