Ammattikorkeassa liian helppoa !

Opiskelija

Olen opiskellut ammatti-instituutissa, jossa oli kahdeksantuntisia päiviä, siihen kaikki tehtävät, esitelmät ja kokeet päälle. Se oli opiskelua.

Nyt kun aloitin ammattikorkeassa, tahti on aivan toinen. Koulua ei ole joka päivä. Silloin kun on, sitä on tavallisesti vain kahdesta neljään tuntia. Kontaktiopetuskerrat menee ryhmätöiden ohjeistukseen. Ryhmätyöt taas on niin yksinkertaisia, ettei me tarvita niiden tekemiseen kuin kymmenesosa niille kaavaillusta ajasta. Eli vapaa-aikaa jää ihan hemmetisti. Ja silti tulee arvosanoiksi nelosia ja vitosia, eli hyvin menee. Tenttejä on harvoin, koska suurin osa suorituksista tulee ryhmätöistä, ja siitä (vähästä) läsnäolosta jota tunneilla vaaditaan.

Opettajat eivät ole kovinkaan motivoituneita. Osa heistä on vasta itsekin löytänyt tiensä työvoimatoimistosta koulun palkkalistoille. Kuluissa säästetään aivan jatkuvasti ja aina lisää, joten oppituntien lisäksi vähennetään myös opettajien työpäiviä. Pätevien opettajien sijaan käytetään "opettajina" yliopistolta lainattuja opiskelijoita ja oman koulun valmistuvia opiskelijoita.

Kaikki mahdollinen on karsittu. Opinto-ohjausta ei ole ollut kertaakaan. Vierailuja ja tutustumisia eri kohteisiin on paljon, mikä tietysti virkistää mieltä. Mutta harvoin niistä yksinään on hyötyä opetusmielessä. Toimintoja yhdistellään ja sulautetaan. Ellen väärin muista, meistä taisi vuodenvaihteessa tulla yliopistotasoinen koulu. Kyllä ollaan korkeasti koulutettuja, kun täältä valmistutaan. Taidan hoitaa koko homman etätyönä. Saavat faksata todistuksen minulle kotiin, kun kolme ja puoli vuotta tulee täyteen!

Ei tämä helppous minua rasita, päinvastoin. Olen vain huolissani siitä, kuka helvetin työnantaja aikanaan ottaa näin huterasti koulutetun tyypin töihin. Itse en ainakaan ottaisi.

21

5020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoisin

Tämä ei tietetenkään koske kaikkia aloja. Itse painan pitkää päivää ja asiat eivät todellakaan suju niin helposti kuin väität. Vaikka insinöörikoulutuksessakin lähiopetustunteja on karsittu, se ei ole tehnyt oppimisesta helpompaa, päinvastoin!

• sanoisin myös

Olen itsekkin opiskellut ammatti-instituutissa 6 tuntista päivää. Suoritin 120 opintoviikon (3 vuoden) tutkinnnon 14 kuukaudessa (keskiarvo 4.75, kun max. 5) ja taso oli suoraan leikkikoulusta verrattuna AMK:n insinööriopintoihin.

• memma

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Itse olen tottunut kovaan työntekoon sekä työelämässä että opiskelussa, ja minulle tämä AMKssa "opiskelu" on pelkkää ajan hukkaa. Turhaudun.

Toki olen jotakin oppinut ja työharjoittelu oli ihan ok, mutta meillä tämäkin koulupäivä meni siihen kun osalle porukasta oppimispäiväkirjan tekeminen luennoista ja viittaaminen myös lähdeteoksiin tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia. "Onks pakko viitata lähdeteoksiin" ja "mä en keksi mitään kirjoitettavaa.." -lausahdukset tuli tänään kuultua muutamaan kertaan.

Aion vielä joskus päästä yliopistoon. Miksen uskonut niitä jotka sanoivat minulle AMK:n olevan täyttä puppua?

Ja tällä kirjoituksella tarkoitan vain ja ainoastaan opiskelemaani alaa eräässä tietyssä AMK:ssa. En yleistä, poikkeuksiakin on!

• opiskelu

Huomaa, että AMK:ssa "opiskelu" voi olla nimenomaan sitä opiskelua ilman lainausmerkkejä, jos niin haluat. Kirjoja on maailma täynnä ja asiat voi opppia paremminkin. Tuskin todistuksesi AMK:ssakaan on täynnä vitosia. Ymmärrän kuitenkin osittain turhautumisesi, joka johtuu opiskelija-aineksesta. Älä anna sen häiritä, vaan luota omaan panokseesi ja osaamiseesi.

• Karl Rove

yleistäväsi!

• Eki

Mistäköhän tämmöinen koulu löytyy? Mikä ala?

• memma

Kaksi edellistä viestiä taisivat olla minulle.

Jos Eki kysyit minulta, niin en kerro missä koulussa opiskelen. Ei sillä ole väliä, tämä on minun oma subjektiivinen kokemukseni. Ala on sosiaaliala, sen voin kertoa.

Selvennän vielä. Toki tiedän että kirjoja ja tietoa on maailma täynnä, ja itse aika aktiivisesti luen ja opiskelen ihan oma-aloitteisesti. En ole älykäs, vaan sinnikäs, hyvä kirjoittmaan ja nopea lukemaan. Ja kyllä, tähän mennessä kaikki numeroni ovat viitosia. Ja myös monen muun, sillä ainuttakaan yksilötenttiä ei ole ollut ja huonolla tuurillani olen joutunut sellaisiin ryhmiin, joissa aikaansaannos on minun ansiotani. Muuten, me saimme koko luokka ATK:sta viitoset, sillä opettajan sanoin "onhan tästä joku arvostelu pakko antaa." Itse en ansaitsisi enempää kuin kolmosen.

Minun luokallani ihmiset EIVÄT halua tehdä mitään kouluunliittyvää vapaa-ajallaan. Monella on perustaidot esimerkiksi äidinkielessä ja vaikkapa esseen kirjoittamisesta aivan hukassa. Opettajat peruvat tunteja miten sattuu ja lykkäävät meille ryhmätehtäviä niitä korvatakseen. Eräällä tunnilla opettaja ei oikein tiennyt mitä hänen pitäisi meille opettaa, ja sanoikin näin.

Tänään tein taas yhden tehtävän itse muiden puolesta kun en halua koko tehtävän jäävän tekemättä. Kukaan ei halua keskustella ja pohtia saamiammae tehtäviä, kunhan vain jotakin huitaistaan. Tunneilla porukkaa puhuu eikä seuraa opetusta, ja vaikeuttavat muidenkin kuuntelemista ja keskittymistä.

Kyllä oma motivaatio kärsii näistä seikoista johtuen paljon, vaikka tiedänkin oppimisen tässä vaiheessa olevan kiinni omasta päästä.

Minä en missään nimessä todellakaan halua olla ilkeä tms. enkä yleistää, mutta minkä minä ajatuksilleni voin? Rakentavaa kritiikkiä oli tarkoitus kirjoittaa tähän keskusteluun, mutta siinä en ole tainnut onnistua.

• se selittääkin
        memma kirjoitti:

Jos Eki kysyit minulta, niin en kerro missä koulussa opiskelen. Ei sillä ole väliä, tämä on minun oma subjektiivinen kokemukseni. Ala on sosiaaliala, sen voin kertoa.

Selvennän vielä. Toki tiedän että kirjoja ja tietoa on maailma täynnä, ja itse aika aktiivisesti luen ja opiskelen ihan oma-aloitteisesti. En ole älykäs, vaan sinnikäs, hyvä kirjoittmaan ja nopea lukemaan. Ja kyllä, tähän mennessä kaikki numeroni ovat viitosia. Ja myös monen muun, sillä ainuttakaan yksilötenttiä ei ole ollut ja huonolla tuurillani olen joutunut sellaisiin ryhmiin, joissa aikaansaannos on minun ansiotani. Muuten, me saimme koko luokka ATK:sta viitoset, sillä opettajan sanoin "onhan tästä joku arvostelu pakko antaa." Itse en ansaitsisi enempää kuin kolmosen.

Minun luokallani ihmiset EIVÄT halua tehdä mitään kouluunliittyvää vapaa-ajallaan. Monella on perustaidot esimerkiksi äidinkielessä ja vaikkapa esseen kirjoittamisesta aivan hukassa. Opettajat peruvat tunteja miten sattuu ja lykkäävät meille ryhmätehtäviä niitä korvatakseen. Eräällä tunnilla opettaja ei oikein tiennyt mitä hänen pitäisi meille opettaa, ja sanoikin näin.

Tänään tein taas yhden tehtävän itse muiden puolesta kun en halua koko tehtävän jäävän tekemättä. Kukaan ei halua keskustella ja pohtia saamiammae tehtäviä, kunhan vain jotakin huitaistaan. Tunneilla porukkaa puhuu eikä seuraa opetusta, ja vaikeuttavat muidenkin kuuntelemista ja keskittymistä.

Kyllä oma motivaatio kärsii näistä seikoista johtuen paljon, vaikka tiedänkin oppimisen tässä vaiheessa olevan kiinni omasta päästä.

Minä en missään nimessä todellakaan halua olla ilkeä tms. enkä yleistää, mutta minkä minä ajatuksilleni voin? Rakentavaa kritiikkiä oli tarkoitus kirjoittaa tähän keskusteluun, mutta siinä en ole tainnut onnistua.

jo itsessään kaiken. Eipä muuta kuin hauskaa "opiskelua", pidä lippu korkealla.

• silja
        memma kirjoitti:

Riippuu näköjään kovasti koulusta (ja ehkä paikkakunnan koosta??), miten opiskelijat suhtautuvat opiskeluun.

Kirjoitin jo tuolla hieman alempana, että ainakin omalla linjallani opiskelu on rankkaa ja ihmiset suhtautuvat opintoihinsa suhteellisen vakavasti. En tiedä, onko kilpailua paljon, mutta suurin osa pyrkii suoriutumaan annetuista tehtävistä parhaalla mahdollisella tavalla, mikä ihan todella luo paineita.

Yliopistoista lainatut opiskelijat eivät ole koskaan minulle tunteja pitäneet enkä ole kuullut, että koulu edes käyttäisi muita kuin ammattitaitoisia opettajia tuntien vetämiseen. Kouluni on ainakin työnantajien silmissä arvostettu ja työhaastatteluissa olen kyllä saanut huomata, että koulun nimellä on painoarvoa. Ehkäpä pienemmillä paikkakunnilla sijaitseviin AMK:ihin ei satsata niin paljon rahaa ja opetuksen taso kärsii..?

• Muistuttaja...

Ettei se perimmäinen idea taas unohtuisi.
      Kouluja käydään, että saataisiin työpaikka ja sitä kautta toimeentulo.

Ei auta hyvät tai huonot tiedot / paperit / koulutuksen taso, jos opiskelee alaa jolla ei ole töitä. Jos alalla on sen sijaan työvoimapulaa niin töitä saa vaikka ilman papereita.

Ja monella alalla on aivan sama mitä koulussa opetettiin amk/yo. Usein pohja on parhaimmillaankin hyvin hatara suhteessa siihen miten työssä asiat oppii.

Joku tässä keskustelussa toivoi pääsevänsä YO:n.
      Ainakin tekniikan alalla pääsin paljon helpommalla YO:n sisälle kuin AMK:n. Samaa sanovat monet muut ihmiset.

YO:ssa opetustaso on toki parempaa, mutta työnsaannin kannalta näyttäisi AMK ihmiset saavan helpommin työpaikan. Ehkä se jako pitää jotenkin paikkansa teoria ja käytännön ihmisistä?

Tuntuu aika turhauttavalta tämä korkean koulutuksen näennäinen arvostus. Ei se arvostus näy palkassa, työn saannissa tai oikein missään. Se unelma mielekkäästä työstä on usein pelkkää soopaa.

• Jo töissä.

Ja väität tosiaan että AMK:n teknisen linjan(insinööri) saa töitä helpommin kuin Diplomi-insinööri?
        Minkä vuoksi sitten Amk-inssejä työttömänä 7 prosenttia ja DI:tä 3 prossaa?
        Kyllä minä ainakin jos olisin työnantaja ja minulle olis tarjokkaina tulemaan samaan paikkaan DI ja insinööri niin ottaisin sen DI:n.

• Kaikkien olevan
        Jo töissä. kirjoitti:

Ja väität tosiaan että AMK:n teknisen linjan(insinööri) saa töitä helpommin kuin Diplomi-insinööri?
        Minkä vuoksi sitten Amk-inssejä työttömänä 7 prosenttia ja DI:tä 3 prossaa?
        Kyllä minä ainakin jos olisin työnantaja ja minulle olis tarjokkaina tulemaan samaan paikkaan DI ja insinööri niin ottaisin sen DI:n.

YO:sta valmistuu kyllä fil. maistereitakin.

Niinhän kaikki palkkaisisivat DI:n, jos maksaisivat saman kuin muun tittelin saaneet.
        Vaan nykyisen massakoulutuken aikana mikään titteli ei ole laadun tae, miksi siis maksaa mahdollisesti turhasta?

Tietyillä aloilla tekevät täysin samoja hommia inssit, maiterit kuin di:t. On ihan yksilöstä kiinni kuka sopii parhaiten johtotehtäviin, suunnittelu ja toteutustehtäviin.

Koulunpenkiltä tultaessa ei mikään koulutus takaa kuin jonkinlaisen pohjan ja valmiudet työn 'harjoitteluun'.

Koulutodistuksilla saa pyyhkiä hanuria sen jälkeen kun ihmisillä on työkokemusta muutamia vuosia. Tai koitappa hakea ilman kokemusta olevana DI:nä töitä, jos vastassa on samaan työhön sopiva työkokemusta omaava henkilö?

• Jo töissä.
        Kaikkien olevan kirjoitti:

YO:sta valmistuu kyllä fil. maistereitakin.

Niinhän kaikki palkkaisisivat DI:n, jos maksaisivat saman kuin muun tittelin saaneet.
        Vaan nykyisen massakoulutuken aikana mikään titteli ei ole laadun tae, miksi siis maksaa mahdollisesti turhasta?

Tietyillä aloilla tekevät täysin samoja hommia inssit, maiterit kuin di:t. On ihan yksilöstä kiinni kuka sopii parhaiten johtotehtäviin, suunnittelu ja toteutustehtäviin.

Koulunpenkiltä tultaessa ei mikään koulutus takaa kuin jonkinlaisen pohjan ja valmiudet työn 'harjoitteluun'.

Koulutodistuksilla saa pyyhkiä hanuria sen jälkeen kun ihmisillä on työkokemusta muutamia vuosia. Tai koitappa hakea ilman kokemusta olevana DI:nä töitä, jos vastassa on samaan työhön sopiva työkokemusta omaava henkilö?

Massatarjontahan on juuri tehnyt sitä, että DI ja maisteri tarjokkaita riittää jo melkein mihin tahansa työhön, johon ehkä tarvittaisiin järjellisesti insinööri\teknikko. Ja tuskin monellakaan aloittelevalla DI:llä on varaa nirsoilla töistä / palkasta, on otettava sitä mitä saa.
        Enkä usko, että valmistuvilla DI:llä olisi keskimääräisesti vähemmän työkokemusta kuin valmistuvilla AMK-insseillä.

" Koulutodistuksilla saa pyyhkiä hanuria sen jälkeen kun ihmisillä on työkokemusta muutamia vuosia. Tai koitappa hakea ilman kokemusta olevana DI:nä töitä, jos vastassa on samaan työhön sopiva työkokemusta omaava henkilö?"

Aivan totta, mutta onneksi en ole tarvinnut.

• Insinööri

Itse olen valmistunut AMK:sta insinööriksi. Siellä kyllä sai ihat hyvät arvosanat, jos kuunteli tunnilla ja teki hyvät muistiinpanot.
      Todellinen oppiminen on kuitenkin eri asia kuin orjallisesti toistaa opettajan sanomaa.

AMK:n pääsee läpi monella eri tavalla kuten yliopistonkin. Jos haluaa todella oppia kaiken, mitä AMK:ssa opetetaan, niin siihen ei meinaa tunnit riittää.

• silja

Jännä juttu tuo sinun ongelmasi.

Itse stressaan nykyään aivan hirveästi ja tuntuu, että kaikki palautuspäivämäärät ja tentit kaatuvat päälle. Tällä hetkellä suoritan kahdeksaa kurssia, joihin jokaiseen kuuluu yksi suuri etätehtävä, yksi parityö, yksi ryhmätyö, kolme presentaatiota ja paljon pienempiä oppimistehtäviä, joiden deadlineja on koko ajan. Ja tentit. Siis kahdeksan kertaa kaikki mainitsemani asiat. Ja läksyt. Lähes kaikilla kursseillani on läsnäolovelvollisuus, joten tunteja kyllä kertyy. Vuosi vasta takana ja ahdistaakin ajatella, että 2,5 vuotta vielä pitäisi jaksaa.

Ole onnellinen jos koulu ei ole liian vaativaa. Ja jos oma osaamatomuutesi sinua vaivaa, niin juurihan sanoit, että sinulla on aivan liikaa vapaa-aikaa, joten kirjat esille ja itsenäisesti opiskelemaan.

• hoitotyön opiskelija

Hae vikkelään vaativampaan opinahjoon, jos resurssia kerran riittää. Turhaan kulutat housunpersusta amk:ssa

• valmistuva insinööriopiskelija

Taidat olla ekan vuoden opiskelija. Joo, tunteja on todellakin epäsäännöllisesti, mutta ei millään lailla verrattavissa toisen asteen koulutukseen. Ensimmäisenä vuonna kun on periaatteessa tarkoituksena valmistaa Teitä AMK-opiskeluun ja kehittää Teidän olemassa olevia taitoja. Katso opinto-opastasi ja siitä kohtia, mitkä tulevat seuraavina vuosina opiskeltavaksi. Voin kokemuksesta sanoa, että tahti tiukkenee joka lukuvuoden jälkeen. AMK-opiskelussa oppimisaika ei rajaudu aikavälille 8.00-16.00 / 5 pv / vko, vaan se kestää 1. lukuvuodesta valmistumispäivään saakka, miten saatte asianne hoidettua riippuu täysin Teistä itsestänne. Opintoja voi suorittaa etukäteen. Vinkkinä voin sanoa, että ottakaa itseänne niskasta kiinni heti alusta lähtien ja hoitakaa itsenne kunnialla valmistumiseen ja työelämään. Parhaat saa parhaat paikat! Mitä opettajiin ja koulun muuhun toimintaan kuuluu - laittakaa viestiä porukalla isompaan organisaatioon esim. IOL tai vastaava niin alkaahan sitä tapahtua!

• tahvotar

Ammattikorkeakouluopiskelun taso riippuu hirveän paljon siitä, missä koulussa opiskelee. Toiset ammatikorkeat ovat työläitä ja rankkoja, kun toisissa pääsee helpommalla. Eikös ole kiva, että itse olet vähällä päässyt? ;) Ammattikorkeiden sisällä erot tulevat linjojen kesken.
      Itse opiskelin aikanaan Heliassa, ja kyllä siellä joutui tosissaan töitä tekemään, nimenomaan sihteerityön ja kielten koulutusohjelmassa, kun päivät olivat vähintään 8-tuntisia läsnäolopakkoineen, minkä päälle piti sopia ryhmätöiden tapaamiset ja tehdä läksyt. Osa opiskelijoista kun käy vielä sen päälle töissäkin, kyllä se rankkaa oli.

Sama juttu on nyt yliopistossa, huomaan sen pelkästään oman tiedekuntani sisällä: riippuu laitoksesta, kuinka helpolla päästetään läpi.

• mieltä

Eli riippuu koulusta ja koulutusohjelmasta.

Minä oli 8-16.00 koulussa ja parhaimpiana aikoina kirjoiteltiin ryhmätöitä yhden ryhmäläisen kotona monta viikkoa joka arkipäivä 16-23.00. Sitten vielä tentteihin lukemiset ja muut. Tyhmä en ole, suoritin tutkintoni erinomaisin arvosanoin, joten siitä koulutusohjelman "rankkuus" ei minun kohdalla johdu.

Opinnäytettä väännettiin vuosi, myös kesällä. Muutama ns. vapaa viikko li meille varattu opinnäytteen tekemiseen. Oli siitä hieman apua mutta ei se pelastanut niiltä julmetun pitkiltä päiviltä kun istuttiin koululla kirjoittamassa opparia.

• sos-opiskelija

Huh, missä tuollainen amk on?! Opiskelen itse myös sosiaalialaa ja mielestäni meillä on hyvää opetusta, jne. Kuulostaa siltä, että teillä valtaosa sakista on vastavalmistuneita ylioppilaita tms. "nuorempaa porukkaa". En tosin itsekään "vanha" ole, 24-vuotias, mutta tuntuu että useimmat marisijat on näitä, jotka ovat tulleet opiskelemaan kun "jonnekin piti hakea". Mutta useimmat heistäkin ovat kyllä muuttuneet opintojen aikana positiivisempaan suuntaan :) Meillä on minun mielestäni hyvä ryhmähenki, vaikka erilaisia oppijoita toki on, toisilla enemmän motivaatiota ja toisilla vähän vähemmän.

Jos jotkut häiritsevät tunneilla, niin suunsa voi avata. Suunsa voi avata myös ryhmätöitä/tiimitenttejä tehdessä. Meillä ainakin arvioinnissa huomioidaan jokaisen panos, eli jos joku on tehnyt vähemmän, niin se näkyy arvosanassa MIKÄLI RYHMÄ AVAA SUUNSA. Eihän opettajat tiedä miten työnjako ryhmässä on sujunut.

Oletettavasti teiltä pyydetään myös palautetta eri opintojen vaiheessa? Ja palautettahan kannattaa muutenkin antaa, eikä pelkästään nettifoorumeilla kirjoitella ;)

• totta on

En oo kertaakaan lukenu mihinkään tenttiin enempää kuin kerrannut muistiinpanot ja aina on tentit läpi menny. ihan hyvällä menestyksellä vielä (yleensä arvosanat 3-5). toki saisi varmaan aina vähintään 4 jos jaksaisi lukea.. mutta kun ei tarvitse!!
      Kun lähdin opiskelemaan, luulin että nyt täytyy oikeasti ahkeroida ja lukea tentteihin, mutta hyvä näin! oon niin laiska etten jaksais enempää.

niin ja vika vuos menossa, kesällä valmistun terkkariks. ehkä joillakin muilla aloilla vaaditaan enemmän lukemista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe