Mulla on ongelma joka pitäisi saada ratkaistuksi mahdollisimman pian, eli: Mun täytyy laskea teoreettinen saanto p-metyyliasetofenonille. Eli kaveri anto mulle kaavan et se laskettas lähtöaineista pienin määrä*reaktiotuotteen massa, onko oikein vai mitä mä teen väärin ku tulos olis reilu 800... Toi lähtöaine on millilitroina niin täytyykö se muuttaa grammoiksi, en vaa kyl tiä miten se muka asiaan vaikuttas. Mutta auttakaa mua...???
Teoreettinen saanto
4
15767
Vastaukset
- Teekkarirenttu
Helpottaisi huomattavasti, jos laittaisit reaktion ja lähtötiedot mukaan viestiisi. Lukiotehtävä taitaa olla kyseessä, joten konversio ja selektiivisyys eivät liene tuttuja.
Oletan, että reaktio on muotoa
aA bB ... -> c(p-metyyliasetof.) dD ..., missä A ja B ovat lähtöaineita ja p-metyyliasetof. ja D tuotteita.
Teoreettinen saanto saadaan laskemalla lähtöaineista rajoittava tekijä, eli aine, jota on vähemmän kuin reaktioyhtälön kertoimet (a, b, c, ...) tarvitsevat. Lähtöaineista rajoittava tekijä kuluu oletuksena täysin loppuun, reagoiden tuotteiksi. Eli reagoineen rajoittavan komponentin määrästä lasketaan syntynyt p-metyyliasetofenoli, jos A rajoittava tekijä:
n(p-metyyliasetof.)= c*n(A)/a
Laskussa kannattaa muuttaa kaikki suureet mooleiksi. - keemikko
Pikaisen googlauksen tuloksena:
http://www.helsinki.fi/~koskimie/kesat/sivut21_40.pdf
sivu 35.
Taisi olla kaikki kertoimet ykkösiä, saannon määräävänä reagenssina olisi etikkahapon anhydiridi. Eli lasketaan tuon anhydridin ainemäärä n(anh)=m(anh)/M(anh); M(anh) kirjasta, joka on suoraan tuotteen ainemäärä. Tuotteen ainemäärästä lasketaan sen massa m(tuote)=n(anh)M(tuote); M(tuote) kirjasta.
Äkkiseltään laskettuna työohjeen saanto on luokkaa 87% teoreettisesta. - Kationi
No tuo on perin helppo laskea:
1 mooli tolueenia massa n. 92 g/mol antaa 1 moolin p-metyyliasetofenonia massa n. 134 emäksenä ja 170 g/mol hosellina (HCl)
tosta se lähtee mulla ei ole päässä tiheyksiä ja alkuainetaulukkoa, mutta lasket mitä 25 ml Tolueenia on painossa ja moolissa = x ja verrannolla lasket mitä se tarkoittaa saannossa.
Tiheyshän tarkoittaa grammaa/millilitra tässätapauksessa
Elikkäs 92 g/mol Toluueenia = 170 g/mol p-metyyliasetofenonia
X grammaa Toluuenia = (X * 170) / 92 => saanto grammoissa
>Toi lähtöaine on millilitroina niin täytyykö se muuttaa grammoiksi, en vaa kyl tiä miten se muka asiaan vaikuttas
No tiheys vaikuttaa tietysti siihen, mitä aine painaa- Kationi
Selvitä vielä noi tarkat moolipainot tolueenille ym. Laskin ne päästä kokonaisluvuilla, joten ne eivät ole pilkun tarkkuudella oikeat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537830- 614390
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404013Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233922Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko323287Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383228- 482963
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422741- 492484