Saunomisesta

epäsuomalainen?

Miksi kummastellaan, jos joku ei tykkää käydä saunassa sukulaisten ja tuttavien kanssa. Minulle ei ole luontevaa esiintyä alasti muiden, kuin aviomieheni seurassa. Kuitenkin usein paikassa, jonne mennään kylään, aletaan lämmittämään saunaa ja sitten olen kummajainen, kun en halua saunoa. Miten voisi kohteliaasti kieltäytyä saunomisesta? Olen sanonut joskus perusteluksi, etten välitä saunomisesta, mutta se ei ole totta. En välitä muiden seurassa (kuin aviomieheni) saunomisesta. Sitä en kuitenkaan kehtaa sanoa. No joo onpa mulla ongelma. ;)

19

4824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteissaunominen

      Minä olen lapsena joutunut käymään naisten ja miesten yhteissaunoissa. Ei niissä mitään kamalaa silloin ollut.Vieläkin minulle tulee nostalginen olo, kun joudumme usein ajamaan tämän pienen punaisen saunarakennuksen ohi, johon isoäitini vei minut erään kartanon työväen sekaan. Kun tulin vanhemmaksi, eikä meillä ollut omaa saunaa,kävimme vuosikausia naisten yhteissaunoissa. Se oli silloin ihan luontevaa. Enää en sellaiseen menisi, ainakaan ilman uimapukua. Meillä on oma sauna, mutta en pidä siitäkään, vaikka siellä joskus käynkin. Suihku yleensä riittää minulle. Kyllä minä ainakin sanoisin yksinkertaisesti vain, etten halua mennä saunaan. Mitä väliä sillä on, onko se totta vai keksittyä? Kyllä naisilla aina syitä on ja sama se vaikkei olisikaan. Sano kerrankin vähän terävämmin, niin eiköhän se kummastelu lopu.Meidän mökkinaapurimme ovat aina käyneet ainakin sukulaisten kesken yhdessä saunassa ja myös tepastelevat alastomina laiturilla uimaan mennessään. Senkun, minun puolestani. Ei se minua haittaa, vaikka meiltä onkin sinne suora näköyhteys, eikä matkakaan ole pitkä. Meillä kaikki käyttävät uimapukua.

    • vaikka

      esteettiseen seikkoihin. Tupeeraat seuraavalla kerralla hiuksesi 60-luvun tyyliin ja pakkelia naamaan paksut kerrokset;)

    • zipzap

      Joo, ennen vierailua tulee käytyä suihkussa, laitettua tukka, meikattua... Sitten kun pääset nättinä kylään, isäntäväki laittaa saunaa lämpiämään ja loukkaantuu, jos kieltäydyt. Minua ei huvita käydä vierailuilla saunassa; hyvin likinäköisenä on aika hankalaa muutenkin vieraassa saunassa ilman laseja.

      • Puhdaspulmunen

        Sanopas joskus, että ei sinun takiasi tarvitse saunaa lämmittää, olet ihan totta peseytynyt, etkä likaa huonekaluja, koska olet puhtaissa vaatteissa. Sinu ei haittaa, vaikka isäntäväki ei olisikaan ehtinyt peseytyä. Kyllä sinä pystyt olemaan heidän seurassaan tämän illan.

        Toinen tapa on sanoa, että ei voi saunoa sydänvian/verenpaineen/atooppisen ihon takia. "Mutta saunokaa vain, kun teillä kerran on saunailta tänään."


    • kukka

      En ole oikein koskaan ollut mikään saunojahirmu.
      osaltaan vaikuttaa se, että kun olin 10-17 vuotias, asuimme talossa jossa ei ollut vielä rakennettu suihkua. Saunassa käytiin siis "mökkityylillä" peseytymässä kahdesti viikossa. (kunnes isä rakensi kylppärin)
      Uima-hallissa en koskaan käy saunassa, vain suihkussa. Kotona meillä on saunavuoro siksi kun mieheni tykkää saunoa ja kyllä, minä pidän saunomisesta vain hänen kanssaan. :)
      muista ihmisistä vain oman äitini kanssa viihdyn saunassa. äidin kanssa voi silloin jutella kaikki tärkeät jutut.

      ei siitä pidä loukkaantua jos joku ei tahdo mennä saunaan. varsinkaan kun useimmiten vierailulla on hiukset ja meikit laitettuna.
      mun mielestä porukka saunominen on enemmän miesten juttu.

      ja jokainen tykätköön saunomisesta omalla tavallaan. :)

    • ei aina saunaan

      Mulla on sama juttu.Olen lihava ja siksi vaikeaa näyttäytyä muiden aikana alasti.Olen kertonut tämän tutuille ja ystäville ja he ymmärtävät tosi hyvin.Olen sanonut suoraan,että tää on mulle vaikee juttu ja usein he sanovat,että voin mennä yksin,jos se on helpompaa ja niin minä käyn yksin saunassa.En muutenkaan viihdy kauaa saunassa,koska en ole koskaan kestänyt kovaa löylyn heittoa.Kerro ystävillesi,että se on sulle jostain syystä vaikeeta tai sano,että sä et voi ottaa löylyjä,että jos sopisi että käyt sitten jälkilöylyissä kun muut ovat käyneet.

    • hyvä syy

      Jos sinulla on puolipitkät hiukset, voit sanoa, että et halua ruveta tukanpesuun ja kuivaamiseen, mikä on varmasti ihan tottakin.
      Myös voit sanoa, että et pidä saunasta, sinulle tulee huono olo.
      Minulla on tapana sanoa, että menen viimeisenä vain pesulle, kun saunan ovi jo on auki, eikä tarvitse ottaa löylyä.
      Kyllä muut tähän tottuvat.
      Usein sanon valmiiksi, että en ole saunaihmisiä.

      • tosi syy hyvä syy

        Oikean syyn voi aivan hyvin sanoa, eikä siitä todellakaan saa toiset loukkaantua. Ja jos loukkaantuvat, niin voi voi. Ovatpa sitten sitäkin typerämpiä ihmisiä.


      • tuttujen
        tosi syy hyvä syy kirjoitti:

        Oikean syyn voi aivan hyvin sanoa, eikä siitä todellakaan saa toiset loukkaantua. Ja jos loukkaantuvat, niin voi voi. Ovatpa sitten sitäkin typerämpiä ihmisiä.

        kanssa voin ihan hyvin pitää saunailtaa, siis ettei meikit ja muut hommat harmita, mutta en kyllä kenen kanssa tahansa saunaan mene. hyvät samaa sukupuolta olevat ystävät on minun valinta. en tiedä olenko jotenkin "tiukkis" mutta minusta ei ole tarpeellista saunoa suvun miehien kanssa.. jotenki pelkkä ajatus siitä että kaikki sulloutuisi ilkosillaan samaan koppiin tunnostaa aika vastenmieliseltä... mut liekö sekin että mihin vaan tottuu.


      • hyvä syy

        ...kun sanon, että en halua ruveta kuivaamaan hiuksiani, kun olen kylässä. Peseydyn kotona ennen lähtöä.
        Muutenkin minusta on suorastaan epäkohteliasta olettaa, että vieraat haluavat mennä ensimmäiseksi pesytymään, kun tulevat kyläilemään.
        Ihan kuin jokainen olisi niin likainen, että pitää ensin käyttää pesulla, ennen kuin voi päästää heidät sisähuoneisiin.

        Kun sanon valmiiksi, että en ole saunaihmisiä, niin se ei ole mikään tekosyy. Asia on niin.


    • upskeikkaa

      ..halua saunoa muiden kuin mieheni kanssa.

    • samaan...

      ... "ongelmaan" oon kans törmänny.
      itse en kans tykkää saunoo ihan missä ja millo ja kenen kans vaa.

      jos kieltäydyt niin heti oot pilannu koko sauna- illan kaikilta.

      mut kieltäydyn silti edelleen ja pa....skat välitän toisten kitinöistä.

      ja samaa neuvoa suosittelen sulle kans, sanot vaa kiitos ei ja mitä sitä sen enempää selittelee.

      sitäkään en ymmärrä, et mikä siinä on että kun mennään kyläilee, niin oletetaan että saunassahan sitä pitää tietenkin käydä ja tietenkin se sopii vieraille!

      mulle ei ainakaan sovi, jos ei etukäteen ole siitä sovittu!
      mikään ei ota päähän enempää, ku ettei oo mukana vaihtovaatteita, pyyhkeitä ym. ym. tarvittavaa ja saunaan vaan pitäs työntyy. no way.

      ja sitten pitäs tietenkin nais ja mies porukoissa, että akat sais höpötellä ihan rauhassa, eihän sitä kukaan nyt oman ukon kans kylässä haluu saunoo. mut minäpä haluan!
      mua ei ainakaan kiinnosta mennä saunaan juoruamaan muiden tai omista asioista. en tee sitä muutenkaan.

      joo ja sit se iänikuinen sauna-kalja!
      ite en voi juoda olutta, kun se on niin saamarin pahaa. niin eikös sitä oo porukan petturi heti, jos et ota tai ei oo tarjolla muuta vaihto-ehtoa, kun ei tienny joutuvansa saunomaan, et ois voinu varata mukaan vaik siideriä.

      niin että, mukavia sauna-iltoja hyvät suomen kansalaiset!
      on se niin saamarin nautittavaa!

      • SamaaMieltä1

        Hyvin kirjoitettu


    • epäsuomalainen!

      Kirjoituksesi oli aivan kuin minun 'kynästä'. Minäkään en ymmärrä, mikä ihmeen pakko/traditio olisi saunoa naisporukalla sukulaisten kesken. En todellakaan välitä sellaisesta. Saunominen oman rakkaan mieheni kanssa riittää minulle. Ja sen myös olen kaikille sanonut, joten se ei ole minulle siinä mielessä ongelma. Ihmetelkööt muut ihan rauhassa, se on heidän ongelmansa, ei minun. :)

    • isäntäväen

      pitää ottaa huomioon kaikkien vieraiden toiveet saunomistyyleistä, esim. minä ainakin kysyn vierailta, että haluaako käydä omassa sakissaan saunassa vaiko mennäänkö vaikka ensin naiset ja sitten miehet, vaiko eivät halua käydä ollenkaan. En itsekkään tykkää pakko saunomisesta, mutta kyllä käyn tuttujen naisten kanssa ihan vapaaehtoisesti ja on muutama pariskunta joiden kanssa ollaan mieheni minä käyty jo vuosia sekasaunassa, (ei mitään parinvaihto juttuja), elikkä riippuu ihan ihmisistä ja minkälaisessa suhteessa heidän kanssaan on. Mutta pääasia on että isäntäväen pitää antaa kaikki vaihtoehdot tuossa sunomisjutussa, eikä väkisin ängetä porukkaa saunaan oman mielensä mukaan.

    • Eikiitosvain

      Miksi hemmetin ihmeessä kyläillessä pitäisi saunoa? En ymmärrä ideaa. Saunaillat ovat asia erikseen, silloin no. keräännytään kylpemisaiheen ympärille. Jos joku yht'äkkiä kyläillessä kyselisi saunan lämmittämistä, kieltäytyisin oitis enkä potisi huonoa omaatuntoa yhtään. Kotona on kiva hoidella niinkin henkilökohtainen hommeli, melkein riitti, joskus kylpylässä tms. paikassa mutta aina suunnitellusti. Extempore saunomiset eivät nappaa.

    • oboioih

      Meillä on saunottu porukkassa aina. Lapset, naiset, miehet, eikä mitään ongelmia ole ollut heidän kanssa jotka eivät ole halunneet saunoa. Toiset ei halua, ja se on ihan ookoo. Meidän porukassa kyllä 99% ihmisistä haluaa saunaan ja jos joku ei sinne halua, niin näistä 99% kyllä puolet jää aina vähän myöhään odottelemaan ja samalla pitämään seuraa sille joka ei halua saunoa. Näin ihan siitäkin syystä ettei kaikki samalla kertaa saunoihin mahtuisikaan.

      Luulen että kukaan ei oikeasti loukkaannu jos et halua mennä saunaan, vaan he vain ihmettelevät miksi et sinne lähtisi mukaan. Sinullahan tässä on se ongelma, eli että sinä et tunne oloasi hyväksi omassa kehossasi. Ei muilla ole ongelmaa siinä. Sen sijaan se että yrität syyllistää muita siitä että haluavat saunoa porukassa, on todella törkeää.

    • ensauno

      Syyllistäminen tulee siitä, kun muut alkaa melkein väkisin tuputtaa sinne saunaan menoa, vaikka olisi kuinka selkeesti sanonut, että ei aio mennä sinne. Jokainen käy siinä vuorollaan ihmettelemässä, että mikä sulla on kun et tuu saunaan. Tule nyt hyvä ihminen, saunaan nyt siitä!!!!

      Toi on NIIIIIIN ärsyttävää! Mulle ainakin on ihan saakelin sama vaikka saunoisivat yöt läpeensä yksissä, mutta ei mun tarvi sinne mennä! Miks eivät usko, kun sanotaan?

      Mulla on pitkä tukka ja se vaatii kauan kuivattamista ja koska hiuslaatu on kumminkin ohut ja lentävä, tarviin paplarit pesun jälkeen. Kiva siinä sitten alkaa niitä paplareita vääntää päähänsä ja niitä kuivatella ja tukkaa laitella takasin entiseen uskoon, kun on ollut pakko mennä se tukka kastelemaan, vaikka se olis ollut kuinka nätisti laitettu ja taatusti puhdas sinne kylään mennessä. Muutenkaan en mene mihinkään likasena. Se saunominen on ohi puolessa tunnissa ja loppuilta meneekin sitten tukan laitossa ja kenties meikkaamisessakin, jos haluaa olla jonkun näköinen edes sen illan. Se iltahan voi jatkua vielä vaik kuinka pitkään, joku vielä keksii, et lähetään jonnekin.

      Mikä helveti ohjelma se saunominen on? Ihan kuin joku pakollinen ohjelmanumero. Ymmärrän mä sen jossain mökillä, missä mennään sit nukkumaan saunan jälkeen, suurin piirtein. Mut jos iltaa jatketaan viel saunomisen päälle, niin joillekin naisille se ei ole yhtä helppoo kuin miehille tai niille, joitten tukkaa ei tarvi yhtään laittaa. Jotkut saamarin kananpersetukat onkin ihan sama, vaikkei niitä laitakaan mitenkään, hyvä jos kammataan.

      Eri asia, jos nimenomaan on saunailta. Siihen osaa varautuakin, muta jos muuten vaan mennään jonnekin iltaa istumaan, niin saunokoot ne, jotka haluu ja antakoot muitten olla rauhassa.

    • näin_meillä_oli

      Kas kun näin ohimennen sattui tämä aihe vastaan, joten kerronpa oman mielipiteeni asiasta.

      Itselleni tuo suvun kanssa saunominen ei muuten aiheuta ongelmia, kunhan siinä porukassa vaan ei ole suvun naisväkeä. Eli äijäporukalla voi kyllä saunoa. En halua nähdä suvun naisia alasti, piste. Mutta yksi pohjanoteeraus sattui kerran. Olimme eronneet vaimokkeen kanssa ja hänen veljensä tuli sitten muuttoavuksi roudaamaan näitä exän kamoja pois asunnostamme. Illalla lämmitettiin sauna ja menin hänen veljensä kanssa löylyihin. No kohta tämä exä pöllähti sinne myös, ja se tuntui näille sukulaissieluille olevan ihan OK, mutta minulle ei. Exän kanssa olisin kyllä saunonut, mutta se ei oikein minun mielikuvaani sopinut, että hänen veljensäkin oli samaan aikaan saunasssa. Jätin nämä sisarukset sitten sinne lauteille keskenään. Ei ole ikävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe