nopeudenrajoitin

kustannus

Nop.rajoitin on tiemmä tulossa pakolliseksi kevyisiin k-autoihin. Mitähän tuon asennus mahtaa kustantaa vm. 2002 Transitiin?

32

19405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas asenneta

      kuten ei ennenkään kun jotakin vaastaavaa muutosta on tullu

      • 318

        Olikos se ratkaiseva käyttöönottopäivä syyskuu tai lokakuu 2001, ja uudempiin Diesel-moottorisiin, mikäli pakokaasupäästöjä ei ole hyväksytty jonkun watun direktiivin mukaan.


    • Riemastunut

      Ei sitä rajoitinta onneksi PAKETTIAUTOIHIN tarvitse asentaa. Mutta taivan kiitos että vihdoin ja viimein se pitää asentaa kevytkuorma-autoihin.

      Kas, kun on paaaljon pakettiautoja joiden suurin sallittu nopeus on 100 km/h. Sitä totuutta ja tietoa kuitenkaan ei saa lätkällä ajoneuvon perään merkitä. Mutta jos pakun suurin sallitu on 80 km/h niin se pitää lätkällä osoittaa.

      Kuorma-autoihin, kevyisiin tai raskaisiin, ei 80 km/h lätkää saa eikä tarvitse laittaa.

      Ja tästä sitten seuraa se, että näillä moottoriteillä pakun näköiset peltikaappikuorma-autot näyttävät pakuilta eikä niissä ole 80 km(h lätkää - joten poliisi joutuu olettamaan että 100 km/h pakuhan se varmasti on - ja ne lasettavat "hiljaisesti hyväksytyt" ylitykset huomioiden erityisesti työmatk-aikaan tommosta 120 km/h vauhtia. 4 - 5 tonnin kokonaismassaiset KUORMA-AUTOT. Pakuiksi naamioituneina.

      Mutta se 80 km lätkällä varustettu paku, sen ylinopeuteen poliisi puuttuu hereästi, aivan oikein, kun on selkeä lätkä mikä kertoo mikä vekotin ja sallittu nopeus on kyseessä.

      Ihan vilpittömästi riemuitsen tästä rajoitinpakosta. Kas, kun se vaan on niin että jos kuorma-auton ostaa niin on kuorma-auton vauhdeilla ajettava. Ja C-kortilla vedettävä sitä enintään 750 kg kokonaismassaista jarrutonta lapionkuljetuskärryä, kun muuta ei vetää saa.

      Oman pakuni otin pakuna, abseilla ja kahdella turpatyynyllä, ja saan laillisesti ajella 100 km/h siellä missä se sallittua on. Ja vedellä kolomen tonnin perävaunua.

      Oi onnen aikoja tulevia, kun ducatot ja transitit ja sprinterit vihdoinkin ajavat siellä missä kuuluukin, eli rekkajonossa, jos ne on kuorma-autoiksi rekisteröity.

      Pakettiauto on pakettiauto. Kysyjä on väärällä palstalla koska hänellä on kuorma-auto. Kuorma-auton suurin sallittu nopeus on 80 km/h, rajoittimella tai ilman. Ja koska sitä ei uskota niin rajoitinpakko on paikallan.

      • 318

        Kyllä on päättäjien helppo kyykyttää tätä kansaa, kun aina löytyy kateellisia toiselle aiheutuneesta haitasta riemuitsevia.
        Nopeuserot ovat enemmän haitaksi, kuin se jos omapainoltaan hieman yli 2000kg;n kuorma-autolla ajetaan tyhjänä 100 km/h vauhtia.
        Jos tälläisiä järjettömiä rajoituksia tehdään, oikea ratkaisu olisi määrätä nopeusrajoitus todellisen painon mukaan, esim kaikki yli 3500kg painavat saisivat ajaa vain 80km/h, myös vaaralliset tappajabussit jotka nyt saavat kaahata sataa, ja joiden jarrutusmatkat ovat kaksi kertaa pidemmät kuin "vaarallisten" kevytkuorkkien.

        Suomessa kyse on autoverosta, eu;ssa pakokaasupäästöistä, jos kevyt k-a täyttää tietyt direktiivit, rajoitinta ei tarvita.


      • asennetta

        Olen samaa mieltä, jollei veroja maksa, niin ei tarvitse vauhdistakaan nauttia.

        Rahalla voi ostaa vieläkin enemmän nopeutta.

        Jos rekisteröit Sprinterin tai Ducaton henkilöautoksi ja maksat henkilöauton auto- ja dieselveron, saa aivan identtisellä autolla päästellä moottoritiellä 120 km/h ja polliisi vain toivottotelee hyvää matkaa vetäen kättä lippaan.


      • Riemastunut
        318 kirjoitti:

        Kyllä on päättäjien helppo kyykyttää tätä kansaa, kun aina löytyy kateellisia toiselle aiheutuneesta haitasta riemuitsevia.
        Nopeuserot ovat enemmän haitaksi, kuin se jos omapainoltaan hieman yli 2000kg;n kuorma-autolla ajetaan tyhjänä 100 km/h vauhtia.
        Jos tälläisiä järjettömiä rajoituksia tehdään, oikea ratkaisu olisi määrätä nopeusrajoitus todellisen painon mukaan, esim kaikki yli 3500kg painavat saisivat ajaa vain 80km/h, myös vaaralliset tappajabussit jotka nyt saavat kaahata sataa, ja joiden jarrutusmatkat ovat kaksi kertaa pidemmät kuin "vaarallisten" kevytkuorkkien.

        Suomessa kyse on autoverosta, eu;ssa pakokaasupäästöistä, jos kevyt k-a täyttää tietyt direktiivit, rajoitinta ei tarvita.

        Tyypillinen tyhmä suomalainen, kaltaisesi, säästää väärässä paikassa eli rekisteröi pakunsa kuorma-autoksi, ja vaatii sitten pakujen oikeudet.

        Eikä se ihan noin yksinkertaista ole kuin yksinkertaisena esität: ongelman muodostavat 4- 5 tonniset peltiumpikoppikuorma-autot, siis isot Sprintterit, Ivecot etc. Mistäs sinä yliviisas tiedät että mitä ne painavat, ja että niillä vain tyhjänä ajetaan 100 km/h (siis 120 km/h käytännössä)? Et mistään. Ja jos tommosella autolla tyhjänä ajellaan, niin miksi hitossa kukaan sellaisen ostaisi? Työkaluja nämä ovat, paitsi ilmeisesti sulle.

        Aika kaukaa haettua toi tappajabussijuttu sulla. Taidat olla aika kaukaa haettu koko tyyppi?

        Juttu on kuules kovin yksinkertainen: on olemassa laki, ja lakia pitää noudattaa. Kun mun pakuni suurin sallittu nopeus on 100 km/h, niin en yhtään kilju vastaan jos siihen laki jossain vaiheessa vaatii rajoittimen tuolle nopeudelle.

        Piittaamattomuus laista on sun kaltaisesti avulla lisääntymässä. Oikein sanomalehden asiantuntijajutussa joku matkailuauton omistaja ylpeänä esitteli että ei tällä jalkoihin jää kun kulkee 155 kevyesti. Kuitenkin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 80 km/h, oli sitten abseja tai airbaggeja mikä määrä tahansa.

        Minä kun olen ihan täysjärkinen ammattimies niin minulle ei tuota ongelmaa hyväksyä lakeja ja asetuksia. Ja kun olen järkimies, mitä sinä ehkä et ole, niin en ajele kevytkuorma-autolla tyhjää. Kuljetan tavaraa, maksimikantavuuden verran. Se on tehokkuutta ja järjen käyttöä.

        On minulla nytkin kevytkuorma-auto, pakun lisäksi, ihka uusi ja 7 hengen ohjaamolla, enkä yhtään kiukuttele siitä rajoittimesta. Koska se on kuorma-auto.

        Ei voi kuin hämmästellä tätä kansamme erään osan tarvetta asettua lain yläpuolelle. Jos laki on väärä, on lakia muutettava, mutta ei rikottava.

        Yrität niin kovin tuttuun tapaan vedota nopeuserojen vaarallisuuteen. Omassa alkuperäisessä kommentissani viittasin vaarallisiin ylinopeuksiin MOOTTORITEILLÄ. Jos noudatta moottoritiellä lakia, ja ajat sen peltilelukuorkkis kanssa kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla rekkaletkassa, et muodosta mitään vaaraa kenellekään.

        Kokeilehan! Ja kokeiles käyttää sitä autoas (jos sulla sellainen on) kuorman kulkjettamiseen. Terveisiä voi tajella henkilöautolla, jolla moottoritiellä saat ajaa ihan laillisesti 120 km/h.


      • 318
        Riemastunut kirjoitti:

        Tyypillinen tyhmä suomalainen, kaltaisesi, säästää väärässä paikassa eli rekisteröi pakunsa kuorma-autoksi, ja vaatii sitten pakujen oikeudet.

        Eikä se ihan noin yksinkertaista ole kuin yksinkertaisena esität: ongelman muodostavat 4- 5 tonniset peltiumpikoppikuorma-autot, siis isot Sprintterit, Ivecot etc. Mistäs sinä yliviisas tiedät että mitä ne painavat, ja että niillä vain tyhjänä ajetaan 100 km/h (siis 120 km/h käytännössä)? Et mistään. Ja jos tommosella autolla tyhjänä ajellaan, niin miksi hitossa kukaan sellaisen ostaisi? Työkaluja nämä ovat, paitsi ilmeisesti sulle.

        Aika kaukaa haettua toi tappajabussijuttu sulla. Taidat olla aika kaukaa haettu koko tyyppi?

        Juttu on kuules kovin yksinkertainen: on olemassa laki, ja lakia pitää noudattaa. Kun mun pakuni suurin sallittu nopeus on 100 km/h, niin en yhtään kilju vastaan jos siihen laki jossain vaiheessa vaatii rajoittimen tuolle nopeudelle.

        Piittaamattomuus laista on sun kaltaisesti avulla lisääntymässä. Oikein sanomalehden asiantuntijajutussa joku matkailuauton omistaja ylpeänä esitteli että ei tällä jalkoihin jää kun kulkee 155 kevyesti. Kuitenkin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 80 km/h, oli sitten abseja tai airbaggeja mikä määrä tahansa.

        Minä kun olen ihan täysjärkinen ammattimies niin minulle ei tuota ongelmaa hyväksyä lakeja ja asetuksia. Ja kun olen järkimies, mitä sinä ehkä et ole, niin en ajele kevytkuorma-autolla tyhjää. Kuljetan tavaraa, maksimikantavuuden verran. Se on tehokkuutta ja järjen käyttöä.

        On minulla nytkin kevytkuorma-auto, pakun lisäksi, ihka uusi ja 7 hengen ohjaamolla, enkä yhtään kiukuttele siitä rajoittimesta. Koska se on kuorma-auto.

        Ei voi kuin hämmästellä tätä kansamme erään osan tarvetta asettua lain yläpuolelle. Jos laki on väärä, on lakia muutettava, mutta ei rikottava.

        Yrität niin kovin tuttuun tapaan vedota nopeuserojen vaarallisuuteen. Omassa alkuperäisessä kommentissani viittasin vaarallisiin ylinopeuksiin MOOTTORITEILLÄ. Jos noudatta moottoritiellä lakia, ja ajat sen peltilelukuorkkis kanssa kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla rekkaletkassa, et muodosta mitään vaaraa kenellekään.

        Kokeilehan! Ja kokeiles käyttää sitä autoas (jos sulla sellainen on) kuorman kulkjettamiseen. Terveisiä voi tajella henkilöautolla, jolla moottoritiellä saat ajaa ihan laillisesti 120 km/h.

        Vai säästin väärässä paikassa, aika monta sakkoa erotuksella maksaakin;)
        Mulle ei tule sitä rajoitinta, täyttää nääs ne pakokaasumääräykset.
        Olet tietysti oikeassa tuosta 4-5 tonnin ivekoista ja dukatoista, mutta alle 3 tonnin abs jarrullinen pick-uppi ei liene sama asia?

        Suomen teistä valta-osa on 2-kaistaisia> Ajahan kaksikaistaisella tiellä laillista 80 nopeutta tai vaikka sitä rajoittimella 9-kymppiin asetettua nopeutta, niin heti kahden ja puolen tonnin painoisen k-a;n (tai 80-pakun) perässä on viiden metrin turvavälillä satasen lapulla varustettu 15 tonnin tappajabussi.
        No, onnneksi mulla ei ole sitä rajoitinta;)

        Enkä ymmärrä mitä vikaa ajatuksessani mahdollisimman pienissä nopeuseroissa on.
        Esimerkki tosielämästä: 1900 kg;n 4-vetoinen pikkubussi, sillä saat henkilöautona ajaa (motarillasi) 120, sama pakuna 80, kun taas 2-vetoisena hieman kevyempi rinnakkaismalli 100km/h.
        Sun mielestä asia on ok, ja turhia ohituksia riittää?

        Missäs jonossa sinä ajat sillä satasen pakulla, jos minä ajan rekkajonossa 8-kymppiä, vasenta kaistaa henkilöautot 120, (käytännössä 130) ja sinä joudut pujottelemaan 100 taulussa vuoroin kummallakin kaistalla, en aivan käsitä mikä tuosta tekee erityisen turvallista.
        Ja sitten siihen vielä ne 100km/h;n bussit:(

        Piittamattomuus laista lisääntyy, jos laissa ei ole mitään logiikkaa. Olen ajanut 8-kympin pakulla riittävästi, ongelmaksi tämä muodostuu sitten kun lain järjettömyyteen turtuu, pian huumekauppakin tuntuu ok liiketoiminnalta:)

        Mutta hyvää alkavaa kevättä kuitenkin, ajetaan kumpikin varovasti. (ehkä satasta minäkin;))


      • Riemastunut
        318 kirjoitti:

        Vai säästin väärässä paikassa, aika monta sakkoa erotuksella maksaakin;)
        Mulle ei tule sitä rajoitinta, täyttää nääs ne pakokaasumääräykset.
        Olet tietysti oikeassa tuosta 4-5 tonnin ivekoista ja dukatoista, mutta alle 3 tonnin abs jarrullinen pick-uppi ei liene sama asia?

        Suomen teistä valta-osa on 2-kaistaisia> Ajahan kaksikaistaisella tiellä laillista 80 nopeutta tai vaikka sitä rajoittimella 9-kymppiin asetettua nopeutta, niin heti kahden ja puolen tonnin painoisen k-a;n (tai 80-pakun) perässä on viiden metrin turvavälillä satasen lapulla varustettu 15 tonnin tappajabussi.
        No, onnneksi mulla ei ole sitä rajoitinta;)

        Enkä ymmärrä mitä vikaa ajatuksessani mahdollisimman pienissä nopeuseroissa on.
        Esimerkki tosielämästä: 1900 kg;n 4-vetoinen pikkubussi, sillä saat henkilöautona ajaa (motarillasi) 120, sama pakuna 80, kun taas 2-vetoisena hieman kevyempi rinnakkaismalli 100km/h.
        Sun mielestä asia on ok, ja turhia ohituksia riittää?

        Missäs jonossa sinä ajat sillä satasen pakulla, jos minä ajan rekkajonossa 8-kymppiä, vasenta kaistaa henkilöautot 120, (käytännössä 130) ja sinä joudut pujottelemaan 100 taulussa vuoroin kummallakin kaistalla, en aivan käsitä mikä tuosta tekee erityisen turvallista.
        Ja sitten siihen vielä ne 100km/h;n bussit:(

        Piittamattomuus laista lisääntyy, jos laissa ei ole mitään logiikkaa. Olen ajanut 8-kympin pakulla riittävästi, ongelmaksi tämä muodostuu sitten kun lain järjettömyyteen turtuu, pian huumekauppakin tuntuu ok liiketoiminnalta:)

        Mutta hyvää alkavaa kevättä kuitenkin, ajetaan kumpikin varovasti. (ehkä satasta minäkin;))

        Satasen pakulla, joka tällä erää on abseilla ja turpatyynyillä varustettu pickup, ei piiiitkän talvinoeusrajoituskauden aikana ole ollut ongelmia. Kun se maksiminopeus motarillakin on 100 km/h.
        Kesänopeuksien aikana katselen sitä vasemmanpuoleista peiliä. Jos rata on vapaa, voin poistua rekkajonosta. Jos on ruuhkaa pysyn rekkajonossa.
        Yksinkertaista. Ei mitään ongelmia nopeuserojen kanssa.

        Ajelin kerran kolmen vuoden ajan Lahti - Tampere - Lahti välin joka päivä. Yleensä kiireiset ohittelijat olivat perille tultaissa samoissa liikennevaloissa kuin minä, vaikka köröttelin rekkaletkassa.

        Nopeuserot, vaarallisimmat sellaiset, eivät ole autoissa eivätkä rajoituksissa eivätkä rajoittimissa.

        Ne ovat kuljettajien korvien välissä. Ja juuri siksi niitä rajoittimia tarvitaan. Kun nuppi ei pelaa niin on parempi että auto rajoittaa.


      • rekistöröin
        Riemastunut kirjoitti:

        Satasen pakulla, joka tällä erää on abseilla ja turpatyynyillä varustettu pickup, ei piiiitkän talvinoeusrajoituskauden aikana ole ollut ongelmia. Kun se maksiminopeus motarillakin on 100 km/h.
        Kesänopeuksien aikana katselen sitä vasemmanpuoleista peiliä. Jos rata on vapaa, voin poistua rekkajonosta. Jos on ruuhkaa pysyn rekkajonossa.
        Yksinkertaista. Ei mitään ongelmia nopeuserojen kanssa.

        Ajelin kerran kolmen vuoden ajan Lahti - Tampere - Lahti välin joka päivä. Yleensä kiireiset ohittelijat olivat perille tultaissa samoissa liikennevaloissa kuin minä, vaikka köröttelin rekkaletkassa.

        Nopeuserot, vaarallisimmat sellaiset, eivät ole autoissa eivätkä rajoituksissa eivätkä rajoittimissa.

        Ne ovat kuljettajien korvien välissä. Ja juuri siksi niitä rajoittimia tarvitaan. Kun nuppi ei pelaa niin on parempi että auto rajoittaa.

        Iveconi linja-autoksi niin mun ei tarvitse maksaa edes käyttövoimaveroa ja saan ajaa satasta. Ei siinä kyllä paljon ole tilaa tavarankuljetuseenkaan mutta en sitä paljoa tarvitsekkaan. Eli ei niillä rajoituksilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, samalla ajoneuvolla erilaiseksi rekisteröitynä saa ajaa eri nopeutta.


      • Riemastunut
        rekistöröin kirjoitti:

        Iveconi linja-autoksi niin mun ei tarvitse maksaa edes käyttövoimaveroa ja saan ajaa satasta. Ei siinä kyllä paljon ole tilaa tavarankuljetuseenkaan mutta en sitä paljoa tarvitsekkaan. Eli ei niillä rajoituksilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa, samalla ajoneuvolla erilaiseksi rekisteröitynä saa ajaa eri nopeutta.

        Ei se nyt ihan noin yksinkertaisesti mene. 100 km/h edellyttää abseja ja kaksia turvatyynyjä.

        Eroa on kokonaismassassakin - eiköhän kuorma-autossa kuormaa ole rutosti enemmän kuin "linja-autossa". Jos vaikka kymmenen keskivertokansalaista istuu kyydissä niin rahtia on 700 - 800 kg. Samassa vehkeessä kuorma-autona on hereästi tuplat, ellei kolminkertainenkin määrä.

        Ei se kuulkaa mollot nyt ihan niin mene että jos maksaa 60 tonnin maantiejunasta täydet cautoverot niin siitä tulee turvallinen henkilöauto, hahaah.


      • tainnut
        Riemastunut kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin yksinkertaisesti mene. 100 km/h edellyttää abseja ja kaksia turvatyynyjä.

        Eroa on kokonaismassassakin - eiköhän kuorma-autossa kuormaa ole rutosti enemmän kuin "linja-autossa". Jos vaikka kymmenen keskivertokansalaista istuu kyydissä niin rahtia on 700 - 800 kg. Samassa vehkeessä kuorma-autona on hereästi tuplat, ellei kolminkertainenkin määrä.

        Ei se kuulkaa mollot nyt ihan niin mene että jos maksaa 60 tonnin maantiejunasta täydet cautoverot niin siitä tulee turvallinen henkilöauto, hahaah.

        osata lukea oikein. Sanoin et rekisteröin linja-autoksi 9 1. En tarvitse tavaratilaa koska auto on joka päivessä käytössä omassa ajossa kuten henkilöauto. Tarvittaessa vaan voi ottaa enemmän kavereita kyytiin. Absit ja turvatyynyt löytyy jo tänä päivänä aivan vakiona varmaan kaikista autoista, että vedähän välillä happea poju.


      • Riemastunut
        tainnut kirjoitti:

        osata lukea oikein. Sanoin et rekisteröin linja-autoksi 9 1. En tarvitse tavaratilaa koska auto on joka päivessä käytössä omassa ajossa kuten henkilöauto. Tarvittaessa vaan voi ottaa enemmän kavereita kyytiin. Absit ja turvatyynyt löytyy jo tänä päivänä aivan vakiona varmaan kaikista autoista, että vedähän välillä happea poju.

        Happea joutuu kyllä vetämään! Siis että joku ostaa 1 9 linja-auton "joka...omassa ajossa kuten henkilöauto".

        Tervepäinen ostaa henkilöauton jos henkilöautoa tarvitsee. Tavaraa kuljettva ostaa pakettiauton, ja enemmän tai painavampaa tavaraa kuljettava ostaa kuorm-auton.

        Mutta että ihan itsekseen ja yksikseen ajelee linja-autolla! Komeeta ja pimeetä, mutta huvinsa kullakin.

        Tämä palsta on otsikkonsa mukaisesti pakettiautopalsta. Bussikuskit kuuluvat muuhun porukkaan. Että tervemenoa!

        Toistaiseksi pakettiautoissa ei edellytetä nopeudenrajoitinta. Siitä rajoittimesta tämä kesustelu liikkeelle lähti. Kunnes tuli tämä bussikuski mukaan outoine juttuineen.


      • jones_78
        Riemastunut kirjoitti:

        Tyypillinen tyhmä suomalainen, kaltaisesi, säästää väärässä paikassa eli rekisteröi pakunsa kuorma-autoksi, ja vaatii sitten pakujen oikeudet.

        Eikä se ihan noin yksinkertaista ole kuin yksinkertaisena esität: ongelman muodostavat 4- 5 tonniset peltiumpikoppikuorma-autot, siis isot Sprintterit, Ivecot etc. Mistäs sinä yliviisas tiedät että mitä ne painavat, ja että niillä vain tyhjänä ajetaan 100 km/h (siis 120 km/h käytännössä)? Et mistään. Ja jos tommosella autolla tyhjänä ajellaan, niin miksi hitossa kukaan sellaisen ostaisi? Työkaluja nämä ovat, paitsi ilmeisesti sulle.

        Aika kaukaa haettua toi tappajabussijuttu sulla. Taidat olla aika kaukaa haettu koko tyyppi?

        Juttu on kuules kovin yksinkertainen: on olemassa laki, ja lakia pitää noudattaa. Kun mun pakuni suurin sallittu nopeus on 100 km/h, niin en yhtään kilju vastaan jos siihen laki jossain vaiheessa vaatii rajoittimen tuolle nopeudelle.

        Piittaamattomuus laista on sun kaltaisesti avulla lisääntymässä. Oikein sanomalehden asiantuntijajutussa joku matkailuauton omistaja ylpeänä esitteli että ei tällä jalkoihin jää kun kulkee 155 kevyesti. Kuitenkin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 80 km/h, oli sitten abseja tai airbaggeja mikä määrä tahansa.

        Minä kun olen ihan täysjärkinen ammattimies niin minulle ei tuota ongelmaa hyväksyä lakeja ja asetuksia. Ja kun olen järkimies, mitä sinä ehkä et ole, niin en ajele kevytkuorma-autolla tyhjää. Kuljetan tavaraa, maksimikantavuuden verran. Se on tehokkuutta ja järjen käyttöä.

        On minulla nytkin kevytkuorma-auto, pakun lisäksi, ihka uusi ja 7 hengen ohjaamolla, enkä yhtään kiukuttele siitä rajoittimesta. Koska se on kuorma-auto.

        Ei voi kuin hämmästellä tätä kansamme erään osan tarvetta asettua lain yläpuolelle. Jos laki on väärä, on lakia muutettava, mutta ei rikottava.

        Yrität niin kovin tuttuun tapaan vedota nopeuserojen vaarallisuuteen. Omassa alkuperäisessä kommentissani viittasin vaarallisiin ylinopeuksiin MOOTTORITEILLÄ. Jos noudatta moottoritiellä lakia, ja ajat sen peltilelukuorkkis kanssa kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla rekkaletkassa, et muodosta mitään vaaraa kenellekään.

        Kokeilehan! Ja kokeiles käyttää sitä autoas (jos sulla sellainen on) kuorman kulkjettamiseen. Terveisiä voi tajella henkilöautolla, jolla moottoritiellä saat ajaa ihan laillisesti 120 km/h.

        Taitaapi kaverilla olla "vähän" ongelmia itsensä kanssa...


      • ero?
        Riemastunut kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin yksinkertaisesti mene. 100 km/h edellyttää abseja ja kaksia turvatyynyjä.

        Eroa on kokonaismassassakin - eiköhän kuorma-autossa kuormaa ole rutosti enemmän kuin "linja-autossa". Jos vaikka kymmenen keskivertokansalaista istuu kyydissä niin rahtia on 700 - 800 kg. Samassa vehkeessä kuorma-autona on hereästi tuplat, ellei kolminkertainenkin määrä.

        Ei se kuulkaa mollot nyt ihan niin mene että jos maksaa 60 tonnin maantiejunasta täydet cautoverot niin siitä tulee turvallinen henkilöauto, hahaah.

        tuli just ostettua Jumpperi kKa,ja painoerohan sillä ja pakulla on Ainoastaan paperilla - 50kg


      • hullu !!!
        Riemastunut kirjoitti:

        Tyypillinen tyhmä suomalainen, kaltaisesi, säästää väärässä paikassa eli rekisteröi pakunsa kuorma-autoksi, ja vaatii sitten pakujen oikeudet.

        Eikä se ihan noin yksinkertaista ole kuin yksinkertaisena esität: ongelman muodostavat 4- 5 tonniset peltiumpikoppikuorma-autot, siis isot Sprintterit, Ivecot etc. Mistäs sinä yliviisas tiedät että mitä ne painavat, ja että niillä vain tyhjänä ajetaan 100 km/h (siis 120 km/h käytännössä)? Et mistään. Ja jos tommosella autolla tyhjänä ajellaan, niin miksi hitossa kukaan sellaisen ostaisi? Työkaluja nämä ovat, paitsi ilmeisesti sulle.

        Aika kaukaa haettua toi tappajabussijuttu sulla. Taidat olla aika kaukaa haettu koko tyyppi?

        Juttu on kuules kovin yksinkertainen: on olemassa laki, ja lakia pitää noudattaa. Kun mun pakuni suurin sallittu nopeus on 100 km/h, niin en yhtään kilju vastaan jos siihen laki jossain vaiheessa vaatii rajoittimen tuolle nopeudelle.

        Piittaamattomuus laista on sun kaltaisesti avulla lisääntymässä. Oikein sanomalehden asiantuntijajutussa joku matkailuauton omistaja ylpeänä esitteli että ei tällä jalkoihin jää kun kulkee 155 kevyesti. Kuitenkin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 80 km/h, oli sitten abseja tai airbaggeja mikä määrä tahansa.

        Minä kun olen ihan täysjärkinen ammattimies niin minulle ei tuota ongelmaa hyväksyä lakeja ja asetuksia. Ja kun olen järkimies, mitä sinä ehkä et ole, niin en ajele kevytkuorma-autolla tyhjää. Kuljetan tavaraa, maksimikantavuuden verran. Se on tehokkuutta ja järjen käyttöä.

        On minulla nytkin kevytkuorma-auto, pakun lisäksi, ihka uusi ja 7 hengen ohjaamolla, enkä yhtään kiukuttele siitä rajoittimesta. Koska se on kuorma-auto.

        Ei voi kuin hämmästellä tätä kansamme erään osan tarvetta asettua lain yläpuolelle. Jos laki on väärä, on lakia muutettava, mutta ei rikottava.

        Yrität niin kovin tuttuun tapaan vedota nopeuserojen vaarallisuuteen. Omassa alkuperäisessä kommentissani viittasin vaarallisiin ylinopeuksiin MOOTTORITEILLÄ. Jos noudatta moottoritiellä lakia, ja ajat sen peltilelukuorkkis kanssa kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla rekkaletkassa, et muodosta mitään vaaraa kenellekään.

        Kokeilehan! Ja kokeiles käyttää sitä autoas (jos sulla sellainen on) kuorman kulkjettamiseen. Terveisiä voi tajella henkilöautolla, jolla moottoritiellä saat ajaa ihan laillisesti 120 km/h.

        Kyllä tollasia ihmisiä on tää maa pullollaan.Riemastunut on selvästi jo lapsena opetettu pelkäämään polliisia ja noudattamaan joka hemmetin sääntöä. Kai muistat korjata heti lautaen pöydästä ja korjata sukat ja muut vaatteesi siististi viikattuna sille jakkaralle mihin isäsikin ne aina viikkasi... Kyllä teitä tarvitaan tässä maassa. Saakelin hullu!!


      • asentaja ässä

        niinhän se on että 2001 ja nuorempiin yli 3500kg painaviin kuormautoihin on asennettava rajoitin.


      • masa11

        jos yhdistelmän paino ylittää 3.5 tonnia vaatii henkilöautokorttiin pikku e ja silläkin saa vetää vain pientä kärryä kyllä 3 tonnin peräkärry vaatii rekka kortin jos sinulla ei ole huomaat sen sitten seuraavalla kertaa ku ratsiaan joudut ja on asian tunteva poliisi korttia katsomassa..


      • Osta mopo

        Olisko havaittavissa kateutta


      • HALVATUN SOSIALISMI
        Riemastunut kirjoitti:

        Tyypillinen tyhmä suomalainen, kaltaisesi, säästää väärässä paikassa eli rekisteröi pakunsa kuorma-autoksi, ja vaatii sitten pakujen oikeudet.

        Eikä se ihan noin yksinkertaista ole kuin yksinkertaisena esität: ongelman muodostavat 4- 5 tonniset peltiumpikoppikuorma-autot, siis isot Sprintterit, Ivecot etc. Mistäs sinä yliviisas tiedät että mitä ne painavat, ja että niillä vain tyhjänä ajetaan 100 km/h (siis 120 km/h käytännössä)? Et mistään. Ja jos tommosella autolla tyhjänä ajellaan, niin miksi hitossa kukaan sellaisen ostaisi? Työkaluja nämä ovat, paitsi ilmeisesti sulle.

        Aika kaukaa haettua toi tappajabussijuttu sulla. Taidat olla aika kaukaa haettu koko tyyppi?

        Juttu on kuules kovin yksinkertainen: on olemassa laki, ja lakia pitää noudattaa. Kun mun pakuni suurin sallittu nopeus on 100 km/h, niin en yhtään kilju vastaan jos siihen laki jossain vaiheessa vaatii rajoittimen tuolle nopeudelle.

        Piittaamattomuus laista on sun kaltaisesti avulla lisääntymässä. Oikein sanomalehden asiantuntijajutussa joku matkailuauton omistaja ylpeänä esitteli että ei tällä jalkoihin jää kun kulkee 155 kevyesti. Kuitenkin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 80 km/h, oli sitten abseja tai airbaggeja mikä määrä tahansa.

        Minä kun olen ihan täysjärkinen ammattimies niin minulle ei tuota ongelmaa hyväksyä lakeja ja asetuksia. Ja kun olen järkimies, mitä sinä ehkä et ole, niin en ajele kevytkuorma-autolla tyhjää. Kuljetan tavaraa, maksimikantavuuden verran. Se on tehokkuutta ja järjen käyttöä.

        On minulla nytkin kevytkuorma-auto, pakun lisäksi, ihka uusi ja 7 hengen ohjaamolla, enkä yhtään kiukuttele siitä rajoittimesta. Koska se on kuorma-auto.

        Ei voi kuin hämmästellä tätä kansamme erään osan tarvetta asettua lain yläpuolelle. Jos laki on väärä, on lakia muutettava, mutta ei rikottava.

        Yrität niin kovin tuttuun tapaan vedota nopeuserojen vaarallisuuteen. Omassa alkuperäisessä kommentissani viittasin vaarallisiin ylinopeuksiin MOOTTORITEILLÄ. Jos noudatta moottoritiellä lakia, ja ajat sen peltilelukuorkkis kanssa kiltisti oikeanpuoleisella kaistalla rekkaletkassa, et muodosta mitään vaaraa kenellekään.

        Kokeilehan! Ja kokeiles käyttää sitä autoas (jos sulla sellainen on) kuorman kulkjettamiseen. Terveisiä voi tajella henkilöautolla, jolla moottoritiellä saat ajaa ihan laillisesti 120 km/h.

        Täyttä sontaa kaikki nopeudenrajoittimet. Sellaisia ei pitäisi olla missään autoissa. Opetettaisiin ennemmin ihmiset ajamaan autokoulussa ja käyttämään tervettä järkeä liikenteessä. Sen sijaan ihmisiä holhotaan nykyään kaikella, kuten peltipoliiseilla, jotka ovat pelkkä valtion kylmä RAHASAMPO.


      • Anonyymi
        asentaja ässä kirjoitti:

        niinhän se on että 2001 ja nuorempiin yli 3500kg painaviin kuormautoihin on asennettava rajoitin.

        Niinhän se on ettei ihan kaikkiin ole pakko. Riippuen erinäisistä hyväksynnöistä. Esimerkiksi tiettyä amerikkalaista pickuppia saa tietyn vuosimallisena (2003) ilman nopeudenrajoitin vaatimusta.


    • seppo

      Omaani laitettiin juuri katsastukseen rajotin-> kustannus 800€.

      • tehtiin

        niin ja mikä merkki?


      • transit 350l125
        tehtiin kirjoitti:

        niin ja mikä merkki?

        Transiitissa pitäisi olla pelkkä ohjelmointi, näin huollossa sanoivat. Se on ohjelmoitu nyt 160km/h.


      • espi
        transit 350l125 kirjoitti:

        Transiitissa pitäisi olla pelkkä ohjelmointi, näin huollossa sanoivat. Se on ohjelmoitu nyt 160km/h.

        juu sama se on sprintteris pelkkä ohjelmoini ja se maksaa 150€tällä hetkel rajoitettu 160km/h


    • jaskalla

      mistä tämmönen huhu on lähteny liikenteeseen

      • asentaa

        Tampereen suunnalla.


      • laittoi
        asentaa kirjoitti:

        Tampereen suunnalla.

        minulle ja kävi työmaallamme tekemässä homman. Hintakaan ei ollut paha kun pakettiin sai vakionopeussäätimen samalla.


    • Yrittäjä

      Nyt päättäjät meivaat nopeudenrajoitimen henkilö-autoihin 120km miten paljon maksaa ?uudemmissa se on helpoa kun vakionopeudensäädin ei kun ohjolmoi 120km entäs näissä vanhoissa röppänöissä ,tuleehan siitä valtiolle rahaa veroina ,saa nähdä suunitteilla 2015 aikana.

      • Gimmi samting

        No ei tietenkään rajoitinta voida takautuvasti henkilöautoihin vaatia, ei vaadittu kuorma-autoihinkaan jos oli mekaaninen kaasu....

        Lisäksi Suomessa ei ole henkilöautoille rakenteellista maksiminopeutta, joten rajoitinpakko ei siksikään toimi...

        Noi rajoittimet/rajoitukset nyt eivät liity turvallisuuteen mitenkään

        Otetaan esim Fiat Ducato Maxi, jossa on istumapaikat kolmelle, kokonaispaino 3500-3510 kg

        Ihan kukkaron paksuudesta kiinni minkä nopeuden "ostaa" eli 80km/h 100km/h tai 120km/h

        Eli mitä enemmän maksaa veroja, sitä kovemmin saa ajaa, vaikka itse autoa ei muuteta lainkaan...

        Jos on tarpeeksi paksu kukkaro, voi ostaa vaikka 15000 kilon kuorma-autoon 120km/h nopeuden... tosin summat on sistä luokkaa, että se on ihan vain teoreettinen mahdollisuus


      • Jotakin rajaa hei!
        Gimmi samting kirjoitti:

        No ei tietenkään rajoitinta voida takautuvasti henkilöautoihin vaatia, ei vaadittu kuorma-autoihinkaan jos oli mekaaninen kaasu....

        Lisäksi Suomessa ei ole henkilöautoille rakenteellista maksiminopeutta, joten rajoitinpakko ei siksikään toimi...

        Noi rajoittimet/rajoitukset nyt eivät liity turvallisuuteen mitenkään

        Otetaan esim Fiat Ducato Maxi, jossa on istumapaikat kolmelle, kokonaispaino 3500-3510 kg

        Ihan kukkaron paksuudesta kiinni minkä nopeuden "ostaa" eli 80km/h 100km/h tai 120km/h

        Eli mitä enemmän maksaa veroja, sitä kovemmin saa ajaa, vaikka itse autoa ei muuteta lainkaan...

        Jos on tarpeeksi paksu kukkaro, voi ostaa vaikka 15000 kilon kuorma-autoon 120km/h nopeuden... tosin summat on sistä luokkaa, että se on ihan vain teoreettinen mahdollisuus

        Nyt Gimmi ota iisisti! Ei kai nyt sentään 15000kg autoon saada 120km/h vauhtia?


      • gt t g
        Jotakin rajaa hei! kirjoitti:

        Nyt Gimmi ota iisisti! Ei kai nyt sentään 15000kg autoon saada 120km/h vauhtia?

        Jaa kui ei voi saada?

        Eikös henkilöauton määritelmä ole että maks 9 paikkaa??? kaikki kuorma-autot täyttää ton ehdon :)

        Painorajaa tai sitten rakenteellista nopeusrajoitustahan ei täyden autoveron henkilöautoilla ole lainkaan...

        Joskus olen tuolle operaatiolle täällä laskenut vuosi- ja kertakohtaiset kustannukset, joten se on on vain mahdollisuus, jota kukaan ei käytä, koska kukaan ei maksa pelkästä nopeudsta noin paljoa lisääntyneestä kulutuksesta

        Voit vian kuvitella mitä joku 15000 kilonen Atego tykkäis ku sillä luukuttais 120km/h motarilla xD


      • y6 h 5
        gt t g kirjoitti:

        Jaa kui ei voi saada?

        Eikös henkilöauton määritelmä ole että maks 9 paikkaa??? kaikki kuorma-autot täyttää ton ehdon :)

        Painorajaa tai sitten rakenteellista nopeusrajoitustahan ei täyden autoveron henkilöautoilla ole lainkaan...

        Joskus olen tuolle operaatiolle täällä laskenut vuosi- ja kertakohtaiset kustannukset, joten se on on vain mahdollisuus, jota kukaan ei käytä, koska kukaan ei maksa pelkästä nopeudsta noin paljoa lisääntyneestä kulutuksesta

        Voit vian kuvitella mitä joku 15000 kilonen Atego tykkäis ku sillä luukuttais 120km/h motarilla xD

        Tuli muuten vähän väärää tietoa

        Siis henkilöauton määritelmä on pituus 12 metriä leveys 2,5 metriä ja korkeus 4,2 metriä ja maks 9 paikkaa

        Kuormaautot saa olla taasen 2,6 leveitä, joten tuosta saattaa asia joissain kuorma-autoissa jäädä kiinni, ettei voisi muutoskatsastaa henkilöautoksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe