heikotus ja kylmä hiki

mistä ?

Kiinnostaisi tietää, ihan fysikaalisena ilmiönä,mitä tapahtuu kehossa, tai/ja mistä on seuraus, kun kylmä hiki nousee pintaan, heikottaa ja on lievää pahoinvointia (ei kuitenkaan tule oksennus). Mistähän tuo voisi aiheutua ?
Silloin tällöin on tullut varsinkin yöllä tuollainen kohtaus. Sydän, kilpirauhanen, sokeriarvot ja kaikki muu mahdollinen on tutkittu, mutta mitään ei koskaan löydy. Joskus olen yhdistänyt sen närästykseen (Rennie hieman helpottanut), mutta voiko se aiheuttaa noin kovia oireita ? Kehossa jylläävä virus (esim. mahataudinpoikanen) on joskus ollut myös epäilyksenä, mutta kunnon flunssaa/mahatautia ei ole kuitenkaan seurannut.
Joku epäili myös paniikkihäiriötä...
Sokeriarvot on siis muuten olleet ok., mutta joskus verensokeri saattaa laskea ruokailun jälkeen aika alas (tuonne 3:n pintaan).
Kohtaus kyllä lievittyy usein lasillisella maitoa ja esim. yhdellä banaanilla.
Onko kenelläkään samanlaista?

22

71629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      poltatko tupakkia?

      • a.p.

        En polta.

        Niin ja edelliseen sen verran vielä lisäystä, että nämä kohtaukset alkoivat n. 8 vuotta sitten, kun oli stressaavaa aikaa ja tuli ehkä syötyäkin huonosti.
        Sen jälkeen ovat ehkä tulleet useammin myös silloin, kun jonkinlaista stressiä on ollut. Nykyään vaikeaa aikaa on myös ennen kuukautisia.
        Iän myötä (jo yli 40 v) tuntuu vaan pahentuvan.

        Kummalliselta tuo vaan siis tuntuu, kun meinaa suurinpiirtein pyörtyä. Naama menee ihan valkoiseksi ja nenänpää kylmäksi ja jotenkuten selviää, kun pitää päätä alaspäin. Vähän rassaa, kun syytä ei löydy.

        Kerran tällainen kohtaus tuli kyllä sitten myös yhden leikkauksen jälkeen kotona, kun vatsa oli mennyt sekaisin särkylääkkeistä. Silloin ainakin närästyslääkkeet helpottivat.


      • onko
        a.p. kirjoitti:

        En polta.

        Niin ja edelliseen sen verran vielä lisäystä, että nämä kohtaukset alkoivat n. 8 vuotta sitten, kun oli stressaavaa aikaa ja tuli ehkä syötyäkin huonosti.
        Sen jälkeen ovat ehkä tulleet useammin myös silloin, kun jonkinlaista stressiä on ollut. Nykyään vaikeaa aikaa on myös ennen kuukautisia.
        Iän myötä (jo yli 40 v) tuntuu vaan pahentuvan.

        Kummalliselta tuo vaan siis tuntuu, kun meinaa suurinpiirtein pyörtyä. Naama menee ihan valkoiseksi ja nenänpää kylmäksi ja jotenkuten selviää, kun pitää päätä alaspäin. Vähän rassaa, kun syytä ei löydy.

        Kerran tällainen kohtaus tuli kyllä sitten myös yhden leikkauksen jälkeen kotona, kun vatsa oli mennyt sekaisin särkylääkkeistä. Silloin ainakin närästyslääkkeet helpottivat.

        hampaissa amalgaamia?


    • Sama vika
      • a.p.

