Moi!
Onko kellaan kokemusta ko. moottoreista (2.0t,
2.3t) 1995-1995 vuosimalleista. 2.3t:ssa on
vaihteiden valitykset pikkasen pitkanlaiset
suomen olosuhteisiin, jolla on "tuhottu" osa
suorituskyvysta. 2.3t:lla olen ajanut mutta en
2.0t:lla, joten onko kellaan kokemuksia 2.0t:sta?
Tai tiedossa linkkeja joissa on mitattua
polttoaineenkulutus/suorituskyky dataa?
Olen hankkimassa kyseisenlaista autoa kun sopiva
loytyy.
saab 9000 CS 2.3t vs. 2.0t
33
4364
Vastaukset
- CS 2.0t: omistaja
Ihan hyvä kone. 150hv ja hienosti liikkuu.
Kuulemma suorituskyky pitäisi liikkua siinä 9,5
sekunnin paikkeilla. Tehoa saman verran kuin 2,3
litran vapaasti hengittävässä koneessa, mut
ajossa tuntuu kyl paljon pirteämmältä. Mikä
lieneekin arvattavissakin.- CS 2.0t:n omistaja
Ai niin, kulutuksesta sen verran, että hyvissä
olosuhteissa maantiellä n. 85 kilometrin matkalla
mitattu kulutus oli tasaisen sadan vauhdissa
viitosella parhaimmillaan 6.3, joka yllätti
todellakin. Yleensä kulutus kuitenkin pyörii
maantiellä siinä karvan verran seiskan
yläpuolella. (Tiedot ajotietokoneesta) - saab rules
CS 2.0t:n omistaja kirjoitti:
Ai niin, kulutuksesta sen verran, että hyvissä
olosuhteissa maantiellä n. 85 kilometrin matkalla
mitattu kulutus oli tasaisen sadan vauhdissa
viitosella parhaimmillaan 6.3, joka yllätti
todellakin. Yleensä kulutus kuitenkin pyörii
maantiellä siinä karvan verran seiskan
yläpuolella. (Tiedot ajotietokoneesta)Onko ollut vikoja (minkaverran ajettu, mika
vuosimalli, 1996?) - CS 2.0t:n omistaja
saab rules kirjoitti:
Onko ollut vikoja (minkaverran ajettu, mika
vuosimalli, 1996?)Vaihteistosta meni joku sensorin tyyppinen juttu,
joka tunnistelee onko auto liikkeessä. Joten
nopeusmittari meni pimeäksi ja muutaman kerran
risteyksessä sammui. Virtalukko on myös
kertaalleen vaihdettu. Polttimoita menee jonkun
verran edestä. Vuosimalli: 1996.
- saabisti jo 19 v
Itsellä on ollut CS 2,0 t aut ilm viime vuoden
keväästä asti. Kilometrejä on tullut noin 20 t
ja kaikki tankkaukset on kirjattu ylös. Kulutus
koko ajalta keskimäärin hiukan alle 10 l/100 km.
Vikoja ei ole ollut muuta kuin kaasuläpän
asentoanturi ja suorasytytysboxi noin kuukausi
sitten jolloin mittarissa 118 tkm.
Edellinen auto oli 9000 cd täyspaineturbo -89
samoilla varusteilla, ja täytyy sanoa että potkua
oli enemmän, tosin myös turbopotkua, eli oli
hiukan kinkkisempi ajettava varsinkin liukkaalla.
Muista varusteista varsinkin automaattivaihteisto
ja aut ilmastointi on varusteita joista en
hevillä luopuisi.- Sama vikako?
Minkälaiset oli oireet?
Paljonko uusi maksoi? - saabisti jo 19 v
Sama vikako? kirjoitti:
Minkälaiset oli oireet?
Paljonko uusi maksoi?Vika ilmeni alussa varsinkin ajettaessa
vakionopeussäätimellä terävinä nykäyksinä,
myöhemmin myös normaalissa ajossa nykäyksinä sekä
tyhjäkäynnin vaeltamisena. Yht äkkiä check engine
valo syttyi, ja merkkihuollon
kannettavasta "tietokoneesta" näkyi syy.
Anturi maksoi noin 700-800 mk, en muista
tarkasti, koska meni takuuseen, olin ostetanut
auton Länsi-Autosta vuoden takuulla. Vuosimalli
on -96.
- Hep
Minkashintainen toi suorasytysboxi on, kun se
tuntuu hajoavan kaikista DI:lla varustetuista
saabeista ennemmin tai myöhemmin?
Mahtaakohan 2.0t:hen olla tarjolla jotain
virityssarjaa jolla saisi esim. 20-30hp:ta lisaa
ja pystyisi edelleen kayttamaan 95E ja
polttoaineen kulutus ei normaaliajossa juurikaan
muuttuisi (ainakaan huonompaan suuntaan)?- saabisti jo 19 v
Suorasytytysboxi maksaa noin 1600 mk.
Omasta hajosi aivan yhtäkkiä ilman mitään
varoitusta, auto vain sammui noin 200 metriä
ennen kotitallia. Tämän jälkeen ei enää
käynnistynyt, vain pieni palaneen sähkölaitteen
haju kasetin päällä antoi aavistukesn viasta.
Itse kaipaisin myös samanlaista pientä 30 hp
teholisää, sekä varsinkin parempaa vääntöä
matalapaineturboon, kaikki virityssaksit tuntuvat
vaan tarjoavan noin 70 hp lisää. - Turbo Sensonic
2.0t:hen on saatavilla monenlaisia
virityssarjoja. Tosin kaikki virityssarjat
perustuvat siihen, että asennuksen jälkeen
käytetään 98 -oktaanista bensiiniä täyden tehon
aikaansaamiseksi ja nakutuksen estämiseksi. En
käytännössä tiedä, alkaako kone nakuttamaan, jos
virityksen jälkeen käyttää 95 -oktaanista
bensiiniä, koska en ole itse asiaa kokeillut,
vaan olen ajanut virityksen jälkeen ainoastaan
98:lla.
Esim. BSR myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
kasvavat 227 hv:aan ja vääntö kasvaa 346 Nm:iin.
Virityssetin hinta on 6600 SEK ja se sisältää
vaihtoboksin moottorinohjausyksikölle,
vapaavirtausilmafiltterin, ilmafiltteriöljyn,
sekä uuden magneettiventtiilin.
Nordic Uhr myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
kasvavat 215 hv:aan, mutta kyseinen setti maksaa
9800 SEK Ruotsin MOMS (=25 %). Tällöin koko
setin hinnaksi tulee noin 8000 Suomen markkaa. SE
on aika paljon verrattuna BSR:n settiin, joka
maksaa noin 4300 Suomen markkaa. Täytyy myös
huomioida, että tuon ikäiseen autoon ei enää saa
viritykselle moottoritakuuta, joten vaikka
Nordicin hinta sisältää yhden vuoden
moottoritakuun lähes uusille autoille, ei siitä
ole enää hyötyä tuon ikäisessä autossa.
Jos haluat autoosi lisää tehoa, suosittelisin,
että ostaisit em. virityssetin joko BSR:ltä tai
Speedpartsilta, joka myös myy BSR:n tuotteita.
Kulutuksen ei pitäisi lisääntyä normaaliajossa,
pikemminkin päinvastoin. Mutta silloin kun
käytetään turboa (esim. nopeisiin kiihdytyksiin)
polttoaineen kulutus kyllä lisääntyy entisestään,
mutta ei paljoa. - Achilles Viggen
Turbo Sensonic kirjoitti:
2.0t:hen on saatavilla monenlaisia
virityssarjoja. Tosin kaikki virityssarjat
perustuvat siihen, että asennuksen jälkeen
käytetään 98 -oktaanista bensiiniä täyden tehon
aikaansaamiseksi ja nakutuksen estämiseksi. En
käytännössä tiedä, alkaako kone nakuttamaan, jos
virityksen jälkeen käyttää 95 -oktaanista
bensiiniä, koska en ole itse asiaa kokeillut,
vaan olen ajanut virityksen jälkeen ainoastaan
98:lla.
Esim. BSR myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
kasvavat 227 hv:aan ja vääntö kasvaa 346 Nm:iin.
Virityssetin hinta on 6600 SEK ja se sisältää
vaihtoboksin moottorinohjausyksikölle,
vapaavirtausilmafiltterin, ilmafiltteriöljyn,
sekä uuden magneettiventtiilin.
Nordic Uhr myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
kasvavat 215 hv:aan, mutta kyseinen setti maksaa
9800 SEK Ruotsin MOMS (=25 %). Tällöin koko
setin hinnaksi tulee noin 8000 Suomen markkaa. SE
on aika paljon verrattuna BSR:n settiin, joka
maksaa noin 4300 Suomen markkaa. Täytyy myös
huomioida, että tuon ikäiseen autoon ei enää saa
viritykselle moottoritakuuta, joten vaikka
Nordicin hinta sisältää yhden vuoden
moottoritakuun lähes uusille autoille, ei siitä
ole enää hyötyä tuon ikäisessä autossa.
Jos haluat autoosi lisää tehoa, suosittelisin,
että ostaisit em. virityssetin joko BSR:ltä tai
Speedpartsilta, joka myös myy BSR:n tuotteita.
Kulutuksen ei pitäisi lisääntyä normaaliajossa,
pikemminkin päinvastoin. Mutta silloin kun
käytetään turboa (esim. nopeisiin kiihdytyksiin)
polttoaineen kulutus kyllä lisääntyy entisestään,
mutta ei paljoa.Ei pitäisi alkaa nakuttamaan, apc ja
sytytysennakonsäätö huolehtivat siitä.
Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä
tonnarissa superchipsin lastu ja huoletta voi
ajella millä tahansa polttoaineella. Kyseessä on
tosin ruiskukone, mutta eroa turboihin ei ole
koska molemmissa tärkeimpiä nakutusta estäviä
parametrejä voidaan muuttaa. - Turbo Sensonic
Achilles Viggen kirjoitti:
Ei pitäisi alkaa nakuttamaan, apc ja
sytytysennakonsäätö huolehtivat siitä.
Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä
tonnarissa superchipsin lastu ja huoletta voi
ajella millä tahansa polttoaineella. Kyseessä on
tosin ruiskukone, mutta eroa turboihin ei ole
koska molemmissa tärkeimpiä nakutusta estäviä
parametrejä voidaan muuttaa.Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko
tuollainen Superchips -lastu antaa potkua lisää
turbottomaan ruiskuautoon? Kuinka polttoaineen
kulutuksen kanssa on käynyt?
Meikäläisellä ei ole kokemuksia turbottomien
ruiskuautojen lastuttamisesta, mutta on kuullut
ja lukenut, että kyseisellä lastuttamisella ei
saa aikaan merkittävää tehonlisäystä, mutta
polttoainetta sillä kylläkin saa kulumaan.
Pitääkä kyseinen väite mielestäsi paikkansa? - Achilles Viggen
Turbo Sensonic kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko
tuollainen Superchips -lastu antaa potkua lisää
turbottomaan ruiskuautoon? Kuinka polttoaineen
kulutuksen kanssa on käynyt?
Meikäläisellä ei ole kokemuksia turbottomien
ruiskuautojen lastuttamisesta, mutta on kuullut
ja lukenut, että kyseisellä lastuttamisella ei
saa aikaan merkittävää tehonlisäystä, mutta
polttoainetta sillä kylläkin saa kulumaan.
Pitääkä kyseinen väite mielestäsi paikkansa?Nykyisestä autostani (9kCS) en tiedä mihin
suuntaan kulutus on mennyt lastuttamisen
seurauksena, mutta kulutus on kuitenkin itseäni
tyydyttävällä tasolla, parhaimmillaan (pitkä
matka, nopeus <100km/h) reilusti alle seitsemän
ja sekalaisessa normaaliajossa kahdeksan pintaan,
eli ihan tonnarin vakiotasoa. Jos autoa polkisi
kovasti niin kulutus varmasti pomppaisi
taivaisiin, mutta eihän sitä vanhaa sotaratsua
viitsi muutenkaan turhaan polkea.
Tehoero lastuttamattoman ja lastutetun välillä on
15-20hp, eli melko pieni lastun muutaman tonnin
hintaan nähden. Omastani oli edellinen omistaja
mittauttanut tehot, vetopyörä tehosta
laskennallisesti saatu arvo oli 149hp, eli
selkeästi enemmän kuin ilman lastua, mutta
tokkopa merkittävästi enemmän. Mittaus oli
lisäksi tehty ilman ilmansuodatinta, eli
todellinen teho lienee luokkaa 145hp.
Perstuntumalta arvelisin että auton suorituskyky
vastaa 2.3i:tä, eli pikkasen 2.0i:tä parempi,
mutta ei merkittävästi.
Kun joskus on sopivasti ylimääräistä aikaa olen
ajatellut lyhentää imuputkea ja asentaa
ns "vapaavirtaussuodattimen", jolloin tehot
todennäköisesti asettuvat likemmäs mitattua
tehoa. Ei sillä että tuota muutamaa hepoa
tarvitsisin, mutta puhtaasta "mielipuolen
näpertelijän" mielenkiinnosta, imuputken kun
sanotaan tonnarissa olevan pullonkaula.
Summa summarum: Penniäkään en lastusta maksaisi :)
Imuputken lyhentämisestä vielä hieman, kaveri
(täälläkin kirjoitellut) lyhensi Aeronsa
imuputken samalla kun vaihtoi pakoputken 80mm:n
rosteriksi tuossa kesän aikana. Ei liene vielä
täällä hommasta kertonut, enkä itsekkään ole
muuta kuin kuullut auton. Vaikutus kuulemma oli
lähinnä psykologinen. - saappi
Achilles Viggen kirjoitti:
Ei pitäisi alkaa nakuttamaan, apc ja
sytytysennakonsäätö huolehtivat siitä.
Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä
tonnarissa superchipsin lastu ja huoletta voi
ajella millä tahansa polttoaineella. Kyseessä on
tosin ruiskukone, mutta eroa turboihin ei ole
koska molemmissa tärkeimpiä nakutusta estäviä
parametrejä voidaan muuttaa.Onkos tossa 1996 (eka vuosimalli 9000:sta missa
oli 2.0t?) trionic?
Voisi kuvitella, etta nakutus on hallinnassa
95:lla ja 98 tarvitaan vaan maksitehon
saavuttamiseen. 227hp:sta on vara tinkia muutama
polle halvemmalla bensalla. Eipa toi 98 toisaalta
ole yleensa kuin 10 pennia litralta kalliimpaa
kuin 95.
Mahtaakohan joku paja tarjota vain 20-30 lisa
heppaa, voisi konekkin vanhassa autossa kestaa
paremmin kun ei otettaisi ihan 227hp:ta. Kevyt
kaasun kaytto voisi suuremmallakin teholla
saastaa moottoria.
Venttiilit ovat varmaan ensimmainen paikka mika
antaa periksi noilla virityssarjoilla? - Turbo Sensonic
saappi kirjoitti:
Onkos tossa 1996 (eka vuosimalli 9000:sta missa
oli 2.0t?) trionic?
Voisi kuvitella, etta nakutus on hallinnassa
95:lla ja 98 tarvitaan vaan maksitehon
saavuttamiseen. 227hp:sta on vara tinkia muutama
polle halvemmalla bensalla. Eipa toi 98 toisaalta
ole yleensa kuin 10 pennia litralta kalliimpaa
kuin 95.
Mahtaakohan joku paja tarjota vain 20-30 lisa
heppaa, voisi konekkin vanhassa autossa kestaa
paremmin kun ei otettaisi ihan 227hp:ta. Kevyt
kaasun kaytto voisi suuremmallakin teholla
saastaa moottoria.
Venttiilit ovat varmaan ensimmainen paikka mika
antaa periksi noilla virityssarjoilla?Joo, 9000:ssa (ja muissakin turbosaabeissa) on
vuodesta 1994 lähtien ollut Trionic -
moottorinohjausyksikkö.
Valitettavasti mikään tietämistäni
virityspajoista ei tarjoa autoosi 20-30 hepan
viritystä, vaan viritykset ovat pikemminkin
akselilla 50-80 heppaa.
Kyllä auto kestää ihan hyvin BSR:n
virityssetilläkin (ainakin meikäläisellä on
kestänyt), kun ei jatkuvasti rääkkää sitä
kuin "vierasta sikaa". Eihän sitä tarvitse
jatkuvasti talla pohjassa ajella. Siinä olet
täysin oikeassa, että kevyt kaasun käyttö
suuremmallakin teholla säästää moottoria.
Suurempaa tehoa tarvitsee oikeastaan ja
ainoastaan vain tullessa rampista esim.
moottoritielle, jottei jää tiellä
ajavien "jalkoihin" sekä ohitustilanteissa (mitä
lyhyempi ohitusmatka, sen parempi). Autolla on
mukavampi ajaa, kun se vääntää paremmin, jolloin
voi ajella suuremmilla vaihteilla, eikä tarvitse
olla jatkuvasti hämmentämässä vaihdekeppiä, koska
vääntö puuttuisi.
Venttiilit eivät ole ensimmäinen asia,
joka "korkkaa" viritetyssä Saabissa, jos on
korkatakseen, vaan se on vaihdelaatikko. Luulisin
kuitenkin, että 227 hv:n tehoilla ei ole vielä
syytä huoleen, että mikään särkyisi. Voihan auton
laatikon saada rikki virittämättömänäkin, jos
sitä oikein runtelee, mutta oikein käsiteltynä
sen pitäisi kestää.
Jos laatikko on kuitenkin jo ennalta pahasti
kulunut, voi viritys edesauttaa sen tuhoutumista,
mutta en uskoisi, että 1996 vuosimallin autossa
laatikko olisi vielä lainkaan huonossa kunnossa. - saabisti jo 19 v
Turbo Sensonic kirjoitti:
Joo, 9000:ssa (ja muissakin turbosaabeissa) on
vuodesta 1994 lähtien ollut Trionic -
moottorinohjausyksikkö.
Valitettavasti mikään tietämistäni
virityspajoista ei tarjoa autoosi 20-30 hepan
viritystä, vaan viritykset ovat pikemminkin
akselilla 50-80 heppaa.
Kyllä auto kestää ihan hyvin BSR:n
virityssetilläkin (ainakin meikäläisellä on
kestänyt), kun ei jatkuvasti rääkkää sitä
kuin "vierasta sikaa". Eihän sitä tarvitse
jatkuvasti talla pohjassa ajella. Siinä olet
täysin oikeassa, että kevyt kaasun käyttö
suuremmallakin teholla säästää moottoria.
Suurempaa tehoa tarvitsee oikeastaan ja
ainoastaan vain tullessa rampista esim.
moottoritielle, jottei jää tiellä
ajavien "jalkoihin" sekä ohitustilanteissa (mitä
lyhyempi ohitusmatka, sen parempi). Autolla on
mukavampi ajaa, kun se vääntää paremmin, jolloin
voi ajella suuremmilla vaihteilla, eikä tarvitse
olla jatkuvasti hämmentämässä vaihdekeppiä, koska
vääntö puuttuisi.
Venttiilit eivät ole ensimmäinen asia,
joka "korkkaa" viritetyssä Saabissa, jos on
korkatakseen, vaan se on vaihdelaatikko. Luulisin
kuitenkin, että 227 hv:n tehoilla ei ole vielä
syytä huoleen, että mikään särkyisi. Voihan auton
laatikon saada rikki virittämättömänäkin, jos
sitä oikein runtelee, mutta oikein käsiteltynä
sen pitäisi kestää.
Jos laatikko on kuitenkin jo ennalta pahasti
kulunut, voi viritys edesauttaa sen tuhoutumista,
mutta en uskoisi, että 1996 vuosimallin autossa
laatikko olisi vielä lainkaan huonossa kunnossa.Eihän se laatikko tosiaan -96 mallisessa ja 120
tkm ajetussa autossa mitenkään kuluneelta tunnu,
mutta huolettaa vain hiukan miten automaatti
tulee kestämään kasvavan väännön. Onko mitään
tietoa BSR:n lastutuksesta automaattiin. Onhan
muistaakseni myös vakio 9000 2.3 täyspaineturbon
automaattiversiossa hiukan pienempi vääntö kuin
manuaalissa. Todennäköisesti juuri laatikon
keston varmistamiseksi. - r.s
Achilles Viggen kirjoitti:
Nykyisestä autostani (9kCS) en tiedä mihin
suuntaan kulutus on mennyt lastuttamisen
seurauksena, mutta kulutus on kuitenkin itseäni
tyydyttävällä tasolla, parhaimmillaan (pitkä
matka, nopeus <100km/h) reilusti alle seitsemän
ja sekalaisessa normaaliajossa kahdeksan pintaan,
eli ihan tonnarin vakiotasoa. Jos autoa polkisi
kovasti niin kulutus varmasti pomppaisi
taivaisiin, mutta eihän sitä vanhaa sotaratsua
viitsi muutenkaan turhaan polkea.
Tehoero lastuttamattoman ja lastutetun välillä on
15-20hp, eli melko pieni lastun muutaman tonnin
hintaan nähden. Omastani oli edellinen omistaja
mittauttanut tehot, vetopyörä tehosta
laskennallisesti saatu arvo oli 149hp, eli
selkeästi enemmän kuin ilman lastua, mutta
tokkopa merkittävästi enemmän. Mittaus oli
lisäksi tehty ilman ilmansuodatinta, eli
todellinen teho lienee luokkaa 145hp.
Perstuntumalta arvelisin että auton suorituskyky
vastaa 2.3i:tä, eli pikkasen 2.0i:tä parempi,
mutta ei merkittävästi.
Kun joskus on sopivasti ylimääräistä aikaa olen
ajatellut lyhentää imuputkea ja asentaa
ns "vapaavirtaussuodattimen", jolloin tehot
todennäköisesti asettuvat likemmäs mitattua
tehoa. Ei sillä että tuota muutamaa hepoa
tarvitsisin, mutta puhtaasta "mielipuolen
näpertelijän" mielenkiinnosta, imuputken kun
sanotaan tonnarissa olevan pullonkaula.
Summa summarum: Penniäkään en lastusta maksaisi :)
Imuputken lyhentämisestä vielä hieman, kaveri
(täälläkin kirjoitellut) lyhensi Aeronsa
imuputken samalla kun vaihtoi pakoputken 80mm:n
rosteriksi tuossa kesän aikana. Ei liene vielä
täällä hommasta kertonut, enkä itsekkään ole
muuta kuin kuullut auton. Vaikutus kuulemma oli
lähinnä psykologinen...lastun pystyy hankkimaan. Olen etsinyt 2.3
ahtamattomaan 9k tuloksetta sopivaa tehonlisäystä
(5-20hv). Jos tiedät nettisivun tai paikan niin
ilmoita kiitos.. - Turbo Sensonic
saabisti jo 19 v kirjoitti:
Eihän se laatikko tosiaan -96 mallisessa ja 120
tkm ajetussa autossa mitenkään kuluneelta tunnu,
mutta huolettaa vain hiukan miten automaatti
tulee kestämään kasvavan väännön. Onko mitään
tietoa BSR:n lastutuksesta automaattiin. Onhan
muistaakseni myös vakio 9000 2.3 täyspaineturbon
automaattiversiossa hiukan pienempi vääntö kuin
manuaalissa. Todennäköisesti juuri laatikon
keston varmistamiseksi.No tuo ei tullutkaan aikaisemmin keskusteluissa
esille, että autosi laatikko on automaatti!
Ruotsalainen Chip Center (www.chipcenter.cc) myy
viritysettiä 9000 2.0t automaattiin. Tässä
kyseisen viritysetin tiedot:
9000 2.0LTT 150hk Steg 1 automaatti
tehot - ennen->jälkeen:
150 hv->210 hv
vääntö - ennen->jälkeen
214 Nm->310 Nm
Hinta 4900 SEK
Viritysetin artikkelinumero: 100335 - saap
Turbo Sensonic kirjoitti:
No tuo ei tullutkaan aikaisemmin keskusteluissa
esille, että autosi laatikko on automaatti!
Ruotsalainen Chip Center (www.chipcenter.cc) myy
viritysettiä 9000 2.0t automaattiin. Tässä
kyseisen viritysetin tiedot:
9000 2.0LTT 150hk Steg 1 automaatti
tehot - ennen->jälkeen:
150 hv->210 hv
vääntö - ennen->jälkeen
214 Nm->310 Nm
Hinta 4900 SEK
Viritysetin artikkelinumero: 100335Tämäkö ei käy sitten manuaaliin? Olisi vielä
halvempikin kuin BSR:n setti.
Mitenkäs se tilaaminen yms. BSR:ltä toimii?
Ilmeisesti kukaan suomessa ei edusta BSR:n
virityssarjoja? Sisältyykö 4400mk:n (BSR:n 227hv
346nm 2.0t:hen paketin hinta muistaakseni) tullit
yms, vai tarvitseeko edes mitään tulleja
maksella? Tarvitseekos tonne BSR:lle lahetellä
jotain, vai tuleeko sielta vaan uudet piirit yms.
mitkä vaihdellaan vakio-osien paikalle? Vaikeakin
homma toi viritysosien asentelu? - Turbo Sensonic
saap kirjoitti:
Tämäkö ei käy sitten manuaaliin? Olisi vielä
halvempikin kuin BSR:n setti.
Mitenkäs se tilaaminen yms. BSR:ltä toimii?
Ilmeisesti kukaan suomessa ei edusta BSR:n
virityssarjoja? Sisältyykö 4400mk:n (BSR:n 227hv
346nm 2.0t:hen paketin hinta muistaakseni) tullit
yms, vai tarvitseeko edes mitään tulleja
maksella? Tarvitseekos tonne BSR:lle lahetellä
jotain, vai tuleeko sielta vaan uudet piirit yms.
mitkä vaihdellaan vakio-osien paikalle? Vaikeakin
homma toi viritysosien asentelu?Tällä hetkellä BSR:llä ei vielä ole virallista
jälleenmyyjää Suomessa. Siksi kannattaa vielä
tilata osat Ruotsista. Lähetä tilaus BSR:lle
sähköpostilla, faksilla tai sitten postitse. Itse
käytin settiä tilatessani sähköpostia. Heidän
sivultaan löytyy tilauskaavake viritysetin
tilaamiseksi (Trionic beställningsformulär).
Tilauksessa täytyy mainita mm.
moottorinohjausboksin osa- ja sarjanumerot, auton
alkuperäinen tehomäärä, tilattava viritysetti,
sekä muita autoosi liittyviä asioita.
Erittäin tärkeää on merkata tilauskaavakkeeseen,
onko autossasi vakionopeudensäätäjä (farthållare)
ja käynnistyksenestoa (VSS Startspärr), koska jos
autossasi ei ole käynnistyksenestoa ja silti
laitat että sellainen löytyy, auto ei lähde
käyntiin uudella viritysvaihtoboksilla.
Setin saapuminen Suomeen kestää noin viikon. Sen
voi käydä noutamasta postista postiennakkosummaa
vastaan. Tällöin sinun täytyy maksaa virityssetin
hinta 6600 SEK postiennakon postikulut 250
SEK. Kannattaa tilata setti nyt, kun Ruotsin
kruunun kurssi on vielä alhaalla (1 SEK ~ 0.65
FIM).
Viritysetin asentaminen on helppoa. Ota vanha
ilmafiltteri pois, öljyä uusi sportti-
ilmafiltteri mukana tulevalla filtteriöljyllä ja
laita paikalleen. Ota vanha ohjausboksi irti ja
laita uusi tilalle. Tämän jälkeen kokeile,
lähteekö auto käyntiin ja toimiiko varashälytin
(jos autossasi on sellainen) toivottavalla
tavalla.
Tämän jälkeen lähetä vanha ohjausboksisi BSR:lle
10 päivän sisällä virityssetin vastaanottamisesta.
Jos auto ei heti "hyökkää", niin ei hätää. Auton
tarvitsee totutella uuteen ohjausboksiin ja
totuttelu voi kestää maksimissaan 300
kilometriäkin, kunnes auto on täysin tottunut
uuteen ohjausboksiin. Tuo ohjausboksiin
tottuminen on tapauskohtaista ja itse huomasin
muutoksen omassa autossani jo noin 30-50
kilometrin jälkeen. - saap
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tällä hetkellä BSR:llä ei vielä ole virallista
jälleenmyyjää Suomessa. Siksi kannattaa vielä
tilata osat Ruotsista. Lähetä tilaus BSR:lle
sähköpostilla, faksilla tai sitten postitse. Itse
käytin settiä tilatessani sähköpostia. Heidän
sivultaan löytyy tilauskaavake viritysetin
tilaamiseksi (Trionic beställningsformulär).
Tilauksessa täytyy mainita mm.
moottorinohjausboksin osa- ja sarjanumerot, auton
alkuperäinen tehomäärä, tilattava viritysetti,
sekä muita autoosi liittyviä asioita.
Erittäin tärkeää on merkata tilauskaavakkeeseen,
onko autossasi vakionopeudensäätäjä (farthållare)
ja käynnistyksenestoa (VSS Startspärr), koska jos
autossasi ei ole käynnistyksenestoa ja silti
laitat että sellainen löytyy, auto ei lähde
käyntiin uudella viritysvaihtoboksilla.
Setin saapuminen Suomeen kestää noin viikon. Sen
voi käydä noutamasta postista postiennakkosummaa
vastaan. Tällöin sinun täytyy maksaa virityssetin
hinta 6600 SEK postiennakon postikulut 250
SEK. Kannattaa tilata setti nyt, kun Ruotsin
kruunun kurssi on vielä alhaalla (1 SEK ~ 0.65
FIM).
Viritysetin asentaminen on helppoa. Ota vanha
ilmafiltteri pois, öljyä uusi sportti-
ilmafiltteri mukana tulevalla filtteriöljyllä ja
laita paikalleen. Ota vanha ohjausboksi irti ja
laita uusi tilalle. Tämän jälkeen kokeile,
lähteekö auto käyntiin ja toimiiko varashälytin
(jos autossasi on sellainen) toivottavalla
tavalla.
Tämän jälkeen lähetä vanha ohjausboksisi BSR:lle
10 päivän sisällä virityssetin vastaanottamisesta.
Jos auto ei heti "hyökkää", niin ei hätää. Auton
tarvitsee totutella uuteen ohjausboksiin ja
totuttelu voi kestää maksimissaan 300
kilometriäkin, kunnes auto on täysin tottunut
uuteen ohjausboksiin. Tuo ohjausboksiin
tottuminen on tapauskohtaista ja itse huomasin
muutoksen omassa autossani jo noin 30-50
kilometrin jälkeen.Mikas toi BSR:n nettisivun osoite mahtaa olla,
www.bsr.comista loytyy jotain aivan muuta.
Onkos toi sporttifiltteri ikuinen, vai
tarvitseeko niita tilailla ruotsista kalliiseen
hintaan esim. 30tkm:n valein?
Ohjauspoksin takaisin lahettaminen tarkoittanee
sita, etta autoa ei saa enaa normaaliin vireeseen
ilman rahan menoa?
Ainoat asiat mitka aiheuttavat viela miettimista
ovat yllaolevat ja epatietoisuus parjaako 95E:lla
(sarkyyko moottori jos ajaa 95 vai onko
huipputeho vain pienempi?) vai tarvitseeko 98:ia,
eihan toi 98 ole kuin 10 pennia litralta
kalliimpaa, mutta silti.
Toinen on auton kesto virityssetin kanssa, mutta
kaasua painaessa jarjen kaytto auttanee asiaa.
Kolmas on polttoaineen kulutus, mutta kaippa se
on pakko uskoa, etta kulutus ei normaaliajossa
nouse tai pikemmin laskee, kuten yksi laakkosen
myyja asian ilmaisi, kun moitin hieman kun joutuu
kayttamaan 98:ia (heilla oli myynnissa yksi 2.3t
joka oli viritetty jotain 250 heppaseksi.)
Kiitos viritysvinkeista turpo sensonicille ja
muillekin vihjeiden antajille. - nimetön
saap kirjoitti:
Mikas toi BSR:n nettisivun osoite mahtaa olla,
www.bsr.comista loytyy jotain aivan muuta.
Onkos toi sporttifiltteri ikuinen, vai
tarvitseeko niita tilailla ruotsista kalliiseen
hintaan esim. 30tkm:n valein?
Ohjauspoksin takaisin lahettaminen tarkoittanee
sita, etta autoa ei saa enaa normaaliin vireeseen
ilman rahan menoa?
Ainoat asiat mitka aiheuttavat viela miettimista
ovat yllaolevat ja epatietoisuus parjaako 95E:lla
(sarkyyko moottori jos ajaa 95 vai onko
huipputeho vain pienempi?) vai tarvitseeko 98:ia,
eihan toi 98 ole kuin 10 pennia litralta
kalliimpaa, mutta silti.
Toinen on auton kesto virityssetin kanssa, mutta
kaasua painaessa jarjen kaytto auttanee asiaa.
Kolmas on polttoaineen kulutus, mutta kaippa se
on pakko uskoa, etta kulutus ei normaaliajossa
nouse tai pikemmin laskee, kuten yksi laakkosen
myyja asian ilmaisi, kun moitin hieman kun joutuu
kayttamaan 98:ia (heilla oli myynnissa yksi 2.3t
joka oli viritetty jotain 250 heppaseksi.)
Kiitos viritysvinkeista turpo sensonicille ja
muillekin vihjeiden antajille.on se osoite
- Turbo Sensonic
saap kirjoitti:
Mikas toi BSR:n nettisivun osoite mahtaa olla,
www.bsr.comista loytyy jotain aivan muuta.
Onkos toi sporttifiltteri ikuinen, vai
tarvitseeko niita tilailla ruotsista kalliiseen
hintaan esim. 30tkm:n valein?
Ohjauspoksin takaisin lahettaminen tarkoittanee
sita, etta autoa ei saa enaa normaaliin vireeseen
ilman rahan menoa?
Ainoat asiat mitka aiheuttavat viela miettimista
ovat yllaolevat ja epatietoisuus parjaako 95E:lla
(sarkyyko moottori jos ajaa 95 vai onko
huipputeho vain pienempi?) vai tarvitseeko 98:ia,
eihan toi 98 ole kuin 10 pennia litralta
kalliimpaa, mutta silti.
Toinen on auton kesto virityssetin kanssa, mutta
kaasua painaessa jarjen kaytto auttanee asiaa.
Kolmas on polttoaineen kulutus, mutta kaippa se
on pakko uskoa, etta kulutus ei normaaliajossa
nouse tai pikemmin laskee, kuten yksi laakkosen
myyja asian ilmaisi, kun moitin hieman kun joutuu
kayttamaan 98:ia (heilla oli myynnissa yksi 2.3t
joka oli viritetty jotain 250 heppaseksi.)
Kiitos viritysvinkeista turpo sensonicille ja
muillekin vihjeiden antajille.Tuon sportti-ilmafiltterin pitäisi käytännössä
olla ikuinen, kunhan sen vain pesee ja öljyää
filtteriöljyllä sopivin väliajoin (= 10000 km:n
välein).
BSR:n nettisivu on tosiaan www.bsrab.se. Johtuu
siitä, että www.bsr.se -sivun on jo ehtinyt
rekisteröidä myös BSR:n nimellä oleva data-alan
yritys, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä
BSR viritysfirman kanssa.
Oliko tuo viritetty 9-5 Helsingin Laakkosella?
Viimeksi kun kävin heillä, heidän kantansa muihin
kuin Saabin virityssetteihin oli jyrkkä ei. Kun
kerroin heille, että Länsiauto on alkanut myymään
Nordic Uhrin virityssettejä, Laakkosella
ihmeteltiin, miten Länsiauto on ottanut
tuollaisen linjan ja "livennyt ruodusta", koska
Saabin virallisen kannan mukaan on lupa myydä
ainoastaan omia viritysettejä.
Jos tuo viritetty 9-5 oli Helsingin Laakkosella,
niin täytyisi varmaan käydä tsekkaamassa se ja
udella, kenen viritysettiä he ovat käyttäneet.
Aika mielenkiintoista. - Achilles Viggen
r.s kirjoitti:
..lastun pystyy hankkimaan. Olen etsinyt 2.3
ahtamattomaan 9k tuloksetta sopivaa tehonlisäystä
(5-20hv). Jos tiedät nettisivun tai paikan niin
ilmoita kiitos..En itse ole ostanut omaani, vaan se on autossa
edellisen omistajan jäljiltä.
Imukoneisiin löytyy lastuja esim seuraavista www-
osoitteista:
www.tuningchip.se
www.superchips.co.uk
Omani on tuolta englantilaiselta firmalta, nyky
hinta näyttää olevan GBP165 ja tehon lisäystä
luvataan 10hp (mikä taas pistää epäilemään
edellisen omistajan teettämiä mittauksia). Heidän
listassaan ei ole kuitenkaan 9k 2.3:lle lastua,
ainoastaan NG900 2.3:lle. Olikohan NG900:ssakin
vielä Lucaksen ruiskuja, vai olivatko ne
Jetronicilla, 900:n lastu sopii varmasti
tonnariinkin jos ruisku on sama. Ruotsalaisella
firmalla hinta on SEK3000, mutta heiltä löytyy
tonnariin oma lastu. - saap
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tuon sportti-ilmafiltterin pitäisi käytännössä
olla ikuinen, kunhan sen vain pesee ja öljyää
filtteriöljyllä sopivin väliajoin (= 10000 km:n
välein).
BSR:n nettisivu on tosiaan www.bsrab.se. Johtuu
siitä, että www.bsr.se -sivun on jo ehtinyt
rekisteröidä myös BSR:n nimellä oleva data-alan
yritys, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä
BSR viritysfirman kanssa.
Oliko tuo viritetty 9-5 Helsingin Laakkosella?
Viimeksi kun kävin heillä, heidän kantansa muihin
kuin Saabin virityssetteihin oli jyrkkä ei. Kun
kerroin heille, että Länsiauto on alkanut myymään
Nordic Uhrin virityssettejä, Laakkosella
ihmeteltiin, miten Länsiauto on ottanut
tuollaisen linjan ja "livennyt ruodusta", koska
Saabin virallisen kannan mukaan on lupa myydä
ainoastaan omia viritysettejä.
Jos tuo viritetty 9-5 oli Helsingin Laakkosella,
niin täytyisi varmaan käydä tsekkaamassa se ja
udella, kenen viritysettiä he ovat käyttäneet.
Aika mielenkiintoista.Kyseinen saab oli jyvaskylan laakkosella ja auto
oli 9000 CSE 2.3t vm. 1995 ajettu 240tkm. Oli jo
mennyt joten en ehtinyt koeajamaan. Hinta
pyyntikin oli aika kova 124tmk. - Achilles Viggen
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tällä hetkellä BSR:llä ei vielä ole virallista
jälleenmyyjää Suomessa. Siksi kannattaa vielä
tilata osat Ruotsista. Lähetä tilaus BSR:lle
sähköpostilla, faksilla tai sitten postitse. Itse
käytin settiä tilatessani sähköpostia. Heidän
sivultaan löytyy tilauskaavake viritysetin
tilaamiseksi (Trionic beställningsformulär).
Tilauksessa täytyy mainita mm.
moottorinohjausboksin osa- ja sarjanumerot, auton
alkuperäinen tehomäärä, tilattava viritysetti,
sekä muita autoosi liittyviä asioita.
Erittäin tärkeää on merkata tilauskaavakkeeseen,
onko autossasi vakionopeudensäätäjä (farthållare)
ja käynnistyksenestoa (VSS Startspärr), koska jos
autossasi ei ole käynnistyksenestoa ja silti
laitat että sellainen löytyy, auto ei lähde
käyntiin uudella viritysvaihtoboksilla.
Setin saapuminen Suomeen kestää noin viikon. Sen
voi käydä noutamasta postista postiennakkosummaa
vastaan. Tällöin sinun täytyy maksaa virityssetin
hinta 6600 SEK postiennakon postikulut 250
SEK. Kannattaa tilata setti nyt, kun Ruotsin
kruunun kurssi on vielä alhaalla (1 SEK ~ 0.65
FIM).
Viritysetin asentaminen on helppoa. Ota vanha
ilmafiltteri pois, öljyä uusi sportti-
ilmafiltteri mukana tulevalla filtteriöljyllä ja
laita paikalleen. Ota vanha ohjausboksi irti ja
laita uusi tilalle. Tämän jälkeen kokeile,
lähteekö auto käyntiin ja toimiiko varashälytin
(jos autossasi on sellainen) toivottavalla
tavalla.
Tämän jälkeen lähetä vanha ohjausboksisi BSR:lle
10 päivän sisällä virityssetin vastaanottamisesta.
Jos auto ei heti "hyökkää", niin ei hätää. Auton
tarvitsee totutella uuteen ohjausboksiin ja
totuttelu voi kestää maksimissaan 300
kilometriäkin, kunnes auto on täysin tottunut
uuteen ohjausboksiin. Tuo ohjausboksiin
tottuminen on tapauskohtaista ja itse huomasin
muutoksen omassa autossani jo noin 30-50
kilometrin jälkeen.Ohjausboksin täytyy totutella autoon eikä
päinvastoin.
Useat moottorin ohjaus- ja säätöparametrit ovat
adaptiivisia, siten että ohjaus pystyy
mukauttamaan ne mm moottorinkulumiseen,
antureiden nollapisteiden siirtymään,
toleranssipoikkeamiin ym. Kun auto laitetaan
ensimmäistä kertaa käyntiin aivan
käyttämättömällä ohjausboksilla ohjaus siirtyy
yleensä ns "limp home"-tilaan, eli kone pidetään
käynnissä ennalta asetetuilla likimain oikeilla
parametreilla, mutta äärialueiden (täyskaasu,
tyhjäkäynti jne) ominaisuudet tuskin ovat
kohdallaan. Tila on likimain sama kuin "check
engine"-valon syttyessä kun jokin antureista
menee pimeäksi. Auton sitten käydessä ohjaus
kerää dataa moottorin toiminnasta ja pikkuhiljaa
asettelee parametrejä kohdalleen kunnes sen
hetkinen optimitila löytyy. Adaptoituminen ei
tosin lopu siihen vaan ohjaus jatkaa
säätöparametrien rukkausta loputtomiin, mutta
luonnollisesti myöhemmin muutoksia tulee vähän ja
hitaasti.
Itse asiassa adaptiivisuuden aikaansaava ohjelma
on monimutkaisin pala moottorin
ohjausjärjestelmää ja pitemmän päälle se joka
eniten moottorin toimintaan vaikuttaa. - saap
Turbo Sensonic kirjoitti:
Joo, 9000:ssa (ja muissakin turbosaabeissa) on
vuodesta 1994 lähtien ollut Trionic -
moottorinohjausyksikkö.
Valitettavasti mikään tietämistäni
virityspajoista ei tarjoa autoosi 20-30 hepan
viritystä, vaan viritykset ovat pikemminkin
akselilla 50-80 heppaa.
Kyllä auto kestää ihan hyvin BSR:n
virityssetilläkin (ainakin meikäläisellä on
kestänyt), kun ei jatkuvasti rääkkää sitä
kuin "vierasta sikaa". Eihän sitä tarvitse
jatkuvasti talla pohjassa ajella. Siinä olet
täysin oikeassa, että kevyt kaasun käyttö
suuremmallakin teholla säästää moottoria.
Suurempaa tehoa tarvitsee oikeastaan ja
ainoastaan vain tullessa rampista esim.
moottoritielle, jottei jää tiellä
ajavien "jalkoihin" sekä ohitustilanteissa (mitä
lyhyempi ohitusmatka, sen parempi). Autolla on
mukavampi ajaa, kun se vääntää paremmin, jolloin
voi ajella suuremmilla vaihteilla, eikä tarvitse
olla jatkuvasti hämmentämässä vaihdekeppiä, koska
vääntö puuttuisi.
Venttiilit eivät ole ensimmäinen asia,
joka "korkkaa" viritetyssä Saabissa, jos on
korkatakseen, vaan se on vaihdelaatikko. Luulisin
kuitenkin, että 227 hv:n tehoilla ei ole vielä
syytä huoleen, että mikään särkyisi. Voihan auton
laatikon saada rikki virittämättömänäkin, jos
sitä oikein runtelee, mutta oikein käsiteltynä
sen pitäisi kestää.
Jos laatikko on kuitenkin jo ennalta pahasti
kulunut, voi viritys edesauttaa sen tuhoutumista,
mutta en uskoisi, että 1996 vuosimallin autossa
laatikko olisi vielä lainkaan huonossa kunnossa.Moi!
Kavin tanaan treen metroautossa kattomassa yhta
1996 vuosimallin 9000:sta ja sen
hansikaslokerossa oli saabin lisavarustekirjanen,
jossa tarjottiin otsikon mukaista virityssettia
ja bensaksi kavi 95. Sama sarja loytyi myos
automaattiin.
Tieda sitten onko tota enaa saabilla myynnissa
vai myyko ne noita vain uusiin autoihin.
Hinnastakaan ei ole mitaan hajua. - r.s
Achilles Viggen kirjoitti:
En itse ole ostanut omaani, vaan se on autossa
edellisen omistajan jäljiltä.
Imukoneisiin löytyy lastuja esim seuraavista www-
osoitteista:
www.tuningchip.se
www.superchips.co.uk
Omani on tuolta englantilaiselta firmalta, nyky
hinta näyttää olevan GBP165 ja tehon lisäystä
luvataan 10hp (mikä taas pistää epäilemään
edellisen omistajan teettämiä mittauksia). Heidän
listassaan ei ole kuitenkaan 9k 2.3:lle lastua,
ainoastaan NG900 2.3:lle. Olikohan NG900:ssakin
vielä Lucaksen ruiskuja, vai olivatko ne
Jetronicilla, 900:n lastu sopii varmasti
tonnariinkin jos ruisku on sama. Ruotsalaisella
firmalla hinta on SEK3000, mutta heiltä löytyy
tonnariin oma lastu.täytyypä alkaa tilailemaan
- Turbo Sensonic
Achilles Viggen kirjoitti:
Ohjausboksin täytyy totutella autoon eikä
päinvastoin.
Useat moottorin ohjaus- ja säätöparametrit ovat
adaptiivisia, siten että ohjaus pystyy
mukauttamaan ne mm moottorinkulumiseen,
antureiden nollapisteiden siirtymään,
toleranssipoikkeamiin ym. Kun auto laitetaan
ensimmäistä kertaa käyntiin aivan
käyttämättömällä ohjausboksilla ohjaus siirtyy
yleensä ns "limp home"-tilaan, eli kone pidetään
käynnissä ennalta asetetuilla likimain oikeilla
parametreilla, mutta äärialueiden (täyskaasu,
tyhjäkäynti jne) ominaisuudet tuskin ovat
kohdallaan. Tila on likimain sama kuin "check
engine"-valon syttyessä kun jokin antureista
menee pimeäksi. Auton sitten käydessä ohjaus
kerää dataa moottorin toiminnasta ja pikkuhiljaa
asettelee parametrejä kohdalleen kunnes sen
hetkinen optimitila löytyy. Adaptoituminen ei
tosin lopu siihen vaan ohjaus jatkaa
säätöparametrien rukkausta loputtomiin, mutta
luonnollisesti myöhemmin muutoksia tulee vähän ja
hitaasti.
Itse asiassa adaptiivisuuden aikaansaava ohjelma
on monimutkaisin pala moottorin
ohjausjärjestelmää ja pitemmän päälle se joka
eniten moottorin toimintaan vaikuttaa.Joo sorry, tulipa kirjoitettua huolimattomasti
(tämän siitä saa, kun kiireessä hakkaa tätä
konetta!). Eli siis totta kai uuden ohjausboksin
pitää totutella autoon, eikä päin vastoin. - Turbo Sensonic
saap kirjoitti:
Moi!
Kavin tanaan treen metroautossa kattomassa yhta
1996 vuosimallin 9000:sta ja sen
hansikaslokerossa oli saabin lisavarustekirjanen,
jossa tarjottiin otsikon mukaista virityssettia
ja bensaksi kavi 95. Sama sarja loytyi myos
automaattiin.
Tieda sitten onko tota enaa saabilla myynnissa
vai myyko ne noita vain uusiin autoihin.
Hinnastakaan ei ole mitaan hajua.Kyllä tuota virityssettiä myydään sekä uusiin,
että vanhoihin autoihin, jos Saabilla on
virityssettiä kyseiseen autoon. Esim. NG900:een
Saabilta ei löydy virityssettiä.
Hinta on omasta mielestäni suolainen saavutettuun
tehoon verrattuna, mutta hyvää tuossa
virityssetissä on, että takuu säilyy uusissa
autoissa.
Saabin 185 hv:n virityssetin jälkeen voi vielä
käyttää 95 -oktaanista bensiiniä ja saada sillä
koneesta täyden tehon, koska ahtopaine
virityssetin jälkeen on noin 0,7-0,8 baria.
Suositellaanhan yli 185 hv:n Saabeihin
käytettäväksi 98 -oktaanista bensiiniä (mm.
Aerot). Poikkeuksen em. muodostaa Griffinin kone,
jonka polttoainesuositus on 95 oktaania.
Esim. BSR:n "steg 1" (227 hv, 246 Nm) setin
kanssa voi todennäköisesti käyttää myös 95 -
oktaanista bensiiniä, mutta sillä ei saada
koneesta irti maksimitehoa. Täyden tehon saaminen
edellyttää siis 98 -oktaanisen bensiinin käyttöä.
Tähän on syynä se, että "steg 1" -virityssetin
maksimiahtopaine on 1,2 baria!
Joka tapauksessa BSR:n setillä saa 95 -
oktaanisellakin bensiinillä tehoa irti koneesta
enemmän kuin Saabin omalla setillä.
P.S. Sorry, että esitin oktaanitarpeen ja
ahtopaineen yhteyden niin kuin esitin. Jos olisi
jaksanut kirjoittaa perusteellisemmin, niin
käytettävään oktaanilaatuun vaikuttavat
polttoaineen syttymis- ja palamispisteet,
puristukset jne. Mutta eiköhän asia tullut
selväksi. Ei sitä aina jaksa ruveta tonkimaan
asioita "pohjamutia myöten". - saabisti jo 19 v
Turbo Sensonic kirjoitti:
Kyllä tuota virityssettiä myydään sekä uusiin,
että vanhoihin autoihin, jos Saabilla on
virityssettiä kyseiseen autoon. Esim. NG900:een
Saabilta ei löydy virityssettiä.
Hinta on omasta mielestäni suolainen saavutettuun
tehoon verrattuna, mutta hyvää tuossa
virityssetissä on, että takuu säilyy uusissa
autoissa.
Saabin 185 hv:n virityssetin jälkeen voi vielä
käyttää 95 -oktaanista bensiiniä ja saada sillä
koneesta täyden tehon, koska ahtopaine
virityssetin jälkeen on noin 0,7-0,8 baria.
Suositellaanhan yli 185 hv:n Saabeihin
käytettäväksi 98 -oktaanista bensiiniä (mm.
Aerot). Poikkeuksen em. muodostaa Griffinin kone,
jonka polttoainesuositus on 95 oktaania.
Esim. BSR:n "steg 1" (227 hv, 246 Nm) setin
kanssa voi todennäköisesti käyttää myös 95 -
oktaanista bensiiniä, mutta sillä ei saada
koneesta irti maksimitehoa. Täyden tehon saaminen
edellyttää siis 98 -oktaanisen bensiinin käyttöä.
Tähän on syynä se, että "steg 1" -virityssetin
maksimiahtopaine on 1,2 baria!
Joka tapauksessa BSR:n setillä saa 95 -
oktaanisellakin bensiinillä tehoa irti koneesta
enemmän kuin Saabin omalla setillä.
P.S. Sorry, että esitin oktaanitarpeen ja
ahtopaineen yhteyden niin kuin esitin. Jos olisi
jaksanut kirjoittaa perusteellisemmin, niin
käytettävään oktaanilaatuun vaikuttavat
polttoaineen syttymis- ja palamispisteet,
puristukset jne. Mutta eiköhän asia tullut
selväksi. Ei sitä aina jaksa ruveta tonkimaan
asioita "pohjamutia myöten".Onko tietoa kuinka suolainen hinta ja mihin
autoihin saa? 9000 CS 2,0 LPT aut? - saap
saabisti jo 19 v kirjoitti:
Onko tietoa kuinka suolainen hinta ja mihin
autoihin saa? 9000 CS 2,0 LPT aut?Ainakin vuonna 1996 on saanut kyseiseen autoon.
Nykyinen hinta ja saatavuus selvinnee kun soittaa
saabin jalleenmyyjalle. - Turbo Sensonic
r.s kirjoitti:
täytyypä alkaa tilailemaan
Helsingissä Superchipsin edustaja on Special
Mechanics Oy. Asiantuntevaa porukkaa, jotka
pitävät "independent Jaguar garagea" ja huoltavat
sekä korjaavat autojen ilmastointeja. Kävin
heillä tyhjäämässä, täyttämässä ja paineistamassa
autoni ilmastoinnin, koska autoni on "jo" 4
vuotta vanha ja tuo ilmastointiaine pitäisi
kuulemma uusia 3-4 vuoden välein (niin he
väittivät).
Sama duuni Saabilla olisi varmaan maksanut
maltaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879