Omistan vuosimallia 2000 Punton.Ajettu 87000Km.Tähän asti pelittänyt hyvin,mutta nyt tuli ongelma.Ajokissa on ylävesiletkun tiiviste vuotanut varmaan vuoden verran ihan hissukseen.En ole laiskuuttani sitä vielä vaihtanut,koska painesäiliössä veden korkeus on ollut max.(todistaneeko mitään)Pari viikkoa sitten ilmeni,että lämppäristä ei tule lämmintä koneen ollessa tyhjäkäynnillä.Kun nosti kierroksia niin lämmintä alkoi tulla ,ajon aikana lämpöä tuntui riittävän.Tämän jälkeen huomasin,että sai ajaa jo melkoisen tovin,ennen kuin lämppäristä alkoi tulla lämmintä.Pari päivää sitten kävin reissussa ja ajoin n.200Km.Lämppäri pelasi,mutta jossain vaiheessa auto kävi huonosti tyhjäkäyntiä,joka sitten asettui(tulpat vielä vaihtamatta,Pitää tehdä ensitilassa)Tulin moottoritieltä kaupunkiin ja muutamiin liikennevaloihin.Lämppäri alkoi lykätä viileää ilmaa,ja hetken kuluttua ylikuumenemisen merkkivalo syttyi.Ajoin sivuun ja sammutin moottorin,syylarin puhallin pörräsi aikansa.Aukaisin konepellin.Ylävesiletku oli kuuma.Alavesiletkuun on edellinen omistaja asennuttanut lämmitysvastuksen.Vastukseen asti konehuoneesta alavesiletku oli lämmin(ei kuuma),jonka jälkeen loppu letkun pätkä ihan kylmä,eli vesi ei kierrä.Aamulla katsoin konehuoneeseen ja painesäiliön pinta oli melkein säiliön pohjalla.Raotin korkkia ja kuului suhahdus ja pinta nousi jonkin verran.Lisäsin pakkasneste/vesi liuosta ja tein n. 5Km lenkin.Lämppäristä tuli vaan kylmää ilmaa,eikä ylikuumenemisen merkkivalo syttynyt.Kysymyksiä:1. Voiko termari olla niin jumissa,ettei aukea ollenkaan,sijaitseeko ylävesiletkun yhteydessä?2.Voiko tällainen letkuun asennettu lämmitysvastus hajota niin,että tukkii alavesiletkun?Ainakin toimi noilla äskeisillä pakkas-öillä.3.Vesipumppu?4.Kannentiiviste?Jelpatkaa?Asiantuntevia neuvoja kiitollisuudella odottaen/Pertsa.
Huom!Tämä ongelma on tullut pikkuhiljaa,enkä ole havainnut muita vuotoja kuin se ylävesiletkun tiiviste.
Puntossa vesi ei kierrä
9
8912
Vastaukset
- sitroen.
kun purat sen termostaatin pois ja testaat onko kunnossa. Samoin alavesiletku pois ja katsot mikä vikana. Ja kun olet mielestäsi kaiken kuntoon saanut ja täyttänyt ja ilmannut järjestelmän, seuraat vuotaako kannentiiviste. Se nimittäin saattoi mennä, kun et selvistä nesteen puutteen oireista mitään välittänyt vaan ajoit vain. Oppii sitä kantapäänkin kautta...
Se tiiviste kun on vuotanut nestettä ulospäin, on se myös vuotanut ilmaa sisäänpäin moottorin jäähtyessä. Paisuntasäiliöön vuoto ei ole vaikuttanut mitään, se on elänyt omaa elämäänsä ja jäähdytysjärjestelmä omaansa. Paisuntasäiliön toiminta edellyttää, että vuotoja EI ole jäähdytysjärjestelmässä. - Pertsa
Sen verran tarkennan,että olen kyllä tarkistanut nesteet aika usein ja on ollut ok.Lisännyt hiukan tarvittaessa.Uskonpa,että olet Sitroen oikeassa sen tiivisteen suhteen .Mutama autonrassaaja duunissa on samaa mieltä.Vaihdan tiivisteen ja laitan nesteet,Katotaan miten käy.Eikö tämä ilmaus korjaannu itsestään vaikka painesäiliön korkin kautta?Ymmärtääkseni siinä on joku joustoviritelmä(jousi tai ms.?En kyllä tiedä.Kiitos kuitenkin vastauksestaPS.En ole kyllä havainnut muuta vuotoa kuin tämän tiivisteen.
- Lindeman
mennyt,tyyppivika.
- sitroen.
Lindeman kirjoitti:
mennyt,tyyppivika.
tapahtuu itsekseen silloin kun paisuntasäiliön ulkopuolinen jäähdytysjärjestelmän osuus on tiivis. Sitä se ei ollut kertomastasi tihkuvuodosta päätellen. Jäähdytysjärjestelmä on todennäköisesti ollut paljonkin vajaa, vaikka paisuntasäiliössä nestettä olikin.
Kun paikkoja availet, niin tarkistapa että termostaatissa on se noin 3 mm:n ilmanpoistoreikä jonka kautta termostaatin alle kertynyt ilma pääsee jäähdyttimeen. Kaikissa termostaateissa sitä ei ole vaan se on porattava, jotta moottorivauriolta säästyisi.
Kansitiivistevaurioon en osaa ottaa kantaa, mutta hyvin luultavaa se on. Kannattaa oikaista kansi jos avaat sen. - Pertsa
sitroen. kirjoitti:
tapahtuu itsekseen silloin kun paisuntasäiliön ulkopuolinen jäähdytysjärjestelmän osuus on tiivis. Sitä se ei ollut kertomastasi tihkuvuodosta päätellen. Jäähdytysjärjestelmä on todennäköisesti ollut paljonkin vajaa, vaikka paisuntasäiliössä nestettä olikin.
Kun paikkoja availet, niin tarkistapa että termostaatissa on se noin 3 mm:n ilmanpoistoreikä jonka kautta termostaatin alle kertynyt ilma pääsee jäähdyttimeen. Kaikissa termostaateissa sitä ei ole vaan se on porattava, jotta moottorivauriolta säästyisi.
Kansitiivistevaurioon en osaa ottaa kantaa, mutta hyvin luultavaa se on. Kannattaa oikaista kansi jos avaat sen.Kiitos tiedoista.En ole vielä hommaa aloittanut,lähipäivinä kyllä.Näyttää noin äkiksiltään melko ahtaalta paikalta.Jos jollakulla on jotain helpottavia vinkkejä,otan vastaan.Kun sitä tallia ei ole!
- saab.900.130hv
Pertsa kirjoitti:
Kiitos tiedoista.En ole vielä hommaa aloittanut,lähipäivinä kyllä.Näyttää noin äkiksiltään melko ahtaalta paikalta.Jos jollakulla on jotain helpottavia vinkkejä,otan vastaan.Kun sitä tallia ei ole!
joo mul oli tempra 96 mallinen ja oli vittumainen ilmata ku lämmitys kenno oli alhaalla,ei taho ilmat tulla pois et piti ajaa nokka iha ylös et ilmat tuli pois.en tiiä onko puntossa sama juttu mut tappelin 3 päivää sen kaa ku ei meinanu millään lähtee vesi kiertää teki ilma taskuja,toivotaan et puntossa ois viisammin tehty järjestelmä.........
- lifeguard72
saab.900.130hv kirjoitti:
joo mul oli tempra 96 mallinen ja oli vittumainen ilmata ku lämmitys kenno oli alhaalla,ei taho ilmat tulla pois et piti ajaa nokka iha ylös et ilmat tuli pois.en tiiä onko puntossa sama juttu mut tappelin 3 päivää sen kaa ku ei meinanu millään lähtee vesi kiertää teki ilma taskuja,toivotaan et puntossa ois viisammin tehty järjestelmä.........
tuli ensimmäisen kerran sama ongelma.
ilmasin eli kennon ilmaus ja samalla nestettä lisää ja sitten toisen putken ilmaus samalla tavalla.
Ilmaa kiitettävästi mutta nyt toimii lämmitys ja vedet kiertää kuten pitääkin.
- Meikä
Ota vesisäiliön korkki pois ja pyydä kamu avuksi katselemaan sitä, starttaa kaasuta pikkasen ja jos pulpahtelee kuplia vesisäiliöstä kannattaa vaihtaa kannentiiviste.
Ei maksa paljoa jos itse osaa tehdä kannentiivisteen vaihdon. - 5puntooollu
on siä kahdessa paikassa ilmaus roppukin toisessa letkussa mikä kiertää sisäkennolle ilmanputsarin vierestä menee kax putkee sisään ja toinen syylärin päällä eripuolella kun paisuntasäiliö mie ilmaan sillai et otan ison juomapullon ja siitä pohja pois ja kaula teipillä kii paisuntasäiliön korkin paikalle tiiviisti ja siihe nesteet jaksaa tönää paremmi ilmat ettei kansipahvi mee niinkuin aika monelle on käyny jollaihan on myös rikkivetymittari millä näkee onko kansipahvi menny nesteestä mittaamalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1291528- 371431
- 681233
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541169- 691004
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255981Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei198976- 74924
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16840Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106828