saab 9000 CS 2.3t vs. 2.0t

saab rules

Moi!

Onko kellaan kokemusta ko. moottoreista (2.0t,
2.3t) 1995-1995 vuosimalleista. 2.3t:ssa on
vaihteiden valitykset pikkasen pitkanlaiset
suomen olosuhteisiin, jolla on "tuhottu" osa
suorituskyvysta. 2.3t:lla olen ajanut mutta en
2.0t:lla, joten onko kellaan kokemuksia 2.0t:sta?

Tai tiedossa linkkeja joissa on mitattua
polttoaineenkulutus/suorituskyky dataa?

Olen hankkimassa kyseisenlaista autoa kun sopiva
loytyy.

33

4364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CS 2.0t: omistaja

      Ihan hyvä kone. 150hv ja hienosti liikkuu.
      Kuulemma suorituskyky pitäisi liikkua siinä 9,5
      sekunnin paikkeilla. Tehoa saman verran kuin 2,3
      litran vapaasti hengittävässä koneessa, mut
      ajossa tuntuu kyl paljon pirteämmältä. Mikä
      lieneekin arvattavissakin.

      • CS 2.0t:n omistaja

        Ai niin, kulutuksesta sen verran, että hyvissä
        olosuhteissa maantiellä n. 85 kilometrin matkalla
        mitattu kulutus oli tasaisen sadan vauhdissa
        viitosella parhaimmillaan 6.3, joka yllätti
        todellakin. Yleensä kulutus kuitenkin pyörii
        maantiellä siinä karvan verran seiskan
        yläpuolella. (Tiedot ajotietokoneesta)


      • saab rules
        CS 2.0t:n omistaja kirjoitti:

        Ai niin, kulutuksesta sen verran, että hyvissä
        olosuhteissa maantiellä n. 85 kilometrin matkalla
        mitattu kulutus oli tasaisen sadan vauhdissa
        viitosella parhaimmillaan 6.3, joka yllätti
        todellakin. Yleensä kulutus kuitenkin pyörii
        maantiellä siinä karvan verran seiskan
        yläpuolella. (Tiedot ajotietokoneesta)

        Onko ollut vikoja (minkaverran ajettu, mika
        vuosimalli, 1996?)


      • CS 2.0t:n omistaja
        saab rules kirjoitti:

        Onko ollut vikoja (minkaverran ajettu, mika
        vuosimalli, 1996?)

        Vaihteistosta meni joku sensorin tyyppinen juttu,
        joka tunnistelee onko auto liikkeessä. Joten
        nopeusmittari meni pimeäksi ja muutaman kerran
        risteyksessä sammui. Virtalukko on myös
        kertaalleen vaihdettu. Polttimoita menee jonkun
        verran edestä. Vuosimalli: 1996.


    • saabisti jo 19 v

      Itsellä on ollut CS 2,0 t aut ilm viime vuoden
      keväästä asti. Kilometrejä on tullut noin 20 t
      ja kaikki tankkaukset on kirjattu ylös. Kulutus
      koko ajalta keskimäärin hiukan alle 10 l/100 km.
      Vikoja ei ole ollut muuta kuin kaasuläpän
      asentoanturi ja suorasytytysboxi noin kuukausi
      sitten jolloin mittarissa 118 tkm.
      Edellinen auto oli 9000 cd täyspaineturbo -89
      samoilla varusteilla, ja täytyy sanoa että potkua
      oli enemmän, tosin myös turbopotkua, eli oli
      hiukan kinkkisempi ajettava varsinkin liukkaalla.
      Muista varusteista varsinkin automaattivaihteisto
      ja aut ilmastointi on varusteita joista en
      hevillä luopuisi.

      • Sama vikako?

        Minkälaiset oli oireet?
        Paljonko uusi maksoi?


      • saabisti jo 19 v
        Sama vikako? kirjoitti:

        Minkälaiset oli oireet?
        Paljonko uusi maksoi?

        Vika ilmeni alussa varsinkin ajettaessa
        vakionopeussäätimellä terävinä nykäyksinä,
        myöhemmin myös normaalissa ajossa nykäyksinä sekä
        tyhjäkäynnin vaeltamisena. Yht äkkiä check engine
        valo syttyi, ja merkkihuollon
        kannettavasta "tietokoneesta" näkyi syy.
        Anturi maksoi noin 700-800 mk, en muista
        tarkasti, koska meni takuuseen, olin ostetanut
        auton Länsi-Autosta vuoden takuulla. Vuosimalli
        on -96.


    • Hep

      Minkashintainen toi suorasytysboxi on, kun se
      tuntuu hajoavan kaikista DI:lla varustetuista
      saabeista ennemmin tai myöhemmin?

      Mahtaakohan 2.0t:hen olla tarjolla jotain
      virityssarjaa jolla saisi esim. 20-30hp:ta lisaa
      ja pystyisi edelleen kayttamaan 95E ja
      polttoaineen kulutus ei normaaliajossa juurikaan
      muuttuisi (ainakaan huonompaan suuntaan)?

      • saabisti jo 19 v

        Suorasytytysboxi maksaa noin 1600 mk.
        Omasta hajosi aivan yhtäkkiä ilman mitään
        varoitusta, auto vain sammui noin 200 metriä
        ennen kotitallia. Tämän jälkeen ei enää
        käynnistynyt, vain pieni palaneen sähkölaitteen
        haju kasetin päällä antoi aavistukesn viasta.
        Itse kaipaisin myös samanlaista pientä 30 hp
        teholisää, sekä varsinkin parempaa vääntöä
        matalapaineturboon, kaikki virityssaksit tuntuvat
        vaan tarjoavan noin 70 hp lisää.


      • Turbo Sensonic

        2.0t:hen on saatavilla monenlaisia
        virityssarjoja. Tosin kaikki virityssarjat
        perustuvat siihen, että asennuksen jälkeen
        käytetään 98 -oktaanista bensiiniä täyden tehon
        aikaansaamiseksi ja nakutuksen estämiseksi. En
        käytännössä tiedä, alkaako kone nakuttamaan, jos
        virityksen jälkeen käyttää 95 -oktaanista
        bensiiniä, koska en ole itse asiaa kokeillut,
        vaan olen ajanut virityksen jälkeen ainoastaan
        98:lla.

        Esim. BSR myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
        kasvavat 227 hv:aan ja vääntö kasvaa 346 Nm:iin.
        Virityssetin hinta on 6600 SEK ja se sisältää
        vaihtoboksin moottorinohjausyksikölle,
        vapaavirtausilmafiltterin, ilmafiltteriöljyn,
        sekä uuden magneettiventtiilin.

        Nordic Uhr myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
        kasvavat 215 hv:aan, mutta kyseinen setti maksaa
        9800 SEK Ruotsin MOMS (=25 %). Tällöin koko
        setin hinnaksi tulee noin 8000 Suomen markkaa. SE
        on aika paljon verrattuna BSR:n settiin, joka
        maksaa noin 4300 Suomen markkaa. Täytyy myös
        huomioida, että tuon ikäiseen autoon ei enää saa
        viritykselle moottoritakuuta, joten vaikka
        Nordicin hinta sisältää yhden vuoden
        moottoritakuun lähes uusille autoille, ei siitä
        ole enää hyötyä tuon ikäisessä autossa.

        Jos haluat autoosi lisää tehoa, suosittelisin,
        että ostaisit em. virityssetin joko BSR:ltä tai
        Speedpartsilta, joka myös myy BSR:n tuotteita.

        Kulutuksen ei pitäisi lisääntyä normaaliajossa,
        pikemminkin päinvastoin. Mutta silloin kun
        käytetään turboa (esim. nopeisiin kiihdytyksiin)
        polttoaineen kulutus kyllä lisääntyy entisestään,
        mutta ei paljoa.


      • Achilles Viggen
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        2.0t:hen on saatavilla monenlaisia
        virityssarjoja. Tosin kaikki virityssarjat
        perustuvat siihen, että asennuksen jälkeen
        käytetään 98 -oktaanista bensiiniä täyden tehon
        aikaansaamiseksi ja nakutuksen estämiseksi. En
        käytännössä tiedä, alkaako kone nakuttamaan, jos
        virityksen jälkeen käyttää 95 -oktaanista
        bensiiniä, koska en ole itse asiaa kokeillut,
        vaan olen ajanut virityksen jälkeen ainoastaan
        98:lla.

        Esim. BSR myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
        kasvavat 227 hv:aan ja vääntö kasvaa 346 Nm:iin.
        Virityssetin hinta on 6600 SEK ja se sisältää
        vaihtoboksin moottorinohjausyksikölle,
        vapaavirtausilmafiltterin, ilmafiltteriöljyn,
        sekä uuden magneettiventtiilin.

        Nordic Uhr myy 2.0t:hen viritysettiä, jolla tehot
        kasvavat 215 hv:aan, mutta kyseinen setti maksaa
        9800 SEK Ruotsin MOMS (=25 %). Tällöin koko
        setin hinnaksi tulee noin 8000 Suomen markkaa. SE
        on aika paljon verrattuna BSR:n settiin, joka
        maksaa noin 4300 Suomen markkaa. Täytyy myös
        huomioida, että tuon ikäiseen autoon ei enää saa
        viritykselle moottoritakuuta, joten vaikka
        Nordicin hinta sisältää yhden vuoden
        moottoritakuun lähes uusille autoille, ei siitä
        ole enää hyötyä tuon ikäisessä autossa.

        Jos haluat autoosi lisää tehoa, suosittelisin,
        että ostaisit em. virityssetin joko BSR:ltä tai
        Speedpartsilta, joka myös myy BSR:n tuotteita.

        Kulutuksen ei pitäisi lisääntyä normaaliajossa,
        pikemminkin päinvastoin. Mutta silloin kun
        käytetään turboa (esim. nopeisiin kiihdytyksiin)
        polttoaineen kulutus kyllä lisääntyy entisestään,
        mutta ei paljoa.

        Ei pitäisi alkaa nakuttamaan, apc ja
        sytytysennakonsäätö huolehtivat siitä.

        Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä
        tonnarissa superchipsin lastu ja huoletta voi
        ajella millä tahansa polttoaineella. Kyseessä on
        tosin ruiskukone, mutta eroa turboihin ei ole
        koska molemmissa tärkeimpiä nakutusta estäviä
        parametrejä voidaan muuttaa.


      • Turbo Sensonic
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ei pitäisi alkaa nakuttamaan, apc ja
        sytytysennakonsäätö huolehtivat siitä.

        Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä
        tonnarissa superchipsin lastu ja huoletta voi
        ajella millä tahansa polttoaineella. Kyseessä on
        tosin ruiskukone, mutta eroa turboihin ei ole
        koska molemmissa tärkeimpiä nakutusta estäviä
        parametrejä voidaan muuttaa.

        Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko
        tuollainen Superchips -lastu antaa potkua lisää
        turbottomaan ruiskuautoon? Kuinka polttoaineen
        kulutuksen kanssa on käynyt?

        Meikäläisellä ei ole kokemuksia turbottomien
        ruiskuautojen lastuttamisesta, mutta on kuullut
        ja lukenut, että kyseisellä lastuttamisella ei
        saa aikaan merkittävää tehonlisäystä, mutta
        polttoainetta sillä kylläkin saa kulumaan.
        Pitääkä kyseinen väite mielestäsi paikkansa?


      • Achilles Viggen
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko
        tuollainen Superchips -lastu antaa potkua lisää
        turbottomaan ruiskuautoon? Kuinka polttoaineen
        kulutuksen kanssa on käynyt?

        Meikäläisellä ei ole kokemuksia turbottomien
        ruiskuautojen lastuttamisesta, mutta on kuullut
        ja lukenut, että kyseisellä lastuttamisella ei
        saa aikaan merkittävää tehonlisäystä, mutta
        polttoainetta sillä kylläkin saa kulumaan.
        Pitääkä kyseinen väite mielestäsi paikkansa?

        Nykyisestä autostani (9kCS) en tiedä mihin
        suuntaan kulutus on mennyt lastuttamisen
        seurauksena, mutta kulutus on kuitenkin itseäni
        tyydyttävällä tasolla, parhaimmillaan (pitkä
        matka, nopeus <100km/h) reilusti alle seitsemän
        ja sekalaisessa normaaliajossa kahdeksan pintaan,
        eli ihan tonnarin vakiotasoa. Jos autoa polkisi
        kovasti niin kulutus varmasti pomppaisi
        taivaisiin, mutta eihän sitä vanhaa sotaratsua
        viitsi muutenkaan turhaan polkea.

        Tehoero lastuttamattoman ja lastutetun välillä on
        15-20hp, eli melko pieni lastun muutaman tonnin
        hintaan nähden. Omastani oli edellinen omistaja
        mittauttanut tehot, vetopyörä tehosta
        laskennallisesti saatu arvo oli 149hp, eli
        selkeästi enemmän kuin ilman lastua, mutta
        tokkopa merkittävästi enemmän. Mittaus oli
        lisäksi tehty ilman ilmansuodatinta, eli
        todellinen teho lienee luokkaa 145hp.
        Perstuntumalta arvelisin että auton suorituskyky
        vastaa 2.3i:tä, eli pikkasen 2.0i:tä parempi,
        mutta ei merkittävästi.

        Kun joskus on sopivasti ylimääräistä aikaa olen
        ajatellut lyhentää imuputkea ja asentaa
        ns "vapaavirtaussuodattimen", jolloin tehot
        todennäköisesti asettuvat likemmäs mitattua
        tehoa. Ei sillä että tuota muutamaa hepoa
        tarvitsisin, mutta puhtaasta "mielipuolen
        näpertelijän" mielenkiinnosta, imuputken kun
        sanotaan tonnarissa olevan pullonkaula.

        Summa summarum: Penniäkään en lastusta maksaisi :)

        Imuputken lyhentämisestä vielä hieman, kaveri
        (täälläkin kirjoitellut) lyhensi Aeronsa
        imuputken samalla kun vaihtoi pakoputken 80mm:n
        rosteriksi tuossa kesän aikana. Ei liene vielä
        täällä hommasta kertonut, enkä itsekkään ole
        muuta kuin kuullut auton. Vaikutus kuulemma oli
        lähinnä psykologinen.


      • saappi
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ei pitäisi alkaa nakuttamaan, apc ja
        sytytysennakonsäätö huolehtivat siitä.

        Itselläni on edellisen omistajan jäljiltä
        tonnarissa superchipsin lastu ja huoletta voi
        ajella millä tahansa polttoaineella. Kyseessä on
        tosin ruiskukone, mutta eroa turboihin ei ole
        koska molemmissa tärkeimpiä nakutusta estäviä
        parametrejä voidaan muuttaa.

        Onkos tossa 1996 (eka vuosimalli 9000:sta missa
        oli 2.0t?) trionic?

        Voisi kuvitella, etta nakutus on hallinnassa
        95:lla ja 98 tarvitaan vaan maksitehon
        saavuttamiseen. 227hp:sta on vara tinkia muutama
        polle halvemmalla bensalla. Eipa toi 98 toisaalta
        ole yleensa kuin 10 pennia litralta kalliimpaa
        kuin 95.

        Mahtaakohan joku paja tarjota vain 20-30 lisa
        heppaa, voisi konekkin vanhassa autossa kestaa
        paremmin kun ei otettaisi ihan 227hp:ta. Kevyt
        kaasun kaytto voisi suuremmallakin teholla
        saastaa moottoria.

        Venttiilit ovat varmaan ensimmainen paikka mika
        antaa periksi noilla virityssarjoilla?


      • Turbo Sensonic
        saappi kirjoitti:

        Onkos tossa 1996 (eka vuosimalli 9000:sta missa
        oli 2.0t?) trionic?

        Voisi kuvitella, etta nakutus on hallinnassa
        95:lla ja 98 tarvitaan vaan maksitehon
        saavuttamiseen. 227hp:sta on vara tinkia muutama
        polle halvemmalla bensalla. Eipa toi 98 toisaalta
        ole yleensa kuin 10 pennia litralta kalliimpaa
        kuin 95.

        Mahtaakohan joku paja tarjota vain 20-30 lisa
        heppaa, voisi konekkin vanhassa autossa kestaa
        paremmin kun ei otettaisi ihan 227hp:ta. Kevyt
        kaasun kaytto voisi suuremmallakin teholla
        saastaa moottoria.

        Venttiilit ovat varmaan ensimmainen paikka mika
        antaa periksi noilla virityssarjoilla?

        Joo, 9000:ssa (ja muissakin turbosaabeissa) on
        vuodesta 1994 lähtien ollut Trionic -
        moottorinohjausyksikkö.

        Valitettavasti mikään tietämistäni
        virityspajoista ei tarjoa autoosi 20-30 hepan
        viritystä, vaan viritykset ovat pikemminkin
        akselilla 50-80 heppaa.

        Kyllä auto kestää ihan hyvin BSR:n
        virityssetilläkin (ainakin meikäläisellä on
        kestänyt), kun ei jatkuvasti rääkkää sitä
        kuin "vierasta sikaa". Eihän sitä tarvitse
        jatkuvasti talla pohjassa ajella. Siinä olet
        täysin oikeassa, että kevyt kaasun käyttö
        suuremmallakin teholla säästää moottoria.

        Suurempaa tehoa tarvitsee oikeastaan ja
        ainoastaan vain tullessa rampista esim.
        moottoritielle, jottei jää tiellä
        ajavien "jalkoihin" sekä ohitustilanteissa (mitä
        lyhyempi ohitusmatka, sen parempi). Autolla on
        mukavampi ajaa, kun se vääntää paremmin, jolloin
        voi ajella suuremmilla vaihteilla, eikä tarvitse
        olla jatkuvasti hämmentämässä vaihdekeppiä, koska
        vääntö puuttuisi.

        Venttiilit eivät ole ensimmäinen asia,
        joka "korkkaa" viritetyssä Saabissa, jos on
        korkatakseen, vaan se on vaihdelaatikko. Luulisin
        kuitenkin, että 227 hv:n tehoilla ei ole vielä
        syytä huoleen, että mikään särkyisi. Voihan auton
        laatikon saada rikki virittämättömänäkin, jos
        sitä oikein runtelee, mutta oikein käsiteltynä
        sen pitäisi kestää.

        Jos laatikko on kuitenkin jo ennalta pahasti
        kulunut, voi viritys edesauttaa sen tuhoutumista,
        mutta en uskoisi, että 1996 vuosimallin autossa
        laatikko olisi vielä lainkaan huonossa kunnossa.


      • saabisti jo 19 v
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Joo, 9000:ssa (ja muissakin turbosaabeissa) on
        vuodesta 1994 lähtien ollut Trionic -
        moottorinohjausyksikkö.

        Valitettavasti mikään tietämistäni
        virityspajoista ei tarjoa autoosi 20-30 hepan
        viritystä, vaan viritykset ovat pikemminkin
        akselilla 50-80 heppaa.

        Kyllä auto kestää ihan hyvin BSR:n
        virityssetilläkin (ainakin meikäläisellä on
        kestänyt), kun ei jatkuvasti rääkkää sitä
        kuin "vierasta sikaa". Eihän sitä tarvitse
        jatkuvasti talla pohjassa ajella. Siinä olet
        täysin oikeassa, että kevyt kaasun käyttö
        suuremmallakin teholla säästää moottoria.

        Suurempaa tehoa tarvitsee oikeastaan ja
        ainoastaan vain tullessa rampista esim.
        moottoritielle, jottei jää tiellä
        ajavien "jalkoihin" sekä ohitustilanteissa (mitä
        lyhyempi ohitusmatka, sen parempi). Autolla on
        mukavampi ajaa, kun se vääntää paremmin, jolloin
        voi ajella suuremmilla vaihteilla, eikä tarvitse
        olla jatkuvasti hämmentämässä vaihdekeppiä, koska
        vääntö puuttuisi.

        Venttiilit eivät ole ensimmäinen asia,
        joka "korkkaa" viritetyssä Saabissa, jos on
        korkatakseen, vaan se on vaihdelaatikko. Luulisin
        kuitenkin, että 227 hv:n tehoilla ei ole vielä
        syytä huoleen, että mikään särkyisi. Voihan auton
        laatikon saada rikki virittämättömänäkin, jos
        sitä oikein runtelee, mutta oikein käsiteltynä
        sen pitäisi kestää.

        Jos laatikko on kuitenkin jo ennalta pahasti
        kulunut, voi viritys edesauttaa sen tuhoutumista,
        mutta en uskoisi, että 1996 vuosimallin autossa
        laatikko olisi vielä lainkaan huonossa kunnossa.

        Eihän se laatikko tosiaan -96 mallisessa ja 120
        tkm ajetussa autossa mitenkään kuluneelta tunnu,
        mutta huolettaa vain hiukan miten automaatti
        tulee kestämään kasvavan väännön. Onko mitään
        tietoa BSR:n lastutuksesta automaattiin. Onhan
        muistaakseni myös vakio 9000 2.3 täyspaineturbon
        automaattiversiossa hiukan pienempi vääntö kuin
        manuaalissa. Todennäköisesti juuri laatikon
        keston varmistamiseksi.


      • r.s
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Nykyisestä autostani (9kCS) en tiedä mihin
        suuntaan kulutus on mennyt lastuttamisen
        seurauksena, mutta kulutus on kuitenkin itseäni
        tyydyttävällä tasolla, parhaimmillaan (pitkä
        matka, nopeus <100km/h) reilusti alle seitsemän
        ja sekalaisessa normaaliajossa kahdeksan pintaan,
        eli ihan tonnarin vakiotasoa. Jos autoa polkisi
        kovasti niin kulutus varmasti pomppaisi
        taivaisiin, mutta eihän sitä vanhaa sotaratsua
        viitsi muutenkaan turhaan polkea.

        Tehoero lastuttamattoman ja lastutetun välillä on
        15-20hp, eli melko pieni lastun muutaman tonnin
        hintaan nähden. Omastani oli edellinen omistaja
        mittauttanut tehot, vetopyörä tehosta
        laskennallisesti saatu arvo oli 149hp, eli
        selkeästi enemmän kuin ilman lastua, mutta
        tokkopa merkittävästi enemmän. Mittaus oli
        lisäksi tehty ilman ilmansuodatinta, eli
        todellinen teho lienee luokkaa 145hp.
        Perstuntumalta arvelisin että auton suorituskyky
        vastaa 2.3i:tä, eli pikkasen 2.0i:tä parempi,
        mutta ei merkittävästi.

        Kun joskus on sopivasti ylimääräistä aikaa olen
        ajatellut lyhentää imuputkea ja asentaa
        ns "vapaavirtaussuodattimen", jolloin tehot
        todennäköisesti asettuvat likemmäs mitattua
        tehoa. Ei sillä että tuota muutamaa hepoa
        tarvitsisin, mutta puhtaasta "mielipuolen
        näpertelijän" mielenkiinnosta, imuputken kun
        sanotaan tonnarissa olevan pullonkaula.

        Summa summarum: Penniäkään en lastusta maksaisi :)

        Imuputken lyhentämisestä vielä hieman, kaveri
        (täälläkin kirjoitellut) lyhensi Aeronsa
        imuputken samalla kun vaihtoi pakoputken 80mm:n
        rosteriksi tuossa kesän aikana. Ei liene vielä
        täällä hommasta kertonut, enkä itsekkään ole
        muuta kuin kuullut auton. Vaikutus kuulemma oli
        lähinnä psykologinen.

        ..lastun pystyy hankkimaan. Olen etsinyt 2.3
        ahtamattomaan 9k tuloksetta sopivaa tehonlisäystä
        (5-20hv). Jos tiedät nettisivun tai paikan niin
        ilmoita kiitos..


      • Turbo Sensonic
        saabisti jo 19 v kirjoitti:

        Eihän se laatikko tosiaan -96 mallisessa ja 120
        tkm ajetussa autossa mitenkään kuluneelta tunnu,
        mutta huolettaa vain hiukan miten automaatti
        tulee kestämään kasvavan väännön. Onko mitään
        tietoa BSR:n lastutuksesta automaattiin. Onhan
        muistaakseni myös vakio 9000 2.3 täyspaineturbon
        automaattiversiossa hiukan pienempi vääntö kuin
        manuaalissa. Todennäköisesti juuri laatikon
        keston varmistamiseksi.

        No tuo ei tullutkaan aikaisemmin keskusteluissa
        esille, että autosi laatikko on automaatti!

        Ruotsalainen Chip Center (www.chipcenter.cc) myy
        viritysettiä 9000 2.0t automaattiin. Tässä
        kyseisen viritysetin tiedot:

        9000 2.0LTT 150hk Steg 1 automaatti

        tehot - ennen->jälkeen:
        150 hv->210 hv

        vääntö - ennen->jälkeen
        214 Nm->310 Nm

        Hinta 4900 SEK

        Viritysetin artikkelinumero: 100335


      • saap
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        No tuo ei tullutkaan aikaisemmin keskusteluissa
        esille, että autosi laatikko on automaatti!

        Ruotsalainen Chip Center (www.chipcenter.cc) myy
        viritysettiä 9000 2.0t automaattiin. Tässä
        kyseisen viritysetin tiedot:

        9000 2.0LTT 150hk Steg 1 automaatti

        tehot - ennen->jälkeen:
        150 hv->210 hv

        vääntö - ennen->jälkeen
        214 Nm->310 Nm

        Hinta 4900 SEK

        Viritysetin artikkelinumero: 100335

        Tämäkö ei käy sitten manuaaliin? Olisi vielä
        halvempikin kuin BSR:n setti.

        Mitenkäs se tilaaminen yms. BSR:ltä toimii?
        Ilmeisesti kukaan suomessa ei edusta BSR:n
        virityssarjoja? Sisältyykö 4400mk:n (BSR:n 227hv
        346nm 2.0t:hen paketin hinta muistaakseni) tullit
        yms, vai tarvitseeko edes mitään tulleja
        maksella? Tarvitseekos tonne BSR:lle lahetellä
        jotain, vai tuleeko sielta vaan uudet piirit yms.
        mitkä vaihdellaan vakio-osien paikalle? Vaikeakin
        homma toi viritysosien asentelu?


      • Turbo Sensonic
        saap kirjoitti:

        Tämäkö ei käy sitten manuaaliin? Olisi vielä
        halvempikin kuin BSR:n setti.

        Mitenkäs se tilaaminen yms. BSR:ltä toimii?
        Ilmeisesti kukaan suomessa ei edusta BSR:n
        virityssarjoja? Sisältyykö 4400mk:n (BSR:n 227hv
        346nm 2.0t:hen paketin hinta muistaakseni) tullit
        yms, vai tarvitseeko edes mitään tulleja
        maksella? Tarvitseekos tonne BSR:lle lahetellä
        jotain, vai tuleeko sielta vaan uudet piirit yms.
        mitkä vaihdellaan vakio-osien paikalle? Vaikeakin
        homma toi viritysosien asentelu?

        Tällä hetkellä BSR:llä ei vielä ole virallista
        jälleenmyyjää Suomessa. Siksi kannattaa vielä
        tilata osat Ruotsista. Lähetä tilaus BSR:lle
        sähköpostilla, faksilla tai sitten postitse. Itse
        käytin settiä tilatessani sähköpostia. Heidän
        sivultaan löytyy tilauskaavake viritysetin
        tilaamiseksi (Trionic beställningsformulär).

        Tilauksessa täytyy mainita mm.
        moottorinohjausboksin osa- ja sarjanumerot, auton
        alkuperäinen tehomäärä, tilattava viritysetti,
        sekä muita autoosi liittyviä asioita.

        Erittäin tärkeää on merkata tilauskaavakkeeseen,
        onko autossasi vakionopeudensäätäjä (farthållare)
        ja käynnistyksenestoa (VSS Startspärr), koska jos
        autossasi ei ole käynnistyksenestoa ja silti
        laitat että sellainen löytyy, auto ei lähde
        käyntiin uudella viritysvaihtoboksilla.

        Setin saapuminen Suomeen kestää noin viikon. Sen
        voi käydä noutamasta postista postiennakkosummaa
        vastaan. Tällöin sinun täytyy maksaa virityssetin
        hinta 6600 SEK postiennakon postikulut 250
        SEK. Kannattaa tilata setti nyt, kun Ruotsin
        kruunun kurssi on vielä alhaalla (1 SEK ~ 0.65
        FIM).

        Viritysetin asentaminen on helppoa. Ota vanha
        ilmafiltteri pois, öljyä uusi sportti-
        ilmafiltteri mukana tulevalla filtteriöljyllä ja
        laita paikalleen. Ota vanha ohjausboksi irti ja
        laita uusi tilalle. Tämän jälkeen kokeile,
        lähteekö auto käyntiin ja toimiiko varashälytin
        (jos autossasi on sellainen) toivottavalla
        tavalla.

        Tämän jälkeen lähetä vanha ohjausboksisi BSR:lle
        10 päivän sisällä virityssetin vastaanottamisesta.

        Jos auto ei heti "hyökkää", niin ei hätää. Auton
        tarvitsee totutella uuteen ohjausboksiin ja
        totuttelu voi kestää maksimissaan 300
        kilometriäkin, kunnes auto on täysin tottunut
        uuteen ohjausboksiin. Tuo ohjausboksiin
        tottuminen on tapauskohtaista ja itse huomasin
        muutoksen omassa autossani jo noin 30-50
        kilometrin jälkeen.


      • saap
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tällä hetkellä BSR:llä ei vielä ole virallista
        jälleenmyyjää Suomessa. Siksi kannattaa vielä
        tilata osat Ruotsista. Lähetä tilaus BSR:lle
        sähköpostilla, faksilla tai sitten postitse. Itse
        käytin settiä tilatessani sähköpostia. Heidän
        sivultaan löytyy tilauskaavake viritysetin
        tilaamiseksi (Trionic beställningsformulär).

        Tilauksessa täytyy mainita mm.
        moottorinohjausboksin osa- ja sarjanumerot, auton
        alkuperäinen tehomäärä, tilattava viritysetti,
        sekä muita autoosi liittyviä asioita.

        Erittäin tärkeää on merkata tilauskaavakkeeseen,
        onko autossasi vakionopeudensäätäjä (farthållare)
        ja käynnistyksenestoa (VSS Startspärr), koska jos
        autossasi ei ole käynnistyksenestoa ja silti
        laitat että sellainen löytyy, auto ei lähde
        käyntiin uudella viritysvaihtoboksilla.

        Setin saapuminen Suomeen kestää noin viikon. Sen
        voi käydä noutamasta postista postiennakkosummaa
        vastaan. Tällöin sinun täytyy maksaa virityssetin
        hinta 6600 SEK postiennakon postikulut 250
        SEK. Kannattaa tilata setti nyt, kun Ruotsin
        kruunun kurssi on vielä alhaalla (1 SEK ~ 0.65
        FIM).

        Viritysetin asentaminen on helppoa. Ota vanha
        ilmafiltteri pois, öljyä uusi sportti-
        ilmafiltteri mukana tulevalla filtteriöljyllä ja
        laita paikalleen. Ota vanha ohjausboksi irti ja
        laita uusi tilalle. Tämän jälkeen kokeile,
        lähteekö auto käyntiin ja toimiiko varashälytin
        (jos autossasi on sellainen) toivottavalla
        tavalla.

        Tämän jälkeen lähetä vanha ohjausboksisi BSR:lle
        10 päivän sisällä virityssetin vastaanottamisesta.

        Jos auto ei heti "hyökkää", niin ei hätää. Auton
        tarvitsee totutella uuteen ohjausboksiin ja
        totuttelu voi kestää maksimissaan 300
        kilometriäkin, kunnes auto on täysin tottunut
        uuteen ohjausboksiin. Tuo ohjausboksiin
        tottuminen on tapauskohtaista ja itse huomasin
        muutoksen omassa autossani jo noin 30-50
        kilometrin jälkeen.

        Mikas toi BSR:n nettisivun osoite mahtaa olla,
        www.bsr.comista loytyy jotain aivan muuta.

        Onkos toi sporttifiltteri ikuinen, vai
        tarvitseeko niita tilailla ruotsista kalliiseen
        hintaan esim. 30tkm:n valein?

        Ohjauspoksin takaisin lahettaminen tarkoittanee
        sita, etta autoa ei saa enaa normaaliin vireeseen
        ilman rahan menoa?

        Ainoat asiat mitka aiheuttavat viela miettimista
        ovat yllaolevat ja epatietoisuus parjaako 95E:lla
        (sarkyyko moottori jos ajaa 95 vai onko
        huipputeho vain pienempi?) vai tarvitseeko 98:ia,
        eihan toi 98 ole kuin 10 pennia litralta
        kalliimpaa, mutta silti.

        Toinen on auton kesto virityssetin kanssa, mutta
        kaasua painaessa jarjen kaytto auttanee asiaa.
        Kolmas on polttoaineen kulutus, mutta kaippa se
        on pakko uskoa, etta kulutus ei normaaliajossa
        nouse tai pikemmin laskee, kuten yksi laakkosen
        myyja asian ilmaisi, kun moitin hieman kun joutuu
        kayttamaan 98:ia (heilla oli myynnissa yksi 2.3t
        joka oli viritetty jotain 250 heppaseksi.)

        Kiitos viritysvinkeista turpo sensonicille ja
        muillekin vihjeiden antajille.


      • nimetön
        saap kirjoitti:

        Mikas toi BSR:n nettisivun osoite mahtaa olla,
        www.bsr.comista loytyy jotain aivan muuta.

        Onkos toi sporttifiltteri ikuinen, vai
        tarvitseeko niita tilailla ruotsista kalliiseen
        hintaan esim. 30tkm:n valein?

        Ohjauspoksin takaisin lahettaminen tarkoittanee
        sita, etta autoa ei saa enaa normaaliin vireeseen
        ilman rahan menoa?

        Ainoat asiat mitka aiheuttavat viela miettimista
        ovat yllaolevat ja epatietoisuus parjaako 95E:lla
        (sarkyyko moottori jos ajaa 95 vai onko
        huipputeho vain pienempi?) vai tarvitseeko 98:ia,
        eihan toi 98 ole kuin 10 pennia litralta
        kalliimpaa, mutta silti.

        Toinen on auton kesto virityssetin kanssa, mutta
        kaasua painaessa jarjen kaytto auttanee asiaa.
        Kolmas on polttoaineen kulutus, mutta kaippa se
        on pakko uskoa, etta kulutus ei normaaliajossa
        nouse tai pikemmin laskee, kuten yksi laakkosen
        myyja asian ilmaisi, kun moitin hieman kun joutuu
        kayttamaan 98:ia (heilla oli myynnissa yksi 2.3t
        joka oli viritetty jotain 250 heppaseksi.)

        Kiitos viritysvinkeista turpo sensonicille ja
        muillekin vihjeiden antajille.

        on se osoite


      • Turbo Sensonic
        saap kirjoitti:

        Mikas toi BSR:n nettisivun osoite mahtaa olla,
        www.bsr.comista loytyy jotain aivan muuta.

        Onkos toi sporttifiltteri ikuinen, vai
        tarvitseeko niita tilailla ruotsista kalliiseen
        hintaan esim. 30tkm:n valein?

        Ohjauspoksin takaisin lahettaminen tarkoittanee
        sita, etta autoa ei saa enaa normaaliin vireeseen
        ilman rahan menoa?

        Ainoat asiat mitka aiheuttavat viela miettimista
        ovat yllaolevat ja epatietoisuus parjaako 95E:lla
        (sarkyyko moottori jos ajaa 95 vai onko
        huipputeho vain pienempi?) vai tarvitseeko 98:ia,
        eihan toi 98 ole kuin 10 pennia litralta
        kalliimpaa, mutta silti.

        Toinen on auton kesto virityssetin kanssa, mutta
        kaasua painaessa jarjen kaytto auttanee asiaa.
        Kolmas on polttoaineen kulutus, mutta kaippa se
        on pakko uskoa, etta kulutus ei normaaliajossa
        nouse tai pikemmin laskee, kuten yksi laakkosen
        myyja asian ilmaisi, kun moitin hieman kun joutuu
        kayttamaan 98:ia (heilla oli myynnissa yksi 2.3t
        joka oli viritetty jotain 250 heppaseksi.)

        Kiitos viritysvinkeista turpo sensonicille ja
        muillekin vihjeiden antajille.

        Tuon sportti-ilmafiltterin pitäisi käytännössä
        olla ikuinen, kunhan sen vain pesee ja öljyää
        filtteriöljyllä sopivin väliajoin (= 10000 km:n
        välein).

        BSR:n nettisivu on tosiaan www.bsrab.se. Johtuu
        siitä, että www.bsr.se -sivun on jo ehtinyt
        rekisteröidä myös BSR:n nimellä oleva data-alan
        yritys, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä
        BSR viritysfirman kanssa.

        Oliko tuo viritetty 9-5 Helsingin Laakkosella?
        Viimeksi kun kävin heillä, heidän kantansa muihin
        kuin Saabin virityssetteihin oli jyrkkä ei. Kun
        kerroin heille, että Länsiauto on alkanut myymään
        Nordic Uhrin virityssettejä, Laakkosella
        ihmeteltiin, miten Länsiauto on ottanut
        tuollaisen linjan ja "livennyt ruodusta", koska
        Saabin virallisen kannan mukaan on lupa myydä
        ainoastaan omia viritysettejä.

        Jos tuo viritetty 9-5 oli Helsingin Laakkosella,
        niin täytyisi varmaan käydä tsekkaamassa se ja
        udella, kenen viritysettiä he ovat käyttäneet.
        Aika mielenkiintoista.


      • Achilles Viggen
        r.s kirjoitti:

        ..lastun pystyy hankkimaan. Olen etsinyt 2.3
        ahtamattomaan 9k tuloksetta sopivaa tehonlisäystä
        (5-20hv). Jos tiedät nettisivun tai paikan niin
        ilmoita kiitos..

        En itse ole ostanut omaani, vaan se on autossa
        edellisen omistajan jäljiltä.

        Imukoneisiin löytyy lastuja esim seuraavista www-
        osoitteista:

        www.tuningchip.se
        www.superchips.co.uk

        Omani on tuolta englantilaiselta firmalta, nyky
        hinta näyttää olevan GBP165 ja tehon lisäystä
        luvataan 10hp (mikä taas pistää epäilemään
        edellisen omistajan teettämiä mittauksia). Heidän
        listassaan ei ole kuitenkaan 9k 2.3:lle lastua,
        ainoastaan NG900 2.3:lle. Olikohan NG900:ssakin
        vielä Lucaksen ruiskuja, vai olivatko ne
        Jetronicilla, 900:n lastu sopii varmasti
        tonnariinkin jos ruisku on sama. Ruotsalaisella
        firmalla hinta on SEK3000, mutta heiltä löytyy
        tonnariin oma lastu.


      • saap
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tuon sportti-ilmafiltterin pitäisi käytännössä
        olla ikuinen, kunhan sen vain pesee ja öljyää
        filtteriöljyllä sopivin väliajoin (= 10000 km:n
        välein).

        BSR:n nettisivu on tosiaan www.bsrab.se. Johtuu
        siitä, että www.bsr.se -sivun on jo ehtinyt
        rekisteröidä myös BSR:n nimellä oleva data-alan
        yritys, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä
        BSR viritysfirman kanssa.

        Oliko tuo viritetty 9-5 Helsingin Laakkosella?
        Viimeksi kun kävin heillä, heidän kantansa muihin
        kuin Saabin virityssetteihin oli jyrkkä ei. Kun
        kerroin heille, että Länsiauto on alkanut myymään
        Nordic Uhrin virityssettejä, Laakkosella
        ihmeteltiin, miten Länsiauto on ottanut
        tuollaisen linjan ja "livennyt ruodusta", koska
        Saabin virallisen kannan mukaan on lupa myydä
        ainoastaan omia viritysettejä.

        Jos tuo viritetty 9-5 oli Helsingin Laakkosella,
        niin täytyisi varmaan käydä tsekkaamassa se ja
        udella, kenen viritysettiä he ovat käyttäneet.
        Aika mielenkiintoista.

        Kyseinen saab oli jyvaskylan laakkosella ja auto
        oli 9000 CSE 2.3t vm. 1995 ajettu 240tkm. Oli jo
        mennyt joten en ehtinyt koeajamaan. Hinta
        pyyntikin oli aika kova 124tmk.


      • Achilles Viggen
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tällä hetkellä BSR:llä ei vielä ole virallista
        jälleenmyyjää Suomessa. Siksi kannattaa vielä
        tilata osat Ruotsista. Lähetä tilaus BSR:lle
        sähköpostilla, faksilla tai sitten postitse. Itse
        käytin settiä tilatessani sähköpostia. Heidän
        sivultaan löytyy tilauskaavake viritysetin
        tilaamiseksi (Trionic beställningsformulär).

        Tilauksessa täytyy mainita mm.
        moottorinohjausboksin osa- ja sarjanumerot, auton
        alkuperäinen tehomäärä, tilattava viritysetti,
        sekä muita autoosi liittyviä asioita.

        Erittäin tärkeää on merkata tilauskaavakkeeseen,
        onko autossasi vakionopeudensäätäjä (farthållare)
        ja käynnistyksenestoa (VSS Startspärr), koska jos
        autossasi ei ole käynnistyksenestoa ja silti
        laitat että sellainen löytyy, auto ei lähde
        käyntiin uudella viritysvaihtoboksilla.

        Setin saapuminen Suomeen kestää noin viikon. Sen
        voi käydä noutamasta postista postiennakkosummaa
        vastaan. Tällöin sinun täytyy maksaa virityssetin
        hinta 6600 SEK postiennakon postikulut 250
        SEK. Kannattaa tilata setti nyt, kun Ruotsin
        kruunun kurssi on vielä alhaalla (1 SEK ~ 0.65
        FIM).

        Viritysetin asentaminen on helppoa. Ota vanha
        ilmafiltteri pois, öljyä uusi sportti-
        ilmafiltteri mukana tulevalla filtteriöljyllä ja
        laita paikalleen. Ota vanha ohjausboksi irti ja
        laita uusi tilalle. Tämän jälkeen kokeile,
        lähteekö auto käyntiin ja toimiiko varashälytin
        (jos autossasi on sellainen) toivottavalla
        tavalla.

        Tämän jälkeen lähetä vanha ohjausboksisi BSR:lle
        10 päivän sisällä virityssetin vastaanottamisesta.

        Jos auto ei heti "hyökkää", niin ei hätää. Auton
        tarvitsee totutella uuteen ohjausboksiin ja
        totuttelu voi kestää maksimissaan 300
        kilometriäkin, kunnes auto on täysin tottunut
        uuteen ohjausboksiin. Tuo ohjausboksiin
        tottuminen on tapauskohtaista ja itse huomasin
        muutoksen omassa autossani jo noin 30-50
        kilometrin jälkeen.

        Ohjausboksin täytyy totutella autoon eikä
        päinvastoin.

        Useat moottorin ohjaus- ja säätöparametrit ovat
        adaptiivisia, siten että ohjaus pystyy
        mukauttamaan ne mm moottorinkulumiseen,
        antureiden nollapisteiden siirtymään,
        toleranssipoikkeamiin ym. Kun auto laitetaan
        ensimmäistä kertaa käyntiin aivan
        käyttämättömällä ohjausboksilla ohjaus siirtyy
        yleensä ns "limp home"-tilaan, eli kone pidetään
        käynnissä ennalta asetetuilla likimain oikeilla
        parametreilla, mutta äärialueiden (täyskaasu,
        tyhjäkäynti jne) ominaisuudet tuskin ovat
        kohdallaan. Tila on likimain sama kuin "check
        engine"-valon syttyessä kun jokin antureista
        menee pimeäksi. Auton sitten käydessä ohjaus
        kerää dataa moottorin toiminnasta ja pikkuhiljaa
        asettelee parametrejä kohdalleen kunnes sen
        hetkinen optimitila löytyy. Adaptoituminen ei
        tosin lopu siihen vaan ohjaus jatkaa
        säätöparametrien rukkausta loputtomiin, mutta
        luonnollisesti myöhemmin muutoksia tulee vähän ja
        hitaasti.

        Itse asiassa adaptiivisuuden aikaansaava ohjelma
        on monimutkaisin pala moottorin
        ohjausjärjestelmää ja pitemmän päälle se joka
        eniten moottorin toimintaan vaikuttaa.


      • saap
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Joo, 9000:ssa (ja muissakin turbosaabeissa) on
        vuodesta 1994 lähtien ollut Trionic -
        moottorinohjausyksikkö.

        Valitettavasti mikään tietämistäni
        virityspajoista ei tarjoa autoosi 20-30 hepan
        viritystä, vaan viritykset ovat pikemminkin
        akselilla 50-80 heppaa.

        Kyllä auto kestää ihan hyvin BSR:n
        virityssetilläkin (ainakin meikäläisellä on
        kestänyt), kun ei jatkuvasti rääkkää sitä
        kuin "vierasta sikaa". Eihän sitä tarvitse
        jatkuvasti talla pohjassa ajella. Siinä olet
        täysin oikeassa, että kevyt kaasun käyttö
        suuremmallakin teholla säästää moottoria.

        Suurempaa tehoa tarvitsee oikeastaan ja
        ainoastaan vain tullessa rampista esim.
        moottoritielle, jottei jää tiellä
        ajavien "jalkoihin" sekä ohitustilanteissa (mitä
        lyhyempi ohitusmatka, sen parempi). Autolla on
        mukavampi ajaa, kun se vääntää paremmin, jolloin
        voi ajella suuremmilla vaihteilla, eikä tarvitse
        olla jatkuvasti hämmentämässä vaihdekeppiä, koska
        vääntö puuttuisi.

        Venttiilit eivät ole ensimmäinen asia,
        joka "korkkaa" viritetyssä Saabissa, jos on
        korkatakseen, vaan se on vaihdelaatikko. Luulisin
        kuitenkin, että 227 hv:n tehoilla ei ole vielä
        syytä huoleen, että mikään särkyisi. Voihan auton
        laatikon saada rikki virittämättömänäkin, jos
        sitä oikein runtelee, mutta oikein käsiteltynä
        sen pitäisi kestää.

        Jos laatikko on kuitenkin jo ennalta pahasti
        kulunut, voi viritys edesauttaa sen tuhoutumista,
        mutta en uskoisi, että 1996 vuosimallin autossa
        laatikko olisi vielä lainkaan huonossa kunnossa.

        Moi!

        Kavin tanaan treen metroautossa kattomassa yhta
        1996 vuosimallin 9000:sta ja sen
        hansikaslokerossa oli saabin lisavarustekirjanen,
        jossa tarjottiin otsikon mukaista virityssettia
        ja bensaksi kavi 95. Sama sarja loytyi myos
        automaattiin.

        Tieda sitten onko tota enaa saabilla myynnissa
        vai myyko ne noita vain uusiin autoihin.
        Hinnastakaan ei ole mitaan hajua.


      • r.s
        Achilles Viggen kirjoitti:

        En itse ole ostanut omaani, vaan se on autossa
        edellisen omistajan jäljiltä.

        Imukoneisiin löytyy lastuja esim seuraavista www-
        osoitteista:

        www.tuningchip.se
        www.superchips.co.uk

        Omani on tuolta englantilaiselta firmalta, nyky
        hinta näyttää olevan GBP165 ja tehon lisäystä
        luvataan 10hp (mikä taas pistää epäilemään
        edellisen omistajan teettämiä mittauksia). Heidän
        listassaan ei ole kuitenkaan 9k 2.3:lle lastua,
        ainoastaan NG900 2.3:lle. Olikohan NG900:ssakin
        vielä Lucaksen ruiskuja, vai olivatko ne
        Jetronicilla, 900:n lastu sopii varmasti
        tonnariinkin jos ruisku on sama. Ruotsalaisella
        firmalla hinta on SEK3000, mutta heiltä löytyy
        tonnariin oma lastu.

        täytyypä alkaa tilailemaan


      • Turbo Sensonic
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ohjausboksin täytyy totutella autoon eikä
        päinvastoin.

        Useat moottorin ohjaus- ja säätöparametrit ovat
        adaptiivisia, siten että ohjaus pystyy
        mukauttamaan ne mm moottorinkulumiseen,
        antureiden nollapisteiden siirtymään,
        toleranssipoikkeamiin ym. Kun auto laitetaan
        ensimmäistä kertaa käyntiin aivan
        käyttämättömällä ohjausboksilla ohjaus siirtyy
        yleensä ns "limp home"-tilaan, eli kone pidetään
        käynnissä ennalta asetetuilla likimain oikeilla
        parametreilla, mutta äärialueiden (täyskaasu,
        tyhjäkäynti jne) ominaisuudet tuskin ovat
        kohdallaan. Tila on likimain sama kuin "check
        engine"-valon syttyessä kun jokin antureista
        menee pimeäksi. Auton sitten käydessä ohjaus
        kerää dataa moottorin toiminnasta ja pikkuhiljaa
        asettelee parametrejä kohdalleen kunnes sen
        hetkinen optimitila löytyy. Adaptoituminen ei
        tosin lopu siihen vaan ohjaus jatkaa
        säätöparametrien rukkausta loputtomiin, mutta
        luonnollisesti myöhemmin muutoksia tulee vähän ja
        hitaasti.

        Itse asiassa adaptiivisuuden aikaansaava ohjelma
        on monimutkaisin pala moottorin
        ohjausjärjestelmää ja pitemmän päälle se joka
        eniten moottorin toimintaan vaikuttaa.

        Joo sorry, tulipa kirjoitettua huolimattomasti
        (tämän siitä saa, kun kiireessä hakkaa tätä
        konetta!). Eli siis totta kai uuden ohjausboksin
        pitää totutella autoon, eikä päin vastoin.


      • Turbo Sensonic
        saap kirjoitti:

        Moi!

        Kavin tanaan treen metroautossa kattomassa yhta
        1996 vuosimallin 9000:sta ja sen
        hansikaslokerossa oli saabin lisavarustekirjanen,
        jossa tarjottiin otsikon mukaista virityssettia
        ja bensaksi kavi 95. Sama sarja loytyi myos
        automaattiin.

        Tieda sitten onko tota enaa saabilla myynnissa
        vai myyko ne noita vain uusiin autoihin.
        Hinnastakaan ei ole mitaan hajua.

        Kyllä tuota virityssettiä myydään sekä uusiin,
        että vanhoihin autoihin, jos Saabilla on
        virityssettiä kyseiseen autoon. Esim. NG900:een
        Saabilta ei löydy virityssettiä.

        Hinta on omasta mielestäni suolainen saavutettuun
        tehoon verrattuna, mutta hyvää tuossa
        virityssetissä on, että takuu säilyy uusissa
        autoissa.

        Saabin 185 hv:n virityssetin jälkeen voi vielä
        käyttää 95 -oktaanista bensiiniä ja saada sillä
        koneesta täyden tehon, koska ahtopaine
        virityssetin jälkeen on noin 0,7-0,8 baria.
        Suositellaanhan yli 185 hv:n Saabeihin
        käytettäväksi 98 -oktaanista bensiiniä (mm.
        Aerot). Poikkeuksen em. muodostaa Griffinin kone,
        jonka polttoainesuositus on 95 oktaania.

        Esim. BSR:n "steg 1" (227 hv, 246 Nm) setin
        kanssa voi todennäköisesti käyttää myös 95 -
        oktaanista bensiiniä, mutta sillä ei saada
        koneesta irti maksimitehoa. Täyden tehon saaminen
        edellyttää siis 98 -oktaanisen bensiinin käyttöä.
        Tähän on syynä se, että "steg 1" -virityssetin
        maksimiahtopaine on 1,2 baria!

        Joka tapauksessa BSR:n setillä saa 95 -
        oktaanisellakin bensiinillä tehoa irti koneesta
        enemmän kuin Saabin omalla setillä.

        P.S. Sorry, että esitin oktaanitarpeen ja
        ahtopaineen yhteyden niin kuin esitin. Jos olisi
        jaksanut kirjoittaa perusteellisemmin, niin
        käytettävään oktaanilaatuun vaikuttavat
        polttoaineen syttymis- ja palamispisteet,
        puristukset jne. Mutta eiköhän asia tullut
        selväksi. Ei sitä aina jaksa ruveta tonkimaan
        asioita "pohjamutia myöten".


      • saabisti jo 19 v
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Kyllä tuota virityssettiä myydään sekä uusiin,
        että vanhoihin autoihin, jos Saabilla on
        virityssettiä kyseiseen autoon. Esim. NG900:een
        Saabilta ei löydy virityssettiä.

        Hinta on omasta mielestäni suolainen saavutettuun
        tehoon verrattuna, mutta hyvää tuossa
        virityssetissä on, että takuu säilyy uusissa
        autoissa.

        Saabin 185 hv:n virityssetin jälkeen voi vielä
        käyttää 95 -oktaanista bensiiniä ja saada sillä
        koneesta täyden tehon, koska ahtopaine
        virityssetin jälkeen on noin 0,7-0,8 baria.
        Suositellaanhan yli 185 hv:n Saabeihin
        käytettäväksi 98 -oktaanista bensiiniä (mm.
        Aerot). Poikkeuksen em. muodostaa Griffinin kone,
        jonka polttoainesuositus on 95 oktaania.

        Esim. BSR:n "steg 1" (227 hv, 246 Nm) setin
        kanssa voi todennäköisesti käyttää myös 95 -
        oktaanista bensiiniä, mutta sillä ei saada
        koneesta irti maksimitehoa. Täyden tehon saaminen
        edellyttää siis 98 -oktaanisen bensiinin käyttöä.
        Tähän on syynä se, että "steg 1" -virityssetin
        maksimiahtopaine on 1,2 baria!

        Joka tapauksessa BSR:n setillä saa 95 -
        oktaanisellakin bensiinillä tehoa irti koneesta
        enemmän kuin Saabin omalla setillä.

        P.S. Sorry, että esitin oktaanitarpeen ja
        ahtopaineen yhteyden niin kuin esitin. Jos olisi
        jaksanut kirjoittaa perusteellisemmin, niin
        käytettävään oktaanilaatuun vaikuttavat
        polttoaineen syttymis- ja palamispisteet,
        puristukset jne. Mutta eiköhän asia tullut
        selväksi. Ei sitä aina jaksa ruveta tonkimaan
        asioita "pohjamutia myöten".

        Onko tietoa kuinka suolainen hinta ja mihin
        autoihin saa? 9000 CS 2,0 LPT aut?


      • saap
        saabisti jo 19 v kirjoitti:

        Onko tietoa kuinka suolainen hinta ja mihin
        autoihin saa? 9000 CS 2,0 LPT aut?

        Ainakin vuonna 1996 on saanut kyseiseen autoon.

        Nykyinen hinta ja saatavuus selvinnee kun soittaa
        saabin jalleenmyyjalle.


      • Turbo Sensonic
        r.s kirjoitti:

        täytyypä alkaa tilailemaan

        Helsingissä Superchipsin edustaja on Special
        Mechanics Oy. Asiantuntevaa porukkaa, jotka
        pitävät "independent Jaguar garagea" ja huoltavat
        sekä korjaavat autojen ilmastointeja. Kävin
        heillä tyhjäämässä, täyttämässä ja paineistamassa
        autoni ilmastoinnin, koska autoni on "jo" 4
        vuotta vanha ja tuo ilmastointiaine pitäisi
        kuulemma uusia 3-4 vuoden välein (niin he
        väittivät).

        Sama duuni Saabilla olisi varmaan maksanut
        maltaita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe