Järjestinpä kastejuhlat

Kirstiina

Lapsi syntyi ja toki ristiäiset pidettiin. Kutsuimme vain muutamia ihmisiä, sekä tietysti mummit, papat ja kummit.
Anoppi/appi/kummipariskunta saapuivat 700 km päästä edellisenä päivänä ja majoittuivat meille. Ristiäisaamuna vauvanhoidon lisäksi täytin kakun, etsin astiat, katoin pöydän, imuroin, asettelin pikkuleivät ymym. Mieheni teki lumitöitä, sahasi jätkänkynttilöitä ja viihdytti isäänsä ja veljeänsä. Anoppi istui olohuoneessa ja kutoi. Miehen veljen vaimo ratkoi ristisanatehtävää. Kumpikaan naisihmisistä ei tarjoutunut auttamaan paitsi kun olin viittä vaille valmis, miehen veljenvaimo tuli sanomaan, että "jos tarvitset apua, niin sano". Vastasin, että "eiköhän kaikki ole nyt valmista" ja kiirehdin suihkuun ja pukemaan ja meikkaamaan ja etsimään lapsille ristiäisvaatteet ymym.
Onneksi äitini hoiti kotonansa ruuanlaiton ja toi valmiit sapuskat tullessaan vähän ennen kuin lähdettiin kirkkoon.
Kirkossa oli tosi rauhatonta. 70% väestä oli kamera ja ihmiset haahuilivat ympäriinsä räpsien kovaäänisillä kameroillaan kuvia. kehtasipa appiukko mennä papin taakse alttarillekin kuvaamaan videokameralla. Että hävetti. Tuskin kukaan heistä "osallistui" itse kauniiseen tapahtumaan vaan miettivät vain kuvakulmia ja joku vielä rapisutteli filmipakettiakin. Jollakin oli tosi kovaääninen filmin takaisinkelaus. Sylikummia varmaan harmitti, kun ei päässyt kaivamaan omaa kameraansa laukusta :)

55

12107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sylikummi.

Omituista.

Sisareni vauva kastetaan piakkoin ja tarkoitus on pitää juhlat ihan kotona. Vauvan kanssa reissaaminen johonkin kirkkoon ei innostanut vanhempia ja muutenkin kotona on kivempi tunnelma.

Sanoin jo kuukautta aiemmin sisarelleni, että ilmoittaa vain, milloin tulen siivoamaan ja laittamaan sapuskaa. Olenhan sylikummikin.

Kauempaa tulevat vieraat majoittuvat hotelliin. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että he olisivat ängenneet sisarelleni yöksi. Jokainen vähänkin järjellä varustettu ihminen tajuaa, että pienen vauvan kanssa elävät eivät tarvitse enää lisärasitusta sukulaisten majoittamisesta.

Miksi ihmeessä suostut moiseen kohteluun? Pidä puolesi ja sano ääneen, mitä ajattelet. Jos joku suuttuu, niin mitä väliä sillä on.

• Kirstiina

Saat sen kuulostamaan siltä, kuin alistuisin moiseen kohteluun joka päivä. Tuo oli eka kerta, kun kyseiset henkilöt olivat meillä yökylässä; mistä sen olisin voinut arvata, että itse saan raataa koko ajan... En tuntenut anoppia saati veljen vaimoa kovin hyvin ja tottakai saavat meillä yöpyä vast'edeskin. Kerran ne ristiäiset vaan järjestetään.

• Kasusa

Tuo on vielä pientä meidän ristiäisiin verrattuna. En vaan viitsi täällä kertoa, ettei tunnistettaisi. Sen voin sanoa, että ihanana lapsemme ristiäispäivänä tuntui aivan kuin puukko olisi isketty mun sydämeen.

• Kirstiina

Nyt harmittaa, kun et kertonut mehevää juttua :)

• oma apu paras

Sinähän ne ristiäiset halusit järjestää, ei anoppisi, kälysi tai kukaan muukaan. Minä olen järjestänyt kolmen lapseni ristiäiset ruokineen päivineen, eikä minulla ole tullut mieleenikään syyllistää muita työtaakastani. Äitini asuu vielä samaa taloutta, mutten silti ole mielestäni oikeutettu odottamaan häneltä työapua juhliin, jotka itse olen ohjelmoinut. Muuten hän osallistuu aina kun haluaa kodin askareisiin.

Ja nuo kamerat valitettavasti kuuluvat osaksi tuota toimitusta. Olisit tietenkin voinut etukäteen mainita kaikille, että toivoisit kameroiden räpsimisen tapahtuvan vasta toimituksen jälkeen. Et ole tainnut itse paljon ristiäisissä olla?

• Kirstiina

Se ei varmaan ole rikos, etten ole ristiäisissä rampannut.

• 0000000

löytyy niitä jotka valittaa,kun oma äiti tai anoppi yrittää tulla juhlia järjestää....;)

• puolelta

Jotain tollasta pikkuleipien asettelua, kahvinkeittoa ja muuta viimeistelyä mäkin oon yrittänyt sukulaisissa tehdä, muuta ei oikein anneta tehtäväksi. Sitä vaan seisoo tumput suorina tai ojentee lautasliinoja silläaikaa kun isäntäväki ja anoppi häärää viime tippaan asti.

Vieraassa kodissa on vaikea ryhtyä mihinkään ihmesuorituksiin. En todellakaan tiedä missä kaapissa pitävät mitäkin perintöhopeitaan ja mööpeleitään. Kaikkeen tarvii kysyä neuvoa.

Lisäksi itse juhlatamineisiin sonnustautuneena on ikävä vetää hikiläntit kainaloon imuroimalla tai sotata vaatteensa kermavaahdon vatkauksessa.

• Kirstiina

Ristiäiset olivat klo 15.00. En enää muista, mutta luulen, ettei anoppi istunut koko päivää juhlakoltussa...

• miettiväinen vieras
        Kirstiina kirjoitti:

Ristiäiset olivat klo 15.00. En enää muista, mutta luulen, ettei anoppi istunut koko päivää juhlakoltussa...

Miksi vielä imuroitkin ristiäispäivänä?
        Jätit kaikki viime tippaan?
        Moni tekee kaiken valmiiksi edellisenä päivänä ja vain nostelee tarjottavat kahvipäytään aamulla.

• Kirstiina
        miettiväinen vieras kirjoitti:

Miksi vielä imuroitkin ristiäispäivänä?
        Jätit kaikki viime tippaan?
        Moni tekee kaiken valmiiksi edellisenä päivänä ja vain nostelee tarjottavat kahvipäytään aamulla.

Olen varmaan tosi surkea kakuntäyttäjä kun murusia tippuilee lattialle.

• miettiväinen vieras
        Kirstiina kirjoitti:

Olen varmaan tosi surkea kakuntäyttäjä kun murusia tippuilee lattialle.

Minä en usko, että jätät noin viime tippaan hommat.
        Täytekakku tehdään takuulla ennen kuin vieraat ovat paikalla.
        Ja tosi on, murusia ei tipu lattialle, kun tehdään täytekakkua, jollei kakunpohja sitten ole rapea kuin näkkileipä.

Valituksesi osoittavat vain, että et ole osannut järkevästi suunnitella töitäsi. Toivottavasti toiste hankit itsellesi apua. Yksin on muutenkin vaikea saada kaikkea tehdyksi.
        Jos kutsuu vieraita paikalle sillä mielellä, että he osallistuvat tarjoilun laatimiseen tai pöydän kattamiseen, saa pettyä joka kerran.
        Eivät vieraat ole töihin valmiit parhaimmissaan ja kynnet lakattuina.

• januska
        miettiväinen vieras kirjoitti:

Minä en usko, että jätät noin viime tippaan hommat.
        Täytekakku tehdään takuulla ennen kuin vieraat ovat paikalla.
        Ja tosi on, murusia ei tipu lattialle, kun tehdään täytekakkua, jollei kakunpohja sitten ole rapea kuin näkkileipä.

Valituksesi osoittavat vain, että et ole osannut järkevästi suunnitella töitäsi. Toivottavasti toiste hankit itsellesi apua. Yksin on muutenkin vaikea saada kaikkea tehdyksi.
        Jos kutsuu vieraita paikalle sillä mielellä, että he osallistuvat tarjoilun laatimiseen tai pöydän kattamiseen, saa pettyä joka kerran.
        Eivät vieraat ole töihin valmiit parhaimmissaan ja kynnet lakattuina.

Niin, pienen lapsen äiti ei ehkä osaa JÄRKEVÄSTI suunnitella töitään joo, univelkaisena ja ekaa kertaa ristiäisiä kenties järjestämässä.
        Taidat olla melkoinen marttaliiton jäsen itse.

• Äiti
        januska kirjoitti:

Niin, pienen lapsen äiti ei ehkä osaa JÄRKEVÄSTI suunnitella töitään joo, univelkaisena ja ekaa kertaa ristiäisiä kenties järjestämässä.
        Taidat olla melkoinen marttaliiton jäsen itse.

Martat kunniaan :)

Anoppi ja miehen sisko eivät ole Martoissa. Sen kyllä huomaa, kun Saarioisten äidit tekevät ruoat ja Vaasan Mylly leipoo pullat.

Voisinkin harkita Marttoihin liittymistä. Heillä on monenlaisia kursseja ja hyödyllistä toimintaa. Patalaiskoille sukulaisille Marttojen opit tekisivät hyvää!

• sivusta seurannut
        Äiti kirjoitti:

Martat kunniaan :)

Anoppi ja miehen sisko eivät ole Martoissa. Sen kyllä huomaa, kun Saarioisten äidit tekevät ruoat ja Vaasan Mylly leipoo pullat.

Voisinkin harkita Marttoihin liittymistä. Heillä on monenlaisia kursseja ja hyödyllistä toimintaa. Patalaiskoille sukulaisille Marttojen opit tekisivät hyvää!

"Niin, kyllä ne vaan on ihan surkeita, jotka eivät viitsi itse leipoa. Seisovat siinä kädettöminä, eivätkä osaa edes auttaa. Kyllä jokaisen pitäisi tajuta mikä viisaus pullan leipomiseen sisältyy. Huomattavasti järkevämpää touhua kuin itsensä sivistäminen jonkin jonninjoutavien kurssien avulla.

Yrittävät olla jotenkin hienompia kuin muut. Onneksi mun juhlissa saa aina itsetehtyjä, vaikka henki menisi ja pitäisi kaikki sukulaiset sättiä läpeensä.

Pääasia, että on pullaa!"

• Kummipummi
        Kirstiina kirjoitti:

Se oli se kerta. Jos toiste joudut sellaiset järjestämään, niin tiedät miten menetellä.
        Kun olet huomannut, millaista "apua" voit toivoa, kutsut vieraat viime tipassa, ja suoraan kirkkoon.
        Alttarilla juokseminen tuntuu olevan jokaisessa tilaisuudessa yleistä. Aikaisemmin valitettiin lasten huonoa käytöstä kirkossa, nyt siihen jo sortuvat aikuisetkin, kun ei heille ole käytöstapoja koskaan opetettu.

Korjaa asia omien lapsiesi kohdalla.

• Kiire :)
        Kirstiina kirjoitti:

Ymmärrän harmisi, kun näit, että vieraasi istuvat vain ja odottavat valmista. Mutta sinä olit suunnitellut, mitä tarjotaan, miten ja millä astioilla ym.
        Sinä olit jättänyt imuroinninkin viimeiseen hetkeen, mikä minua vähän oudoksuttaa. Muutakin olisi voinut valmistella aikaisemmin, kuten nyt jätkänkynttilät. Ne eivät happane.

Mutta joka tap. sinä olit vastuussa kaikesta, osasit hoitaa viime hetken askareet, kattaa pöydän ja asetella tarjottavat. Jos vieraasi olisivat yöpyneet muualla, olisi työmääräsi ollut ihan sama joka tapauksessa.
        Monta kerta on parempi, että vieraat eivät tule apuun, jos eivät osaa todella tarttua tehtäviin. Hidastaisi vain, jos joutuisi koko ajan neuvomaan ja näyttämään, missä mitäkin säilytetään.

• Äiti

Jotenkin kuulostaa tutulta..... Poikkeuksena että appivanhemmat ja mieheni sisko eivät yövy meillä - onneksi! Mitään eivät tee, ristisanat ja TV olisivat hyvää ajankulua.

Perhevalmennuksessa pappi ja terveydenhoitaja kannustivat äitejä ja isiä "pyytämään apua suvun naisilta ristiäisten valmisteluun". Ja "mummot ovat kuulemma innokkaita järjestämään juhlia"!

Anteeksi, mitä häh, kuulinkohan oikein??? Meillä anoppi, appi ja miehen sisko ovat osallistuneet vain ruokia syömällä ja kahvia juomalla. Mieheni sisko on yhtä veltto kuin vanhempansakin.

Juhlat järjestetään meillä itse. Yövieraita ei oteta ennen eikä jälkeen juhlien. Sukulaisten apua on turha odottaa mihinkään. Oma apu paras apu!

Opettele pitämään puolesi! Älä ota yövieraita, jotka eivät osallistu mihinkään. Appivanhemmat yöpykööt muualla eikä Teidän nurkissa.

• Kirstiina

Valitettavasti tällä paikkakunnalla ei ole majoituspalveluita ja meidän talomme on iso, joten järkikin sanoo, että matkalaiset yöpyvät tottakai meillä. Varsinkin, kun he tulivat lentokoneella eivätkä autolla.

• Äiti

Lisäyksenä:
      Valokuvaus kirkossa häiritsee, jos kuvaajia on paljon ja he liikkuvat edestakaisin. Valokuvaajan on käyttäydyttävä rauhallisesti.

Alttari on kirkoissa pyhä paikka. Alttarille ei saa mennä kuvaamaan, jos siitä ei ole erikseen sovittu.

Meidän kotiseurakunnassa on esim. konfirmaatiomesssuissa valokuvaaminen kielletty. Kirkossa on ammattivalokuvaaja, jolta saa ostaa konfirmaatiomessun kuvia. Pappi kertoo messun alussa, missä vaiheessa kotiväki saa ottaa rippilapsista kuvia. Ehtoolliselle ja alttarille ei saa mennä kuvaamaan. Vasta messun lopulla ja ulkona on lupa kuvata.

Kastejuhlaankin on kirkoissa varmaan omia sääntöjä. Ei ole mukavaa, että amatöörikuvaajat juoksentelevat kirkossa edestakaisin, sopivia kuvakulmia hakiessaan. Kuvaajan tulisi olla mahdollisimman huomaamaton.

• hvgkhgk

Otan osaa ;)

• sukulainen12

Meidänkin suvussa on yksi sellainen henkilö, joka tulee tarjoamaan apuaan aina siinä vaiheessa, kun havaitsee kaiken olevan kutakuinkin valmista, muulloin ei. Näin hän luulee antavansa avuliaan kuvan ilman että tarvitsee kuitenkaan raataa, mutta saman toistuttua usein totuus paljastuu vääjäämättä.

• ///

Kertomasi mukaan sukulaisissa ei ollut mitaan pahaa.
      He tulivat juhlaan johon oli kutsuttu.

Miksi ihmeessa sina et kertonut heille etta tarvitset apua. Esiliinat vain eteen (hatatilassa muovinen roskapussi, toimii aivan yhta hyvin eika ole pyykinpesua).
      Olisit vain latonut kakkuaineet poydalle ja ehdottanut anopin tayttavan sen. Olisit voinut antaa imurin veljesi vaimon kateen ja pyytanyt hanta pelottelemaan villakoiria. Kauankos tuo kestaa. Silla aikaa kun itse pukeuduit, naiset yhdessa olisivat voineet kattaa poydan valitsemillasi astioilla.

Ehka opit tuosta sen verran etta seuraavalla kerralla pyydat apua.

Yleensa ihmiset enemman kuin mielellaan auttavat mutta eivat itsealotteisesti tunge toisen jarjestelyja rikkomaan.

Mita tas tulee valokuvaamiseen, tapahtuma oli selvastikkin niin erikoinen etta jokainen halusi ikuistaa sen.

Mutta ala sita suotta sure, seuraavalla kerralla hankit jonkun nuorukaisen suvustasi(ellet halua maksaa ammattikuvaajaa) toimimaan yksivaltaisesti kuvaajana. Kerrot tasta kaikille edeltapain ja vakuutat etta jokainen tulee saamaan aivan tarpeeksi kuvia valittomasti kun ne ovat kehitetyt/ siirretyt sahkoposteihin/ poltettu CDlle.

• naikkonen 31vee

Eivät naispuoliset sukulaiset ole mitään ilmaisia piikoja! Jos halusit apua, olisit pyytänyt. On nimittäin sellaisiakin ihmisiä, jotka pitävät avuntarjousta vittuiluna. Ja vieraasi olivat tulleet sen verran kaukaa, että itse ainakin olisin ollut iloinen että yleensä tulivat. Matkustaminen on rankkaa hommaa kun tulee ikää!

• oli melkoisesti

matkaa ajettavana edellisenä päivänä,että olivat varmasti väsyneitä.En minä ainakaan tuppaisi auttamaan,jos tulen suomen toisesta päästä.Mene vähän itseesi.Olisiko heidän pitänyt nukkua hotellissa.

• Äiti

Ymmärrän miniän mielipahaa oikein hyvin :)

Jos ap:n vieraat olisivat olleet reiluja, he olisivat auttaneet miniää ristiäisvalmisteluissa. Anoppi ja appi sekä miehen veli ja veljen vaimo olisivat voineet kysyä, mitä töitä he voivat tehdä. Jos jaksaa ratkoa tuntikaupalla ristikoita, luulisi kahvinkeitonkin onnistuvan! Jos ei kotihommat kiinnosta, sukulaiset menkööt hotelliin asumaan!

Eri asia on, jos ristiäisvieraat ovat niin huonokuntoisia, etteivät kertakaikkiaan jaksa/pysty juhlavalmisteluissa auttamaan.

Meillä on järjestetty kaikki ristiäiset, lasten syntymäpäivät ja yhdet rippijuhlat omin voimin. Mitään apua ei ole tullut kummankaan sukulaisilta. Syömään tullaan ja tungettaisiinpa jopa juhlien aikaan meille yöksi! Yövieraita emme ole juhlien aikaan ottaneet, koska heistä on vain vaivaa. Emmepä ole saaneet vastavuoroisia kutsuja heidän juhliinsa ja yövieraaksi heidän koteihin!

Ainakin minua raivostuttaa, kun mieheni sisko ja vanhemmat eivät älyä tarjota apua mihinkään. Ristiäisiin on tultu viimeisen päälle laitettuna. Naiset ovat juosseet vaate-ja kenkäkaupoissa edellisen viikon, on istuttu kampaajalla, meikattu aamulla pari tuntia ja kynnet lakattu niin ettei vaan voisi töihin tarttua.

On omituista, kun nämä tällätyimmät vieraat eivät itse järjestä kotonaan mitään juhlia. Toisten perhejuhliin tungetaan eturivissä, tuppaudutaanpa jopa yökylään juhlien aikana! Täytyyhän sitä tietää mitä suvussa tapahtuu!

Oletteko ajatelleet, että perheen vastasynnyttänyt äiti ja isäkin haluaisivat olla ristiäisissä edustavia? Ei ole mukavaa näyttää oman lapsen ristiäisissä ja perhejuhlissa kuin haudan takaa nousseelta! Jos vastasynnyttänyt äiti joutuu hoitamaan yksin vauvan, laittamaan juhlat ja vieläpä passaamaan laiskoja, itsekkäitä sukulaisia yötä päivää, ei äidillä ole enää voimia itsensä kaunistamiseen.

Ap:lle sanoisin, opettele eroon moisesta kiltteydestä! Älä alistu sukulaistenne pompoteltavaksi. Suku se on pahin! Onneksi ystävät saamme itse valita.

Jaksamista :)

• talkoot erikseen
        Äiti kirjoitti:

Jos ap:n vieraat olisivat olleet reiluja, he olisivat auttaneet miniää ristiäisvalmisteluissa. Anoppi ja appi sekä miehen veli ja veljen vaimo olisivat voineet kysyä, mitä töitä he voivat tehdä. Jos jaksaa ratkoa tuntikaupalla ristikoita, luulisi kahvinkeitonkin onnistuvan! Jos ei kotihommat kiinnosta, sukulaiset menkööt hotelliin asumaan!

Eri asia on, jos ristiäisvieraat ovat niin huonokuntoisia, etteivät kertakaikkiaan jaksa/pysty juhlavalmisteluissa auttamaan.

Meillä on järjestetty kaikki ristiäiset, lasten syntymäpäivät ja yhdet rippijuhlat omin voimin. Mitään apua ei ole tullut kummankaan sukulaisilta. Syömään tullaan ja tungettaisiinpa jopa juhlien aikaan meille yöksi! Yövieraita emme ole juhlien aikaan ottaneet, koska heistä on vain vaivaa. Emmepä ole saaneet vastavuoroisia kutsuja heidän juhliinsa ja yövieraaksi heidän koteihin!

Ainakin minua raivostuttaa, kun mieheni sisko ja vanhemmat eivät älyä tarjota apua mihinkään. Ristiäisiin on tultu viimeisen päälle laitettuna. Naiset ovat juosseet vaate-ja kenkäkaupoissa edellisen viikon, on istuttu kampaajalla, meikattu aamulla pari tuntia ja kynnet lakattu niin ettei vaan voisi töihin tarttua.

On omituista, kun nämä tällätyimmät vieraat eivät itse järjestä kotonaan mitään juhlia. Toisten perhejuhliin tungetaan eturivissä, tuppaudutaanpa jopa yökylään juhlien aikana! Täytyyhän sitä tietää mitä suvussa tapahtuu!

Oletteko ajatelleet, että perheen vastasynnyttänyt äiti ja isäkin haluaisivat olla ristiäisissä edustavia? Ei ole mukavaa näyttää oman lapsen ristiäisissä ja perhejuhlissa kuin haudan takaa nousseelta! Jos vastasynnyttänyt äiti joutuu hoitamaan yksin vauvan, laittamaan juhlat ja vieläpä passaamaan laiskoja, itsekkäitä sukulaisia yötä päivää, ei äidillä ole enää voimia itsensä kaunistamiseen.

Ap:lle sanoisin, opettele eroon moisesta kiltteydestä! Älä alistu sukulaistenne pompoteltavaksi. Suku se on pahin! Onneksi ystävät saamme itse valita.

Jos sinä olet kutsunut juhliisi vieraita, mikä velvoittaa vieraat järjetelyihin.

Sama, jos jäjestäisit itsellesi synttärijuhlat. Kutsusit vieraat juhliin, et talkoisiin!

Kyllä juhlan järjestäjä klaaraa järjetelytkin! ja jos tuntuu ettei itse jaksa, on myös pitopalveluyritykset käytettävissä!

Mitä muuten mies tekee, kun vaimo järjestää????...kannattaa varmaan myös kurkata samalla omaa suhdettaan!!!

• Äiti
        talkoot erikseen kirjoitti:

Jos sinä olet kutsunut juhliisi vieraita, mikä velvoittaa vieraat järjetelyihin.

Sama, jos jäjestäisit itsellesi synttärijuhlat. Kutsusit vieraat juhliin, et talkoisiin!

Kyllä juhlan järjestäjä klaaraa järjetelytkin! ja jos tuntuu ettei itse jaksa, on myös pitopalveluyritykset käytettävissä!

Mitä muuten mies tekee, kun vaimo järjestää????...kannattaa varmaan myös kurkata samalla omaa suhdettaan!!!

Vastasynnyttänyt äiti ei jaksa/halua passata yövieraita. Vauvanhoidossa ja kodinhoidossa riittää äidille isälle työtä tarpeeksi. Isyyslomat ovat lyhyet. Todennäköisesti isyylomakin on jo pidetty ja isä on jo työssä, kun ristiäisiä valmistellaan.

Jos vieraat tulevat vain juhliin, ei heidän tarvitse talkootyöhön osallistua. Jos vieraat tulevat yöksi, joutavat osallistua talon töihinkin. Muutoin menkööt hotelliin asumaan! Etenkin, jos joku tunkee perhejuhlien aikaan yökylään, osallistukoot myös kodin töihin.

Jos ap:n sukulaiset pääsevät jo edellisenä päivänä yöksi kylään, odottaisi heiltä jotakin apua. Isälle riittää puuhaa. Tässähän ap nimenomaan harmitteli anopin, apen, miehen veljen ja veljenvaimon käytöstä. Minä en tuollaisia vieraita katselisi, jotka tulevat kyläpaikkaan vain makoilemaan. Näyttäisin mistä kohtaa on viisi hirttä poikki!

Kuinka monella asuntovelkaisella ja pienituloisella lapsiperheellä on varaa pitopalveluihin? Ei ainakaan meillä. Aika suolaisia ovat hinnat. Mieluummin teemme itse, kun osaamme, kuin ostamme pitopalvelusta kallista valmista.

• .....
        Äiti kirjoitti:

Minunkin hakea jostain ensimmäinen vastaantuleva mies ja mennä naimisiin ja putkauttaa pari vauvaa että varmasti kaikki järjestää yhtä paljon sukujuhlia? ;) Hei nyt maanpinnalle jookosta

• ............
        Äiti kirjoitti:

Vastasynnyttänyt äiti ei jaksa/halua passata yövieraita. Vauvanhoidossa ja kodinhoidossa riittää äidille isälle työtä tarpeeksi. Isyyslomat ovat lyhyet. Todennäköisesti isyylomakin on jo pidetty ja isä on jo työssä, kun ristiäisiä valmistellaan.

Jos vieraat tulevat vain juhliin, ei heidän tarvitse talkootyöhön osallistua. Jos vieraat tulevat yöksi, joutavat osallistua talon töihinkin. Muutoin menkööt hotelliin asumaan! Etenkin, jos joku tunkee perhejuhlien aikaan yökylään, osallistukoot myös kodin töihin.

Jos ap:n sukulaiset pääsevät jo edellisenä päivänä yöksi kylään, odottaisi heiltä jotakin apua. Isälle riittää puuhaa. Tässähän ap nimenomaan harmitteli anopin, apen, miehen veljen ja veljenvaimon käytöstä. Minä en tuollaisia vieraita katselisi, jotka tulevat kyläpaikkaan vain makoilemaan. Näyttäisin mistä kohtaa on viisi hirttä poikki!

Kuinka monella asuntovelkaisella ja pienituloisella lapsiperheellä on varaa pitopalveluihin? Ei ainakaan meillä. Aika suolaisia ovat hinnat. Mieluummin teemme itse, kun osaamme, kuin ostamme pitopalvelusta kallista valmista.

Muista nyt kuitenkin, että SINÄ olet ne vieraat kotiisi kutsunut/ ottanut ja SINÄ olet halunut ristiäisjuhlat järjestää.

Kyllä sukulaiset voi majoittaa ilman, että odottaa heiltä heti palveluksia. Oletko koskaan kuullut vieraanvaraisuudesta?

Jos vaikka seuraavan kerran kun nyytti tulee, antaisit miehesi passata vieraita ja kävisit sitten itse hakemassa puolivalmiita pöytään tai pidä ristiäiset nyyttärit-tyylillä, jokainen tuo jotakin.

Minusta on aika röyhkeää velvoittaa vieraita toimimaan piikoina omissa juhlajärjestelyissä. Jos itse haluat stressata leipomuksien kanssa, se on oma asiasi. Ja muista, että kaikki voi tehdä päivää paria aikaisemminkin miehesi avustuksella, jos hän nyt vaan ehtii sieltä "hommistaan".

• uuh-
        Äiti kirjoitti:

kuulostaa kyllä kauhialta;) tehdään ensin lapsi ja sitten aletaan automaattisesti odottaa,että suku ja tuttavat haluaa olla hoitamassa apuna meidän juhlat kun nyt ei ite pysty kun on tää lapsi ja kaikki,väsymys jne. En itse odottaisi, että sukulaiset ensisijaisesti haluaa tai jaksaa olla auttamassa,jos järjestän ristiäiset mutta voisin toki pyytää apua jos tuntisin että tarvitsisin, mutta ei tulis mieleenikään että heidän on nyt pakko........itsehän juhlani järkkään jos järkkään;) ja vieraat kestitsen ja vaikka majoitan;)

• joo..

Hei oikeasti, ei kai ne sukulaiset nyt ilkeitä halunneet olla. Sitä ei vaan kylässä tiedä mitä voisi tehdä, tai missä mitäkin tavaroita on. Tuntuu, että on enemmän tiellä kuin avuksi. Jos kaipasit helppiä, niin olisit avannut suusi - marttyyreistä ei pidä kukaan..

Ja ennen kaikkea: MINKÄ HELKKARIN TAKIA NAISET OVAT VELVOTETTUJA AVUSTAMAAN KOTITÖISSÄ, MUTTA MIEHET EIVÄT??

• Ssssssspedeeee

Anteeks vaan, mähän en vanhemmuudesta ymmärrä mitään, enkä aijo ymmärtää vielä pitkään aikaan. :D Oon 15 ja etin tässä matskuu mun köksän juttua varten! VOI HITTO KUN TE KAKSI VÄITTELEVÄÄ ÄMMÄÄ OOTTE SÄÄLITTÄVIÄ!

Mitä väliä, nukkuuko sukulaiset kylässä vai jossain kolkossa motellissa. Jos tilaa ja viittelijäisyyttä on, niin mielummin itse kutsuisin kotiin, koska siinä on tunnelmaa. Oon tässä keskustelussa tämän henkilön puolella, joka tämän aloitti ja piti esikoisensa[?] ristiäiset. Oon 15 ja hitto musta tuntuu, että oon puolet kypsempi, kuin kumpikaan teistä. :D Hei haloo! Tä väittelette maailman yhdestä ainutlaatuisimmista tilanteista! Teidän lasten ristiäisistä! Kuulkaan, ne on aika oma kohtaiset, eivätkä verrattavissa. Ja sä, joka tänne tulit valittaa ja mahtaileen, kuinka hienot ristiäiset sulla oli, ku et ees viittinyt kertoa, että sua ei vaan tunnistettaisi, ni jo on LÄPPÄ! Siis maailmassa on järjestetty niin monet ristiäiset, että sun EI TODELLAKAAN ole niistä hienoimmat, eikä niin erottuvat, että joku ne tunnistaisi, jos jättäisit pari pientä yksityis kohtaa pois. :D Eikä se kuule oo todennäköistä, että joku sun tuttusi lukisi niistä täältä. Ja jos on niin korkeintaan 10 % mahdollisuudella! NI OOT NIIN SÄÄLITTÄVÄ! Sama, ku olisit sanonu suoraan: "Mun ristiäiset oli niin nolot, surkeet, mitättömät sun juhliin verrattuna, että turhaa niistä kertoisin". :D Tai tämmösen vaikutelman SUN (väittäjä) väitteistäs tuli ekana mieleen, et oot vaan kateellinen ämmä.

Joo siis, ite mua nolottaa se, että MINÄ! 15 vuotias tyttö, tuun selittään tämmöstä parille AIKUISELLE naiselle, mutta tässä se taas nähdään, että kyllä me teinit ollaan kehittyneempiä ja rauhallisempia kuin aikuiset ihmiset. Voi herran jestas! Olette kyllä niin noloja, miettikää mitä teijän lapsukaiset sanoisivat sitten, kun kasvavat minun ikääni. :D Miettikää kuinka heitä nolottaisi, jos he saisivat silloin tietää. Onneksi mun äiti oli aikoinaan puolet viisaampi, vaikka 15 vuotta sitten nettiä ei joka taloudessa ollutkaan, eikä edes konetta, mutta periaatteessa tämähän on sama asia, kuin jos äitini olisi avannut tälläisen keskustelun minun ristiäisitäni paikallisen lehden mielipide osastolle. :D NOLOA!

-Phoenix Spede-

• vedet silmissä :)
        Ssssssspedeeee kirjoitti:

Anteeks vaan, mähän en vanhemmuudesta ymmärrä mitään, enkä aijo ymmärtää vielä pitkään aikaan. :D Oon 15 ja etin tässä matskuu mun köksän juttua varten! VOI HITTO KUN TE KAKSI VÄITTELEVÄÄ ÄMMÄÄ OOTTE SÄÄLITTÄVIÄ!

Mitä väliä, nukkuuko sukulaiset kylässä vai jossain kolkossa motellissa. Jos tilaa ja viittelijäisyyttä on, niin mielummin itse kutsuisin kotiin, koska siinä on tunnelmaa. Oon tässä keskustelussa tämän henkilön puolella, joka tämän aloitti ja piti esikoisensa[?] ristiäiset. Oon 15 ja hitto musta tuntuu, että oon puolet kypsempi, kuin kumpikaan teistä. :D Hei haloo! Tä väittelette maailman yhdestä ainutlaatuisimmista tilanteista! Teidän lasten ristiäisistä! Kuulkaan, ne on aika oma kohtaiset, eivätkä verrattavissa. Ja sä, joka tänne tulit valittaa ja mahtaileen, kuinka hienot ristiäiset sulla oli, ku et ees viittinyt kertoa, että sua ei vaan tunnistettaisi, ni jo on LÄPPÄ! Siis maailmassa on järjestetty niin monet ristiäiset, että sun EI TODELLAKAAN ole niistä hienoimmat, eikä niin erottuvat, että joku ne tunnistaisi, jos jättäisit pari pientä yksityis kohtaa pois. :D Eikä se kuule oo todennäköistä, että joku sun tuttusi lukisi niistä täältä. Ja jos on niin korkeintaan 10 % mahdollisuudella! NI OOT NIIN SÄÄLITTÄVÄ! Sama, ku olisit sanonu suoraan: "Mun ristiäiset oli niin nolot, surkeet, mitättömät sun juhliin verrattuna, että turhaa niistä kertoisin". :D Tai tämmösen vaikutelman SUN (väittäjä) väitteistäs tuli ekana mieleen, et oot vaan kateellinen ämmä.

Joo siis, ite mua nolottaa se, että MINÄ! 15 vuotias tyttö, tuun selittään tämmöstä parille AIKUISELLE naiselle, mutta tässä se taas nähdään, että kyllä me teinit ollaan kehittyneempiä ja rauhallisempia kuin aikuiset ihmiset. Voi herran jestas! Olette kyllä niin noloja, miettikää mitä teijän lapsukaiset sanoisivat sitten, kun kasvavat minun ikääni. :D Miettikää kuinka heitä nolottaisi, jos he saisivat silloin tietää. Onneksi mun äiti oli aikoinaan puolet viisaampi, vaikka 15 vuotta sitten nettiä ei joka taloudessa ollutkaan, eikä edes konetta, mutta periaatteessa tämähän on sama asia, kuin jos äitini olisi avannut tälläisen keskustelun minun ristiäisitäni paikallisen lehden mielipide osastolle. :D NOLOA!

-Phoenix Spede-

kehittyneimpiä......NOLOA

• marthyyrivaivaako

Olipa katkeraa. No, sitä nuo pakolliset sukujuhlat kai teettää. Ehkä seuraavan kerran järjestät tilaisuuden toisin. Virheistään oppii.

Itse järjestin myös rippijuhlat samoissa merkeissä. Tosin äitini ei tehnyt meille ruokia, vaan kaikki tuli omasta keittiöstä. Aloitin järjestelyt ajoissa, eikä tarvinnut odottaa vieraaksi kutsumieni sukulaisten apua tai kitistä martyyrin asenteella noin muutenkaan.

Juhlien järjestäminen on monesti vain järjestelykysymys. Moukkamaisinta on velvoitta vieraitaan osallistumaan järjestelyihin. Tai jos näin on pakko tehdä, osaa varmasti avata suunsa ja pyytää apua. Tai kertoa kutsutuille yövieraille jo heti alkuun, että toivoo heidän apuaan sitten järjestelyissä.

• Aralia-

Kylässä on hirveän vaikeata ryhtyä isäntäväkeä auttelemaan, jos ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Itse olin aina vähän pihalla mieheni kotona, jossa hääräsivät miehen sisar ja veljen vaimo, joka oli tullut sukuun 10 vuotta minua ennen ja jo asettunut asemaansa. Ja anoppi vielä tietysti.

Mistä minä tiesin, mitä he kulloinkin olivat ajatelleet tehdä. He kävivät kaupassa ja laittoivat ruuat, kun olivat ensin keskenään suunnitelleet, mitä tekevät. Yleensä suunnitelmat oli jo tehty, ennen kuin minä edes tulin paikalle, ja monta päivää aikaisemmin. Jos kysyin, mitä voisin tehdä, oli vastaus aina että noo, eipä tässä nyt mitään erikoisempaa ole. Häipyivät lähimetsään poimimaan mustikoita puhumatta minulle mitään, ja sitten tulivat tekemään mustikkapiirakkaa päiväkahvin kanssa. Minäkin olisin ne mustikat voinut käydä poimimassa, jos vain olisin tiennyt tästä.

Samoin he saattoivat yhtäkkiä lähteä rantaan pesemään mattoja. Kun menin sinne ja sanoin, että minäkin voisin pestä jotain, niin ei oikein käynyt, kyllä he nämä nyt pesevät paitsi jos sulla on omia mattoja. Yritin auttaa huuhtelemisessa, niin huuhtoivat uudelleen ja vaihtelivat kuivauspaikkoja, jos olin laittanut niitä kuivumaan. Aina tuntui siltä, kuin tekisin jotain väärin.

Kerran poimin anopin kanssa mustia viinimarjoja, ja poimin kaksi ämpärillistä, niin käly tuli siihen happaman näköisenä sanomaan, että voi voi, ei näitä nyt olisi tarvinnut. No, sää voit nyt sitten viedä nää itsellesi, kun kerran poimitkin.

Ainoa, mihin kelpasin, oli tiskaaminen. Sitä sainkin tehdä niinä vuosina runsain määrin. Ei siinä mitään, tiskasin ihan mielelläni, kun se kerran oli ainoa minulle sopiva homma. Muuhun en sitten enää tarjoutunutkaan.

Mistä sitä tollasissa ristiäisissäkään osaa ruveta toisen ihmisen kakkuja täyttelemään, jos ei tiedä mitä toinen on aikonut. Imuroimaankaan ei voi ruveta, ellei imuria tuoda käteen ja pyydetä, että imuroi! ainoa, mitä tekisin tuollaisessa tilanteessa, on vauvan hoitaminen, että äiti saa järjestää juhlansa mielensä mukaan. Olen ollut nimenomaan ristiäisissä, joissa nuori äiti myöhemmin vihoitteli, että anoppi leikkasi kuivakakun väärän kokoisiksi paloiksi.

Jos on toisen luona yötä, niin tietysti omien jälkien siivoaminen on tärkeätä. Mutta juhlien järjestäminen on aika hankalaa toisen kotona. Siltä emännältä kun on kuitenkin kysyttävä jokaikinen asia, että miten hän on tarkoittanut ja haluaa kaiken olevan.

• tekevät kädet
        Aralia- kirjoitti:

Kylässä on hirveän vaikeata ryhtyä isäntäväkeä auttelemaan, jos ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Itse olin aina vähän pihalla mieheni kotona, jossa hääräsivät miehen sisar ja veljen vaimo, joka oli tullut sukuun 10 vuotta minua ennen ja jo asettunut asemaansa. Ja anoppi vielä tietysti.

Mistä minä tiesin, mitä he kulloinkin olivat ajatelleet tehdä. He kävivät kaupassa ja laittoivat ruuat, kun olivat ensin keskenään suunnitelleet, mitä tekevät. Yleensä suunnitelmat oli jo tehty, ennen kuin minä edes tulin paikalle, ja monta päivää aikaisemmin. Jos kysyin, mitä voisin tehdä, oli vastaus aina että noo, eipä tässä nyt mitään erikoisempaa ole. Häipyivät lähimetsään poimimaan mustikoita puhumatta minulle mitään, ja sitten tulivat tekemään mustikkapiirakkaa päiväkahvin kanssa. Minäkin olisin ne mustikat voinut käydä poimimassa, jos vain olisin tiennyt tästä.

Samoin he saattoivat yhtäkkiä lähteä rantaan pesemään mattoja. Kun menin sinne ja sanoin, että minäkin voisin pestä jotain, niin ei oikein käynyt, kyllä he nämä nyt pesevät paitsi jos sulla on omia mattoja. Yritin auttaa huuhtelemisessa, niin huuhtoivat uudelleen ja vaihtelivat kuivauspaikkoja, jos olin laittanut niitä kuivumaan. Aina tuntui siltä, kuin tekisin jotain väärin.

Kerran poimin anopin kanssa mustia viinimarjoja, ja poimin kaksi ämpärillistä, niin käly tuli siihen happaman näköisenä sanomaan, että voi voi, ei näitä nyt olisi tarvinnut. No, sää voit nyt sitten viedä nää itsellesi, kun kerran poimitkin.

Ainoa, mihin kelpasin, oli tiskaaminen. Sitä sainkin tehdä niinä vuosina runsain määrin. Ei siinä mitään, tiskasin ihan mielelläni, kun se kerran oli ainoa minulle sopiva homma. Muuhun en sitten enää tarjoutunutkaan.

Mistä sitä tollasissa ristiäisissäkään osaa ruveta toisen ihmisen kakkuja täyttelemään, jos ei tiedä mitä toinen on aikonut. Imuroimaankaan ei voi ruveta, ellei imuria tuoda käteen ja pyydetä, että imuroi! ainoa, mitä tekisin tuollaisessa tilanteessa, on vauvan hoitaminen, että äiti saa järjestää juhlansa mielensä mukaan. Olen ollut nimenomaan ristiäisissä, joissa nuori äiti myöhemmin vihoitteli, että anoppi leikkasi kuivakakun väärän kokoisiksi paloiksi.

Jos on toisen luona yötä, niin tietysti omien jälkien siivoaminen on tärkeätä. Mutta juhlien järjestäminen on aika hankalaa toisen kotona. Siltä emännältä kun on kuitenkin kysyttävä jokaikinen asia, että miten hän on tarkoittanut ja haluaa kaiken olevan.

Tuo on kyllä niiiiin totta! Oma tätini tekee samaa koko ajan. Vähättelee muita, muttei aina neuvojakaan. Itse olen pitänyt viimeksi rippijuhlat, jolloin meillä asui viikonlopun yli myös siskoni ja serkkuni. Kerroin heille jo ennenkuin kutsuun vastasivat, että tarvitsisin heidän apuaan. Ja kun sitten tulivat päivää ennen paikalle, annoin vain listat tehtävistä eteen ja selitin mikä oli teemana. Ja pyysin heiltä tasan apua niissä tehtävissä, mitkä oli heille luontevinta, kuten siivoaminen, nimikorttien kirjoittaminen jne. Itse olin keittiökoneena.

Jokaiselle löytyy se oma auttamisen laji. Enhän itsekään osaa remontoida tai sisustaa, saati koristella, ja tätä apua otan myös mielelläni vastaan, mutten vaadi sitä. Itseäni ärsyttää eniten se, että pidetään itsestään selvyytenä sitä, että muut osallistuu järjestämiseen. Esim. meillä äitini tai isäni ei tarvitse koskaan laittaa tikkua ristiin, ellei nyt vängällä halua. Siskoani olen pyytänyt järjestelyapuun vain pari kertaa. Hän taas heittäytyy avuttomaksi heti kun tulemme äitini kanssa näköpiiriin. Häviää paikalta ja ikäänkuin jättää vaivihkaa kaikki meille. Mutta näitä toisista riippuvaisia hyväksikäyttäviä ressukoita on kai juuri johtoviroissa eniten (siskoni on osuvasti henkilöstöpäällikkö). Tekijät hoitaa työt, ja ihmettelijät pyörittelevät vain silmiään ja ottavat kiitoksen muiden tekemästä työstä. Näinhän se yhteiskunnallinen hirarkiakin toimii :)

• Niiiiiinn

Siitäpä olisi joku metelin nostanut, jos anoppi olisi avuksi tarjoutunut ja sillä tavalla kyseenalaistanut miniänsä tiedot, taidot ja kaiken muunkin. Joku olisi ottanut sen kamalana kritiikkinä, moitteena, "annapas kun minä näytän" ja "et sinä pärjää" kommenttina. Meitä on joka junaan ja osa jää asemalle. Olisi vaikeaa arvailla itse, mitähän kukin miniä toivoo... joskaan sellaisia ei itsellä vielä ole kun ei ole lapsiakaan ihan vielä :)

• Vieraspa hyvinkin

Ei pidä järjestää juhlia, jos olettaa HUOM! naispuolisten vieraiden järjestävän ne itselleen!? Miehethän saavat istua perseellään, juoruta ja nauttia aina vaan tarjottavista. Jos ei itse pysty, ehdi, osaa, jaksa tms. Niin kyllä niitä on pitopalveluja joka kylässä ja kaupungissa.

• H. Fat

Jos kaipaa apua sitä kannattaa pyytää. Vaikka kuinka olisi kiire, tuhahtelisit ja nostelisit kulmakarvojasi ei kukaan osaa lukea ajatuksiasi. Tämä tuntuu olevan yleinen kommunikaatio-ongelma erityisesti naisilla: luullaan, että joillain mystisillä signaaleilla saadaan viesti perille ilman sanoja tai kirjoitettua kieltä - ja sitten kun kukaan ei teekään mitä ollaan ajateltu niin aletaan murjottaa ja kirjoitella foorumeille kuspäisistä sukulaisista.

Kannattaa panostaa siihen ääneenpuhumiseen ja huumoriin, niillä pötkii pitkälle ja saanet apua seuraavissa kastejuhlissa. :-)

• varaudu passaamaan

Oikeesti törkeetä jos suurella porukalla tullaan täyshoitoon passattavaksi. Kastejuhlan pitäisi olla yksi tärkeimmistä ja kauneimmista juhlista vanhemmille. Ikävää jos jää noin paskanmaku koko juhlista. Pitäs sukulaisilla sen verran hoksata, et erikseen pyytämättä tarjoutuvat avuksi, kun kerran yökyläänkin tullaan. Pitää ymmärtää että tullaan vauvaperheeseen, vanhemmilla muutenkin jo kädet täynnä, univelkaa, juhlien järjestelyä ja ties mitä. Varsinkin jos kyseessä ei-niin-helppo vauva. Viisainta ois pyytää useampaa avuks juhlia järjestämään ja tehdä kaiken minkä voi etukäteen. Kyllä sukulaiset ja isä pärjää vauvan kanssa sen verran että äitikin saa tällätä itsensä juhlakuntoon. Ap:lle varoituksen sana: Olen varma että tää ei jää tähän. Voin taata että seuraavalla kerralla sama meininki.

• no heh
        varaudu passaamaan kirjoitti:

Oikeesti törkeetä jos suurella porukalla tullaan täyshoitoon passattavaksi. Kastejuhlan pitäisi olla yksi tärkeimmistä ja kauneimmista juhlista vanhemmille. Ikävää jos jää noin paskanmaku koko juhlista. Pitäs sukulaisilla sen verran hoksata, et erikseen pyytämättä tarjoutuvat avuksi, kun kerran yökyläänkin tullaan. Pitää ymmärtää että tullaan vauvaperheeseen, vanhemmilla muutenkin jo kädet täynnä, univelkaa, juhlien järjestelyä ja ties mitä. Varsinkin jos kyseessä ei-niin-helppo vauva. Viisainta ois pyytää useampaa avuks juhlia järjestämään ja tehdä kaiken minkä voi etukäteen. Kyllä sukulaiset ja isä pärjää vauvan kanssa sen verran että äitikin saa tällätä itsensä juhlakuntoon. Ap:lle varoituksen sana: Olen varma että tää ei jää tähän. Voin taata että seuraavalla kerralla sama meininki.

Ikivanha aloitus. tuo kastettu menee pian esikouluun ja sisaria on jo varmaan hyrymyky.

• aina ajankoht.
        no heh kirjoitti:

Ikivanha aloitus. tuo kastettu menee pian esikouluun ja sisaria on jo varmaan hyrymyky.

Ei varmaan pointti. Eiköhän näitä aloituksia voisi tehdä monikin tänä päivänä. Hyvä herätellä vanhaa aihetta!

• mummo vaan

edes mukaan ristiäisten suunnitteluun vaikka haluaisinki. Minun miniäni ilmoitti yhtenä päivänä kuin sivulauseessa milloin ristiäiset ovat ja missä ovat. Samaan hengenvetoon kertoi mitä olivat hänen äitinsä kanssa suunnitelleet tarjottavaksi ja pitopalvelukin tuli selväksi lisäsi vielä että äiti hoitaa kaiken haluaa antaa ristiäislahjaksi. Minusta olisi kuitenkin ollut kohteliasta kysyä minulta myös haluaisinko mahdollisesti osallistua vaikka kustannuksiin onhan se pojan poika minulle myös hyvin tärkeä. Olenko itsekäs nipottaja kun tunnen että minut on taas kerran siirretty sivuun niin kuin häissäkin tehtiin.

• mummi viidelle

suunnittelevat ja järjestävät ristiäiset. Piste. Sehän nyt on ihan itsestään selvä asia.

Ja niin kauan kun antaa kohdella itseään kynnysmattona, menee aina tekemään, niin kauan se sitten jatkuu. Mitäpäs jos sinä joka valittelet sanosit EI käy.

• pakosta

Minä taas olen jotenkin luiskahtanut siihen apulaisen rooliin. Jos lapsuudenkotonani tai mummulassa on jotkut juhlat (syntymäpäivät, rippijuhlat, lakkiaiset ja mitäs muita) niin minut kutsutaan hätiin. Ensin autan ruoanlaitossa, yhtenäkin vuonna teimme viikon rippijuhliin ruokia, kakkuja ja keksejä. Kesälomallani. No en pannut vastaan koska mieheni oli tuolla viikolla töissä ja sitäpaitsi tykkään laittaa ruokaa ja vielä saada siitä kehuja. Mutta kyllä minusta olisi ollut kiva sitten seurustella vieraiden kanssa (ei sitä sukulaisia ja perhetuttuja kuitenkaan niin kauhean usein näe) ja mielestäni oman osuuteni olin jo hoitanutkin. Ja vieläpä sanoin tästä etukäteen, että voisi hoitaa sitten itse juhlapäivälle jonkun/joitakin toisia apulaisia (omalle äidille kehtaa vielä vähän marmattaa, mutta ei enää mummulle). Mutta niin vain ei käynyt ja seurustelu jäi kovin vähiin enkä ehtinyt maistaa kaikkia tekeleitänikään.
      Ensi kesänä on taas rippijuhlat ja tasavuosisynttärit, sitä seuraavana ylioppilasjuhlat. Nyt aion sanoa lisäavun järjestämisestä taas vähän painokkaammin. Tai sitten hankin äkkiä lapsia, ei kukaan enää velvoita tulemaan auttamaan. Kastejuhliin kiinnitänkin sitten oman äitini raatamaan keittiössä ja lapsenhoidossa samalla kun itse seurustelen vieraiden kanssa.

• mutten enää

Tuttu tunne!

Myös minä olen aina ollut omassa perheessä ja sukulaisissani se oletettu apu kaikille. Olen ollut jo nuorena isäni mukaan höynä ja juossut muiden koteja siivoamassa, ihan auttaakseni. No, nyt sitten kärsin tästä kun kaikki olettaa edelleen että minä autan. No, en enää auta. Voisin vain keskittyä välillä ihan itseeni ja itseni auttamiseen.

Silmät avautuivat ensimmäisen karran vuosia sitten kun serkkuni järjesti esikoisensa syntymäpäiviä. Menin apuun jo heti aamusta. Leivottiin ja siivottiin täyttä häkää iltapäivään, kunnes serkkulikka totesi että pitäisköhän mun nyt lähteä kun vieraat tulee kohta????? Siis olivat kutsuneet synttäreille miehensä puolen sukulaisia, joiden seuraan en sitten ilmeisemminkään kuulunut. Tai olisinhan saattanut ajatuksissani paljastaa ettei emäntä ihan kaikkea itse leiponut ja sehän olisi ollut kauheaa!

• none marthyr

Kutsuitte ihmisiä ristiäisiin, ette töihin? Vai esitittekö kutsussa myös työvelvoitteen? En minäkään oleta syntymäpäiviä järjestäessäni että vieraat osallistuu juhlien rakenteluun. Miksi et antanut juhlakalua miehellesi siksi aikaa että katat kaffebufeen? Miksi et täyttänyt kakkua aikaisemmin tai tilannut sitä vaikka anopiltasi? Miksi-miksi?

Harmistukseesi on vain yksi syy, et osaa delegoida ja aikatauluttaa tekemiäsi riittävän hyvin. Mutta...siksi juuri on olemassa leimpomot ja pitopalvelut. Ja ainahan voi apua ihan pyytää??

• Kyrsiintynyt.

tuon takia olen lakannut vuosia sitten käymässä yökylässä kenenkään luona. Jos menet kysymättä auttamaan, se on tuppautumista ja loukkaannutaan, jos taas et auta niin saa jälkeenpäin osakseen tuollaista selän takana haukkumista. En todellakaan uskalla vieraassa paikassa kysymättä alkaa "auttamaan" eli tekemään asioita! Yövieraasi yrittivät olla vain pois tieltäsi. Jos et halunnut yövieraita, olisit sanonut sen etukäteen. Tai jos halusit apua, olisit sanonut sen! Ihmiset eivät pääsääntöisesti osaa lukea toisten ajatuksia!

• Otitko opiksesi?

Niistä ristiäisistä on jo 4 vuotta. Varmaan on tullut lisää perhettä sen jälkeen.
      Miten meni seuraavat ristiäiset?

• kattia kanssa....

sen verran pitäisi jopa vierailla olla älyä päässä että vaikka ihan kohteliaisuuttaan tarjoaa apua, koska on taloon tullut syömään ja juomaan.

• IlkeäTäti

Niin vanha juttu mutta aivan on pakko tähän vastata.

Ei, ei, ei. Jos et ole itse valmis järjestämään juhlia, älä järjestä juhlia.
      Jos kuitenkin järjestät juhlat ja koet tarvitsevasi apua, ilmoita siitä, äläkä vain oleta että muut tajuavat menkkamankelien kyräilyistä että nyt pitää liikkua.

On joo kohteliasta että vieraat tarjoutuu auttamaan, mutta jos näin ei ole, ei sille voi mitään eikä siitä tule marmattaa jos ei itsellä ole pokkaa avata naamaansa ja sanoa ääneen että tarvii jeesiä.

Siksi toisekseen, jos sukulaisia tulee 700 kilometrin takaa vain sen takia että teidän sinappitehtaallenne heitetään vedet niskaan ja ilmoitetaan nimi, niin olkaa iloisia että edes saapuvat paikalle. Ilman teidän tekosianne ja teidän kutsujanne heidän ei tarvitsisi maksaa matkakuluja, lahjoja yms.

Kaikenmaailman marttyyreja sitä kans maailmassa on. Ei voi ymmärtää.

"sen verran pitäisi jopa vierailla olla älyä päässä että vaikka ihan kohteliaisuuttaan tarjoaa apua, koska on taloon tullut syömään ja juomaan. "

Mitäs kutsut jos et ole valmis tilanteen vaatiessa hoitamaan järjestelyjä keskenäsi? Halojaa. :)

• IlkeäTäti

Niin siis sitä vaan että ilman kutsuasi heille ei olisi tullut edes mieleen tulla syömään ja juomaan teille. Jos ymmärrät pointin...

• äippä_-

Aikoinaan lapsemme ristiäisissä oli läsnä vain kolme vierasta ja vaatimaton kahvitarjoilu. En stressannut edes siivouksen kanssa. Ei mitään ongelmia, enkä usko lapsellekaan mitään traumoja jääneen ;)

• IlkeäTäti

Oikein. :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      84
      3852
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1822
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1136
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      100
      1101
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      64
      946
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      811
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe