Onko kukaan Kiinassa komennuksella ollut saanut tuotua sieltä muuttoautoa, onnistuuko se mitenkään?
Muuttoauto Kiinasta
23
9721
Vastaukset
- reksa
Jos tuot Kiinasta Suomesta lähtiessäsi ostamasi Volvon, niin eipä siinä mitään ongelmia ole.
Aidon kiinalaisen auton kilpiin saamisessa saattaisi tulla vaikeuksia, vaikka muuttoautoihin suhtautudutaankin lempeämmin.
Kun ostaa länsimaalaisen auton, niin ei pitäisi ylitse käymättömiä ongelmia olla edessä.- Pera
No siinä on semmoinen mutta, että Kiinassa ei saa ajaa länsimaalaisella ajokortilla, vaan vaaditaan kiinalainen ajokortti ja sen saa vasta puolen vuoden maassa oleskelun jälkeen. Lisäksi liikenne siellä on kaoottista, ettei kyllä kannata uutta autoa sekaa sotkea. Eli miten kiertää sääntöä, että auto on oltava ulkomailla omassa käytössä? Tallissahan sitä vois komennuksen ajan säilyttää ja vakuutuksissa, mutta mittariin ei tule kilometrejä. Puuttuuko Suomen tulliviranomaiset tuohon mittarilukemaan?
- Peroja
Pera kirjoitti:
No siinä on semmoinen mutta, että Kiinassa ei saa ajaa länsimaalaisella ajokortilla, vaan vaaditaan kiinalainen ajokortti ja sen saa vasta puolen vuoden maassa oleskelun jälkeen. Lisäksi liikenne siellä on kaoottista, ettei kyllä kannata uutta autoa sekaa sotkea. Eli miten kiertää sääntöä, että auto on oltava ulkomailla omassa käytössä? Tallissahan sitä vois komennuksen ajan säilyttää ja vakuutuksissa, mutta mittariin ei tule kilometrejä. Puuttuuko Suomen tulliviranomaiset tuohon mittarilukemaan?
sitä täälläkin liikkuu.
Ensinnäkin Kiinalaisen ajokortin saa, kun osallistuu kirjallisiin kokeisiin ja toimittaa samalla muutaman valokuvan ja terveystodistuksen.
Suurempi ongelma on se, että Kiina ei tunne "verovapaita" autoja kuin diplomaattien osalta. Tavallinen pulliainen joutuu siis maksamaan hurjat verot, jos tuo auton Kiinaan tai sitten etsii auton, joka täyttää eurooppalaiset normit. Tämä voi olla hyvin vaikeaa ja ainakin kallista. Jos jotain verovapaata kulkuneuvoa haluaa välttämättä Kiinasta tuoda, kannattaa harkita vanhaa 70-luvun alun entisöityä sivuvaunu-mp:tä. - Kokemusta on
Peroja kirjoitti:
sitä täälläkin liikkuu.
Ensinnäkin Kiinalaisen ajokortin saa, kun osallistuu kirjallisiin kokeisiin ja toimittaa samalla muutaman valokuvan ja terveystodistuksen.
Suurempi ongelma on se, että Kiina ei tunne "verovapaita" autoja kuin diplomaattien osalta. Tavallinen pulliainen joutuu siis maksamaan hurjat verot, jos tuo auton Kiinaan tai sitten etsii auton, joka täyttää eurooppalaiset normit. Tämä voi olla hyvin vaikeaa ja ainakin kallista. Jos jotain verovapaata kulkuneuvoa haluaa välttämättä Kiinasta tuoda, kannattaa harkita vanhaa 70-luvun alun entisöityä sivuvaunu-mp:tä.kun nykyään (tiedän kun itse ajoin) ei tarvita mitään kirjallista koetta (Peking) vaan ajokoe. Eri provinsseissa käytännöt voivat vaihdella, joten "kiinalaista" käytäntöä ei ole. Kiinassahan ei ole vuoden kuluttua enää autoveroa -ei tuonti eikä omille autoille. Hinnat siis tulevat siellä laskemaan. Suomessa muuttoautolla pitää olla min. 6000 km mittarissa, että se voidaan katsoa käytetyksi autoksi. Ja ei ajokorttia verovapauteen vaadita: kuljettaja voi aina sitä ajaa tai puoliso. Muuttoautohan pitää olla käytettävissa = rekisteröity ja vakuutettu. Ei omistajalla pidä olla ajokorttia. Lue vaikka tullin määräykset uudelleen.
- ja kuka
Kokemusta on kirjoitti:
kun nykyään (tiedän kun itse ajoin) ei tarvita mitään kirjallista koetta (Peking) vaan ajokoe. Eri provinsseissa käytännöt voivat vaihdella, joten "kiinalaista" käytäntöä ei ole. Kiinassahan ei ole vuoden kuluttua enää autoveroa -ei tuonti eikä omille autoille. Hinnat siis tulevat siellä laskemaan. Suomessa muuttoautolla pitää olla min. 6000 km mittarissa, että se voidaan katsoa käytetyksi autoksi. Ja ei ajokorttia verovapauteen vaadita: kuljettaja voi aina sitä ajaa tai puoliso. Muuttoautohan pitää olla käytettävissa = rekisteröity ja vakuutettu. Ei omistajalla pidä olla ajokorttia. Lue vaikka tullin määräykset uudelleen.
on laittanut noin tarkan kilometrimäärän muuttoautolle?
Saanen epäillä sen paikkansapitävyyttä?! - reksa
Pera kirjoitti:
No siinä on semmoinen mutta, että Kiinassa ei saa ajaa länsimaalaisella ajokortilla, vaan vaaditaan kiinalainen ajokortti ja sen saa vasta puolen vuoden maassa oleskelun jälkeen. Lisäksi liikenne siellä on kaoottista, ettei kyllä kannata uutta autoa sekaa sotkea. Eli miten kiertää sääntöä, että auto on oltava ulkomailla omassa käytössä? Tallissahan sitä vois komennuksen ajan säilyttää ja vakuutuksissa, mutta mittariin ei tule kilometrejä. Puuttuuko Suomen tulliviranomaiset tuohon mittarilukemaan?
Vuokraat autotallin Virosta tai Ruotsista. Tulee halvemmaksi kuin auton rahtaaminen Kiinaan.
Kannattaa sitten ennen Suomeen paluuta saada muutama tuhat kilometriä mittariin. Vaikka lomareissu Keski-Eurooppaan. - Toomas
reksa kirjoitti:
Vuokraat autotallin Virosta tai Ruotsista. Tulee halvemmaksi kuin auton rahtaaminen Kiinaan.
Kannattaa sitten ennen Suomeen paluuta saada muutama tuhat kilometriä mittariin. Vaikka lomareissu Keski-Eurooppaan.Virosta voit myöskin ostaa koko vuoden kauppa-, bensa- ym. kuitit, jotka pitäisi liittää autoveroilmoitukseen.
Näin ainakin, jos väittää olleensa ulkomailla muuten kuin työnantajan lähettämänä.
Kiinassa saattaa olla se ongelma, että tullissa tiedetään tavallisen autonkäyttäjän vaikeudet saada autoaan Kiinaan. - Tehnyt
Pera kirjoitti:
No siinä on semmoinen mutta, että Kiinassa ei saa ajaa länsimaalaisella ajokortilla, vaan vaaditaan kiinalainen ajokortti ja sen saa vasta puolen vuoden maassa oleskelun jälkeen. Lisäksi liikenne siellä on kaoottista, ettei kyllä kannata uutta autoa sekaa sotkea. Eli miten kiertää sääntöä, että auto on oltava ulkomailla omassa käytössä? Tallissahan sitä vois komennuksen ajan säilyttää ja vakuutuksissa, mutta mittariin ei tule kilometrejä. Puuttuuko Suomen tulliviranomaiset tuohon mittarilukemaan?
Miksi viedä auto Kiinaan asti, kun se säilyy lähempänäkin? Tarkoitan sitä että vuokraat vaikka Ruotsisa tallipaikan, jossa säilytät autoa vuoden (komennuksen) ajan ja sitten kun olet tulossa pois ajat vaikka Saksaan kautta pidemmän lomareissun ja kilometrit kohdaleen. Ei Suomen verottaja tarvitse mitään todistetta, että auto on käynyt Kiinassa asti. Riittää kunhan tulet sitten autollasi tullin kautta pois ja hoidat paperiasiat kuntoon tullissa.
- xxx
Tehnyt kirjoitti:
Miksi viedä auto Kiinaan asti, kun se säilyy lähempänäkin? Tarkoitan sitä että vuokraat vaikka Ruotsisa tallipaikan, jossa säilytät autoa vuoden (komennuksen) ajan ja sitten kun olet tulossa pois ajat vaikka Saksaan kautta pidemmän lomareissun ja kilometrit kohdaleen. Ei Suomen verottaja tarvitse mitään todistetta, että auto on käynyt Kiinassa asti. Riittää kunhan tulet sitten autollasi tullin kautta pois ja hoidat paperiasiat kuntoon tullissa.
En nyt luottaisi siihen että tulli ei kysy todistetta auton käytöstä ulkomailla, tosin minun tapauksessa heille riitti työnantajan kirjoittama todistus. Eri asia mita arvoa työnantajan todistuksella oikeasti on.
- pitäisi
reksa kirjoitti:
Vuokraat autotallin Virosta tai Ruotsista. Tulee halvemmaksi kuin auton rahtaaminen Kiinaan.
Kannattaa sitten ennen Suomeen paluuta saada muutama tuhat kilometriä mittariin. Vaikka lomareissu Keski-Eurooppaan.auton olla myöskin . Kiinan ollessa kyseessä saattaa tosiaankin olla ongelmallista todistaaa auton olleen kiinan rekisterissä .
Eikös sitä YK miehet joskus yrittäneet ajaa läpi , että autot voisivat olla jossain muualla parkissa . Ei sopinut tullille , ja niinpä niitä 'motivaatiokenttiä' löytyy yhä edelleen YK miesten majamaista . - Kuuleppas
xxx kirjoitti:
En nyt luottaisi siihen että tulli ei kysy todistetta auton käytöstä ulkomailla, tosin minun tapauksessa heille riitti työnantajan kirjoittama todistus. Eri asia mita arvoa työnantajan todistuksella oikeasti on.
Kyllä se nyt on vaan sillä tavalla Pera, että sulla on vanhaa tietoa. Ennenhän Pekingissä sai ajokortin ihan selvällä rahalla, mutta nyt ulkomaalaisenkin pitää opiskella paksu opus kiinalaisia liikennetapoja. Siitä en tiedä onko autojen verotus alenemassa, mutta paikallisesti tehtyjen autojen osalta hinnat laski viime vuonna 15% ja tänävuonna laskun ennustetaan jatkuvan. Syynä kova kilpailu autonvalmistajien kesken. Jos pidät autosi vaikka Virossa ja haluat sille kiinalaiset paperit, ei ole ongelma. Rahaa tiskiin ja ainakin Hebein laatat saat melko helposti. Ongelma on lähinnä se, että tullissa voivat alkaa kysellä, että missä on auton rahtauskirjat Kiinaan ja takaisin. Kiinalaisista tullauspapereistakin voivat kysellä.
Muuttoautolla ei tiettävästi ole mitään kilometrimääriä, jotka pitää tuotaessa olla mittarissa. Nykyään, kun auton ei tarvitse olla halllussa kuin 6 kuukautta ennen muuttoa, niin pitäisi olla aika rattimies, että siihen mittariin saa kelattua yli 5000 km, vai mitä? - Aika tollo olet
ja kuka kirjoitti:
on laittanut noin tarkan kilometrimäärän muuttoautolle?
Saanen epäillä sen paikkansapitävyyttä?!ohjeita ja autoveroon liittyviä lakeja? Tämmöinen lause löytyy mm: "Arvonlisäverolain mukaan ajoneuvoa pidetään uutena kuljetusvälineenä, jos se on myyty toisesta EU-maasta Suomeen enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön, tai jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä". Eli jos tuot Kiinasta alle 6000 ajetun auton, se on uusi.
- Tehnyt
Kuuleppas kirjoitti:
Kyllä se nyt on vaan sillä tavalla Pera, että sulla on vanhaa tietoa. Ennenhän Pekingissä sai ajokortin ihan selvällä rahalla, mutta nyt ulkomaalaisenkin pitää opiskella paksu opus kiinalaisia liikennetapoja. Siitä en tiedä onko autojen verotus alenemassa, mutta paikallisesti tehtyjen autojen osalta hinnat laski viime vuonna 15% ja tänävuonna laskun ennustetaan jatkuvan. Syynä kova kilpailu autonvalmistajien kesken. Jos pidät autosi vaikka Virossa ja haluat sille kiinalaiset paperit, ei ole ongelma. Rahaa tiskiin ja ainakin Hebein laatat saat melko helposti. Ongelma on lähinnä se, että tullissa voivat alkaa kysellä, että missä on auton rahtauskirjat Kiinaan ja takaisin. Kiinalaisista tullauspapereistakin voivat kysellä.
Muuttoautolla ei tiettävästi ole mitään kilometrimääriä, jotka pitää tuotaessa olla mittarissa. Nykyään, kun auton ei tarvitse olla halllussa kuin 6 kuukautta ennen muuttoa, niin pitäisi olla aika rattimies, että siihen mittariin saa kelattua yli 5000 km, vai mitä?Tais mennä sun vastauksesi väärän viestin jatkoksi.
Mutta tohon kilometrimäärään... on se hyvä olla mittarissa jotain kilometrejä, eikä vaan 500km. Esim. kun haet muuttoautopäätöstä, niin siinä vaiheessa sinä itse ilmoitat auton ajetut kilometrit ja huonolla tuurilla tullivirkailija käy katsomassa autoa parkkipaikalla. Minulla kävi katsomassa, mutta kilometrit olivat uskottavat. Niin, ja noita kilometrejä saa mittariin ilman ajamistakin :). - Tehnyt
xxx kirjoitti:
En nyt luottaisi siihen että tulli ei kysy todistetta auton käytöstä ulkomailla, tosin minun tapauksessa heille riitti työnantajan kirjoittama todistus. Eri asia mita arvoa työnantajan todistuksella oikeasti on.
Juu, työnantajalta sain minäkin todistuksen ulkomailla olosta, joka piti sitten liittää hakemuksiin. Mutta kuten tuossa alapuolella vastasinkin jo toiselle kaverille, niin kilometrit merkataan muuttoautoanomukseen ja tullivirkailija voi huonolla tuurilla käydä tarkistamassa ne.
- tullissakaan
pitäisi kirjoitti:
auton olla myöskin . Kiinan ollessa kyseessä saattaa tosiaankin olla ongelmallista todistaaa auton olleen kiinan rekisterissä .
Eikös sitä YK miehet joskus yrittäneet ajaa läpi , että autot voisivat olla jossain muualla parkissa . Ei sopinut tullille , ja niinpä niitä 'motivaatiokenttiä' löytyy yhä edelleen YK miesten majamaista .Ei tullissakaan sentään aivan tyhmiä olla. Tapauksissa joissa muuttoauton tuoja on asunut jossakin kaukana on aivan yleistä pyytää todisteita auton matkasta sinne kaukomaille. Esimerkiksi huolintaliikkeen kuitit kuljetuksesta. Taitaa olla turhaa väittää, että on vienyt ja tuonut auton ajamalla Kiinasta.
Autotalli Tallinnassa toimiii silloin kun ilmoittaa olleensa vuoden Euroopassa ja silloinkin EU:m alueella.
Juuri tästä on kyse ulkomailla sotivien suomalaisten "motivaatiokentissä". Ohimennen sanottuna suomalaiset eivät enää vuosiin ole pääsääntöisesti olleet YK:n operaatioissa, vaan USA:n johtamissa rauhaanpakottamistehtävissä. Tätä vaan ei muumimamman Suomessa saa ääneen sanoa.. - Pera
Tehnyt kirjoitti:
Juu, työnantajalta sain minäkin todistuksen ulkomailla olosta, joka piti sitten liittää hakemuksiin. Mutta kuten tuossa alapuolella vastasinkin jo toiselle kaverille, niin kilometrit merkataan muuttoautoanomukseen ja tullivirkailija voi huonolla tuurilla käydä tarkistamassa ne.
kiitos asiallisista ja asiattomistakin vastauksista. Mukava huomata, että tämäkin aihe saa näin värikästä keskustelua aikaiseksi. :) Summasummarum: aika hankalalta kuulostaa, jopa mahdottomalta. Taitaa jäädä haaveeksi
- Tehnyt
Pera kirjoitti:
kiitos asiallisista ja asiattomistakin vastauksista. Mukava huomata, että tämäkin aihe saa näin värikästä keskustelua aikaiseksi. :) Summasummarum: aika hankalalta kuulostaa, jopa mahdottomalta. Taitaa jäädä haaveeksi
Kiinahan on vähän turhan kaukana muuttoautoa varten. Jos persaus kestää Suomeen ajamisen Kiinasta, niin käy ostamassa käytetty auto vaikka Japanin huutokaupoista. Siellä on halpoja tehokkaita jaappanilaisia myytävänä (tosin ratti on oikealla puolella), joita tuodaan Suomeen muutenkin. Muutama firma tuo noita samoja autoja Suomeen ja myy niitä sitten taxfree hintaan tai sitten verojen kanssa kilvissä. Toinen tuontivaihtoehto ois sitten että lähetät auton laivauksena Suomeen.
- mitä?
Aika tollo olet kirjoitti:
ohjeita ja autoveroon liittyviä lakeja? Tämmöinen lause löytyy mm: "Arvonlisäverolain mukaan ajoneuvoa pidetään uutena kuljetusvälineenä, jos se on myyty toisesta EU-maasta Suomeen enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön, tai jos sillä on ajettu enintään 6 000 kilometriä". Eli jos tuot Kiinasta alle 6000 ajetun auton, se on uusi.
Milloin Kiina liittyi EU:hun? Tais mennä ohi.
Ja jos puhutaan alv:sta ja EU:sta....
Enpä jaksa edes kirj............ - (kysyin tullista)
Tehnyt kirjoitti:
Miksi viedä auto Kiinaan asti, kun se säilyy lähempänäkin? Tarkoitan sitä että vuokraat vaikka Ruotsisa tallipaikan, jossa säilytät autoa vuoden (komennuksen) ajan ja sitten kun olet tulossa pois ajat vaikka Saksaan kautta pidemmän lomareissun ja kilometrit kohdaleen. Ei Suomen verottaja tarvitse mitään todistetta, että auto on käynyt Kiinassa asti. Riittää kunhan tulet sitten autollasi tullin kautta pois ja hoidat paperiasiat kuntoon tullissa.
Erityisesti kaukomailta tulevien kohdalla tarkistetaan että auto on todella ollut kohdemaassa käytettävissä (rekisteröinti ja vakuutukset).
Joissakin maissa auton voi ehkä rekisteröidä ja vakuuttaa ilman että kottero on paikan päällä... - Sepi
Peroja kirjoitti:
sitä täälläkin liikkuu.
Ensinnäkin Kiinalaisen ajokortin saa, kun osallistuu kirjallisiin kokeisiin ja toimittaa samalla muutaman valokuvan ja terveystodistuksen.
Suurempi ongelma on se, että Kiina ei tunne "verovapaita" autoja kuin diplomaattien osalta. Tavallinen pulliainen joutuu siis maksamaan hurjat verot, jos tuo auton Kiinaan tai sitten etsii auton, joka täyttää eurooppalaiset normit. Tämä voi olla hyvin vaikeaa ja ainakin kallista. Jos jotain verovapaata kulkuneuvoa haluaa välttämättä Kiinasta tuoda, kannattaa harkita vanhaa 70-luvun alun entisöityä sivuvaunu-mp:tä.http://www.jeep.com.cn/jeep2500/home.html
Mahtaisikohan ko. auton saada rekisteriin Suomessa? Ainakin ulkonäön puolesta vastaa muutaman vuoden takaista Suomessa myytyä Cherokeeta.. - Sepi
Sepi kirjoitti:
http://www.jeep.com.cn/jeep2500/home.html
Mahtaisikohan ko. auton saada rekisteriin Suomessa? Ainakin ulkonäön puolesta vastaa muutaman vuoden takaista Suomessa myytyä Cherokeeta..Tässä muutamia teknisiä tietoja:
http://www.jeep.com.cn/jeep2500/2700.htm
- Tämäkin on mahdollista
ennakkopäätös (maksaa jotakin) jossa haet lupaa pitää autoa esim. Ruotsissa, koska Kiinaan rahtaaminen ja siellä pitäminen ovat hankalia toimenpiteitä. Lisäksi osoitat, että auto on käytössäsi Suomen lomiesi aikana (ajat auton Tukholmasta/Haaparannasta Suomeen ja takaisin) ja se on rekisterissä ja vakuutettu. Tulli joko myöntää luvan tai ei. Jos lupa tulee, ei muuta kuin auton ostoon ja parkkipaikan hommaamiseen lännestä.
- menossa sinne
Voinko ostaa kiinasta auton ja tuoda sen sitten vuoden päästä muuttokuormassa suomeen verotta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689