Heips! Mulla todettiin alaselässä välilevynpullistuma joka säteilee erittäin voimakasta kipua oikeaan jalkaan. Fysioterapia on vasta 2 viikon kuluttua. Sitä odotellessa haluaisin tietää olisiko mitään jumppaliikkeitä jolla voisin oloani edes hiukan helpottaa? Tämä jalkasärky on niiiiin tuskaista. Kaikista tiedoista kiitollinen!
Välilevyn pullistuma-jumppaohjeet?
18
26246
Vastaukset
- Tee näin
Sinulla on siis lääkärin lähete fysioterapiaan? Parhaat neuvojat taitavat olla ammattilaisia, kaikki liikkeet eivät sovellu vaivaasi, voisitko esim. puhelimitse tiedustella fysioterapeuteilta vaikkapa kirjallisia ohjeita?
Entä, saitko kipulääkityksen?- mä.
lääkärin lähete on fysioterapiaan, täytyy sieltä kysellä neuvoja ennen ku on se aika. sain panacodia max 6 päivässä ja se ei riitä mihinkään, ensi viikolla lääkärin aika taas jolloin tulee toivonmukaan lääkemuutoksia.
- marja
mä. kirjoitti:
lääkärin lähete on fysioterapiaan, täytyy sieltä kysellä neuvoja ennen ku on se aika. sain panacodia max 6 päivässä ja se ei riitä mihinkään, ensi viikolla lääkärin aika taas jolloin tulee toivonmukaan lääkemuutoksia.
Huuh! Eiköhän tule huono olo panacodin käytöstä, onko miten vahvuisia (panacod 500mg) mulla meni taju,olkaa varovainen ton käytössä.Tällä hetkellä käytän lääkkeenä Tramadin 50mg ja sirdalud 2 mg vaikka on kolmio pakkauksessa.Toi kyllä auttaa,mulle ainakkii...
- Butterfly
marja kirjoitti:
Huuh! Eiköhän tule huono olo panacodin käytöstä, onko miten vahvuisia (panacod 500mg) mulla meni taju,olkaa varovainen ton käytössä.Tällä hetkellä käytän lääkkeenä Tramadin 50mg ja sirdalud 2 mg vaikka on kolmio pakkauksessa.Toi kyllä auttaa,mulle ainakkii...
Yksi lääke sopii yhdelle ja toinen toiselle. Itse en todellakaan pysty käyttämään Tramalia. Kivun ne kyllä vei, mutta mitkä jälkivaikutukset. 3 tabletin jälkeen oksensin päivän vaikka lopetin lääkkeen käytön ja seuraavat 2 päivää kädet tärisi kuin paremmallakin narkkarilla vieroitusoireissa. Minun kipulääke oli Panacod. Ainoa vai kun niitä nappaili puoli vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti, niistä meni vaikutusteho. Onneksi en enää tarvitse kipulääkkeitä kun selkä on taas kunnossa. Tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle!
- Anonyymi
Butterfly kirjoitti:
Yksi lääke sopii yhdelle ja toinen toiselle. Itse en todellakaan pysty käyttämään Tramalia. Kivun ne kyllä vei, mutta mitkä jälkivaikutukset. 3 tabletin jälkeen oksensin päivän vaikka lopetin lääkkeen käytön ja seuraavat 2 päivää kädet tärisi kuin paremmallakin narkkarilla vieroitusoireissa. Minun kipulääke oli Panacod. Ainoa vai kun niitä nappaili puoli vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti, niistä meni vaikutusteho. Onneksi en enää tarvitse kipulääkkeitä kun selkä on taas kunnossa. Tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle!
Käytin panacodia 10.l1 luhistuman takia. Pullistuma sisään päin.
Ainut särkylääke joka oikeasti auttoi.
Muitakin kokeiltiin.
1kl yleensä riitti viemään pahimman hermosäryn. Koskaanhan kipu ei kokonaan hävinnyt.
4v kävin fysikaalisessa. Vakuutus maksoi kerran viikossa.
Jossain vaiheessa tilanne kuitenkin hoidon myötä paheni.
Terapeutti käski hakeutua magneetti kuvakseen.
Toinen pullistuma löytyi kaularangasta 5välistä.
Se operoitiin leikkauksella. Alaselän kivutkin hävisi samalla.
Nykyisin riittää 100panacodia 3vuodeksi.
Lääke ei minulle ole aiheuttanut ongelmia.
- samasta vaivasta
fysioterapiassa ja minulle koitetaan nyt tällaisia liikkeitä: ensin maataan vatsallaan ja yritään olla mahdollisimman rentona 3-4 min... sitten nostetaan ylävartalo kyynärpäiden varaan 4 min... taas alaruumis rentona.. sitten takaisin vatsalleen ja siirretään lantio sivuun kivusta pois päin... eli kun sinulla on oikea jalka niin lantio vasemalle... sama aika!! Voi auttaa ei pitäisi ainakaan lisää vahingoittaa!! Tätä kahden tunnin välein!!! kysele lisää jos et ymmärtänyt!
- mä.
Olisin kiinnostunut.
- kala
Tämä tekniikka ei ole yleensä perusterveydenhuollon fysioterapian kätössä mutta hyvä ja toimiva! koska valitettavasti discus prolapsin poistoon ei ole jumppa liikettä! Stabiloivia liikkeitä kannattaa kivun sallimisissa rajoissa tehdä. Hae kivuton asento
- Vedä vatsa kevyesti sisään, 30% maksimista.
yhdistä jatkossa esim. jalan tai käden liike jännitykseen. Muista hengitys!
Hae hyviä ja mahdollisismman kivuttomia asentoa ja lääkitse itseäsi. Käy kävelemässä.
Jaksamista sinulle! - pete...
Jos pullistuma painaa iskiashermoa/hermokanavaa, fysioterapia voi vain pahentaa asiaa....kaikki väännöt ja kallistukset nimittäin aiheuttaa hermossa liikettä ja kipu pahenee! Näin ei kaikilla, mutta esim mulla fysioterapia vain pahensi asiaa ja kovasti! Ortopedi kielsi fysioterapian kokonaan
- Jakkerier
Vittu mitä huuhaata. Mulla iskiaskipuja 20 vuotta. Selkä oeikattu, jne. Ei siinä mitkään energiavirrat auta, jos välilevy pullistelee. Älä nyt hyvänen aika tämmöseen sontaan lankea.
- auttaa
mulla lievittää kovaa särkyä jääpussi,se on kova sana kun on oikein kipee.mutta ei saa pitää liian kauan ettei tule paleltumia.tietenkin tåytyy liikkua ja ottaa niitä lääkkeitä,(ei liikaa niistä ei ole kun haittaa).
- Mansu
Kuinka pääsisin fysioterapiaan kovasti kramppailevan selkäni takia? Täytyykö eka varata aika terveyskeskuslääkäriltä ja hän tekee lähetteen vai voiko suoraan mennä tutkituttamaan itsensä fysioterapeutille?
- mä.
fysioterapeutille mutta halvemmaksi tulee jos saat lähettee lääkäriltä. Tsemppiä paranemiseen. Itse joudun vielä reilun viikon odottamaan fysioterapiaa. Nykyiset lääkkeet ei tehoa, toivottavasti huomenna saan vahvemmat/itselleni paremmat lääkkeet. Tää on yhtä helvettiä. Lapsi parkakin kärsii kun äiti ei voi täysillä keikkiä mukana. =(
- "jumppari"
Jos saat lähetteen fysioterapiaan.. Vaadi ensin perusteellinen fysioteraputtinen tutkimus. Ei sellaista että selkääsi katsotaan vain takaa, painetaan hieman sormella ja kysytään "onko tästä kipeä?"
Useassa kunnassa on myös terveyskeskuksessa selkä asioista vastaava fysioterapeutti ja käynti hänen luonaan maksaa noin 5-7e kerta. Usein passiivisethoidot auttavat vain hetken, joten olisi suositeltavaa että saat henkilökohtaisetohjeet selällesi ja pystytyt vaikuttamaan ITSE selän hyvin vointiin pienillä asioilla!!! ...mm.ergonomialla, kivun hallinta asennoilla, lihas huollolla. Jo ensimmäisen selkäkivun jälkeen tulisi jokaisella soida herätyskellot, koska selkä kipu uusiutuu lähes aina ja yleensä vielä edellistä kipua pahempana!!!
Toivottavasti pääset asiantuntevan fysioterapeutin ohjaukseen joka osaa motivoida sinua selän kuntoutuksessa! Tsemppiä!
- kuntoutuja
Mulla todettiin kaksi pullistumaa eri nikamien välissä. ja nyt olen puilla paljailla siitä miten niiden kanssa toimitaan. En osannut tietenkään jatkoa kysyä muuta kun fysioterapeutille lähetteen, koska tieto oli niin yllätävä kun neurologi soitti kesken päivää ja ilmoitti magneettikuvien tulokset. Nyt en sitten tiedä miten tässä tilanteessa toimisin. Yksityiselle fysioterapeutille huomenna olen jo menossa,koska jalka oireilee niin pahasti. Hermokipu ei ole enään niin paha kuin ennen, mutta tilalle on tullut puutumis oireet. Jalka alkaa puutumaan, menemään turraksi. Jalka ei ole enää moneen viikkoon ollut normaali. Tunnen koko aika jalassa sellasta puutumista. Onko teillämuilla tälläisiä oireita? Ja onkohan nämä kuinka vaarallisia? Lääkärille näsitämainitsin, mutta hän totoesi vain että jäävytyshoito ei puutumiseen auta. Yhtenä päivänä meinasin jo ambulanssin soittaa koska koko jalka puutu jalkaterään asti, jota minulla koskaan ennen ei ole tapahtunut.
- Pullistuma potilas
Kivun luppuminen johtuu turtumisesta eli hermo on lähes toiminta kyvytyön. Mielummin kipu kuin puutuminen. Puutumisoire on aina vakava!!! Veikkaisin leikkausta. Pitkäänjatkuva turtuminen voi aiheuttaa ns. pysyvää "haamu hermo oireita". Älä viivyttele!
- SELKÄ
se on just niin. yks pullistuma leikattu vuosi sitte. kärsin sitä vajaan vuoden ennen leikkausta, ja särky oli ihan sairasta. nyt toinen pullistuma yksi väli alempana ja taas särkee jalka todella paljon buranalla mennään jo kohta kuukausi. sAIS LOPPUU SÄRKY ENNEN . ETTEI TARVI TAAS MENNÄ LEIKKAUKSEEN...EI SIIHEN OO MITÄÄN KONSTEJA AIKA TAI LEIKKAUS
- heps3
Kipu lakkaa kun pullistuma
"surkastuu" eikä enää paina hermoa. Ei siihen mitkään pillerit ja jumpat auta. aika, 2vko -2v. T: kolmesti kokenut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862