Eli siis, missäköhän päin Keski Suomea, esimerkiksi Suonenjoen seutu ym. olisi mansikkamaita, jonne voisi kesätöihin päästä? Ja minkä ikäisiä sinne otetaan, kun itse täytän tänä vuonna 15.. Olisikohan mahdollisuuksia?
Ja siis, missä on näitä suurempia mansikkamaita majoituksella?
Millon näitä paikkoja kannattaisi ruveta kyselemään?
Kiitos mahdollisesta avusta ja hyvää kevättä ja tulevaa kesää kaikille :D
Mansikkamaa majoituksella
37
11754
Vastaukset
- Velma
Osoite http://www.mol.fi/paikat ja sieltä etsit ryhmän puistotyöntekijät tai sitten haet ihan vaikka paikkakunnan perusteella.
- joskus viime tai edellisenä...
että suomalaisia ei edes huolittu mansikanpoimintaan. Halusivat ottaa halpoja venäläisiä ja virolaisia. (Jos siellä suomalainen olisi ihmettelemässä liian pientä palkkaa niin joutuisivat maksamaan niillekkin enemmän?)
Käsittääkseni nämä ulkomaalaiset ovat sopineet jo viime kesänä tulevansa taas uudestaan, joten voi olla ettei poimijoita enää tarvita. Ja olisiko sitten kivaa olla siellä yhteismajoituksessa niiden seassa jos ei puhettakaan ymmärrä.- epäluotettavia
Jotkut mansikkatilat eivät huoli suomalaisia, varsinkaan kovin nuoria yksinkertaisesti siitä syystä, että mansikat pitää kerätä myös vesisateella sunnuntaiaamuna.(Hieman karrikoidusti, myönnän. Jotkut tilat pitävät sunnuntain taukoa)
Virolaiset, bulgarialaiset ym. ovat tulleet tänne tekemään töitä ja tekevät myös, kun taas suomalaiset "äidin pikku palleroiset" kitisevät palkoista, olosuhteista ja kaikesta muustakin, ja jättävät mitään ilmoittamatta tulematta töihin kaikkein pahimpaan kiireaikaan. No yritän kuitenkin, jos siellä muutaman viikon kestäisi että rahaa saisi. Ja kaverin kanssa tarkoitus olisi mennä, niin ei ihan yksin tarvitsisi sönköttää suomea. Eihän sinne kavereitten kaa puhumaan mennä, mut on se mukava illalla kun ois kaveri. :D
Ja kai englantia kun vähän puhuu niin ymmärtää vähän.. Tai sitten ei. :)
Mietitään ja yritetään. :D
Kiitos vastauksestasi, osaan "varautua" :)- mä vaan
Tiiuh kirjoitti:
No yritän kuitenkin, jos siellä muutaman viikon kestäisi että rahaa saisi. Ja kaverin kanssa tarkoitus olisi mennä, niin ei ihan yksin tarvitsisi sönköttää suomea. Eihän sinne kavereitten kaa puhumaan mennä, mut on se mukava illalla kun ois kaveri. :D
Ja kai englantia kun vähän puhuu niin ymmärtää vähän.. Tai sitten ei. :)
Mietitään ja yritetään. :D
Kiitos vastauksestasi, osaan "varautua" :)Kyllä suomalaisiakin otetaan poimimaan mansikoita. Oon ollu tilalla, jonne ei otettu muita kuin suomalaisia ja tilalla, josssa puolet oli suomalaisia ja puolet venäläisiä. Eivät ne suomalaiset oo yhtään sen laiskempia poimimaan mansikoita kuin venäläiset. Ihan kiva reissu siitä tulee, jos kaverisi kanssa lähdet.
- poimija
mä vaan kirjoitti:
Kyllä suomalaisiakin otetaan poimimaan mansikoita. Oon ollu tilalla, jonne ei otettu muita kuin suomalaisia ja tilalla, josssa puolet oli suomalaisia ja puolet venäläisiä. Eivät ne suomalaiset oo yhtään sen laiskempia poimimaan mansikoita kuin venäläiset. Ihan kiva reissu siitä tulee, jos kaverisi kanssa lähdet.
Silloin ei ollut vielä ollenkaan ulkolaisia poimijoita. Satuttiin vaan huonolle tilalle. Kaikki oli p...stä ja omistajat törkeitä. Huijasivat palkoissa ja puhelinmaksuissa (ei ollut kännyköitä silloin) ja ruoka oli mitä oli. Ym jota en viitsi edes mainita. Niistä ilmeisesti tehtiin valitus marjanpoimijayhdistykseen tms. Ne eivät enää pidä tilaansa Suonenjoella, joten et törmää niihin.
Muuten oli kiva kokemus (poimia välillä kädet kohmeassa kaatosateessa) ja kivoja kavereitakin sai, mutta omistajat oli kyllä syvältä. - Mintttu
poimija kirjoitti:
Silloin ei ollut vielä ollenkaan ulkolaisia poimijoita. Satuttiin vaan huonolle tilalle. Kaikki oli p...stä ja omistajat törkeitä. Huijasivat palkoissa ja puhelinmaksuissa (ei ollut kännyköitä silloin) ja ruoka oli mitä oli. Ym jota en viitsi edes mainita. Niistä ilmeisesti tehtiin valitus marjanpoimijayhdistykseen tms. Ne eivät enää pidä tilaansa Suonenjoella, joten et törmää niihin.
Muuten oli kiva kokemus (poimia välillä kädet kohmeassa kaatosateessa) ja kivoja kavereitakin sai, mutta omistajat oli kyllä syvältä.Onko kukaan ollut kyseisellä tilalla, jos on nini voisiko kertoa tilasta?
mä vaan kirjoitti:
Kyllä suomalaisiakin otetaan poimimaan mansikoita. Oon ollu tilalla, jonne ei otettu muita kuin suomalaisia ja tilalla, josssa puolet oli suomalaisia ja puolet venäläisiä. Eivät ne suomalaiset oo yhtään sen laiskempia poimimaan mansikoita kuin venäläiset. Ihan kiva reissu siitä tulee, jos kaverisi kanssa lähdet.
Joo, kiitos iloisesta viestistä ;)
Vielä kun paikan löytäs mistä kysyis niin kaikki ois hyvin... Tai no voishan se kesäkin tulla jo :D- tarkennusta tarvitaan
epäluotettavia kirjoitti:
Jotkut mansikkatilat eivät huoli suomalaisia, varsinkaan kovin nuoria yksinkertaisesti siitä syystä, että mansikat pitää kerätä myös vesisateella sunnuntaiaamuna.(Hieman karrikoidusti, myönnän. Jotkut tilat pitävät sunnuntain taukoa)
Virolaiset, bulgarialaiset ym. ovat tulleet tänne tekemään töitä ja tekevät myös, kun taas suomalaiset "äidin pikku palleroiset" kitisevät palkoista, olosuhteista ja kaikesta muustakin, ja jättävät mitään ilmoittamatta tulematta töihin kaikkein pahimpaan kiireaikaan.kun asuu siellä tilalla niiden mansikkapuskien vieressä???
- mä vaan
Tiiuh kirjoitti:
Joo, kiitos iloisesta viestistä ;)
Vielä kun paikan löytäs mistä kysyis niin kaikki ois hyvin... Tai no voishan se kesäkin tulla jo :DWww.mol.fi sivulta löytää paljon mansikkatiloja. Mene kohtaan avoimet työpaikat ja kirjoita sanahaku-kohtaan mansikanpoimija. Siellä on jo muutamia paikkoja, mutta tulee niitä vielä lisää. Tilat, jossa on majoitus ja ruoka täyttyvät kuitenkin ensimmäisinä. Kannattaa miettiä meneekö tilalle, jossa ruoka pitää tehdä itse vai sellasella tilalle, jossa ruoka tehdään valmiiksi. Ruoka maksaa suunnilleen 7-12 euroa per päivä. Tuo summa kuulostaa suurelta, mutta ruoka on hyvää ja on mukava istua työpäivän jälkeen valmiiseen tuokapöytään.
- -natalian-
Mintttu kirjoitti:
Onko kukaan ollut kyseisellä tilalla, jos on nini voisiko kertoa tilasta?
minä olin tuolla viime vuonna. paikka ei kovin hääppöinen ollut, mutta mahtavat kokemukset jäivät kavereiden seurassa!! jos kiinnostaa niin voit vaikka tarkemmin kysellä tuosta sähköpostissa, vastailen mielelläni!:)
- on paras
mä vaan kirjoitti:
Www.mol.fi sivulta löytää paljon mansikkatiloja. Mene kohtaan avoimet työpaikat ja kirjoita sanahaku-kohtaan mansikanpoimija. Siellä on jo muutamia paikkoja, mutta tulee niitä vielä lisää. Tilat, jossa on majoitus ja ruoka täyttyvät kuitenkin ensimmäisinä. Kannattaa miettiä meneekö tilalle, jossa ruoka pitää tehdä itse vai sellasella tilalle, jossa ruoka tehdään valmiiksi. Ruoka maksaa suunnilleen 7-12 euroa per päivä. Tuo summa kuulostaa suurelta, mutta ruoka on hyvää ja on mukava istua työpäivän jälkeen valmiiseen tuokapöytään.
takana on 4 kesää Petron marjatilalla ja mahtavat muistot.Paikka on tosi huippu, ja omistajat todella ihania ihmisiä. Aurinko paistanu 3. kesänä ja en ikinä oo saanu mistään muualta niin hyviä rusketuksia kun sieltä!!Suosittelen että otat useamman kaverin mukaan, kahdelleen ei ollu niin mukavaa kun muina kesinä kun meit oli 5 tai 6 tyttöö. Siellä on tosi mahtava uimapaikka, rantasauna ja oikeesti lämmintä vettä.Asuminen ei maksa.Ainut että omat ruoat mukaan ja juomavesi on oikeesti sieltä ja syvältä, mutta siihen tottuu.ja tosiaan vielä se ulkohuusin mahtava 30v vanha peen haju...yök.mutta SUOSITTELEN!!
- Grike
-natalian- kirjoitti:
minä olin tuolla viime vuonna. paikka ei kovin hääppöinen ollut, mutta mahtavat kokemukset jäivät kavereiden seurassa!! jos kiinnostaa niin voit vaikka tarkemmin kysellä tuosta sähköpostissa, vastailen mielelläni!:)
Itse ajattelin hakea tänä kesätöihin mansikkamaalle.Tietääkö kukaan miten pitkä matka on joensuusta sinne suonjoelle, petron marjatilalle? kiitos, jos vastaat.
- mansikanpoimuri
tarkennusta tarvitaan kirjoitti:
kun asuu siellä tilalla niiden mansikkapuskien vieressä???
jää mökkiin makaamaan, tai tulee pellonreunalle ottamaan aurinkoa, eikä tee töitä. Ei se, että asuu työpaikalla tarkoita sitä että on töissä.
- mansikanpoimuri
on paras kirjoitti:
takana on 4 kesää Petron marjatilalla ja mahtavat muistot.Paikka on tosi huippu, ja omistajat todella ihania ihmisiä. Aurinko paistanu 3. kesänä ja en ikinä oo saanu mistään muualta niin hyviä rusketuksia kun sieltä!!Suosittelen että otat useamman kaverin mukaan, kahdelleen ei ollu niin mukavaa kun muina kesinä kun meit oli 5 tai 6 tyttöö. Siellä on tosi mahtava uimapaikka, rantasauna ja oikeesti lämmintä vettä.Asuminen ei maksa.Ainut että omat ruoat mukaan ja juomavesi on oikeesti sieltä ja syvältä, mutta siihen tottuu.ja tosiaan vielä se ulkohuusin mahtava 30v vanha peen haju...yök.mutta SUOSITTELEN!!
Olen kahtena kesänä ollut Petron marjatilalla mansikoita poimimassa, ja paikka on mainio. Joku tuolla sanoi että ei ole hääppöinen, tarkoitti varmaan rakennuksia ja sellaista, mutta vertaamalla muihin tiloihin voi todella sanoa että YKKÖNEN. Ilmaiselta majoitukselta ei tietenkään voi odottaa hotellioloja, ne on sellaisia leppoisia kesämökkejä, kaikki erilaisia.
Palkat hoituu asiallisesti, siellä on huippuporukkaa joihin iltaisin tutustuu helposti saunomisen, uimisen ja telkkarinkatsomisen yhteydessä. Ja ranta todellakin on juuri niin ihana kuin kaikki ovat kehuneet:) Talon tarjoamat aamupala ja kahvi painottuvat aika paljon mansikkaan... On mansikkakakkua, mansikkamehua, mansikkapiirakkaa, mansikkahilloa jne. Omaan ruokaan kannattaa satsata, sillä millään puurolla ja voileivillä ei jaksa poimia.
Sopii reippaille, terveille ja vahvoille, sillä työ on fyysisesti raskasta. Paikan omistajat on tosi mukavia. Pakko mennä vielä joskus käymään siellä, vaikka nykyään teen jo muunlaisia kesätöitä.
Vieläkö siellä on se käytäntö, että lähtöpäivänä saa poimia ilmaiseksi itselleen kotiinvietäväksi ämpärillisen mansikoita? - Minntttu
mansikanpoimuri kirjoitti:
Olen kahtena kesänä ollut Petron marjatilalla mansikoita poimimassa, ja paikka on mainio. Joku tuolla sanoi että ei ole hääppöinen, tarkoitti varmaan rakennuksia ja sellaista, mutta vertaamalla muihin tiloihin voi todella sanoa että YKKÖNEN. Ilmaiselta majoitukselta ei tietenkään voi odottaa hotellioloja, ne on sellaisia leppoisia kesämökkejä, kaikki erilaisia.
Palkat hoituu asiallisesti, siellä on huippuporukkaa joihin iltaisin tutustuu helposti saunomisen, uimisen ja telkkarinkatsomisen yhteydessä. Ja ranta todellakin on juuri niin ihana kuin kaikki ovat kehuneet:) Talon tarjoamat aamupala ja kahvi painottuvat aika paljon mansikkaan... On mansikkakakkua, mansikkamehua, mansikkapiirakkaa, mansikkahilloa jne. Omaan ruokaan kannattaa satsata, sillä millään puurolla ja voileivillä ei jaksa poimia.
Sopii reippaille, terveille ja vahvoille, sillä työ on fyysisesti raskasta. Paikan omistajat on tosi mukavia. Pakko mennä vielä joskus käymään siellä, vaikka nykyään teen jo muunlaisia kesätöitä.
Vieläkö siellä on se käytäntö, että lähtöpäivänä saa poimia ilmaiseksi itselleen kotiinvietäväksi ämpärillisen mansikoita?Kiitos noista edellisistä...jos halukkuutta niin minulle voi mailta kaiken mahdollisen tiedon marjatilasta ja sen ympäristöstä, työstä yms sähköpostiini [email protected]
Mutta kysyisin et kuinka pitkä matka tilalta on lähimpän kauppaan, ja mitä kauppoja siel on lähellä, onko jotain pizzerioita, uimahalleja yms...?
Entä jotain lähikiskaa? - päivää
Minntttu kirjoitti:
Kiitos noista edellisistä...jos halukkuutta niin minulle voi mailta kaiken mahdollisen tiedon marjatilasta ja sen ympäristöstä, työstä yms sähköpostiini [email protected]
Mutta kysyisin et kuinka pitkä matka tilalta on lähimpän kauppaan, ja mitä kauppoja siel on lähellä, onko jotain pizzerioita, uimahalleja yms...?
Entä jotain lähikiskaa?Harvoinpa ne mansikat pitserioiden ja uimahallien vieressä kasvaa. 20 km keskusta ei ole mikään harvinainen matka tilalta sivistyksen pariin. Hyvässä lykyssä kioski saatta muutamien kilmometrien päästä löytyä (lue 10 km. Mutta eihän sinne ntyt pitsan syönnin takia mennä. Kaipa te kaupunkin pikkuhelmat ehkä pärjäisitte muutaman viikon ilman pitserioita. Ja hei eihän kesällä uimahallissa käydä.
- Lunarcry
on paras kirjoitti:
Minä en tätä tilaa kyllä suosittelisi. Olin serkkuni kanssa tänä kesänä siellä poimimassa viikon. Ei siinä mitään, talon isäntä ja emäntä oli tosi mukavia ja silleen, mutta heidän lapset ei. Ne oli tosi tylyjä ja jos joku lähti kotiin, niin tuli "äitiä ikävä". Juomavesi on kuulemma juomakelpoista, mutta talon väki juo ITSEKIN lidlin pullotettua vettä!
Oma mielipiteeni:vesi ei ole juomakelpoista. Eräs kaverini joi vettä pienen tilkan ja hänellä meni vatsa aivan sekaisin! Ja keittiö on KIEJAIMELLISESTI vanha navetta! siellä haiseekin vielä lehmälle.
Ja uudemmissa aitoissa on jauhomatoja! Aitan asukkaiden niskaan alkoi ropista niitä katosta keskellä yötä! Talon väki sanoi siihen:"rapatkaa ne pois tai menkää isoon aittaan nukkumaan." Ja isossa aitassa on katossa nyrkin mentäviä reikiä.
En kirjoitanut tätä viestiä vain haukkuakseni tilaa. Halusin olla mahdollisimman rehellinen ja kertoa muillekin tilalle meneville millaista siellä on. Päiväkahvi ja aamupala oli kylläkin todella hyviä, niin että jos sinua ei haittaa nuo äsken mainitsemani pienet epäkohdat, niin tervemenoa vaan. Sieltä tienaakin aika hyvin. Mutta mansikoista täytyy ottaa kannat pois. - outiii
Mintttu kirjoitti:
Onko kukaan ollut kyseisellä tilalla, jos on nini voisiko kertoa tilasta?
Oon ollu kahtena kesänä Petron mansikkamaalla töissä ! paikka on varsinainen elämys ja siisteys ei todellakaan oo huipussaan..ei oo sisävessaa,juomavesi haisee rikille,keittiötilat on mitä on (hygieniatarkastuksesta ei takuulla pääse läpi) aitat ja mökit on päästä varpaisiin lahoja,mutta jos jompikumpi pitää valita niin mökki ehdottomasti ! poimijoille ei ole sisäsuihkuja vaan pitää käydä järvessä oli sää mikä tahansa.. rannassa kyllä on sauna, mutta viimekesänä räpänässä ainakin oli linnunpesä,että sitä rataa. ainiin ! ja etten unohtaisi iki-ihanaa kyläkauppaa,jonka koko valehtelematta 4mx6m ja hinnat pikkuputiikin mukaiset. Muttakun alkujärkytyksestä toipuu, niin siellä on ihan mukavaa ja saa ainakin otettua arskaa ja tutustua uusiin ihmisiin!
- kalle
HEI!? tahdon mennä jonnekkin mansikkamaalle keräämään mansikoita.. (tai siis saamaan rahaa ja bilettää) oisko ideoita? kiitos paljon.
- annamanna
olen aatellu mennä kans kesätöihin poimimaan mansikoita.Monet on just puhunu tost Petron marjatilasta, oiskohan se hyvä paikka? Oon kuullu paljon sielt kauhutarinoitaki.Ois kiva kuulla, minkälaista siellä on oikeasti.
- jesmeri
annamanna kirjoitti:
olen aatellu mennä kans kesätöihin poimimaan mansikoita.Monet on just puhunu tost Petron marjatilasta, oiskohan se hyvä paikka? Oon kuullu paljon sielt kauhutarinoitaki.Ois kiva kuulla, minkälaista siellä on oikeasti.
Voisko joku laittaa yhteystiedot tonne että vois laittaa jonkun hakemuksen meiliin tai vaikka soittaa? Pistäkää tänne jos tiedätte: [email protected]
- kovia kokenut
annamanna kirjoitti:
se petron marjatila on sellanen läävä. ite olin siellä viime kesänä. palkkaki on sairaan huono. Kärsitte vaa siellä raukat jos meette sinne. Sinne käskettii viranomasetki ku siellä oli niin kauheeta. Ne omistajatki on sellasia, jotka koko ajan räkyttää ja ihan vammasia. siellä aitoissa on kaikkia matoja siellä sängyissä ja hyi että se on kauhee...viimenen kerta ku sinne menin.
- kovia kokenut
NE KAIKKI ON HUIJAUSTA. NE KAIKKI KUVATKI ON HUIJAUSTA. EI SIELLÄ OIKEESTI OO NIIN HYVÄT OLTAVAT. NIIN SURKEET. MATOJA SINKOILEE VÄNKYISTÄ JA SIELLÄ ON SEMMONEN LATO JOSSA EI OO EES VALOJA, EIKÄ SIITÄ OO EES KUVVAA. SE AKKA HUUSI MULLE MONESTI ILLALLA ETTÄ "PÄÄ KIINNI" JA KAIKKEE. ET OMALLA VASTUULLA MEETTE JOS MEETTE.
- pömppä
annamanna kirjoitti:
Petron mansikkatila on kyllä aikamoinen elämys!hahaa mut kun alkujärkytyksestä toipuu niin siellä oikeesti tosi lepposaa ja saa kunnon rusketuksen.
nyt sitten pieniä ällötyksiä sieltä tilalta-ei kunnollista sisävessaa eikä suihkua. vessassa käydään ulkohuussissa vaaleanpunaisen verhon takana jee !Peseytyminen oli järvessä JOKA SÄÄLLÄ,kuppanen rantasauna oli, mutta harvoin sitä jakso kukaan lämmittää kun oli niin likanen.. Nettisivuilla on kuvia piha aitasta, siihen ei kannata langeta. Se on todellisuudessa aikamoinen läävä ja metsässä on sitten pikkumökkejä minne myös majoitutaan.MÖKKI kannattaa ehdottomasti valita, siitä saa tehtyä kotoisan!
ruokatilat on mitä on..likaset ja huonokuntoiset,mutta kyllä siellä elää muutaman viikon ja saa mukavasti rahaa ! - outiii
jesmeri kirjoitti:
Voisko joku laittaa yhteystiedot tonne että vois laittaa jonkun hakemuksen meiliin tai vaikka soittaa? Pistäkää tänne jos tiedätte: [email protected]
yhteystiedot eikös ne löydy sieltä nettisivuilta.. sinne pitää soittaa ja kannattaa varautua että luurinpäässä on hyvin vähäsanainen mies :D
- Mansikkalivenä
kovia kokenut kirjoitti:
se petron marjatila on sellanen läävä. ite olin siellä viime kesänä. palkkaki on sairaan huono. Kärsitte vaa siellä raukat jos meette sinne. Sinne käskettii viranomasetki ku siellä oli niin kauheeta. Ne omistajatki on sellasia, jotka koko ajan räkyttää ja ihan vammasia. siellä aitoissa on kaikkia matoja siellä sängyissä ja hyi että se on kauhee...viimenen kerta ku sinne menin.
Hyvä että informaatio kiertää !
Tätä asiaa tuntematta olen kyllä huomannut, että
nuoria käytetään härskisti hyväksi esim " koulutuksen " nimikkellä tapahtuvana ilmaisena työvoimana. Kaksi vuotta harjoittelijana ENNEN koulutuksen alkamista on huippu mitä mä olen kuullu. - mine
annamanna kirjoitti:
no minäpä kerron!!! lähtiessäni Petron marjatilalle varasin mukaani 120 € . Rahat menivät ruokaan, ja loput 40€ junamatkoihin! Olin mansikkamaalla viikon ja sieltä tienasin 88 €.. eli tappiolle jäin, raskaan työmäärän lisäksi sain maksaa, että sain tehdä ne työt! Marjatilalla OLI kyllä myös "himokerääjiä", jotka saivat montakin sataa. Mansikoista piti ottaa kannat pois, ja se hidasti TODELLA PALJON työtä. Keräsin noin korin tunnissa, josta saa 2.30€/kori.. mutta jos olet ahkera kerääjä, saat huomattavasti enemmän! Semmosen vinkin annan että MAJOITTUKAA EHDOTTOMASTI MÖKKEIHIN!!!!!
- jee 07
mine kirjoitti:
no minäpä kerron!!! lähtiessäni Petron marjatilalle varasin mukaani 120 € . Rahat menivät ruokaan, ja loput 40€ junamatkoihin! Olin mansikkamaalla viikon ja sieltä tienasin 88 €.. eli tappiolle jäin, raskaan työmäärän lisäksi sain maksaa, että sain tehdä ne työt! Marjatilalla OLI kyllä myös "himokerääjiä", jotka saivat montakin sataa. Mansikoista piti ottaa kannat pois, ja se hidasti TODELLA PALJON työtä. Keräsin noin korin tunnissa, josta saa 2.30€/kori.. mutta jos olet ahkera kerääjä, saat huomattavasti enemmän! Semmosen vinkin annan että MAJOITTUKAA EHDOTTOMASTI MÖKKEIHIN!!!!!
heeeii joku muuki oli 2007 kesäl. TAKASIN EN KYLLÄ MENE ;) AIKA HEHKEE MESTA...
- hyi
joo ei kai siinä ku ukkosella joutu poimimaan mansikoita. ja ei kai siinä ku siellä ei ollu ees suihkuja, joutu liaksessa järvessä pesseen ittesä. työpäivätki oli yhtä tuskaa. keittiöki on entinen navetta, ja hajukin on semmonen lehmän sonta. navetoissa tippuu matoja niskaan ku nukkuu. jee.
- fluff
Olin itsekin Petron marjatilalla töissä viime vuona ja aion luultavasti tänäkin kesänä mennä jos en lähempää työpaikkaa saa. Paikka on ainakin varattuna.
Paikkaa en todellakaan suosittele jos olet joku hemmetin diiva. Kaverin kanssa järkytyttiin kun päästiin tilalle, mutta kyllä kaikkeen tottuu. Kahden viikon jälkeen oli ilo päästä kotiin!
Sain itse tienattua 700 euroa 2 viikossa, ja olin todella ahkerana ja tauot pidin lyhyenä. Toiset poimi jotain 10 koria päivässä ja itse saatoin vetäistä keskimäärin 20 koria. yhtenä päivänä 34. Eli jos olet patalaiska et tienaa mitään. Paikat tulee takulla kipeäksi.
Talon tilat mansikanpoimijoille ei tosiaan ole kovin kummoiset. Itse asuin yhdessä niistä jauhomatomökeistä, joita siellä oli mutta ei tuo ollut niin vakavaa. Ei ne meidän puolelle tullut! Muut mökit on sitten vaan huonompia, että ottakaa vaikka oma teltta mukaan jos joudutte isoon aittaan eli johonkin vanhaan navettaan tai jotain:D Ruokailutilat poimijoille on ihan perseestä, varsinkin kun siellä käy kaikki idiootit syömässä eikä siivoa jälkiään. Mutta kaikki tarpeellinen on että voit tehdä itselle ruokaa. Vessat oli kyllä niin säälittävät että:D kankainen verho edessä. Sauna oli huono ja suihkua ei tosiaan ole. Pakko peseytyä järvessä.
Varoittaa voin, että omat säilykeruokatölkit mukaan sun muut, sillä siellä tosiaan käytetään vaan jossain ylihinnoitetussa kioskissa. Eikä sekään ole kovin hääppöinen!
Ystäviähän tuolla saa, jos kiinnostaa ystävystyä. Suurin osa porukasta on jotain 15-16 vuotiaita. Ja rusketus on taattu. Aurinkorasva, jossa suojakerroin vähintään 20 mukaan!
Omistajien lapset oli kyllä tosiaan aika ääliöitä, mutta ei kai niiden tarvikekaan olla työntekijän kanssa parhaita ystäviä. Kyllä muakin joskus ärsyttäisi jos työntekijät ei edes tule töihin.
Mukaan kannattaa tosiaan ottaa myös sadevaatteet, ja kunnon varusteet. Ja työvoimatoimistolta saa matkakorvauksia, kannattaa ottaa selvää.
Mutta todellakin suosittelen jos on ahkera ja rahanhimoinen ja haluaa uusia ystäviä. Muuten on aika turha lähteä. - murre89
Mä olin viime vuonna petron mansikkatilalla. Itse pidin sitä ihan hyvänä. Mitä helvettiä, jotkut noista madoista oli niin peloissaa. Sellanen kirkuminen kävi meidän yläkerrassa ku yhet huus:D. Ruokatilatkin oli ihan hyvät ja majoitus. Jos tuolla ei pysty olemaan niin on aika huono sietokyky.
- kerronpa totuuden
En todellakaan tajua tuota valituksen määrää, sillä Petron marjatilassa ei sinällään ole mitään vikaa.
Tulin kotiin kyseiseltä tilalta muutamia päiviä sitten ja tienasin puolessatoista viikossa 250 euroa, vaikken edes ollut kuin keskiverto, mitä tulee poimittujken koppien määrään. Menin yksin ja pääsin aittaan, jossa tutustuin moniin uusiin ihmisiin. Mukavaa oli,koska meidän aittaamme ei sattunut niitä ruikuttajia, vaan fiksuja ja työtäpelkäämättömiä ihmisiä, joiden kanssa saatiin sitten nauraa niidenidioottien kustannuksella, joita siellä jonkin verran oli. Tässä on suoria lainauksia niiltä idiooteilta lainaajilta ja perässä omia kommenttejani:
"Hyi, yäk, huussissa haisee..." -> Itse voin sanoa, että harvinaisen vähän haisivat nuo huussit.
"Pahan makuista tuo vesi!" -Ööh, tietysti siitä toisesta kraanasta. Sehän oli tiskivettä, joka tuli suoraan järvestä. Sitä ei ollut tarkoituskaan juoda, vaan talon kraanasta ja poimijoidenkin keittiöstä sai juomavettä. Jos ette sen verran osanneet sieltä seiniltä lukea, niin huh-huh. Se juomavesi oli ihan hyvää.
"Jos sitä nyt vielä tämän toisen kopan tänään saisi" -kun on vielä kolme tuntia aikaa, miten on mahdollista kerätä niin vähän??? Tunti per koppa on jo aika paljon.
"Mä saan niin vähän rahaa..." - No tietysti, jos kerää yhden mansikan kymmenessä minuutissa.
"Mansikka! Mä löysin mansikan!!!"
"Mansikka - hei kattokaa kaikki, kattokaa - tällä mansikalla on tissit! Tällä mansikalla on pippeli!"
"Se täti tuli valittamaan, kun me puhuttiin illalla.." - Hiljaisuus alkaa kello 22. Ja kaikki kunnon poimijat haluavat nukkua. Tietysti toisten pitää saada nukkua, mitä te penskat kuvittelette? Ei mansikanpoiminta ole biletystä, vaan työtä. Ja se meteli oli jo aika kova monena iltana, ettäs tiedätte.
Kaikenlaisia tyyppejä sinne eksyykin. Jotkut tosissaan puhuivat puhelimessa kello 02. yöllä (herätä piti jo kello 6), vaikka aitassa nukkui 20 muuta tyyppiä lähietäisyydellä vain haperoiden seinien takana. Jotkut jäivät nukkumaan, kun piti olla töissä. Monet lähtivät kahden päivän jälkeen - toisena päivänä eivät edes tehneet töitä. Jotkut höpöttivät pellolla niin paljon, että saivat sen vuoksi kerättyä vain muutaman kopan päivässä.
Yksi pikkupariskunta ei saanut omistajilta kyytiä asemalle, koska he tosiaan olivat poimineet vain yhden päivän ja senkin aikana rikkoneet sääntöjä ja muutenkin keränneet vain muutaman kopan. Tilahan jäisi tappiolle, jos kaikki tuollaiset lähdettäisiin erikseen kuskaamaan pois.
Saahan tuolla aika paljon töitä tehdä. Ja kaatosateellakin kerätään - tuolloin päätin lopettaa työt niin pian kuin sopimuksen mukaan voin eli kolmen päivän kuluttua ilmoittamisesta.
Ei mansikanpoiminta varmaan missään ole hehkeää, mutta Petron marjatilalla on paljon luontaisetuja, kuten ilmainen majoitus, aamupala ja päiväkahvi. Lisäksi poimijat saivat ilmaisen kyydin tilalle ja asemalle. Myös kauppaan kuskattiin joka päivä suuri lastillinen poimijoita. Itse en kyseisessä kaupassa käynyt, mutta en yhtään ihmettele, että moni jäi tappiolle - ei sinne joka päivä kannata mennä ostoksille... Lisäksi rantasauna oli ihana, puhumattakaan siitä upeasta hiekkarannasta! Tilan perhe antoi poimijoiden katsella televisiota omassa talossaan ja lukea omia lehtiään tms. Ilkeitäkö?
Tosiaan, minulla ei ollut harhakuvitelmia mansikanpoiminnasta, vaan ennemminkin yllätyin, ettei työ ollut niin rankkaa kuin kuvittelin. Tienasin sen verran kuin halusinkin tienata ja vähemmässä ajassa. Selkäkään ei tullut kipeäksi, eikä mikään muukaan paikka huonolla tavalla. Vähän samanlainen olo oli poiminnan jälkeen kuin olisi tehnyt koulun kuntotestin, mutta kun kunto ja lihakset paranivat, ei se missään tuntunut. Rusketuin mukavasti, tutustuin uusiin ihmisiin, sain työkokemusta ja tienasinkin jonkin verran.
Kaikki ikävämmät kokemukset johtuivat seikoista, joihin tilan omistajilla ei ollut vaikutusvaltaa, kuten sade, homehtuneet ja mädäntyneet mansikat sekä typerät poimijat, joiden valitukselta ei saanut unta ja jotka arvostelivat toisten työvaatteita selän takana tai olivat muuten vain ärsyttäviä. Tällaista.
Oikealla asenteella varustetulla henkilöllä ei pitäisi olla ongelmia.- mansikkainen 96
Itse ajattelin mennä ensi kesänä Petron marjatilalle. Olen silloin 12 vuotias, pääsenkö?
Minkälaisia ihmiset OIKEASTI olivat? Semmoisa "pää kiinni" tapauksia vai ihania ihmisiä?
Oliko mökkikin ilmainen, ja oliko sielläkin matoja? Oliko ruokailmainen? Aamupla oli, päiväkahvit, entäs lämmin ruoka ja iltapala. Oliko sillä tavalla, että jokainen teki ruoalla mitä teki OMISTA ELINTARVIKKEISTAAN? Saiko sieltä kattilat, lautaset ym. OLiko vesi oikeasti juomakelpoista? Jos tulisin 3 viikoksi, ja olen "keski ahkera" paljonkohan tienaisin? Onko siellä paljon mansikoita? Minkä ikäisä lapset ovat?
Siinä vähän kysymyksiä...:)
Niin semmosia, toivottavasti vastaatte! - dösjfksljs
mansikkainen 96 kirjoitti:
Itse ajattelin mennä ensi kesänä Petron marjatilalle. Olen silloin 12 vuotias, pääsenkö?
Minkälaisia ihmiset OIKEASTI olivat? Semmoisa "pää kiinni" tapauksia vai ihania ihmisiä?
Oliko mökkikin ilmainen, ja oliko sielläkin matoja? Oliko ruokailmainen? Aamupla oli, päiväkahvit, entäs lämmin ruoka ja iltapala. Oliko sillä tavalla, että jokainen teki ruoalla mitä teki OMISTA ELINTARVIKKEISTAAN? Saiko sieltä kattilat, lautaset ym. OLiko vesi oikeasti juomakelpoista? Jos tulisin 3 viikoksi, ja olen "keski ahkera" paljonkohan tienaisin? Onko siellä paljon mansikoita? Minkä ikäisä lapset ovat?
Siinä vähän kysymyksiä...:)
Niin semmosia, toivottavasti vastaatte!jos vaan löydät jonku muun tilan ni mene sinne! en tiedä pääsetkö sinne vielä ton ikäsenä. ihmiset saatto olla kivoja mutta jos teet yhenki virheen nii saat valitukset.jos menet petrolle nii nukut joko aitassa tai mökissä. itse olin aitassa. siellä ei oo sähköjä. ruuan teet itse, saat vain aamupalan ja päiväkahvit ilmaseks. kyllä on nii että teet ruokas ite ja ostat ite ne tarvikkeet. lautasia muita ruokailuvälineitä on mut ne on paskasia. ota ainaki kertakäyttö astiat mukaa. ja kattilat on iha paskassa, ei siellä kukaa tiskaa..ja keittiöt on nii sotkusia ettei mitää järkee. vesi maistuu ihan raudalle, kannattaa ottaa pullo vettä mukaan PALJON. et varmasti kestä kolmee viikkoo, mut itse olin 4 päivää ja sain 80 euroo, keräsin suunnillee 7 koppaa päivässä.. mansikoita ei mun mielestä ollu paljoo, meni ainakin tunti yhteen koppaan.. ne on nii pieniä marjoja. ja homeisia. poimijat on 13-17 vuotiaita suunnilleen. ja siellä on HUUSSIT ja ne HAISEE. voin luvata sen että tuut yökkäilee siellä montamonta kertaa. joten jos vaan voit olla menemättä ni ÄLÄ MENE!
- mauno mansikka
dösjfksljs kirjoitti:
jos vaan löydät jonku muun tilan ni mene sinne! en tiedä pääsetkö sinne vielä ton ikäsenä. ihmiset saatto olla kivoja mutta jos teet yhenki virheen nii saat valitukset.jos menet petrolle nii nukut joko aitassa tai mökissä. itse olin aitassa. siellä ei oo sähköjä. ruuan teet itse, saat vain aamupalan ja päiväkahvit ilmaseks. kyllä on nii että teet ruokas ite ja ostat ite ne tarvikkeet. lautasia muita ruokailuvälineitä on mut ne on paskasia. ota ainaki kertakäyttö astiat mukaa. ja kattilat on iha paskassa, ei siellä kukaa tiskaa..ja keittiöt on nii sotkusia ettei mitää järkee. vesi maistuu ihan raudalle, kannattaa ottaa pullo vettä mukaan PALJON. et varmasti kestä kolmee viikkoo, mut itse olin 4 päivää ja sain 80 euroo, keräsin suunnillee 7 koppaa päivässä.. mansikoita ei mun mielestä ollu paljoo, meni ainakin tunti yhteen koppaan.. ne on nii pieniä marjoja. ja homeisia. poimijat on 13-17 vuotiaita suunnilleen. ja siellä on HUUSSIT ja ne HAISEE. voin luvata sen että tuut yökkäilee siellä montamonta kertaa. joten jos vaan voit olla menemättä ni ÄLÄ MENE!
Mistähän johtuu että tilalla astiat ja huoneet on "paskasia" ja siivottomia. Eiköhän se kuule ole niin että ei ne talonväki ainakaan niitä ole käyttäny, eikö liene pomijoiden itsensä jäljiltä. Se on kuule niin että nykyset nuoret ovat uusavuttomia, eli mitään ei osata tehdä kun vanhemmatkaan eivät osaa neuvoa miten esim. astiat pestään tai lattiat lakaistaan muusta puhumattakaan. Ruuan laitto kuuluu nykyään jokaisella mansikkatilalla pomijoille, ruuaNlaitto taitokin täytyisi jo opetella kotona.
Mielestäni mansikkatila on aivan siisti ja ihanalla paikalla maalaismaisemineen ja ihmiset siellä ovat aivan normaaleja ihmisiä.
Ei pidä lähteä mansikkapellolle jos ei tule itsensä kanssa toimeen saati vieraiden ihmisten ja olojen kanssa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757