Tämänpäiväisissä kemian kokeissa paperissa luki, että kokeessa tulee vastata enintään kuuteen (6) kysymykseen, kun oikea lukumäärä on kahdeksan (8).
Miten voi olla mahdollista, että YO-lautakunnan kaltainen instanssi ei tunne (edes) numeroita? Kuinka se voi olla harkintakykyinen monimutkaisemmissa asioissa, kun elementäärisissäkin on jo pallo hukassa???
YO-lautakunta mokasi ja raskaasti!
122
56533
Vastaukset
- se lautakunta
on muuttanu niitä lukumääriä. uus reaali uudet kujeet.. VANHAMUOTOSESSA reaalissa sai vastata kaheksaan kysymykseen, mutta UUDESSA reaalissa kuuteen.. suurimmassa osassa aineita on näin. joten ihan voi siitäki syystä tuo vastausmäärä olla kuusi eikä kahdeksan!! toivottavasti ette oo menny vastaamaan kaheksaan..
- Papadopoulos
Lautakunnan puheenjohtaja on julkisesti myöntänyt virheen ja arvellut, että jos joku on vastannut kahdeksaan, häneltä ehkä hyväksytään kuusi parasta arvosteluun... Mistään määrien muuttamisesta EI OLE kyse.
- juujuu
Papadopoulos kirjoitti:
Lautakunnan puheenjohtaja on julkisesti myöntänyt virheen ja arvellut, että jos joku on vastannut kahdeksaan, häneltä ehkä hyväksytään kuusi parasta arvosteluun... Mistään määrien muuttamisesta EI OLE kyse.
selevä homma.. mutta ihan tyhmä jos hyväksytään kuusi parasta niiltä jotka on kirjottanu kaheksan.jos kerta tehtävänannossa on kuus niin sit se on kuus, vaikka sinne kuinka olis lipsahtanu virhe jos toinenki. aikas tyhymää mutta mullepa aivan sama..
- sgh
juujuu kirjoitti:
selevä homma.. mutta ihan tyhmä jos hyväksytään kuusi parasta niiltä jotka on kirjottanu kaheksan.jos kerta tehtävänannossa on kuus niin sit se on kuus, vaikka sinne kuinka olis lipsahtanu virhe jos toinenki. aikas tyhymää mutta mullepa aivan sama..
vitun epäreilua jos 8vastaannelta otetaa 6parasta. koska sillo kaikkie ois kannattanu vastata kaheksaa ja paperissa käsketää max 6
- ....
sgh kirjoitti:
vitun epäreilua jos 8vastaannelta otetaa 6parasta. koska sillo kaikkie ois kannattanu vastata kaheksaa ja paperissa käsketää max 6
Säännöissä kuitenkin käsketään vastaamaan kahdeksaan kysymykseen ja tätä on kaikissa lukioissa varmasti jankutettu useita kertoja, että kahdeksa on maksimi johon vastataan ja kahdeksaan pitäisi pyrkiä vastaamaan.
- dssd
.... kirjoitti:
Säännöissä kuitenkin käsketään vastaamaan kahdeksaan kysymykseen ja tätä on kaikissa lukioissa varmasti jankutettu useita kertoja, että kahdeksa on maksimi johon vastataan ja kahdeksaan pitäisi pyrkiä vastaamaan.
joo! mutta jos tehtävä paperissa lukee 6. ni on se nyt ihan selvä että se on se mikä määrää. ja ytl oli sanonut että 6 on OIKEA määrä. joskin 8 olin perin tarkotus
- samaa mieltä
dssd kirjoitti:
joo! mutta jos tehtävä paperissa lukee 6. ni on se nyt ihan selvä että se on se mikä määrää. ja ytl oli sanonut että 6 on OIKEA määrä. joskin 8 olin perin tarkotus
jos kerta paperissa sanotaan että kuus niin vittu se on sit kuus vaikka kuinka olis jankutettu että kaheksa.. ihan vitun epäreilua niitä kohtaan, jotka on NOUDATTANU ANNETTUJA OHJEITA ja vastanneet kuuteen!!!!! ja muutenkki tuo juttu on varmaan jo olu aamun HS:ssä niin tottakai kaupunkilaiset on nähneet tuon jo heti aamusta ja osanneet taktikoiden vastata kaheksaan, VAIKKA PAPERISSA LUKEE TOISIN!!! vittu niin epäreilua!!!!!!!!!!!
- Papadopoulos
samaa mieltä kirjoitti:
jos kerta paperissa sanotaan että kuus niin vittu se on sit kuus vaikka kuinka olis jankutettu että kaheksa.. ihan vitun epäreilua niitä kohtaan, jotka on NOUDATTANU ANNETTUJA OHJEITA ja vastanneet kuuteen!!!!! ja muutenkki tuo juttu on varmaan jo olu aamun HS:ssä niin tottakai kaupunkilaiset on nähneet tuon jo heti aamusta ja osanneet taktikoiden vastata kaheksaan, VAIKKA PAPERISSA LUKEE TOISIN!!! vittu niin epäreilua!!!!!!!!!!!
"ja muutenkki tuo juttu on varmaan jo olu aamun HS:ssä niin tottakai kaupunkilaiset on nähneet tuon jo heti aamusta ja osanneet taktikoiden vastata kaheksaan, VAIKKA PAPERISSA LUKEE TOISIN!!! vittu niin epäreilua!!!!!!!!!!! "
Oletko muuten jo selvittänyt ainekirjoituksen?? - hahah
Papadopoulos kirjoitti:
"ja muutenkki tuo juttu on varmaan jo olu aamun HS:ssä niin tottakai kaupunkilaiset on nähneet tuon jo heti aamusta ja osanneet taktikoiden vastata kaheksaan, VAIKKA PAPERISSA LUKEE TOISIN!!! vittu niin epäreilua!!!!!!!!!!! "
Oletko muuten jo selvittänyt ainekirjoituksen??nokkelaa sanailua veikkoseni!!NAAMA!!
- vierestä seuraaja
hahah kirjoitti:
nokkelaa sanailua veikkoseni!!NAAMA!!
Täällä ei varmaan tarvii kirjoittaa niinkuin ainereaalissa....
- Lautakunnasta
Papadopoulos kirjoitti:
Kyseessä ei ollut painovirhe tai muu vaan harkittu päätös laittaa vain 6 kysymystä ja kokeessa vastataan siihen määrään kysymyksiä kuin tehtävän annossa sanotaan. Eli jos vastasit 8 vähennetään pisteitä.
- Mini mie
samaa mieltä kirjoitti:
Koko Suomen maassa tehtävä-kuori avataan vasta klo 9 yo-kirjoitustilassa, joten ei sitä virhettä ole voitu uutisoida tämän aamun Hesarissa ... HALOO !!! (Nettisivuille se on tullut vasta klo 11.50)
- .....
Lautakunnasta kirjoitti:
Kyseessä ei ollut painovirhe tai muu vaan harkittu päätös laittaa vain 6 kysymystä ja kokeessa vastataan siihen määrään kysymyksiä kuin tehtävän annossa sanotaan. Eli jos vastasit 8 vähennetään pisteitä.
Kyllä se kuules on niin, että ennenkuin YTL muuttaa sääntöjään niin ne eivät tuollaisia päätöksiä voi tehdä, jos ne päättävät muuttaa sääntöjään niin siitä varmasti ilmoitetaan ajoissa, joten tuo oli täysin tahaton kirjoitusvirhe.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kemian reaalikokeessa oli virhe/1135219241573
"Pyrimme sellaiseen arvosteluun, joka on kaikille mahdollisimman oikeudenmukainen. Yksi mahdollisuus on, että niiden osalta jotka ovat vastanneet kahdeksaan tehtävään, huomioidaan kuusi parasta vastausta". - Rehtori
Lautakunnasta kirjoitti:
Nimenomaan lautakunnasta vahvistettiin, että kyseessä on kirjapainossa tapahtunut VIRHE. Meille annettiin ohjeeksi sanoa kokelaille, jotka olivat vastanneet 8 tehtävään, että jättävät kaksi ITSE valitsemaansa tehtävää pois arvostelusta (siis siinä vaiheessa kun palauttivat tehtävät) ! Harmi,jos tämä tieto ei ole tullut jokaiseen Suomen lukioon. Näköjään YTL ei käytä esim. sähköpostia tiedotuksiinsa, ainakaan vielä.
- jaah
Papadopoulos kirjoitti:
Ja olikohan jollakin normaalia elämää ollenkaan? Ketä kiinnostaa alkaa murisee tääl tollasesta.. Ketään normaalia ei kiinnosta keskustelupalstojen kirjoitusvirheet. ole vaan onnellinen, jos itse vastasit kahdeksaan tehtävään.
- Papadopoulos
Lautakunnasta kirjoitti:
"Kyseessä ei ollut painovirhe tai muu vaan harkittu päätös laittaa vain 6 kysymystä "
Ennen sonnan kirjoittamista kannattaa tutustua normeihin:
http://www.ylioppilastutkinto.fi/files/documents/reaaliaineiden_kokeiden_ohjeet.pdf
(sivu 3!) - Papadopoulos
jaah kirjoitti:
Ja olikohan jollakin normaalia elämää ollenkaan? Ketä kiinnostaa alkaa murisee tääl tollasesta.. Ketään normaalia ei kiinnosta keskustelupalstojen kirjoitusvirheet. ole vaan onnellinen, jos itse vastasit kahdeksaan tehtävään.
"ole vaan onnellinen, jos itse vastasit kahdeksaan tehtävään."
Duoda duoda... Kirjoitin 30 vuotta sitten, kun reaalit olivat vielä reaaleita ja presidentit kekkosia. - VANH AKEMISTI
Lautakunnasta kirjoitti:
Luulen että yo-lautakunta teki asian tahallaan ja nauttii nyt kun hämmentää ihmisiä. Ne vaatii huolellisuutta mutta itse töppäävät. KAIKKEIN tyhmintä on se että 8 :aan vastanneilta otetaan 6 parasta. Silloin kuuteen vsstanneet on epäoikeudenmukaisessa asemassa.
- jullijalmari
Minä kirjoitin viisi, kuka ottaa vastuun?
- __moo__
..... kirjoitti:
Kyllä se kuules on niin, että ennenkuin YTL muuttaa sääntöjään niin ne eivät tuollaisia päätöksiä voi tehdä, jos ne päättävät muuttaa sääntöjään niin siitä varmasti ilmoitetaan ajoissa, joten tuo oli täysin tahaton kirjoitusvirhe.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kemian reaalikokeessa oli virhe/1135219241573
"Pyrimme sellaiseen arvosteluun, joka on kaikille mahdollisimman oikeudenmukainen. Yksi mahdollisuus on, että niiden osalta jotka ovat vastanneet kahdeksaan tehtävään, huomioidaan kuusi parasta vastausta".PASKAA... EI TÄLLANEN JAUHAMINEN VASTAA TÄHÄN KESKUSTELUN AIHEESEEN MITÄÄN! JUMALAUTA SE OLI VIRHE ISOLLA IILLÄ! JA PAHA OLIKIN!!!
- ake
samaa mieltä kirjoitti:
epäreilua. joskus se potkii päähä.
- ykdyk
Papadopoulos kirjoitti:
"ole vaan onnellinen, jos itse vastasit kahdeksaan tehtävään."
Duoda duoda... Kirjoitin 30 vuotta sitten, kun reaalit olivat vielä reaaleita ja presidentit kekkosia.no mitä sä sit roikut täällä valittamassa ja ottamassa asiaan edes mitään kantaa kun et oo edes kirjottanu.. eiköhän tämä kosketa pikkasen enemmän kirjoittaneita. tai jos on kirjoitettava niin ei tarvitse syytellä tai "mollata" vääristä mielipiteistä.. jos ohjeessa on kuus niin sit s eon kuus vaikka kuinka väitettäs muuta ennen kirjotuksia..
- lilliiiiii
Lautakunnasta kirjoitti:
Kyllä kemian kokeessa oli painovirhe, eli 8 tehtävän sijasta kokeen alussa luki 6. Rehtori soitti heti aamulla klo 9 jälkeen ytl:lle, joka oli juuri päättänyt hätäkokouksen ja olivat herrat siinä kokouksessa päättäneet, että paperissa lukevaa tehtävänantoa noudatetaan.
Tämä johtaa tietysti pisterajojen nousuun, koska ainakin 3 tehtävää olivat todella helppoja perustehtäviä ja muutenkaan kokeesta ei ollut vaikea niitä kuutta tehtävää löytää...
Aika moka kyllä ytl:ltä! Abit nyt sentään osaavat numerot... - Papadopoulos
ykdyk kirjoitti:
no mitä sä sit roikut täällä valittamassa ja ottamassa asiaan edes mitään kantaa kun et oo edes kirjottanu.. eiköhän tämä kosketa pikkasen enemmän kirjoittaneita. tai jos on kirjoitettava niin ei tarvitse syytellä tai "mollata" vääristä mielipiteistä.. jos ohjeessa on kuus niin sit s eon kuus vaikka kuinka väitettäs muuta ennen kirjotuksia..
Juu, saa sinutella, ole hyvä vaan!
Oletko kuullut siitä, että ihmisillä voi olla lapsia ja/tai lastenlapsia joiden oikeuksien valvominen voi kiinnostaa?
En ymmärrä, että täällä olisi jokin ikäraja. - tsori
Papadopoulos kirjoitti:
Juu, saa sinutella, ole hyvä vaan!
Oletko kuullut siitä, että ihmisillä voi olla lapsia ja/tai lastenlapsia joiden oikeuksien valvominen voi kiinnostaa?
En ymmärrä, että täällä olisi jokin ikäraja.Pyydän suuresti anteeksi Teiltä, mikäli olen asettanut ikärajan tänne. Olen hyvin pahoillani, ja toivon, että Te antaisitte erheeni minulle anteeksi. En ole koskaan kuullut, että joillakin voisi olla omia lapsia ja tai lapsenlapsia, joiden koulumenestyksestä voisi olla huolissaan. Nöyrä kumarrus Teita kohtaan, sekä nöyrimmät anteeksipyynnöt Teiltä. Täten julistan nämä sivut ikärajattomiksi. Anteeksi, jos olen hämmentänyt Teitä puheillani.
- ...
tsori kirjoitti:
Pyydän suuresti anteeksi Teiltä, mikäli olen asettanut ikärajan tänne. Olen hyvin pahoillani, ja toivon, että Te antaisitte erheeni minulle anteeksi. En ole koskaan kuullut, että joillakin voisi olla omia lapsia ja tai lapsenlapsia, joiden koulumenestyksestä voisi olla huolissaan. Nöyrä kumarrus Teita kohtaan, sekä nöyrimmät anteeksipyynnöt Teiltä. Täten julistan nämä sivut ikärajattomiksi. Anteeksi, jos olen hämmentänyt Teitä puheillani.
PEACE MAN!
- haluaisin sanoa että
tsori kirjoitti:
Pyydän suuresti anteeksi Teiltä, mikäli olen asettanut ikärajan tänne. Olen hyvin pahoillani, ja toivon, että Te antaisitte erheeni minulle anteeksi. En ole koskaan kuullut, että joillakin voisi olla omia lapsia ja tai lapsenlapsia, joiden koulumenestyksestä voisi olla huolissaan. Nöyrä kumarrus Teita kohtaan, sekä nöyrimmät anteeksipyynnöt Teiltä. Täten julistan nämä sivut ikärajattomiksi. Anteeksi, jos olen hämmentänyt Teitä puheillani.
PEACE MAN!
- Abi
lilliiiiii kirjoitti:
Kyllä kemian kokeessa oli painovirhe, eli 8 tehtävän sijasta kokeen alussa luki 6. Rehtori soitti heti aamulla klo 9 jälkeen ytl:lle, joka oli juuri päättänyt hätäkokouksen ja olivat herrat siinä kokouksessa päättäneet, että paperissa lukevaa tehtävänantoa noudatetaan.
Tämä johtaa tietysti pisterajojen nousuun, koska ainakin 3 tehtävää olivat todella helppoja perustehtäviä ja muutenkaan kokeesta ei ollut vaikea niitä kuutta tehtävää löytää...
Aika moka kyllä ytl:ltä! Abit nyt sentään osaavat numerot...Meidän rehtori soitti heti klo 9 ja tuli sitten kuiskailemaan, että vastataan kahdeksaan. Sitten koetta palauttaessani tehtyjen tehtävien määrä vielä opettajan ja rehtorin kanssa lasketiin, ja he sanoivat hyvä hyvä kun olin vastannut kahdeksaan.
- perse
Rehtori kirjoitti:
Nimenomaan lautakunnasta vahvistettiin, että kyseessä on kirjapainossa tapahtunut VIRHE. Meille annettiin ohjeeksi sanoa kokelaille, jotka olivat vastanneet 8 tehtävään, että jättävät kaksi ITSE valitsemaansa tehtävää pois arvostelusta (siis siinä vaiheessa kun palauttivat tehtävät) ! Harmi,jos tämä tieto ei ole tullut jokaiseen Suomen lukioon. Näköjään YTL ei käytä esim. sähköpostia tiedotuksiinsa, ainakaan vielä.
Toivottavasti nyt ei sitten kenenkään lokinpaskalippiksen saaminen tuohon mokaan tyssää.
- kosti kotiranta
Papadopoulos kirjoitti:
Oletko muuten jo selvittänyt ainekirjoituksen??Oletko vetänyt jo vitun päähäsi!?!?!?!?
- Yrittäkää nyt
Lautakunnasta kirjoitti:
Lakiin ja asetuksiin on painettu, että uuden ainereaalin kemian kysymyksistä vastataan kahdeksaan (8). Se oli virhe. Nyt täydet pisteet saa kuudella, sillä ohjeet on määrätty noudatettaviksi. Ensin vuonna määrä kuitenkin on oikea-oppisesti kahdeksan, kuten pitikin.
- just
Lautakunnasta kirjoitti:
Kyseessä OLI painovirhe!!Uutisissa niin myönnettiin ja meidän koulun rehtori soitti kokeen aikana asianomaisille että mitä tehdään,ja vastaus kuului että niin tehdään kuin paperissa lukee...
- hah
VANH AKEMISTI kirjoitti:
Luulen että yo-lautakunta teki asian tahallaan ja nauttii nyt kun hämmentää ihmisiä. Ne vaatii huolellisuutta mutta itse töppäävät. KAIKKEIN tyhmintä on se että 8 :aan vastanneilta otetaan 6 parasta. Silloin kuuteen vsstanneet on epäoikeudenmukaisessa asemassa.
Naurettavan lapsellista ajattelua!
- !!!
tsori kirjoitti:
taitaa sua murrosikä painaa ku noin lapsellinen olet!!
- !!!
!!! kirjoitti:
taitaa sua murrosikä painaa ku noin lapsellinen olet!!
peace!!
- 1969 jumalan ja huumeiden v...
perse kirjoitti:
Toivottavasti nyt ei sitten kenenkään lokinpaskalippiksen saaminen tuohon mokaan tyssää.
aivan... ihan hirveen näkösii lätsii... en mie vaan sellasta haluu koskaa päähäni panna...
- satunnaisesti
Papadopoulos kirjoitti:
...> häneltä hyväksytään kuusi PARASTA!
Miten voidaan, valita parhaat jotka hyväksytään?
Eihän se ole mitenkään tasapuolista!
Valintahan on tehtävä valitsemalla satunnaisesti kuusi niistä kahdeksasta, jos yhtään pyritään tasapuolisuuteen!
- Mr. Jones
Mutta kyllä sen täytyy mennä niin, että jos tehtävänannossa käsketään vastata max. 6:een kysymykseen, on sitä noudatettava. Sillä ei tulisi olla väliä, mitä aiemmin on sanottu. Siitäkin huolimatta, että kyseessä olisi moka.
- jape
Ei ollut mikään tarkoituksellinen, arvoisa "Lautakunnasta".
Kyseessä on inhimillinen erehdys. Ei siitä voi YTLää syyttää. Itse paljonkin julkaisujen kanssa tekemisissä olleena tiedän, että virheitä vaan pääsee joskus läpi, tarkastettiinpa kaikki sitten miten hyvin tahansa. Valitettavaa, mutta totta.
Katsotaan nyt miten arvostelu toteutetaan, meidän lukiossamme ainakin kesken kokeen tuotiin kemian kirjoittaville ilmoitus, että YTL:n ohjeen mukaan vastataan kuuteen kysymykseen. - heh heh
jape kirjoitti:
Ei ollut mikään tarkoituksellinen, arvoisa "Lautakunnasta".
Kyseessä on inhimillinen erehdys. Ei siitä voi YTLää syyttää. Itse paljonkin julkaisujen kanssa tekemisissä olleena tiedän, että virheitä vaan pääsee joskus läpi, tarkastettiinpa kaikki sitten miten hyvin tahansa. Valitettavaa, mutta totta.
Katsotaan nyt miten arvostelu toteutetaan, meidän lukiossamme ainakin kesken kokeen tuotiin kemian kirjoittaville ilmoitus, että YTL:n ohjeen mukaan vastataan kuuteen kysymykseen.Meidänkin koululla kävi rehtori kiertämässä kemian kirjoittavien luona ja sanoi: Vastatkaa vain kuuteen tehtävään. Minä vähän ihmettelin, että minkä takia pitää tuolla tavalla kierrellä, koska osaanhan minä lukea tehtäväpaperista moneenko tulee vastata. Luultavasti kiersi, koska olivat ennen pussien avaamista informoinneet, että kahdeksaan tulee vastata.
- oooo
heh heh kirjoitti:
Meidänkin koululla kävi rehtori kiertämässä kemian kirjoittavien luona ja sanoi: Vastatkaa vain kuuteen tehtävään. Minä vähän ihmettelin, että minkä takia pitää tuolla tavalla kierrellä, koska osaanhan minä lukea tehtäväpaperista moneenko tulee vastata. Luultavasti kiersi, koska olivat ennen pussien avaamista informoinneet, että kahdeksaan tulee vastata.
Ei rehtori kyllä sais antaa enää kokeen alkamisen jälkeen neuvoja oppilailleen.. Meillä noudatetaan sääntöjä.
- Kirjoittamassa ollut
oooo kirjoitti:
Ei rehtori kyllä sais antaa enää kokeen alkamisen jälkeen neuvoja oppilailleen.. Meillä noudatetaan sääntöjä.
Rehtori sai luvan neuvoa oppilaita YTL:n edustajalta. Pulinat pois, OHJETTA PITÄÄ NOUDATTAA!
- perskule
Ei lukutaitoisia oppilaita saa sakottaa siitä, että ovat vastanneet vain kuuteen tehtävään. Siis olisi aivan epäreilua, jos kahdeksaan tehtävään vastanneilta arvosteltaisiin kuusi parasta. Pitää kuunella uutisia tänään, mutta jos päättäävät arvostella vain kuusi parasta, niin minä aioin perjantain matikankokeessa vastata joka ikiseen tehtävään. Perustelen sitten, että olen kuullut jostain, että matikassa vastataan 14 tehtävään.
Ainoa reilutapa olisi se, että virheen tehnyt kantaa vastuun. Tänä vuonna pitäisi siis jakaa enemmän korkeita arvosanoja (ja sehän olisi reilua jo uudistuksen vuoksi). Kenellekään ei varmasti jäisi pahamieli.- .....
Aivan lukutaitoista ei pidä sakottaa siitä, että hän on lukenut YTL:n säännöt ja tietää että kahdeksaan tehtävään vastataan.
"Perustelen sitten, että olen kuullut jostain, että matikassa vastataan 14 tehtävään. "
On kuitenkin täysin eri asia luetko näin YTL:n säännöistä vai kuulet kaveriltasi. - supertele
"Ainoa reilutapa olisi se, että virheen tehnyt kantaa vastuun. Tänä vuonna pitäisi siis jakaa enemmän korkeita arvosanoja (ja sehän olisi reilua jo uudistuksen vuoksi). Kenellekään ei varmasti jäisi pahamieli. "
näin ehkä sinun ja minunkin puolesta, mutta tuskin yliopistot ja työn antajat tykkää jos yhtäkkiä aletaan L:iä jakaa vaikka ei L:n arvosta osaiskaan. - itkuliini
supertele kirjoitti:
"Ainoa reilutapa olisi se, että virheen tehnyt kantaa vastuun. Tänä vuonna pitäisi siis jakaa enemmän korkeita arvosanoja (ja sehän olisi reilua jo uudistuksen vuoksi). Kenellekään ei varmasti jäisi pahamieli. "
näin ehkä sinun ja minunkin puolesta, mutta tuskin yliopistot ja työn antajat tykkää jos yhtäkkiä aletaan L:iä jakaa vaikka ei L:n arvosta osaiskaan.Ihan epäreilua, surettaa kun luin ihan sikana ja tämmönen palikkatesti sitten odottikin pöydällä. Muuten meitä koekaniineja kiusataan, siis PAKKO antaa enempi Eetä ja Ällää. Viis kouluista, keksikööt omat testinsä uudelleen, sama se meille, mutta kun harmittaa tämmöset kämmit.
- oikeudenmukaisempaa
että arvostelematta jätettäisiin paras ja huonoin vastaus niiltä, jotka ovat vastanneet kahdeksaan.
- ftyyyy
Jos kokeessa sanotaan että vastataan kuuteen, niin sitten vastataan kuuteen.. Mikä siinä on niin vaikeeta??
Kyllähän nyt abin luulisi osaavan jo lukea tuossa vaiheessa!
- ylioppilas(?)
Jos oltaisiin laskettu 8 tehtävää selvät erot oppilaiden välillä olisi tullut mutta nyt kun 12 tehtävästä valitaan VAIN puolet niin heikoimmatki saavat hyviä arvosanoja niin onko reilua hyville oppilaille kun rajat nousevat? jos on vain pieniä virheitä niin arvosana laskee kuitenkin huomattavasti enemmän nyt kuin silloin jos oltaisiin laskettu 8 tehtävää!
YTL:n on paras antaa huomattavasti parempia arvosanoja kemiasta TASAPUOLISESTI kaikille koska ME oppilaat olemme ne jotka kärsittiin YTL:n virheistä!
Taisi ton virheen takia munkin E jäädä saamatta. Harmittaa hirveesti koska olen ajatellut jatkokoulutuspaikkaa kemian alalta ja keskiarvoni on 10 (niille tiedoksi jotka luulevat minun olevan joku heikko oppilas)!- älä pelkää
"keskiarvoni on 10 (niille tiedoksi jotka luulevat minun olevan joku heikko oppilas)!"
:D
Kyllä arvattiin että olet hyvä, älä pelkää pikkuinen. Mitäs täällä "jotkut" heikot oppilaat tekisikään. - Maikka
älä pelkää kirjoitti:
"keskiarvoni on 10 (niille tiedoksi jotka luulevat minun olevan joku heikko oppilas)!"
:D
Kyllä arvattiin että olet hyvä, älä pelkää pikkuinen. Mitäs täällä "jotkut" heikot oppilaat tekisikään.... olisi kyllä tuosta kemian kokeesta pitänyt kirjoittaa L. Sen verran helppo homma oli valita 12:sta 6! Muutenkin olisi ollut aik kohtuu helpppo koe (siis kahdeksalla tehtävälläkin). Ei kai meidän hyvä oppilas ole vain saanut liian hyviä numeroja koulukursseista? :)
- mutta heikko itsetunto?
Mitähän kouluarvosanoilla on merkitystä, jos ei muuten näe ja koe itseään. Ei elämää ja tulevaisuudensuunnitelmia voi pelkän ylioppilastodistuksen varaan laskea. Jos ja kun sinulla tuntuu olevan selvät tulevaisuudensuunnitelmat, niin eivät ne nyt tuohon yhteen kemian kokeeseen kaadu.
Olin itsekin kiitettävä oppilas, mutta en sitä mainostanut. Olen muutakin kuin hyvät paperit omistava ihminen, olihan se tietty kunnia pokata stipendejä, mutta ei koko elämä. Hyvin tämä kotiäidin ura olisi varmaan sujunut ilman kympin papereitakin. -Mutta oppi ei ojaan kaada, varmaan opiskelusta jotain hyötyä on ollut. Toiset valitsevat työn ja uran, minä valitsin perheen ja lapset. Elämän arvokysymyksiä.
Äiti ja kolme lasta
- Abi2005
Harmillinen juttu tuo YTL:n kämmi varsinkin kun kyseessä on tämä uusi reaali. Vanhassahan tuo ei olisi haitannut niin paljoa.. Mutta luultavasti 5% kirjoittajista saa L:n ja 5% I:n. Eli pisterajat tulevat olemaan todella tiukat.. YTL ei kuitenkaan voi muuttaa tuota laskuperiaatettaan kämmin takia. Joten paska säkä kemian kirjoittajat..
- abi
Mielenkiinnosta kysyisin että onko täällä ketään joka olisi vastannut 8? tuntuu että suurin osa kuitenkin olis vastannut 6... vai olenko väärässä?
- supertele
sanokaa mitä haluatte, mutta paras tapa olisi arvostella, siten että 5% kuuten vastanneista ja 5% kahdeksaan vastanneistaa saa L:n jnejne.
tämä tietysti sillä rajoituksella että myös 8 vastanneita on niin tarpeeksi. kemiaan ilmottautuneita oli yhteensä 3850 eli luulis sekä kuuten että kahdeksaan vastanneita riittävän.
ihan vertailun vuoksi, ortodoksiseen uskontoon ilmottautuneita oli 39 (www.ylioppilastutkinto.fi)
- Valkolakiksi
Kyseessähän taitaa olla vain painovirhe joka on aiheuttanut päänvaivaa monille kemian kokelaille. Itse uskoisin oikeudenmukaisimmaksi vaihtoehdoksi suosia niitä jotka seurasivat ohjeistusta vastaten vain kuuteen kysymykseen. Eihän esimerkiksi B-ruotsin aineosioissa ole ollut mahdollista valittaa sanamäärästään vedoten vanhaan ohjeistukseen. (vaadittu sanamäärä on poukkoillut täyspitkissä aineissa 150-200/200-250). Sillä kaikki kokelaathan ovat tietoisia, että ei edes yo-lautakunta ole konservatiivinen instituutio vaan mahdollisia muutoksia voi ilmetä. (osaan minäkin hienoja sanoja)
- Lukion ope
YTL:n ohjeita on käyty läpi useasti oppilaille, viimeksi juuri ennen koetta, joten ei homma ihan noin mene. Oikeudenmukaisinta on että 8:aan vastanneille annetaan pisteet 6 parhaasta.
- Itsekin kirjoittanut
Lukion ope kirjoitti:
YTL:n ohjeita on käyty läpi useasti oppilaille, viimeksi juuri ennen koetta, joten ei homma ihan noin mene. Oikeudenmukaisinta on että 8:aan vastanneille annetaan pisteet 6 parhaasta.
Ei tule kuuloonkaan, että kahdeksaan vastanneilta otetaan kuusi parasta! Tällöin kärsisivät ne, jotka ovat ohjeistuksen lukeneet ja ovat tarpeeksi kypsiä sen ymmärtämään. JOS OHJEISSA LUKEE 6, SE ON SITTEN 6 ja sillä selvä.
Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe. Kahdeksaan vastanneilta kaksi parasta pois. - .....
Itsekin kirjoittanut kirjoitti:
Ei tule kuuloonkaan, että kahdeksaan vastanneilta otetaan kuusi parasta! Tällöin kärsisivät ne, jotka ovat ohjeistuksen lukeneet ja ovat tarpeeksi kypsiä sen ymmärtämään. JOS OHJEISSA LUKEE 6, SE ON SITTEN 6 ja sillä selvä.
Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe. Kahdeksaan vastanneilta kaksi parasta pois.Eli ne jotka ovat lukeneet YTL:n säännöt joissa sanotaan että kahdeksaan vastataan nin heitä pitäisi rokottaa? Ei missään nimessä. Onneksi YTL ei ole näin tekemässäkään, vaan on ottamassa kuusi parasta vastausta kahdeksaan tehtävään vastanneilta.
"JOS OHJEISSA LUKEE 6, SE ON SITTEN 6 ja sillä selvä."
Jos säännöissä lukee kahdeksan niin se on sitten kahdeksan ja sillä selvä. - ovat ratkaisevat!
..... kirjoitti:
Eli ne jotka ovat lukeneet YTL:n säännöt joissa sanotaan että kahdeksaan vastataan nin heitä pitäisi rokottaa? Ei missään nimessä. Onneksi YTL ei ole näin tekemässäkään, vaan on ottamassa kuusi parasta vastausta kahdeksaan tehtävään vastanneilta.
"JOS OHJEISSA LUKEE 6, SE ON SITTEN 6 ja sillä selvä."
Jos säännöissä lukee kahdeksan niin se on sitten kahdeksan ja sillä selvä.Silloinhan juuri rankaistaan niitä, jotka ovat kuuteen vastanneet. Toisen etu on toisen häviö, ymmärsitkö?
Aina koepaperin ohjeet ovat ratkaisevia! Ensimmäiseltä luokalta lähtien on opetettu, että koepaperin ohjeet tulee lukea, ja niitä tulee noudattaa.
Meillä rehtori kysyi YTL:n edustajalta tiedon, miten tulee toimia, ja samoin kysyi luvan, että saa neuvoa oppilaita todellakin vastaamaan kuuteen tehtävään.
Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe, jossa testataan myös taitoa ohjeiden lukemiseen ja niiden noudattamiseen. Niin yksinkertaista se on.
Tv. kirjoittamassa ollut - .....
ovat ratkaisevat! kirjoitti:
Silloinhan juuri rankaistaan niitä, jotka ovat kuuteen vastanneet. Toisen etu on toisen häviö, ymmärsitkö?
Aina koepaperin ohjeet ovat ratkaisevia! Ensimmäiseltä luokalta lähtien on opetettu, että koepaperin ohjeet tulee lukea, ja niitä tulee noudattaa.
Meillä rehtori kysyi YTL:n edustajalta tiedon, miten tulee toimia, ja samoin kysyi luvan, että saa neuvoa oppilaita todellakin vastaamaan kuuteen tehtävään.
Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe, jossa testataan myös taitoa ohjeiden lukemiseen ja niiden noudattamiseen. Niin yksinkertaista se on.
Tv. kirjoittamassa ollut"Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe, jossa testataan myös taitoa ohjeiden lukemiseen ja niiden noudattamiseen."
Aivan eli testataan kykyä noudattaa sääntöjä ja säännöissä sanotaan, että kahdeksaan tehtävään saa maksimissaan vastata.
"Silloinhan juuri rankaistaan niitä, jotka ovat kuuteen vastanneet. Toisen etu on toisen häviö, ymmärsitkö? "
Ehkä näin, mutta tällaista YTL on suunnitellut, omasta mielestäni se ei ole oikeudenmukainen ratkaisu mutta en keksi itsekään yhtään sen oikeudenmukaisempaa.
"Aina koepaperin ohjeet ovat ratkaisevia!"
Ei vaan säännöt ovat ratkaisevia koska ne on tarkkaan harkittu ja vahvistettu. - Et tajua
..... kirjoitti:
"Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe, jossa testataan myös taitoa ohjeiden lukemiseen ja niiden noudattamiseen."
Aivan eli testataan kykyä noudattaa sääntöjä ja säännöissä sanotaan, että kahdeksaan tehtävään saa maksimissaan vastata.
"Silloinhan juuri rankaistaan niitä, jotka ovat kuuteen vastanneet. Toisen etu on toisen häviö, ymmärsitkö? "
Ehkä näin, mutta tällaista YTL on suunnitellut, omasta mielestäni se ei ole oikeudenmukainen ratkaisu mutta en keksi itsekään yhtään sen oikeudenmukaisempaa.
Ei vaan säännöt ovat ratkaisevia koska ne on tarkkaan harkittu ja vahvistettu.Vastasit varmaan itse kahdeksaan, kun niin ponnekkaasti yrität :)
Nimittäin jos luet aiemmat viestit tästä aiheesta tai menet esim. Hesarin sivuille lukemaan keskustelua, huomaat, että olet aika yksin mielipiteidesi kanssa.
Asia on nimittäin niin, että lähes jokaisessa lukiossa(kuten myös meillä) rehtori on kokeen alussa ottanut yhteyttä YTL:n edustajaan, joka on ilmoittanut, että koepaperin ohjeen mukaan toimitaan. Samalla YTL on antanut rehtorille luvan vahvistaa asian kokelaille, ja neuvoa heitä, että koepaperin ohjetta todellakin noudatetaan ja siis kuuteen tehtävään vastataan.
Vain hyvin harvat siis ovat vastanneet kahdeksaan tehtävään.
Kieltenkin kokeissa sattaa tulla uusia tehtävätyyppejä ja uudenlaisia ohjeita, ja niissäkin siis korostuu koepaperin ohjeiden lukeminen ja uuden tiedon omaksuminen niistä.
YTL:lle sattui valitettava virhe, ja he päättivät hätäkokouksessaan korjata asian niin, että koepaperin mukaan toimitaan.
Jos rehtori kertoo suoraan, että koepaperissa olevan ohjeen mukaan toimitaan, niin eiköhän se ole oikea ohje.
Simple, isn't it?
Vastaa pian jos sinulla on vieläkin eriäviä mielipiteitä =)
Hyvää illanjatkoa... - JOS
Et tajua kirjoitti:
Vastasit varmaan itse kahdeksaan, kun niin ponnekkaasti yrität :)
Nimittäin jos luet aiemmat viestit tästä aiheesta tai menet esim. Hesarin sivuille lukemaan keskustelua, huomaat, että olet aika yksin mielipiteidesi kanssa.
Asia on nimittäin niin, että lähes jokaisessa lukiossa(kuten myös meillä) rehtori on kokeen alussa ottanut yhteyttä YTL:n edustajaan, joka on ilmoittanut, että koepaperin ohjeen mukaan toimitaan. Samalla YTL on antanut rehtorille luvan vahvistaa asian kokelaille, ja neuvoa heitä, että koepaperin ohjetta todellakin noudatetaan ja siis kuuteen tehtävään vastataan.
Kieltenkin kokeissa sattaa tulla uusia tehtävätyyppejä ja uudenlaisia ohjeita, ja niissäkin siis korostuu koepaperin ohjeiden lukeminen ja uuden tiedon omaksuminen niistä.
YTL:lle sattui valitettava virhe, ja he päättivät hätäkokouksessaan korjata asian niin, että koepaperin mukaan toimitaan.
Jos rehtori kertoo suoraan, että koepaperissa olevan ohjeen mukaan toimitaan, niin eiköhän se ole oikea ohje.
Simple, isn't it?
Vastaa pian jos sinulla on vieläkin eriäviä mielipiteitä =)
Hyvää illanjatkoa...Kokeessa lukisi vastataan korkeintaan 1 tehtävään. Simply or not? HÄ?
- mietittyä asiaa
JOS kirjoitti:
Kokeessa lukisi vastataan korkeintaan 1 tehtävään. Simply or not? HÄ?
Tilanne olisi silloin tietysti erilainen. Silloin ei YTL varmasti antaisi rehtoreille ohjeeksi noudattaa tehtävänantoa, vaan päätyisi johonkin toiseen ratkaisuun.
Kyllä se aika yksinkertaista on, sillä kuusi tehtävää on vielä ihan järkevä määrä tehtäviä.
Pohdintasi ei muuta koepaperin ohjeistuksen sisältöä eikä sitä, että rehtori sai suoran vastauksen YTL:ltä, kun kysyi toimintaohjeita. Vastaus oli edelleen, että koepaperin ohjeita noudatetaan --> kuusi tehtävää tehdään.
Tilanne on nyt mikä on, ja voimme olla iloisia siitä, ettei vastaavanlaista huolimattomuusvirhettä varmaankaan enää koskaan satu YTL:lle.
Vielä jotain?
Hyviä öitä. - Papadopoulos
mietittyä asiaa kirjoitti:
Tilanne olisi silloin tietysti erilainen. Silloin ei YTL varmasti antaisi rehtoreille ohjeeksi noudattaa tehtävänantoa, vaan päätyisi johonkin toiseen ratkaisuun.
Kyllä se aika yksinkertaista on, sillä kuusi tehtävää on vielä ihan järkevä määrä tehtäviä.
Pohdintasi ei muuta koepaperin ohjeistuksen sisältöä eikä sitä, että rehtori sai suoran vastauksen YTL:ltä, kun kysyi toimintaohjeita. Vastaus oli edelleen, että koepaperin ohjeita noudatetaan --> kuusi tehtävää tehdään.
Tilanne on nyt mikä on, ja voimme olla iloisia siitä, ettei vastaavanlaista huolimattomuusvirhettä varmaankaan enää koskaan satu YTL:lle.
Vielä jotain?
Hyviä öitä."Tilanne on nyt mikä on, ja voimme olla iloisia siitä, ettei vastaavanlaista huolimattomuusvirhettä varmaankaan enää koskaan satu YTL:lle."
Tämä ei ole nyt pointti.
Pointti on se, miten tällainen voi olla lainkaan mahdollista. Vanha Erkkikään ei usko höpinöitä, joiden mukaan virhe on syntynyt "painossa"... Yritetäänkö siis väittää, että yo-kokeita ei mitenkään tarkasteta, vaan materiaali lähtee suoraan kirjapainosta kouluihin? Jos näin on, MIKÄÄN ei takaa, että jatkossa ei voisi tapahtua ihan mitä tahansa.
Toinen pointti on, että kyseessä on monopoliasemassa oleva instanssi, jolla ei ole kilpailua ja joka ei ole tottunut ottamaan vastaan myöskään mitään kritiikkiä. Olisiko nyt edes sen aika? Olisiko näitä rakenteita ehkä syytä horjuttaa perusteellisemminkin? En osaa ehdottaa mitään, osaisiko joku?
Kolmas on se, että en usko lautakunnan puheenjohtajan puheita, joiden mukaan syntynyt vahinko olisi yksinkertainen korjata. Tämäkin keskustelu on osoittanut, että kaikkiin ratkaisuihin sisältyy pahoja sudenkuoppia.
Neljäs kysymys liittyy siihen, kuinka voi olla mahdollista, että nykytekniikkaa ei osata käyttää hyväksi edes sen vertaa, että kouluille laitettaisiin tietoa sähköpostilla/tekstiviesteillä jne. Kuinka tällainen voi olla mahdollista vuonna 2006?
Viidenneksi. YTL:n sivuilla ei ole vieläkään (mokasta aikaa > 12 h) sanaakaan tästä EIKÄ TIETENKÄÄN minkäänlaista valitusta, harmittelua, anteeksipyyntöä. Eipä taida kuulua periaatteisiin. - toimintaa
Papadopoulos kirjoitti:
"Tilanne on nyt mikä on, ja voimme olla iloisia siitä, ettei vastaavanlaista huolimattomuusvirhettä varmaankaan enää koskaan satu YTL:lle."
Tämä ei ole nyt pointti.
Pointti on se, miten tällainen voi olla lainkaan mahdollista. Vanha Erkkikään ei usko höpinöitä, joiden mukaan virhe on syntynyt "painossa"... Yritetäänkö siis väittää, että yo-kokeita ei mitenkään tarkasteta, vaan materiaali lähtee suoraan kirjapainosta kouluihin? Jos näin on, MIKÄÄN ei takaa, että jatkossa ei voisi tapahtua ihan mitä tahansa.
Toinen pointti on, että kyseessä on monopoliasemassa oleva instanssi, jolla ei ole kilpailua ja joka ei ole tottunut ottamaan vastaan myöskään mitään kritiikkiä. Olisiko nyt edes sen aika? Olisiko näitä rakenteita ehkä syytä horjuttaa perusteellisemminkin? En osaa ehdottaa mitään, osaisiko joku?
Kolmas on se, että en usko lautakunnan puheenjohtajan puheita, joiden mukaan syntynyt vahinko olisi yksinkertainen korjata. Tämäkin keskustelu on osoittanut, että kaikkiin ratkaisuihin sisältyy pahoja sudenkuoppia.
Neljäs kysymys liittyy siihen, kuinka voi olla mahdollista, että nykytekniikkaa ei osata käyttää hyväksi edes sen vertaa, että kouluille laitettaisiin tietoa sähköpostilla/tekstiviesteillä jne. Kuinka tällainen voi olla mahdollista vuonna 2006?
Viidenneksi. YTL:n sivuilla ei ole vieläkään (mokasta aikaa > 12 h) sanaakaan tästä EIKÄ TIETENKÄÄN minkäänlaista valitusta, harmittelua, anteeksipyyntöä. Eipä taida kuulua periaatteisiin.Niinpä, olenkin kyllä samaa mieltä siitä, että YTL teki anteeksiantamattoman mokan.
Kuitenkin luultavasti tästä lähtien tarkistavat kaiken ainakin kymmeneen kertaan ja hyvä niin.
Ihmettelen samoin myös, miksei esim. sähköpostia ym. käytetty nopeana tiedotusvälineenä. Kuitenkin yleensä eri instanssit oppivat virheistää. Toivotaan, että myös YTL on kykenevä oppimaan. - lukionkäyny
..... kirjoitti:
"Ylioppilastutkinto on myös kypsyyskoe, jossa testataan myös taitoa ohjeiden lukemiseen ja niiden noudattamiseen."
Ei vaan säännöt ovat ratkaisevia koska ne on tarkkaan harkittu ja vahvistettu.Onpas kyllä melkoisen typerää touhua. Mielestäni kuitenkin koepaperin ohjeet ovat ratkaisevia. Voisin kuvitella, että suurin osa Kemian kirjoittajista kuitenkin olivat ensimmäistä kertaa kirjoittamassa, joten he eivät välttämättä tiedä, että jopa koepapereissa saattaa olla virheitä, joten he käyttävät hyväksensä tapahtumahetkellä olevia tietoja. Ja vaikkakin osa tiedoista sanoisivat, että kahdeksan on maximi, sillä hetkellä silmään sattuva sääntö sanoo että kuuteen. Asiahan on hyvin yksinkertainen. Eihän liikenteessäkään voi aina toimia kaikkien liikennesäädösten mukaan, vaan toisinaan täytyy noudattaa poikkeuksellisia sääntöjä, kuten vaikka jos liikennevalot näyttävät vihreää, mutta liikenteenohjaaja ilmoittaa, että nyt ei ole sinun vuorosi, noudatat tottakai liikenteenohjaajaa, poliisia.
Ratkaisu tilanteeseen taidettiinkin jo mainita, että tulokset annettaisiin erikseen molemmille ratkaisuryhmän tehneille, mutta pieni lisäys kaivataan, jos ei muuten niin myöhemmäksi muistutukseksi kirjoittaneille, papereihin tulisi laittaa maininta, että valitsiko hän kokeessa kuusi, vaiko kahdeksan tehtävää. Tällä ainakin pidettäisiin huoli siitä, ettei moka katoa muistista liian nopeasti, eikä tällaista tapahtuisi kovin pian.
- ...
Samapa tuo .... oikeesti
- Salla
...että niiltä, jotka vastas kahdeksaan, otettais pisteiden keskiarvo ja se kerrottais kuudella. Ei mitään kuus parasta, koska sitten menee epäreiluksi.
- ehdotus
tähän asti! toivottavasti lautakunnalla myös tulee tuo mieleen. Mutta voi olla, että vaikka tästä puhutaan paljon, noita kahdeksaan vastanneita on vain hyvin vähän...
- Salla
ehdotus kirjoitti:
tähän asti! toivottavasti lautakunnalla myös tulee tuo mieleen. Mutta voi olla, että vaikka tästä puhutaan paljon, noita kahdeksaan vastanneita on vain hyvin vähän...
Meidän koululla tuota käytetään ihan vakiona, jos joku on vastannu useampaan kysymykseen ku ois saanu. Hyvä käytäntö mun mielestäni.
- Nimimerkki-Erkki
Lukion papereilla voi muutenkin tänä päivänä pyyhkiä perseen. Ei mitään arvoa. No tietenki kaupan kassalle niillä pääsee töihin...
- abi
Yliopistoon pääsy on aika vaikeeta nykyään ilman lakkia.
- pelkillä
lukion papereilla ei paljon töitä saada, mutta jatkokoulutuspaikka akateemisille aloille vaatii lakin.
Ja ole sinä amis jo hiljaa ja painu vaikka rassaa sitä sun mazdaas. Tulevaisuudessa me lukiolaiset voimme maksaa vähän enemmän palkkaa sun kaltasilles, et voitte sit ostaa edes auton. - Nimimerkki-Erkki
abi kirjoitti:
Yliopistoon pääsy on aika vaikeeta nykyään ilman lakkia.
Kyllä minä vaan pääsin yliopistoon ja pohjatutkintona on amis ammattikorkeakoulu.
- plaah
Varsinkin jos sattuu olemaan huonot paperit niillä ei ole mitään virkaa. Vaikea päästä edes korkeakoulujen pääsykokeisiin kun pisteet jäävät niin mataliksi.
Mutta minkäs sille voi kun ei ole lukuihmisiä ja 15 vuotiaana pentuna päätti lukioon mennä =| - lkjllgfdgd
pelkillä kirjoitti:
lukion papereilla ei paljon töitä saada, mutta jatkokoulutuspaikka akateemisille aloille vaatii lakin.
Ja ole sinä amis jo hiljaa ja painu vaikka rassaa sitä sun mazdaas. Tulevaisuudessa me lukiolaiset voimme maksaa vähän enemmän palkkaa sun kaltasilles, et voitte sit ostaa edes auton.Ärsyttää tuollaiset ylimieliset lukiolaisrunkkarit jotka luulevat olevansa niin helvetisti parempia kuin ammattikoulun käyneet.
Monet ammattikoulun käyneet siirtyvät suoraan koulun jälkeen työelämään ja maksavat veroa, jotta sinullekkin heruu tulevaisuudessa opintotukea, että on sitten varaa opiskella se korkeakoulututkinto.
T: Itsekkin lukion käynyt.... - opintotukia
lkjllgfdgd kirjoitti:
Ärsyttää tuollaiset ylimieliset lukiolaisrunkkarit jotka luulevat olevansa niin helvetisti parempia kuin ammattikoulun käyneet.
Monet ammattikoulun käyneet siirtyvät suoraan koulun jälkeen työelämään ja maksavat veroa, jotta sinullekkin heruu tulevaisuudessa opintotukea, että on sitten varaa opiskella se korkeakoulututkinto.
T: Itsekkin lukion käynyt....oteta, vaan tehdään töitä opiskelun ohella ja maksetaan itse oma eläminen.
- opintotukia
lkjllgfdgd kirjoitti:
Ärsyttää tuollaiset ylimieliset lukiolaisrunkkarit jotka luulevat olevansa niin helvetisti parempia kuin ammattikoulun käyneet.
T: Itsekkin lukion käynyt....oteta, vaan tehdään töitä opiskelun ohella ja maksetaan itse oma eläminen.
- lukion käymällä
Nimimerkki-Erkki kirjoitti:
Kyllä minä vaan pääsin yliopistoon ja pohjatutkintona on amis ammattikorkeakoulu.
päässyt helpommalla. Tietysti on hyvä joskus huomata , mihin ammattisurkeat auttavat.
- Mie Vain
Jos kokeessa kerran lukee, että vastataan vain kuuteen (6) kysymykseen, niin silloin vastataan vain kuuteen ei kahdeksaan. En ymmärrä mikä tuossa on ongelma?
Jos joku ei tuota ole ymmärtänyt niin mielestäni silloin hän on vastannut väärin, eikä saa valita 6 parasta. Tuo asettaa eriarvoiseen asemaan vastaajat.- ....
Asianhan tekee hankalaksi juuri se, että kun säännöissä lukee, että kahdeksaan tehtävään saa maksimissaan vastata. YTL:n sääntöjä ei ihan niin vain muutellakaan ja jos muutellaan niin siitä varmasti tiedotetaan kuten nyt tiedotettiin kun reaalia muutettiin.
- mutta
.... kirjoitti:
Asianhan tekee hankalaksi juuri se, että kun säännöissä lukee, että kahdeksaan tehtävään saa maksimissaan vastata. YTL:n sääntöjä ei ihan niin vain muutellakaan ja jos muutellaan niin siitä varmasti tiedotetaan kuten nyt tiedotettiin kun reaalia muutettiin.
kun paperithan(koepaperit) tulee ytl:ltä, ja jos näissä lukee että kuuteen vastataan niin silloin se on niin. Ytl:n tekemäthän nekin paperit ovat, joten ne itse ovat sääntöä muokanneet, tosin pikku pikku mokan kautta.
- mukaan
.... kirjoitti:
Asiassa ei ole mitään hankalaa. Lähes jokaisessa lukiossa kokelaita informoitiin, että todellakin kuuteen vastataan, ja tämä ohje tuli suoraan YTL:n edustajalta.
Ja vaikkei informoitaisikaan, on koepaperin ohje selkeä, enintään kuuteen saa vastata. Jos on vastannut enempään, normaali käytäntö: parhaat pisteet pois. - eeva
mukaan kirjoitti:
Asiassa ei ole mitään hankalaa. Lähes jokaisessa lukiossa kokelaita informoitiin, että todellakin kuuteen vastataan, ja tämä ohje tuli suoraan YTL:n edustajalta.
Ja vaikkei informoitaisikaan, on koepaperin ohje selkeä, enintään kuuteen saa vastata. Jos on vastannut enempään, normaali käytäntö: parhaat pisteet pois.Mä en ole kemian kokeeseen osallistunut, mutta meilläpäin on kyllä aina informoitu, että luetaan ne koepaperin oheet ja toimitaan niiden mukaan oli kysessä sitten mikä koe tahansa.
- abi
minusta tässä tilanteessa ei ole kukaan tehnyt oikein eikä väärin.tämä oli Ytl:än todella paha moka mikä on todella harmillinen mutta uskoisin kuitenkin että he pyrkivät tekemään niin tasapuolisen ratkaisun kuin mahdollista.
tällainen tilanne on varmasti ollut hyvin hämmentävä monille kirjoittajille ja moni on varmasti vastannut varmuuden vuoksi kahdeksaan jottai vastaisi liian vähään - olisi
mutta kirjoitti:
kun paperithan(koepaperit) tulee ytl:ltä, ja jos näissä lukee että kuuteen vastataan niin silloin se on niin. Ytl:n tekemäthän nekin paperit ovat, joten ne itse ovat sääntöä muokanneet, tosin pikku pikku mokan kautta.
No mitä, jos paperissa olisi lukenut, että vastataan kahteen kysymykseen. Siinä olisi sitten miettimistä, miten oikeudenmukaista olisi vertailla kahta kysymystä kahdeksaan!
- kysyn vaan
Osa suomen abeista vastasi kuuteen ja osa kahdeksaan kysmykseen. YTL vannoo arvostelevansa kaikki tasapuolisesti. Miten lie mahdollista? Joku vastasi kuuteen melko helppoon. Toinen otti kuusi kahdella jokerilla. kolmas vastasi kahdeksaan yhdellä jokerilla. Yliopistot muuten ottavat kemian arvosanan aika tosissaan...
- tämä asia
eli kemian kohdalla vastataan kuuteen ja muissa reaaliaineissa kahdeksaan. Se ei ole virhe.
- ihan näin
Kyllä se on a) virhe ja b) kaikissa muissa reaaliaineissa ei vastata kahdeksaan.
- ....
Kyllä kemiassa kuuluu vastata kahdeksaan tehtävään, näin sanoo YTL:n säännöt.
- se on.
.... kirjoitti:
Kyllä kemiassa kuuluu vastata kahdeksaan tehtävään, näin sanoo YTL:n säännöt.
Asia on niin, että lähes jokaisessa lukiossa(kuten myös meillä) rehtori on kokeen alussa ottanut yhteyttä YTL:n edustajaan, joka on ilmoittanut, että koepaperin ohjeen mukaan toimitaan. Samalla YTL on antanut rehtorille luvan vahvistaa asian kokelaille, ja neuvoa heitä, että koepaperin ohjetta todellakin noudatetaan ja siis kuuteen tehtävään vastataan.
Jos rehtori kertoo suoraan, että koepaperissa olevan ohjeen mukaan toimitaan, niin eiköhän se ole oikea ohje. PISTE!
- ......
Että jos valinnanvaraa on ollut noin paljon 6/12, niin pisterajojen pitää ainakin olla todella korkeat!! Ja olisihan se epäreilua, jos kahdeksaan vastanneilta otettaisiin vaan parhaat huomioon. Tai no, en tiedä. Kuuten vastanneilla on kuitenkin ollut enemmän aikaa. Kaksipiippuinen juttu. Toivottavasti tekevät oikean ratkaisun pisteytyksissä, jotta oikeasti osanneet saisivat ansaitsemansa arvosanan.
- aika
merkkaa mitää, kyllä kahdeksan nopeasti väsää. Itsekin tein kahdeksan, mutta ohjeita noudattaen yliviivasin sitten kaksi tehtävää. Ei niihin kuuten sen parempia vastauksia saa kuudessa tunnissa kuin kahdeksaankaan tehtävään.
- noniin noh
poistetaan paras ja huonoin tehtävä... piis of keik
- .......
aika kirjoitti:
merkkaa mitää, kyllä kahdeksan nopeasti väsää. Itsekin tein kahdeksan, mutta ohjeita noudattaen yliviivasin sitten kaksi tehtävää. Ei niihin kuuten sen parempia vastauksia saa kuudessa tunnissa kuin kahdeksaankaan tehtävään.
... en sitten tiedä kemiasta, mutta kyllä psykologiassa ainakin olisi tullut paljon parempia vastauksia, jos olisi saanut vastata neljään kuuden sijasta!
- humuksens
Jos kokeessa on selkeä virhe niin korjausta arviointiin kannattaa hakea.
- minusta
Minusta ihan inhimillnen virhe. Ei kai tuo vielä mitään raskaasti mokaamista ole.
- Tyhymä
Mitenhän nopeesti YTL sais järkättyä uudet kirjotukset? Onko edes mahdollista? Paras näistä kirjotuksista sitten voimaan....
- ...
kävin just hesarin sivuilla ja siellä luki, että kahdeksaan vastanneilta otetaan mahdollisesti kuusi parasta. Tämä on minusta erittäin väärin niitä kohtaan jotka vastasivat ohjeen mukaan kuuteen tehtävään! heilläkin olisi ollut mahdollisuus saada paremmat pisteet jos olisivat vastanneet kahdeksaan.
jos lautakunta tulee noudattamaan tuollaista periaatetta niin se voi olla varma, että valituksia tulee tulemaan paljon niiltä, joita tämä mahdollinen arvosteluperiaate sorsii...- big-j
Mun mielestä oli toi kyllä aikamoinen moka YTL:ltä. Menee viiminenki ripaus uskottavuudesta, sillä koko ylioppilaskokeet ovat muutenkin varsin huonoja opiskelijan tason mittareita. Ja mun mielestä on todellakin väärin ottaa näiltä kahdeksaan vastanneilta 6 parasta arvosteluun! Itse en kirjoittanut kemiaa,mutta varmasti ilmaisen mielipiteeni YTL:lle, jos he päättävät näin toimia korjatakseen mokansa. Ehkä parempi olisi paras ja huonoin pois, mutta onhan tuo 6 parasta aivan järjetön idea.
Vielä semmoista, että kyllä minä ainakin luin ennen reaalin kysymyksiin vastaamista ne ylimmät yleiset ohjeet. Että, oli kirjoittajien omaa huolimattomuutta ja kenties tyhmyyttäkin vastata kahdeksaan, sillä meidän koulun rehtori ainakin ilmoitti asiasta ja ymmärtääkseni näin toimittiin muuallakin. Eli jos "tyhmyydestä"(tai oveluudesta) palkitaan niin kuinka tosissaan ylioppilaskokeita voi pitää enää minään.. - KAHDEKSAAN
NIIN LASKETAAN TEHTÄVIEN PISTEIDEN KESKIARVO JA KERROTAAN SE KUUDELLA.. Silleen pisteytys kahdeksaan vastanneille. OISKO REILUU?;) EI MITÄÄN, ETT KUUS PARASTA!! Se on TOSI väärin kuuteen vastanneille.. Tottakai tulee noudattaa tehtävän antoa!!! Tsemppiä kaikille kemiaan vastanneille!:) Harmilliisia mokia sattuu... se on kyl kumma!
Yx vaihtoehto ois myös ett arvostellaan kuus ensimmäistä tehtävää, joihin abi on vastannut. - kyllästynyt jossitteluihin
Eiköhän kuitenkin kokeessa jokainen etsi ne kysymykset joihin itse osaisi parhaiten vastata! näin ollen jos vastaa kuuteen kysymykseen kahdeksan sijasta, jäävät heikoimmat vastaukset todennäköisesti pois joukosta. Lisäksi vain kuuteen tehtävän vastanneilla on ollut aikaa vastata kysymyksiin huomattavasti enemmän kuin niillä jotka vastasivat vaadittuun kahdeksaan tehtävään.
Miksi siis uikutus? Jos vastasi kuuteen tehtävään aikaa on ollut myös hioa vastaukset mahdollisimman hyviksi - ainakin enemmän kuin kahdeksaan tehtävään vastanneilla!
Näin ollen vain kuuden tehtävän arviointi kaikilta on mielestäni erittäin oikeudenmukainen ratkaisu. - mutta
kyllästynyt jossitteluihin kirjoitti:
Eiköhän kuitenkin kokeessa jokainen etsi ne kysymykset joihin itse osaisi parhaiten vastata! näin ollen jos vastaa kuuteen kysymykseen kahdeksan sijasta, jäävät heikoimmat vastaukset todennäköisesti pois joukosta. Lisäksi vain kuuteen tehtävän vastanneilla on ollut aikaa vastata kysymyksiin huomattavasti enemmän kuin niillä jotka vastasivat vaadittuun kahdeksaan tehtävään.
Miksi siis uikutus? Jos vastasi kuuteen tehtävään aikaa on ollut myös hioa vastaukset mahdollisimman hyviksi - ainakin enemmän kuin kahdeksaan tehtävään vastanneilla!
Näin ollen vain kuuden tehtävän arviointi kaikilta on mielestäni erittäin oikeudenmukainen ratkaisu.kun ette tajua että sillä ajalla ei ollut mitään merkitystä. Ei niihin kuuteen sen parempaa vastausta pysty samaan kuin kahdeksaankaan. Ja ei välttämättä pysty itse arvioimaan, mistä tehtävistä saa parhaiten pisteitä.
Ja mahdollisuus on myös siihen, että jos on tehnyt kuusi tehtävää, ja tehnyt tyhmän huolimattomuusvirheen jossakin, niin tottakai olisi sitten saanut paremmat pisteet jostain toisesta tehtävästä, joka on vedetty yli. Kun taas kahdeksan tehtävää tehneillä, nuo virheet juuri mitätöitäisiin, kun kaksi heikointa poistettaisiin. Järki käteen nyt!
Uusinta olisi kaikkein paras vaihtoehto, mutta ikävä kyllä mahdoton toteuttaa. - ...
mutta kirjoitti:
kun ette tajua että sillä ajalla ei ollut mitään merkitystä. Ei niihin kuuteen sen parempaa vastausta pysty samaan kuin kahdeksaankaan. Ja ei välttämättä pysty itse arvioimaan, mistä tehtävistä saa parhaiten pisteitä.
Ja mahdollisuus on myös siihen, että jos on tehnyt kuusi tehtävää, ja tehnyt tyhmän huolimattomuusvirheen jossakin, niin tottakai olisi sitten saanut paremmat pisteet jostain toisesta tehtävästä, joka on vedetty yli. Kun taas kahdeksan tehtävää tehneillä, nuo virheet juuri mitätöitäisiin, kun kaksi heikointa poistettaisiin. Järki käteen nyt!
Uusinta olisi kaikkein paras vaihtoehto, mutta ikävä kyllä mahdoton toteuttaa.mä löysin tällasen tekstinpätkän YTL:n sivuilta.. niin eikös niiden kaiken järjen mukaan tulis noudattaa tätä tässä tilanteessa???
Jos kokelas jättää arvosteltavaksi ainekohtaisen enimmäismäärän ylittävän määrän
vastauksia, katsotaan kokeen muodostuvan niistä 6/8 vastauksesta, joiden
pistesumma on pienin. Opettaja arvostelee alustavasti kaikki vastaukset ja merkitsee
niiden pistemäärät arvostelulomakkeeseen. Kokeen muodostavat tehtävät valitsee
lautakunta. - ....
... kirjoitti:
mä löysin tällasen tekstinpätkän YTL:n sivuilta.. niin eikös niiden kaiken järjen mukaan tulis noudattaa tätä tässä tilanteessa???
Jos kokelas jättää arvosteltavaksi ainekohtaisen enimmäismäärän ylittävän määrän
vastauksia, katsotaan kokeen muodostuvan niistä 6/8 vastauksesta, joiden
pistesumma on pienin. Opettaja arvostelee alustavasti kaikki vastaukset ja merkitsee
niiden pistemäärät arvostelulomakkeeseen. Kokeen muodostavat tehtävät valitsee
lautakunta.Miksi ihmeessä nämä abit jotka ovat tehneet sääntöjen mukaisesti joutuisivat saamaan sanktioita YTL:n virheestä? Säännöthän nimittäin sanovat, että kahdeksaan tehtävään vastataan.
"Jos kokelas jättää arvosteltavaksi ainekohtaisen enimmäismäärän ylittävän määrän
vastauksia"
Ne jotka vastasivat kahdeksaan eivät ylittäneet ainekohtaista enimmäismäärää, joten tämä sääntö on aiva turha tässä tapauksessa. - !!!
mutta kirjoitti:
kun ette tajua että sillä ajalla ei ollut mitään merkitystä. Ei niihin kuuteen sen parempaa vastausta pysty samaan kuin kahdeksaankaan. Ja ei välttämättä pysty itse arvioimaan, mistä tehtävistä saa parhaiten pisteitä.
Uusinta olisi kaikkein paras vaihtoehto, mutta ikävä kyllä mahdoton toteuttaa.Omalla kohdallani ainakin ajalla oli merkitystä. Vastasin biologian kysymyksiin ja viimeinen tehtävä jäi jopa kesken! Näin ollen jos kemiassa on vastattu vain kuuteen tehtävään kahdeksan sijasta samalla kuuden tunnin ajalla on merkitystä. Silloin esimerkiksi kemiassa syntyneet "huolimattomuusvirheet" ovat oma moka! Onhan kokelaalla ollut aikaa jopa tarkistaa vastauksensa - ainakin enemmän kuin muiden aineiden kokelailla!
- kemiassa.
!!! kirjoitti:
Omalla kohdallani ainakin ajalla oli merkitystä. Vastasin biologian kysymyksiin ja viimeinen tehtävä jäi jopa kesken! Näin ollen jos kemiassa on vastattu vain kuuteen tehtävään kahdeksan sijasta samalla kuuden tunnin ajalla on merkitystä. Silloin esimerkiksi kemiassa syntyneet "huolimattomuusvirheet" ovat oma moka! Onhan kokelaalla ollut aikaa jopa tarkistaa vastauksensa - ainakin enemmän kuin muiden aineiden kokelailla!
Biologian kysymyksissä onkin enemmän esseetyyppisiä tehtäviä, jotka vaativat paljon enemmän aikaa kuin kemian laskut ja lyhyehköt selitystehtävät.
Itse olen aina ollut hidas tekemään kokeita ja kemian kuusi tehtävää olin saanut valmiiksi 3,5 tunnissa. 2,5 tuntia olisi jäänyt kahteen tehtävään aikaa - siis aivan riittävästi.
- EllæN
varmaa kuin täydellisen epäwarma,
heh*heh*heh*
(*.*)
,cuccuu, - manna
Paniikki paniikki! Voi kauheaa! Nyt kaikki jotka olis saaneet ällän saakin ii:n. Maailmankaikkeuden katastrofi! Pelletouhua koko kirjoitukset: pääsykokeillahan korkeakouluihin haetaan loppupeleissä..
- HEI HALOO
....ja ymmärsivät lukemansa!!!!!
Oikein kauhistelin, mikä älämölö nousee YOlautakunnan kemian tehtävien annosta!! Eikös koulussa/lukiossa opeteta, että tehtävän anto ja tehtävä luetaan huolellisesti ja toimitaan sen mukaan. EIHÄN KYSEESSÄ KAIKETI OLE MIKÄÄN LUULLUN YMMÄRTÄMISKOE!!!!!- Mr. Jones
Olen aivan samaa mieltä! Lukekaa, ja ymmärtäkää! Plussaa niille, jotka niin tekivät.
- aasasa
Jotkut tyhmät opettajat oli mennett sanomaan ohjeiksi 8 vaikka paperissa lukee 6, niin kai ne 6 parasta täytyy sit ottaa, ei aina oppilaan vika.
- se on
iha vaan niitten tyhmien opettajien vika jotka sellasta menee käskemään. aina luotetaan paperin ohjeisiin..
- Nenna
Mitään ongelmaahan ei ole. Jos on tarpeeksi hyvä, saa maksimi pisteet jokaisesta tehvästä. Aivan sama onko vastannut kuuteen vai kahdeksaan tehtävään.
- nyyh-nyyh
ja piip-piip. Onhan tosi huoli sinulle tuleva työtön.
- jojo8765
Yo-kirjoitukset ovat samalla kypsyyskoe. Pitää osata noudattaa ohjeita vaikka ne vaikuttaisivat tosi tyhmiltä. Samoin kielis pitää vastata tiettyyn paperiin muuten menettää pisteitä.
Lukutaidon kaikki oppi ala-asteella (toivottavasti) niin kyllä se pitäisi olla 100 %-sesti hallussa myös yo-kokeissa.
Jos paperissa lukee että älä vastaa yhteenkään kysymykseen niin silloin et vastaa.
Mutta tässä ei voi kyllä missään nimessä suosia niitä jotka eivät noudattaneet ohjeita. Jos ei osaa lukea niin kannattais varmaan odottaa lakkia syksyyn.- ytl vaihtoon
Kyseessä oli ytl:n moka, ei oppilaiden. Meidän koulussa rehtori käski vastata kahdeksaan, joten varmasti suurin osa teki niin. Entä jos olisikin otettu 8 tehtävän pisteet huomioon? Emme voineet tietää, mitkä ohjeet on annettu muissa kouluissa. Kaikkein oikeudenmukaisinta olisi ottaa huonoimman ja parhaan tehtävän pisteet pois. Tai sitten keskiarvo x 6.
- ....
Itse muistan äidinkielen kirjoituksista kuinka olivat antaneet aiheeksi erään laulun sanat (Alangon Suomi putos puusta). Muuten hyvä, mutta kun ei ne laulun sanat olleet edes oikein.
- on juu
on täällä taas tyhmää porukkaa.
Oppilaille tuli eri määräyksiä opettajien taholta, jotka olivat soittaneet YO-LAUTAKUNTAAN!
Eli sieltä jaettiin erilaista tietoa kouluille.
EI oppilaiden moka, ei missään nimessä!
Lisäksi tämä kemia oli erityisen tärkeä, E:lla olisi päässyt suoraan opiskelemaan kemiaa.
HARMI :(
Ei olisi kannattanut vaihtaa ainereaaliin, pelkkää paskaa on jokainen abiturenttu niskaansa saanut. - mennä huuhaa-
lukioon? Mikä sä oot sitten kun sulla on lakki? ET MITÄÄN!!! Olisit käyttänyt senkin ajan OIKEAAN opiskeluun AMMATTIA varten mitä nysväsit siellä lukion "oppi"-tunneilla...
Sieltä yo-kokeista kun nappaat huonon todistuksen niin olet tosi heikoilla varsinkin silloin kun jatkokoulutuksen jälkeen haet työpaikkaa.- ABI06
ei yo-kokeet merkkaa mitään enää sen jälkeen ku oot kouluun päässy. ja ei kouluun pääseminenkään edellytä yo-tosidtusta.. yo-todistuksella saa pyyhkiä vaikka perseensä jos haluaa. ei kanata selitellä juttuja joista ei tiedä mitää..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829