        No, ihan ! Olisin voinut kirjoittaa täsmälleen samoin !
        Paastoarvoni on ollut myös tuollainen, enimmillään 5,6, muistaakseni ja pari tuntia ruokailun jälkeen on mitattu sitten arvoa sellaiseen 3:n pintaan.
        Viimeksi terveyskeskuksessa käydessäni kysäisin asiaa terkkarilta. Tiedustelin, josko sokeriaineenvaihduntaani voisi jotenkin tutkia, kun äidillänikin puhkesi 2-tyypin diabetes (jota on suvussa pilvin pimein) tuossa 50 ikävuoden pintaan (vai oliskohan ollut jo hieman alle). Terveydenhoitaja vaan totesi, että jos sokerit laskevat noin alas, ne todennäköisesti myös nousevat suht ylös. Tänä vuonna asiaa kuulemma taas tutkitaankin rutiinisti, kun täytän 45 v (en sitten tiedä miten tutkivat...).
        Rasitustesti tehtiin viimeksi raskausaikana, n. 2,5 vuotta sitten ja silloin oli vielä ainakin nuo arvot normaalit.
        Hassua kyllä, että tällä nuorimmalla lapsellanikin (2 v) tuntuu olevan sama vika. Hän on usein tosi kärttyinen ennen ruokailua, vaatii jotain suuhunsa melkein parin tunnin välein ja kun käytin hänet verensokerimittauksessa eräänä aamuna (oli saanut sinä aamuna pelkkää maitoa) oli arvo 3 ja vähän päälle jotain.


      • Sama vika
        a.p. kirjoitti:

        No, ihan ! Olisin voinut kirjoittaa täsmälleen samoin !
        Paastoarvoni on ollut myös tuollainen, enimmillään 5,6, muistaakseni ja pari tuntia ruokailun jälkeen on mitattu sitten arvoa sellaiseen 3:n pintaan.
        Viimeksi terveyskeskuksessa käydessäni kysäisin asiaa terkkarilta. Tiedustelin, josko sokeriaineenvaihduntaani voisi jotenkin tutkia, kun äidillänikin puhkesi 2-tyypin diabetes (jota on suvussa pilvin pimein) tuossa 50 ikävuoden pintaan (vai oliskohan ollut jo hieman alle). Terveydenhoitaja vaan totesi, että jos sokerit laskevat noin alas, ne todennäköisesti myös nousevat suht ylös. Tänä vuonna asiaa kuulemma taas tutkitaankin rutiinisti, kun täytän 45 v (en sitten tiedä miten tutkivat...).
        Rasitustesti tehtiin viimeksi raskausaikana, n. 2,5 vuotta sitten ja silloin oli vielä ainakin nuo arvot normaalit.
        Hassua kyllä, että tällä nuorimmalla lapsellanikin (2 v) tuntuu olevan sama vika. Hän on usein tosi kärttyinen ennen ruokailua, vaatii jotain suuhunsa melkein parin tunnin välein ja kun käytin hänet verensokerimittauksessa eräänä aamuna (oli saanut sinä aamuna pelkkää maitoa) oli arvo 3 ja vähän päälle jotain.

        käy lukemassa ketjusta, kohdasta tietoa täältä:, linkkien takaa löytyvät tekstit! Löytyy jostakin alkupäästä. Ketjun loppupäästä löytyy lisää englanninkielistä tietoa, mutta varsinkin ne ylempänä olevat valaisevat asiaa todella paljon!


      • muitakin oireita,
        a.p. kirjoitti:

        No, ihan ! Olisin voinut kirjoittaa täsmälleen samoin !
        Paastoarvoni on ollut myös tuollainen, enimmillään 5,6, muistaakseni ja pari tuntia ruokailun jälkeen on mitattu sitten arvoa sellaiseen 3:n pintaan.
        Viimeksi terveyskeskuksessa käydessäni kysäisin asiaa terkkarilta. Tiedustelin, josko sokeriaineenvaihduntaani voisi jotenkin tutkia, kun äidillänikin puhkesi 2-tyypin diabetes (jota on suvussa pilvin pimein) tuossa 50 ikävuoden pintaan (vai oliskohan ollut jo hieman alle). Terveydenhoitaja vaan totesi, että jos sokerit laskevat noin alas, ne todennäköisesti myös nousevat suht ylös. Tänä vuonna asiaa kuulemma taas tutkitaankin rutiinisti, kun täytän 45 v (en sitten tiedä miten tutkivat...).
        Rasitustesti tehtiin viimeksi raskausaikana, n. 2,5 vuotta sitten ja silloin oli vielä ainakin nuo arvot normaalit.
        Hassua kyllä, että tällä nuorimmalla lapsellanikin (2 v) tuntuu olevan sama vika. Hän on usein tosi kärttyinen ennen ruokailua, vaatii jotain suuhunsa melkein parin tunnin välein ja kun käytin hänet verensokerimittauksessa eräänä aamuna (oli saanut sinä aamuna pelkkää maitoa) oli arvo 3 ja vähän päälle jotain.

        kuin heikotus ja kylmä hiki?

        Minulla noihin kohtauksiin liittyy sydämen nopealyöntisyyttä, epätasaista pulssia, muljahduksia.

        Minulla tulee myös koko kehoon kummallinen "kihinäntunne" ja puutuneisuutta- tunnetta on vaikea kuvailla, mutta se on inhottava ja pahinta raajoissa. Mitään liikahengittämistä tai paniikkia minulla ei ole, vaan nuo kohtaukset liittyvät selkeästi hiilihydraattien syömiseen ja toisaalta taas liian pitkiin ruokailuväleihin. Mehu tms. auttaa, mutta jos kohtaus on kovin paha, se ei tapahdu hetkessä ja saa "tankata" pidempään ennen kuin helpottaa kokonaan.

        Tosi pahoissa kohtauksissa minulle tulee näköhäiriöitä, eli näkökenttään, kaiken päälle kumma "värinä", ja vaikka näen hahmot ja värit sen takaa, haittaa se tarkkaa, pienten yksityiskohtien ja asioiden näkemistä.

        Keskittymiskykyni on oireisina hetkinä todella huono, enkä siedä kovia ääniä tai kirkkaita valoja.

        Onko muilla samanlaisia oireita!


      • luulen...
        muitakin oireita, kirjoitti:

        kuin heikotus ja kylmä hiki?

        Minulla noihin kohtauksiin liittyy sydämen nopealyöntisyyttä, epätasaista pulssia, muljahduksia.

        Minulla tulee myös koko kehoon kummallinen "kihinäntunne" ja puutuneisuutta- tunnetta on vaikea kuvailla, mutta se on inhottava ja pahinta raajoissa. Mitään liikahengittämistä tai paniikkia minulla ei ole, vaan nuo kohtaukset liittyvät selkeästi hiilihydraattien syömiseen ja toisaalta taas liian pitkiin ruokailuväleihin. Mehu tms. auttaa, mutta jos kohtaus on kovin paha, se ei tapahdu hetkessä ja saa "tankata" pidempään ennen kuin helpottaa kokonaan.

        Tosi pahoissa kohtauksissa minulle tulee näköhäiriöitä, eli näkökenttään, kaiken päälle kumma "värinä", ja vaikka näen hahmot ja värit sen takaa, haittaa se tarkkaa, pienten yksityiskohtien ja asioiden näkemistä.

        Keskittymiskykyni on oireisina hetkinä todella huono, enkä siedä kovia ääniä tai kirkkaita valoja.

        Onko muilla samanlaisia oireita!

        nuo kaikki kuulostaa niin kovin pelottavan tutuilta... mutta en vieläkään ymmärrä: mikä se on, mistä se johtuu ja miten siitä pääsisi eroon!?


      • ja...
        luulen... kirjoitti:

        nuo kaikki kuulostaa niin kovin pelottavan tutuilta... mutta en vieläkään ymmärrä: mikä se on, mistä se johtuu ja miten siitä pääsisi eroon!?

        huonovointisuutta, joka johtuu siitä, että elimistöön erittyy verensokerin liian nopean/suuren laskun seurauksena sitä nostavia hormoneja, jotka aiheuttavat "taistele-ja pakene-reaktion" ja siis kyseiset oireet.

        Siihen auttaa tiheät ja pienet ateriat ja vähähiilihydraattinen ruokavalio.

        Käy lukemassa tuolta "taidanpa tietää vastauksen"-viestissä olevan linkin takaa lisää.

        Lue sieltä ketjusta "Hypoglykemioita, mutta ei diabetesta!?", vaikka kohdat, joissa kirjoittajina on ketjun aloittaja ja/tai Lumimies, jos et jaksa kaikkia lukea!


      • RollingStone
        muitakin oireita, kirjoitti:

        kuin heikotus ja kylmä hiki?

        Minulla noihin kohtauksiin liittyy sydämen nopealyöntisyyttä, epätasaista pulssia, muljahduksia.

        Minulla tulee myös koko kehoon kummallinen "kihinäntunne" ja puutuneisuutta- tunnetta on vaikea kuvailla, mutta se on inhottava ja pahinta raajoissa. Mitään liikahengittämistä tai paniikkia minulla ei ole, vaan nuo kohtaukset liittyvät selkeästi hiilihydraattien syömiseen ja toisaalta taas liian pitkiin ruokailuväleihin. Mehu tms. auttaa, mutta jos kohtaus on kovin paha, se ei tapahdu hetkessä ja saa "tankata" pidempään ennen kuin helpottaa kokonaan.

        Tosi pahoissa kohtauksissa minulle tulee näköhäiriöitä, eli näkökenttään, kaiken päälle kumma "värinä", ja vaikka näen hahmot ja värit sen takaa, haittaa se tarkkaa, pienten yksityiskohtien ja asioiden näkemistä.

        Keskittymiskykyni on oireisina hetkinä todella huono, enkä siedä kovia ääniä tai kirkkaita valoja.

        Onko muilla samanlaisia oireita!

        kyseessä voi olla paniikkihäiriö


      • ilman paniikkia?
        RollingStone kirjoitti:

        kyseessä voi olla paniikkihäiriö

        Ei suinkaan se nyt paniikkihäiriö ole, jos ei ole mitään paniikkia.


    • Raudanpuute?

      Kuule, kuulostaa erittäin tutulta. Mulla on käynyt tämä sama juttu nyt 1krt/vuosi. Mulla alkaa se monesti aamulla, kun on ollut vähän kuumq yö ja mun menkat on alkanut. Vessareissun jälkeen alkaa huimaus, jonka jälkeen aivan kauhea vatsan kipu joka ns. säteilee sääriin. Kestää monesti siihen asti kunnes otan särkylääkkeen. Olisi kiva tietää mistä tämä johtuu.

      • Raudanpuute?

        Enpäs katsonut, että alotusviestistä on nyt 7 vuotta. :D Mutta toivottavasti oireilusi on jo loppunut, ja samaa toivon itsellenikin...


    • Täällämyös

      Heippa, haha itsekin löysin tämän keskutelun nyt vasta :D
      Mulla tuli äsken autossa yhtäkkiä paha olo ja kylmä hiki, en tiedä mistä voisi johtua.
      Pikkuista jännittämistä on ollut koska mies lähti armeijaan että johtuisko siitä ja pikkuinen näläntunne on koko ajan ollut päällä vaikka olen syönyt aamulla :(

    • toimii.

      Jos syö liian harvoin ja liian hiilihydraattipitoista ruokaa, niin verensokeri laskee liian alas ja liian nopeasti.

      Ilmiö on aivan normaali ja siihen auttaa ravitsemuksen muutos ja pysyvästi.

      Eli yksinkertaistettuna: Aikuinen tarvitsee hyvää rasvaa ja proteiinia n. 80 grammaa päivässä sekä n. 500 grammaa kasvikunnan tuotteita.

    • PELOTTAA

      VOIKO PYÖRRTTYKSEEN KUOLLA?

    • tiedetään

      verenpaine heittelee on huono olo, sydän lyö epätahtiin ja pitää katsella , mistä pitelee kiinni, kun lähtee liikkeelle.

    • Johnynnä

      Minulla kylmähiki ja huippaa. Verenpaine hyvä Pulssi 68
      Kropan lämpö 35.2
      Palellutin itseni pyörälenkillä ja siitä saakka myös ollu kipee jokapaikasta
      2 päivää sitten

    • Kaukola

      Minua vaivasivat ajoittaiset paniikikohtaukset alle murrosikäisenä. Esiintyiväl lähinnä sosiaalisissa tilanteissa. Ikää on nyt 57 vuotta ja kylmähiki/sydänjyskytys/kuolemanpelko-kohtauksia alkoi esiintymään uudestaan 5-kympin jälkeen takuuvarmastai jos "prätään" viinan kanssa . Eli krapulassa. Huonoilla verensokeriarvoilla. Diapetesta ei ole todettu. Osatekijöitä monia...pitkäaikainen stressi, nikotiini, kofeiini. Lopetin tupakoinnin 3 v sitten ja kahvia juon tosi harvoin. Nyt on ollut melko seesteistä aikaa...

      • Kokenutn

    • Anonyymi

      On kuule melkein aina pahoin vointi ja paha olo

      • Anonyymi

        broidi oot 15 vuotta myöhässä😭


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe