Perjantaina on ystäni siunaustilaisuus. Siis onko se niinkun hautajaiset?, mutta ei hautaanlaskua. Pitääkö siunaustilaisuuteen viedä kukkia? Tai no ei varmaankaan "pidä" viedä kukkia, mutta onko tapana viedä siunaustilaisuuteen kukkia? Ja sitten missä mun pitää istua, sukulaiset varmaan istuu ihan edessä? Tiedän että kysymykseni kuulostavat tosi tyhmiltä... oon vaan ihan hukassa, meen sinne vielä ilman vanhempiani enkä juuri tunne muita jotka sinne tulee..
Voisko joku auttaa
11
16141
Vastaukset
- E81
Niin jos se on luterilainen tilaisuus niin luulisin sen menevän näin
Siunaustilaisuus on yleensä kirkossa tai kappelissa ennen hautausta, että kyllä luulisin että sen jälkeen on hautaanlasku ja sitten muistotilaisuus omaisten kotona tai seurakuntatalossa tms. Ei ole ollenkaan epäkohteliasta mennä vain siunaustilaisuuteen ja haudalle eikä sitten muistotilaisuuteen.
Omaiset istuu ensimmäisenä, sinä voit mennä vaikka juuri ennen tilaisuuden alkua ja jäädä siihen kohtaan istumaan missä näyttää takimmat istuvan, niin se voisi tuntua luontevimmalta. Siunaustilaisuuden jälkee kantajat ottavat arkun ja lähtevät viemään sitä ja sen perässä tulee omaiset ja siitä järkiään niin että takimpana istuneet ovat viimeisenä. Tilaisuudessa kaikilla jotka haluavat on kimppu tai kukkaasetelma jonka he vievät arkun ympärille kukin vuorollaan ja lukevat muisto tekstin. omaiset ensin ja siitä sitten sukulaiset ja ystävät. Kukka juttu ei kuitenkaan ole välttämätön. Voithan sinä vaikka jättää sen sitten omassa rauhassa haudalle jälkeen päin.
toivottavasti tästä oli jotain apua - .....
kirkossa edessä istuvat sukulaiset. Riippuu. kuinka paljon väkeä on paikalla, mutta varmasti johonkin keskivaiheille olisi hyvä mennä.
Usein siunaustilaisuuden jälkeen on muistotilaisuus jossain eri paikassa. Tänne yleensä esitetään kutsu siunaustilaisuuden päätyttyä.- omaiset,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...
oikealla puolella edessä, muut sukulaiset heidän takanaan, ystävät ja tuttavat sekä muu saattoväki vasemmalla puolella.
håå tilaisuudessa taasen tytön omaiset ja suku istuvat oikealla puolella ja miehen omaiset ja suku vasemmalla puolella, sekä tuttavat, ystävät heidän takanaan, kirjastosta on saatavilla myös käytös opaskirjoja
- äiditön
Voit mennä siunaustilaisuuteen. Arkku voi myös jäädä paikalleen, jos se on polttohautaus tai viedään toiselle paikkakunnalle. Kukkia ei ole pakko viedä ja jos vie, ei edes tarvitse sanoa mitään. Tee niinkuin muutkin tekevät. Ja jos viet kukkia arkulle ja sanot joitain. Hiljenny arkulle ja muista nyökätä omaisille, ennenkuin lähdet arkun luota.
Yleensä joku omaisista kutsuu muistotilaisuuten
siunaustilaisuuden jälkeen.
Tsemppiä sille päivälle. - leski
Ei tarvitse viedä kukkia, ellet halua sitä. Jos paikalla on tuttuja,istu niitten lähelle. Jos tilaisuus on kirkollinen, katso mitä muut tekevät. Voit laulaa, jos tahdot. Ei tartte, ellei haluta. Oikeasti lienet paikalla vainajan tai hänen omaistensa vuoksi. Voin vakuuttaa, että halaus hakkaa kukat mennen tullen. Rohkeutta vain. Auta niitä, joita suru raapaisee pahiten. Oikeasti kulema kuuluu elämämään, niin kurjaa kuin se onkin. .. Jos siunaus pidetään jossain, misä arkku on näkyvissä, kannataa ottaa jonkinlainen kukkajuttu arkulle asetettavaksi. Yksi kaunis kukka riittää. Voimia.
- tyttö89
Kiitos teille.
Tuntuu niin kurjalta mennä yksin sinne siunaustilaisuuteen, vaikea vielä uskoa että ystäväni on kuollut...
Menen varmaankin istumaan jonnekkin keskivaihelle-taakse ja vasemmalle puolell. Olen/olin mielestäni tosi läheinen ystäväni kanssa, mutta mulle on aivan sama missä istun.
Enkä ole varma keille omaisille mun pitäisi nyökätä, koska hänen äitinsä/isänsä ovat jo kuolleet, kaikki lähisukulaisetkaan eivät ole pitäneet häneen niin kauheasti yhteyttä. Enkä kyllä tiedä ketä pitäisi halata..vaikea halata ketään jota en edes tunne.
Niin siis sielä ei ole hautaanlaskua, mutta onko arkku silti siellä. Se siis pidetään kappelissa ja jos arkku on, niin onko se auki..? Haluaisin viedä jonkun kukan, en vain tiedä mikä olisi hautajaiskukka? Onko ruusu hyvä? Jos sanon arkun edessä jotain, niin pitääkö mun sanoa kuuluvasti kaikille vai riittääkö pelkkä kuiskaus ystävälle. En ehkä pysty puhumaan kovin kovaa kun itkettää niin paljon, siksi kuiskaus olisi parempi.
Jos joku jaksaisi vielä vastata siitä muistotilaisuudesta. Mut on kutsuttu sinne, mutta mitä se pitää sisällään?
Voisiko joku vielä vastata, en pysty puhumaan tästä vanhemmilleni. - mummo
tyttö89 kirjoitti:
Kiitos teille.
Tuntuu niin kurjalta mennä yksin sinne siunaustilaisuuteen, vaikea vielä uskoa että ystäväni on kuollut...
Menen varmaankin istumaan jonnekkin keskivaihelle-taakse ja vasemmalle puolell. Olen/olin mielestäni tosi läheinen ystäväni kanssa, mutta mulle on aivan sama missä istun.
Enkä ole varma keille omaisille mun pitäisi nyökätä, koska hänen äitinsä/isänsä ovat jo kuolleet, kaikki lähisukulaisetkaan eivät ole pitäneet häneen niin kauheasti yhteyttä. Enkä kyllä tiedä ketä pitäisi halata..vaikea halata ketään jota en edes tunne.
Niin siis sielä ei ole hautaanlaskua, mutta onko arkku silti siellä. Se siis pidetään kappelissa ja jos arkku on, niin onko se auki..? Haluaisin viedä jonkun kukan, en vain tiedä mikä olisi hautajaiskukka? Onko ruusu hyvä? Jos sanon arkun edessä jotain, niin pitääkö mun sanoa kuuluvasti kaikille vai riittääkö pelkkä kuiskaus ystävälle. En ehkä pysty puhumaan kovin kovaa kun itkettää niin paljon, siksi kuiskaus olisi parempi.
Jos joku jaksaisi vielä vastata siitä muistotilaisuudesta. Mut on kutsuttu sinne, mutta mitä se pitää sisällään?
Voisiko joku vielä vastata, en pysty puhumaan tästä vanhemmilleni.muistotilaisuus: siellä omaiset tarjoavat ruokaa tai kahvia syötävän kera.
pappi pitää pienen puheen tai kaksi lauletaan muutama virsi ja on jotain pientä ohjelmaa lauluja ja puheita yleensä se on lämmin henkinen ja melkeimpä mukava kokonaisuus.
siellä siis muistellaan sitä ystävääsi joka on hetki sitten siunattu maanlepoon.
mene vain sinne muiden mukana ja otat paikan jostatn pöydästä jos omaiset eivät osoita sinulle tiettyä paikkaa - mää vaan
tyttö89 kirjoitti:
Kiitos teille.
Voisiko joku vielä vastata, en pysty puhumaan tästä vanhemmilleni.suomessa on aina arkku (tai uurna) ja se on kappelissa kiinni (jos on evankelis.lut.kappeli.)
Neuvoisin sinua olematta ajattelematta liikaa, surua on varmastikin muutenkin paljon. Tee kaikki sydämestäsi; sano ystävällesi vaikka kuiskaten ,jos haluat, ei surujuhlassa saisi olla tiukkoja "sääntöjä", kunhan ei loukkaa ketään
Kukkanen voi olla mikä tahansa. Jos tiedät hänen lempikukkansa tai värinsä, niin voit olla varma et se on just "nappivalinta"
Voimia sinulle! - calmato
tyttö89 kirjoitti:
Kiitos teille.
Voisiko joku vielä vastata, en pysty puhumaan tästä vanhemmilleni.Tunnetko ketään perjantaina siunattavan ystäväsi muita kavereita? Voisitte mennä yhdessä ja osallistua myös yhdessä muistotilaisuuteen. Ystäväsi on ollut ilmeisesti kovin nuoresta ilman vanhempia ja muuta tukea, joten varmasti te ystävät olitte hänelle vielä tavallistakin tärkeämpiä. Jos ei muita ikäisiäsi hänen ystäviään paikalla ole, mene vaan rohkeasti sellaisten omaisten lähelle, jotka tuntuvat kaipaavan ystävääsi kuten sinäkin. Saatte lohtua ja tukea toisistanne surulliseen päivään.
Muistotilaisuudessa tarjotaan jotain syötävää, esimerkiksi kahvia ja voileipäkakkua. Esillä on luultavasti valokuva ystävästäsi, ehkä sen sen molemmin puolin on sytytetty kynttilät. Muistotilaisuudessa saatetaan esittää musiikkia, lukea jonku runo tai muuta ystäväsi elämään liittyvää, jos hautajaisiin on tullut adresseja, joku omainen lukee ne ääneen. Jos pappi on paikalla, hän lausuu myös muutaman sanan, toisinaan lauletaan virsiä tai vainajan lempilaulu yhdessä...
Tapana on, että henkilön tunteneet kertovat toisilleen muistoja ja tapahtumia yhteiseltä taipaleelta. Ikävät ja surulliset asiat mielellään sivuutetaan ja vainajasta kerrotaan hyviä yhteisiä muistoja. Jos haluat, voit myös itse kertoa mitä ystävä sinulle merkitisi ja merkitsee ja millaista yhteinen aika hänen kanssaan on ollut.
Hautajaisissa ja muistotilaisuudessa saa itkeä ja muutenkin saat olla oma itsesi. - mitä ajatelin
tyttö89 kirjoitti:
Kiitos teille.
Voisiko joku vielä vastata, en pysty puhumaan tästä vanhemmilleni.Siunaushan tarkoitaa että vainaja sinataan ja ruumis on yleensä paikalla arkussa ja arkku on kiinni.
Kappelin penkeillä, vasemalla puolen on hyvä istua muutoin ei ole väliä.
Voit vain nyökätä omaisten suuntaan ei erityisemmin kenellekkään jos se on luontevaa mutta ei tarvitse ylittää mitään mikä ei sinulle ole varmaa.
Kukan voi viedä, ja yleensä omaisten jäleen , vaikka loppupuolella jos on useita laskijoita. Kukat laskettan yleensä arkulle ja ystävät ja vieraat viiemiesenä omaisten jälkeen.
Ketään ei tarvitse halata jos ei tunne eikä tahdo. Jos haluaa tietää omaisista voi muistotilaisuudessa kysyä esim: sinuaksen suirttaneelta papilta ketkä ovat lähiomasia ja miten jhe ovat vainajan sukulaisia jolloin voi heille esittää suruvalittelun ja osanottonsa.
Kukan /kukkien lasekemisessa ei tarvitse puhua voi tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä kuiskaten tai koettaen sanoa tai lukea paperista tai jätää sanomatta ja mielessä kertoo mitä ajattelee.
Itkeminen kin on yksitapa puhua ja ei ole mitenkään hävettävä asia vaan luonnollinen.
Muistotilaisuus on selkeä ja ei taritse itse olla missään roolissa, alkaa virellä, Ev Lut, seurakunnassa ja pappi kertoo muistotilaisuuden kaavan mukaisesti etenemisestä ja kukkien lasku alkaa automaattisesti omsiten toimesta ja voit noudattaa heidän tapaa kun suurin piirtein kaikki vat jo lasekeneet kukat. Jos arkkua ei siirretä, kukat jäänee paikoilleen.
Voimia ystäväsi muistolle,,
- sofiran
en tiedä olenko oikea ihminen sinua ohjaamaan tai neuvomaan kysyt aivan tavallisia kysymyksiä ja ei ne ole tyhmiä. kun ajattelen sinua olet oman tyttäreni ikäinen ja tämmöiset asiat ovat joskus hakusessa.
joten: siunaustilaisuus on joskus myös hautajaistilaisuus riippuu siitä onko tuhkaus vai tava hautaus. hautaustapa riippuu useinkin siitä missäpäin suomea asutaan onko hautajaiset pienessä kunnassa tai suurkaupungissa.
mutta kumpaankin tilaisuuteen viedään kukkaset varsinkin jos tämä vainaja on ollut tosi läheinen. sinä voit viedä pienet kukkaset mutta ei ole kuitenkaan pakko. jos viet niin sinun on myös ajateltava pientä muistolausetta tai jotain vastaavaa joka kirjoitetaan kortille mutta kukkakaupan henkilökunta voi auttaa sinua tuossa asiassa.
kun tämä ystäväsi ei ole sinulle sukulainen niin sinä istut ovesta katsottuna vasemmalle puolen
omaiset ja sukulaiset istuvat edessä ja oikealla
...jos viet sinne kukkaset joudut ne myös viemään sinne arkun luokse, lukien sen lauseen jota olit ajatellut hänelle.
mutta pakko ei ole lukea tai sanoa mitään pääasia on että laitat ne kukkaset siihen arkun viereen niinkuin toisetkin ovet tehneet sinua ennen. sukulaiset laittavat ensin ne kukat ja sitten jonkillainen järjestys siellä loppupäässä sinä kuulut sinnen loppuun päähän....
katso mitä toiset tekevät niin voit saada ihan pikkuisen oppia. jos siunaustilaisuus ei ole tuhkaus niin varmaan joudut vielä ottamaan ne kukkaset hetkeksi pois sieltä arkun luota kun ystävääsi aletaan viemään kohti hautausmaata
mutta kyllä sinä näet kuinka siellä toiset tekevät kunhan muistat että et ole missään asiassa ensimmäinen.....
mutta hautajaiset ja siunaustilaisuudet ovat aina surullisia ja itku siellä aina tulee niin ota nekkuliinoja mukaan ettei tarvitse hihaan kyyneleitä pyyhkiä.
muistotilaisuus on sitten vielä toinen asia minne mennään tuon edellisen toimituksen jälkeen siellä tarjotaan yleensä ruokaa tai kahvit menet sinne jos sinua on sinne kutsuttu. yleensä joku siellä hauadalla sanoo minne menette sueraavaksi.
minä toivon sinulle kaikkea hyvää tuohon surulliseen juhlapäivään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812