Omistatko tekohampaat?

Tekari-Pete

Olen 41v mies ja sain puoli vuotta sitten suuhuni "tekarit". Asia on minulle aika arkaluonteinen iästäni johtuen ja sen vuoksi minua kiinnostaakin kuinka moni alle 45-vuotias omistaa tekarit. Jos sinulla on proteesi suussasi niin kerro samalla ikäsi jotta saan hieman ikähaarukkaa "proteesiturvista."

Kiitos!

130

29489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Proteesiturpa

      Ikää 34 ja yläproteesi löytyy.

    • Sari

      Minä olen 38v. nainen ja puolitoista vuotta vanha kokoproteesi yläleuassa ja alhaalla osaproteesi. Älä välitä, kyllä meitä on paljon muitakin! Tsemppiä!

    • ensi kuussa

      Jep, jep... Ikää on 35 ja oon nainen. Ylös tulee kokoprotesi ja alas osasellainen. Tässä vaan odottelen että mitenkähän sen kanssa opin olemaan ja kauanko kestää tottua moisiin kapineisiin.

      • Jukka

        Kyllä menee hyvin alun muutaman viikon totuttelun jälkeen . Jos ei mene hyvin niin mene aina heti hammaslääkärille valittamaan että hiovat proteesin sopivaksi. Alussa vähän hankalaa mutta kyllä sen kanssa myöhemmin tulee varsin hyvin toimeen. Millaisessa työssä olet, kannattaa harkita sairaslomaa tai muuta vapaata ainakin viikoksi !

        Mitä kokemuskia Sinulla Sari on ?


      • Juhani>(**

        Hei

        Saanko kysya kokemuksiasi kuinka olet tottunut proteeseihisi ja paljonko meni aikaa totutteluun , Joudutko kayttamaan kiinnitysianeitaniiden kanssa. Kuinka usein olet joutunut kaymaan alussa hammaslaakarilla

        terveisin
        Juhani
        [email protected]


    • ei niitä huomaa

      Olin 25, kun sain tekarit ylhäälle. Siitä on jo aikaa. Ei niitä kuitenkaan kukaan ole huomannut tai ei ole ainakaan kertonut. Ehkä toinen proteesinkäyttäjä katsoo semmoista seikkaa tarkemmin. Muut eivät. Nykyään kun ovat niin luonnollisen näköisiäkin nämä hammasproteesit, ettei niitä erota vaikka kuinka tarkkaan katsoo. Ja parempi ratkaisu se kuitenkin on kuin kärsiä ikuisesti huonoista omista hampaista!

    • Minullakin

      Nainen ja kohta 46. Tekarit olleet pari vuotta. Ihan ok !

      • rouva x

        on ollut tekarit 30-vuotiaasta lähtien.


      • mulla kans
        rouva x kirjoitti:

        on ollut tekarit 30-vuotiaasta lähtien.

        Minulla on kanssa ollut 29.vuotiaasta asti tekarit. Ei niitä kukaan muu huomaa. Itsestä vaan aluksi ainakin tuntuu, että kaikki kattoo. Kannattaa sitten varmaankin hankkia kunnon kiinnitys ainetta. Minulla on itsellä sellaista liimaa millä hampaat tulee kiinni ja hyvin pysyy. Mummoni luona käydessäni se ihmetteli, että "mitä sinä niihin hampaisiin laitat"? Mummollani on ollut tekohampaat jo vuosikymmeniä, mutta ei sille kukaan ollut kertonut näistä liimausmenetelmistä, niinkuin ei minullekkaan silloin kun hampaat laitettiin. Silloin ne pysyikin paremmin suussa ja nyt pysyy hyvin liiman kanssa.
        Minkälaisia kiinnitys menetelmiä muilla on?


      • harkinnassa
        mulla kans kirjoitti:

        Minulla on kanssa ollut 29.vuotiaasta asti tekarit. Ei niitä kukaan muu huomaa. Itsestä vaan aluksi ainakin tuntuu, että kaikki kattoo. Kannattaa sitten varmaankin hankkia kunnon kiinnitys ainetta. Minulla on itsellä sellaista liimaa millä hampaat tulee kiinni ja hyvin pysyy. Mummoni luona käydessäni se ihmetteli, että "mitä sinä niihin hampaisiin laitat"? Mummollani on ollut tekohampaat jo vuosikymmeniä, mutta ei sille kukaan ollut kertonut näistä liimausmenetelmistä, niinkuin ei minullekkaan silloin kun hampaat laitettiin. Silloin ne pysyikin paremmin suussa ja nyt pysyy hyvin liiman kanssa.
        Minkälaisia kiinnitys menetelmiä muilla on?

        Itsellä (Kohta 55v nainen)on taas harkinnassa tekarit ylös ja alas. Tekeekö yleensä terveyskeskuksen hammaslääkärit vai pitääkö soitella yksityiselle ja kuinka paljon maksaa? Tarkoitus ois nyt keväällä aloittaa ne hammaslääkäri käynnit.


      • ano
        harkinnassa kirjoitti:

        Itsellä (Kohta 55v nainen)on taas harkinnassa tekarit ylös ja alas. Tekeekö yleensä terveyskeskuksen hammaslääkärit vai pitääkö soitella yksityiselle ja kuinka paljon maksaa? Tarkoitus ois nyt keväällä aloittaa ne hammaslääkäri käynnit.

        sos ja terv toimi maksaa jokaiselle kansalaiselle(eläkeellä)sairaseläke.Ja silti Sos toim maksoi kaikki viulut. sen jälkeen olet omilla. Tekarin minun arviolasu oli 790e tekarit. ei kallista =.n1200e kaikkineen.


      • hyvivoi_suomi100

        Ei ihme, että Suomen kansa on hampatonta, jos noin paljon maksaa!

        Vaikka kymmenen vuotta säästäisin, ei jää tota rahaa ajan koittaessa.

        Silmälasit ois pitänyt uusia jo vuos pari sitten. Rahat ei riitä. Sossu ei auta. Kela ei korvaa. 7 vuotta vanhoilla laseilla mennään ajokorttitarkastukseen saakka vielä muutama vuos.


    • ano

      Olen nyt 40 myös tekarit.Ja voin lohduttaa sinua. Tunnen jopa 19v Kaverini jolla on tekarit.Katsoin ikä haarukkaa Hammaslegurissa että 38-48 ikähaarukassa on tekarit Suoomessa 2000 luvulla totta esm,Lääkkeittä käyttävälle 39% miehelle Viisain ratkasu,tekarit/Sama Alkoholi syövyttää hampaita.Nykään:Aina puhtaat ei kipuja jne! Tiesitkö ennen saatiin Rippilahjaksi Tekarit,ja kysyt ikä haarukkaa.Se on luustosta kiinni,Mulla meni lääkkeeni takia Hampaat(etu)niin että syödessä mureni tai katkeili hampaita,ja taka hampaissa vain reunat.. ok- kyllästyin paikkaamaan hampaita ja menin Hammas lääk. ja ilmotin KAIKKIPOIS.revin kaikki pois,n.1v sitten.Nyt ikuinen a3 hymy ;) ex-malli ammatti./dj.iltaisin.:D

    • Nuori mies

      Olen 19 vuotias, hampaani jouduttiin leikkaamaan kaikki pois pahan infektion takia joka oli leviämässä aivoihin, ei annettu paljoakaan elin aikaa, lääkäri sanoi että revitään kaikki hampaat pois niin selviät vielä hengissä. tässä sitä nyt ollaan 5pv leikkauksesta, kipuja on ollut vähän, ja jotenkin alan tottua tämmösseeseen tilaan. puhe on muuttunut aikalailla, turvotusta oli paljon mutta parempaan suuntaan menossa. ainoana huolena on että kuinka pystyn hoitamaan talous asiat kun ottaa huomioon proteesien hinnan, tällä hetkelle ei tule muuta kuin 130/kk (toimeentulo).
      oikeastaan suosittelen kaikille että kaikki hampaat poistetaan, aina vain vähemmän joudutaan käymään hammaslääkärissä, eikä tarvitse tuntea kipuja, nukutus sairaalassa oli hyvä kokemus, olit vähän tokkurassa ja sitten yhtäkkiä heräät heräämössä, esi lääke joka annetaan ennen leikkausta pistää tokkuraan, ja poistattaa ahdistusta, minulla on vakava ahdistus kohtaukset, joten minut oli vain pakko nukuttaa koska en kyennyt käymään hammaslääkärissä.

      • äippä

        miksi teillä on joillekin noin nuorena jouduttu tekarit laittamaan? Hml sitä ehdottanut vai te itse?


      • MÖPSI

        Voi sinua kulta raukkaa mite pärjäät ?


      • lue tarkemmin
        äippä kirjoitti:

        miksi teillä on joillekin noin nuorena jouduttu tekarit laittamaan? Hml sitä ehdottanut vai te itse?

        Etkö osaa lukea?


      • puolivanha
        lue tarkemmin kirjoitti:

        Etkö osaa lukea?

        Mitä hyötyä on vastailla 4½ vuotta vanhoihin viesteihin typerillä kommenteilla?


      • Anonyymi
        äippä kirjoitti:

        miksi teillä on joillekin noin nuorena jouduttu tekarit laittamaan? Hml sitä ehdottanut vai te itse?

        Suutelin naista kun menin tapaamaan tyttökaveria kiihkeä suudelma niin proteesit putosi naisen naamalle. Senjälkeen ei ollut siihen taloon asiaa.


      • Anonyymi
        äippä kirjoitti:

        miksi teillä on joillekin noin nuorena jouduttu tekarit laittamaan? Hml sitä ehdottanut vai te itse?

        kuin vanha kropsa sä olet täällä ,natiseen äippä varmaan stadilainen


      • Anonyymi
        puolivanha kirjoitti:

        Mitä hyötyä on vastailla 4½ vuotta vanhoihin viesteihin typerillä kommenteilla?

        Miksi itse olet vielä siinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi itse olet vielä siinä?

        Kommentti oli oikea; ei typerä - se jota kommentoitiin oli lukenut vain sanan kaksi.


    • henanely

      Minä olin 19 vuotias kun laitettiin yläleukaan hammasproteesi ja siitä ei koskaan ole ollut mitään ongelmia, nyt 51 vuotiaana sitten laitettiin tuo alaproteesi joka tarvitsee liimaa pysyäkseen paikallaan ja tätä kirjoittaessani on vajaa kaksiviikkoa ollut, minulla on itselläni hiontavälineet joten olen alaproteesia hionut aina mistä painaakin ja nyt rupeaa tuntumaan et nämähän ovat ihan hyvät.

    • elisabet79

      32v. ja tekarit tulee alkuvuodesta, nyt ilman hampaita, järkytyin kyllä kun tyttäreni 12v. sanoi et äiti susta on tullu mummu;)

    • minä vaan

      oliko hammaslääkäri suostuvaine repimään kaikki irti, minulla ärhäkkä parodontiitti ja tekarien hommaaminen ois edessä mut pelottaa mennä hammaslääkäriin...

      • 10+10

        Mene äkkiä sinne hammaslääkäriin! Parodontiitin kanssa ei ole leikkimistä. Se kun on tulehdussairaus. Jos on paha, niin hammaslääkäri tuskin kieltäytyy poistamasta hampaita, pikemminkin voi kiirehtiä poistoja. Muussa tapauksessa kun vaarana voi olla tulehduksen leviäminen aivoihin, ja sehän käy jo hengen päälle.


    • apuva

      Kauanko joutuu olemaan ilman hampaita tekareita odotellessa? Olen kohtuu nuori nainen, opiskelen ja teen opiskelun ohella töitä hoitoalalla... Enkä kovin mielellään olisi menossa kouluun/töihin ilman hampaita ku puhua kuitenkin pitää aika paljon...
      Ja tosiaan, hampaat aika paskassa kunnossa. Kuulemma pehmeä hammasluusto, jonka takia ne reikiintyy niin helposti että pelottaa millon hammaslääkäri ehdottaa tekareita.

      • ....

        Nykyisin proteesit voidaan laittaa suuhun heti hampaiden poiston jälkeenkin. Tällaisia proteeseja joudutaan kuitenkin pohjaamaan aika nopeasti ja mahdollisesti useinkin ikenien parantuessa. Etuna on kuitenkin se ettei tarvitse olla lainkaan suu "tyhjänä".


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Nykyisin proteesit voidaan laittaa suuhun heti hampaiden poiston jälkeenkin. Tällaisia proteeseja joudutaan kuitenkin pohjaamaan aika nopeasti ja mahdollisesti useinkin ikenien parantuessa. Etuna on kuitenkin se ettei tarvitse olla lainkaan suu "tyhjänä".

        Ei missään nimessä heti minulle tuli luuydin syöpä kun hampaat laitettiin heti veriseen suuhun. Syöpälääkäri sanoi että paljon onsyöpää aiheutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään nimessä heti minulle tuli luuydin syöpä kun hampaat laitettiin heti veriseen suuhun. Syöpälääkäri sanoi että paljon onsyöpää aiheutunut.

        Hitto lainen näitä proteeseja, ikinä totu. Painaa ja ahdistaa. Syöpää aiheuttanut (heti proteesit poistojen jälkeen). Paha uutinen, itselle tehtiin just näin, veri lensi suusta kuin vampyyrilla. Maksaa maltaita, kyllä ne pitäisi saada kunnolliset tekarit noilla tuhansilla euroilla mitä niihin piru menee.


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Nykyisin proteesit voidaan laittaa suuhun heti hampaiden poiston jälkeenkin. Tällaisia proteeseja joudutaan kuitenkin pohjaamaan aika nopeasti ja mahdollisesti useinkin ikenien parantuessa. Etuna on kuitenkin se ettei tarvitse olla lainkaan suu "tyhjänä".

        Joutuisko julkisella odottelemaan viikkoja? Ainakin jollain oli niin.


    • Kallu_72

      Mies 40 vee - ja jo 3 vuotta ollut akryyliosaproteesit. Käyn www.keskustanerikoishammasteknikot.fi ja olen tosi tyytyväinen palveluun. Hyvin on pysynyt - mutta toki alussa jännitti tippuuko "tekarit" normaalissa elämässä! Mutta onhan nää paljon paremman näköiset ku ne yks risti kaks hampaat, joista osa oli jo itekseen tippunut.

    • jiri 27

      Mulla on isot etuhampaat ja rako vielä niiden välissä. Onko mahdollista että ne voisi rempiä irti ja laitta tilalle implantit. Rautoja en laita!

    • --eräs--

      Mulle kans laitettiin osaproteesit jo hiukan päälle kolmekymppisenä..sitten muutaman vuoden päästä koko proteesit..nyt olen 43 ja vieläkin pikkasen vituttaa kun ei tullut aikoinani pidettyä huoli omista legoista..mutta oli sen verran heikko hammasluu.On näiden kanssa välis hankalaa varsinkin kun teknikko ei osannu alkujaankaan tehdä hyviä alaproteeseja..nyt pitäis tehdä uudestaan niin ylös ja alas mutta ei oo rahaa..ja varmaan purenta virheen takia mulla jatkuvasti niskat jumissa ja päätä särkee..

    • timo1492

      20v ja itelle tulossa yläproteesi ja alaproteesi mutta alas jätetään 3 tukihammasta joiden avulla kuulemma proteesi pysyy paremmin paikallaan, nukutuksessa laittavat koska minulla on paniikkihäiriö ja muutenkin kova hammaslääkäri pelko ollut jo pienestä!.

      pelottaa aivan saatanasti mennä sinne hampaita revittäväksi ja isoin kysymys on se että kuinka isolta se yläproteesi tuntuu suussa kun siin on se helvetin iso ja pitkä kelmu kitalaen päällä:S.

      ja kuinka kauan menee että tottuu niihin ja syömiseen, ja kun itellä vielä tosi vaikea niellä ahtaan nielun takia ja paniikkihäiriö siihen päälle niin morjes..

      hampaat ovat reikiintyneet itsestään harjauksesta huolimatta koska syljestäni puuttuu hampaita suojaava aine :/ ...

      jos joku osaa näihin kaikkiin kertoa vastauksen olisin tosi kiitollinen :)

      • Ensin on myönteinen asenne, eikä anna periksi. Yläproteesiin tottuu parissa viikossa, ja sitten ne tuntuvat ihan omilta hampailta. Alaproteesin kanssa on hieman eri juttu, mutta ei niidenkään kanssa periksi kannata antaa. Itselläni on ollut myös alaproteesi, jossa ei ole yhtään tukihammasta, ja ilman muuta haluan pitää ne, ennenkuin ottaa takaisin vihlovat särkevät omat hampaat!


    • ei voi ymmärtää

      Miten alle neljäkymppisillä voi jo olla proteesit? Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä hampaiden puhdistuksen tärkeyttä? Ymmärrän kyllä, että jos on paljon streptococcus mutans -bakteeria suussa, niin reikiä tulee, vaikka suuhygieniasta yrittäisikin pitää huolta. Itsellänikin on useita hammaspintoja paikattu. Mutta jos hampaat menettää kokonaan tai suureksi osaksi karieksen tai parodontiitin takia, niin ei niistä hampaista ole edes yritetty pitää huolta. Poissuljettuna tietenkin muista syistä johtuvat suun alueen infektiot.

      • ei voi ymmärtää

        Ja tapaturmat yms. tietty.


      • jallu34

        Vai niin! joillakin ihmisillä vaan on niin heikko hammasluu tai jokin sairaus, näin esimerkkinä! itelläni ei hammasluu kestänyt kovan puremista ja siksi nyt menossa hankkimaan tekareita. nim. ei voi ymmärtää. ottasit selvää kuinka monella suomalaisella oikeesti on proteesi. saattaapi olla aikamoinen järkytys ku lukema on luokkaa 33-50% tiiä vaikka jollain hyvin läheisellä olisi proteesi.. M34v.


      • 44455588

        Mun ystävältä otettiin hampaat pois syöpähoitojen takia.. työikäinen..

        Minä taas voi oikein hyvin ymmärtää, että joku joutuu hankkimaan tekohampaat..


      • Kaiken mailman

        Sinulta voisi kysyä, että kuinka jollain ihmisellä voi olla syöpä, reuma, tai vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta?


      • Anonyymi

        et voi ymmärt'ää ?miks käyt pä'ätäs aukomassa sitten ,olet näsä viisas


      • Anonyymi
        jallu34 kirjoitti:

        Vai niin! joillakin ihmisillä vaan on niin heikko hammasluu tai jokin sairaus, näin esimerkkinä! itelläni ei hammasluu kestänyt kovan puremista ja siksi nyt menossa hankkimaan tekareita. nim. ei voi ymmärtää. ottasit selvää kuinka monella suomalaisella oikeesti on proteesi. saattaapi olla aikamoinen järkytys ku lukema on luokkaa 33-50% tiiä vaikka jollain hyvin läheisellä olisi proteesi.. M34v.

        Vanhalla polvella on usein tekohampaat, mutta niitä on aina vain vähemmän ja vähemmän.


    • elämä pilalla

      Olen nyt 49v. nainen ja menetin kaksi vuotta sitten etuhampaani tapaturmaisesti. Takahampaat niin paikatut, ettei osaproteesi tullut kysymykseen. Minulle tehtiin ns. immediaattipoisto. Omat hampaat vielä suussa kun otettiin muotit ja proteesit mukanani menin H.gin hammasklinikalle. Kaikki ylähampaat poistettiin esilääkityksessä, aikaa meni n. 45min. Proteesi asennettiin suuhuni välittömästi, aivan karmeat! Reilun viikon päästä sama homma tehtiin alahampaille, vielä karmeammat! Olin välittömästi yhteydessä erikoishammasteknikkoon ja kävin myös vastaanotolla. Tein täysin selväksi, että hienot on hampaat, vaan kenenköhän suuhun on tehdyt, ei ainakaan minun! Siitä on nyt 1.5v. ja olen yhä ilman alaproteesia, teknikko kieltäytyi tekemästä uusia, vaikka ovat täysin sopimattomat. Yläproteesin olen pohjauttanut kerran, ei istu. Oksennusrefleksi herkässä ja s-kirjain kadonnut. Ei auta liimat! Epäilin jo ennen koko prosessin aloitusta tätä metodia ja oikeassa olin! Hampaat maksoivat 1200e ja ovat käyttökelvottomat! Älkää suostuko immediaattityöhön, poistattakaa kaikki hampaat ENNEN proteesien valmistamista! Tämän kaiken lisäksi laihduin 6vko/16kg (olin hoikka jo ennestään) ja menin todella huonoon kuntoon. Siihen loppui harrastukset ja laulamaankaan en enää kykene, kiitos näiden "hampaiden".

      • elämä pilalla

        Lisäys edelliseen: Paikka oli SE-HYK, eivät tee proteeseja, vaan erikoishammashoitoja. Tämä EI ole mainos, ko. paikkaan pääsee vain lähetteellä!


      • elämä pilalla
        elämä pilalla kirjoitti:

        Lisäys edelliseen: Paikka oli SE-HYK, eivät tee proteeseja, vaan erikoishammashoitoja. Tämä EI ole mainos, ko. paikkaan pääsee vain lähetteellä!

        Kaiken tämän "hammasprojektin" aiheuttaman stressin myötä puhkesi vakava fyysinen elin-ikäinen sairaus. Ei kaikki aina suju niin kuin suunnitellaan. Itse olen nykyään sairaseläkejonossa. Minä! Suht' nuori, työ-ikää olisi edessä vielä viitisentoista vuotta, etevä ammatissani, nyt romukopassa!


    • 2+15

      "teknikko kieltäytyi tekemästä uusia, vaikka ovat täysin sopimattomat"
      Mitä?! Teknikkohan tekee sulle niin monet proteesit kuin haluat, kunhan niistä maksat! Miksei yläetuhampaita korjattu esim. implantein?

      Edellisiin viesteihin on pakko kommentoida sen verran että kukaan, ei kukaan, voi vedota siihen että hammasluu olisi huono ja hampaat reikiintyvät sen takia. Hammasluu on kaikilla samanlainen. Suun bakteerikanta on jokaisella omanlaisensa ja tämä voi lisätä reikiintymisen tai parodontiitin riskiä. Kaikista tärkeintä on kotihoito, se miten paljon ja hyvin itsestään ja hampaistaan pitää huolta. Esimerkiksi reikiintyminen, karies, on periaatteessa tarttuva infektiotauti joka ihan oikeasti vaatii päivittäistä hoitoa.

      • Anonyymi

        TOHON EDELLISEEN SANON ETTÄ; VEDÄ KÄTEEN ?


      • Anonyymi

        Tiedätkö paljonko yksi implantti Suomessa maksaa kaikkiaan?


      • Anonyymi

        Fluorihammastahnalla aamulla ennen aamukahvia, ja sitten pikaisesti kevyesti ei-hankaavalla vaalentavalla (ei valkaise, mutta saattaa auttaa tässä), samaten pehmeällä hammastahnalla. Jos syö aamiaisen, niin sitten paremmin harjaa, joka on erityisen tärkeää, eikä jätetä tekemään tuhojaan koko päiväksi, kuten suositellaan. Jos hapanta juo, niin vedellä kurlaa ennen harjausta.

        Ruon jälkeen xylitol-harjaus hammastahnalla (siinä lie myös fluoria, ainakin mulla), pehmeä harja.

        Ennen nukkumaan menoa sähköhammasharjalla, valkaisevalla tahnalla. Ei liian vahva harja, ellei säädettävä teho, koska ikenet kärsii muuten. Ikenet ei saa kärsiä, eikä kiille, että tarkkana voiman kanssa kaikilla harjoilla.

        Päivän lopuksi myös tikutetan hammasvälit (suosin puisia).

        Kahvi mustana (usein korvataan teellä ja kofeiinitableteilla), ainakin puolet ajasta tummalla kahvilla, joka parempaa vatsalle. Maitoa voi olla kahvissa ruon jälkeen, ja sitten pesee hampaat. Vaihtoehto on vaalentaa hampaat, toki huomioiden vatsankin keston, ja riittävä nesteytys, muutakin kuin kahvilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fluorihammastahnalla aamulla ennen aamukahvia, ja sitten pikaisesti kevyesti ei-hankaavalla vaalentavalla (ei valkaise, mutta saattaa auttaa tässä), samaten pehmeällä hammastahnalla. Jos syö aamiaisen, niin sitten paremmin harjaa, joka on erityisen tärkeää, eikä jätetä tekemään tuhojaan koko päiväksi, kuten suositellaan. Jos hapanta juo, niin vedellä kurlaa ennen harjausta.

        Ruon jälkeen xylitol-harjaus hammastahnalla (siinä lie myös fluoria, ainakin mulla), pehmeä harja.

        Ennen nukkumaan menoa sähköhammasharjalla, valkaisevalla tahnalla. Ei liian vahva harja, ellei säädettävä teho, koska ikenet kärsii muuten. Ikenet ei saa kärsiä, eikä kiille, että tarkkana voiman kanssa kaikilla harjoilla.

        Päivän lopuksi myös tikutetan hammasvälit (suosin puisia).

        Kahvi mustana (usein korvataan teellä ja kofeiinitableteilla), ainakin puolet ajasta tummalla kahvilla, joka parempaa vatsalle. Maitoa voi olla kahvissa ruon jälkeen, ja sitten pesee hampaat. Vaihtoehto on vaalentaa hampaat, toki huomioiden vatsankin keston, ja riittävä nesteytys, muutakin kuin kahvilla.

        Kieleen erillinen hammasharja, ei liian raa'asti. mm. bakteeripurskutusta voi osan aikaa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieleen erillinen hammasharja, ei liian raa'asti. mm. bakteeripurskutusta voi osan aikaa käyttää.

        Sokeri on happoa hampaille.


    • Naispotilas3

      Siis oliko ongelma nyt siis hammashoitolassa eli siinä Suun Erikoishoidon Yksikössä vai ilmeisesti enemmänkin hammasteknikossa? Saako sen hammasteknikon valita vai tuleeko sieltä automaattisesti?

      Vähän alkoi nimittäin hirvittää kun itsellä on lähete juuri tuonne samaan paikkaan hammasproteesin laittoon joulun jälkeen. Ja minä olen vielä sinuakin nuorempi! Iso poistoleikkaus edessä ja kokoproteesi yläleukaan.

      Mietin jo uskallanko mennä sinne Sehyk:iin proteesihoitoon vai pitääkö mennä johonkin yksityiselle?

      • Hammaspeikko1960

        Kertoisitko miten sinun kävi Naispotilas3 oletko
        saanut jo proteesit ja kuinka olet niihin sopeutunut? Itsellä kohta sama edessä.


    • nainen+40 vee

      minulla on alhaalla osaproteesit. Tiesijn, että saan ne noin 40-kymppisenä. Hampaat olen aina hoitanut hyvin, 2x pv:ssä harjaus, langaannut, suuvesi käytössä ja tietysti fluorihammastahna. Silti hampaani olivat kovasti reikiintyneet, kun pääsi korjaamaan yhden reiän oli toinen jo tulossa viereiseen hampaaseen :( karkkia en paljoa syön olen hoikka, syön terveellisesti. Mutta syön tosi usein eli varmaan happohyökkäykset ovat turmelleet hampaani. SYön siis pieniä määriä kerrallaan mutta aivan liian usein. Mutta nyt on hyvä osaproteesit ja toimvat hyvin.

      Ei enää hammassärkyä, haisevaas suuta, jatkuvaa ravaamista hammaslääkärissä. Maksohan ne , mutta kyllä kannatti. Teveyttä vartenhan me esim. käymme töissä, jotta saadaan sen hoitamiseen rahaa.

    • mies->59

      Tänä kesänä laitettiin molemmat kokoproteesit, olisi ollut aiheellista laittaa jo 10 vuotta sitten, eipä enää ole mätiviä risojen hampaitten juuria.
      noin 1200€ koko lysti poistot tekarit.

    • Tekokalusto

      Täällä irvistää tekoikenillä 47v mies! Sain ylätekarit 41-vuotiaana hammaslääkäripelon aiheuttamana. Kun tekokalusto lyötiin suuhuni, tuntui kuin suussani olisi kahvilautanen. Puhumisesta eikä syömisestä meinannut tulla yhtikäs mitään, mutta äkkiä niihin tottui. Nyt olen ollut jo vuosia sinut tekareitteni kanssa. Alahampaistani kyllä aion pitää kiinni, sillä olen kuullut että alatekarit ovat paljon huonommat totutella.

    • mies->59

      Alatekarit pysyy hyvin kiinitysvoidepisalla paikallaan jopa paremmin kuin ylätekari.

      Mulla suurin riesa tulee siitä että joinakin aamuina meinaan unohtaa hampaat vesikuppiin enkä muista niitä laittaa suuhu, tänään viimeksi olin lähdössä kauppaan piti pyörtää pihasta kun muistin että ne hiton hampaat unohtui pöydälle, en pidä öisin tekarewita suussa.

    • nainen4

      kyllä ne tekarit pysyy hyvin alhaallaki. täällä ainakin. nehän pysyy jo koska ne ovat jo valmiiksi alhaalla, ei kuten yläproteesit :))

      • Anonyymi

        Kertauksena, duunataan vasta hampaiden poiston jälkeen, jotta paremmin sopivat, ja ei heti (eikä liian pian - annetaan parantua kuten? hampaan poiston jälkeen implantin laitto, että luutuu hyvin ensin) suuhun hampaiden poiston jälkeen, ettei tule syöpää, ja alhaalle jätetään kolme tukihammasta - osaproteesilla ja olisko sillalla vois sitten kai olla enemmänkin hampaita? Sikäli pysyy hyvin, kun ei ole kokonaisempaa proteesia. Ylähampaat saattaa tottumisen jälkeen tuntua kuin omilta hampailta. Liimaa käytetään. Voidaan hioa, jotta paremmin sopivat edelleen (entä sen käänteistäminen?). Ei muut hevillä erota aidoista hampaista.


    • hampaat o perseestä

      26-v ja monta vuotta sitten leikattiin ikenen sisältä tulehdus nyt semmonen muovihammas tilalla sillan avulla pysyy kii hajonnut jo 3 kertaa tämän sai siitä ku piti leuka korua niin tuhos ikenen ei kannata laittaa sitten olen juout energia juoaa paljon aikoinaan niin on aika kova eroosio osissa hampaita ei kiva oon kyllä juossu hammaslääkärissä mutta ei niille hirveästi voi mitään tehdä ja vitun kallista noh nyt säästelen rahaa jos joskus ja kaikki on ollu mun omaa vikaa mut kyl se sano et on mul helposti reikiintyvät hampaat myös ja paikattuhan mul on joa hammas ja vedetty aikoinaan 8 ja ollu viidet raudat joka paikassa et jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

    • ladycab

      Eilen sain kokoproteesit ylös ja alas, tuntuupa oudolta,,koko ajan nieleskelen kun tuntuu et ois joku avanut raanan suussa. Mun kysymys kuitenkin on että mistä ostan jotain ( ja mitä) millä ne pysyy paikoillaan, ja myös koska sitä voi ruveta käyttämään? Mulla on vielä tikkejä kun viimeiset 11 hammasta poistettiin viime torstaina ja sitä ennen 10 hammasta viikkoa aikasemmin, ja nyt ois tiistai,,huh huh, miten tähän tottuu?? Hyvä puoli täs kuitenkin on et väkisinkin soppakuuri,,en ole vielä uskaltanut purra mitään, kun suu on niin arkana,,,mutta hymy on tosi kaunis,,,et jotain positiivistäkin:)

    • tektektek
    • öknljhvgf

      mulla on kahdet, arki-ja pyhähampaat

    • M1972

      Sain tekarit 3 päivää sitten. Nyt ikenet rakoilla ja kipeät. Yhtä tuskaa saada hampaat suuhun ja en pysty puremaan mitään. Miten muilla? Tv. M42

      • M1972

        Kauanko pitää kärsiä kipua?


      • Anonyymi
        M1972 kirjoitti:

        Kauanko pitää kärsiä kipua?

        Mä en tiedä, kun mulla ei ole tekohampaita, mutta laitoitko liian pian suuhun tai söit niillä liian pian poistojen jälkeen?


    • anesthesiadoom

      multa revittiin kolmea lukuunottamatta kaikki ylähampaat, alhaalta muutama. oon kakskymppinen, sairastan syöpää ja ilmesesti hammaskalusto oli päässy niin pahaan kuntoon että piti repiä irti enemmän ku alunperin piti. sanoivat vaan et ota parin viikon päästä yhteyttä avosektorin puolelle et saan irtotekarit. en tiiä sit mikseivät laittaneet mitää samantien nukutuksessa. mut ihan hienoo tietää etten oo ainoo näin nuori tällä kohtalolla.

      • ssnasta

        Parempi mitä pidempään saa ikenet parantua ennenkuin proteeseja laittaa, itse olin 4 kuukautta ilman hampaita ei ole ollut proteesien kanssa minkäälaisia ongelmia eikä kipuja kun ikenet ehti parantua hyvin.


      • vjhkbkcv
        ssnasta kirjoitti:

        Parempi mitä pidempään saa ikenet parantua ennenkuin proteeseja laittaa, itse olin 4 kuukautta ilman hampaita ei ole ollut proteesien kanssa minkäälaisia ongelmia eikä kipuja kun ikenet ehti parantua hyvin.

        Kyll toi on melkoista luuserihommaa että noin nuorena saa protskut, voisi olla hetki miettiä olisiko parempi joutua holhonnan alaiseksi


      • m49v2
        vjhkbkcv kirjoitti:

        Kyll toi on melkoista luuserihommaa että noin nuorena saa protskut, voisi olla hetki miettiä olisiko parempi joutua holhonnan alaiseksi

        KYLLÄ 49-v mies


      • karukohtalo
        vjhkbkcv kirjoitti:

        Kyll toi on melkoista luuserihommaa että noin nuorena saa protskut, voisi olla hetki miettiä olisiko parempi joutua holhonnan alaiseksi

        "Kyll toi on melkoista luuserihommaa että noin nuorena saa protskut, voisi olla hetki miettiä olisiko parempi joutua holhonnan alaiseksi "

        Ei se välttämättä johdu siitä että on laiminlyönyt hampaansa. Nuorikin ihminen on voinut sairastaa vaikka suusyövän jonka leikkaamista varten on jouduttu ensin poistamaan täysin terveet hampaat. Jos henki on siitä kiinni niin kyllä siinä jokainen luopuu mieluummin hampaistaaan kuin elämästään.


      • 23+23
        vjhkbkcv kirjoitti:

        Kyll toi on melkoista luuserihommaa että noin nuorena saa protskut, voisi olla hetki miettiä olisiko parempi joutua holhonnan alaiseksi

        Sehän vanhempien (isä,äiti) homma, siis holhota alaikäisiä ja huolehtia heidän hyvinvoinnista.


      • Anonyymi
        ssnasta kirjoitti:

        Parempi mitä pidempään saa ikenet parantua ennenkuin proteeseja laittaa, itse olin 4 kuukautta ilman hampaita ei ole ollut proteesien kanssa minkäälaisia ongelmia eikä kipuja kun ikenet ehti parantua hyvin.

        Hän oli neljä (4) kuukautta ilman proteeseja ja ei tullut ongelmia eikä kipuja sen jälkeen.


    • taina1

      ssnasta, miten pärjäsit 4 kk ilman hampaita? kerrotteko muutkin, kuinka kauan olette olleet ilman hampaita ennen kuin olette saaneet proteesin? mahtaakohan selvitä ihan parilla viikolla? itseä pelottaa miten pystyy yhtään mihinkään ilman hampaita, jos puhutaan kuukausista. pari viikkoa sitä voi istua vaikka pimeässä huoneessa. tahtoisin myös tietää koko prosessista enemmän. eli mitä ihan ensin tapahtuu? poistetaanko hampaat ensin vai tehdäänkö joku muotti ensin jne?

      • Anonyymi

        Edempänä tehty vähän selväksi, että ei ennen poistoa, että saadaan paremmin sopivat tekarit. Ja sitten ei aleta käyttämään niitä heti, ettei tule syöpää, rakkoja, kipuja.


    • jhiuiohi

      tekarit on kauheat

      • Anonyymi

        Kuinka monella prosenteissa?


    • Johanna--2

      Mulla on poistettu viimeset 12 hammasta tiistaina, ja proteesit sain käyttöön torstaina. Että paripäivää meni parannellessa saikulla.

      Pian on vuosi kulunut, kun nämä sain, ja kerran olen pohjauttanut, ja toinen olis edessä. sitä siis joutuu tekemään nopeammin näin alussa, jos hamput laitetaan ns. immediaattina, tai melkein heti.

      Mä varasin ensin ajan hammaslääkäriin, ja siellä käytyä, varasin ajan erikoishammasteknikolle, jossa kävin kerran ennen poistoja. Poistojen jälkeen kävin kerran, ja sitten päivänpäästä hampaat oli valmiit. Muotti otetaab kyllä, ja muutenkin tarkkaan tsuumaillaan purennat jne.

      • Anonyymi

        Purenta on kinkkinen, koska se voi mennä kiinni vain toiselta puolelta kunnolla, ja joutuu vaihteleman purentaa sen mukaan, pureeko oikealla vai vasemmalla puolella, että tekarien valmistaminen purennan mukaan ainakin mua arveluttaisi siinä tapauksessa.


    • Keliakia

      Olen 24 vuotias ja sain proteesien suunnitteluun ajan noin kuukauden päähän. Olisi pitänyt hankkia paljon ennemmin. Tämä odottaminen on yhtä tuskaa. Toivottavasti saan osaproteesit, sillä osa hampaista on melko hyvässä kunnossa. Toivottavasti saan kunnolliset hampaat ihan tämän vuoden puolella. Kuinka kauan yleensä menee siihen että saa proteesit julkisella? Näin opiskelijana ei todellakaan ole rahaa yksityiselle. Useita hampaita puuttuu jo, joten hampaiden poistaminen ei veisi kauan.

      Ja mulla on aina ollut huonot hampaat, luultavasti geenit sekä lapsena todettu keliakia. Keliakia aiheuttaa vaikeita kiillevaurioita. Ilman kiillettä hampaat eivät kestä.

      Näin nuorena ei pitäisi onneksi mennä kauan proteesien tottumiseen, mitä vanhempana, sen vaikeampaa se on.

    • allu8

      milt se tuntuu ku tulee proteesit olis kiva tietää ku joutuu hankkii 18v:nä eli vuodenpääst

    • tekohampaisille
    • hymyä56

      No kaverin kanssa oltiin juhlatilaisuudessa ja ruokailussa ja hyvät ruat oli. Kaveri veti ruokaa ja leipää ja kaikkee ihan hyvin tekareilla. No sitten yht äkkiä sitkeempää ruokaa ja jumalauta hänen hampaat putos ruokalautaselle. Voi hitto ku otti pattiin. Kaveri vaan muinamiehenä irrotti sitkeän ruan ja hampaat suuhun. Ihmiset katso vähän pitkään. Eli käyttäkää liimoja jos on väljät proteesit. Kävihän tuo yhdelle YK-kaverille sillai että meni aamulla oksentamaan kusiputkeen ja molemmat ylä ja alahampaat kusiputkeen. Kaveri joutu hommiin kun irrotti putken ja kaivo hampaat ylös. Eli tämmösiä juttuja voi sattua. Siitä huolimatta täyttä hymyä rennosti vaan.

    • hymyäpyllyyn

      Kohta viisikymmentä tulee tauluun, kuukausi sitten tekarit ylös ja alas ns. immediaattina laitettiin ja voi vittu miten monta kertaa oon joutunut juoksemaan kipujen takia korjauttamassa ja hiomassa näitä leegoja eikä tunnu yhtään auttavan, tajuan kyllä että turvotus vaikuttaa asiaan mutta kun ei saada edes hetkellistä apua kipuun. Tulee niitä painauma rakkuloita suuhun, jopa neljä ylhäällä yhtä aikaa. alaproteesi ei pysy paikoillaa ollenkaan ilman liimaa ja kuulemma on sellainen et sen kuuluukin lonksua syödessä. Mitään leipää ei voi syödä tai yhtään sitkosta ruokaa ilman kipua, toisella puolella ei ollenkaan syöminen onnistu. En silti vaihtaisi tätä hymyä niihin keltaisiin useaan kertaan hoidettuihin hampaisiin mitä oli, hammaspelko ollut lapsesta saakka, kiitos yksityisen hammaslääkärin joka uhkasi viedä mut kuusivuotiaana kellariin jos yhtään huudan. Hammasluusto tavallista heikompaa ja siihen yhdistettynä monet korjaukset ja lohkeamat alko ottaa pattiin puhumattakaan särystä joka saatto alkaa ihan yhtä-äkkiä reuma lääkkeet jotka vei loputkin hampaat huonoon kuntoon. Itsetunnolle tekee hyvää kun voi hymyillä kaupassa kassalle ilman että se katsoo irvistäen hampaitani joita ei onneksi enään ole. Kyllä terve ja kaunis hymy on se mikä tekee susta ihmisen toisten silmissä. nyt kukaan ei edes kiinnitä katsetta näihin siis ainakaan vieraat joita en tunne. Pari tuttua on katsonut uutta hymyäni vähän ihmetellen mutta olen sanonut vaan että eikös ookkin hieno hymy mulla nykyään :D Uskon ja toivon että joskus puolen vuoden päästä ensimmäisen pohjauksen jälkeen kaikki on kunnossa enkä ees huomaa näitä leegoja enään. Stemppiä vaan kaikille jotka yhtään miettii niiden laittamista. Kyllä se aurinko paistaa risukaasaankin joskus. Omalle miehelleni sanoin et nyt mulle tulee leegot tilalle, niin totesi vaan että sitten onkin sinun helpompi hymyillä ja elämä on mukavempaa ilman särkyjä ja jatkuvaa lääkärissä juoksemista.

      • Anonyymi

        -Kuuluu lonksua syödessä; ehkä syytä tarkastaa väitteen paikkansapitävyys. Ei kuulosta hyvältä, jos se lonksuu syödessä ja se on totuus (ala)tekohampaista.
        -Aikaisemmin oli jo sanottu, ettei heti kannata alkaa käyttää (ainakaan puremaan?).
        -Hän mainitsi jonkun "pohjauksen" mahdollisena spekulatiivisena parannuksena.


    • Oksa65

      Ei oo tainnu kukaan ottaa viel kantaa siihen, että suomalaisilla ja myös muilla pohjosessa asuvilla on D vitamiiniarvot todella alhaiset, ilman lisäravinteita.
      Ja sehän on yksi suuri syy hammaskaluston "pehmenemiseen"

      • Anonyymi

        En tiedä, mutta kalsiumin kanssa, ja sitten ehkä magnesium auttaa? Ja toki fluorihammastahna, ja sokeri pois.


    • Hampaaton38

      Mä täytän joulukuussa 39 ja tekarit on ollut kohta 2.5v. Ei ole vielä kertaakaan tehty näille mitään, pohjausta vailla kyllä olisi mut ei ole ylimääräistä nyt ollut, liimalla saan hyvin pysyyn. Ja pystyy syömään kovempaakin leipää kun on liimalla. Eli maltti on valttia, antakaa ikenien parantua rauhassa niin hampaatkin istuu paremmin ja säästätte siinä kun ei heti tarvi pohjustaa.

      Millainen operaatio se muuten on?

    • terttu61

      Minä sain kokoproteesin 20vuotiaana. olen ollut tyytyväinen.

    • huhhhhhhhuhhhh

      Kylläpä taas tajuaa miten hyvin itsellä asiat on.. Olen 38v nainen ja mulla vain 1 reikä paikattu. Just kävin hammaslääkärissä hammassäryn takia ja sekin osoittautui vain uudeksi viisaudenhampaaksi. Miten helpolla olenkaan päässyt.

    • Plotteri

      Juu ja veikkaisin et kun joku sanoo "ettei ne suostunut siihen ja siihen" ni silloin kyse on kunnan hammas hommeleista. Muutenkin, olen sitä mieltä että yksityinen tekee huomattavasti laadukkaampaa/parempaa jälkeä kuin kunta, ihan vain jo siitäkin syystä että kunnallisella palkka tulee joka tapauksessa joka kuukausi ja työpaikka pysyy riippumatta työn laadusta ammattiosaamisesta, kun taasen yksityisellä työpaikka riippuu täysin maineesta/työnlaadusta jne

      • Ei.Suomessa.Tajuta

        Eiköhän julkisella puolella ole se 90-luvulta saakka periytyvä säästötavoite voimissaan. Edellinen tarkoittaa sitä, että kaikesta nyysitään ja raavitaan, mitä vain irti saadaan. Se tarkoittaa myös sitä, että lääkäritätönen tai -setänen puistelee päätä heti, jos potilas jotain ehdottaa. Julkisella puolella taas työntävät vähän liiankin innokkaasti kaikkea tarpeetonta.

        Ihmettelen, käykö siellä julkisella puolella enää yhtään kukaan. Mitä itse tiedän, niin odotusajat lasketaan jopa vuosissa. Puhelimesta ei pääse läpi, jos on hätä, vaan pitää lähteä aina suoraa tietä päivystykseen. Omituinen juttu tässä on muuten se, että näitä hammaspäivystyksiä on tullut suurimpiin kaupunkeihin vasta 2000-luvun loppupuolella. Missäs sitä hampaitaan hoitaisi, eli moni jää ilman hoitoa.

        Suomessa ei ole koskaan otettu näitä hampaita tosissaan, vaikka nykyisin tiedetään, että huonosti hoidetut hampaat ovat vähintään kolestrolin tapainen sydäntautien aiheuttaja. Sama koskee ulkonäköä, eli esim. aikoinaan Ruotsissa suomalaiset tunnisti aina huonoista hampaista. Täällä Suomessa hampaiden hoito oli aina 80-luvulle saakka => huonot hampaat kiskotaan armotta pois.

        Huonoista kaduista, taloista ja sun muista marmattavien ihmisten kannattaisi kyllä ensimmäisenä huolestua kansan hampaista. Ne nimittäin ne vasta ovatkin käyntikortti ulkomaisten silmissä. Huonot hampaat tarkoittavat huonoa elintasoa oli baanalla kuin kuinka monta Audia tai Pisa-testeissä menestyneitä oppilaita.


      • Eräs_kärsinyt
        Ei.Suomessa.Tajuta kirjoitti:

        Eiköhän julkisella puolella ole se 90-luvulta saakka periytyvä säästötavoite voimissaan. Edellinen tarkoittaa sitä, että kaikesta nyysitään ja raavitaan, mitä vain irti saadaan. Se tarkoittaa myös sitä, että lääkäritätönen tai -setänen puistelee päätä heti, jos potilas jotain ehdottaa. Julkisella puolella taas työntävät vähän liiankin innokkaasti kaikkea tarpeetonta.

        Ihmettelen, käykö siellä julkisella puolella enää yhtään kukaan. Mitä itse tiedän, niin odotusajat lasketaan jopa vuosissa. Puhelimesta ei pääse läpi, jos on hätä, vaan pitää lähteä aina suoraa tietä päivystykseen. Omituinen juttu tässä on muuten se, että näitä hammaspäivystyksiä on tullut suurimpiin kaupunkeihin vasta 2000-luvun loppupuolella. Missäs sitä hampaitaan hoitaisi, eli moni jää ilman hoitoa.

        Suomessa ei ole koskaan otettu näitä hampaita tosissaan, vaikka nykyisin tiedetään, että huonosti hoidetut hampaat ovat vähintään kolestrolin tapainen sydäntautien aiheuttaja. Sama koskee ulkonäköä, eli esim. aikoinaan Ruotsissa suomalaiset tunnisti aina huonoista hampaista. Täällä Suomessa hampaiden hoito oli aina 80-luvulle saakka => huonot hampaat kiskotaan armotta pois.

        Huonoista kaduista, taloista ja sun muista marmattavien ihmisten kannattaisi kyllä ensimmäisenä huolestua kansan hampaista. Ne nimittäin ne vasta ovatkin käyntikortti ulkomaisten silmissä. Huonot hampaat tarkoittavat huonoa elintasoa oli baanalla kuin kuinka monta Audia tai Pisa-testeissä menestyneitä oppilaita.

        Kyllä siellä julkisella puolella käy potilaita ja paljon. Sen vuoksi joutuukin jonottamaan tyypillisesti puoli vuotta. Potilaita tuli paljon lisää kun meikäläiset "väliinputoajat" pääsi takaisin julkisen puolen hoidettavaksi joitakin vuosia sitten. Kansakoulun jälkeen tipahdettiin kunnallisesta hammashoidosta pois ja moni pihisteli hammashoidosta koska yksityinen hoito oli kallista. Nyt sitten käsissä on vuosien huonolla hoidolla olleet kansanjoukot.


    • laappose

      Juu, tosiaan kun joudutte poistattamaan hampaanjäänökset ja ottamaan tekarit, niin kannattaa ehdottomasti antaa parantua ihan kunnolla ja rauhassa ennekuin niitä tekareita aletaan tekeen, niin säästyy ongelmilta ja jatkuvilta pohjaamisilta

    • Anskuvaansiis

      Täällä 42v nainen jolla olisi varmaan myös proteesihommat edessä, niin voitteko kertoa kaikki vihjeet ja vinkit miten kannattaa edetä? Ja onko tosiaan niin että pitäisi ensin poistattaa hampaat ja antaa ikenien parantua ennenkuin proteesit tehdään, kun ei oikein myöskään kiinnostaisi ilman hampaita liikkua julkisesti ja töissä yms?

      • Anonyymi

        Näin on tehty suhteellisen selväksi, mainittujen kokemuksien mukaan. Ehkä voi harkita sitä, että ei pure niillä ja ottaa aina kotona pois, mutta voi puristaa sivuilta toki, että riskiä ottaa, varsinkin jos saa syöpää, jonka joku senkin mainitsi.


    • sthwet

      En omista.

      • Trolli_liikkeellä

        Sinulta ei kysytty.


    • AinHarjannuHampaat

      oon 41v, mies, 20v sitten armeijassa poistatin wiisauden hampaan , sen jälkeen en hammaslääkärissä ole käyny.... nyt viikko sitten kävin poistattamassa rikkonaisen viisauden hampaan, ja pari on viellä poistattamatta. Vahvat juuret. Reikiä varmasti palajon ja poistettavaa riittää. Ilkeetäko murtuu syödessä.

    • tavallinenkansalainen

      Minä olen maksanut hammaslääkereille vähintään omanasunnonverran rahaa koska jokaiseen hampaaseen on laitettu vähintään viisi paikkaa ja ne on useaan kertaan uusittu. Lopputulos oli se että kuitenkin hampaita oli poistettava ja otettava lopulta osaproteesi. Omat hampaat ovat aina omat hampaat vaikka kuinka keljuttaisi käydä hammaslääkärissä. Tässä maassa hammassairaudet ja koko suun terveys ovat sairauksia joissa Suomi kulkee koko maailman häntäpäässä. Hampaat yhdistetään jollakin kieroutuneella tavalla "meikkiin" ja ulkonäköön. Hammaslääkärit tienaavat omaisuuksia varsinkin suomessa jossa perinnöllinen huonohampaisuus ei johdu hoitamattomuudesta vaan luun heikkoudesta. Hampaitten laittamista ja paikkauttamista pidetään samanarvoisena kuin kauneuslaikkauksen teetämistä ainakin (hinnasta päätellen), vaikka hampaisto ja suun terveys ovat ihmisen ruokakoneiston ensimmäinen tärkeä tekijä. Tulehtuneet ikenet heikentävät koko elimistön ja vakavammat sairaudet päsevät iskemään. Aina ja taas kerran pitää ihmitellä tätä maata ja tätä kansaa. Miljoonia heitellään avustuksina ulkomaille mutta heti kun on kyse oman maan asukkaan hyvinvoinnista raha on yhtäkkiä loppunut. Päättäjät ovat hylänneet oman kansansa ja vain se tehdään mitä on niin sanotusti pakko oman poliittisen uran vuoksi. Hammaslääkäriestoisille on maksettava nukutushammashoito. Sama se mitä se maksaa mutta oman maan kansalainen on aina oman maan kansalainen. Kela on noussut jopa ohi presidentin, hallituksen ja eduskunnan mikä on todella omituinen juttu. Koska me kelalaiset saamme oman lipun? Sillä kelahan maksaa senkin että lääkkeitten hinnat voi pitää kohtuuttomina joista sitten kela maksaa osa. jne. Jostain rahanpyörityksen välistä pitäisi löytyä myös ihmien. Ihminen on ykilöllinen ja omien perintötekijöittensä tulos ilman omaa valintaa. Eläinlääkinnässä tiedostetaan ihmislääkinnästä poiketen myös suun ja hampaiston kunto. Ihminen on siis jakautunut eriksi suun ja muun kropan välillä? Eikö riitä että ihminen on jakaantunut aivojen sisäiseen ja aivojen ulkoiseen toimintaan! Ihminen pysyy kokonaisena eli hyvinvoivana yksilönä vain jos on kokonaisuudessaan terve. Se mihin tiede ei vielä pysty on sallittava, mutta se mihin pystyy ja se on rahalla ostettavissa on väärin "tavallista" kansalaista kohtaan.

      • Sukupolvet_muuttuu

        Tuntuu siltä että tällä hetkellä on suuri ryhmä ihmisiä hammaslääkärien asiakkaina ja omistavat huonot hampaat. Vain harvoin voidaan syyttää huonoa hammaslaatua tai muita ulkoisa terveydellisiä syitä (esimerkiksi huumeiden käyttö ja eräät lääkkeet). Tämä potilasryhmä on ns. suurta ikäluokkaa joka pudotettiin yksityispuolen hoidettavaksi kansakoulun jälkeen. Hampaita ei ymmärretty hoitaa tuolloin niin hyvin kuin nyt, usein pesu jätettiin väliin. Koska hammaslääkärikäynti oli kallista, sinne mentiin vasta sitten kun oli särkyä. Näin hampaat pääsi alunperin heikkoon kuntoon hoidon puutteesta. Nyt tätä joukkoa joudutaan hoitamaan suurin ponnistuksin, usein vielä kunnallisella puolella kun ikäluokka pääsi takaisin kunnalliseen hoitoon.

        Tilanne on muuttunut radikaalisti kun lapset ja ennen kaikkea lapsenlapset ovat saaneet hyvää hammashoitoa kunnallisella puolella koko ajan. Tällä hetkellä tilanne on se että jollekin 30-40 vuotiaalle on maailmanromahdus kun ensimmäinen hammas joudutaan poistamaan. Suurelle ikäluokalle tuo oli samassa iässä täysin luonnollista ja tekareitakin alettiin jo harkitsemaan.


    • pojpojpoj

      47 ja proteesit

    • Puolihampaaton

      Miten usein teille on rullut kuivakuoppa tai muuta kipua poiston jälkeen kun olette saaneet tekarit. Ottaisin mielelläni tekarit niin loppuis huonohampaisen kivut.
      Kivunhoito on mulla vaikeeta kun ei ole löytynyt sopivaa kipulääkettä ja kuivat kuopat hirvittää. Samoin syöminen poistojen jälkeen.

    • akkeli63

      Herättelen vanhaa hyvää ketjua eloon.
      Olen 63v ja menetin onnettomuudessa ensin yhden etuhampaan, siihen laitettiin kuitusilta. Sitten toinen etuhammas alkoi vihotteleen ja kulmahammas. Niitä yritettiin vuosi hoitaa mutta aina oli ientulehdus. Joten ne poistettiin ja sain kolmen hampaan osaproteesin.
      Olen tätä nyt viikon ajan pitänyt. Jotenkin menee tuo rauta liian tiukasti kitalakeen ja tuntuu ahdistavalta. Ei siis säre.
      Onko hyvä, jos päivälläkin pitää proteesia pois, kun olen yksin, ei niin haittaa miltä näytän. Vai tottuuko niihin paremmin, jos pitää koko ajan? Yöksi kai otetaan pois mutta miten ne säilytetään yön yli?
      Luin jonkun ohjeen ettei proteeseilla kannattaisi purra vaan niillä omilla hampailla, onko noin?
      On kyllä hammaslääkäri taas ensi viikolla mutten muista kaikka kysyä kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Kolmen hampaan osaproteesi; kuullut huhun, ettei niillä ehkä kannata purra.


    • Anonyymi

      49 ikää ja kokoproteesit ylhäällä ja alhaalla jo 8 vuotta. Eli 41 olin kun tekarit sain.

      Kyllä se oli helpotus kun ei tarvinnut enää hävetä hampaitaan. Itsetunto nousi kohisten. Liimaa vaan tekareihin niin kyllä ne suussa pysyy.
      Mies 1970

    • Täällä nainen 45v, ja olen saanut kokoproteesit 29-vuotiaana. Kyllä meitä nuorempiakin proteesisuita on, mutta kovin harva niistä avoimesti kertoo. Itse pitkän kokemuksen tekohampaista ja niiden tunnusmerkeistä ja ongelmista omaavana joskus huomaa ihmisiä, joilla oman arvioni mukaan satavarmasti on tekohampaat. Eli kyllä niitä on, ja ne voittavat aina särkevät hampaat ja jatkuvat juurihoidot yms!

    • Anonyymi

      Voidaankohan alas laittaa proteesi ( siis ei osaproteesi vaan täysi ) jos ylhäällä ei ole kuin hampaat edessä kulmahampaisiin saakka ?

      • Anonyymi

        Entä jos on alhaallakin hampaat vain etuhampaista kulmahampaisiin asti?


    • Anonyymi

      Täällä mies 56 v ja kaikki hampaat tallessa suussa, siis omat.Vain viisaudenhampaat poistettu 30 vuotta sitten.

      • Anonyymi

        Olen nainen 53v, kaikki hampaat tallella. Ei ole viisureitakaan poistettu. En tunne ketään, jolla on tekareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nainen 53v, kaikki hampaat tallella. Ei ole viisureitakaan poistettu. En tunne ketään, jolla on tekareita.

        Ja lisään vielä, että ei ole särkyjä, eikä tarvitse hävetä hampaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nainen 53v, kaikki hampaat tallella. Ei ole viisureitakaan poistettu. En tunne ketään, jolla on tekareita.

        Pitäiskö sulle nyt sit antaa joku mitali? Vitun urpo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisään vielä, että ei ole särkyjä, eikä tarvitse hävetä hampaita.

        Sama täällä. Ihan kohtuullisen valkoiset omat hampaat. Kaikki tallella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nainen 53v, kaikki hampaat tallella. Ei ole viisureitakaan poistettu. En tunne ketään, jolla on tekareita.

        Mulla muuten sama, mutta kaksi juurihoidettua, koska paikat oli vuotanut tai irronnut huomaamatta.


    • Anonyymi

      Minä taas olen nainen ja ikää 49-vuotta ja minulle laitettiin viime syksynä osaproteesin tilalle kokoproteesi ylös. Alhaalla myös jo ennestään osaproteesi. Vähän on opettelua edelleen elämä tämän kokoproteesin kanssa, mutta ei ole vaihtoehtoja.
      Lisäksi tunnen hyvin myös minua pari vuotta vanhemman naisen, jolla ollut kokoproteesit jo vuosia.

      • Anonyymi

        Mitä ehdotat yhden puttuvan takahampaan tilalle, jos ei halua investoida omaisuutta ylikalliiseen implanttiin?

        Olen lukenut huhua muovihampaasta (joka sillalla kiinni ja hajonnut toistaiseksi kolme kertaa - ei kai ollut riittävän varovainen?).

        Olen kuullut myös sillasta vain.

        Ja sitten, jos on osaproteeseja, onko osaproteesia yhteen hampaaseen?

        Mikä siis olisi paras edullinen ratkaisu takahampaaseen, jolla siis purraan ruokaa?


    • Anonyymi

      Olen 74v hyvin istuu nyt saan syötyä kunnolla. Nuori mies terve tuloa paappa kerhoon.

      • Anonyymi

        Ei analyysiä tekareiden käyttäytymisestä syödessä erilaisia kovuusasteita?


    • Anonyymi

      Erityistuet on ala-asteelaisille, kun taas eristystuet ei riitä hampaidenpitoonkaan. Ehkä sydänleikkaus on paras sittenkin..

    • Anonyymi

      minä olen 17 ja minulla on yläproteesi

    • Anonyymi

      olen 55v nainen, eikä ole proteeseja, enkä tunne ketään, jolla olisi.

    • Anonyymi

      Mulla on tekarit ja oon 17

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        ""
        Varsinaiset kiinnityskudossairaudet huomataan yleensä vasta 40 ikävuoden jälkeen. Tämä johtuu siitä, että keski-iän lähestyessä vastustuskyky ei enää kykene ylläpitämään suun bakteeritasapainoa.

        – Bakteeritasapainon horjumisesta aiheutuvia ongelmia ovat muun muassa vakavat iensairaudet, jotka tuhoavat hampaan kiinnityskudoksia. Hoitamattomana parodontiitti aiheuttaa hampaiden menetyksiä, sanoo parodontologian erikoishammaslääkäri, hammaslääketieteen tohtori Birgitta von Troil

        Riittämätön suuhygienia ja esimerkiksi tupakointi ovat parodontiitille altistavia riskitekijöitä.

        Sairauden ensioireena esiintyvän lievän ientulehduksen voi parantaa kotioloissa tehostamalla hampaidenhoitoa ja tupakointia välttämällä.
        ""
        Joka kymmenes? Ei kerro mitään.


      • Anonyymi

        ""
        Mikäli keskeltä hammasrivistöä joudutaan poistamaan hammas, yleensä tällöin naapurihampaat kallistuvat poistokuoppaan päin. Tämä aiheuttaa muun muassa purennanmuutoksia. Pitkällä tähtäimellä huonosta purennasta voi seurata lihasjännitteitä ja ongelmia leukaniveliin.

        Hammaslääkärit suosittelevatkin lämpimästi korvaamaan puuttuvan hampaan tavalla tai toisella, jotta hampaanpoistosta aiheutuneilta jälkiseuraamuksilta vältyttäisiin.
        ""
        Mitkä tavat on tarjolla?


    • Anonyymi

      En omista mutta olen käyttänyt kirjaston lainoja. Tulee paljon edullisemmaksi.

    • Anonyymi

      Minun mieheni aikoinaan joutui ottamaan tekarit jo 32 vuotiaana . Mutta en muistaisi että siitä mitään hämminkiä oli hänellä . Mutta oli hyvällä itsetunnolla varustettu eikä tehnyt siitä mitään ongelmaa itselleen
      Moni ottaa nykyisin inplantit tekarien sijasta ja ovat tyytyväisiä . Me ihmiset synnytään eri ominaisuuksilla joillakin on heikompi hammas luusto toisilla kestää vaikka miten kauan omat hampaat. Ei minun mielestäni se mitenkään hävettävä asia ole jos on tekarit
      Jokaisen on saatava purra ruokansa ja ilman hampaita sitä ei voi tehdä . Joten älä murehdi suotta asiaa ,

    • Anonyymi

      On niin hienot ettei ihan kehtaa hymyillä ilman potkukelkkaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe