MIKSI ON MONIA SEURAKUNTIA ?
Kaikki kristilliset kirkot perustavat opetuksensa Raamattuun.
Kirkkojen ja seurakuntien opilliset käsitykset poikkeavat kuitenkin toisistaan.
Kaikki sanovat opettavansa Raamattua. Miksi on niin monia seurakuntia?
Syy löytyy lähinnä ihmisen omasta tahdosta.
Jo osa alkuseurakunnasta luopui pois alkuperäisestä totuudesta. (1 Tim 3:15) Luopumus tapahtui tekemällä sovitteluja ja kompromisseja maallisen vallan kanssa. Paavali varoitti tästä etukäteen. (2 Tess 2:3-12, Apt 20:28-30) (Snl 16:25)
Kautta aikojen ihminen on halunnut olla viisas, jopa Luojaansakin viisaampi.
Tämänkin päivän uskonnon opetukseen asti sisältyy antiikin kreikan filosofian opetusta, mm. opissa sielun kuolemattomuudesta. (Platon, filosofikoulun rehtori 387 ekr) Ihmisen oma “viisaus” ottaa paikkaansa Raamatun totuudelta.
Ihminen ajautui, ja ajautuu tänäänkin usein yhä kauemmaksi pois Raamatun totuudesta.
Pimeä keskiaika (538-1798=1260 vuotta) oli ihmiskunnan historian varmasti surullisin aika. (Matt 24:15, 21-22, 9-12, Ilm 11:2-3, 12:14, Dan 7:25)
Silloin uskontoa opetettiin väkisin. Maallinen ja kirkollinen valta määräsivät ihmisen omantunnon kysymyksistä miten oli pakko uskoa.
Ne jotka olivat uskollisia Jumalalle maallisien kumarrettavien sijaan, joutuivat inkvisitiolaitoksen kidutuspenkkeihin. Näissä kidutusvälineissä oli saatanan ja ihmisen mielikuvitus valloillaan keinoissa miten kiduttaa ihmistä julmimmin ja pidempään. Syntyi myös oppi ihmisen ikuisesta kidutuksen tuskista helvetin tulessa.
Vastaavanlainen pakkovaltainen luopumus ja uskonnollinen eksytys tulee tapahtumaan Raamatun mukaan ajan lopullakin. (Ilm 13)
Uskonpuhdistus toi helpotuksen, ja mahdollisti Raamatunkäännökset latinasta eri kielille. Kun joku vilpitön totuuden tutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi kuulijajoukko. Näin syntyi uusia seurakuntia.
Uskonpuhdistajia oli useita. (mm. Pierre Valdes, Hieronymus, John Wycliff, Jan Hus, Martin Luther, Calvin Jean, Knox, Latimer, Melancthon, Zwingli, Ellen G. White)
Uskonpuhdistajien perustamat seurakunnat jäivät kuitenkin siihen tiedon tasoon, mihin perustajat ne veivät ja jättivät. Hetken kuluttua tuli uusi uskonpuhdistaja, joka löysi Raamatusta uutta valoa aina lisää. Adventtikirkko oli uskonpuhdistusliikkeistä viimeisiä tai viimeisin.
Adventtikirkolla olikin heti käytettävissään kaikki uskonpuhdistajien aikaisemmin löytämä totuuden valo. Profetian Hengen valo toi lisää tietoa Raamatusta. (2 Piet 1:19-21, 1 Kor 14:1,3-5)
Jumala on siunannut kaikkia uskonpuhdistusliikkeitä niiden hyvän pyrkimyksen vuoksi. Uskonpuhdistajat kaipasivat ja etsivät totuutta ja puhdasta Raamatun oppia.
Monet seurakunnat ovat syntyneet Amerikassa. Miksi?
Euroopassa uskonpuhdistuksen aikoihin kristittyjä vainottiin ankarasti. Uskonpuhdistajat kuolivatkin tavallisesti roviolla kieltäydyttyään inkvisitiolaitoksen vaatimista myönnytyksistä uskonsa suhteen. Martin Luther piileskeli hyväntekijänsä luona Wartburgin linnassa, ja kaiketi näin vältti polttorovion.
Amerikassa oli maan perustuslain mukaan uskonnon vapaus, ja tässä on syy monien kirkkojen maailmanvalloitukseen Amerikasta käsin. Sankoin joukoin kristityt pakenivat Euroopasta Amerikkaan. Tietenkin missä on uskovia ja totuuden etsijöitä paljon, perustetaan myös uskovien ryhmiä.
Adventtiliike uskonpuhdistusliikkeenä on jo lähes kaikissa maailman maissa. Vain 8% Adventtikirkon jäsenistä asuu Amerikassa. (Matt 28:18-20) Vain muslimimaiden rajoilla on tungosta, kun kristityt odottavat maihin pääsyä vielä toistaiseksi.
Erilaisia opinkäsityksiä syntyy kun ihmiset ovat eri mieltä. Jo alkuseurakunnassa syyllistyttiin lahkolaisuuden syntiin.(1 Kor 1:10-13, 3:3-9)
Yksikään kirkko tai seurakunta ei ole alkuseurakunnan seuraaja, ja siksi kaikki ovat karkeasti ajatellen “lahkoja.” Lahkolaisuuden synti kuitenkin tarkoittaa seurakunnan sisäistä jakaantumista. Monet kirkot ovatkin jakaantuneet useiksi erilaisiksi liikkeiksi.
Alkuseurakunnassa osa jäi totuudelle uskollisiksi, mutta heidät vainottiin ensimmäisellä vuosisadalla lähes sukupuuttoon. Kuitenkin pieniä ryhmiä on aina ollut läpi maailmanhistorian, jotka säilyttivät ankeidenkin vainojen ja olojen keskellä Raamatun totuuden. (mm. valdolaisliike v. 1176 lähtien)
Jeesus Kristus on kristinuskon perustaja ja koko Raamatun ydin ja keskushenkilö.
Kaikki Jeesuksen lampaat eivät ole yhdessä laumassa. (Joh 10:16, Ilm 14:6-12)
Ajan lopulla kristikunta jakaantuu kahtia. (Ilm 13) Jeesus kokoaa lampaansa yhteen laumaan. Tässä laumassa julistetaan lopunajan sanomaa, jossa on profetian Henki. (Ilm 19:10, 12:17, 18:4)
Lisää aiheeseen liittyvää:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
- “Ristillä kumoutuneet käskyt ja lopunajan harha-oppi” Osasto 4
- “Ihmisten tekemät filosofiat ja todellinen elämänviisaus” Os.5
- “Mitä usko on?” Os.5
- “Pyhitys maailmassa” Os.5
- “Miten Jumalan kansa yhdistyy yhdeksi laumaksi? Jeesuksen muut lampaat” Os.7
- “Mikä on oikea uskonto?” Os. 7
- “Adventtikirkon synty” Os.7
- “Lahkot. Mitä tarkoittaa lahkolaisuus?” Os.7
- “Seurakuntayhteyden tarpeellisuus” Os. 7
- “Evankeliumin oikea opetus” Os. 7
- “Pilkkaajat lopun aikana” Os. 9
- “Aikamme nyt, mitä Jeesus ajastamme sanoi?” Os. 9
- “Ajan merkit ja maailman lopun lähestyminen” Os. 9
- “Antikristus” Os.10
- “Hyvien ja pahojen voimien taistelu” Os.10
- “Uusi ja vanha liitto” Os.15
Jumalan siunausta
jari laurila
Miksi on monia seurakuntia?
22
603
Vastaukset
Miksi on monia "seurakuntia"?
Raamattu yksinkertaisesti puhuu eriseuroista, joita oli jo apostoolisena aikana. On ennustettu lopunajasta, että moniaat uskosta luopuvat.
Tyypillinen eriseuralainen on, joka opettaa, että väärässä opissakin, eli jos seuraa vääriä paimenia voi pelastua. Raamattu ei opeta noin:
JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.
Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.
- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys.joten olet väärässä, kun sanot: "Yksikään kirkko tai seurakunta ei ole alkuseurakunnan seuraaja, ja siksi kaikki ovat karkeasti ajatellen “lahkoja.”"
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko on palautettu juuri selllaisena, kuin Kristus se perusti. Se ei ole lahko, sillä se ei ole eronnut mistään muusta. Siinä on 12 apostolin johto ja muut Raamatussa mainitut virat ja niihin kuuluvat valtuudet. Ylösnousseina olentoina ensin Juhannes Kastaja ja sitten Pietari, Jaakob ja Johannes palauttivat pappeuden valtuudet, joihin kuului myös kirkon perustamisen valtuus.
Siinä olet oikeassa, että tapahtui luopumus. Uskonpuhdistajat koettivat puhdistaa uskoa, mutta he eivät huomanneet, että oikea kirkko oli kokonaan hävinnyt maan päältä. Ihmisten usko säilyi, mutta ei kirkko. Siksi mikään uskon puhdistaminen voinut tuoda kirkkoa takaisin, vaan siihen tarvittiin palautus. Palautettu kirkko perustettiin 6.4.1830. Tietoja:
http://www.mormon.org
Oikeassa yläkulmasa on kielivalikko, josta löytyy myös suomi.Rauhaa
Olen lukenut Mormonin kirjan.
Tiedän että olisi haara kirjan mukaan eronnut ja matkannut Amerikkaan.
Ihan mahdollista.
Sitä ei otettaisi vastaan totuutena, ja en voi itsekään olla täysin varma. On uskon asia.
Harmi että lähetyssaarnaajat eivät enää ole Suomessa. He olivat mukavia poikia aina, ja meillä oli aina hauskaa ja mukavaa. Syötiinkin yhdessä usein.
Jumalan siunausta
jari laurilajarlau kirjoitti:
Rauhaa
Olen lukenut Mormonin kirjan.
Tiedän että olisi haara kirjan mukaan eronnut ja matkannut Amerikkaan.
Ihan mahdollista.
Sitä ei otettaisi vastaan totuutena, ja en voi itsekään olla täysin varma. On uskon asia.
Harmi että lähetyssaarnaajat eivät enää ole Suomessa. He olivat mukavia poikia aina, ja meillä oli aina hauskaa ja mukavaa. Syötiinkin yhdessä usein.
Jumalan siunausta
jari laurilaovat edelleen Suomessa, mutta he eivät kulje enää ovelta ovelle samoin kuin ennen. Heidän määräänsä on myös vähennetty, koska mm. entisen NL:n alueella on paljon tehtävää. Lähetyssaarnaajat voi kutsua luokseen mm. kohdasta:
http://www.mormonit.fi/index.php?itemid=22
Siitä voi tilata myös ilmaista aineistoa kuten Mormonin kirjan.
Tietenkin uskonto on uskon asia, mutta tietoakin on tullut paljon lisää. Omasta puolestani voin sanoa tietäväni, että Kristuksen kirkko on palautettu ja Mormonin kirja on toinen todistus hänestä. Silti uskollekin on edelleen sijaa, sillä kaikkea ei ole vielä ilmoitettu.
Hyvää jatkoa! Vaimollani ja minulla on ollut pari oikein hyvää kuntoutusjaksoa Hopeaniemessä, joka lienee edelleen adventistien johdossa.Tapani1 kirjoitti:
ovat edelleen Suomessa, mutta he eivät kulje enää ovelta ovelle samoin kuin ennen. Heidän määräänsä on myös vähennetty, koska mm. entisen NL:n alueella on paljon tehtävää. Lähetyssaarnaajat voi kutsua luokseen mm. kohdasta:
http://www.mormonit.fi/index.php?itemid=22
Siitä voi tilata myös ilmaista aineistoa kuten Mormonin kirjan.
Tietenkin uskonto on uskon asia, mutta tietoakin on tullut paljon lisää. Omasta puolestani voin sanoa tietäväni, että Kristuksen kirkko on palautettu ja Mormonin kirja on toinen todistus hänestä. Silti uskollekin on edelleen sijaa, sillä kaikkea ei ole vielä ilmoitettu.
Hyvää jatkoa! Vaimollani ja minulla on ollut pari oikein hyvää kuntoutusjaksoa Hopeaniemessä, joka lienee edelleen adventistien johdossa.Hei
Pidän tietenekin muiden uskovien seurasta, riippumatta seurakuntayhteydestä.
Keskuudessanne on yksilöinä hyviä kristittyjä, kuten missä tahansa seurakunassa.
Olen kuitenkin löytänyt Raamatun puhtaan opetuksen Adventtikirkosta, ja olen siihen tyytyväinen.
Tämä on hyvä muistaa kun haluaa perille: Ilm 14:12.
Se opettaa ketkä ovat pyhiä lopun aikana.
Minulla on sellainen ongelma että kun kutsun vieraita kotiini muista seurakunnista olemme sulassa sovussa, ja meillä on mukavaa, mutta vaikka miten hoidan suhdettamme kaikessa rakkaudessa ja sovussa ilman että edes koskaan väitelemme, he vaan ykisnkertaisesti aina häipyvät?!
Ne vaan lähtevät.
Voitko kuvitella etten saa edes Jehovantodistajia pysymän luonani, vaika miten olen ystävä ja väittelemättä.
Nekin häipyvät aina kuin tuhka tuuleen, aivan ilman mitn riitoja, ja muilla ihmisillä on vaikeuksia päästä niistä eroon.
Tämä johtuu vain siitä että tunne Raamatun niin hyvin.
Kaikessa rakkaudessa olen ollut ilman mitään riitaa, mutta Raamatun tuntemukseni pelottaa aina kaikki tiehensä.
Ne kokeveat etteivät onnistu minun suhteeni, ja lähtevät, vaikka haluaisin ystäviä pitää muista seurakunnista.
Minä olen normaalia avarakatseisempi ja suvaitsevampi muiden piirien uskovia kohtaan, ja en heitä tuomitse vaan kunnioitan aina vilpittöminä uskovina jos sitä ovat.
Siunausta
jari laurila- Voitto Ramu
pitikö tuohin harhaoppi tänne tulle - no seillähän ei ole sinänsä mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Mitenköhän se Smith jaksoi kantaa ne kultalaatat mukanaan ?
Miksi monia uskonnollisia lahkoja- siksi koska kukin perustaa omansa NÄKYIHINSÄ ja myöhäisempään ilmoitukseen perustuen. - olette
jarlau kirjoitti:
Hei
Keskuudessanne on yksilöinä hyviä kristittyjä, kuten missä tahansa seurakunassa.
Olen kuitenkin löytänyt Raamatun puhtaan opetuksen Adventtikirkosta, ja olen siihen tyytyväinen.
Minulla on sellainen ongelma että kun kutsun vieraita kotiini muista seurakunnista olemme sulassa sovussa, ja meillä on mukavaa, mutta vaikka miten hoidan suhdettamme kaikessa rakkaudessa ja sovussa ilman että edes koskaan väitelemme, he vaan ykisnkertaisesti aina häipyvät?!
Ne vaan lähtevät.
Voitko kuvitella etten saa edes Jehovantodistajia pysymän luonani, vaika miten olen ystävä ja väittelemättä.
Nekin häipyvät aina kuin tuhka tuuleen, aivan ilman mitn riitoja, ja muilla ihmisillä on vaikeuksia päästä niistä eroon.
Kaikessa rakkaudessa olen ollut ilman mitään riitaa, mutta Raamatun tuntemukseni pelottaa aina kaikki tiehensä.
Ne kokeveat etteivät onnistu minun suhteeni, ja lähtevät, vaikka haluaisin ystäviä pitää muista seurakunnista.
Minä olen normaalia avarakatseisempi ja suvaitsevampi muiden piirien uskovia kohtaan, ja en heitä tuomitse vaan kunnioitan aina vilpittöminä uskovina jos sitä ovat.
Siunausta
jari laurilaAdventismi on kopioinut oppejaan mormoneilta. Adventismi on mormonien ja jehovien välimuoto.
Voitto Ramu kirjoitti:
pitikö tuohin harhaoppi tänne tulle - no seillähän ei ole sinänsä mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Mitenköhän se Smith jaksoi kantaa ne kultalaatat mukanaan ?
Miksi monia uskonnollisia lahkoja- siksi koska kukin perustaa omansa NÄKYIHINSÄ ja myöhäisempään ilmoitukseen perustuen.sille, että olemme kristillinen kirkko on tässä:
http://www.mormoni.net/artikkelit/art_kolminaisuus.htm
Mitä perusteita sinulla on siihen, että emme olisi?- Voitto Ramu
olette kirjoitti:
Adventismi on kopioinut oppejaan mormoneilta. Adventismi on mormonien ja jehovien välimuoto.
maanpäälinen taivas , kuoleva sielu esimerkiksi.
Lakiin turvava oppi kaikkiaankin. - Voitto Ramu
Tapani1 kirjoitti:
sille, että olemme kristillinen kirkko on tässä:
Mitä perusteita sinulla on siihen, että emme olisi?Mormonien jeesus ei ole Raamatun ilmoittaman Kristus, Messias.
Huuhaa-oppia koko mormonismi. Lukekaapa vaikka Pentti Maijasen kirja "pääsin irti mormoneista"
Mormonien historiasta löytyy myöskin paljon tietoa tuoat antikristuksen opista. olette kirjoitti:
Adventismi on kopioinut oppejaan mormoneilta. Adventismi on mormonien ja jehovien välimuoto.
rauhaa
Tämän saa aina kuulla jos hyväksyy muiden piirien uskovia.
Minullöa on oma vakaumus ja periaate täsäs kysymyksesä, etten ala uskonvainoihin.
Minä tunne näiden seurakuntien opit tasan tarkkaan kun olen ne kaikki tutkinut tarkkaan, ja voin vakuuttaa ettei adventtikirkon oppi ole yhtä siten kuin esität.
Tuo on aivan tyypillinen raktio päästä haukkumaan täällä, kun ehkä ei Raamattua kai tunne sen vertaa että osaisi mitenkään perustella tuomioitaan.
Mitäs sanot kun käyn luterilaisen kirkon ehtoollisella kerran vuodessa eräässä tilaisudessa, ja nautin kovasti ohjelmasta?
Mites nyt suu pannaan?
Tai että osallistun yhteiskristillisiin tilaisuuksiin.
Tai että kirjoitin helluntaikirkon johtajalle?
Sopivatko nämä Sinulle, vai miten minun tulee menetellä?
Siunausta, ja Hyvää kevättä
jari laurilaVoitto Ramu kirjoitti:
Mormonien jeesus ei ole Raamatun ilmoittaman Kristus, Messias.
Huuhaa-oppia koko mormonismi. Lukekaapa vaikka Pentti Maijasen kirja "pääsin irti mormoneista"
Mormonien historiasta löytyy myöskin paljon tietoa tuoat antikristuksen opista.http://www.mormoni.net/artikkelit/pim/pim.htm
Tuossa on oikaisua Maljasen kirjaan. Koko kirja ei tuossa klinkissä ole oikaistuna ainakaan vielä, mutta temppeliä koskeva luku on siinä kokonaan.
Miksi luulet, että "Mormonien jeesus ei ole Raamatun ilmoittaman Kristus, Messias"? - Kyllä hän on aivan sama kuin Raamatussa ilmotettu, mutta uskontunnustusten mukainen kummallinen kolminaisuusjumala hän ei ole. Mitä tarkoitat tällä: "Mormonien historiasta löytyy myöskin paljon tietoa tuoat antikristuksen opista."?jarlau kirjoitti:
Hei
Ne vaan lähtevät.
Siunausta
jari laurilajoskus tiedoillamme. Koetan omalta osaltani välttää sitä, että nujertaisin toisen vakaumuksellani ja pysin siihen, että henkilö itse saisi niistä Hengen kautta oivalluksia.
En varmaan tunne kirjoituksia niin hyvin kuin sinä, mutta vakaumukseni on vahva. Se on vahvistunut jo yli 46 vuotta. Meidän olisi vaikea keskustella siksi, ettei sinulla on vakaumusta Mormonin kirjan totuudesta ja kirkon palautuksesta.
Minulle Mormonin kirja ja muut myöhemmät ilmoitukset ovat yhtä suurta ja selvempää uskonnollista totuutta kuin Raamatussa oleva. Silti on kysymys aivan samasta. Myöhemmät ilmoitukset selventävät monia Raamatun kohtia. Yksi suuri eroavuuus muuhun kristillisyyteen on kolminaisuusopissa. Se on epäraamatullinen.Tapani1 kirjoitti:
joskus tiedoillamme. Koetan omalta osaltani välttää sitä, että nujertaisin toisen vakaumuksellani ja pysin siihen, että henkilö itse saisi niistä Hengen kautta oivalluksia.
En varmaan tunne kirjoituksia niin hyvin kuin sinä, mutta vakaumukseni on vahva. Se on vahvistunut jo yli 46 vuotta. Meidän olisi vaikea keskustella siksi, ettei sinulla on vakaumusta Mormonin kirjan totuudesta ja kirkon palautuksesta.
Minulle Mormonin kirja ja muut myöhemmät ilmoitukset ovat yhtä suurta ja selvempää uskonnollista totuutta kuin Raamatussa oleva. Silti on kysymys aivan samasta. Myöhemmät ilmoitukset selventävät monia Raamatun kohtia. Yksi suuri eroavuuus muuhun kristillisyyteen on kolminaisuusopissa. Se on epäraamatullinen.Rauhaa ja kiitos
Minä olen tavannut mormonikirkon yhteyden kristittyjä, ja ovat monet tosi hyviä kristittyjä, jos nyt niin ihmisistä saa sanoa.
Kyllä paljo tieto ja viisaus ärsyttää ennenpitkää toista.
Mitä tarkoitat "kominaisuusopilla" tässä kun kerrot. En ymmärtänyt.
Minä olen tyytyväinen A-kirkon teologiaan, ja se on Raamatun kanssa mielestäni parhaiten sovussa.
Se tietenkin aiheuttaa etten etsi enää muuta, mutta ei minulla ole vastaan muita uskovia, oli piirissä missä tahansa, kunhan on vilpitön opilleen.
Siunausta
Rauhaa ja kiitos
Minä olen tavannut mormonikirkon yhteyden kristittyjä, ja ovat monet tosi hyviä kristittyjä, jos nyt niin ihmisistä saa sanoa.
Kyllä paljo tieto ja viisaus ärsyttää ennenpitkää toista.
Mitä tarkoitat "kominaisuusopilla" tässä kun kerrot. En ymmärtänyt.
Minä olen tyytyväinen A-kirkon teologiaan, ja se on Raamatun kanssa mielestäni parhaiten sovussa.
Se tietenkin aiheuttaa etten etsi enää muuta, mutta ei minulla ole vastaan muita uskovia, oli piirissä missä tahansa, kunhan on vilpitön opilleen.
Siunausta
jari laurilakolminaisuusopilla sitä, joka on luotu Athanasiuksen uskontunnustuksessa. Sen mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kyllä eri persoonia, mutta sama olemus ja olento. Kaikkia tulee palvella yhdessä eikä persoonia saa erotella.
Oppimme mukaan he muodostavat kyllä jumaluuden, jota sanotaan joskus yhdeksi Jumalaksi, mutta kukin on silti erillinen toisistaan. He ovat yksimielisiä ja siinä mielessä yhtä, mutta he eivät ole yksi ja sama olento.
Stefanus näki täynnä Pyhää Henkeä Isän ja Pojan. Poika seisoi Isän oikealla puolella. Se on näin selvää. Poika oli kaikessa alisteinen Isälle ja teki hänen tahtonsa. Meidän tulee rukoilla Isää Pojan nimessä ja Totuuden Hengessä. Niinpä on tärkeää pitää persoonat erillään, jotta osaisimme ajatella selkeästi. Tämä on jopa lähtökohta oppia tuntemaan Jumala.Tapani1 kirjoitti:
kolminaisuusopilla sitä, joka on luotu Athanasiuksen uskontunnustuksessa. Sen mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kyllä eri persoonia, mutta sama olemus ja olento. Kaikkia tulee palvella yhdessä eikä persoonia saa erotella.
Oppimme mukaan he muodostavat kyllä jumaluuden, jota sanotaan joskus yhdeksi Jumalaksi, mutta kukin on silti erillinen toisistaan. He ovat yksimielisiä ja siinä mielessä yhtä, mutta he eivät ole yksi ja sama olento.
Stefanus näki täynnä Pyhää Henkeä Isän ja Pojan. Poika seisoi Isän oikealla puolella. Se on näin selvää. Poika oli kaikessa alisteinen Isälle ja teki hänen tahtonsa. Meidän tulee rukoilla Isää Pojan nimessä ja Totuuden Hengessä. Niinpä on tärkeää pitää persoonat erillään, jotta osaisimme ajatella selkeästi. Tämä on jopa lähtökohta oppia tuntemaan Jumala.Kiitos
Olemme tästä ihan yhtä mieltä.
Sinausta
Kiitos
Olemme tästä ihan yhtä mieltä.
Sinausta
jari laurilaMeidät mormonit yritetään leimata ei-kristillisiksi juuri siksi, että emme usko kolminaisuusoppiin. Tietääkseni adventisteja pidetään kristillisinä. Vai onko muuta väitetty? Tässä on aihetta käsittelevä artikkeli:
Jos olette noin samaa mieltä mormonien kanssa, niin puuttuu vain se, että saavutamme yksimielisyyden myös palautuksesta! Adventistit ja mormonit voisivat yhdistyä.Tapani1 kirjoitti:
Meidät mormonit yritetään leimata ei-kristillisiksi juuri siksi, että emme usko kolminaisuusoppiin. Tietääkseni adventisteja pidetään kristillisinä. Vai onko muuta väitetty? Tässä on aihetta käsittelevä artikkeli:
Jos olette noin samaa mieltä mormonien kanssa, niin puuttuu vain se, että saavutamme yksimielisyyden myös palautuksesta! Adventistit ja mormonit voisivat yhdistyä.Rauhaa
Ihan rehellisesti sanoen minä en ole nähnyt lukemalla mormonin kirjaa mitään mahdottomuutta etteikö se voisi olla aitoa profetiaa, mutta lukemisesta on kauan, ja en ole tämän päivän ymmärrykselläni sitä tutkinut.
Pyysin kerran että menemme rauhassa läpi sitä, ja vierailevat luonani kerran viikossa, mutta taas sama juttu; Häipyivät kuin tuhka tuuleen, ja koskaan eivät ilmoita lähdöstään etteivät tule enää.
Näin käy aina.
Olen oman seurakuntani yhteydestä täysin varma että se on oikein ja hyvin, ja en sillä mielellä kaipaa, mutta olisi ollut mukavaa muuten vain mielenkiinnosta tutkia, ja pitää muiden seurakuntien uskoviin yhteyttä.
Ne luovuttavat jos näkevät etten ole voitetavissa, vaikka olisin kuinka ystävä.
Kukaan ei ilostuisi jos tutkisin kansanne, sillä juuri mormonin kirjan vuoksi mormoneja pidetään yleisesti "puolikristillisinä."
Itse en ajattele noin, ja seurakunnassamme eräs silloin 88 vuotias veli joka toimi myös vanhimpana joskus sanoi:
"Mormoninit ovat hyviä kristittyjä," ja olen samaa mieltä.
Kuitenkin en ole välttämättä opeista samaa mieltä kaikesta toki.
En ryhdy tässä väittelyyn, enkä ole väitellyt koskaan, vaan rauhassa ja ystävyydessä, mutta löytyy kyllä erimielisyyttä opetuksessa.
En pidä kuolleiden puolesta kastautumista tarpeellisena vaikka sitä harrastettiin joskus 2000 vuotta sitten, ja se selittyy sillä että kirkossanne on sielun kuolematomuusoppi, jota Raamattu ei opeta.
Uutta armonaikaa ei tule.
Paljon on myös ihan uskoon liityvää, mm. että levyt olivat kätkössä, yms.
Myös Smith opetus että lepopäivä on muutettu. Sitä ei ole Raamatun mukaan muutettu!
Emme voisi olla samaa mieltä kaikesta opetuksesta, mutta
lue periaatteeni:
- Raamatun ja uskovien yksimielisyys ei tarkoita että kaikki olisivat samaa mieltä asoista, vaan yksimielisyys on yhteyttä Herrassa!
Tähän olen aina valmis, ja toivoisin ystäviä myös mormonikirkosta. Tosin moni alkaisi karttamaan minua sen vuoksi ja olisivat jotkut kauhuissaan.
En ole ennenkään piitannut ihmisten ennakkoluuloista.
Mormionikirkossa on vilpittömiä Jeesuksen seuraajia paljon.
Tänään minulla on omia asiota, ja ehkä illalla käyn koneella.
Jumalan siunausta
jari laurila
ONKO KUOLEMANJÄLKEISELLE PELASTAUTUMISEN MAHDOLLISUUDELLE JA KIIRASTULEN TAI -PIINAN OPEILLE RAAMATULLISIA PERUSTEITA?
On olemassa erilaisia teorioita joidenka mukaan ihmisen sielu kuolemansa jälkeen kävisi läpi jonkinlaisen puhdistusprosessin? Näitä oppeja on yritetty puolustaa joillakin Raamatun jakeilla, mutta jakeet ovat irroitettuja asiayhteyksistään, eivätkä huomioi Raamatun koko muuta opetusta asiassa. Oppi tietoisuudesta kuoleman jälkeen perustuu ajatukseen, että ihminen on luonnostaan kuolematon. Oppi lähtee paholaisen vaikuttimista, joka spiritismin ja filosofioiden kautta pyrkii saamaan ihmisen uskomaan kuolemansa jälkeiseen pelastuksen mahdollisuuteen. Yleisesti usein uskotaan, että ihminen on taivaassa heti kuoltuaan. Raamattu opettaa että ihminen ei ole tietoisessa tilassa kuolemansa jälkeen.
- Ihmisen hankkeet raukeavat tyhjiin (Ps 146:4)
- "Kuolleet eivät tiedä mitään" (Saarn 9:5-6,10, Jes 38:18-19)
- "Kuolleet eivät ylistä Herraa" (Ps 6:6, 115:17)
Raamatun opetus ylösnousemuksesta raukeaisi tyhjiin jos kuolleet olisivat tietoisessa tilassa.
- "On oleva ylösnousemus, sekä vanhurskasten, että vääräin." (Apt 24:15)
- "Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika jolloin kaikki jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat Hänen äänensä. He nousevat haudoistaan -hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnusemukseen." (Joh 5:28-29, Ilm 20:5-6)
Parannuksentekoon annettu armonaika on tässä ajassa. Raamattu ei missään puhu pelastuksen mahdollisuudesta kuoleman jälkeen.
- "Jokaisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle." (Hepr 9:27)
Syntiinlankeemuksen vuoksi ihminen menetti oikeuden elämään. (1 Moos 2:17) Armonaikaa Kristuksen uhrin vuoksi ihmiskunnalla on ihmisen elinikä lähelle Kristuksen toista tulemusta. Jos ihminen jatkuvasti torjuu Jumalan Hengen vetoomukset kääntymykseen voi armonaika jäädä lyhyemmäksikin ja ihminen paatuu. Periaateessa ihminen voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ikuisen kohtalonsa suhteen elämänsä aikana. (1 Moos 3:14-15, Joh 1:29, Matt 12:31)
Jumalan Henki pitkämielisyydessään vetoaa ihmiseen syntien katumiseksi, kääntymiseksi, parannukseksi ja syntien anteeksiannon mahdollisuuden vuoksi useasti ihmisen elämän aikana. (5 Moos 30:19-20, Ps 95:6-9, Hepr 4:2) Kun ihminen kuulee Jumalan Hengen kutsun, tulisi ihmisen seurata kutsua. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihmisen omatunto tulee Jumalan edessä araksi ja synnistä tietoiseksi. Ihminen kiinnostuu miettimään iankaikkisuuteen liittyviä asioita, Raamattua, Jumalaa, uskoa, jne. Tämä on oikea aika tehdä ratkaisuja jotka kantavat iankaikkisuuteen. Jos ihminen hylkää kutsun, hän paatuu, eikä tämän jälkeen tunne enää synnin surua eikä kiinnostusta iankaikkisuuteen liittyviin asioihin. Kun ihminen kieltäytyy Hengen kutsusta, Raamattu kutsuu sitä Pyhän Hengen pilkaksi, joka on ainoa anteeksiantamaton synti Raamatun mukaan, sillä se käytännössä tarkoittaa ettei ihminen kadu eikä käänny Jumalan Hengen vetoomuksista huolimatta koskaan. (Matt 12:31)
"Jumala on asettanut uuden määräpäivän. Tämän päivän. Jos te tänä päivänä kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne." (Hepr 4:7, 3:8,15, San 28:14, Room 9:18)jarlau kirjoitti:
Rauhaa
Ihan rehellisesti sanoen minä en ole nähnyt lukemalla mormonin kirjaa mitään mahdottomuutta etteikö se voisi olla aitoa profetiaa, mutta lukemisesta on kauan, ja en ole tämän päivän ymmärrykselläni sitä tutkinut.
Pyysin kerran että menemme rauhassa läpi sitä, ja vierailevat luonani kerran viikossa, mutta taas sama juttu; Häipyivät kuin tuhka tuuleen, ja koskaan eivät ilmoita lähdöstään etteivät tule enää.
Näin käy aina.
Olen oman seurakuntani yhteydestä täysin varma että se on oikein ja hyvin, ja en sillä mielellä kaipaa, mutta olisi ollut mukavaa muuten vain mielenkiinnosta tutkia, ja pitää muiden seurakuntien uskoviin yhteyttä.
Ne luovuttavat jos näkevät etten ole voitetavissa, vaikka olisin kuinka ystävä.
Kukaan ei ilostuisi jos tutkisin kansanne, sillä juuri mormonin kirjan vuoksi mormoneja pidetään yleisesti "puolikristillisinä."
Itse en ajattele noin, ja seurakunnassamme eräs silloin 88 vuotias veli joka toimi myös vanhimpana joskus sanoi:
"Mormoninit ovat hyviä kristittyjä," ja olen samaa mieltä.
Kuitenkin en ole välttämättä opeista samaa mieltä kaikesta toki.
En ryhdy tässä väittelyyn, enkä ole väitellyt koskaan, vaan rauhassa ja ystävyydessä, mutta löytyy kyllä erimielisyyttä opetuksessa.
En pidä kuolleiden puolesta kastautumista tarpeellisena vaikka sitä harrastettiin joskus 2000 vuotta sitten, ja se selittyy sillä että kirkossanne on sielun kuolematomuusoppi, jota Raamattu ei opeta.
Uutta armonaikaa ei tule.
Paljon on myös ihan uskoon liityvää, mm. että levyt olivat kätkössä, yms.
Myös Smith opetus että lepopäivä on muutettu. Sitä ei ole Raamatun mukaan muutettu!
Emme voisi olla samaa mieltä kaikesta opetuksesta, mutta
lue periaatteeni:
- Raamatun ja uskovien yksimielisyys ei tarkoita että kaikki olisivat samaa mieltä asoista, vaan yksimielisyys on yhteyttä Herrassa!
Tähän olen aina valmis, ja toivoisin ystäviä myös mormonikirkosta. Tosin moni alkaisi karttamaan minua sen vuoksi ja olisivat jotkut kauhuissaan.
En ole ennenkään piitannut ihmisten ennakkoluuloista.
Mormionikirkossa on vilpittömiä Jeesuksen seuraajia paljon.
Tänään minulla on omia asiota, ja ehkä illalla käyn koneella.
Jumalan siunausta
jari laurila
ONKO KUOLEMANJÄLKEISELLE PELASTAUTUMISEN MAHDOLLISUUDELLE JA KIIRASTULEN TAI -PIINAN OPEILLE RAAMATULLISIA PERUSTEITA?
On olemassa erilaisia teorioita joidenka mukaan ihmisen sielu kuolemansa jälkeen kävisi läpi jonkinlaisen puhdistusprosessin? Näitä oppeja on yritetty puolustaa joillakin Raamatun jakeilla, mutta jakeet ovat irroitettuja asiayhteyksistään, eivätkä huomioi Raamatun koko muuta opetusta asiassa. Oppi tietoisuudesta kuoleman jälkeen perustuu ajatukseen, että ihminen on luonnostaan kuolematon. Oppi lähtee paholaisen vaikuttimista, joka spiritismin ja filosofioiden kautta pyrkii saamaan ihmisen uskomaan kuolemansa jälkeiseen pelastuksen mahdollisuuteen. Yleisesti usein uskotaan, että ihminen on taivaassa heti kuoltuaan. Raamattu opettaa että ihminen ei ole tietoisessa tilassa kuolemansa jälkeen.
- Ihmisen hankkeet raukeavat tyhjiin (Ps 146:4)
- "Kuolleet eivät tiedä mitään" (Saarn 9:5-6,10, Jes 38:18-19)
- "Kuolleet eivät ylistä Herraa" (Ps 6:6, 115:17)
Raamatun opetus ylösnousemuksesta raukeaisi tyhjiin jos kuolleet olisivat tietoisessa tilassa.
- "On oleva ylösnousemus, sekä vanhurskasten, että vääräin." (Apt 24:15)
- "Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika jolloin kaikki jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat Hänen äänensä. He nousevat haudoistaan -hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnusemukseen." (Joh 5:28-29, Ilm 20:5-6)
Parannuksentekoon annettu armonaika on tässä ajassa. Raamattu ei missään puhu pelastuksen mahdollisuudesta kuoleman jälkeen.
- "Jokaisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle." (Hepr 9:27)
Syntiinlankeemuksen vuoksi ihminen menetti oikeuden elämään. (1 Moos 2:17) Armonaikaa Kristuksen uhrin vuoksi ihmiskunnalla on ihmisen elinikä lähelle Kristuksen toista tulemusta. Jos ihminen jatkuvasti torjuu Jumalan Hengen vetoomukset kääntymykseen voi armonaika jäädä lyhyemmäksikin ja ihminen paatuu. Periaateessa ihminen voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ikuisen kohtalonsa suhteen elämänsä aikana. (1 Moos 3:14-15, Joh 1:29, Matt 12:31)
Jumalan Henki pitkämielisyydessään vetoaa ihmiseen syntien katumiseksi, kääntymiseksi, parannukseksi ja syntien anteeksiannon mahdollisuuden vuoksi useasti ihmisen elämän aikana. (5 Moos 30:19-20, Ps 95:6-9, Hepr 4:2) Kun ihminen kuulee Jumalan Hengen kutsun, tulisi ihmisen seurata kutsua. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihmisen omatunto tulee Jumalan edessä araksi ja synnistä tietoiseksi. Ihminen kiinnostuu miettimään iankaikkisuuteen liittyviä asioita, Raamattua, Jumalaa, uskoa, jne. Tämä on oikea aika tehdä ratkaisuja jotka kantavat iankaikkisuuteen. Jos ihminen hylkää kutsun, hän paatuu, eikä tämän jälkeen tunne enää synnin surua eikä kiinnostusta iankaikkisuuteen liittyviin asioihin. Kun ihminen kieltäytyy Hengen kutsusta, Raamattu kutsuu sitä Pyhän Hengen pilkaksi, joka on ainoa anteeksiantamaton synti Raamatun mukaan, sillä se käytännössä tarkoittaa ettei ihminen kadu eikä käänny Jumalan Hengen vetoomuksista huolimatta koskaan. (Matt 12:31)
"Jumala on asettanut uuden määräpäivän. Tämän päivän. Jos te tänä päivänä kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne." (Hepr 4:7, 3:8,15, San 28:14, Room 9:18)Tuo asia näyttää sinua ihmetyttävän. Minua ihmetyttäisi kovin, ellei kuolleilla olisi tilaisuutta lainkaan kuulla evankeliumista. Kaikilla ei siihen ole ollut tilaisuutta tai tilaisuus on ollut puutteellinen. Kaikki nousevat kuolleista, koska Kristus voitti kuoleman.
Evankeliumin saarnaamisesta kuolleille ja heidän pelastumisestaan on seuraavia kohtia:
Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1.
Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25.
Kaste kuolleiden puolesta, 1. Kor. 16:29.
Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18-20
Sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6.
Ryöväri pääsi kuolemansa jälkeen paratiisiin yhdessä Kristuksen kansa. Siellä Kristus järjesti evankeliumin saarnaamisen myös kuolleille. Paratiisi ei ole lopullinen taivas. Se on henkimaailman parempi paikka. Toinen paikka on henkivankila eli helvetti. Sekään ei ole lopullinen helvetti.
Evankeliumi on sama kaikille. Kaikki tarvitsevat myös sen toimitukset. Kuolleet voivat saada ne vain sijaisten kautta. Kristus oli hänkin sijaisemme sovitaessaan syntimme ja voittaessaan kuoleman.
Tiedän, että adventistit pitävät välttämättömänä viikon viimeisen päivän pyhittämistä. He vetoavat siihen, ettei laista katoa pieninkään piirto. Pyhät alkoivat viettää lepopäivää viikon ensimmäisenä päivänä Herran ylösnousemuksen päivän eli Herran päivän muistoksi. Raamatun mukaan silloin kokoonnuttiin nauttimaan sakramenttia.
Lähetyssaarnaajat eivät voi kuluttaa aikaansa pelkään seurusteluun. Heidän tehtävässä on kertoa palautetusta evankeliumista. Jokaisen on erikseen otettava selvää sen totuudesta. Kaikki voivat saada siitä varmuuden. Niinpä Mormonin kirjassa on lupaus, että jokainen voi saada siitä varmuuden Pyhän Hengen voimasta.Tapani1 kirjoitti:
Tuo asia näyttää sinua ihmetyttävän. Minua ihmetyttäisi kovin, ellei kuolleilla olisi tilaisuutta lainkaan kuulla evankeliumista. Kaikilla ei siihen ole ollut tilaisuutta tai tilaisuus on ollut puutteellinen. Kaikki nousevat kuolleista, koska Kristus voitti kuoleman.
Evankeliumin saarnaamisesta kuolleille ja heidän pelastumisestaan on seuraavia kohtia:
Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1.
Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25.
Kaste kuolleiden puolesta, 1. Kor. 16:29.
Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18-20
Sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6.
Ryöväri pääsi kuolemansa jälkeen paratiisiin yhdessä Kristuksen kansa. Siellä Kristus järjesti evankeliumin saarnaamisen myös kuolleille. Paratiisi ei ole lopullinen taivas. Se on henkimaailman parempi paikka. Toinen paikka on henkivankila eli helvetti. Sekään ei ole lopullinen helvetti.
Evankeliumi on sama kaikille. Kaikki tarvitsevat myös sen toimitukset. Kuolleet voivat saada ne vain sijaisten kautta. Kristus oli hänkin sijaisemme sovitaessaan syntimme ja voittaessaan kuoleman.
Tiedän, että adventistit pitävät välttämättömänä viikon viimeisen päivän pyhittämistä. He vetoavat siihen, ettei laista katoa pieninkään piirto. Pyhät alkoivat viettää lepopäivää viikon ensimmäisenä päivänä Herran ylösnousemuksen päivän eli Herran päivän muistoksi. Raamatun mukaan silloin kokoonnuttiin nauttimaan sakramenttia.
Lähetyssaarnaajat eivät voi kuluttaa aikaansa pelkään seurusteluun. Heidän tehtävässä on kertoa palautetusta evankeliumista. Jokaisen on erikseen otettava selvää sen totuudesta. Kaikki voivat saada siitä varmuuden. Niinpä Mormonin kirjassa on lupaus, että jokainen voi saada siitä varmuuden Pyhän Hengen voimasta.Rauhanhei
En ala käymään opillisia kiistoja näistä.
Emme pääse niissä tavoiteisiimme kumpikaan.
Pakanatkin voivat pelastua, vaikka eivät ole evankeliuista koskaan kuulleet. Siitä on Raamatussa selvä opetus.
Jokaisella ihmisellä maailmanhistoriassa on ollut mahdolisuus kunnoittaa Jumalan luomistöitä, ja omassatunnossaan Jumalan lakia jonka Henki heille tuo.
Tiedän että te tapaisitte minua vain käännyttämisen vuoksi, ja kun jokainen on huomannut Raamatun tuntemukseni, ovat kaikonneet aina, oli sitten jehovantodistaja tai mormoni- kirkon jäsen.
Minä en käännytä Jumalan lapsia. En täälläkään.
Ei ole syytä pitää yhteyttä jos ei halua pitää minua kristittynä.
En ole halunnuit laittaa Raamattuhotelliin seurakuntien oppierimielisyyksiä, mutta voisin kauniisti toki kirjoitaa näistä kysymyksistä, kunhan ehdin sinne asti.
Siunausta
Rauhanhei
En ala käymään opillisia kiistoja näistä.
Emme pääse niissä tavoiteisiimme kumpikaan.
Pakanatkin voivat pelastua, vaikka eivät ole evankeliuista koskaan kuulleet. Siitä on Raamatussa selvä opetus.
Jokaisella ihmisellä maailmanhistoriassa on ollut mahdolisuus kunnoittaa Jumalan luomistöitä, ja omassatunnossaan Jumalan lakia jonka Henki heille tuo.
Tiedän että te tapaisitte minua vain käännyttämisen vuoksi, ja kun jokainen on huomannut Raamatun tuntemukseni, ovat kaikonneet aina, oli sitten jehovantodistaja tai mormoni- kirkon jäsen.
Minä en käännytä Jumalan lapsia. En täälläkään.
Ei ole syytä pitää yhteyttä jos ei halua pitää minua kristittynä.
En ole halunnuit laittaa Raamattuhotelliin seurakuntien oppierimielisyyksiä, mutta voisin kauniisti toki kirjoitaa näistä kysymyksistä, kunhan ehdin sinne asti.
Siunausta
jari laurilakun on kysymys aidosta kääntymisestä. Silti emme saa laittaa kynttiläämme vakan alle eli meidän tulee todistaa ja kertoa siitä, minkä olemme saaneet. Henki voi toimia kauttamme, mutta emme itse käännytä ketään.
Evankeliumi on sama kaikille. Ns. pakanat kuulevat siitä henkimaailmassa. Heille tarjoutuu lopulta samat mahdollisuudet kuin niille, jotka kuulivat siitä maan päällä ja ottivat sen vastaan.
Pidän kristittyinä kaikkia jotka uskovat Kristukseen. Tämä oli tuon sanan alkuperäinen merkitys, kun Antiokiassa Kristukseen uskovia alettiin sanoa tuolla nimellä. Se oli aluksi tietääkseni pilkkanimi kuten mormonikin on pilkkanimi alun perin. Raamatun aikoina Kristuksen kirkon jäseniä sanottiin pyhiksi eli muista hänen kirkkoonsa erotetuiksi. Mormonien virallinen nimi on myöhempien aikojen pyhät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041076
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt581025Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144808- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103591Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89581- 78551
- 53547
- 39528