Hei,
Olen pariinkin otteeseen viimeisen 15 vuoden aikana altistunut homeelle. Ensin luultavasti työpaikalla, jossa aikuisilla oli korvatulehdusepidemiakin. Silloin aloin olla jatkuvasti hirvittävän väsynyt. Olin kyseisessä työpaikassa neljä vuotta.
Sitten asuin asunnossa, jossa n. 8 vuoden jälkeen todettiin erittäin myrkyllinen musta home kosteusvaurion yhteydessä. Tietoa ei ole kuinka kauan home oli seinässä muhinut. Se paljastui kun seinä alkoi kupruilla. Kyseessä oli saunan seinä, jossa kosteus oli jotenkin tiivistynyt rakennusvirheen seurauksena. Sauna oli 30 v. vanha.
Tuon 8 vuoden aikana olin myös jatkuvasti väsynyt kaiken muun ajan kuin sen minkä olin töissä (en enää homepaikassa). Kun home oli huomattu niin asunto asetettiin heti asumiskieltoon ja muutin samantien ulos ilman tavaroita sukulaisen luo. Tuolloin lyhytkestoinen muisti oli alkanut pätkiä niin että muutkin sen huomasivat.
Tästä muutosta on aikaa n. kolme vuotta. Puoli vuotta sitten altistuin kuitenkin uudelleen "kosteudelle" kun asuntooni tuli putkivika ja sen seurauksena kosteutta (2 viikkoa)ja "hajua". Sitten sain uuden asunnon.
Edelleenkin olen väsynyt ja muisti pätkii. Nykyisessä asunnossa vain minä oireilen eli täällä ei pitäisi olla hometta.
Onko vinkkejä mikä auttaisi väsymykseen/muistiin? Suoliston limakalvot on myös huonossa kunnossa ja on vatsavaivoja sekä hajusteet ärsyttää.
Muisti & krooninen väsymys
40
10512
Vastaukset
- Homekoululainen
Hei!
itse en ole väsymykseen löytänyt vielä keinoa mutta vatsavaivoista pääsin jättämällä valkuaisen pois tai ainakin vähentämään minimiin. Eli maito, kaikki maitotuotteet (jugurtit, viilit, jäätelö...) kanamuna, kokojyväriisi, herneet ym. palkokasvit ja naudan liha. Kanakin mutta sitä voin syödä hieman. Korvasin ne soijatuotteilla tai kauramaidsota tehdyillä tuotteilla sekä hedelmillä. Kauramaidosta tulee muuten hyviä lettuja. Kananmunan voi korvata soijajauhon ja veden sekoituksella. Sitten samaan aikaan syön vahvoja luontaistuotekaupasta saatavia maitohappobakteereja (apteekin ei auta) niin pysyn jotenkin ilman vatsavaivoja.
Kokeilepa tätä!
terv. Homekoululainen- homekorva
kaaleja.
Mä aloin syömään eri kaaleja.
Ruusu-
Kukka-
Parsa-
Valkokaalit.
Lisäksi
Amerikansalaatti
Tomaatti
Porkkana
Bataatti
Vilja pois, tilalle gluteeniton, laktoositon näkkäri.
Uotilan ruisleipä (hiivaton, laktoositon, lisäaineeton)
Vinkit tuli hilkka-liisalta ja toiseltakin henkilöltä. Toimii tosi hyvin!! Olen tyytyväinen, kun sain uusia ruokia pelkän riisikakun tilalle.
Multikalkkia ja Biovita vitamiineja.
Hiiva ei homeallergikoille käy. Siitä ollaankin jo aikaisemmin kirjoiteltu. - nappi ja neula
Jos on kilpirauhasen toimintahäiriö,varsinkin vajaatoiminta,sellaiselle ei soija sovi. Se hidastaa edelleen kilpirauhasen toimintaa.Eikä myöskään ole suositeltavaa liikatoiminnasta kärsivälle.Totta ja kokemusperäistä tietoa.
- peikko77
mutta sitä lääkärit tarjoavat ensi alkuun (huom. muuhun kuin homeiden aiheuttamaan oireiluun). rela-tipat on parempia ja lactoseven -maitohappobakteerit. dds-maitohappobakteerit auttavat myös vauvoja, mutta gefilus ei. Maitoheraa kannattaisi kokeilla, jos vaikka sattuisi kestämään sitä.
Punainen liha ei sovi minullekaan. - kenkura
Soijakin on palkokasvi. Kuluu samaan ryhmään herneiden, papujen, maapähkinän ja mm. lupiinin kanssa.
- nappia ja neulaa
Tässä ihan omakohtaisia neuvoja:
- käytän Silicea (piigeeli),ei Silica Tonic tms
- DDS maitohappobakteerit
pii on vatsan limakalvoja,keuhkoja,
iho,hiukset,kynnet vahvistava/suojaava
ja maitohappobakt. muuttavat paksusuolen limakalvoa bakteereiltaan parempaan suuntaa.Luontaistuotekauppa tarjoaa mielellään ehkä muita valmisteita,mutta näiden OMINAISUUDET ovat hyvät.Ja sitten tietenkin C-vitam,B-vitamiineja(hermosto)A-vitam.ERITTÄIN tärkeä homealtistuneelle (T-tappajasolut tarvitsevat),E-Epa,kalaöljy,sinkki(Bio-Sinkki imeytyy hyvin),kivennäisainejauhe B (Natura Median),ainakin nämä auttavat kehoa eteenpäin.
Väsymys/muisti ovat immuniteetin heikkenemisen seurauksia,sitä pitäisi vahvistaa (esim.edellä mainituilla)."Yrittää" saada takaisin vahvaa immunologista puolustuskykyä kehoon,se auttaa kestämään tunkeutuvia viruksia (flunssia) vastaan.Krooniseen väsymykseen auttaa myös säännöllinen ruokailu (lämmintä),liikunta (ei liian voimakas,koska voimat jo nyt vähissä),ajatusten saattaminen johonkin mielihyvää tuottaviin asioihin.Tässä jotain aluksi. Itse olen homealtistunut akupunktuurikko,joten olen kiinnostunut juuri tuosta immunologiasta ja autoimmuunisairauksien hoidosta.Väsymys on siellä vahvasti mukana.- Ap..
onko tämän palstan homesairailla sellaista tilannetta kuin minulla, että elimistö ei siedä tablettimuotoisia vitamiinivalmisteita? Mitä vahvempi valmiste niin sitä varmemmin tulee paha olo. Tämä ilmeisesti ehkä liittyy mm. maksan toimintaan.
Jauhemaisia, joita suolisto kestäisi, on vaikea löytää - esim. c-vitamiinia. Tietääkö joku missä näitä myytäisiin, siis Suomessa. - en kestä oikein
Ap.. kirjoitti:
onko tämän palstan homesairailla sellaista tilannetta kuin minulla, että elimistö ei siedä tablettimuotoisia vitamiinivalmisteita? Mitä vahvempi valmiste niin sitä varmemmin tulee paha olo. Tämä ilmeisesti ehkä liittyy mm. maksan toimintaan.
Jauhemaisia, joita suolisto kestäisi, on vaikea löytää - esim. c-vitamiinia. Tietääkö joku missä näitä myytäisiin, siis Suomessa.mitään - ja pakko olisi esim. rautaa syödä. Veriarvot käväisivät pohjilla - ja välillä sain ministeritason hoitoa.
- homekorva
en kestä oikein kirjoitti:
mitään - ja pakko olisi esim. rautaa syödä. Veriarvot käväisivät pohjilla - ja välillä sain ministeritason hoitoa.
Lapsena söin nokkostabletteja. Liekö vielä saatavana. Raudanpuutteeseen.
- nappia ja neulaa
mitään - ja pakko olisi esim. rautaa syödä. Veriarvot käväisivät pohjilla - ja välillä sain ministeritason hoitoa.
Kokemusperäisesti hyviä:
FERRONOL
(sis.rauta,c-vitam,B1,B2,B6,B12,foolihappo)
- ei sisällä hiivaa,hunajaa,alkoholia,laktoosia eikä gluteenia
IMEYTYY HYVIN.
BIO-SINKKI (immuunipuolustuksen vahvistaja)
(ei sis. laktoosia,gluteenia,hiivaa)
tarvitaan mm. A- ja B12-vitam. sekä foolihapon ja rasvahappojen aineenvaihduntaan. - rautavinkeistä
ehdin varmasti testata kaikki, ennen kuin rauta-arvot ovat kohdallaan - josko koskaan.
Onko muuten kenelläkään (nais)homentikolla kuukautisvuodo vaivana - siis todella vaivana. Vatsahaavojen lisäksi nuo kk vaivat - niin ei ihme, että veriarvot ovat heikot. - joku vaan
Kokeile Solgarin valmisteita. Ne ovat yleensä jauheena kapselin sisällä. Hinta voi olla vähän korkeampi, mutta laatukin on parempi.
Googlella löydät suomen jälleenmyyjiä.
http://www.solgar.co.uk/ - peikko77
homekorva kirjoitti:
Lapsena söin nokkostabletteja. Liekö vielä saatavana. Raudanpuutteeseen.
kuivattuna luontaistuotekaupasta. Saattaa alkuun olla pahanmakuista, mutta siihenkin tottuu. Puhdistaa maksaa ym. sisäelimiä (ja ainakin minulla myös ihoa), joihin käsittääkseni homeet kertyvät.
- peikko77
homegurumme tiesi kertoa ennen kuin painui maan alle, että painonlasku liittyy alveoliittiin.
- hilkkaliisa
Nuo HOMENTIA JA HOMENTIKKO sanat on keksinyt vahingossa äitini. Hän oli luonani jouluna 2002 ja lupasin ommella näkövammaiselle äidilleni revenneen taskun. Olen puhunut hänelle jo vuosia, että home aiheuttaa "dementiaa" ja me homesairaat emme "muista mitään" (ei diagnoosia olemassa). Valnmistelin äitini kanssa jouluruokia ja leivonnaisia ja hän aikoi jonkin ajan kuluttua lähteä kotiinsa (23.12.2002) ja sanoi tulevansa seuraavana päivänä joulun viettoon. Lähtiessään hän katsoi, etten ollutkaan korjannut hänen takkinsa taskua. Sanoin, etten ole muistanut ja ehtinyt, kun leivoimme ja teimme ruokia koko ajan. Äitini tuumaili :"No kun sulla on tuo homentia" eli hän tarkoitti, että homeen aiheuttama dementia (ei diagnoosia). Tuo HOMENTIA-sana oli niin hyvä, että otin sen oitis käyttöön ja opetin muillekin homesairaille.
Kyllä ne kosteusvauriomikrobit saattavat aiheuttaa muistihäiriöitä ja väsymystä. Ennenkuin sain OIKEAN diagnoosin kosteusvauriomikrobien aiheuttamasta työperäisestä sairaudesta, niin nukahdin jopa istualleen joskus työpaikalla. Työn jälkeen piti levähtää tai nukkua tunti - pari, ennenkuin jaksoin alkaa tekemään kotitöitä. Epämääräisen pääkivun, muistihäiriöiden ja mielettömän väsymyksen vuoksi minulta välillä etsittiin MS-tautia (neurologi epäili) ja aivokasvainta ja verisuonipullistumia aivoista.
Lue Salkinoja-Salosen kirja "Myrkylliset mikrobit ympäristössämme", niin mm. siellä kerrotaan kosteusvauriomikrobien aiheuttavan mm. väsymystä ja muistihäiriöitä.
[email protected] - Hajusteintolerantti
Hermostolle myrkyllisillä aineilla voi olla vaikutuksia sekä keskus- että ääreishermostoon.
Nykyisiä ns. synteettisiä kemikaaleja ei rutiinitutkimuksissa testata hermostomyrkyllisyyden osalta, joten tieto on äärimmäisen puutteellista.
Scorecardin sivulla (URL alla) on pitkä luettelo kemikaaleista, joita epäillään hermostolle myrkyllisiksi ja linkki tutkimustietoon ko. kemikaalin kohdalla.
Koska tutkimusta ei ole riittävästi, ei ole riittävää näyttöä, siksi vain olemassa epäily (suspected).
Esimerkiksi etanoli ja muut liuottimet, asetaldehydi (acetaldehyde), lyijy, jne. ovat joukossa 'epäillään olevan hermostolle myrkyllinen'.
Kalifornian virallisella terveystietosivulla on mainittu, että ''Some fungi may produce mycotoxins, such as Stachybotrys Atra, which may be neurotoxic.'' Elikkä kyseinen Stachybotrys Atra voi olla hermostolle myrkyllinen.
Homeiden hermostomyrkyllisyydestä näyttää olevan yhtä huonosti tietoa, kuin synteettisistä kemikaaleistakin.
Luin, että nyt vietetään kansainvälistä aivoviikkoa:
Kansainvälinen aivoviikko – tutkimusta elämää varten
http://www.aivoviikko.fi
Lehdistötiedotteet:
http://www.aivoviikko.fi/lehdtied.htm
Lendistötiedotteet-sivulla linkki tähän:
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen - puhe:
http://www.aivoviikko.fi/2006/puhe_ministeri_haatainen14.3.2006.pdf
En lukenut kaikkea, mitä sivulta löytyy, mutta lukemassani tekstissä ei ainakaan ollut sanaakaan myrkyllisistä homeista tai kemikaaleista - alkoholi ja tupakka oli mainittu /T. Haataisen puhe.
''Onko vinkkejä mikä auttaisi väsymykseen/muistiin? Suoliston limakalvot on myös huonossa kunnossa ja on vatsavaivoja sekä hajusteet ärsyttää.''
Välttäminen, ehdoton välttäminen!
Suolisto-ongelmiin en osaa ottaa kantaa, joku jo kirjoittikin siitä, muuta lisättävää minulla ei ole, kun ei ole kokemusta.
Allergioista on kokemusta, ja allergiaa aiheuttavien aineiden välttäminen on ehdottoman tärkeää.
Monella homeesta sairastuneella on ymmärtääkseni ollut samoja suolisto-ongelmia, osalla menee ajan kanssa ohi.
Uskoisin, että puhdas ympäristö ja aika auttavat myös väsymykseen ja muistiongelmiin.
Lisäaltistumista on vältettävä.
Saneeraa kotisi hajusteettomaksi - koskee kaikkia perheen jäseniä, ja kaikkia tuotteita (pyykinpesuaineista siivousaineisiin ja kosmetiikkaan).
Hajustekemikaaleja ei testata hengitystievaikutusten osalta, eikä hengitysteitse syntyvien mahdollisten hermostovaikutusten osalta.
Kaksi synteettistä myskiä oli vuosikymmeniä käytössä. Riippumattomissa tutkimuksissa selvisi (vahingossa/eläinkokeet), että olivat hermostolle myrkyllisiä ainakin koe-eläimille. Nämä olivat synteettisiä myskejä: AETT ja Ambrette. Hajusteteollisuus veti ne pikku hiljaa käytöstä.
Vaikuttaa siltä, että Ambrette on käytössä painomusteteollisuudessa.........
Nämä kauppasalaisuudesta nauttivat tuotteet sisältävät yllättäviä aineita, joukossa ns. ongelmajätteeksi luokiteltuja teollisuuskemikaaleja.
Hajustekemikaalien luettelo (sallitut) löytyy EU:n viralliselta sivulta, se luettelo on kaikkien saatavissa ja luettavissa.
Samoja raaka-aineita löytyy tuolta Scorecardin epäiltyjen hermostolle myrkyllisten kemikaalien luettelosta.....
Laita tähän lisälukemiseksi URL:eja englanninkieliseen tietoon - en käännä.
http://www.dhs.ca.gov/
California Department of Health Services
http://www.dhs.ca.gov/ohb/HESIS/ieq2d.htm
Some fungi may produce mycotoxins, such as Stachybotrys Atra, which may be neurotoxic. NIOSH has proposed guidelines for remediation and prevention of mold and fungi amplification and overgrowth in buildings (NIOSH, MMWR-Appendix).
**
What are the potential health effects of mold / fungi exposure?
1. Irritation of mucous membranes
2. Allergic rhinitis, asthma exacerbation
3. Hypersensitivity pneumonitis
4. Humidifier fever
5. Other non-specific responses to mycotoxins (i.e., headache, difficulty concentrating)
================
Dr. Raymond Singer - Neurotoxic Chemical Effects Information
http://www.neurotox.com/Original.html
Sivulla linkki tutkimukseen (abstrakti):
Forensic Evaluation of a Mold (Repeated Water Intrusions)
Neurotoxicity Case
http://www.neurotox.com/files/Forensic_Evaluation_of_a_Mold_Toxicity_Patient_Grand_Rounds_author.htm
=================
Scorecard
Health Effects - Main page
http://www.scorecard.org/health-effects/
HEALTH EFFECTS - Neurotoxicants
http://www.scorecard.org/health-effects/chemicals-2.tcl?short_hazard_name=neuro&all_p=t
Suspected Neurotoxicants- Hajusteintolerantti
''Jos homealtistuksesta on jo useita vuosia, niin mahtaakohan tilanne enää korjaantuakaan? Jos tosiaan tulee neurologisia vaurioita, niin eikö ne ole pysyviä?''
Ihmisen aivot regeneroituvat, jos myrkyllinen altistus lakkaa. Mitä enemmän aivoja rasittaa, sitä parempi. Puhdas ilma on hyväksi sekä aivoille, että hengitysteille.
Vaurion (olipa se missä tahansa hermostossa) ei tarvitse olla suuri, kun sillä on vaikutusta.
Ajatellaan vaikka hermomyrkky etanolin vaikutusta.
Alkoholin vaikutuksen alaisena ihminen ei ole normaali, joillain vaikutus näkyy jo pienistä määristä, toisilla tarvitaan suurempi määrä.
Kun alkoholi on poistunut elimistöstä, ihminen on OK. Pitkä ja jatkuva ja suurille määrille altistuminen (kaikki on yksilöllistä) voi aiheuttaa aivovaurion, mikä näkyy aivokuvassa.
Tämäkin vaurio regeneroituu (muodostuu uusia hermoyhteyksiä), jos alkoholin käyttö lopetetaan.
Hermostolle myrkyllisten aineiden 'imppaaminen' voi aiheuttaa nopeastikin aivovaurion, pahimmassa tapauksessa dementian, eli vaurio on niin suuri, että se ei enää korjaudu.
Kun itse olen tavallinen maallikko, on pakko lainata Raymond Singeriä:
''Neurotoxicity can be documented, but perhaps not in the way you might think. A person’s ability to think, perceive, control emotions, plan, and manage his or her life can diminish drastically without anything being visible to a radiologist or neurologist on an MRI or a CT scan.1
The most reliable and widely accepted way to assess actual brain function is through neuropsychological evaluation. (This is true for head-injury patients and those suffering from dementia, as well as those affected by exposure to toxic chemicals.)''
''Positron emission tomography (PET) scans, however, corroborated the impaired function.4 PET and SPECT (single photon emission computed tomography) scans offer a more dynamic look at brain structure, but both of these tests still need interpretation as to the cause of the abnormality (which could be benign).''
Ylläoleva löytyy:
http://www.neurotox.com/Original.html
Word-dokumentti: Recognizing neurotoxicity
Yksi hermostomyrkyllisyyden oire on migreeni.
Itse saan migreenin joistain hajusteista, siis muiden käyttämistä. Vaikea sanoa, mitkä hajusteraaka-aineet ovat syynä, niitähän ei kukaan tiedä, vaikka tietäisi tuotteen nimen.
Naisten hajuvedet ja miesten partavedet ovat aiheuttaneet minulle auramigreenin.
Diesel kuuluu 'joukkoon'. Muuten en kärsi migreenistä.
Paljon on jo voiton puolella, kun itse tietää, mille reagoi, ja osaa välttää.
Eiköhän ole niin, että aivot degeneroituvat myös, jos niitä ei käytä.
Happirikasta ilmaa ja aivojumppaa, eiköhän niillä pärjää - hermomyrkkyjen välttämisen lisäksi. - Hajusteintolerantti
Vaurio on ja pysyy, mutta sen kanssa pystyy elämään, kunhan syy poistuu. Tätä mieltä oli lääkäri, joka tutki henkilön, jolla pitkäaikaisen alkoholinkäytön aiheuttama vaurio aivoissa. Hän oli käyttänyt termiä: regeneroituu. Ts. aivotoiminta regeneroituu. Aivoissa on paljon käyttämätöntä kapasiteettia, kai se 'otetaan käyttöön' tällaisissa tilanteissa. Jos taas hermomyrkylle altistus jatkuu, ei siinä aivot ehdi regeneroitumaan vaan degeneroituvat.
Luin tuota tekstiäsi ja aloin nauraa: 'Miksi homesairaat eivät saa neuropsykologista kuntoutusta'...
On ehkä parempi, etteivät saa, kun kuntouttaja 'tuoksuu' ja niissä aineissa on mukana myrkkyjä, jotka voivat viedä tehon siltäkin kuntoutussessiolta. Ja niissä tiloissa voi tietty olla hometta, terveydenhoidosta kun on kyse.
Kannattaa opiskella vaikka uutta kieltä, petrata vanhaa kielitaitoa, tai opiskella mitä vaan, mikä kiinnostaa. Kyllä siinä on kuntoutusta kerrakseen, ja saa kuntoutusta turvallisessa ympäristössä. - Sairastunut
Hajusteintolerantti kirjoitti:
Vaurio on ja pysyy, mutta sen kanssa pystyy elämään, kunhan syy poistuu. Tätä mieltä oli lääkäri, joka tutki henkilön, jolla pitkäaikaisen alkoholinkäytön aiheuttama vaurio aivoissa. Hän oli käyttänyt termiä: regeneroituu. Ts. aivotoiminta regeneroituu. Aivoissa on paljon käyttämätöntä kapasiteettia, kai se 'otetaan käyttöön' tällaisissa tilanteissa. Jos taas hermomyrkylle altistus jatkuu, ei siinä aivot ehdi regeneroitumaan vaan degeneroituvat.
Luin tuota tekstiäsi ja aloin nauraa: 'Miksi homesairaat eivät saa neuropsykologista kuntoutusta'...
On ehkä parempi, etteivät saa, kun kuntouttaja 'tuoksuu' ja niissä aineissa on mukana myrkkyjä, jotka voivat viedä tehon siltäkin kuntoutussessiolta. Ja niissä tiloissa voi tietty olla hometta, terveydenhoidosta kun on kyse.
Kannattaa opiskella vaikka uutta kieltä, petrata vanhaa kielitaitoa, tai opiskella mitä vaan, mikä kiinnostaa. Kyllä siinä on kuntoutusta kerrakseen, ja saa kuntoutusta turvallisessa ympäristössä.Hei vaan kaikille ja kiitos lukuisista vastauksista!
Hieno juttu tuo aivojen regeneroituminen. Pitääkin ruveta ulkoilemaan enemmän niin ehkä sitten muistikin pelaa paremmin. Väsyneenä on vaan vaikea saada itseään revittyä liikkeelle kun allerginen ei voi koiraakaan ottaa.
Edelleen otan vinkkejä vastaan mahd. vähän lisäaineita sisältävistä jauhemaisista vitamiini/hivenainevalmisteista. Ulkomailtakin voisin tilata jos lähettävät Suomeen eikä tule kohtuuttoman kalliiksi.
Ruokavaliosta sen verran, että mitä syötte välipalaksi/aamupalaksi jos maito ja viljat on poistettu ruokavaliosta niiden herkistävyyden takia ? Minulle sopii viinirypäleet, mutta niissä on paljon hiivaa, sen tiedän. Olen lukenut että hiivadietissä voi käydäkin niin että hiiva kehittää itsestään vielä resistenpiä muotoja jos kokee joutuvansa "ahtaalle". Vaikeaa siis hiivankin häätö on. - kalaan
Sairastunut kirjoitti:
Hei vaan kaikille ja kiitos lukuisista vastauksista!
Hieno juttu tuo aivojen regeneroituminen. Pitääkin ruveta ulkoilemaan enemmän niin ehkä sitten muistikin pelaa paremmin. Väsyneenä on vaan vaikea saada itseään revittyä liikkeelle kun allerginen ei voi koiraakaan ottaa.
Edelleen otan vinkkejä vastaan mahd. vähän lisäaineita sisältävistä jauhemaisista vitamiini/hivenainevalmisteista. Ulkomailtakin voisin tilata jos lähettävät Suomeen eikä tule kohtuuttoman kalliiksi.
Ruokavaliosta sen verran, että mitä syötte välipalaksi/aamupalaksi jos maito ja viljat on poistettu ruokavaliosta niiden herkistävyyden takia ? Minulle sopii viinirypäleet, mutta niissä on paljon hiivaa, sen tiedän. Olen lukenut että hiivadietissä voi käydäkin niin että hiiva kehittää itsestään vielä resistenpiä muotoja jos kokee joutuvansa "ahtaalle". Vaikeaa siis hiivankin häätö on.Nyt järki käteen.Meillä on paljon hyviä vitamiini-ja hivenainevalmisteita,ilman lisäaineita.Ei tarvitse tilata ulkomailta ja arvuutella mitä ne sisältävät.Kävelet hyvin varustettuun luontaistuoteliikkeeseen ja otat selvää kotimaisista valmisteista.Tri Tolosen sivuiltakin löytyy tietoa,antioksidanttiklinikan sivuilta jne.Väitän...että puhtaus on meillä paljon tarkemmin seurattu kuin monessa muussa maassa.
- Sairastunut
kalaan kirjoitti:
Nyt järki käteen.Meillä on paljon hyviä vitamiini-ja hivenainevalmisteita,ilman lisäaineita.Ei tarvitse tilata ulkomailta ja arvuutella mitä ne sisältävät.Kävelet hyvin varustettuun luontaistuoteliikkeeseen ja otat selvää kotimaisista valmisteista.Tri Tolosen sivuiltakin löytyy tietoa,antioksidanttiklinikan sivuilta jne.Väitän...että puhtaus on meillä paljon tarkemmin seurattu kuin monessa muussa maassa.
Hei,
Mielessä on seuraava tuote: jauhemainen C-vitamiini (vatsa ei kestä tabletteja ollenkaan ja huonosti erilaisia apu/lisäaineita).
Jos tulee vastaan jossain luontaistuotekaupassa niin kertokaa. Apteekista en saanut enkä lt-kaupasta. - homekorva
Pullo tyrnimehua Luontaistuotekaupassa noin 20 euroa.
Ruokakaupassa tyrnihillot ja mehut vähän edullisemmin. Mutta EIVÄT ole halpoja. - homepähkäilijä
homekorva kirjoitti:
Pullo tyrnimehua Luontaistuotekaupassa noin 20 euroa.
Ruokakaupassa tyrnihillot ja mehut vähän edullisemmin. Mutta EIVÄT ole halpoja.Kaupan maustehyllystä löysin jauhettua tyrniä:kuorta ja siementä.
1 teelusikallinen vastasi 350 grammaa tuoretta marjaa.Hinta oli noin 1,20 euroa,mielestäni edullinen mehuun nähden. - peikko77
homepähkäilijä kirjoitti:
Kaupan maustehyllystä löysin jauhettua tyrniä:kuorta ja siementä.
1 teelusikallinen vastasi 350 grammaa tuoretta marjaa.Hinta oli noin 1,20 euroa,mielestäni edullinen mehuun nähden.jos vaikka löytäisitte. kasvatan itse tyrniä ja hyvin on toiminut. Jos siis omistat läntinkään maata, tuota C-vitamiinisi. sitten on jo melko halpaa:) Yksi marja siis vastaa kolmen appelsiinin c-vitamiinimäärää. lisäksi helppo nauttia.
- hilkkaliisa
Minulla oli työssä ollessani hirvittävä väsymys ja nukahtelin istualleen. Minulla oli myös voimakkaat suolisto-oireet. Muisti pätki. Homemyrkyt ja allergiani ne oireet aiheutti.
Ne kaikki ovat parantuneet, kun jäin pois homeiselta työpaikaltani ja homekoulusta. Ei minulla ollut MS-tautia eikä aivokasvainta.
Oikeita tutkimusiahan minulle ei tehty ja teetin ne itse (ja syy löytyi). Peloteltiin vain milloin milläkin sairaudella, johon voimakkaat rajut oireeni ja keuhkojen kunnon äkillinen romahtaminen sopivat. Hirveästi kyllä oltiin tutkivinaan asian vierestä.
Erittäin vaikea allerginen astmani ja allerginen nuhani vaativat päivittäisen lääkityksen ja Yrjö Kotasen vertailu "kävelevä lääkekaappi" sopii myös minun kohdallani. - Tainuli
Sairastunut kirjoitti:
Hei,
Mielessä on seuraava tuote: jauhemainen C-vitamiini (vatsa ei kestä tabletteja ollenkaan ja huonosti erilaisia apu/lisäaineita).
Jos tulee vastaan jossain luontaistuotekaupassa niin kertokaa. Apteekista en saanut enkä lt-kaupasta.Natura Media Oy:ltä bio-orgaaniset vitamiinit yms.
luonnonmukaisia ilman lisäaineita. - väsynyt ja kipeä
hilkkaliisa kirjoitti:
Minulla oli työssä ollessani hirvittävä väsymys ja nukahtelin istualleen. Minulla oli myös voimakkaat suolisto-oireet. Muisti pätki. Homemyrkyt ja allergiani ne oireet aiheutti.
Ne kaikki ovat parantuneet, kun jäin pois homeiselta työpaikaltani ja homekoulusta. Ei minulla ollut MS-tautia eikä aivokasvainta.
Oikeita tutkimusiahan minulle ei tehty ja teetin ne itse (ja syy löytyi). Peloteltiin vain milloin milläkin sairaudella, johon voimakkaat rajut oireeni ja keuhkojen kunnon äkillinen romahtaminen sopivat. Hirveästi kyllä oltiin tutkivinaan asian vierestä.
Erittäin vaikea allerginen astmani ja allerginen nuhani vaativat päivittäisen lääkityksen ja Yrjö Kotasen vertailu "kävelevä lääkekaappi" sopii myös minun kohdallani.Hei! Lueskelin kirjoituksia. Osaisiko joku sanoa, mistä johtuu seuraavat oireeni? Asumme kivitalossa, jossa löytyi homeita. Meitä on 4 henkeä ja kukaan muu ei oireile, kuin minä. Oireina siis erittäin voimakas väsymys, joka ei nukkumalla mene pois, jatkuva huimaus ja yllättävät verenkierronääntä muistuttavat humahdukset päässä/korvissa, sekä humisevat,suhisevat,vinkuvat korvat, ja oikeassa lonkassa ja nivelessä erittäin voimmakkaita kipukouristuksia jotka joskus säteilevät oikeaan kainaloon ja tietenkin päänsärkyä. Talostamme löytyi useita eri homeita sekä ylä ja alakerrasta. Miksi kukaan muu perheenjäsen ei oireile? Olenko kuoleman sairas? Ostimme tämän talon hyviltä ystäviltä. He antoivat valheellista tietoa talosta myynnissä. Talo ei haise ja näyttää tosi hyvältä. Ns. ystävät eivät olleet valmiit sopimaan asioita ja niin mentiin käräjille. Voitto tuli mutta valittavat hoviin. Kaikki nämä minun sairastelut alkoivat paljon ennen kun homevauriot paljastuivat. Minua vietiin ambulanssilla, kun makasin velttona lattialla. Tutkivat ja mitään syytä ei löytynyt. Väsymys on niin raskasta että se tuntuu lihaksissa asti. Meinaa jalat pettää alta. Osaisiko joku sanoa tähän jotain? Lääkärit eivät osaa!
Nuori ja väsynyt - että sulla on
hilkkaliisa kirjoitti:
Erittäin vaikea allerginen astmani ja allerginen nuhani vaativat päivittäisen lääkityksen ja Yrjö Kotasen vertailu "kävelevä lääkekaappi" sopii myös minun kohdallani.allerginen astma. Miten se ja kuka sen diagnosoi? Miksi sinulle ei tehty astma tutkimuksia rutiinomaisesti, vaan jouduit ne itse teettämään? Eikö lääkäreihin ole luottaminen?
Entäs tuo, että kerrot olevasi "kävelevä lääkekaappi", niin eikö sen "sisällön tyhjääminen", ole auttanut tähän astmaasi? - homeahdistus1
että sulla on kirjoitti:
allerginen astma. Miten se ja kuka sen diagnosoi? Miksi sinulle ei tehty astma tutkimuksia rutiinomaisesti, vaan jouduit ne itse teettämään? Eikö lääkäreihin ole luottaminen?
Entäs tuo, että kerrot olevasi "kävelevä lääkekaappi", niin eikö sen "sisällön tyhjääminen", ole auttanut tähän astmaasi?hilkkaliisan kirjoituksen olevan vuodelta 2006? Vieläkö odottelet hänen vastaavan sinulle?
Eiköhän varminta olisi käydä oman astmalääkärisi juttusilla tarkistamassa lääkityksen tarve. Nyt on kesä ja kesäsateet ja homeitiöitä on ulkonakin paljon ilmassa. - parantuneet
homeahdistus1 kirjoitti:
hilkkaliisan kirjoituksen olevan vuodelta 2006? Vieläkö odottelet hänen vastaavan sinulle?
Eiköhän varminta olisi käydä oman astmalääkärisi juttusilla tarkistamassa lääkityksen tarve. Nyt on kesä ja kesäsateet ja homeitiöitä on ulkonakin paljon ilmassa.paljonkin sitten vuodesta 2006? Entäs sitten, onko homeetkin muuttuneet niin paljon vuodesta 2006. Mistä sait tämän tiedon? Googlettamaalako?
Minä luulin, että hilkkaliisa oli sairastunut kosteusvauriosta, eikä homeitiöistä. Sori! - homeahdistus1
parantuneet kirjoitti:
paljonkin sitten vuodesta 2006? Entäs sitten, onko homeetkin muuttuneet niin paljon vuodesta 2006. Mistä sait tämän tiedon? Googlettamaalako?
Minä luulin, että hilkkaliisa oli sairastunut kosteusvauriosta, eikä homeitiöistä. Sori!vuoden 2006 astmalääkkeitäsi, jos inhalaattoreissa vielä päiväystä riittää. Lääkkeet olivat jo tuolloin erittäin tehokkaita. En tiedä onko sen jälkeen tullut paljonkin uusia lääkkeitä, kun käytän itse edelleen pääosin samaa symbicortia. Yhdistelmälääke on kyllä ollut hyvä, teho on aivan toinen kuin vuosikymmeniä sitten käytössä olleissa lääkkeissä.
Kosteusvaurioissa on aina homeitiöitä, sori itsellesi, joten luepa hieman lisää aiheesta. Ensimmäiset homeet alkavat kasvaa jo parissa päivässä. - jo parissa
homeahdistus1 kirjoitti:
vuoden 2006 astmalääkkeitäsi, jos inhalaattoreissa vielä päiväystä riittää. Lääkkeet olivat jo tuolloin erittäin tehokkaita. En tiedä onko sen jälkeen tullut paljonkin uusia lääkkeitä, kun käytän itse edelleen pääosin samaa symbicortia. Yhdistelmälääke on kyllä ollut hyvä, teho on aivan toinen kuin vuosikymmeniä sitten käytössä olleissa lääkkeissä.
Kosteusvaurioissa on aina homeitiöitä, sori itsellesi, joten luepa hieman lisää aiheesta. Ensimmäiset homeet alkavat kasvaa jo parissa päivässä.päivässä, mutta eihän silloin vielä itiöitä ole, jotka keuhkoihisi lentäisi.
Niin mistä voisi lukea aiheesta lisää? Tuula Putuksenko sivuilta, vai mistä? Eikö Helsingin Sanomista saa lukea tai kesäkuun tiede-lehdestä? Saako lukea uutta tietoa sisäilmastoseminaari 2009-sivuilta, vai onko ihan pakko lukea Putuksen sivuja? - hilkkaliisa
että sulla on kirjoitti:
allerginen astma. Miten se ja kuka sen diagnosoi? Miksi sinulle ei tehty astma tutkimuksia rutiinomaisesti, vaan jouduit ne itse teettämään? Eikö lääkäreihin ole luottaminen?
Entäs tuo, että kerrot olevasi "kävelevä lääkekaappi", niin eikö sen "sisällön tyhjääminen", ole auttanut tähän astmaasi?*Astmani diagnoosin teki ensin entinen työkaverini, korvalääkäri, joka vielä passitti minut keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärille, joka varmisti tutkimustensa perusteella astmani syksyllä 1988.
*Minulle tehtiin siis astmatutkimukset kahden erikoislääkärin toimesta.
*Teetin itse omalla kustannuksellani IgE ja IgG vasta-ainetutkimukset kosteusvauriomikrobeille. Työterveyslääkäri ei niitä teettänyt eikä myöskään OYS ihotautipoliklinikka, vaikka olin siellä rajun työperäisen oireilun ja vakavan sairastumisen vuoksi tutkimuksissa.
*Lääkäreihin ei voinut luottaa, kun minulle kerrottiin, että "kaikki tutkimukset on tehty ja mitään vikaa ja syytä rajuun oireiluun ei löydy". Paranin sairauslomalla kotona ja sairastuin aina uudelleen, kun palasin työpaikalle.
*Olin työssä homeisessa Oulun yliopistollisessa sairaalassa, jossa vallitsevana kosteusvauriomikrobina oli "sädesieni". Itse teettämieni tutkimusten mukaan minulta löytyi Streptomyces albus, aktinobakteerin, "sädesienen" IgE positiiviset vasta-aineet ( ). Syy selvisi työperäiseen oireiluuni.
*"Kävelevä lääkekaappi" sopii vieläkin. En tule toimeen ilman astmalääkkeitä. Viime talvena kokeilin kerran hiihtämistä: noin 10-20 metriä hiihdettyäni olin ihan tukehtumispisteessä, hiestä märkänä ja polvet tutisten palasin kotiin. Ei ollut edes kova pakkanen. Muutaman kerran olen kokeillut tänä kesänä pyörällä ajamista: sateen jälkeen jo lyhyen matkan jälkeen tuntuu, että pakahdun ja yskin valtavasti, vaikka muuten astmani onkin tasapainossa. Ikkunasta joskus tupsahtava tupakansavu, tai bussipysäkillä tai metsässä ulkonakin tupakansavu aiheuttaa hirvittävän yskänpuuskan ja ahdistaa. Hometalot kierrän kaukaa ja se rajoittaa todellakin elämääni. Minulla on luettelo Oulun hometaloista, joita minun on kartettava...
*Jos pysyn neljän seinän sisällä, voin hyvin. Astmani on kuitenkin vieläkin hyperreaktiivinen ja reagoin astmakohtauksella myös epäspesifeihin ärsykkeihin sen lisäksi, että rajuun astmakohtaukseeni riittää hometalossa asuva ihminen samassa bussissa tai samassa huoneessa.
*Astmadiagnoosi 1988.
*Työperäinen astma ja allerginen nuha diagnoosi 2003 Helsingin Työterveyslaitoksella.
*Vaikeahoitoisen astman vuoksi työkyvyttömyyseläke 2004
Mitä vielä tahdot tietää? - tehtiin vuonna
hilkkaliisa kirjoitti:
*Astmani diagnoosin teki ensin entinen työkaverini, korvalääkäri, joka vielä passitti minut keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärille, joka varmisti tutkimustensa perusteella astmani syksyllä 1988.
*Minulle tehtiin siis astmatutkimukset kahden erikoislääkärin toimesta.
*Teetin itse omalla kustannuksellani IgE ja IgG vasta-ainetutkimukset kosteusvauriomikrobeille. Työterveyslääkäri ei niitä teettänyt eikä myöskään OYS ihotautipoliklinikka, vaikka olin siellä rajun työperäisen oireilun ja vakavan sairastumisen vuoksi tutkimuksissa.
*Lääkäreihin ei voinut luottaa, kun minulle kerrottiin, että "kaikki tutkimukset on tehty ja mitään vikaa ja syytä rajuun oireiluun ei löydy". Paranin sairauslomalla kotona ja sairastuin aina uudelleen, kun palasin työpaikalle.
*Olin työssä homeisessa Oulun yliopistollisessa sairaalassa, jossa vallitsevana kosteusvauriomikrobina oli "sädesieni". Itse teettämieni tutkimusten mukaan minulta löytyi Streptomyces albus, aktinobakteerin, "sädesienen" IgE positiiviset vasta-aineet ( ). Syy selvisi työperäiseen oireiluuni.
*"Kävelevä lääkekaappi" sopii vieläkin. En tule toimeen ilman astmalääkkeitä. Viime talvena kokeilin kerran hiihtämistä: noin 10-20 metriä hiihdettyäni olin ihan tukehtumispisteessä, hiestä märkänä ja polvet tutisten palasin kotiin. Ei ollut edes kova pakkanen. Muutaman kerran olen kokeillut tänä kesänä pyörällä ajamista: sateen jälkeen jo lyhyen matkan jälkeen tuntuu, että pakahdun ja yskin valtavasti, vaikka muuten astmani onkin tasapainossa. Ikkunasta joskus tupsahtava tupakansavu, tai bussipysäkillä tai metsässä ulkonakin tupakansavu aiheuttaa hirvittävän yskänpuuskan ja ahdistaa. Hometalot kierrän kaukaa ja se rajoittaa todellakin elämääni. Minulla on luettelo Oulun hometaloista, joita minun on kartettava...
*Jos pysyn neljän seinän sisällä, voin hyvin. Astmani on kuitenkin vieläkin hyperreaktiivinen ja reagoin astmakohtauksella myös epäspesifeihin ärsykkeihin sen lisäksi, että rajuun astmakohtaukseeni riittää hometalossa asuva ihminen samassa bussissa tai samassa huoneessa.
*Astmadiagnoosi 1988.
*Työperäinen astma ja allerginen nuha diagnoosi 2003 Helsingin Työterveyslaitoksella.
*Vaikeahoitoisen astman vuoksi työkyvyttömyyseläke 2004
Mitä vielä tahdot tietää?1988? Tuntuu olevan, että sillä ei näytä olevan mitään kriteereitä. Riittää vain, jos henkeä ahdistaa.
Tuohon aikaan (1988) ei vielä kukaan puhunut, että rakennusten kosteusvaurio sairastuttaa. Oletko ajatellut, että sinulla olisi jostain muusta kuin kosteusvauriosta johtuva astma?
Olethan tietoinen, että juuri tuo sädesieni tuottaa mikrobimyrkkyjä?
No entäs, missä vaiheessa tuo BAL-tutkimus tehtiin sinulla. Olitko ollut jo silloin altistuskokeissa työterveyslaitoksella? Missä vaiheessa tuo sädesienen IgE löytyi? tehtiin vuonna kirjoitti:
1988? Tuntuu olevan, että sillä ei näytä olevan mitään kriteereitä. Riittää vain, jos henkeä ahdistaa.
Tuohon aikaan (1988) ei vielä kukaan puhunut, että rakennusten kosteusvaurio sairastuttaa. Oletko ajatellut, että sinulla olisi jostain muusta kuin kosteusvauriosta johtuva astma?
No entäs, missä vaiheessa tuo BAL-tutkimus tehtiin sinulla. Olitko ollut jo silloin altistuskokeissa työterveyslaitoksella? Missä vaiheessa tuo sädesienen IgE löytyi?"Riittää vain, jos henkeä ahdistaa."
- On tuo aika törkeää sairastuneen vainoamista.
*
Mutta jos jotain elämästä olen oppinut, niin ainakin sen, että kannattaa sivuuttaa provosoijat kokonaan.- pientä osaa!
sanasinko kirjoitti:
"Riittää vain, jos henkeä ahdistaa."
*
Mutta jos jotain elämästä olen oppinut, niin ainakin sen, että kannattaa sivuuttaa provosoijat kokonaan.Tuo asiakokonaisuus on tämä:
"Niin miten tuo astma-diagnoosisi tehtiin vuonna 1988? Tuntuu olevan, että sillä ei näytä olevan mitään kriteereitä. Riittää vain, jos henkeä ahdistaa."
Siis mitä tarkoitit törkellä sairastuneen vainoamisella? - Homeherkkä#
tehtiin vuonna kirjoitti:
1988? Tuntuu olevan, että sillä ei näytä olevan mitään kriteereitä. Riittää vain, jos henkeä ahdistaa.
No entäs, missä vaiheessa tuo BAL-tutkimus tehtiin sinulla. Olitko ollut jo silloin altistuskokeissa työterveyslaitoksella? Missä vaiheessa tuo sädesienen IgE löytyi?Väität, että vuonna 1998 EI VIELÄ KUKAAN PUHUNUT, että rakennusten kosteusvaurio sairastuttaa.
Kun lääketieteilijämme nimittivät SAIRASRAKENNUSSYNDROOMAKSI (allerginen, astmaattinen ja reumaattinen oireilu) jo 1970- luvulla kosteusvauriorakennusaltistuneiden oirerypästä ja kun maassamme alettiin HOMEaltistaa jo 1960-luvulla kosteusvauriorakennuksissa sairastuneita AMMATTItaudin toteamiseksi (nuha, astma silmätulehdus), niin väitteeltäsi putoaa pohja pois.
KELA-astmatilastojen mukaan vuonna 1970 astmaan sairastuneita oli maassamme 7324 henkilöä, vuonna 1990 JO 107 128 henkilöä ja tätänykyä yli 300 000 hnekilöä.
Jospa menisit googleen estimään KELA-astmakriteereitä, niin huomaat, että niihin kriteereihin ei kuulu hengenahdistus, allergeeni-IgE, eikä eosinofiilit.
Sen sijaan palstamme mini-AIDS:silaisia pitäisi ahdistaa jo kaiken aikaa.
Ahdistaa siksi, koska keuhkorakkulat vastaavat kaasujenvaihosta ja niiden kosteusvauriobakteerin aiheuttama TUHOJATKUMO alkaa aiheuttaa yhä pahenevaa hengenahdistusta. pientä osaa! kirjoitti:
Tuo asiakokonaisuus on tämä:
"Niin miten tuo astma-diagnoosisi tehtiin vuonna 1988? Tuntuu olevan, että sillä ei näytä olevan mitään kriteereitä. Riittää vain, jos henkeä ahdistaa."
Siis mitä tarkoitit törkellä sairastuneen vainoamisella?"Siis mitä tarkoitit törkellä sairastuneen vainoamisella?"
- No just tätä:
"Niin miten tuo astma-diagnoosisi tehtiin vuonna 1988? Tuntuu olevan, että sillä ei näytä olevan mitään kriteereitä. Riittää vain, jos henkeä ahdistaa."sanasinko kirjoitti:
"Riittää vain, jos henkeä ahdistaa."
*
Mutta jos jotain elämästä olen oppinut, niin ainakin sen, että kannattaa sivuuttaa provosoijat kokonaan."Mutta jos jotain elämästä olen oppinut, niin ainakin sen, että kannattaa sivuuttaa provosoijat kokonaan."
- Asia (provosointi) samalla myös loppuunkäyty, en käy siitä enempää kanssasi jauhamaan.- hilkkaliisa
tehtiin vuonna kirjoitti:
No entäs, missä vaiheessa tuo BAL-tutkimus tehtiin sinulla. Olitko ollut jo silloin altistuskokeissa työterveyslaitoksella? Missä vaiheessa tuo sädesienen IgE löytyi?"Olin työssä homeisessa Oulun yliopistollisessa sairaalassa, jossa vallitsevana kosteusvauriomikrobina oli "sädesieni". Itse teettämieni tutkimusten mukaan minulta löytyi Streptomyces albus, aktinobakteerin, "sädesienen" IgE positiiviset vasta-aineet ( ). Syy selvisi työperäiseen oireiluuni". Teetin sen tutkimuksen itse syksyllä 2001.
*1988 työpaikallani oli iso vesivahinko. Kyllä siihen aikaan jo otettiin nenän eosinofiilit ja veren eosinofiilit. Ne oli koholla. Lääkäri sanoi, että jos astmaa luokiteltaisiin 1-5, niin minun astmani on 1 (lievä astma).
*1988 ei kukaan osannut aavistella uuden (1972) sairaalan homevaurioita. Kyllä homeesta puhuttiin ja Helsingin ympyrätalon henkilökunnan oireilusta.
*Kyllä astmani johtuu työpaikastani. Lievä astmani (joka varmaan johtui jo silloin työpaikastani) muuttui erittäin vaikeahoitoiseksi 1999. Kotona pitkillä sairauslomillla paranin ja aina sairastuin uudelleen, kun palasin sairauslomalta.
*Myös astman pahaneminen on työperäinen sairaus ja sen totesi Työterveyslaitos 2003 tutkimuksissaan tammikuussa - huhtikuussa.
*Olen tietoinen "sädesienen" eli aktinobakteerin eili Streptpmyces albuksen tuottamista mikrobimyrkyistä.
*Siitä löytyy tietoa kirjallisuudestakin: teinhän opinnäytetyönikin homesairaan sosiaaliturvasta vuonna 2004. Siinä työssäni tietenkin käsittelen myös kosteusvauriomikrobien aiheuttamia sairauksia ja oireita.
*Minulle tehtiin BAL tutkimus OYS:ssa alkuvuodesta 2001 ja toisen kerran Helsingin Työterveyslaitoksella tammikuussa 2003.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619534Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493020Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412789- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982028- 1031929
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251873Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä511433Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121266- 281241