Suomalaislapset ja -nuoret pitävät yhteyttä kavereihinsa aiempaa useammin tietokoneen ja kännykän avulla, Yle uutisoi.
Lasten ja nuorten ajankäyttöä luotaavan tutkimuksen mukaan kaverisuhteita ylläpidetään yhä enemmän sähköisesti verkossa tai tekstiviestein.
Lue koko uutinen Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id30683.html
Miten itse pidät yhteyttä ystäviisi?
Entä miten internet ja kännykkä vaikuttavat aikuisten välisiin ystävyyssuhteisiin?
Suomalaisnuorten suhteet sähköistyvät
36
7696
Vastaukset
- minä vaan
Kaikilla noilla tavoilla...joitakin ystäviä nään enemmän kuin toisia, joten hyvä tapa on messerger, tekstiviesti yms. pitää yhteyttä.
- ketään
Eipä ystävistä ole ollut liikaa riesaa. Avioerojen myötä viimeisetkin ystävät kadonneet, nekin "tosiystäviksi" itseään tituleeraavat ihmiset, jotka tunteneet minu n. 30 v. ja samalta kylältä. Käyn päivisin työssä ja iltaisin köllin miehneni kanssa. Sepä siinä. Lapset ja lastenlapset ja omat vanhemmat pitävät yhteyttä, ei juuri muut !
- Ilpo I.
ei ystävii tulevaisuudessa oikeesti enää ole
- juuri näin
Ei mullakaan kuin yksi naisystävä, joka asuu samassa kaupungissa, mutta emme "ehdi" tavata, vaikka illat molemmilla vapaina ja ajopelit löytyy. Kylläpä onkin kiire ? Minä olen monesti ehdottanut vaikka mitä tapaamisia, esim. meillä "hekutteluhetkeä" jne. Eipä ole joutana. Soittelee kyllä usein. Sitten on eräs henkisesti sairas rva, joka on entinen koulututtuni, josta on ihan rieskais asti. Soittaa jatkuvasti työhöni ja ehdottaa tapaamista. Olen suostunut silloin tällöin. Ei oiken jaksa, kun hän on oikeasti sairas ja minun ikäiseni kylläkin.
- Kekkuli
juuri näin kirjoitti:
Ei mullakaan kuin yksi naisystävä, joka asuu samassa kaupungissa, mutta emme "ehdi" tavata, vaikka illat molemmilla vapaina ja ajopelit löytyy. Kylläpä onkin kiire ? Minä olen monesti ehdottanut vaikka mitä tapaamisia, esim. meillä "hekutteluhetkeä" jne. Eipä ole joutana. Soittelee kyllä usein. Sitten on eräs henkisesti sairas rva, joka on entinen koulututtuni, josta on ihan rieskais asti. Soittaa jatkuvasti työhöni ja ehdottaa tapaamista. Olen suostunut silloin tällöin. Ei oiken jaksa, kun hän on oikeasti sairas ja minun ikäiseni kylläkin.
Ei ne ystävät "ehdi" tapaamaan.. tuttua mullekin!!! Aina on kaikkee... kaikkee muuta, mutta ei ystävyyden hoitoa.
- sunnuntaikylässä
Ennen vanhaan v. 70-80 luvulla käytiin sunnuntaikylässä koko perhe sukuloimassa tai kavereiden luona. Nykyään vanhemmat käyvät pubeissa eri reissuilla (samana ilta) ja lapset hoitoon ! Vaikka vanhemmat jo viikon töissä, niin sysätään vaan lapset hoitoon (mummoille, kavereiila9, jotta pääsee baarikärpäsenä sauhuamaan ja jopa koko viikonlopuksi. Sitten ihmetellään lasten käytöstä, mistähän johtuu ? Jos kotona, vanhemmat ryyppää ja lapset pelaa tietokonepelejä. On menny maailma sekasin. Mitähän seuraavaksi ?? Ihmettelee mummo
- maitolavan kokoontumisajaja
Ennenvanhaan todellakin ei ollut kännyköitä, ei des puhelimia joka talossa.
Kyläreissut kuului meilläkin kuvioihin.
Myöhemmin kun polkupyörä tai mopo pysyi alla, käytiin lapset itsenäisesti kavereiden kotona ja yhteisillä retkillä.
Kontakti oli aina henkilökohtaista.
Opittiin tulemaan toisten kanssa toimeen ihan oikeasti.
Nykyään liian monet vanhemmat ovat lähes vainoharhaisia tupapoliseja jotka soittelee joka tunnin päästä lapsilleen missäs ollaaan.
Nykyään ei sallita enää lapsille liikkumisvapautta, vaan kontrolloidaan aivan liikaa. Se on erittäin huonoa tapakasvatusta. Jäljelle ei jää enää muuta kuin istuskella läppärin edessä ja keskustella koneen välityksellä tuntikausia päivässä ja yössä. - ihmettelevä
Itteki oon ihmetelly monta kertaa tätä maailman menoo. Monet vanhemmat tuntuu välinpitämättömiltä ja usein täysin tietämättömiltäki lastensa touhuista. Koulussaki oon saanu monta kertaa ihmetellä joittenki luokkakavereitten puuhia ja täysin käsittämätöntä elämänmenoo. Onneks on vielä kuitenki niitäki perheitä, joissa vietetään yhteistä aikaa, käydään yhteisillä lomilla ja puuhataan yhessä. Kiitän onneani, että oon saanu syntyä välittävään, sitä peräänkuulutettua yhteistä laatuaikaa tarpeeks viettävään perheeseen.
- K. Uralla
Minä olen käyttänyt suomi24½:n "IHANAN" toimivaa treffi palvelua yhteyksiin!!! Se on sitten hyvä ja vakaa palvelu.Kiitos teidän,, kaikki kaverit on kadonneet häiritsemästä ja saan olla ihan rauhassa.
- Paasaaja-naputtelija
Soittelen, tekstailen ja lähetän aika paljon meilejä...parille hyvälle ystävälle kirjoittelen oikeita kirjeitäkin.
Lähellä asuvia ystäviä tulee nähtyä useinkin, mutta autottomana ja 8-16 työskentelevänä täytyy sanoa, et joitain kauempana asuavia hyviäkin ystäviä tulee tavattua ihan liian harvoin, junalla matkustus on sairaan kallista...ei siihen ole kovin usein varaa pienipalkkasilla ihmisillä.
Jos asuis ystäviä vaikka Tallinnassa, sinne pääsis paljon halvemmalla kuin Helsingistä vaikkapa Lappeenrantaan. Ja jos on vain viikonloppu aikaa, ei todellakaan viitti maksaa lähes 70€ siitä, menee molemmista päivistä iso osa junassa istumiseen.
Suhteet kärsivät pakostikin. - Nimetön
päästä kännykkäkaudesta ohi, ilman kännykkää ! Sähköviesteillä, kirjeillä ja korteilla ensisijaisesti pidetään yhteyksiä, vaikka yhteiskunta painostaa kännykän ostoon. Juuri saapui kortti Ruotsin laivalta, Kiitos siitä. Ja terveisiä Ruotsiin.
Kännykkä, jota meilläpäin pirunkorvaksi nimitetään, se tekee ihmisen laiskaksi, ei mikään ihme että lapsista tulee mitä tulee, ennen juostiin naapuriin ja pidempiäkin matkoja kertomaan asiat, nyt on kännykkä, ei tartte liikkua, mutta meillä mennään kuten ennenkin, ei anneta kännykän laiskistuttaa, joten mummo joka kirjoitit asiasta tuossa aiemmin, ei kaikkea toivoa vielä ole menetetty.
Tapamme elää, niin, sitä ei vaan tahdo aina tämä yhteiskunta käsittää, mutta meillä nyt aiotaan näin pärjätä vaikka esteitä tiellä on. - joku enkeli
messe ja tekstari
- Taikaneitokainen
Minulla on ystävät niin kaukana että ilman kännykkää tai sähköpostia/meseä yhteydenpito olisi aika kallista. Tosin sitten nämä jotka asuvat lähempänä viestin heidän kanssaan kaikilla mahdollisilla keinoilla. Sen asian olen myös huomannut että läheisillä ystävilläni on usein parempaakin tekemistä kuin tapailla.Sitä en tiedä sitten mistä se johtuu, mutta itse tykkään kuitenkin vielä tästä kyläily systeemistä näiden lisäksi. Ei nämä voi sentään aitoa ystävyyssuhdetta korvata mitenkään vaikka nykyaikaa eletäänkin.
- Mertsu
Minä pidän parhaaseen kaveriini yhteyttä eniten tekstareilla ja mesellä. Se tulee halvemmaksi ja kun tota välimatkaa on kuitenkin yli 100km ja aikaa molemmilla vähän, niin ei ne tapaamiset aina onnistu. Arkipäivän viestinnässä noi keinot on kuitenkin lyömättömiä.
- Taikaneitokainen
Mertsu kirjoitti:
Minä pidän parhaaseen kaveriini yhteyttä eniten tekstareilla ja mesellä. Se tulee halvemmaksi ja kun tota välimatkaa on kuitenkin yli 100km ja aikaa molemmilla vähän, niin ei ne tapaamiset aina onnistu. Arkipäivän viestinnässä noi keinot on kuitenkin lyömättömiä.
Joo onhan se paljonki edullisempaa netin kautta kun tämä laajakaista on tullut. Aikasemmin oli hankalampaa kun oli vain hidas modeemi yhteys joka taas maksoi jos olit kauankin netissä.Hitaudesta ja hermoista nyt puhumattakaan :)
- Kuurankukka_
Minä ainakin itse pidän kavereihini yhteyttä monilla tavoilla, kuten: mese, sähköposti, kirje, tekstarit, puhelut ja jos aikaa riittää tapaan iltaisin lähellä asuvia kavereitani. Ei joka päivä ole aikaa kirjoitella pitkiä kirjeitä, eikä matkusteluun toiselle puolelle suomea ja takaisin, vain siksi, että voisi nähdä kavereita, joten minun mielestäni on hyvä, että on muitakin tapoja pitää yhteyttä ihmisiin kuin kirjeet ja paikan päälle matkustaminen.
- Stiinaliina
Aika paljon mesessä ja irc-galleriassa tulee tuttujen ja kavereiden kanssa kuulumisia jaettua ja tapaamisia sovittua.
Olen tosin vielä sen verran vanhempaa sukupolvea, että kaikki samanikäiset ei ole vielä niin tietokoneistuneet. Niitten kanssa viestittely hoidetaan kännykällä =) - tavoilla
helpompi pitää yhteyttä perheeseen,kamuihin ja sukulaisiin kun itse asun ulkomailla!mutta mielummin tapaisin kaikkia.
- maria-e
no kyllä mä ainakin aika paljon pidän kavereihin yhteysttä esimerkiksi mesen kautta ja aika paljon myös tekstiviestejä kirjoitan. mutta vietän kyllä erittäin paljon aikaa myös ihan oikeasti kavereiden kanssa, esimerkiksi ollaan pihalla jne. että ei mun kavereihin yhteydenpito ole pelkästään kännykkää ja nettiä.
- jou
puhun joka päivä messengerissä ja nään ainaki viikonloppusin. tekstaillaan harvoin
- tyttö
mesessä tulee juteltua joka päivä, mutta myös koulussa ja viikonloppuna tulee kavereitten kanssa oltua. sähköpostii ei oo tullu kavereitten kaa läheteltyy pitkää aikaa.
- ikäväkyllä
Aina vaan mesessä tai jossain..hyvä jos joskus saa sähköpostia!! kirjeistä nyt puhumattakaan!
ei minusta mukavaa, mutta tällästa se on. kasvotusten kivempää, sma aika siinä menee,kuin mesessäkin!- ZinaZ
Sähköisesti tulee paljon pidettyä yhteyksiä kavereihin, varsinkin kauempana asuvien kavereiden kanssa tulee lähinnä juteltua mesessä tai joidenkin kanssa mailailtua. Myös useimpien samassa kaupungissa asuvien kavereiden kanssa tulee pidettyä tiiviitä yhteyksiä mesessä, sitä kautta yleensä sitten sovitaan tapaamiset ja muutkin. Kännykkää ei kamalasti tule käytettyä, lähinnä porukoiden kanssa se on ainoa yhteydenpitoväline (harvinaisia tapaamisia lukuunottamatta).
Ihan liian vähän kyllä tulee kavereita tavattua. Aina on muka kiire ja hirveästi hommaa, ettei viikolla ehdi. Joskus saatetaan käydä nopeasti yliopistolla yhdessä syömässä tai kahvilla, jos satutaan siellä samaan aikaan olemaan. Ja yleensä iltaisin ei vain jaksa lähteä täältä kauempaa keskustaan kavereita tapaamaan, kun kerran on kotiin päässyt. Viikonloppuihin tahtoo tuo sosiaalinen elämä keskittyä, silloin on yleensä aikaa ja energiaa kahvittelulle, kaupungilla pyörimiselle tai bilettämään lähtemiselle.
- aliisa
yhteyttä ystäviini sähköpostin ja messin välityksellä. Lähellä asuvia pyrin myös tapaamaan 1-2 kertaa kuukaudessa, kauempana asuvia harvemmin. Lapseni (6kpl) pitävät yhteyttä ystäviinsä tapaamalla, puhuvat toki myös messissä ym. Meillä lapsilla on kone-aikaa puoli tuntia päivässä. Se riittää pelaamiseen, ystävien väliseen jutteluun, kuvien laittelluun ym. nettiin. (minun ei aina heidän mielestään). Mutta hyvin on mennyt. Kone on vain yksi halvempi yhteydenpito tapa ystäviin. Tapaamista ei voita kuitenkaan mikään.
- yhteydet kulkee
just tuon tutkimuksen mukaan meillä menee; tv:n katselu on jäänyt, tyttö istuu mesessä, poika pelaa, ja ....mammalla on tekstariliittymä! :)
mesen välityksellä pidän yhteyttä ja puhelimella!Kyllä kavereitani tapaan ihan koulunulkopuolellakin..
- EllæN
Suhteita voi hoitaa mihin aikaan vuorokaudesta hyvänsä (sähköposti, mese, irc-galleria,chatit).
Wirtuaalinen Suora Yhteys webkameran ja mikin kautta pitää tunnelman ja tilanteen sävyn hallinnassa; ihmisen voi kokea olevan henkisesti täysin läsnä, vaikka toiselta puolelta maailmaa.
Internet-keskustelut ja Web-sivujen reaaliaikaisuus luo turvallisuuden tunnetta yksinäisyyteen.
Erittäin hyvä ja positiivinen asia.
(*.*)
,cuccuu, - Rinsessa
Se on totta että nuoret viettävät paljon aikaa koneen ääressä ja sitä kautta pitävät yhteyttä kavereihinsa. minun mielestäni tämä on hyväksyttävää. ja kännykkää voi käyttää tärkeitten asioiden hoitamiseen ja siihen jos kaverin täytyy saada jostakin asiasta pian tietoa. kuitenkin olen sillä kannalla että riidat kannattaa sopia kasvokkain. ksvereitten tapaamiseen jää kyllä liian vähän aikaa sillä koulu vie niin paljon. se on ikävää..
- uujii
KYLLÄ MESE MAILI KÄNNY ON AINAKIN MULLA NE JOILLA YHTEYTTÄ PIDETÄÄN YLLÄ ENSISIJAISESTI.EN EDES OO VIITTINNY SELVITTÄÄ ETANAPOSTI OSOTTEITA.
- netti puhelin
Skype on kaikki paras yhteyden pito ohjelma! ilmainen ja paras äänen laatu saa kameran kiinni sekä toimii missä tahansa koneessa ja minkä tahansa palomuuri kautta.
TV: SKYPE MAN - tiina_81
Kyllä mä ainakin haluan tavata mun kavereita mahdollisimman paljon!Sillon saa kunnolla höpöttää ja tärkeintä:näkee toisen ilmeet ja reaktiot!Kyllä tulee sähköpostiakin läheteltyä kun muutin vähän kauemmas koulun takia, mutta v.loput menee joka kaverilla kiertämiseen. Onhan se niin että kaikki yhteydenpito on plussaa mutta on kiva saada ihan livenä hali ystävältä : )
- juupa
Aito vilpitön viestintä onnistuu vain "istumalla kasvotusten". Muut tavat pitää yhteyttä ovat korvikkeita. Toki tarpeellisia pitkien matkojen maassa/päässä.
- ollut
mikään uutinen enää, vaan toteamus... johan asia on ollut tiedossa sekä käytäntönä vuosia...aikuistenkin yhteydenpito on sähköistynyt, itsestään selvyyksiä, pitäisikö sekin sitten tutia ennenkuin sen voi todeta ääneen...
- Netti on off
Tottakai livessä siellä ne oikeat ystävät ovat, ihanaa viettää yhteistä aikaa jutella ja höpöttää, shoppailla ja kaikkea mahdollista. Nettiystävät ovat saaneet väistyä aika lailla, ja muutenkin netti alkaa jo pikku hiljaa maistumaan puulta. Mesessä joskus aniharvoin vaihdellaan kuulumisia ja sähköpostia harvemmin, ei paljon kiinnosta ne typerät kiertokirjeet mitä nettikaverit lähettelevät sekin kertoo jo jotain näiden ihmisten ajatusjuoksusta, varmaan ne livessäkin puhuvat muuten oho, heh jne....tuntuu niin lapselliselta :)
- typsy
Mesen välityksellä,mailitse,ja teksti viestein=)
- pöörö
No olen aika paljon mesessä, ja sähköpostia käytän. Tapaan myös, mutta käytän enemmän meseä! Tekstiviestiä, vain vähän!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845277Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.283508Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j402864Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin252065Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581840Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2861616- 471596
- 941392
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441366Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.71155