Neljäs vuorokausi meneillään, kun kurkku on kipeä. Ei ole tavallista kipua, milloin kurkku tuntuisi koko ajan kipeältä, vaan vasen puoli tavallan pistää kun nielen. Kipu ei tunnu puhuessa, mutta tuntuu silti kurkussa olevan jotain ylimääräistä, kuin joku pala kiinni nielurisoissa. Yksi imusolmuke on turvonnut,samoin kuin ne rauhaset mitkä yleensä kurkkukivussa, ihan kaulan yläosassa.
Flunssaa ei ole, mutta olen uupunut. Nenä on niin vähän tuntunut valuvan, etten erota onko nuhaa vai valuuko muuten vaan. Eilen mittasin illalla lämpöä. Pää tuntuu siltä kuin joku olisi takonut nuijalla, sekavalta siis, kuin olisi kova kuume.
Onko minulla siis flunssaa vai ei? Mistä lämpö voi johtua, jos on vain pientä kurkkukipua? Tunnen kurkussani pahaa makua ja hajua. Nielurisoissani on peitteittä, sellaisia valkoisia pieniä paloja, joista on jo lähtenyt purskutellessa kolme pois. Nämä palat ovat hirveän pahan hajuisia, eli varmasti jotakin bakteerimössöä, vai?
Onko jollain tietoa valkoisista paloista, jotka saa kurkun kipeäksi ja hengityksen pahan hajuiseksi? Suuni pidän kyllä puhtaana. Olen yrittänyt verrata oireitani erilaisiin kurkkukipuihin.. angiinassahan on valkoisia täpliä, mutta myös kova kuume ja kurkkukipu. Eikös pusutaudissakin ole kova kuume? En tiedä olenko sen lapsena sairastanut vaiko en.
Kiitos vastauksista!!!
Paloja kurkussa!
22
55747
Vastaukset
- tuli mieleeni
Toinen on angiina ja toinen hiivatulehdus... Lääkäri varmaan pystyy auttamaan parhaiten.
- hyi
Lääkäriin meno tuntuu ihan turhalta, kun ei ole edes ns. kunnon kipuja. Palatkin näkyy huonosti, jos ei osaa katsoa. Lääkärit pyytää aikuistakin ihmistä sanomaan AAAA. Juuri tuolla nielun liikkeellä ne eivät näy. Miten lääkärit osaavat katsoa/ edes löytävät kurkkukipua valittavalta potilaalta näitä paloja?? Etsin hiivasta tietoa, ja melkein kaikissa artikkeleissa kuvattiin hiivan tulevan kitalakeen tai kieleen. Minun kieleni on ihan puhdas.
Onko joku, jolla on ollut kuvaamiani oireita, ja mitä ne olivat?? - selittää
hyi kirjoitti:
Lääkäriin meno tuntuu ihan turhalta, kun ei ole edes ns. kunnon kipuja. Palatkin näkyy huonosti, jos ei osaa katsoa. Lääkärit pyytää aikuistakin ihmistä sanomaan AAAA. Juuri tuolla nielun liikkeellä ne eivät näy. Miten lääkärit osaavat katsoa/ edes löytävät kurkkukipua valittavalta potilaalta näitä paloja?? Etsin hiivasta tietoa, ja melkein kaikissa artikkeleissa kuvattiin hiivan tulevan kitalakeen tai kieleen. Minun kieleni on ihan puhdas.
Onko joku, jolla on ollut kuvaamiani oireita, ja mitä ne olivat??lääkärille, missä ne ovat?! Lääkäri on kuitenkin paras neuvo tähän...
- ** **
selittää kirjoitti:
lääkärille, missä ne ovat?! Lääkäri on kuitenkin paras neuvo tähän...
Eräältä sivulta löysin seuraavan tekstin liittyen angiinaan:
Nielutulehduksen komplikaationa voi kehittyä kurkkupaise, jonka oireita ja löydöksiä ovat mm. voimakas kurkkukipu erityisesti paiseen puolella, nielemisvaikeudet, puuromainen puhe ja leukalukko.
Minulla on ollut kivuton ja kuumeeton angiina, joten sitäkin se voi olla... - Jos kivuton
** ** kirjoitti:
Eräältä sivulta löysin seuraavan tekstin liittyen angiinaan:
Nielutulehduksen komplikaationa voi kehittyä kurkkupaise, jonka oireita ja löydöksiä ovat mm. voimakas kurkkukipu erityisesti paiseen puolella, nielemisvaikeudet, puuromainen puhe ja leukalukko.
Minulla on ollut kivuton ja kuumeeton angiina, joten sitäkin se voi olla...ja kuumeeton angiina on olemassa, täytyy mennä lääkäriin. Kiitos tiedosta! Itse aloin epäillä ns. proppuja, mutta miksi on lämpöä?? Kiitos, mutta tuo kurkkupaise ei täsmää yhtään.
- Ontelo
"Proput" ja "peitteet" ovat eri asia vaikka lähes samalta näyttävät. Proput ovat nielurisojen onteloihin kerääntyvää mössöä joka lähtiessään liikkeelle saattaa näyttää peitteiltä. Jossain tapauksissa proput ja/tai ontelot saattavat tulehtua ja aiheuttaa angiinan tapaisia oireita. Tulehtuminen saa usein proput liikkeelle ja aiheuttaa poikkeuksetta pahan hajun ja maun. Ja terveenäkin proput ovat poikkeuksetta pahan hajuisia. Rasvainen ruoka saattaa edistää liikkeelle lähteneiden proppujen irtoamista. Onteloita voi yhdessä nielurisassa olla toistakymmentä.
Myös kurkkupaise saattaa johtua onteloiden tulehtumisesta. Usein kurkkupaiseet kehittyvät nielurisojen alle.- hyi
ole sama kuin kurkkukipu?? Luin jostain näin. Kurkkukipuhan on yleistä, eikä siihen saa lääkettä, jos se ei ole tiettyä.. esim angiinaa. Itselläni ei ole kovin kipeä kurkku, mutta se tuntuu pistävältä, ja jotenkin kuivalta kun nielen. Nämä palat ovat nähtävästi juuri proppuja.
Jos minulla on nielurisatulehdus, mitä oireita siinä on (kovin kipeä vai vain vähän, kuumetta?) ja annetaanko siihen lääkettä? Ts. onko itsestään ohi menevä?
Olen yrittänyt kyllä itsekin etsiä tietoa, mutta oireeni eivät selvästi kuvaa mitään kurkkukipua. - löytyy
hyi kirjoitti:
ole sama kuin kurkkukipu?? Luin jostain näin. Kurkkukipuhan on yleistä, eikä siihen saa lääkettä, jos se ei ole tiettyä.. esim angiinaa. Itselläni ei ole kovin kipeä kurkku, mutta se tuntuu pistävältä, ja jotenkin kuivalta kun nielen. Nämä palat ovat nähtävästi juuri proppuja.
Jos minulla on nielurisatulehdus, mitä oireita siinä on (kovin kipeä vai vain vähän, kuumetta?) ja annetaanko siihen lääkettä? Ts. onko itsestään ohi menevä?
Olen yrittänyt kyllä itsekin etsiä tietoa, mutta oireeni eivät selvästi kuvaa mitään kurkkukipua.googlettamalla kuvia ja tietoja nielu- ja nielurisatulehduksesta.
- hyi
löytyy kirjoitti:
googlettamalla kuvia ja tietoja nielu- ja nielurisatulehduksesta.
googlettanut kaikki sivut läpi, mutta en tiedä vieläkään mikä minulla on.
Siis lämpöä 37,3 , kurkku niellessä kipeä,pistävä, ja tuntuu kuin joku painaisi kurkussa. Ensin kipu oli yläkurkussa, sitten siirtyi toispuoleiseksi ja nut tuntuu myös alempana, kuin kipu olisi valunut alemmas. Proppuja on nielurisoissa, ja maistuu hieman pahalle suussa/kurkussa.Leuan alta rauhaset turvonneet sekä imusolmuke. Muita oireita,kuten nuhaa, ei ole. Ääni ei ole edes käheä, eikä puhuminen tunnu pahalta.
Kuulostaako tutulta sairaudelta? - joltakin
hyi kirjoitti:
googlettanut kaikki sivut läpi, mutta en tiedä vieläkään mikä minulla on.
Siis lämpöä 37,3 , kurkku niellessä kipeä,pistävä, ja tuntuu kuin joku painaisi kurkussa. Ensin kipu oli yläkurkussa, sitten siirtyi toispuoleiseksi ja nut tuntuu myös alempana, kuin kipu olisi valunut alemmas. Proppuja on nielurisoissa, ja maistuu hieman pahalle suussa/kurkussa.Leuan alta rauhaset turvonneet sekä imusolmuke. Muita oireita,kuten nuhaa, ei ole. Ääni ei ole edes käheä, eikä puhuminen tunnu pahalta.
Kuulostaako tutulta sairaudelta?tulehdukselta... Lääkäriin suosittelen menemistä =)
- ruusu
Valkoiset paakut tulevat usein kuoppaisiin nielurisoihin. Purskuttele hyvin niin ne pysyvät poissa.
- hyi
Purskutan ja kurlaan suuvedellä tällä hetkellä, ja miksei sitä voisi ottaa tavaksikin. Olen kyllä ihan varma ettei mikään kurlaus ylety nielurisoihin asti! Auttaakohan kurlaus mitään?
- ** **
hyi kirjoitti:
Purskutan ja kurlaan suuvedellä tällä hetkellä, ja miksei sitä voisi ottaa tavaksikin. Olen kyllä ihan varma ettei mikään kurlaus ylety nielurisoihin asti! Auttaakohan kurlaus mitään?
mene lääkäriin sen sijaan, että täällä kyselet. Kukaan ei voi neuvoa sataprosenttisesti sinua, kun ei ole nähnyt!
- hyi
** ** kirjoitti:
mene lääkäriin sen sijaan, että täällä kyselet. Kukaan ei voi neuvoa sataprosenttisesti sinua, kun ei ole nähnyt!
se sinua vaivaa, että kyselen?? Älä lue, ja tule katsomaan tätä viestiketjua, jos sinua se ärsyttää. Minulla on syyni.
- kowy
Toi.. itsellenä samoja palasia.. ne eivät kuulemma lähde millään pois.. suuvettä tulisi käyttää.. Luin netistä ja ainut keinoon kai nielurisojen poisto.. jolloin ikävä kyllä nämä valkoiset palaseet menevät kurkkuun ja voivat aiheuttaa siellä jotakin. bakteereista siis kysymys
- mmm
ei lähde pois.. itselläni samoja ja vain nielurisaleikkaus kai auttaa! Tämä on itsestänikin kauheaa..
- hunni
Eikös ne proput siis johdu siitä että ruoka koteloituu sinne nileurisoihin,ja kauan onkaloissa muhiessaan muuttuu vaaleiksi,karmivan hajuisikisi paakuiksi?!Mulla angiinan jälkeen arpeutui nuo nielurisat niin,että ruoka jää helposti sinne jumiin..erityisesti kuulemma vaalea leipä on sellainen helposti takertuva.
Kertokaahan onko jotain muuta konstia kuin risojen poisto päästä propuista eroon?!Voiko hammaslääkäri saada ne imurilla?Kurlaukset ei tehoa kun ne on liian sitkeästi sinne jumittaneet.
On muuten ihana tunne kun saa joskus lusikalla puristaessa oikein ison sieltä irti!!Varmaan tiedätte tunteen,kaikki propuista kärsivät ;) - proppuja
hunni kirjoitti:
Eikös ne proput siis johdu siitä että ruoka koteloituu sinne nileurisoihin,ja kauan onkaloissa muhiessaan muuttuu vaaleiksi,karmivan hajuisikisi paakuiksi?!Mulla angiinan jälkeen arpeutui nuo nielurisat niin,että ruoka jää helposti sinne jumiin..erityisesti kuulemma vaalea leipä on sellainen helposti takertuva.
Kertokaahan onko jotain muuta konstia kuin risojen poisto päästä propuista eroon?!Voiko hammaslääkäri saada ne imurilla?Kurlaukset ei tehoa kun ne on liian sitkeästi sinne jumittaneet.
On muuten ihana tunne kun saa joskus lusikalla puristaessa oikein ison sieltä irti!!Varmaan tiedätte tunteen,kaikki propuista kärsivät ;)Tiedän tunteen. Omani onneksi leikattiin vuosi sitten, ja loppuivat proput ja hajut!
Muita pysyvyiä keinoja ei ole, koska niitä tulee koko ajan lisää.
Paras keino irrotella proppuja:
Ota korvatopsin(puhdistuspuikko) toisesta päästä se valkoinen pehmuste pois. Leikkaa saksilla pää viistoon niin, että syntyy "lapio". Kun nyt työnnät pään nielurisojen reikiin, proput jäävät kouruun helposti. Varo vain, ettet tee haavoja risoihin. - -D-
proppuja kirjoitti:
Tiedän tunteen. Omani onneksi leikattiin vuosi sitten, ja loppuivat proput ja hajut!
Muita pysyvyiä keinoja ei ole, koska niitä tulee koko ajan lisää.
Paras keino irrotella proppuja:
Ota korvatopsin(puhdistuspuikko) toisesta päästä se valkoinen pehmuste pois. Leikkaa saksilla pää viistoon niin, että syntyy "lapio". Kun nyt työnnät pään nielurisojen reikiin, proput jäävät kouruun helposti. Varo vain, ettet tee haavoja risoihin.mullakin on niitä... valkoisia kiinteitä haisevia möykkyja onkaloissa. se on ärsyttävää, mutta en todellakaan aio mennä sen takia minnekkään leikkaukseen, elleivät ne aiheuta koko ajan tulehduksia tjtn. ite tosiaan tökin niitä ulos topsipuikoilla. uskon, että hampaitten pesu edistää myös "proppujen (?)" katoamista/vähenemistä, sillä lika ainakin osa liasta pyyhkiytyisi pois hampaita pestessä, ja ksylitoli ( ainakin itselläni ) vähentää niitä. ( on aikoja jolloin mässään purkkaa sairaanloisesti, eikä proppuja silloin näy. tosin tämä voi johtua myös kausittaisesta ruokailusta, että mitä syö )
kertokaa omia vinkkejänne tästä asiasta, sillä
( kaikki tietävät ) että PROPUT eivät ole ... hauskoja. - ssn
-D- kirjoitti:
mullakin on niitä... valkoisia kiinteitä haisevia möykkyja onkaloissa. se on ärsyttävää, mutta en todellakaan aio mennä sen takia minnekkään leikkaukseen, elleivät ne aiheuta koko ajan tulehduksia tjtn. ite tosiaan tökin niitä ulos topsipuikoilla. uskon, että hampaitten pesu edistää myös "proppujen (?)" katoamista/vähenemistä, sillä lika ainakin osa liasta pyyhkiytyisi pois hampaita pestessä, ja ksylitoli ( ainakin itselläni ) vähentää niitä. ( on aikoja jolloin mässään purkkaa sairaanloisesti, eikä proppuja silloin näy. tosin tämä voi johtua myös kausittaisesta ruokailusta, että mitä syö )
kertokaa omia vinkkejänne tästä asiasta, sillä
( kaikki tietävät ) että PROPUT eivät ole ... hauskoja.Minullakin tulee nykyään näitä valkoisia paakkuja.Ne tuntuu kokoajan kurkussa ja häiritsee.Jonkun ajan päästä ne irtoavat itsestään ja nousevat suuhun.Ovat pahan hajuisia.Joskus ne lähtevät kun aivastan.Ei niissä muuten mitään mutta häiritsevät hirveästi.Olen miettinyt ovatko ne ruuan jämiä vai mitä.Yritän koko ajan "kurlata" niitä pois samaan tapaan kun irrottaa limaa ennen sylkäisyä.Vedellä olen myös yrittänyt pää taivutettuna taaksepäin ja nielu mahdollisimman avoinna.Ei vaan toimi.
- pppr
Itselläni on aivan samanlaisia propuja, valkoisia ja niitä oikein tursuaa sieltä! joka ilta puristan sieltä varmasti ainakin 10 aika suurehkoa ja on siinä pieniäkin propuja mukana! Itse siis puristan hammasharjan päällä niitä (ei harjaosalla) ja kun yhden puristaa turahtaa esiin monta lisää! Mietin että olisiko minun leikuuttaa nielurisani kun sitä tulee niin hirveästi? Koko suvullani on samaa vaivaa eikä kellään tule niin paljoa kyseistä töhnää nielurisoista kun minulla.. Ja mitähän mahtaa tapahtua jos ja minun tapauksessa kun puristan hammasharjan päällä niitä pois ja nykyään on alkanut tulla joka kerralla verta aika suuria määriäkin jopa.. Mitä sanotte?
- proputpois123
Perkele kun mulla jotenkin ihmeellisen muotonen suu etten yletä enkä kunnolla edes nää tuonne nielurisoihin... Henki haisee ja aivastuksen mukana tulee aamuisin aina noita proppuja ulos, mutta kaivamalla en niitä saa mitenkään pois.. Ainoa mitä sieltä tuli pumpulipuikolla, lusikan varrella, pinsettien varrella ja hammasharjalla kaivamalla oli verta... Näkyy yksi valkoinen kohta muttei sieltä mitää tule vaikka mitä tekisi ja yökkäysrefleksi tulee niin helposti ettei pari sekuntia kauempaa voi mitään sinne tunkea.. Ja mun kieli on jotenkin ihmeellinen etten saa sitä siirrettyä pois tieltä mitenkään. Neuvoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219