Passat -tdi -98 tehot katoo

paavo

Missähän mahtaisi olla vika kun Passatissani katoaa teho kesken ajon. Pysähdyin ja käynnistin uudelleen ja vika oli poissa. Mikää merkkivalo ei syttynyt. Aivan kuin turbo olisi poissa.

35

7092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parka

      Voi Paavo parka(no huumori sijansa saakoon)jostain joskus kuullut,silloin vitsi,kolme insinööriä oli autolla matkalla,kone sammui,sähköinsinööri ehdotti että puhdistetaan tulpat,toinen ehdotti taas muuta,kolmas tietokoneinsinööri ehdotti,että sammutetaan ja käynnistetään uudelleen(kuten tietokone)se on nyt tätä päivää autoissakin,voihan olla jokin anturikin,joku huono kosketus on varmaan jossain,ja aivan hyvin elektroniikassakin,liittimiä kannattaisi aukoa ja puhdistaa.Polttoaine puolikin on kyllä,suodatin kannattaisi vaihtaa,joskus on tankin huohotin putkikin tukkeunu(lähinnä talven vitsauksia)niitä voisi yrittää puhallella,ja yleensä imuletkua(polttoaine)tutkiskella ettei olisi vuotoa

    • tdi 66kw

      Mulla kuukausi takaperin luettiin VAG-COMilla vikamuistit ja virhe oli, että ahto ei nouse tarpeeksi...


      yritin viikonloppuna puhdistella Eculle menevää paineletkua, joka kertoo paineen ja ahtopaineen säätöön vaikuttavia letkuja, mutta vika ei hellittänyt. Laitoin ahtopainemittarinkin kiinni saadakseni käsityksen mikä mättää. Ahdot nousee normaalisti noin 1.1bar (mulla on lastu). (vika muuten ilmeni ekoja kertoja ilmankin lastua vuosi sitten, korjaantui puhaltamalla ahtoletkusta lähtevä letku ECU:lle puhtaaksi paineen vastasuuntaan) Auto muuten kiihtyi nytkyttäen.

      Hukkaportin toimintaa säätelevä solenoidiventtiili toimi normaalisti katkoen painetta hukkaportille aina paineen nousiessa. Kytkin mittarin lähelle solenoidia (N75).

      Kun vika tuli päälle solenoidi toimi edelleen ja päästi paineen noin 0.7 bariin asti, mutta ruiskutuksen on täytynyt vähentyä, koska tehot ovat olemattomat. Kun vauhdissa kääntää virrat pois ja päälle vika häviää.

      Aion etsiä syytä vielä itsekseni jonkin aikaa, ennen kuin alan toteuttaa näiden uusien autojen vian etsintää: ilmamassamittari, ECU, solenoidi ym. vaihtoon.... :)

      Ihmetyttää vain, miksi vikakoodi sanoo, ettei ahto nouse tarpeeksi, vaikka auto kulkee kuten ennenkin. Eli ECU:n antama ruiskutus tuntuu riittävältä (vaikka luulisikin ahtopaineen-> hapen määrän alakanttiin), kone ei savuta.

      • paavo

        Kiitos asiallisesta viestistä. Minulla on muuten ollut samoja "kiihtyi nytkyttäen" ongelmia. Jos löydän ongelman lähteen, voitko kirjoittaa vaikka tänne. En nimittäin itsekkään viitsisi lähteä tähän nykyaikaiseen huoltotoimintaa. Vaihdetaan joku osa ja katotaan vaikuttiko ko. ongelmaa. Pitäisi huoltajienkin pystyä toteamaan vika jollain mittarilla tarkemmin johonkin anturiin/ym.


      • tdipd ja hajis
        paavo kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta viestistä. Minulla on muuten ollut samoja "kiihtyi nytkyttäen" ongelmia. Jos löydän ongelman lähteen, voitko kirjoittaa vaikka tänne. En nimittäin itsekkään viitsisi lähteä tähän nykyaikaiseen huoltotoimintaa. Vaihdetaan joku osa ja katotaan vaikuttiko ko. ongelmaa. Pitäisi huoltajienkin pystyä toteamaan vika jollain mittarilla tarkemmin johonkin anturiin/ym.

        kun oli vectrassa tuo "kiihtyy nytkyttäen" ilmiö, niin se poistui vaihtamalla ilmamassamittari. Se on helppo huollossa kokeilla.


      • tdi 66kw
        paavo kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta viestistä. Minulla on muuten ollut samoja "kiihtyi nytkyttäen" ongelmia. Jos löydän ongelman lähteen, voitko kirjoittaa vaikka tänne. En nimittäin itsekkään viitsisi lähteä tähän nykyaikaiseen huoltotoimintaa. Vaihdetaan joku osa ja katotaan vaikuttiko ko. ongelmaa. Pitäisi huoltajienkin pystyä toteamaan vika jollain mittarilla tarkemmin johonkin anturiin/ym.

        jep ilmoitan kyllä täällä millä korjautuu kunhan syy löytyy...

        Onhan autosi 90hp:nen? Muuten nämä eivät päde:

        1. Kokeile ihan ensimmäiseksi kuitenkin puhdistaa ohjainboxille menevän letkun t-haara ahtoputkessa seuraavasti:
        1. käynnistä lasinpyyhkijät ja käännä virta pois, että pyyhkijät jäävät yläasentoon. Nyt voi irrottaa alta painamalla tuulilasin alavesikourusta suojatulpan pois, jotta pääset avaamaan takimmaisenkin ruuvin ohjainboxin suojakuoresta. Avaa muutkin neljä ruuvia, jonka jälkeen saat boxin kannen auki (se on tiukasti kiinni hyvän tiivistyksen ansiosta) kampeamalla ja väsyttämällä.

        2. suojakuoren sisällä näkyy metallinen ohjainboxi (sitä ei avata!), joka on jäntevällä pannalla kiinni kotelossa. kampea ruuvarilla panta irti ja nosta boxi varovasti johtojen varassa ylös, jolloin näet tämän ahtoputkesta lähtevän letkun tulevan boxiin. Irrota putki (siinä taitaa olla joku nippuside, mutta mulla ainakin liukuu vetämällä irti)
        3. Puhalla paineilmalla letkuun, jolloin kannattaa kuunnella kuuluuko ahtoputken päästä mitään kurlausta, kun öljyinen mömmö tulisi ulos putkesta. Siihen boxiin päin ei varmaan kannata puhallella (siellähän on joku paineanturi)

        Sitten vaan kamat pakettiin ja kokeilemaan.
        Jos vika säilyy, kannattaa luettaa vikamuistit, että tietää mistä voisi olla kysymys.


      • paavo
        tdi 66kw kirjoitti:

        jep ilmoitan kyllä täällä millä korjautuu kunhan syy löytyy...

        Onhan autosi 90hp:nen? Muuten nämä eivät päde:

        1. Kokeile ihan ensimmäiseksi kuitenkin puhdistaa ohjainboxille menevän letkun t-haara ahtoputkessa seuraavasti:
        1. käynnistä lasinpyyhkijät ja käännä virta pois, että pyyhkijät jäävät yläasentoon. Nyt voi irrottaa alta painamalla tuulilasin alavesikourusta suojatulpan pois, jotta pääset avaamaan takimmaisenkin ruuvin ohjainboxin suojakuoresta. Avaa muutkin neljä ruuvia, jonka jälkeen saat boxin kannen auki (se on tiukasti kiinni hyvän tiivistyksen ansiosta) kampeamalla ja väsyttämällä.

        2. suojakuoren sisällä näkyy metallinen ohjainboxi (sitä ei avata!), joka on jäntevällä pannalla kiinni kotelossa. kampea ruuvarilla panta irti ja nosta boxi varovasti johtojen varassa ylös, jolloin näet tämän ahtoputkesta lähtevän letkun tulevan boxiin. Irrota putki (siinä taitaa olla joku nippuside, mutta mulla ainakin liukuu vetämällä irti)
        3. Puhalla paineilmalla letkuun, jolloin kannattaa kuunnella kuuluuko ahtoputken päästä mitään kurlausta, kun öljyinen mömmö tulisi ulos putkesta. Siihen boxiin päin ei varmaan kannata puhallella (siellähän on joku paineanturi)

        Sitten vaan kamat pakettiin ja kokeilemaan.
        Jos vika säilyy, kannattaa luettaa vikamuistit, että tietää mistä voisi olla kysymys.

        on sama kone


    • tdi

      Olisikohan ilmamäärämittari mennyt tai menossa,se nimittäin aiheuttaa tuota tehon häviämistä.

      • tdi 66kw

        ilmamäärämittarissa olisi vikaa... tosin voihan olla, että järjestelmä ei havaitse virhettä...

        Mulla vika on nyt aika helposti aktivoitavissa, sillä täyskiihdytyksessä n. 4000rpm kohdalla vika tulee päälle. Muutenkin rauhallisessa ajossa se tulee silloin tällöin, mutta nyt viime päivinä kiihdytyksessä aina. Ennen ei ilmennyt kun esim. ohitti.
        Näin ollen voisin tietysti käydä vaihtamassa mittarin, jos sen voi palauttaa koeajon jälkeen jos vika ei johdukaan siitä. Pitääpä soitella merkkiliikkeeseen.


      • tdipd ja hajis
        tdi 66kw kirjoitti:

        ilmamäärämittarissa olisi vikaa... tosin voihan olla, että järjestelmä ei havaitse virhettä...

        Mulla vika on nyt aika helposti aktivoitavissa, sillä täyskiihdytyksessä n. 4000rpm kohdalla vika tulee päälle. Muutenkin rauhallisessa ajossa se tulee silloin tällöin, mutta nyt viime päivinä kiihdytyksessä aina. Ennen ei ilmennyt kun esim. ohitti.
        Näin ollen voisin tietysti käydä vaihtamassa mittarin, jos sen voi palauttaa koeajon jälkeen jos vika ei johdukaan siitä. Pitääpä soitella merkkiliikkeeseen.

        kiihdytyksessä ei tapahdu heijausta, niin silloin epäilisin ahtopaine venttiiliä.


      • tdi 66kw
        tdipd ja hajis kirjoitti:

        kiihdytyksessä ei tapahdu heijausta, niin silloin epäilisin ahtopaine venttiiliä.

        Venttiili on joku 70€ palikka, eli ensimmäinen mikä lähtee vaihtoon, mutta ihmetyttää, että se toimii kokeilujeni mukaan.

        Haarautin siis ahtopainemittarin lähdön siitä letkusta, joka tulee turbosta solenoidille (punainen letku), eli ohjaa hukkaporttia. Aina kun ahdot nousee alkaa solenoidi pätkivästi avata putkea hukkaportin painekellolle, joka raottaa hukkaporttia, jolloin paineen nousu on kontrollissa. Tämä näkyy mittarissa heiluvana viisarina. Heilunta tasaantuu kun paine vakiintuu.

        Ehdin jo irrottaa mittarin, mutta taidanpa laittaa takaisin ja yrittää katsoa jos paine kuitenkin pääsisi solenoidin juuttumisen tai virhetoiminnan takia nousemaan jonkin rajan yli, jolloin ohjain yksikkö huutaa pelin poikki ja kytkee jonkinlaisen suojamoodin päälle. Tätä tukisi se, että nykyään kovilla kierroksilla kaasu pohjassa vika tulee lähes poikkeuksetta. Mutta ajon aikana kun vika tulee en tiedä mitä tapahtuu. ECU tosin reagoi virhepaineeseen varmaan niin nopeasti, ettei sitä mittarista ehdi nähdä... Lisäksi miksi vikakoodi väittää liian alhaisesta paineesta??? no, voihan se liittyä ihan muuhun??


      • mittari
        tdi 66kw kirjoitti:

        Venttiili on joku 70€ palikka, eli ensimmäinen mikä lähtee vaihtoon, mutta ihmetyttää, että se toimii kokeilujeni mukaan.

        Haarautin siis ahtopainemittarin lähdön siitä letkusta, joka tulee turbosta solenoidille (punainen letku), eli ohjaa hukkaporttia. Aina kun ahdot nousee alkaa solenoidi pätkivästi avata putkea hukkaportin painekellolle, joka raottaa hukkaporttia, jolloin paineen nousu on kontrollissa. Tämä näkyy mittarissa heiluvana viisarina. Heilunta tasaantuu kun paine vakiintuu.

        Ehdin jo irrottaa mittarin, mutta taidanpa laittaa takaisin ja yrittää katsoa jos paine kuitenkin pääsisi solenoidin juuttumisen tai virhetoiminnan takia nousemaan jonkin rajan yli, jolloin ohjain yksikkö huutaa pelin poikki ja kytkee jonkinlaisen suojamoodin päälle. Tätä tukisi se, että nykyään kovilla kierroksilla kaasu pohjassa vika tulee lähes poikkeuksetta. Mutta ajon aikana kun vika tulee en tiedä mitä tapahtuu. ECU tosin reagoi virhepaineeseen varmaan niin nopeasti, ettei sitä mittarista ehdi nähdä... Lisäksi miksi vikakoodi väittää liian alhaisesta paineesta??? no, voihan se liittyä ihan muuhun??

        66 kW TDI Passatissani oli juuri kuvatun kaltaiset oireet eli kiihtyi tiettyyn kierroslukuun asti OK (n.3300 rpm) ja sen jälkeen kiihtyi nykyttäen. Ohitukset oli aikamoista tuskaa.

        Pystyivät toteamaan vian VW-huollossa ajamalla puolen kilometrin koeajolenkin testerin kanssa. Se ilmoitti, että tietyn kierrosluvun jälkeen ilmamäärä ei enää nousekaan tarpeeksi jyrkästi.

        Ilmamassamittarin vaihdolla vedot palasivat.

        Itse testauttasin mittarin ensimmäiseksi. On nimittäin sen verran yleinen vika Volkkareissa ja oireet juuri siihen viittaavat.

        Mulle ainakin lupasivat, että jos vika ei korjaannu niin ei tartte maksaa (olivat niin varmoja testerin antamiin lukemiin). Ja huollon tekemä koeajolenkkihän on ilmainen.


      • mittari
        mittari kirjoitti:

        66 kW TDI Passatissani oli juuri kuvatun kaltaiset oireet eli kiihtyi tiettyyn kierroslukuun asti OK (n.3300 rpm) ja sen jälkeen kiihtyi nykyttäen. Ohitukset oli aikamoista tuskaa.

        Pystyivät toteamaan vian VW-huollossa ajamalla puolen kilometrin koeajolenkin testerin kanssa. Se ilmoitti, että tietyn kierrosluvun jälkeen ilmamäärä ei enää nousekaan tarpeeksi jyrkästi.

        Ilmamassamittarin vaihdolla vedot palasivat.

        Itse testauttasin mittarin ensimmäiseksi. On nimittäin sen verran yleinen vika Volkkareissa ja oireet juuri siihen viittaavat.

        Mulle ainakin lupasivat, että jos vika ei korjaannu niin ei tartte maksaa (olivat niin varmoja testerin antamiin lukemiin). Ja huollon tekemä koeajolenkkihän on ilmainen.

        Vielä tuosta vikakoodista: Ilmamassamittari ei anna minkäänlaista vikakoodia rikkoutuessaan. Sen voi siis todeta vain testerillä.


      • tdi 66kw
        mittari kirjoitti:

        Vielä tuosta vikakoodista: Ilmamassamittari ei anna minkäänlaista vikakoodia rikkoutuessaan. Sen voi siis todeta vain testerillä.

        eräs kaveri väitti, että ilmamassamittari antaisi vikakoodin?? Miten on?


      • tdi 66ke
        tdi 66kw kirjoitti:

        eräs kaveri väitti, että ilmamassamittari antaisi vikakoodin?? Miten on?

        läppäri kiinni kävi testaamassa tätä.. Varasin tosin tänään ajan merkkiliikkeen selvitystä varten. Ajattelin maksaa sen 30€ siitä, mitä he keksivät syyksi.


      • mittari
        tdi 66kw kirjoitti:

        eräs kaveri väitti, että ilmamassamittari antaisi vikakoodin?? Miten on?

        ..niin kysäisepä VW-huollosta. Ei kannata kaikkea kaverien kertomaa uskoa. Merkkiliikkeessä sanoivat ettei kyseiseen osaan mene minkäänlaisia datapiuhoja vikamuistin osalta (kahdesta eri liikkeestä olen asiaa tiedustellut).

        Näin siis ainakin -00 Passatissa.


      • mittari
        tdi 66ke kirjoitti:

        läppäri kiinni kävi testaamassa tätä.. Varasin tosin tänään ajan merkkiliikkeen selvitystä varten. Ajattelin maksaa sen 30€ siitä, mitä he keksivät syyksi.

        Ymmärsinkö oikein, että merkkiliike perii koeajosta testerin kanssa 30 Euroa? Ei ne kyllä multa mitään ole perineet.


      • mittari
        tdi 66ke kirjoitti:

        läppäri kiinni kävi testaamassa tätä.. Varasin tosin tänään ajan merkkiliikkeen selvitystä varten. Ajattelin maksaa sen 30€ siitä, mitä he keksivät syyksi.

        Vielä kerran:
        Testeri ei koejossa anna mitään "vikakoodia", vaan lukemia ilmamassamittarin läpi päästämästä ilmamäärästä tietyillä kierrosluvuilla ajettaessa. Näitä lukemia sitten verrataan ohjearvoihin eli ilmamääriin, mitä vastaavilla kierrosmäärillä pitäisi mennä läpi.
        Nämä ohjearvot pitää siis tietää. Muuten ei lukemista tietenkään ole mitään hyötyä. Asiansa osaava merkkihuolto kyllä tietää oikeat arvot.


      • tdi 66kw
        mittari kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että merkkiliike perii koeajosta testerin kanssa 30 Euroa? Ei ne kyllä multa mitään ole perineet.

        puhuivat... pitääpä vaatia ilmaiseksi. Lisäksi ilmamassamittarin saisi jostain bosch-liikkeestä varmaan 100€ edullisemmin...


      • tdi 66kw
        mittari kirjoitti:

        Vielä kerran:
        Testeri ei koejossa anna mitään "vikakoodia", vaan lukemia ilmamassamittarin läpi päästämästä ilmamäärästä tietyillä kierrosluvuilla ajettaessa. Näitä lukemia sitten verrataan ohjearvoihin eli ilmamääriin, mitä vastaavilla kierrosmäärillä pitäisi mennä läpi.
        Nämä ohjearvot pitää siis tietää. Muuten ei lukemista tietenkään ole mitään hyötyä. Asiansa osaava merkkihuolto kyllä tietää oikeat arvot.

        eiköhän se sitten selviä.
        kiitoksia.

        Tosin mites lastujen kanssa ei viittis ruveta vaihtamaan niitä takaisin. Nythän ilmaa menee enemmän, kun ahtoa on enemmän??? Osaako ne lukea näitä arvoja...


      • mittari
        tdi 66kw kirjoitti:

        eiköhän se sitten selviä.
        kiitoksia.

        Tosin mites lastujen kanssa ei viittis ruveta vaihtamaan niitä takaisin. Nythän ilmaa menee enemmän, kun ahtoa on enemmän??? Osaako ne lukea näitä arvoja...

        Voi olla että lastu muuttaa asian. En tiedä. Itselläni on vakiopeli.
        Vois kuitenkin kuvitella, että lukemat ei ole vertailukelpoisia tuossa tapauksessa. Mutta jokatapauksessa edelleen veikkaan oireiden perusteella ilmamassamittaria.

        Muutenkin merkkihuollossa suhtautuvat erittäin nuivasti noihin lastutusjuttuihin. Yritin kerran kysellä lastuista eivätkä alkaneet edes asiasta puhumaan. Tuumivat vain jotain takuun häviämisestä.


      • tdi 66kw
        mittari kirjoitti:

        Voi olla että lastu muuttaa asian. En tiedä. Itselläni on vakiopeli.
        Vois kuitenkin kuvitella, että lukemat ei ole vertailukelpoisia tuossa tapauksessa. Mutta jokatapauksessa edelleen veikkaan oireiden perusteella ilmamassamittaria.

        Muutenkin merkkihuollossa suhtautuvat erittäin nuivasti noihin lastutusjuttuihin. Yritin kerran kysellä lastuista eivätkä alkaneet edes asiasta puhumaan. Tuumivat vain jotain takuun häviämisestä.

        joo, noi lastujutut yleensä vie niiltä mielenkiinnon..
        tosin tää sama vika oli jo noin vuosi sitten ennen lastutusta, mutta silloin tosiaan tämä tuntui poistuvan ECU:n menevän paineputken puhdistuksella. Tosin voihan olla, että se poistui muuten vain sen jälkeen. Nytkytys kiihdytyksessä ainakin poistui sillloin selkeästi. Tehon häviäminen tapahtui silloin vain kerran viikossa jollain 1000km:lla, mutta nythän ton vian saa päälle aina kun haluaa ja rauhallisessa ajossakin ensimmäisen 30km aikana takuuvarmasti.
        Eli vika on pahentunut, mutta auto siis toimi noin 40tkm/8kk siinä välissä ilman mitään vikoja.. kai se ilmamassamittarikin voisi tollaista tehdä ja taas toimia 40tkm ilman edes yhtä kertaa oireilematta. Kesähän tässä oli välissä, mutta kun vika tuli oli talvi ja kun hävisi oli vasta helmikuu eli talvi.

        No, mitäs tässä arpomaan ajattelin antaa äijien katsoa mistä kiikastaa


      • mittari
        tdi 66kw kirjoitti:

        joo, noi lastujutut yleensä vie niiltä mielenkiinnon..
        tosin tää sama vika oli jo noin vuosi sitten ennen lastutusta, mutta silloin tosiaan tämä tuntui poistuvan ECU:n menevän paineputken puhdistuksella. Tosin voihan olla, että se poistui muuten vain sen jälkeen. Nytkytys kiihdytyksessä ainakin poistui sillloin selkeästi. Tehon häviäminen tapahtui silloin vain kerran viikossa jollain 1000km:lla, mutta nythän ton vian saa päälle aina kun haluaa ja rauhallisessa ajossakin ensimmäisen 30km aikana takuuvarmasti.
        Eli vika on pahentunut, mutta auto siis toimi noin 40tkm/8kk siinä välissä ilman mitään vikoja.. kai se ilmamassamittarikin voisi tollaista tehdä ja taas toimia 40tkm ilman edes yhtä kertaa oireilematta. Kesähän tässä oli välissä, mutta kun vika tuli oli talvi ja kun hävisi oli vasta helmikuu eli talvi.

        No, mitäs tässä arpomaan ajattelin antaa äijien katsoa mistä kiikastaa

        => parempi varmaan viedä pajalle.


      • tdi 66kw
        mittari kirjoitti:

        66 kW TDI Passatissani oli juuri kuvatun kaltaiset oireet eli kiihtyi tiettyyn kierroslukuun asti OK (n.3300 rpm) ja sen jälkeen kiihtyi nykyttäen. Ohitukset oli aikamoista tuskaa.

        Pystyivät toteamaan vian VW-huollossa ajamalla puolen kilometrin koeajolenkin testerin kanssa. Se ilmoitti, että tietyn kierrosluvun jälkeen ilmamäärä ei enää nousekaan tarpeeksi jyrkästi.

        Ilmamassamittarin vaihdolla vedot palasivat.

        Itse testauttasin mittarin ensimmäiseksi. On nimittäin sen verran yleinen vika Volkkareissa ja oireet juuri siihen viittaavat.

        Mulle ainakin lupasivat, että jos vika ei korjaannu niin ei tartte maksaa (olivat niin varmoja testerin antamiin lukemiin). Ja huollon tekemä koeajolenkkihän on ilmainen.

        tilasin tosiaan ajan testerihommaa varten ensi viikolle, mutta soitin vielä toisen kerran ja varmistin, haittaako lastutus ilmamassamittarin ehjäksi/rikkinäiseksi toteamista... Sanoi, että ei haittaa, MUTTA kun selitin tälle vikaa (eri henkilö kuin aikaisemmin), että auto kiihtyy ensin normaalisti ja kun kierrokset yltää jonnekin 4000rpm niin tehot häviää leikaten, eivätkä palaudu ennen kuin "boottaa", niin hän oli sitä mieltä, että kyse on ahtopaineen puolella -->ahtopaine nousee rajan yli ja ohjainyksikkö havaitsee virheen ja asettaa vakioasetukset, joka tässä tapauksessa pudottaa ahdot ja ruiskutuksen suojatakseen moottoria. Neuvoi puhdistamaan ohjainyksikön paineanturia, sillä sinne kulkeutuu öljyä. Samoin solenoidin toiminta varmistettava.

        Avasin tänään vielä ohjainboxin ja sain uitettua öljyä ulos anturista ja putkesta, mutta se ei auttanut vikaan. Sitten otin solenoidin pöydälle asti ja annoin siihen virtaa, jolloin se naksahti normaalisti, mutta palautui vasta 0.5-1.0 sekunnin kuluttua, vaikka sen kuuluu tikittää tosi nopeasti ahtojen pitämiseksi tasaisena. Ruiskuttelin CRC:tä sisälle ja naksuttelin sähköllä ja puhaltelin läpi, nyt alkoi solenoidi toimia salamana, mutta koeajolenkin jälkeen totesin, että sama vika on edelleen päällä. Tosin näiden kaikkien operaatioiden jälkeen nytkytystä kiihdyttäessä ei ole esiintynyt enää ollenkaan, eli ainoastaan tehojen katoaminen leikaten.

        Nyt epäilen hukkaporttia, jos olisi olisi osittain juuttunut tai painekello ei toimisi tarpeeksi hyvin, jolloin ahto nousisi yli rajan. Autossahan on 213tkm.

        Otan hukkaportin käsittelyyn varmaan vasta viikonloppuna, mutta katsotaan miten homma etenee, jos sekään ei auta pysyn aikaisemmassa suunnitelmassa käyttää autoa huollossa.


    • tdi-a

      Omassa autossani ilmamassamittari vika ilmeni ajossa siten , että kone ei suostunut kiertämään
      yli 3000. Alakierroksilla kulki normaalisti.
      Mittarin vaihdon jälkeen auto tuntui jotenkin nössöltä alakierrroksilla, kokeiltiin uutta mittariakin tuloksetta. Vaihdoin uuden turbon vaihtoventtiilin, ei auttanut.
      Mielenkiinnosta aiheeseen tutkin jenkkien TDI-foorumia ja siellä on ollut usein ongelmana tukkoon mennyt imusarja saasteventtiilin kohdalla sekä välijäähdyttimen tukkeutuminen öljyllä.
      Puhdistin omani testimielessä, oli siellä jonkin verran törkyä. Kulkuun ei vaikuttanut mitään.
      Joskus on kuulemma hajonnut turbon painevahteja
      sekä jotain lämpötilaantureita. Mistä nämä löytyvät ja mitä ongelmia ne aiheuttaa, onko kokemusta?

      • tdi 66kw

        joo, itsekin olen lueskellut noita... Puhdistin myös coolerin loppukesästä. EGR (pakokaasun kierrätys) ei ole ollut käytössä enää puoleen vuoteen (ei muuten vaikuta savutustestissä, sillä se toimii vain tyhjäkäynnillä)

        Hukkaportin mekanismin puhdistuksesta siellä on juttua paljon, mutta niillä on niin huonoa polttoainetta, että kaikki tukkeutuu. Lisäksi uudemmat golfit (B5 passattia ei ole) ovat kaikki sillä muuttuvasiipisellä turbolla Garret VNT eikä meidän 90hp:sten hukkaportillisella turbolla --> eri anturit siis.


    • Make

      Lueskelin iltani ratoksi tätä keskustelua. Tulin siihen tulokseen, että annan sinulle yhden neuvon: vie autosi merkkiliikkeeseen ja vaadi että vika korjataan.
      Tulee sen verran kovia neuvoja äijiltä, että hirvittää. Joku oli vauhdissa sammuttanut virran ja kääntänyt sitten takasin päälle. On erittäin hyvä tapa rikkoa auton mittaristo. Jos ei ekalla kerralla hajonnu, kannattaa kokeilla uudestaan. Kyllä se siitä. Joku oli repiny EGR-systeemit pois käytöstä. Erittäin typerä liike. Jos ei systeemi ole sekasin ollu ennen niin tämän jälkeen on varmasti.
      Katsopas kun autossa ei ole nykyään itsenäisesti toimivia järjestelmiä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
      Kannattaa lukea aika kriittisesti poikien kirjottamia juttuja ja sittenkin vielä jättää ne omaan arvoonsa.
      Noista virityslastuista sen verran, että maahantuoja, ja sitä kautta tietysti valmistaja, on kieltänyt merkkiliikkeitä puuttumasta niihin. Sen takia niistä ei paljon keskustella.
      En tiedä onko äijät kiinnittänyt ollenkaan huomiota semmoseen asiaan kun ruiskutusennakko?? Vaikuttaa muuten aika ratkasevasti moottorin tehoon ja vääntöön....

    • Köyhä

      Eli auto nykii (varsinkin yli 3000 kierroksilla) ja ohittamaan ei pääse, koska vauhti loppuu heti kun painaa reilummin kaasua. Rauhalliset kiihdytykset on ok.
      Olin reissussa Saksassa, ja soitin siellä paikalliseen huoltoon. Ne antoi heti kaksi mahdollista vikaa;
      - kuristin läppä
      - ilmamassan lämpötilamittari
      Nämä ovat "autopenan sanakirjakäännöksiä", eli en tiedä puhutaanko suomessa samoilla termeillä mutta asia varmaan selviää.

      Oma ilmamassan mittarini tarkistetaan viikonpäästä vw-huollossa.

      • tdi 66kw

        kun kierrokset laskee vai jääkö vika päälle?
        Jos se jää päälle, niin kyllä varmaan vikamuistiinkin jotain tulee.


      • Köyhä
        tdi 66kw kirjoitti:

        kun kierrokset laskee vai jääkö vika päälle?
        Jos se jää päälle, niin kyllä varmaan vikamuistiinkin jotain tulee.

        ...eli vika toimii aivan isoveli-limitterin lailla. Samaa vauhtia saa mennä, mutta kiihdytellä/ohitella ei parane. Kun sitten laskee kaasua (kierrokset 3000 tai alle) niin auto palaa entiseen "matkavauhtiin".
        Nykimistä saattaa silti esiintyä myös pienemmillä kierroksilla, vaikka kiihdyttäisi rauhallisestikkin...


      • tdi-a
        Köyhä kirjoitti:

        ...eli vika toimii aivan isoveli-limitterin lailla. Samaa vauhtia saa mennä, mutta kiihdytellä/ohitella ei parane. Kun sitten laskee kaasua (kierrokset 3000 tai alle) niin auto palaa entiseen "matkavauhtiin".
        Nykimistä saattaa silti esiintyä myös pienemmillä kierroksilla, vaikka kiihdyttäisi rauhallisestikkin...

        Oireet viittaavat ilmamassamittariin, oma teki aivan samoin aikanaan. Moottorin ohjaus kytkee jonkun vara/turvajärjestelmän päälle ja pienentää ruiskutusta ilmamäärän kasvaessa, huoltoon voi ajaa kyllä. Oireet on paljon selvemmät bensakoneessa kuin diiselissä.
        Jenkkilässä on jotkut alkaneet epäillä VW:n ilmanputsareita yhdeksi syyksi ilmamssamittareiden kulumiseen. Pääsee kuulemma liikaa pölyä läpi putsarin vaihtovälillä. Suunnitteluvirhe taaskin?


      • vw-mies
        tdi 66kw kirjoitti:

        kun kierrokset laskee vai jääkö vika päälle?
        Jos se jää päälle, niin kyllä varmaan vikamuistiinkin jotain tulee.

        ihan pieneksi vinkiksi ÄLKÄÄ aina uskoko ,jos siskon kummin kaiman setä sanoi sitä ja tätä ;)JA nyt asiaa merkkikorjaamossa se vika kyllä selviää ja itseasiassa kyseissä koneessa melko helposti ;) ei muuta ku testeri kiinni ja lukee ohje arvoja ja tekee niistä "pieniä" päätelmiä ja avot kone pelaa kuin enkeli,joten suosittelen merkkikorjaamoa vaikka niillä tunttuukin olevan huono maine joidenkin mielestä ;)tiedän kyllä missä vika ku tehohäviää,mut en kehtaa syödä leipääni.... nähdään korjaamolla !


      • tdi 66kw
        vw-mies kirjoitti:

        ihan pieneksi vinkiksi ÄLKÄÄ aina uskoko ,jos siskon kummin kaiman setä sanoi sitä ja tätä ;)JA nyt asiaa merkkikorjaamossa se vika kyllä selviää ja itseasiassa kyseissä koneessa melko helposti ;) ei muuta ku testeri kiinni ja lukee ohje arvoja ja tekee niistä "pieniä" päätelmiä ja avot kone pelaa kuin enkeli,joten suosittelen merkkikorjaamoa vaikka niillä tunttuukin olevan huono maine joidenkin mielestä ;)tiedän kyllä missä vika ku tehohäviää,mut en kehtaa syödä leipääni.... nähdään korjaamolla !

        niinpä... siksi kysyinkin jääkö vika päälle?
        Tässä 1.8t:ssä tuskin onkaan kysymys venttiilin häiriöstä, koska se kuullostaa "piilevältä" eli auto ei välttämättä itse havaitse, että jokin anturi antaa virheelistä arvoa, vaan toimii saamiensa tietojen mukaan. Minulla taas selvästi vian ilmetessä se rekisteröityi, koska vaati sammutuksen ennen kuin palautuu normaaliksi.

        Vika selviää varmasti merkkikorjaamossa, mutta itsekin kannattaa asioista ottaa selvää, voi säästää paljonkin. Jakamani ohjeet ovatkin mm.sieltä ja maahantuojalta saatuja, joten samoja asioita siellä tehdään. Vikamuistini luki kokenut virityspaja ja oikeaksi ne osoittautukin kunhan vika ratkesi (lue uudempi viestiketjuni tdi koneen tehojen katoamisesta)

        Kaikkien antamat ohjeet siis omani myös näillä palstoilla onkin otettava aina varauksella varsinkin sen mukaan miten paljon itse osaa ja tietää (en lähtisi ohjeeni mukaan irrottelemaan ohjainyksiköstä ahtopaine anturille menevää letkua, jos en esim. olisi edes varma missä se sijaitsee.)

        Oikea tapa minunkin mielestäni on luettaa ensin siis vikamuistit ja ajattaa lenkki testeri kiinni ja jos sieltä löytyy selvä syy, voihan sitä itsekin putsata letkut ja herkistellä solenoidiventtiiliä ym.. Luulenpa, että merkkihuollossa ei paljon takertunutta solenoidia herkistellä, koska uusi toimii varmasti. Sehän olisi jo mainetta ajatellen huonoa mainosta jos solenoidi toimisi vain 1kk sen jälkeen ja korjaamoa syyttettäisiin tästä. Itse kuitenkin olen valmis kokeilemaan, jospa säästän reilu 100€ vaihtoineen putsausoperaatiolla - voihan ostaa sitten uuden kun vika tulee uudelleen.

        On helppo pelotella EGR-venttiileillä ym. vikojen ilmaantumisesta.. EGR:n "tulppaamisella" ei ole mitään tekemistä näiden ongelmien kanssa tosin laillista se ei ole.

        Ja vielä: jos viat selviää merkkiliikkeessä melko helposti, mistä sitten johtuu, että palstoilla ihmiset vielä kyselevät ilmamassamittarin ja muiden komponenttien vaihdon jälkeen ratkaisua? Ymmärrän huoltoa, siinä mielessä, että heillä on melko lyhyt aika tehdä testejä ja päätelmiä, joten, välillä voikin mennä vikaan.

        Itse kyllä käytän merkkihuoltoa silloin tällöin kun itsellä ei ole tarvittavia työkaluja ja tietämystä. Turvaudun mieluummin merkkihuoltoon kun vien auton jonnekin 10€ tunti halvempaan paikkaan, jossa ne tahkoo hommaa puolet pidempään.
        Se vain välillä ärsyttää, että monissa hommissa itse työ ei ole pahan hintainen.. esim. jakohihnan vaihto oli noin 1000mk, mutta sitten osista revitään tuplakatteet siihen mitä ne maksaa muualla. Öljynsuodatin n.15€ Mannin samanlainen ilman vw logoa n.7€. Ja uskotellaan vielä, että alkuperäinen olisi parempi. No, sehän onkin bisnestä.

        Onko muuten merkkiliikkeillä sitä mitään vastaan, että toisi oman omat osat mukanaan, öljyjä ym. ei tietysti kannatta tarjota, koska ne kait tulee kätevämmin pistooleista ja vanhoja on vaikea viedä pois (jätekäsittelymaksut ym. liikkeelle koituvat maksut)...

        Hyviä huoltohetkiä kaikille tasapuolisesti!


      • A4t
        tdi-a kirjoitti:

        Oireet viittaavat ilmamassamittariin, oma teki aivan samoin aikanaan. Moottorin ohjaus kytkee jonkun vara/turvajärjestelmän päälle ja pienentää ruiskutusta ilmamäärän kasvaessa, huoltoon voi ajaa kyllä. Oireet on paljon selvemmät bensakoneessa kuin diiselissä.
        Jenkkilässä on jotkut alkaneet epäillä VW:n ilmanputsareita yhdeksi syyksi ilmamssamittareiden kulumiseen. Pääsee kuulemma liikaa pölyä läpi putsarin vaihtovälillä. Suunnitteluvirhe taaskin?

        N75:n toiminta (magneetti /solenoidi venttiili) on helppo testata ottamalla turbolta tuleva ohjausletku irti, jos tehot palaavat, n75 on rikki. Näin siis ainakin bensamallissa. Varotoimena kannattaa muistaa, että ahdot saattavat nousta "pilviin" ja motti räjähtää (bensansyöttö kyllä katkeaa liian korkeilla ahdoilla). Joten järkeä mukaan testiin.

        Ilmanputsareista on tähän asti puhuttu juuri päinvastaista. Eli viritys-mallin ilmanpuhdistimet (varsinkin öljyttävät) päästävät likaa lävitseen ja sotkevat maffin. VW:n originaali-putsarissa on paremmat virtaukset, kuin tarvikevaraosa-putsareissa. Joten tässä mielessä, kun ilmaa pääsee enemmän läpi, myös maffi sotkeutuu enemmän. Saivartelua...


      • A4t
        A4t kirjoitti:

        N75:n toiminta (magneetti /solenoidi venttiili) on helppo testata ottamalla turbolta tuleva ohjausletku irti, jos tehot palaavat, n75 on rikki. Näin siis ainakin bensamallissa. Varotoimena kannattaa muistaa, että ahdot saattavat nousta "pilviin" ja motti räjähtää (bensansyöttö kyllä katkeaa liian korkeilla ahdoilla). Joten järkeä mukaan testiin.

        Ilmanputsareista on tähän asti puhuttu juuri päinvastaista. Eli viritys-mallin ilmanpuhdistimet (varsinkin öljyttävät) päästävät likaa lävitseen ja sotkevat maffin. VW:n originaali-putsarissa on paremmat virtaukset, kuin tarvikevaraosa-putsareissa. Joten tässä mielessä, kun ilmaa pääsee enemmän läpi, myös maffi sotkeutuu enemmän. Saivartelua...

        n75-testauksessa pitää muistaa tukkia turbolta n75:lle tuleva pikkuletku.


    • paavo

      Irroitin N75.n ja laitoin CRC:tä sisään ja solenoidi rupes toimimaan. N75 sähköliitin oli myös hapettunut ja tein em. toimenpiteen. Moottorin toiminta muuttui todella hyväksi ja säästimpähän pitkän pennin, kun en viennyt volkkarille huoltoon arpoon seuraavaa vaihdettavaa komponenttia. nimittäin mun volkkariin on vaihdettu takuuseen n. 5000 mk antureita em. vian takia(edellisen omistajan sanomaa) ja kun nyt olisin joutunut itse maksamaan ajattelin itse tutustua koneen tomintaan ennenkuin vien volkkarille huollettavaksi. hyvää yritystä itse kullekin ja kiitokset asiallista vastauksista. niistä oli suurta apua. KIITOS!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe