Saab 9000:n virittäminen

Saab 9000 CSE 2,3t

Ostin Saab-klubin ja tämän keskustelupalstan
vinkkien perusteella virisarjan Speedpartsilta.
Tuloksen pitäisi olla 170 hp -> 235 hp.
Kiitokset kaikille auttaneille.


Kuulemma BSR:llä on samanlainen paketti ja jotkut
väittävät, että jopa sama chip???

Nyt näyttäisi siltä, että bensankulutus on jonkin
verran lisäänyt erityisesti kylmä- ja
kaupunkiajossa. Tämä on 3 viikon kokemuksella.
Olisiko vajaa 1l/100 km.

Kaikki on tietysti suhteellista siihen mihinkä
verrataan (siis oma kokemus), mutta minusta
tuntuu, että auto on nyt ohjus.

Sain seuraavat tulokset itse kellotettuna ( /-
0,2s):

Ennen viritystä:
80->120 8,7 s
ja virityksen jälkeen
80->120 4,4s
80->140 7,3s

Luvut ovat aika tarkkaan suuntaa antavia, vaikka
otettu itse mittarista katsomalla.


Onko teillä muilla vastaavia asiallisia
kokemuksia.

Kiitokset myös kaikille asiallisille
keskustelijoille tällä palstalla.

tv.
nm. Saab 9000 CSE 2,3t

37

4892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ns

      >Kuulemma BSR:llä on samanlainen paketti ja
      >jotkut väittävät, että jopa sama chip???

      samaa tavaraa...

      >Nyt näyttäisi siltä, että bensankulutus on
      >jonkin verran lisäänyt erityisesti kylmä- ja
      >kaupunkiajossa. Tämä on 3 viikon kokemuksella.
      >Olisiko vajaa 1l/100 km.

      taitaapa sulla bensankulutuksen kasvu johtua nyt
      siitä että onhan autosi nyt kokonaan toisen
      luonteinen ja mukavahan se on nyt pedaalia
      painella ;-) näin voisin sanoa omasta
      kokemuksestani chippauksen jälkeen. sitten
      tuon "alkuhuuman" jälkeen, (eli kunnes uudet
      tehot eivät enää tunnu riittävän ja sitä
      lisäviritystä odotellessa) koitahan ajella ns.
      normaaliajoa, nätisti, niin uskoisin että kulutus
      sullakin ehkä jopa laskee.

      t.ns, ng900tbo

    • JJ

      Joo, muutos virityksen jälkeen samaa luokkaa.
      Kulutus itselläni matka-ajossa ei ole muuttunut
      oikeastaan ollenkaan, paitsi alkuinnostuksen
      aikana kuten joku jo totesikin. Kukahan tietäis
      mistä saa 16 venttiiliseen nokkia... ja miten
      ohittaa kierrosrajoitin?

    • saba

      Chippasin oman autoni myös muutama viikko sitten.
      Muutos oli todella mahtava.
      Auto on oikea huvitin kun lähtee jostain
      risteyksestä ja painaa kaasun pohjaan, ainakin
      kakkosella ja kolmosella. (ikävänä puolena ovat
      nopeusrajoitukset jotka saavutetaan liian
      nopeasti ;-)
      Kulutus on todellakin noussut kaupungissa ja
      tietysti jos käyttää aktiivisesti tehoja
      hyväkseen. Viikonloppuna pitkällä reissulla johon
      kuului myös n. 200km moottoritie ajoa kulutus oli
      siinä 9 litran pinnassa.
      Kotimatkalla vaimokkeeni ajaessa rauhallisesti
      ajotietokone näytti n. 7l/100km. Mielestäni tämä
      ei ole paljoakaan kun ottaa huomioon n. 230hv
      tehon.

      Toisaalta koska virityksestä on niin vähän aikaa
      ei empiirisiä kokemuksia ole vielä kertynyt
      kovinkaan paljoa. Täytyy seurailla tilannetta ja
      informoida jos on havai´ttavissa jotain erikoista.

      tv. 9000 CDE 2,3tbo

      • Lasse

        Sopiiko vastaava virityssarja 2.3.Turbo CD-
        automaattiin vm 91??Onko kellään kokemuksia
        aiheesta?

        Lasse


      • Turbo Sensonic
        Lasse kirjoitti:

        Sopiiko vastaava virityssarja 2.3.Turbo CD-
        automaattiin vm 91??Onko kellään kokemuksia
        aiheesta?

        Lasse

        Virityssettejä saa myös automaattilaatikolla
        varustettuihin autoihin. Sinun täytyy vain
        muistaa mainita tilauskaavakkeessa, että autosi
        on automaattilaatikolla. Chipin "mappaus" on
        silloin hieman erilainen. Chippi on ohjelmoitu
        siten, että automaatin vaihtaessa ahtopaineet
        laskevat vaihtamishetkeksi, jotta laatikon
        kestävyys voitaisiin taata.


    • Turbo Sensonic

      Hommasin viime keväällä autooni BSR:n 'steg 1' -
      virityssatsin (227 hv, 346 Nm). Auton
      alkuperäiset suoritusarvot olivat 185 hv, 263 Nm.
      Jos jotain voisi suoritusarvoista kertoa, niin 80-
      120 km/h taittuu 3 -vaihteella 4,0 sekuntiin.

      Ykkös- ja kakkosvaihteella ohjemointiin (ns.
      mappaukseen) on laitettu väännönrajoitin, koska 1-
      ja 2 -vaihteet on toteutettu eri tekniikalla,
      kuin laatikon muut vaihteet ja siksi näiden
      vaihteiden säästämiseksi vääntö on rajoitettu.
      Kun kakkosella saa lasiin noin 60-70 km/h, niin
      tuo väännönrajoitin ilmeisesti poistuu, koska sen
      jälkeen auto "hyökkää huolella"!

      En ole hetkeäkään katunut tuon virisetin ostoa,
      päinvastoin nyt tekisi mieli ostaa vielä
      sporttiputki ja -katalysaattori, jotta autosta
      saisi irti 245 hv. Täytyy kuitenkin pistää jäitä
      hattuun, jotta tuo viritysintoilu ei pääse
      karkaamaan käsistä.

      Mitä kulutukseen tulee, niin autossa "joutuu"
      nykyään käyttämään 98 -oktaanista bensaa. Ajelin
      viime kesänä moottoritiellä 135 km/h
      (vakionopeudensäädin päällä), ilmastointi (ACC)
      oli päällä (ulkona noin 28 astetta, sisällä 19),
      ja ajotietokone näytti kulutuslukemaksi 9,8
      litraa/satasella. Ei ollut mielestäni mikään paha
      kulutus lisääntyneeseen tehoon nähden.

      • 9-5 Aero

        Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
        Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
        että se on automaatti. Automaatti mielestäni
        muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
        lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
        230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
        Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
        sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
        tiedä... "laatikko parka" ???


      • h
        9-5 Aero kirjoitti:

        Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
        Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
        että se on automaatti. Automaatti mielestäni
        muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
        lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
        230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
        Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
        sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
        tiedä... "laatikko parka" ???

        Itselläni 9-3 Aero, vm. 2001. Tuo speedpartsin
        steg 1 on alle 5000mk, joten kiinnostaa kyllä. ->
        n. 250 hp. Kuka sen asentaa Suomessa ja paljon
        maksaa? Miten takuu?

        Entä "torque steering" ? Ainakin itse huomaan
        ilmiön häiritsevän suurena jo ihan tässä perus-
        aerossakin. Länsi-Auton kaveri väitti 20 mm:n
        madalluksen auttavan. Olisiko Tuo SP:n lastu
        madallus mielestänne kelpo hankinta? Paljonkohan
        madalluksesta joutuu pulittamaan?


      • CDE 2,3t
        9-5 Aero kirjoitti:

        Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
        Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
        että se on automaatti. Automaatti mielestäni
        muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
        lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
        230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
        Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
        sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
        tiedä... "laatikko parka" ???

        Minulla oli edellisessä 9000 turbossa (vm -86)
        hiukan ongelmia manuaalin kanssa (auto oli
        silloin 4 v vanha). Nostin ahtopaineet 1,1
        bar:iin keinotekoisesti kuristamalla
        tunnistimelle menevää putkea. Enempää ei pystynyt
        sillä jokin muu tunnistin katkaisi sen jälkeen
        systytyksen. Alla oli 16" 225-renkaat.
        Tällä yhdistelmällä sain laatikon hajalleen 5
        kertaa. Oliko syynä järjettömän leveät renkaat
        vai lisääntynyt teho, en tiedä. Saattoi
        ajotyylilläkin olla vaikutusta.
        Seuraavan Saabin hankintakriteerinä olikin sitten
        automaattilaatikko. Ajelen siis nykyään -95 CDE
        2,3t:llä. Tehoja on vain kuitenkin vakiot 170.
        Uskaltaisikohan niitä hiukan lisätä? Mistä niitä
        lastuja saa ja mitä maksaa?


      • Turbo Sensonic
        9-5 Aero kirjoitti:

        Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
        Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
        että se on automaatti. Automaatti mielestäni
        muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
        lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
        230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
        Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
        sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
        tiedä... "laatikko parka" ???

        Luulisin, että BSR/Speedparts ja Nordic Uhr ovat
        mitoittaneet virityspakettinsa niin, ettei
        virityksestä aiheudu vaaraa laatikolle. Toista
        voi olla ns. Superchips -lastujen kanssa, jotka
        ovat mielestäni enemmän ns. sarjakamaa (en
        kuitenkaan väitä, että Superchips -lastut
        vaurioittaisivat autoa tai sen laatikkoa).
        Sarjakamalla tarkoitan sitä, että kyseinen yhtiö
        tekee lastuja moneen eri automerkkiin. Luulisi,
        ettei tällöin jää pahemmin aikaa pidemmälle
        virityspaketin testaamiselle.

        Nordic Uhr on taas erikoistunut Saabiin ja BSR
        Saabiin, Volvoon ja VAG -autoihin, jolloin
        luulisin, että ko. firmoilla on ollut riittävästi
        aikaa testata virisettien kestävyydet ym. seikat.
        Nordic Uhrin setit vaan tuppaavat olemaan melko
        suolaisen hintaisia. BSR/Speedparts -setit taas
        ovat mielestäni hinnoiteltu kohtuullisesti
        (paitsi 324 hv:n 9-5 Aero Extrem -viripaketti,
        joka on aika sikahintainen!).

        En tiedä, onko Nordicin viriseteissä
        väännönrajoitinta pienimmille vaihteille, jotta
        vaihteistoa ei kuormitettaisi liikaa. Ainakin
        BSR/Speedpartsin viriseteissä kyseinen toiminto
        on. Lisäksi ei kannata välttämättä kiihdyttää
        autolla tietyllä vaihteella, kun kierrokset ovat
        alle 3000 rpm, koska mitä ylempänä kierrokset
        ovat, sitä pienempi riski on vaihdelaatikon
        hajoamiseen. Jos vääntöä otetaan autosta irti
        matalilla kierroksilla, ei vaihdelaatikko tykkää
        tästä hyvää. Lisäksi kannattaisi muistaa
        lastuvirityksen jälkeen vaihtaa vaihdelaatikon
        öljyt tietyin väliajoin (meikäläisen autoon on
        vaihdettu kerran).

        Luulisin, että 9-5 Aeron manuaalilaatikko on
        kestävää laatua, koska autossa on tuo overboost -
        ominaisuus. Jos laatikko olisi herkkä hajoamaan,
        niin ei tuollaista overboost -toimintoa olisi
        uskallettu sisällyttää auton toimintoihin.

        Muuten, mitä olet 9-5 Aeron omistajana mieltä
        Speedpartsin 9-5 2002 lookalike -setistä?

        http://www.speedparts.se/prod/sp_kar_uppgrad.shtml


      • Turbo Sensonic
        h kirjoitti:

        Itselläni 9-3 Aero, vm. 2001. Tuo speedpartsin
        steg 1 on alle 5000mk, joten kiinnostaa kyllä. ->
        n. 250 hp. Kuka sen asentaa Suomessa ja paljon
        maksaa? Miten takuu?

        Entä "torque steering" ? Ainakin itse huomaan
        ilmiön häiritsevän suurena jo ihan tässä perus-
        aerossakin. Länsi-Auton kaveri väitti 20 mm:n
        madalluksen auttavan. Olisiko Tuo SP:n lastu
        madallus mielestänne kelpo hankinta? Paljonkohan
        madalluksesta joutuu pulittamaan?

        Torque steeringiä ei pahemmin esiinny
        Speedpartsin 'steg 1' -seteissä, koska chipin
        mappaus on hoidettu niin, että mahdollinen
        sutiminen ja vetely on pyritty eliminoimaan lähes
        kokonaan. Tietysti sateisella ilmalla ja todella
        lujalla kaasun käytöllä auto voi hieman sutaista,
        mutta minun mielestäni ohjelmointi on onnistunut
        hyvin, koska auto kulkee helvetin hyvin, mutta ei
        pahemmin sudi.

        Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
        muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla pystytään
        entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?

        Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
        edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
        ovat olleet täysin positiivisia.

        Kysyit, että kuka asentaa noita Speedpartsin
        virisatseja Suomessa. No ei oikeastaan kukaan
        (koska Speedpartsilla ei ole edustusta Suomessa),
        mutta setin asennus itse on erittäin helppoa.
        Otat alkuperäisen Trionic -ohjausboksin irti
        (ohjeet: http://www.bsrab.se/se/_box_saab_9-
        3.html) ja laitat uuden ohjausboksin kiinni.

        Ilmafiltterin vaihto on erittäin helppo homma.
        Vanha ilmafiltteri pois ja uusi sportti-
        ilmafiltteri käsitellään setin mukana tulevalla
        ilmafiltteriöljyllä ja laitetaan paikalleen.

        Tämän jälkeen kannattaa kokeilla, lähteekö auto
        käyntiin ja toimivatko ajonesto ja varashälytin
        moitteettomasti. Jos toimivat, niin eikun ajoa,
        jos eivät toimi, niin auto täytyy viedä
        valtuutettuun Saab -huoltoon, jotta ajonestoa ja
        varashälytintä voidaan ohjelmoida Tech 2 -
        laitteella. Voit myös asennuttaa virityspaketin
        Saab -huoltamolla, mutta he kynivät siitä hyvästä
        yleensä vähnitään tunnin työtaksan, joka on
        jossain 300-350 markan pinnassa. Joten
        halvemmaksi tulee asentaa setti itse, ja
        turvautua sitten Saab -huoltamoon, jos ajonesto
        ja varashälytin eivät toimi moitteetta.

        Jos setin asentaa itse, niin on erittäin
        epätodennäköistä, että pystyisit vioittamaan
        autoasi, vaikka et olisikaan
        mikään "autonnäprääjä", koska virisetin asennus
        on todella helppoa ja siinä todennnäköisemmin ei
        pysty aiheuttamaan mitään vahinkoa.

        Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
        ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
        seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
        vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
        manuaali/automaattivaihteisto.

        Takuusta: jos autoon laittaa takuuaikana ei -
        alkuperäisiä Saab -osia, niin takuu raukeaa. Voit
        kuitenkin "kiertää" takuuta siten, että kun
        tilaat tuon virityssetin, niin ilmoita, että
        haluat pitää alkuperäisen Trionic -boksin
        itselläsi (lisähinta 2500 SEK). Tuo alkuperäinen
        ohjausboksi toimii "takuunasi", sillä jos niin
        epätodennäköinen tapaus kuitenkin sattuisi, että
        autosi rikkoontuisi virityssetin takia, niin
        tämän jälkeen kannattaisi vaihtaa
        viritysohjausboksin tilalle vanha ohjausboksi ja
        vanha ilmafiltteri, ja mennä peräämään
        takuuoikeuksiaan. Kun autoon on vaihdettu
        takaisin alkuperäinen ohjausboksi ja tavallinen
        ilmafiltteri, ei autoon jää mitään jälkeä siitä,
        että sitä olisi joskus viritetty. Kyseinen em.
        temppu ei siis ole laillinen, mutta toimiva.

        Madallussatseista: jos etsit itsellesi
        kohtuuhintaista madallussatsia autoosi, niin
        katsopa seuraava Speedpartsin sivu:
        http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sankningssatse
        r.shtml

        Kannattaa kysellä, sopiiko sivulla oleva 9-3:n
        madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
        Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
        kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.


      • 9-5 Aero
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Luulisin, että BSR/Speedparts ja Nordic Uhr ovat
        mitoittaneet virityspakettinsa niin, ettei
        virityksestä aiheudu vaaraa laatikolle. Toista
        voi olla ns. Superchips -lastujen kanssa, jotka
        ovat mielestäni enemmän ns. sarjakamaa (en
        kuitenkaan väitä, että Superchips -lastut
        vaurioittaisivat autoa tai sen laatikkoa).
        Sarjakamalla tarkoitan sitä, että kyseinen yhtiö
        tekee lastuja moneen eri automerkkiin. Luulisi,
        ettei tällöin jää pahemmin aikaa pidemmälle
        virityspaketin testaamiselle.

        Nordic Uhr on taas erikoistunut Saabiin ja BSR
        Saabiin, Volvoon ja VAG -autoihin, jolloin
        luulisin, että ko. firmoilla on ollut riittävästi
        aikaa testata virisettien kestävyydet ym. seikat.
        Nordic Uhrin setit vaan tuppaavat olemaan melko
        suolaisen hintaisia. BSR/Speedparts -setit taas
        ovat mielestäni hinnoiteltu kohtuullisesti
        (paitsi 324 hv:n 9-5 Aero Extrem -viripaketti,
        joka on aika sikahintainen!).

        En tiedä, onko Nordicin viriseteissä
        väännönrajoitinta pienimmille vaihteille, jotta
        vaihteistoa ei kuormitettaisi liikaa. Ainakin
        BSR/Speedpartsin viriseteissä kyseinen toiminto
        on. Lisäksi ei kannata välttämättä kiihdyttää
        autolla tietyllä vaihteella, kun kierrokset ovat
        alle 3000 rpm, koska mitä ylempänä kierrokset
        ovat, sitä pienempi riski on vaihdelaatikon
        hajoamiseen. Jos vääntöä otetaan autosta irti
        matalilla kierroksilla, ei vaihdelaatikko tykkää
        tästä hyvää. Lisäksi kannattaisi muistaa
        lastuvirityksen jälkeen vaihtaa vaihdelaatikon
        öljyt tietyin väliajoin (meikäläisen autoon on
        vaihdettu kerran).

        Luulisin, että 9-5 Aeron manuaalilaatikko on
        kestävää laatua, koska autossa on tuo overboost -
        ominaisuus. Jos laatikko olisi herkkä hajoamaan,
        niin ei tuollaista overboost -toimintoa olisi
        uskallettu sisällyttää auton toimintoihin.

        Muuten, mitä olet 9-5 Aeron omistajana mieltä
        Speedpartsin 9-5 2002 lookalike -setistä?

        http://www.speedparts.se/prod/sp_kar_uppgrad.shtml

        Kromimaskin puute on aika iso miinus uudessa '02
        mallissa. Joten ei ainakaan mun autooni tule tota
        päivitys. Mun mielestä '01 takavalot on paremman
        näköiset tummennuksineen. En ole muutenkaan
        oikein ihastunut nykyautojen "kirkkaisiin"
        takavaloihin. Tänään haen "sokkopaneelin"(650 kr)
        vielä valojen väliin niin sit se on sata.
        Speedpartsin sivuilta löytyy aika makee
        takaspoleri em. autoon ja on edullinen, vaikka jo
        onkin nykyään alkuperänen, niin tekis mieli
        hiukan massiivisempää.


      • Turbo Sensonic
        CDE 2,3t kirjoitti:

        Minulla oli edellisessä 9000 turbossa (vm -86)
        hiukan ongelmia manuaalin kanssa (auto oli
        silloin 4 v vanha). Nostin ahtopaineet 1,1
        bar:iin keinotekoisesti kuristamalla
        tunnistimelle menevää putkea. Enempää ei pystynyt
        sillä jokin muu tunnistin katkaisi sen jälkeen
        systytyksen. Alla oli 16" 225-renkaat.
        Tällä yhdistelmällä sain laatikon hajalleen 5
        kertaa. Oliko syynä järjettömän leveät renkaat
        vai lisääntynyt teho, en tiedä. Saattoi
        ajotyylilläkin olla vaikutusta.
        Seuraavan Saabin hankintakriteerinä olikin sitten
        automaattilaatikko. Ajelen siis nykyään -95 CDE
        2,3t:llä. Tehoja on vain kuitenkin vakiot 170.
        Uskaltaisikohan niitä hiukan lisätä? Mistä niitä
        lastuja saa ja mitä maksaa?

        Autoosi sopiva lastu löytyy seuraavalta
        nettisivulta:

        http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_9000_2
        3ltt_94-.shtml

        Kyseinen 'steg 1' -virityspaketti (lastunvaihdos
        Trionic -moottorinohjausboksiin, sportti-
        ilmafiltteri sekä uusi magneettiventtiili)
        antavat lisää 65 hv ja 141 Nm (voi olla, että tuo
        väännön kasvu on hieman pienempi
        automaattilaatikossa, jotta taattaisiin sen
        kestävyys). Kyseinen setti maksaa 6600 SEK
        postituskulut Ruotsista Suomeen.

        Tilausta tehdessä kannattaa ehdottomasti mainita,
        että on kyse automaattilaatikosta, jotta chipin
        mappaus hoidettaisiin niin, että ahtopaineet
        laskevat vaihtamisen ajaksi, jotta säästettäisiin
        laatikkoa.


      • CDE 2,3t
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Autoosi sopiva lastu löytyy seuraavalta
        nettisivulta:

        http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_9000_2
        3ltt_94-.shtml

        Kyseinen 'steg 1' -virityspaketti (lastunvaihdos
        Trionic -moottorinohjausboksiin, sportti-
        ilmafiltteri sekä uusi magneettiventtiili)
        antavat lisää 65 hv ja 141 Nm (voi olla, että tuo
        väännön kasvu on hieman pienempi
        automaattilaatikossa, jotta taattaisiin sen
        kestävyys). Kyseinen setti maksaa 6600 SEK
        postituskulut Ruotsista Suomeen.

        Tilausta tehdessä kannattaa ehdottomasti mainita,
        että on kyse automaattilaatikosta, jotta chipin
        mappaus hoidettaisiin niin, että ahtopaineet
        laskevat vaihtamisen ajaksi, jotta säästettäisiin
        laatikkoa.

        Kiitos tiedosta Turbo Sensonicille!
        Onko kellään tietoa boksin ruuvaauksella saadusta
        lisätehosta? Ainakin Ruotsalaisilta nettisivuilta
        löytyy runsaasti tietoa ko. aihesta. Vaikkakin
        oma ruotsintaitoni ei riitä siihen että niiden
        perusteella uskaltaisin ruuvausta lähteä
        kokeilemaan.
        Chipsiin siis uppoaa n. 4000 mk. Kyllä kai sen
        kärsii että saa "kestävää" potkua?


      • CDE 2,3t
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Autoosi sopiva lastu löytyy seuraavalta
        nettisivulta:

        http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_9000_2
        3ltt_94-.shtml

        Kyseinen 'steg 1' -virityspaketti (lastunvaihdos
        Trionic -moottorinohjausboksiin, sportti-
        ilmafiltteri sekä uusi magneettiventtiili)
        antavat lisää 65 hv ja 141 Nm (voi olla, että tuo
        väännön kasvu on hieman pienempi
        automaattilaatikossa, jotta taattaisiin sen
        kestävyys). Kyseinen setti maksaa 6600 SEK
        postituskulut Ruotsista Suomeen.

        Tilausta tehdessä kannattaa ehdottomasti mainita,
        että on kyse automaattilaatikosta, jotta chipin
        mappaus hoidettaisiin niin, että ahtopaineet
        laskevat vaihtamisen ajaksi, jotta säästettäisiin
        laatikkoa.

        Voiko sen Sppedpartsin paketin asennuksen jälkeen
        ajaa 95 okt polttoaineella, vai pitääkö
        oktaanilukua nostaa?


      • saba
        CDE 2,3t kirjoitti:

        Kiitos tiedosta Turbo Sensonicille!
        Onko kellään tietoa boksin ruuvaauksella saadusta
        lisätehosta? Ainakin Ruotsalaisilta nettisivuilta
        löytyy runsaasti tietoa ko. aihesta. Vaikkakin
        oma ruotsintaitoni ei riitä siihen että niiden
        perusteella uskaltaisin ruuvausta lähteä
        kokeilemaan.
        Chipsiin siis uppoaa n. 4000 mk. Kyllä kai sen
        kärsii että saa "kestävää" potkua?

        Minulla on samanlainen auto kuin sinulla eli 9000
        CDE 2,3 matalapaineturbo -95 ,mutta auto on
        manuaalilla. Vaihdoin boxin muutama viikko
        sitten. Kun selvitin viritysasiaa sain eräältä
        saabistilta dyno-käyrät hänen autoon tehdystä
        virityksestä. Mittaukset oli tehty vakiona
        (170hv) ja viritettynä (n.230hv) vääntöä muuten
        n.400Nm.
        Tehoja olisi luultavasti ollut BSR/Speedpartsin
        ilmoittama määrä(235hv) mutta hänellä ei ollut
        vapaavirtaussuodinta mittausta tehtäessä.
        Toisaalta jokainen auto on yksilö joten kahta
        samoilla rojuilla varustettua autoa mitatessa
        voidaan saada eri tuloksia.

        Itse hommasin magneettiventtiilin purkuosana
        (liitin magneettiventtiilille löytyy
        johtosarjasta konehuoneesta) ja ostin letkut
        hydrauliikkaliikkeestä. Lisäksi tilasin saabilta
        magn.venan konsolin jolla se tulee syylärin
        koteloon kiinni 40 mk hintaan. Boxin saatuani
        laitoin rojut autoon ja lähdin koittamaan. Pienen
        totuttelu hetken jälkeen (trionic tutkii ja
        sopeutuu autoon) auto rupesi toimimaan kuten olin
        odottanutkin. (tahtoo olla suorat lyhyitä ja
        ohitukset sujuu hetkessä;)
        Mitään tarkempia mittauksia en ole tehnyt,
        seurannut vain bensan kulutusta. Luultavasti
        sekin alkuinnostuksen jälkeen tasaantuu ja mahd
        pienenee kuten edellisellä autollani 900T16 -90
        kävi.


      • Turbo Sensonic
        CDE 2,3t kirjoitti:

        Voiko sen Sppedpartsin paketin asennuksen jälkeen
        ajaa 95 okt polttoaineella, vai pitääkö
        oktaanilukua nostaa?

        BSR/Speedpartsin virityssetti on suunniteltu
        käytettäväksi 98 -oktaanisen bensiinin kanssa.

        Virityksen jälkeen voi ajaa myös 95 -oktaanisella
        bensiinillä, mutta tehot laskevat luvatusta
        lukemasta 5-15% riippuen autosta. Lisäksi kovalla
        kuormituksella moottori voi tehdä "backfiring" -
        efektin, jolloin teho laskee vielä hieman enemmän.

        Luulisin kuitenkin, että tuon bensiinilaadun
        vaihtaminen 95->98 oktaaniseen ei muodostu
        kynnyskysymykseksi, jos haluaa virittää autoaan.
        Bensiinin litrahinta on jo muutenkin niin
        suolainen, että kirpaisee se kukkaroa, ajoi
        sitten 95:lla tai 98:lla. Onhan Saabin
        virittämättömien HOT -koneiden (High Output
        Turbo; 9-3 Aero ja 9-5 Aero), sekä esim. Volvo
        S/V40 T4:n polttoainesuositus 98 oktaania.


      • ns
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Torque steeringiä ei pahemmin esiinny
        Speedpartsin 'steg 1' -seteissä, koska chipin
        mappaus on hoidettu niin, että mahdollinen
        sutiminen ja vetely on pyritty eliminoimaan lähes
        kokonaan. Tietysti sateisella ilmalla ja todella
        lujalla kaasun käytöllä auto voi hieman sutaista,
        mutta minun mielestäni ohjelmointi on onnistunut
        hyvin, koska auto kulkee helvetin hyvin, mutta ei
        pahemmin sudi.

        Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
        muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla pystytään
        entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?

        Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
        edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
        ovat olleet täysin positiivisia.

        Kysyit, että kuka asentaa noita Speedpartsin
        virisatseja Suomessa. No ei oikeastaan kukaan
        (koska Speedpartsilla ei ole edustusta Suomessa),
        mutta setin asennus itse on erittäin helppoa.
        Otat alkuperäisen Trionic -ohjausboksin irti
        (ohjeet: http://www.bsrab.se/se/_box_saab_9-
        3.html) ja laitat uuden ohjausboksin kiinni.

        Ilmafiltterin vaihto on erittäin helppo homma.
        Vanha ilmafiltteri pois ja uusi sportti-
        ilmafiltteri käsitellään setin mukana tulevalla
        ilmafiltteriöljyllä ja laitetaan paikalleen.

        Tämän jälkeen kannattaa kokeilla, lähteekö auto
        käyntiin ja toimivatko ajonesto ja varashälytin
        moitteettomasti. Jos toimivat, niin eikun ajoa,
        jos eivät toimi, niin auto täytyy viedä
        valtuutettuun Saab -huoltoon, jotta ajonestoa ja
        varashälytintä voidaan ohjelmoida Tech 2 -
        laitteella. Voit myös asennuttaa virityspaketin
        Saab -huoltamolla, mutta he kynivät siitä hyvästä
        yleensä vähnitään tunnin työtaksan, joka on
        jossain 300-350 markan pinnassa. Joten
        halvemmaksi tulee asentaa setti itse, ja
        turvautua sitten Saab -huoltamoon, jos ajonesto
        ja varashälytin eivät toimi moitteetta.

        Jos setin asentaa itse, niin on erittäin
        epätodennäköistä, että pystyisit vioittamaan
        autoasi, vaikka et olisikaan
        mikään "autonnäprääjä", koska virisetin asennus
        on todella helppoa ja siinä todennnäköisemmin ei
        pysty aiheuttamaan mitään vahinkoa.

        Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
        ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
        seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
        vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
        manuaali/automaattivaihteisto.

        Takuusta: jos autoon laittaa takuuaikana ei -
        alkuperäisiä Saab -osia, niin takuu raukeaa. Voit
        kuitenkin "kiertää" takuuta siten, että kun
        tilaat tuon virityssetin, niin ilmoita, että
        haluat pitää alkuperäisen Trionic -boksin
        itselläsi (lisähinta 2500 SEK). Tuo alkuperäinen
        ohjausboksi toimii "takuunasi", sillä jos niin
        epätodennäköinen tapaus kuitenkin sattuisi, että
        autosi rikkoontuisi virityssetin takia, niin
        tämän jälkeen kannattaisi vaihtaa
        viritysohjausboksin tilalle vanha ohjausboksi ja
        vanha ilmafiltteri, ja mennä peräämään
        takuuoikeuksiaan. Kun autoon on vaihdettu
        takaisin alkuperäinen ohjausboksi ja tavallinen
        ilmafiltteri, ei autoon jää mitään jälkeä siitä,
        että sitä olisi joskus viritetty. Kyseinen em.
        temppu ei siis ole laillinen, mutta toimiva.

        Madallussatseista: jos etsit itsellesi
        kohtuuhintaista madallussatsia autoosi, niin
        katsopa seuraava Speedpartsin sivu:
        http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sankningssatse
        r.shtml

        Kannattaa kysellä, sopiiko sivulla oleva 9-3:n
        madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
        Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
        kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.

        >Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
        >ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
        >seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
        >vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
        >manuaali/automaattivaihteisto.

        btw. mitäs tän jutun takana on? itse en moisien
        härveleiden olemassaolosta huolimatta näitä
        tilausta tehdessäni ilmoittanut...


      • Turbo Sensonic
        ns kirjoitti:

        >Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
        >ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
        >seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
        >vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
        >manuaali/automaattivaihteisto.

        btw. mitäs tän jutun takana on? itse en moisien
        härveleiden olemassaolosta huolimatta näitä
        tilausta tehdessäni ilmoittanut...

        Tilauskaavakkeessa kysytään, onko autossasi
        vakionopeudensäätäjä (farthållare),
        käynnistyksenesto (VSS Startspärr), luistonesto
        (TCS), sekä laatikon tyyppi (automaatti/manuaali).

        Jotta saisi omaan autoonsa mahdollisimman sopivan
        boksin, kannattaa nuo tiedot täyttää oikein.
        Esim. jos ilmoitat, että autossasi on
        käynnistyksenesto, vaikka sitä ei todellisuudessa
        olekaan, niin boksilla, jonka Speedparts
        lähettää, ei saa autoa käyntiin sitten millään,
        ennen kuin tuo käynnistyksenesto on poistettu
        Trionicista.

        Seuraavalta sivulta löytyy Trionic 5:n
        tilauskaavake 1994-99 vuosimallin Saabeille:

        http://www.speedparts.se/arkiv/blankett/blank_best
        _t5.pdf


      • h
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Torque steeringiä ei pahemmin esiinny
        Speedpartsin 'steg 1' -seteissä, koska chipin
        mappaus on hoidettu niin, että mahdollinen
        sutiminen ja vetely on pyritty eliminoimaan lähes
        kokonaan. Tietysti sateisella ilmalla ja todella
        lujalla kaasun käytöllä auto voi hieman sutaista,
        mutta minun mielestäni ohjelmointi on onnistunut
        hyvin, koska auto kulkee helvetin hyvin, mutta ei
        pahemmin sudi.

        Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
        muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla pystytään
        entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?

        Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
        edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
        ovat olleet täysin positiivisia.

        Kysyit, että kuka asentaa noita Speedpartsin
        virisatseja Suomessa. No ei oikeastaan kukaan
        (koska Speedpartsilla ei ole edustusta Suomessa),
        mutta setin asennus itse on erittäin helppoa.
        Otat alkuperäisen Trionic -ohjausboksin irti
        (ohjeet: http://www.bsrab.se/se/_box_saab_9-
        3.html) ja laitat uuden ohjausboksin kiinni.

        Ilmafiltterin vaihto on erittäin helppo homma.
        Vanha ilmafiltteri pois ja uusi sportti-
        ilmafiltteri käsitellään setin mukana tulevalla
        ilmafiltteriöljyllä ja laitetaan paikalleen.

        Tämän jälkeen kannattaa kokeilla, lähteekö auto
        käyntiin ja toimivatko ajonesto ja varashälytin
        moitteettomasti. Jos toimivat, niin eikun ajoa,
        jos eivät toimi, niin auto täytyy viedä
        valtuutettuun Saab -huoltoon, jotta ajonestoa ja
        varashälytintä voidaan ohjelmoida Tech 2 -
        laitteella. Voit myös asennuttaa virityspaketin
        Saab -huoltamolla, mutta he kynivät siitä hyvästä
        yleensä vähnitään tunnin työtaksan, joka on
        jossain 300-350 markan pinnassa. Joten
        halvemmaksi tulee asentaa setti itse, ja
        turvautua sitten Saab -huoltamoon, jos ajonesto
        ja varashälytin eivät toimi moitteetta.

        Jos setin asentaa itse, niin on erittäin
        epätodennäköistä, että pystyisit vioittamaan
        autoasi, vaikka et olisikaan
        mikään "autonnäprääjä", koska virisetin asennus
        on todella helppoa ja siinä todennnäköisemmin ei
        pysty aiheuttamaan mitään vahinkoa.

        Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
        ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
        seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
        vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
        manuaali/automaattivaihteisto.

        Takuusta: jos autoon laittaa takuuaikana ei -
        alkuperäisiä Saab -osia, niin takuu raukeaa. Voit
        kuitenkin "kiertää" takuuta siten, että kun
        tilaat tuon virityssetin, niin ilmoita, että
        haluat pitää alkuperäisen Trionic -boksin
        itselläsi (lisähinta 2500 SEK). Tuo alkuperäinen
        ohjausboksi toimii "takuunasi", sillä jos niin
        epätodennäköinen tapaus kuitenkin sattuisi, että
        autosi rikkoontuisi virityssetin takia, niin
        tämän jälkeen kannattaisi vaihtaa
        viritysohjausboksin tilalle vanha ohjausboksi ja
        vanha ilmafiltteri, ja mennä peräämään
        takuuoikeuksiaan. Kun autoon on vaihdettu
        takaisin alkuperäinen ohjausboksi ja tavallinen
        ilmafiltteri, ei autoon jää mitään jälkeä siitä,
        että sitä olisi joskus viritetty. Kyseinen em.
        temppu ei siis ole laillinen, mutta toimiva.

        Madallussatseista: jos etsit itsellesi
        kohtuuhintaista madallussatsia autoosi, niin
        katsopa seuraava Speedpartsin sivu:
        http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sankningssatse
        r.shtml

        Kannattaa kysellä, sopiiko sivulla oleva 9-3:n
        madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
        Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
        kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.

        >Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
        >muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla
        >pystytään
        >entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?

        On siinä TCS. Mutta ei sutimisessa sinänsä ole
        mitään pahaa eikä "torque steering" :llä sitä
        käsittääkseni tarkoitetakkaan. Kun vetävät pyörät
        ohjaavat, esiintyy kiihdytyksen aikana sellaista
        tempoilua. ratti vääntelee. takavetoisella ohjaus
        on rauhallinen (vaikka perä tuskin...)

        Täydessä kiihdytyksessa nokka nousee hieman ja
        auto on levoton. Auto siis tempoilee ihan
        suorallakin, vaikka tie olisi tasainen. Jos ei
        aivan täysillä lähde, niin sellaista lievää
        vääntöä ratissa suuntaan tai toiseen...torque:ta
        siis.

        Kaksin käsin pitää ratista pitää kiinni, joten
        esim. vaihtaminen 2 -> 3 täydessa kiihdytyksessä
        vaatii tarkkuutta. Mutkasta puhumattakaan.

        > Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
        > edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
        > ovat olleet täysin positiivisia.

        ok. Tuo Aero on bsr:n mittausten mukaan vakiona
        215 hp (uskon kyllä. On se kokemusteni mukaan
        melkein yhtä liukas lähtijä, kuin 80 -luvun 911).
        Ohjaus on siis levoton jo nyt, joten mitä
        tapahtuu 250 hp...? Madallus saattaa auttaa tai
        sitten "Viggen Rescue Kit", josta olen myös
        kuullut puhuttavan.


        >madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
        >Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
        >kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.

        On siinä kovempi alusta ja raideleveys on sekä
        edessä että takana muutamia millejä normaalia 9-
        3:sta suurempi. n. 25 mm voi madaltaa.

        Kiitos vastauksesta.


      • h
        h kirjoitti:

        >Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
        >muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla
        >pystytään
        >entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?

        On siinä TCS. Mutta ei sutimisessa sinänsä ole
        mitään pahaa eikä "torque steering" :llä sitä
        käsittääkseni tarkoitetakkaan. Kun vetävät pyörät
        ohjaavat, esiintyy kiihdytyksen aikana sellaista
        tempoilua. ratti vääntelee. takavetoisella ohjaus
        on rauhallinen (vaikka perä tuskin...)

        Täydessä kiihdytyksessa nokka nousee hieman ja
        auto on levoton. Auto siis tempoilee ihan
        suorallakin, vaikka tie olisi tasainen. Jos ei
        aivan täysillä lähde, niin sellaista lievää
        vääntöä ratissa suuntaan tai toiseen...torque:ta
        siis.

        Kaksin käsin pitää ratista pitää kiinni, joten
        esim. vaihtaminen 2 -> 3 täydessa kiihdytyksessä
        vaatii tarkkuutta. Mutkasta puhumattakaan.

        > Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
        > edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
        > ovat olleet täysin positiivisia.

        ok. Tuo Aero on bsr:n mittausten mukaan vakiona
        215 hp (uskon kyllä. On se kokemusteni mukaan
        melkein yhtä liukas lähtijä, kuin 80 -luvun 911).
        Ohjaus on siis levoton jo nyt, joten mitä
        tapahtuu 250 hp...? Madallus saattaa auttaa tai
        sitten "Viggen Rescue Kit", josta olen myös
        kuullut puhuttavan.


        >madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
        >Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
        >kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.

        On siinä kovempi alusta ja raideleveys on sekä
        edessä että takana muutamia millejä normaalia 9-
        3:sta suurempi. n. 25 mm voi madaltaa.

        Kiitos vastauksesta.

        itse itseäni korjaten...

        Havaitsemani ilmiö vähen huomattavasti
        tarkastettuani ja korjattuani rengaspaineet. ;-)

        Olivat tuonne n. 1,9 bariin tippuneet, kun min.
        suositus on 2,3 ja yli 160 km/h nopeuksissa 2,9
        bar. Renkaana se normaali 215/45 17".

        Nostin tuonne 2,5 bar ja auto rauhoittui
        selvästi. 1:llä on edelleen oltava tarkkana,
        mutta muuten auto on varsin vakaa - vaikka
        olisikin täysi kiihdytys kyseessä.

        Ei nyt varmaan jaksa talveksi viritellä, mutta
        kun keväällä takuu umpeutuu, niin BSR:n steg 1
        madallus lienee pakollinen. Siitä sitten
        eteenpäin - nälkä kasvanee syödessä.


      • Saab 9000 CSE 2,3t
        9-5 Aero kirjoitti:

        Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
        Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
        että se on automaatti. Automaatti mielestäni
        muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
        lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
        230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
        Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
        sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
        tiedä... "laatikko parka" ???

        Mr. 9-5 Aero,

        Kirjoitit:

        "Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin
        siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele."

        Voisitko kirjoittaa tarkemmin ongelmistasi ja
        erityisesti spesifioituna mikä auto ja vuosimalli
        Sinulla oli?

        Millainen ajotyylisi oli? Verätitkö pienillä
        vaihteilla?


        Itseäni kiinnostaa erityisisti mitkä riskit ovat
        vaidelaatikon kannalta autossani - Saab 9000 CSE
        2,3t vm 1995. Onkohan sama laatikko ja pitkääkö
        oikeasti ruveta varomaan???


        Kirjoitin sen alkuperäisen viestin juuri siksi,
        että saisimme facta-kokemuksia jakoon ja
        oppisimme porukalla. Kiitos kaikillle. Tännehän
        on tullu hyviä huomioita ja kokemuksia.


      • Turbo Sensonic
        h kirjoitti:

        itse itseäni korjaten...

        Havaitsemani ilmiö vähen huomattavasti
        tarkastettuani ja korjattuani rengaspaineet. ;-)

        Olivat tuonne n. 1,9 bariin tippuneet, kun min.
        suositus on 2,3 ja yli 160 km/h nopeuksissa 2,9
        bar. Renkaana se normaali 215/45 17".

        Nostin tuonne 2,5 bar ja auto rauhoittui
        selvästi. 1:llä on edelleen oltava tarkkana,
        mutta muuten auto on varsin vakaa - vaikka
        olisikin täysi kiihdytys kyseessä.

        Ei nyt varmaan jaksa talveksi viritellä, mutta
        kun keväällä takuu umpeutuu, niin BSR:n steg 1
        madallus lienee pakollinen. Siitä sitten
        eteenpäin - nälkä kasvanee syödessä.

        Sain Saabin huoltoliikkeestä eräältä mekaanikolta
        vinkin, että Saabissa kannattaa käyttää
        eturenkaissa hieman suurempaa ilmanpainetta kuin
        takarenkaissa. Tämän pitäisi hieman parantaa ajo-
        tuntumaa ja -ominaisuuksia, koska auton
        painojakauma on "nokkavoittoinen". Tuo 2,5 baria
        oli juuri se ilmanpaine, jota kyseinen mekaanikko
        minulle suositteli käytettäväksi eturenkaissa.
        Takarenkaissa sopiva ilmanpaine olisi kuulemma
        2,3 baria (tai liki tuo em. arvoa).

        Tuota torque steeringiä voi hieman hillitä
        asentamalla madallussatsin autoonsa. Varsinkin
        etupään madaltaminen rauhoittaa autoa
        kiihdytyksissä. Itselläni on edelleen autossa
        vakioalusta. En ole katsonut aiheelliseksi
        hommata madallussatsia, koska auton virityssarjan
        mappaus on onnistunut sangen hyvin, eikä auto
        pahemmin vetele, eikä sudi. Jos ostaisin autoon
        madallussatsin, niin sitten joutuisi myös
        ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon panostetun
        rahan "oravanpyörä" olisi valmis alkamaan (jota
        yritän kaikin voimin pidätellä; ei mikään helppo
        juttu!).


      • 9-5 Aero
        Saab 9000 CSE 2,3t kirjoitti:

        Mr. 9-5 Aero,

        Kirjoitit:

        "Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin
        siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele."

        Voisitko kirjoittaa tarkemmin ongelmistasi ja
        erityisesti spesifioituna mikä auto ja vuosimalli
        Sinulla oli?

        Millainen ajotyylisi oli? Verätitkö pienillä
        vaihteilla?


        Itseäni kiinnostaa erityisisti mitkä riskit ovat
        vaidelaatikon kannalta autossani - Saab 9000 CSE
        2,3t vm 1995. Onkohan sama laatikko ja pitkääkö
        oikeasti ruveta varomaan???


        Kirjoitin sen alkuperäisen viestin juuri siksi,
        että saisimme facta-kokemuksia jakoon ja
        oppisimme porukalla. Kiitos kaikillle. Tännehän
        on tullu hyviä huomioita ja kokemuksia.

        2.3 turbossa on ainakin perää vahvistettu,
        Aerossa on vieläkin vahvempi.
        Ilmeiseti itse vaihteisto kestää hyvin, mutta
        perä antautuu voimasta.


      • h
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Sain Saabin huoltoliikkeestä eräältä mekaanikolta
        vinkin, että Saabissa kannattaa käyttää
        eturenkaissa hieman suurempaa ilmanpainetta kuin
        takarenkaissa. Tämän pitäisi hieman parantaa ajo-
        tuntumaa ja -ominaisuuksia, koska auton
        painojakauma on "nokkavoittoinen". Tuo 2,5 baria
        oli juuri se ilmanpaine, jota kyseinen mekaanikko
        minulle suositteli käytettäväksi eturenkaissa.
        Takarenkaissa sopiva ilmanpaine olisi kuulemma
        2,3 baria (tai liki tuo em. arvoa).

        Tuota torque steeringiä voi hieman hillitä
        asentamalla madallussatsin autoonsa. Varsinkin
        etupään madaltaminen rauhoittaa autoa
        kiihdytyksissä. Itselläni on edelleen autossa
        vakioalusta. En ole katsonut aiheelliseksi
        hommata madallussatsia, koska auton virityssarjan
        mappaus on onnistunut sangen hyvin, eikä auto
        pahemmin vetele, eikä sudi. Jos ostaisin autoon
        madallussatsin, niin sitten joutuisi myös
        ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon panostetun
        rahan "oravanpyörä" olisi valmis alkamaan (jota
        yritän kaikin voimin pidätellä; ei mikään helppo
        juttu!).

        > ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon
        > panostetun rahan "oravanpyörä" olisi valmis
        > alkamaan (jota yritän kaikin voimin pidätellä;
        > ei mikään helppo juttu!).

        Ei todellakaan. BSR Steg 1 madallus lienee nyt
        kevään juttu. Bensan syötön parannus
        välijäähdyttimen päivitys seuraavaksi. Ja
        sitten...ei loppua näkyvissä.


      • 9-5 Aero
        h kirjoitti:

        > ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon
        > panostetun rahan "oravanpyörä" olisi valmis
        > alkamaan (jota yritän kaikin voimin pidätellä;
        > ei mikään helppo juttu!).

        Ei todellakaan. BSR Steg 1 madallus lienee nyt
        kevään juttu. Bensan syötön parannus
        välijäähdyttimen päivitys seuraavaksi. Ja
        sitten...ei loppua näkyvissä.

        Sulla ei varmaan tuu ongelmia, mutta kun laittaa
        laskusarjan esim 40mm saattaa autoon tulla outo
        tärinä kiihdyttäessä, varsinkin pienemmillä
        nopeuksilla. Sisemmät vetonivelet ovat kuluneet
        ja laskun ansiosta vetonivel "hakee" kupissa.
        Ongelma esiintyi sekä minun vanhassa 9k:ssa ja
        velipojan vanhassa 9k:ssa.Kummallakin oli ajettu
        n.200tkm kun lasku tehtiin. Vanhassa 900 oli
        mahdollista vaihtaa kupit ns.ristiin niin kulunut
        puoli tuli vähän niinku toiselle puolelle eli
        haitta oli vain pakittaessa.


      • Turbo Sensonic
        9-5 Aero kirjoitti:

        Sulla ei varmaan tuu ongelmia, mutta kun laittaa
        laskusarjan esim 40mm saattaa autoon tulla outo
        tärinä kiihdyttäessä, varsinkin pienemmillä
        nopeuksilla. Sisemmät vetonivelet ovat kuluneet
        ja laskun ansiosta vetonivel "hakee" kupissa.
        Ongelma esiintyi sekä minun vanhassa 9k:ssa ja
        velipojan vanhassa 9k:ssa.Kummallakin oli ajettu
        n.200tkm kun lasku tehtiin. Vanhassa 900 oli
        mahdollista vaihtaa kupit ns.ristiin niin kulunut
        puoli tuli vähän niinku toiselle puolelle eli
        haitta oli vain pakittaessa.

        Sisempien vetareiden maljat ovat voineet kulua
        sen verran, että vetariin on tullut hieman
        klappia ja auto viestittää sen ravistamalla
        (ohjauspyörää) hieman kiihdytyksissä ja
        jarrutuksissa silloin, kun vaihde on päällä.

        Itse eliminoin em. ongelman jo ennalta, kun
        vaihdoin vetareiden maljat hieman virityssatsin
        ostamisen jälkeen. Enpä tiedä, olisiko se ollut
        tarpeen (tuskinpa vaan), mutta tietää ainakin,
        että jos alkaa ravistamaan, niin vika on
        renkaissa tai aurauskulmissa. Ainakin auton
        seuraava omistaja saa auton, jossa on melko
        tuoreet vetarin maljat, jos ei muuta (eipähän
        tarvitse heti vaihtaa)!


      • CDE 2,3t
        Saab 9000 CSE 2,3t kirjoitti:

        Mr. 9-5 Aero,

        Kirjoitit:

        "Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin
        siihen
        2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
        ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
        syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
        laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele."

        Voisitko kirjoittaa tarkemmin ongelmistasi ja
        erityisesti spesifioituna mikä auto ja vuosimalli
        Sinulla oli?

        Millainen ajotyylisi oli? Verätitkö pienillä
        vaihteilla?


        Itseäni kiinnostaa erityisisti mitkä riskit ovat
        vaidelaatikon kannalta autossani - Saab 9000 CSE
        2,3t vm 1995. Onkohan sama laatikko ja pitkääkö
        oikeasti ruveta varomaan???


        Kirjoitin sen alkuperäisen viestin juuri siksi,
        että saisimme facta-kokemuksia jakoon ja
        oppisimme porukalla. Kiitos kaikillle. Tännehän
        on tullu hyviä huomioita ja kokemuksia.

        Vuosimallin -86 9000 turbossa tein remppaa
        laatikkoon 5 kertaa. Ja runo kuuluu näin:

        Auto oli mulle aika uusi (vuonna -89)ja olin
        lähdössä pitemälle reissulle. Tiedustelin Oulussa
        Aineelta että uskaaltaakohan lähteä kun hiukan
        tippasee öljyä koneen alta. No tutkivat että
        kampiakselin stefa vuotaa. Voin kuulemma huoletta
        ajella kun vain katson että öljyä on KONEESSA
        riittävästi. Aika sitten Erwolle, jolle juuri
        silloin oli siirtynyt saab-huolto.

        Reissun jälkeen auto remonttiin, ja kuinka
        ollakaan. Tuli viesti että kysymyksessä olikin
        laatikon öljyvuoto. Kytkinkopan puolelta seinämä
        halki, laatikko kuivana ja rutkasti uusia hiluja
        sisään. Kaiken huipuksi laatikko vielä alkoi
        rempan jälkeen ulisemaan ja lisäksi jyrinä oli
        kova, kun "ammattimiehillä" ei ollut sattunut
        laatikon päässä olevan kannakken pultti helan
        keskelle vaan laitettu ohi, jolloin laatikon pää
        makasi apurungon päällä. Kun valitin tästä,
        sanoivat että jurisee vaan koska kumityyny on
        niin kulunut. Uuden olisi saanut 1400 mk:lla.

        Niinpä hain hajottamolta kolariauton laatikon ja
        heitin paikalleen. Siitä meni pää-akseli poikki
        170 km/h:n vauhdissa tasaisella vedolla.
        Aukaisin laatikon ja laitoin uuden akselin.

        Seuraava kerta oli kun kiihdytyskisassa heitin
        kakkosta pesään ja kuului paha ääni. Perä räjähti
        ja rattaat pihalle. Taas purkaamolle laatikon
        hakuun.
        Tämä laatikko kesti vuoden verran kunnes alkoi
        ääntämään. Vaihdoin siihen laakerit ja
        kohtapuolin lähti autokin.

        Osa remonteista varmaan johtui siitä että
        laatikot oli otettu kolariautoista. Ainakin pää-
        akselin katkeaminen viittaa kolarissa tulleeseen
        vaurioon. Myös paineiden nostolla ja liian
        levellällä rengastuksella yhdistettynä repivään
        ajotyyliin oli oma osuutensa.


      • Saab 9000 2,3t
        9-5 Aero kirjoitti:

        2.3 turbossa on ainakin perää vahvistettu,
        Aerossa on vieläkin vahvempi.
        Ilmeiseti itse vaihteisto kestää hyvin, mutta
        perä antautuu voimasta.

        Sorry, mutta en ole auto-asiantuntija.

        Mitä tarkoitat perällä?

        Onko iso homma korjata?
        Onko osat kalliit?

        Onko todella vuoden 1995 Saab 9000 2,3t:ssä
        heikompi "perä" kuin vastavassa Aerossa?


      • Saab 9000 CSE 2,3t
        CDE 2,3t kirjoitti:

        Vuosimallin -86 9000 turbossa tein remppaa
        laatikkoon 5 kertaa. Ja runo kuuluu näin:

        Auto oli mulle aika uusi (vuonna -89)ja olin
        lähdössä pitemälle reissulle. Tiedustelin Oulussa
        Aineelta että uskaaltaakohan lähteä kun hiukan
        tippasee öljyä koneen alta. No tutkivat että
        kampiakselin stefa vuotaa. Voin kuulemma huoletta
        ajella kun vain katson että öljyä on KONEESSA
        riittävästi. Aika sitten Erwolle, jolle juuri
        silloin oli siirtynyt saab-huolto.

        Reissun jälkeen auto remonttiin, ja kuinka
        ollakaan. Tuli viesti että kysymyksessä olikin
        laatikon öljyvuoto. Kytkinkopan puolelta seinämä
        halki, laatikko kuivana ja rutkasti uusia hiluja
        sisään. Kaiken huipuksi laatikko vielä alkoi
        rempan jälkeen ulisemaan ja lisäksi jyrinä oli
        kova, kun "ammattimiehillä" ei ollut sattunut
        laatikon päässä olevan kannakken pultti helan
        keskelle vaan laitettu ohi, jolloin laatikon pää
        makasi apurungon päällä. Kun valitin tästä,
        sanoivat että jurisee vaan koska kumityyny on
        niin kulunut. Uuden olisi saanut 1400 mk:lla.

        Niinpä hain hajottamolta kolariauton laatikon ja
        heitin paikalleen. Siitä meni pää-akseli poikki
        170 km/h:n vauhdissa tasaisella vedolla.
        Aukaisin laatikon ja laitoin uuden akselin.

        Seuraava kerta oli kun kiihdytyskisassa heitin
        kakkosta pesään ja kuului paha ääni. Perä räjähti
        ja rattaat pihalle. Taas purkaamolle laatikon
        hakuun.
        Tämä laatikko kesti vuoden verran kunnes alkoi
        ääntämään. Vaihdoin siihen laakerit ja
        kohtapuolin lähti autokin.

        Osa remonteista varmaan johtui siitä että
        laatikot oli otettu kolariautoista. Ainakin pää-
        akselin katkeaminen viittaa kolarissa tulleeseen
        vaurioon. Myös paineiden nostolla ja liian
        levellällä rengastuksella yhdistettynä repivään
        ajotyyliin oli oma osuutensa.

        Kiitos vastauksestasi!!!

        Omistan Saab 9000 CSE 2,3t:n vuodelta 1995, jota
        viritetty.

        Minun ei taida kannattaa olla huolissani
        vaihdelaatikosta tämän perusteella? ....


      • 9-5 Aero
        Saab 9000 2,3t kirjoitti:

        Sorry, mutta en ole auto-asiantuntija.

        Mitä tarkoitat perällä?

        Onko iso homma korjata?
        Onko osat kalliit?

        Onko todella vuoden 1995 Saab 9000 2,3t:ssä
        heikompi "perä" kuin vastavassa Aerossa?

        vuosimallissa -91 oli ainakin aeron ja 2.3 Turbo
        CDE:n laatikon perissä eroa elikkäs
        tasauspyörästöissä. Tasauspyörästön kovimmalla
        joutuvat osat ovat ns. "pikkurattaat", jotka ovat
        tasauspyörästön sisällä. Saabin laatikko rempat
        ovat aina aika kallita ja seppiä on vaikea löytää.
        Täysin uusi laatikko maksaa n.15 tmk ja korjatut
        n.5tmk.


      • Saab 9000 CSE 2,3t (->TT)
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        BSR/Speedpartsin virityssetti on suunniteltu
        käytettäväksi 98 -oktaanisen bensiinin kanssa.

        Virityksen jälkeen voi ajaa myös 95 -oktaanisella
        bensiinillä, mutta tehot laskevat luvatusta
        lukemasta 5-15% riippuen autosta. Lisäksi kovalla
        kuormituksella moottori voi tehdä "backfiring" -
        efektin, jolloin teho laskee vielä hieman enemmän.

        Luulisin kuitenkin, että tuon bensiinilaadun
        vaihtaminen 95->98 oktaaniseen ei muodostu
        kynnyskysymykseksi, jos haluaa virittää autoaan.
        Bensiinin litrahinta on jo muutenkin niin
        suolainen, että kirpaisee se kukkaroa, ajoi
        sitten 95:lla tai 98:lla. Onhan Saabin
        virittämättömien HOT -koneiden (High Output
        Turbo; 9-3 Aero ja 9-5 Aero), sekä esim. Volvo
        S/V40 T4:n polttoainesuositus 98 oktaania.

        Minulle eräs Saabisti, joka oli virittänyt Saab
        9000:n 300 hp:aan väitti, että kun käyttää 98E,
        niin kulutus on noin 2 dl vähemmän. Bensan hinnan
        ero näyttää oleva vain 10p, niin tämä 98E tulee
        itse asiassa halvemmaksi.

        Muuten väitän edelleen, että virityksen jälkeen
        kaupunki kulutus nousee jonkin verran, mutta
        moottoritieajo kohtuullisilla nopeuksilla voi
        jopa laskea.

        No joka tapauksessa, kyllä tästä ilosta vähän
        maksaakin.


      • Turbo Sensonic
        Saab 9000 CSE 2,3t (->TT) kirjoitti:

        Minulle eräs Saabisti, joka oli virittänyt Saab
        9000:n 300 hp:aan väitti, että kun käyttää 98E,
        niin kulutus on noin 2 dl vähemmän. Bensan hinnan
        ero näyttää oleva vain 10p, niin tämä 98E tulee
        itse asiassa halvemmaksi.

        Muuten väitän edelleen, että virityksen jälkeen
        kaupunki kulutus nousee jonkin verran, mutta
        moottoritieajo kohtuullisilla nopeuksilla voi
        jopa laskea.

        No joka tapauksessa, kyllä tästä ilosta vähän
        maksaakin.

        Ikäväkseni olen kuitenkin todennut, että ainakin
        pääkaupunkiseudulla 95:n ja 98:n hintaero
        on "venytetty" 15 penniin "vanhan" 10 pennin
        sijasta. Ei hyvä!


    • ...rronks!

      On selvää, että tunaus lyhentää auton ikää ja
      vaikuttaa vaihtoarvoon alentavasti. Jos joskus
      olen ostamassa t-Saabia, myyjän tulee osoittaa,
      että ko. autoa ei ole koskaan tunattu ja siitä
      pitää olla maininta kauppakirjassa. Miten myyjä
      sen osoittaa, on hänen pulmansa.

      • Turbo Sensonic

        Taitaa olla aika vaikea homma osoittaa tuo auton
        aikaisempi virittely, varsinkin jos autossa on
        aikaisemmin käytetty ns 'steg 1' -settiä, joka
        koostuu lastuvirityksestä ja sportti-
        ilmafiltteristä.

        Nimittäin jos autoon laitetaan takaisin normaali
        ohjausboksi ja ilmafiltteri, ja annetaan autolle
        ja boksille totutteluaikaa toisiinsa (20-300 km
        autosta riippuen), niin virityksestä ei jää
        mitään jälkiä. Vaikka autoon laittaisi kiinni
        Tech 2:n (GM:n "autotietokone", jolla voidaan mm.
        ohjelmoida Trionicin toimintoa, sekä etsiä
        paikallista vikakoodien aiheuttajia), niin se ei
        tunnista, että autossa olisi ollut kiinni mitään
        virityskamoja. Jos autoon taas on laitettu esim.
        rosteriputki 'steg 1' -virityksen lisäksi
        (yhdessä siis ns. 'steg 2' -viritysaste), niin
        sitten voi jo ei-viritetyn auton haluavan
        ostajaehdokkaan epäilys herätä, vaikka autoon
        olisikin vaihdettu normaali ohjausboksi, mutta
        rosteriputki olisi vielä paikallaan.

        Luulisin, että Saabia (tai jotain muuta
        turboautomerkkiä) kauppaavat myyjät eivät
        ainakaan Suomessa ole vielä niin valveutuneita,
        että tietäisivät lastuvirityksistä juurikaan
        mitään. Poikkeuksena on yksi Länsiauton
        vaihtoautomyyjä, joka myy Länsiauton laskuun
        Nordic Uhr -viritysfirman virityspaketteja.

        Tämä tarkoittaa sitä, että koska myyjä ei
        välttämättä voi tietää, onko autoa koskaan
        viritetty, ei sitä voi myöskään ilmoittaa
        autokauppaa tehdessä. Ja vaikka auto brakaisikin,
        koska siinä on joskus ollut viripaketti kiinni
        (hyvin epätodennäköistä), niin mistä voisi
        päätellä, että brakaaminen on johtunut joskus
        autossa kiinni olleesta viripaketista, koska tuo
        aiempi viritys ei "jätä jälkiä" autoon.

        Ja sitten "sokerina pohjalla" on vielä Saabin
        omat motortuning -kitit. Mitenkäs näihin
        suhtauduttaisiin, kun viripaketti on "Saabin omaa
        tuotantoa" ja Saabin moottorille, vaihteistolle
        ja voimansiirrolle antama takuu säilyy voimassa
        tuon Saab motortuning -kitin asennuksen
        jälkeenkin. Tosin nuo Saabin viripaketit ovat
        yleensä sellaisia, että ne nostavat
        matalapaineturbon paineet korkeapaineturbon
        paineiden tasolle, ja autojen moottorit, turbot
        jne. on kuitenkin mitoitettu kestämään
        korkeapaineturbon ahtopaineen.

        Epäilisin, että koska em. seikkojen takia myyjä
        ei pysty todistamaan, että onko autoa koskaan
        viritetty tai ei, niin taitaisi jäädä sitten
        kaupat tekemättä.


    • ns

      nyt siis kannattaa tilata tavaraa ruotsista kun
      kruunu on näin halpa. jahka ruotsikin kun joskus
      menee emuun niin eipä saada chippejä enää näillä
      hinnoilla. ei mulla muuta.

      • Turbo Sensonic

        Joo, kannattaa ostaa nyt, kun Ruotsin kruunu
        kelluu jossain 60 pennin tietämillä. Itse kun
        ostin autooni virisetin, oli kurssi 1 SEK = 0,65
        FIM. Nykyisellä kurssilla säästää pari saturaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1098
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      863
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe