Tankkaatko kakkosauton firman

luottokortilla?

Olen seuraillut keskustelua. Onko yleistäkin, että firman bensakortilla tankataan vaimon autot, veneet ja moottoripyörät?

Eli gallub: teetkö näin? Ostatko jotain muutakin autoetuun kuulumatonta firman luotttokortilla? Mitä? Tarkoitan nyt sellaista mihin ei lupaa ja oikeutta olisi.

Itse olen niin umpirehellinen, ettei ole tullut mieleenkään.

56

21365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös valtiollakin

      Ainakin mun tuntemissa tapauksissa ahneus on sokaissut ja on kärähtänyt. Kun bensaa alkaa kulua yli 20 L 100 km niin..

      Paras oli valtiolla kuskijepe jonka virka-autossa kulutus oli yli 40 litraa satasella.

      • parantunut

        Onneksi työntekijöitten varastamat polttoainemäärät ovat parantuneen seurannan ansiosta vähentyneet huomattavasti.
        Pikkuvilppiä harrastetaan edelleenkin.
        Esimerkiksi yksi Nesteen pikkupomon poika tankkaa teiniautonsa papan kortilla.

        Huvittavin tapaus on Kulloon A-24 asemalta.
        Siinä tutun poika soitti kotiin siskolleen ja käski tuoda faijan yrityskortti jotta hän saisi tankattua autonsa. Tyhmä jätkä kun yleisön edessä kailotti asiansa.


      • jos
        parantunut kirjoitti:

        Onneksi työntekijöitten varastamat polttoainemäärät ovat parantuneen seurannan ansiosta vähentyneet huomattavasti.
        Pikkuvilppiä harrastetaan edelleenkin.
        Esimerkiksi yksi Nesteen pikkupomon poika tankkaa teiniautonsa papan kortilla.

        Huvittavin tapaus on Kulloon A-24 asemalta.
        Siinä tutun poika soitti kotiin siskolleen ja käski tuoda faijan yrityskortti jotta hän saisi tankattua autonsa. Tyhmä jätkä kun yleisön edessä kailotti asiansa.

        oli esim. yksityisyrittäjä, niin ei ihan niin epärehellistä toimintaa ollut. Ja saatoihan sekin auto olla firman nimissä.


        Meillä ainakin seurataan kilometrejä ja se on helppoa koska aina tankatessa ne pitää ilmoittaa. Poikkeamat näkyvät heti tilastossa, joten ei tässä oikein muita autoja voi tankkailla.


      • korjaus
        jos kirjoitti:

        oli esim. yksityisyrittäjä, niin ei ihan niin epärehellistä toimintaa ollut. Ja saatoihan sekin auto olla firman nimissä.


        Meillä ainakin seurataan kilometrejä ja se on helppoa koska aina tankatessa ne pitää ilmoittaa. Poikkeamat näkyvät heti tilastossa, joten ei tässä oikein muita autoja voi tankkailla.

        sori en huomannut, että tunsit pojan.


      • otetaan
        jos kirjoitti:

        oli esim. yksityisyrittäjä, niin ei ihan niin epärehellistä toimintaa ollut. Ja saatoihan sekin auto olla firman nimissä.


        Meillä ainakin seurataan kilometrejä ja se on helppoa koska aina tankatessa ne pitää ilmoittaa. Poikkeamat näkyvät heti tilastossa, joten ei tässä oikein muita autoja voi tankkailla.

        Meillä otetaan myös kilsat talteen. Sen takia on pakko pitää sitä muovikanisteria ja jättää tankki vajaaksi 10 litraa >muovikanisteriin.


      • Sama Juttu
        otetaan kirjoitti:

        Meillä otetaan myös kilsat talteen. Sen takia on pakko pitää sitä muovikanisteria ja jättää tankki vajaaksi 10 litraa >muovikanisteriin.

        Myös meillä otetaan kilsat talteen. Investoin kuitenkin Bilteman kympin kannuun (9,90) ja laitan aina sen ensin täyteen sitten tankkiin, ei täyteen. Tämä lisää kulutusta max 20% enkä usko että häiritsee ketään. Eikä minua häiritse tuo 13 erkin tankkauspalkkio.


    • autoetuilija

      Ilta-aikaan/vkon loppuna tullut joskus mentyä
      automaattiasemalle ja tankattua esim 25l omaan ja 25l vaimon autoon. Kyllähän sitä tulee tehtyä.

      Mutta samaa voisi kysyä jotka ajavat omilla autoilla ja laskuttavat km firmasta. Kuinka moni laittaa kilsat rehellisesti, vai tuleeko haamuajoa paljon? 5-10km lisää jokaiseen asiakaskäyntiin tai ehkäpä ei käynnyt siellä ollenkaan mutta merkkari kilsat?

      Kyllä kai sitä pientä viilaamista tapahtuu.

      Miten esim. onko kukaan kuullut että olis "käry" käynnyt tai tullut ongelmia kännykän käytöstä?
      Firman liittymällä puhuttu ylipaljon omia?

      • ,...

        Aika moni luottaa auton matkamittariin, joka näyttää sattumalta 10% kilsoja. Samoin kilsat lasketaan välillä mistä milloinkin: kotoa kun sieltä on pidempi matka ja duunista silloin kun sieltä on pidempi matka. Samoin päivässä tulee käytyä kouvolassa ja lappeenrannassa helsingistä käsin ei hki-kouvola-lpr-hki vaan hki-kouvola-hki ja hki-lpr-hki.

        Mutta kaikkihan näin tekee.


      • teille hieman

        Mutta teeppä vilunkia koulumaailmassa,esim. koenumeron pisteet laskettu väärin, niin heti ollaan syyttelemässä opettajaa sormella ja pistämässä viralta!


        Eipä kuulu tähän, mutta antaapahan vähän taas miettimisen aihetta ja suhteutusta itse kullekin väärentelijälle.


    • varastaa

      Edellisten vastausten perusteella saa sen kuvan, että talon luottokortteja käytetään yleisesti väärin, eli sillä varastetaan. Olen vakaasti sitä mieltä, että tapaukset ovat poikkeuksia.

      Itse ajan työsuhdeautolla ja käytössäni on firmalta sekä luottokortti että Nesteen bensakortti. Kerran olen tankatessani liruttanut 2-3 litraa kanisteriin ruohonleikkuria varten, koska en viitsinyt erikseen aloittaa tankkausta sitä varten uudelleen. Vastaavasti olen useita kertoja esim. maksanut pesun omasta pussistani muissa kuin Nesteen asemilla.

      En myöskään tekisi esim. myymälävarkautta, vaikka olisin varma, että en jäisi kiinni.

      Osa ihmisistä on valmis varastamiseen ja vilpin tekoon missä ja milloin vain. Itse en ole, ja voisin mennä takuuseen kaikista tuntemistani työsuhdeautoilijoista, että he eivät myöskään tee vilunkia.

      • takuuseen

        Melkein parempi, ettet mene takuuseen muista.


      • mies_

        Tilaisuus tekee varkaan. Mies joka voi perustella itselleen varastamisen, ei ole mies.


      • niin on
        mies_ kirjoitti:

        Tilaisuus tekee varkaan. Mies joka voi perustella itselleen varastamisen, ei ole mies.

        Samaa mieltä. Itselleen varastamisen sallivat eivät ole miehiä vaan luuseereita.

        Moni haluaa luoda mielikuvaa, että varastaminen on yleistä ja normaalia. Yrittävät sillä rauhoittaa ja puolustella omaa epärehellisyyttään.

        Olen samaa mieltä, ja tiedän, että firmojen luottokortteja käytetään erittäin vähän väärin. Pelkästään siksi, että pelissä on paljon enemmän kuin tule ajatelleeksikaan: väärinkäytöksistä eli varastamisesta työnantajalla on oikeus irtisanoa työsuhde välittömästi, eikä minkäänlaista velvollisuutta edes irtisanomisajan palkkaan ole.


      • vakuuttava

        Ihmistuntemus huipussaan.
        Miksi niin moni pettyy?


      • hää sie välliii
        vakuuttava kirjoitti:

        Ihmistuntemus huipussaan.
        Miksi niin moni pettyy?

        Samoin käy mullakin usein tankatessa ei osu heti eka kerralla leasarin tankkiin.


    • laajemmin

      Niin kuinka moni muuten "varastaa" firmalta ja käyttää etuja hyväksi muuten?
      On väärin tankata vaimon autoa mutta vaimo voi muuten firman autolla ja bensoilla ajella vaikka kuinka paljon huviajoa iltaisin? Tai voihan sitä autoa nyt lainata anopille kun se käy mökillä ja tarvii farkkua, niin ja kun ei bensatkaan maksa.

      Entä talon kännykkä? Kuinka paljon tulee puhuttua omia puheluita? Puhuuko vaimo perheen puheluita sun työsuhdepuhelimella? Entä lapset?

      Tai ohoo, tarttui firman kyniä ja arkki paperia kotiin lapsille piirrustushommiin...
      Tai ohoo - jotain muuta.

      Niinpä

      • ajaakin

        Ei se mitään varastamista ole avokki saa ajaa ainakin meidän firman autoetuautoja. Eli sama ossari.


      • varastamista

        Tottakai vaimo saa ajaa niin paljon työsuhdeautollani kuin vain huvittaa. Tämä ei ole varastamista, sillä se on nimenomaan sallittua.

        Jos sen sijaan haluan jollekin muulle autoa lainata/joku muu kuskina, niin pitää siitä ilmoittaa firman autovastaavalle. Muuten voi tulla kolaritilanteessa korkeampi omavastuu. Mutta ei sekään siis ole varastamista, jos ennalta ilmoittaa.


      • umts

        Jos työsuhde puhelimeen ei ole sovittu mitään kuukausi rajaa niin toki siihen saa puhua niin paljon kun jaksaa, siitähän maksetaan verotusarvo so thats it. Itselle normaali lasku on tosin vaan 140-150 paitsi jos on ulkomailla niin helposti 400-500.

        Ja kuten aikaisemmat totesivat niin perheenjäsenet saavat käyttää työsuhdeautoa.


      • ja pudottaa autojen hintoja
        umts kirjoitti:

        Jos työsuhde puhelimeen ei ole sovittu mitään kuukausi rajaa niin toki siihen saa puhua niin paljon kun jaksaa, siitähän maksetaan verotusarvo so thats it. Itselle normaali lasku on tosin vaan 140-150 paitsi jos on ulkomailla niin helposti 400-500.

        Ja kuten aikaisemmat totesivat niin perheenjäsenet saavat käyttää työsuhdeautoa.

        Näin on useat kolaroituja ja reviteltyjä. Kaikki tutut ajelee niillä jne...


      • ....
        ja pudottaa autojen hintoja kirjoitti:

        Näin on useat kolaroituja ja reviteltyjä. Kaikki tutut ajelee niillä jne...

        Hyvä, että työsuhdeautot pudottavat (?) markkinahintoja. Muutenkin vanhoissa katiskoissa on ilmaa hinnoissa.


      • lkdlk
        ja pudottaa autojen hintoja kirjoitti:

        Näin on useat kolaroituja ja reviteltyjä. Kaikki tutut ajelee niillä jne...

        "reviteltyjä" autoja saa halvemmalla? Voi olla ostamatta


      • Hinta korkeampi?
        lkdlk kirjoitti:

        "reviteltyjä" autoja saa halvemmalla? Voi olla ostamatta

        Tyoytoissa hinnat korkeita kun niitä suhteellisesti vähemmän työsuhdeautoina?


      • riskit

        Kannattaako todella riskeerata koko työsuhdettaan muutaman kympin takia??

        Jos teko on tahallinen, niin se on varkaus ja jos siitä jäät kiinni, niin kyseessä on sen jälkeen "luottamuspula" ja vähän joka asiassa ...

        Eikä kannata olla työsuhdeautoilijoille kateellinen (aina). Monissa tapauksissa oma, vähän vanhempi tulisi halvemmaksi.


      • toisaalta
        ja pudottaa autojen hintoja kirjoitti:

        Näin on useat kolaroituja ja reviteltyjä. Kaikki tutut ajelee niillä jne...

        niiden huollosta ei tingitä.


      • Nimi Merkki
        toisaalta kirjoitti:

        niiden huollosta ei tingitä.

        Tiedän erään nimeltämainitsemattoman firman joka vielä omistaa osan autoistaan ja ainakin pari edunnauttijaa huollattaa autojaa aika tasaisen epäsäännöllisesti ja käyttävät niitä muutenkin kuin vierasta.


    • ja lisäksi

      myyn joka viikonloppu kortilla bensaa puoleenhintaan jollain huoltiksella kun työnantaja ei maksa kunnolla palkkaa.
      parasta businesta on tuo verovapaa bensan myynti.

      • ggggjj

        Jos jää kiinni, se on kenkaa saman tien. Mutta aina rosmoja näyttää löytyvän


    • NE, JOILLA

      ... ei ole työsuhdeautoa. Kateudesta tummanvihreinä ja sinipunaisina.

      Kaikki edellä olevat jutut firman bensakorttien väärinkäytöistä on täyttä potaskaa. Kyllä firmoissa ihan oikeasti seurataan luottokortien käyttöä - onhan laskuja tarkastamassa ihmiset, joilla yleensä ei näitä etuja ole. Ja laskujen ja tilien täytyy sitä paitsi mennä läpi tilintarkastuksista ja verotarkastuksista. Jos siellä paljastuu väärinkäytöksiä, niin firma ja valvonnasta vastuussa olevat saavat ikävyyksiä valvonnan laiminlyömisestä, voidaan jopa syyttää verottoman etuuden antamisesta työntekijälle.

      Kateelliset levittävät katkeruudessaan juttuja, että kaikki uskoisivat työsuhdeautoilijoiden olevan varastajia. Ihan varmasti niin ei ole.

      Sitä en yhtään epäile, että jos nämä p****:n levittäjät itse saisivat kadehtimansa auto- ja bensaedun käyttöönsä, etteivätkö he toimisi juuri niin kuin luulevat ja väittävt muiden toimivan.

      • mitään kateellinen ole

        mulla on täys pakettiautoetu omasta firmasta ja pihassa oma ihan uus bilika. oo hiljaa saatanan vatula.


      • HAHAA !
        mitään kateellinen ole kirjoitti:

        mulla on täys pakettiautoetu omasta firmasta ja pihassa oma ihan uus bilika. oo hiljaa saatanan vatula.

        Edellinen katkera vuodatus todistaa just sen mitä siinä ylempänä oli. Katkeruutta ja kateutta.
        Pikkunilkit voi varastaa omasta firmastaan niin paljon kun haluaa mutta täällä onkin kirjoteltu normaaleista ihmisistä, joilla on autoetu ja bensakortti.


      • ???

        Ajat esimerkiksi 30 000 km vuodessa yhdistetty kulutus 10 litraa satkulle. Se on 3000 litraa vuodessa. Jos joka tankkauskerralla nappaat hieman moottorikelkkaan tai veneeseen esim niinkuin monet tekee, ettei tankata autoa täyteen. 10% on vuodessa 300 litraa, jolla talven kelkkailut jo kustantaa ja keskikulutus ei nouse kuin 11 litraan = kukaan ei kiinnitä huomiota. 20%:lla se tekee jo 600 litraa, mutta vain 12 litran keskikulutusta = kukaan ei kiinnitä huomiota.


      • ainoa pointti?
        ??? kirjoitti:

        Ajat esimerkiksi 30 000 km vuodessa yhdistetty kulutus 10 litraa satkulle. Se on 3000 litraa vuodessa. Jos joka tankkauskerralla nappaat hieman moottorikelkkaan tai veneeseen esim niinkuin monet tekee, ettei tankata autoa täyteen. 10% on vuodessa 300 litraa, jolla talven kelkkailut jo kustantaa ja keskikulutus ei nouse kuin 11 litraan = kukaan ei kiinnitä huomiota. 20%:lla se tekee jo 600 litraa, mutta vain 12 litran keskikulutusta = kukaan ei kiinnitä huomiota.

        Kaikessa varastamisessa ja vilpin teossa on kyse periaatteesta. Ei siitä, mikä on kiinnijäämisen riski ja seuraukset. Nämä on niitä asioita, joille en laita "hintalappua", joilla en käy itseni kanssa kauppaa. Ja näin myös kasvatan omat lapseni.

        Jos olet valmis varastamaan työnantajaltasi, olet valmis tekemään mitä vaan väärää. Omasta itsekkyydestäsihän ja oikeudentunnosta (tai sen puuteesta) siinä on kysymys, ja eri rikosten välillä on vain aste-ero. Minä en pystyisi elämään itseni kanssa, jos hyväksyisin toiselta varastamisen.

        Ei mitenkään kuulu asiaan, mutta elämän varrella on tullut mietiskeltyä yhdistäviä tekijöitä niillä tuntemillani ihmisillä, joilla omatunto on ollut normaalia "venyvämpi". Jännä juttu, mutta poliittisesta vinkkelistä katsoen olen huomannut, että näillä on tyypillisesti vasemmistolainen maailmankatsomus. Ehkä se on vaan sattumaa?


      • DI_
        ainoa pointti? kirjoitti:

        Kaikessa varastamisessa ja vilpin teossa on kyse periaatteesta. Ei siitä, mikä on kiinnijäämisen riski ja seuraukset. Nämä on niitä asioita, joille en laita "hintalappua", joilla en käy itseni kanssa kauppaa. Ja näin myös kasvatan omat lapseni.

        Jos olet valmis varastamaan työnantajaltasi, olet valmis tekemään mitä vaan väärää. Omasta itsekkyydestäsihän ja oikeudentunnosta (tai sen puuteesta) siinä on kysymys, ja eri rikosten välillä on vain aste-ero. Minä en pystyisi elämään itseni kanssa, jos hyväksyisin toiselta varastamisen.

        Ei mitenkään kuulu asiaan, mutta elämän varrella on tullut mietiskeltyä yhdistäviä tekijöitä niillä tuntemillani ihmisillä, joilla omatunto on ollut normaalia "venyvämpi". Jännä juttu, mutta poliittisesta vinkkelistä katsoen olen huomannut, että näillä on tyypillisesti vasemmistolainen maailmankatsomus. Ehkä se on vaan sattumaa?

        Sosialismiinhan kuuluu se, ettei yksityistä omistusta arvosteta, eikä omaisuutta haluta suojella. Kaikkihan on "yhteistä"....


      • ....
        ainoa pointti? kirjoitti:

        Kaikessa varastamisessa ja vilpin teossa on kyse periaatteesta. Ei siitä, mikä on kiinnijäämisen riski ja seuraukset. Nämä on niitä asioita, joille en laita "hintalappua", joilla en käy itseni kanssa kauppaa. Ja näin myös kasvatan omat lapseni.

        Jos olet valmis varastamaan työnantajaltasi, olet valmis tekemään mitä vaan väärää. Omasta itsekkyydestäsihän ja oikeudentunnosta (tai sen puuteesta) siinä on kysymys, ja eri rikosten välillä on vain aste-ero. Minä en pystyisi elämään itseni kanssa, jos hyväksyisin toiselta varastamisen.

        Ei mitenkään kuulu asiaan, mutta elämän varrella on tullut mietiskeltyä yhdistäviä tekijöitä niillä tuntemillani ihmisillä, joilla omatunto on ollut normaalia "venyvämpi". Jännä juttu, mutta poliittisesta vinkkelistä katsoen olen huomannut, että näillä on tyypillisesti vasemmistolainen maailmankatsomus. Ehkä se on vaan sattumaa?

        Kyllä minulla on vasemmistolainen maailmankatsomus. Se rauhoittaa myrskyn sielussani minun sosialisoidessa.


      • ei-sossuilija
        .... kirjoitti:

        Kyllä minulla on vasemmistolainen maailmankatsomus. Se rauhoittaa myrskyn sielussani minun sosialisoidessa.

        Näinhän se on, vasemmisto-takkutukat pitää toisen omaa myös itsensä omana, eikä tietenkään halua maksaa siitä mitään. Mutta pyydäppäs tämän perjantai-pulloilijan vaimoa lainaksi, silloin kaivetaan vuodelta 1918 peräisin oleva luvaton haulikko esille ja aletaan opettaa aatetta koko kylälle!


      • oma etu vaarassa

        Sen takiahan kontrolli on tarpeen kun tehdään niin paljon vilunkia.


    • entinen huoltamon työntekijä

      kyllä sitä tapahtuu yllättävän paljon, näkee mieheni työkavereitten kortilla tankkaavan heidän lapset yms...omia autojaan

      • kyse

        Kysymys on tietoisesta varkaudesta. Sitä ei tule helposti ajatelleeksi, mutta kyse on vakavasta asiasta.
        Olen nähnyt kaksi tapausta, jossa työsuhteen purku on kiistattoman varastamisen vuoksi tapahtunut välittömästi, ja aikaa omien tavaroiden keräämiseen työhuoneesta (olivat toimihenkilöitä, toinen firman vientipäällikkö) on ollut 5 minuuttia.

        LÄhetä miehesi työkaverille ja tämän lapsille terveisiä, että kannattaa miettiä, mitä on pelissä, kun seuraavan kerran varastaa. Kaikkein lapsellisinta on kerskailla tekosillaan. Ihmiset ovat kateellisia, ja tuttavapiirissäkin voi olla ihmisiä, jotka tekevät ilmiannon.


      • varastonisti
        kyse kirjoitti:

        Kysymys on tietoisesta varkaudesta. Sitä ei tule helposti ajatelleeksi, mutta kyse on vakavasta asiasta.
        Olen nähnyt kaksi tapausta, jossa työsuhteen purku on kiistattoman varastamisen vuoksi tapahtunut välittömästi, ja aikaa omien tavaroiden keräämiseen työhuoneesta (olivat toimihenkilöitä, toinen firman vientipäällikkö) on ollut 5 minuuttia.

        LÄhetä miehesi työkaverille ja tämän lapsille terveisiä, että kannattaa miettiä, mitä on pelissä, kun seuraavan kerran varastaa. Kaikkein lapsellisinta on kerskailla tekosillaan. Ihmiset ovat kateellisia, ja tuttavapiirissäkin voi olla ihmisiä, jotka tekevät ilmiannon.

        Esim upm:n paperitehtaillahan on järjestetty varasto "tavaroita" varten, joita muuten katoaisi liikaa työpaikalta, joten niitä tilataan ihan vapaasti otettavaksi. Eli ovat paperimiehet saaneet varastamisen työpaikalta taisteltua luvalliseksi!


      • ....
        varastonisti kirjoitti:

        Esim upm:n paperitehtaillahan on järjestetty varasto "tavaroita" varten, joita muuten katoaisi liikaa työpaikalta, joten niitä tilataan ihan vapaasti otettavaksi. Eli ovat paperimiehet saaneet varastamisen työpaikalta taisteltua luvalliseksi!

        Mutta tuo on ihan tunnettua vahvasti vasemmistolaisten työntekijöiden toiminnassa työpaikoilla.


      • suhtautuu

        Helsingin vVesi Oy:n toim. joht. rakennutti firman rahoilla omakotitalon- hyllytettiin.

        Kaupunki joutui korvaamaan liian hätäiset potkut
        Julkaistu: 10.4.2006 17:53



        Helsingin kaupunki joutuu maksamaan entiselle työntekijälleen kymmenien tuhansien eurojen korvaukset, koska se irtisanoi tämän liian vähäisen rikkeen vuoksi.

        Nainen työskenteli Helsingin Energian palveluneuvojana kesästä 1998 ja sai potkut viime kesänä. Hänen rikkeensä oli se, että hän oli siirtänyt omien sähkölaskujensa eräpäivää ja jättänyt niistä viivästyskorot pois. Samoin hän teki muutaman kerran toisessa osoitteessa asuvan avomiehensä laskuille.

        Helsingin käräjäoikeudessa kolmen lapsen yksinhuoltaja kertoi tästä aiheutuneen sähköyhtiölle vajaan 32 euron tappiot. Helsingin Energia purki työsuhteen muun muassa luottamuspulan vuoksi ilman varoitusta.

        Oikeus piti naisen tekoa niin vähäisenä rikkeenä, ettei työnantajalla ollut sen perusteella oikeutta purkaa tai irtisanoa työsuhdetta. Menettely oli ajattelemattomuutta, ei taloudellisen edun tavoittelua, oikeus totesi.


        Helsingin kaupungille potkut tulivat kalliiksi. Se joutuu korvaamaan naiselle työsuhteen perusteettomasta päättämisestä yhdentoista kuukauden palkan eli runsaat 24 000 euroa. Kokonaisuudessaan naisen korvaussumma on vajaat 30 000 euroa.

        Naisen saamaa korvausta alensi se, että hän on jo hankkinut itselleen uuden työpaikan. Sen sijaan korvausta nostivat potkujen äkillisyys, pitkä ura ja vähäinen rike.


      • hannuli
        suhtautuu kirjoitti:

        Helsingin vVesi Oy:n toim. joht. rakennutti firman rahoilla omakotitalon- hyllytettiin.

        Kaupunki joutui korvaamaan liian hätäiset potkut
        Julkaistu: 10.4.2006 17:53



        Helsingin kaupunki joutuu maksamaan entiselle työntekijälleen kymmenien tuhansien eurojen korvaukset, koska se irtisanoi tämän liian vähäisen rikkeen vuoksi.

        Nainen työskenteli Helsingin Energian palveluneuvojana kesästä 1998 ja sai potkut viime kesänä. Hänen rikkeensä oli se, että hän oli siirtänyt omien sähkölaskujensa eräpäivää ja jättänyt niistä viivästyskorot pois. Samoin hän teki muutaman kerran toisessa osoitteessa asuvan avomiehensä laskuille.

        Helsingin käräjäoikeudessa kolmen lapsen yksinhuoltaja kertoi tästä aiheutuneen sähköyhtiölle vajaan 32 euron tappiot. Helsingin Energia purki työsuhteen muun muassa luottamuspulan vuoksi ilman varoitusta.

        Oikeus piti naisen tekoa niin vähäisenä rikkeenä, ettei työnantajalla ollut sen perusteella oikeutta purkaa tai irtisanoa työsuhdetta. Menettely oli ajattelemattomuutta, ei taloudellisen edun tavoittelua, oikeus totesi.


        Helsingin kaupungille potkut tulivat kalliiksi. Se joutuu korvaamaan naiselle työsuhteen perusteettomasta päättämisestä yhdentoista kuukauden palkan eli runsaat 24 000 euroa. Kokonaisuudessaan naisen korvaussumma on vajaat 30 000 euroa.

        Naisen saamaa korvausta alensi se, että hän on jo hankkinut itselleen uuden työpaikan. Sen sijaan korvausta nostivat potkujen äkillisyys, pitkä ura ja vähäinen rike.

        Ja jos järjestelmälliseti varastaa bensaa, on se eri asia kuin 35 euroa


      • .....
        hannuli kirjoitti:

        Ja jos järjestelmälliseti varastaa bensaa, on se eri asia kuin 35 euroa

        Näytäpä toteen, sillä 12 litraa satkulle on melko normaalia v70 farkulle, joiden keskikulutukset ovat 15-17 litran kieppeillä noilla reppureilla.


      • muissakin asioissa
        ..... kirjoitti:

        Näytäpä toteen, sillä 12 litraa satkulle on melko normaalia v70 farkulle, joiden keskikulutukset ovat 15-17 litran kieppeillä noilla reppureilla.

        siksi varas jää kiinni jostain muusta, helpommin todettavasta asiasta. Epärehellisyys on atuti, ei siitä parane!


      • sairaus
        muissakin asioissa kirjoitti:

        siksi varas jää kiinni jostain muusta, helpommin todettavasta asiasta. Epärehellisyys on atuti, ei siitä parane!

        Ihan samaa mieltä edellisen kanssa. Varastamien on sairautta. Joka on valmis varastamaan vaikka työnantajaltaan, on valmis mihin tahansa vilppiin. Ja sen kyllä huomaa niistä ihmisistä, joilla tämä vaiva on, heihin ei voi luottaa.

        Joku on sanonut, että luottamuksen voi menettää vain kerran.


      • jjjjjj
        sairaus kirjoitti:

        Ihan samaa mieltä edellisen kanssa. Varastamien on sairautta. Joka on valmis varastamaan vaikka työnantajaltaan, on valmis mihin tahansa vilppiin. Ja sen kyllä huomaa niistä ihmisistä, joilla tämä vaiva on, heihin ei voi luottaa.

        Joku on sanonut, että luottamuksen voi menettää vain kerran.

        Ja sen jälkeen homma on alamäkeä. Luistaapahan suksi paremmin. Pitäkää kiinni, että ette lipsahda samaan sakkiin kuin minä. Se on pienestä kiinni.


      • millä kortilla...

        ...ne tankkaavat.

        Itse en ole vielä koskaan käynyt kurkkimassa kenenkään kortista, kenen nimi siinä on.


      • PIKKUPOMO
        kyse kirjoitti:

        Kysymys on tietoisesta varkaudesta. Sitä ei tule helposti ajatelleeksi, mutta kyse on vakavasta asiasta.
        Olen nähnyt kaksi tapausta, jossa työsuhteen purku on kiistattoman varastamisen vuoksi tapahtunut välittömästi, ja aikaa omien tavaroiden keräämiseen työhuoneesta (olivat toimihenkilöitä, toinen firman vientipäällikkö) on ollut 5 minuuttia.

        LÄhetä miehesi työkaverille ja tämän lapsille terveisiä, että kannattaa miettiä, mitä on pelissä, kun seuraavan kerran varastaa. Kaikkein lapsellisinta on kerskailla tekosillaan. Ihmiset ovat kateellisia, ja tuttavapiirissäkin voi olla ihmisiä, jotka tekevät ilmiannon.

        nii ja sen pikkupomon poika tankkaa kavereittensa autoja, tankki esim sillä kortilla 60 e , niin sile pojulle maksetaan tankista 30 e jolla se voi dokaa paarissa


      • omaan laskuun
        millä kortilla... kirjoitti:

        ...ne tankkaavat.

        Itse en ole vielä koskaan käynyt kurkkimassa kenenkään kortista, kenen nimi siinä on.

        itselläkin firman kortti...mutta firma laskuttaa
        polttoaineet minulta. Auto on oma ja firma maksaa
        kilometrikorvaukset, muttta minä ostan aineet firman kautta... Ja tankkaan myös vaimon auton samalla kotilla, että kurkkikaa vaan olan yli että tuokin tankkaa firman piikkiin!
        75tkm työajoa vuodessa....


      • olähnlkl
        omaan laskuun kirjoitti:

        itselläkin firman kortti...mutta firma laskuttaa
        polttoaineet minulta. Auto on oma ja firma maksaa
        kilometrikorvaukset, muttta minä ostan aineet firman kautta... Ja tankkaan myös vaimon auton samalla kotilla, että kurkkikaa vaan olan yli että tuokin tankkaa firman piikkiin!
        75tkm työajoa vuodessa....

        Miksi se noin pitää tehdä?


      • omaan laskuun
        olähnlkl kirjoitti:

        Miksi se noin pitää tehdä?

        Koska työnantajana polttoaineitakin myyvä yritys,
        tulee hyvät alennukset ostamalla omalta työnantajalta aineet.
        Autoetua en huoli niin kauan kuin saan 75tkm vuodessa laskuttaa...Tosin joutuuhan tässä autokaupassa vähän useimmin asioimaan..


    • Mie vuan

      No ei kai nyt sentään. En varasta polttoainetta enempää työnantajaltani kuin naapuriltani tai huoltoasemaltakaan. Myöskään en varasta polttoaineen maksamiseen tarvittavaa rahaa keltään edellä mainituista tai mistään muualtakaan. Kummallista, että jollekin tulee tuollainen edes mieleen.

      • heeba555

        että joka kymmenes on varas. Vie jos on tilaisuus, loput rehelliset maksavat sitten näiden roistojen varastelut


      • kjöödc
        heeba555 kirjoitti:

        että joka kymmenes on varas. Vie jos on tilaisuus, loput rehelliset maksavat sitten näiden roistojen varastelut

        vaimon autoon litran lasinpesunestettä työautosta, palautin sen litran. On kyse periaatettesta, ja saman olen lapsille yrittänyt opettaa.


    • superjorma

      siis niin kauan kunnes firmat ei maksa tessin mukaan palkkoja niin kusetusta puolin ja toisin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe