Ostin Saab-klubin ja tämän keskustelupalstan
vinkkien perusteella virisarjan Speedpartsilta.
Tuloksen pitäisi olla 170 hp -> 235 hp.
Kiitokset kaikille auttaneille.
Kuulemma BSR:llä on samanlainen paketti ja jotkut
väittävät, että jopa sama chip???
Nyt näyttäisi siltä, että bensankulutus on jonkin
verran lisäänyt erityisesti kylmä- ja
kaupunkiajossa. Tämä on 3 viikon kokemuksella.
Olisiko vajaa 1l/100 km.
Kaikki on tietysti suhteellista siihen mihinkä
verrataan (siis oma kokemus), mutta minusta
tuntuu, että auto on nyt ohjus.
Sain seuraavat tulokset itse kellotettuna ( /-
0,2s):
Ennen viritystä:
80->120 8,7 s
ja virityksen jälkeen
80->120 4,4s
80->140 7,3s
Luvut ovat aika tarkkaan suuntaa antavia, vaikka
otettu itse mittarista katsomalla.
Onko teillä muilla vastaavia asiallisia
kokemuksia.
Kiitokset myös kaikille asiallisille
keskustelijoille tällä palstalla.
tv.
nm. Saab 9000 CSE 2,3t
Saab 9000:n virittäminen
37
4892
Vastaukset
- ns
>Kuulemma BSR:llä on samanlainen paketti ja
>jotkut väittävät, että jopa sama chip???
samaa tavaraa...
>Nyt näyttäisi siltä, että bensankulutus on
>jonkin verran lisäänyt erityisesti kylmä- ja
>kaupunkiajossa. Tämä on 3 viikon kokemuksella.
>Olisiko vajaa 1l/100 km.
taitaapa sulla bensankulutuksen kasvu johtua nyt
siitä että onhan autosi nyt kokonaan toisen
luonteinen ja mukavahan se on nyt pedaalia
painella ;-) näin voisin sanoa omasta
kokemuksestani chippauksen jälkeen. sitten
tuon "alkuhuuman" jälkeen, (eli kunnes uudet
tehot eivät enää tunnu riittävän ja sitä
lisäviritystä odotellessa) koitahan ajella ns.
normaaliajoa, nätisti, niin uskoisin että kulutus
sullakin ehkä jopa laskee.
t.ns, ng900tbo - JJ
Joo, muutos virityksen jälkeen samaa luokkaa.
Kulutus itselläni matka-ajossa ei ole muuttunut
oikeastaan ollenkaan, paitsi alkuinnostuksen
aikana kuten joku jo totesikin. Kukahan tietäis
mistä saa 16 venttiiliseen nokkia... ja miten
ohittaa kierrosrajoitin? - saba
Chippasin oman autoni myös muutama viikko sitten.
Muutos oli todella mahtava.
Auto on oikea huvitin kun lähtee jostain
risteyksestä ja painaa kaasun pohjaan, ainakin
kakkosella ja kolmosella. (ikävänä puolena ovat
nopeusrajoitukset jotka saavutetaan liian
nopeasti ;-)
Kulutus on todellakin noussut kaupungissa ja
tietysti jos käyttää aktiivisesti tehoja
hyväkseen. Viikonloppuna pitkällä reissulla johon
kuului myös n. 200km moottoritie ajoa kulutus oli
siinä 9 litran pinnassa.
Kotimatkalla vaimokkeeni ajaessa rauhallisesti
ajotietokone näytti n. 7l/100km. Mielestäni tämä
ei ole paljoakaan kun ottaa huomioon n. 230hv
tehon.
Toisaalta koska virityksestä on niin vähän aikaa
ei empiirisiä kokemuksia ole vielä kertynyt
kovinkaan paljoa. Täytyy seurailla tilannetta ja
informoida jos on havai´ttavissa jotain erikoista.
tv. 9000 CDE 2,3tbo- Lasse
Sopiiko vastaava virityssarja 2.3.Turbo CD-
automaattiin vm 91??Onko kellään kokemuksia
aiheesta?
Lasse - Turbo Sensonic
Lasse kirjoitti:
Sopiiko vastaava virityssarja 2.3.Turbo CD-
automaattiin vm 91??Onko kellään kokemuksia
aiheesta?
LasseVirityssettejä saa myös automaattilaatikolla
varustettuihin autoihin. Sinun täytyy vain
muistaa mainita tilauskaavakkeessa, että autosi
on automaattilaatikolla. Chipin "mappaus" on
silloin hieman erilainen. Chippi on ohjelmoitu
siten, että automaatin vaihtaessa ahtopaineet
laskevat vaihtamishetkeksi, jotta laatikon
kestävyys voitaisiin taata.
- Turbo Sensonic
Hommasin viime keväällä autooni BSR:n 'steg 1' -
virityssatsin (227 hv, 346 Nm). Auton
alkuperäiset suoritusarvot olivat 185 hv, 263 Nm.
Jos jotain voisi suoritusarvoista kertoa, niin 80-
120 km/h taittuu 3 -vaihteella 4,0 sekuntiin.
Ykkös- ja kakkosvaihteella ohjemointiin (ns.
mappaukseen) on laitettu väännönrajoitin, koska 1-
ja 2 -vaihteet on toteutettu eri tekniikalla,
kuin laatikon muut vaihteet ja siksi näiden
vaihteiden säästämiseksi vääntö on rajoitettu.
Kun kakkosella saa lasiin noin 60-70 km/h, niin
tuo väännönrajoitin ilmeisesti poistuu, koska sen
jälkeen auto "hyökkää huolella"!
En ole hetkeäkään katunut tuon virisetin ostoa,
päinvastoin nyt tekisi mieli ostaa vielä
sporttiputki ja -katalysaattori, jotta autosta
saisi irti 245 hv. Täytyy kuitenkin pistää jäitä
hattuun, jotta tuo viritysintoilu ei pääse
karkaamaan käsistä.
Mitä kulutukseen tulee, niin autossa "joutuu"
nykyään käyttämään 98 -oktaanista bensaa. Ajelin
viime kesänä moottoritiellä 135 km/h
(vakionopeudensäädin päällä), ilmastointi (ACC)
oli päällä (ulkona noin 28 astetta, sisällä 19),
ja ajotietokone näytti kulutuslukemaksi 9,8
litraa/satasella. Ei ollut mielestäni mikään paha
kulutus lisääntyneeseen tehoon nähden.- 9-5 Aero
Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
että se on automaatti. Automaatti mielestäni
muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
tiedä... "laatikko parka" ??? - h
9-5 Aero kirjoitti:
Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
että se on automaatti. Automaatti mielestäni
muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
tiedä... "laatikko parka" ???Itselläni 9-3 Aero, vm. 2001. Tuo speedpartsin
steg 1 on alle 5000mk, joten kiinnostaa kyllä. ->
n. 250 hp. Kuka sen asentaa Suomessa ja paljon
maksaa? Miten takuu?
Entä "torque steering" ? Ainakin itse huomaan
ilmiön häiritsevän suurena jo ihan tässä perus-
aerossakin. Länsi-Auton kaveri väitti 20 mm:n
madalluksen auttavan. Olisiko Tuo SP:n lastu
madallus mielestänne kelpo hankinta? Paljonkohan
madalluksesta joutuu pulittamaan? - CDE 2,3t
9-5 Aero kirjoitti:
Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
että se on automaatti. Automaatti mielestäni
muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
tiedä... "laatikko parka" ???Minulla oli edellisessä 9000 turbossa (vm -86)
hiukan ongelmia manuaalin kanssa (auto oli
silloin 4 v vanha). Nostin ahtopaineet 1,1
bar:iin keinotekoisesti kuristamalla
tunnistimelle menevää putkea. Enempää ei pystynyt
sillä jokin muu tunnistin katkaisi sen jälkeen
systytyksen. Alla oli 16" 225-renkaat.
Tällä yhdistelmällä sain laatikon hajalleen 5
kertaa. Oliko syynä järjettömän leveät renkaat
vai lisääntynyt teho, en tiedä. Saattoi
ajotyylilläkin olla vaikutusta.
Seuraavan Saabin hankintakriteerinä olikin sitten
automaattilaatikko. Ajelen siis nykyään -95 CDE
2,3t:llä. Tehoja on vain kuitenkin vakiot 170.
Uskaltaisikohan niitä hiukan lisätä? Mistä niitä
lastuja saa ja mitä maksaa? - Turbo Sensonic
9-5 Aero kirjoitti:
Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
että se on automaatti. Automaatti mielestäni
muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
tiedä... "laatikko parka" ???Luulisin, että BSR/Speedparts ja Nordic Uhr ovat
mitoittaneet virityspakettinsa niin, ettei
virityksestä aiheudu vaaraa laatikolle. Toista
voi olla ns. Superchips -lastujen kanssa, jotka
ovat mielestäni enemmän ns. sarjakamaa (en
kuitenkaan väitä, että Superchips -lastut
vaurioittaisivat autoa tai sen laatikkoa).
Sarjakamalla tarkoitan sitä, että kyseinen yhtiö
tekee lastuja moneen eri automerkkiin. Luulisi,
ettei tällöin jää pahemmin aikaa pidemmälle
virityspaketin testaamiselle.
Nordic Uhr on taas erikoistunut Saabiin ja BSR
Saabiin, Volvoon ja VAG -autoihin, jolloin
luulisin, että ko. firmoilla on ollut riittävästi
aikaa testata virisettien kestävyydet ym. seikat.
Nordic Uhrin setit vaan tuppaavat olemaan melko
suolaisen hintaisia. BSR/Speedparts -setit taas
ovat mielestäni hinnoiteltu kohtuullisesti
(paitsi 324 hv:n 9-5 Aero Extrem -viripaketti,
joka on aika sikahintainen!).
En tiedä, onko Nordicin viriseteissä
väännönrajoitinta pienimmille vaihteille, jotta
vaihteistoa ei kuormitettaisi liikaa. Ainakin
BSR/Speedpartsin viriseteissä kyseinen toiminto
on. Lisäksi ei kannata välttämättä kiihdyttää
autolla tietyllä vaihteella, kun kierrokset ovat
alle 3000 rpm, koska mitä ylempänä kierrokset
ovat, sitä pienempi riski on vaihdelaatikon
hajoamiseen. Jos vääntöä otetaan autosta irti
matalilla kierroksilla, ei vaihdelaatikko tykkää
tästä hyvää. Lisäksi kannattaisi muistaa
lastuvirityksen jälkeen vaihtaa vaihdelaatikon
öljyt tietyin väliajoin (meikäläisen autoon on
vaihdettu kerran).
Luulisin, että 9-5 Aeron manuaalilaatikko on
kestävää laatua, koska autossa on tuo overboost -
ominaisuus. Jos laatikko olisi herkkä hajoamaan,
niin ei tuollaista overboost -toimintoa olisi
uskallettu sisällyttää auton toimintoihin.
Muuten, mitä olet 9-5 Aeron omistajana mieltä
Speedpartsin 9-5 2002 lookalike -setistä?
http://www.speedparts.se/prod/sp_kar_uppgrad.shtml - Turbo Sensonic
h kirjoitti:
Itselläni 9-3 Aero, vm. 2001. Tuo speedpartsin
steg 1 on alle 5000mk, joten kiinnostaa kyllä. ->
n. 250 hp. Kuka sen asentaa Suomessa ja paljon
maksaa? Miten takuu?
Entä "torque steering" ? Ainakin itse huomaan
ilmiön häiritsevän suurena jo ihan tässä perus-
aerossakin. Länsi-Auton kaveri väitti 20 mm:n
madalluksen auttavan. Olisiko Tuo SP:n lastu
madallus mielestänne kelpo hankinta? Paljonkohan
madalluksesta joutuu pulittamaan?Torque steeringiä ei pahemmin esiinny
Speedpartsin 'steg 1' -seteissä, koska chipin
mappaus on hoidettu niin, että mahdollinen
sutiminen ja vetely on pyritty eliminoimaan lähes
kokonaan. Tietysti sateisella ilmalla ja todella
lujalla kaasun käytöllä auto voi hieman sutaista,
mutta minun mielestäni ohjelmointi on onnistunut
hyvin, koska auto kulkee helvetin hyvin, mutta ei
pahemmin sudi.
Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla pystytään
entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?
Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
ovat olleet täysin positiivisia.
Kysyit, että kuka asentaa noita Speedpartsin
virisatseja Suomessa. No ei oikeastaan kukaan
(koska Speedpartsilla ei ole edustusta Suomessa),
mutta setin asennus itse on erittäin helppoa.
Otat alkuperäisen Trionic -ohjausboksin irti
(ohjeet: http://www.bsrab.se/se/_box_saab_9-
3.html) ja laitat uuden ohjausboksin kiinni.
Ilmafiltterin vaihto on erittäin helppo homma.
Vanha ilmafiltteri pois ja uusi sportti-
ilmafiltteri käsitellään setin mukana tulevalla
ilmafiltteriöljyllä ja laitetaan paikalleen.
Tämän jälkeen kannattaa kokeilla, lähteekö auto
käyntiin ja toimivatko ajonesto ja varashälytin
moitteettomasti. Jos toimivat, niin eikun ajoa,
jos eivät toimi, niin auto täytyy viedä
valtuutettuun Saab -huoltoon, jotta ajonestoa ja
varashälytintä voidaan ohjelmoida Tech 2 -
laitteella. Voit myös asennuttaa virityspaketin
Saab -huoltamolla, mutta he kynivät siitä hyvästä
yleensä vähnitään tunnin työtaksan, joka on
jossain 300-350 markan pinnassa. Joten
halvemmaksi tulee asentaa setti itse, ja
turvautua sitten Saab -huoltamoon, jos ajonesto
ja varashälytin eivät toimi moitteetta.
Jos setin asentaa itse, niin on erittäin
epätodennäköistä, että pystyisit vioittamaan
autoasi, vaikka et olisikaan
mikään "autonnäprääjä", koska virisetin asennus
on todella helppoa ja siinä todennnäköisemmin ei
pysty aiheuttamaan mitään vahinkoa.
Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
manuaali/automaattivaihteisto.
Takuusta: jos autoon laittaa takuuaikana ei -
alkuperäisiä Saab -osia, niin takuu raukeaa. Voit
kuitenkin "kiertää" takuuta siten, että kun
tilaat tuon virityssetin, niin ilmoita, että
haluat pitää alkuperäisen Trionic -boksin
itselläsi (lisähinta 2500 SEK). Tuo alkuperäinen
ohjausboksi toimii "takuunasi", sillä jos niin
epätodennäköinen tapaus kuitenkin sattuisi, että
autosi rikkoontuisi virityssetin takia, niin
tämän jälkeen kannattaisi vaihtaa
viritysohjausboksin tilalle vanha ohjausboksi ja
vanha ilmafiltteri, ja mennä peräämään
takuuoikeuksiaan. Kun autoon on vaihdettu
takaisin alkuperäinen ohjausboksi ja tavallinen
ilmafiltteri, ei autoon jää mitään jälkeä siitä,
että sitä olisi joskus viritetty. Kyseinen em.
temppu ei siis ole laillinen, mutta toimiva.
Madallussatseista: jos etsit itsellesi
kohtuuhintaista madallussatsia autoosi, niin
katsopa seuraava Speedpartsin sivu:
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sankningssatse
r.shtml
Kannattaa kysellä, sopiiko sivulla oleva 9-3:n
madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta. - 9-5 Aero
Turbo Sensonic kirjoitti:
Luulisin, että BSR/Speedparts ja Nordic Uhr ovat
mitoittaneet virityspakettinsa niin, ettei
virityksestä aiheudu vaaraa laatikolle. Toista
voi olla ns. Superchips -lastujen kanssa, jotka
ovat mielestäni enemmän ns. sarjakamaa (en
kuitenkaan väitä, että Superchips -lastut
vaurioittaisivat autoa tai sen laatikkoa).
Sarjakamalla tarkoitan sitä, että kyseinen yhtiö
tekee lastuja moneen eri automerkkiin. Luulisi,
ettei tällöin jää pahemmin aikaa pidemmälle
virityspaketin testaamiselle.
Nordic Uhr on taas erikoistunut Saabiin ja BSR
Saabiin, Volvoon ja VAG -autoihin, jolloin
luulisin, että ko. firmoilla on ollut riittävästi
aikaa testata virisettien kestävyydet ym. seikat.
Nordic Uhrin setit vaan tuppaavat olemaan melko
suolaisen hintaisia. BSR/Speedparts -setit taas
ovat mielestäni hinnoiteltu kohtuullisesti
(paitsi 324 hv:n 9-5 Aero Extrem -viripaketti,
joka on aika sikahintainen!).
En tiedä, onko Nordicin viriseteissä
väännönrajoitinta pienimmille vaihteille, jotta
vaihteistoa ei kuormitettaisi liikaa. Ainakin
BSR/Speedpartsin viriseteissä kyseinen toiminto
on. Lisäksi ei kannata välttämättä kiihdyttää
autolla tietyllä vaihteella, kun kierrokset ovat
alle 3000 rpm, koska mitä ylempänä kierrokset
ovat, sitä pienempi riski on vaihdelaatikon
hajoamiseen. Jos vääntöä otetaan autosta irti
matalilla kierroksilla, ei vaihdelaatikko tykkää
tästä hyvää. Lisäksi kannattaisi muistaa
lastuvirityksen jälkeen vaihtaa vaihdelaatikon
öljyt tietyin väliajoin (meikäläisen autoon on
vaihdettu kerran).
Luulisin, että 9-5 Aeron manuaalilaatikko on
kestävää laatua, koska autossa on tuo overboost -
ominaisuus. Jos laatikko olisi herkkä hajoamaan,
niin ei tuollaista overboost -toimintoa olisi
uskallettu sisällyttää auton toimintoihin.
Muuten, mitä olet 9-5 Aeron omistajana mieltä
Speedpartsin 9-5 2002 lookalike -setistä?
http://www.speedparts.se/prod/sp_kar_uppgrad.shtmlKromimaskin puute on aika iso miinus uudessa '02
mallissa. Joten ei ainakaan mun autooni tule tota
päivitys. Mun mielestä '01 takavalot on paremman
näköiset tummennuksineen. En ole muutenkaan
oikein ihastunut nykyautojen "kirkkaisiin"
takavaloihin. Tänään haen "sokkopaneelin"(650 kr)
vielä valojen väliin niin sit se on sata.
Speedpartsin sivuilta löytyy aika makee
takaspoleri em. autoon ja on edullinen, vaikka jo
onkin nykyään alkuperänen, niin tekis mieli
hiukan massiivisempää. - Turbo Sensonic
CDE 2,3t kirjoitti:
Minulla oli edellisessä 9000 turbossa (vm -86)
hiukan ongelmia manuaalin kanssa (auto oli
silloin 4 v vanha). Nostin ahtopaineet 1,1
bar:iin keinotekoisesti kuristamalla
tunnistimelle menevää putkea. Enempää ei pystynyt
sillä jokin muu tunnistin katkaisi sen jälkeen
systytyksen. Alla oli 16" 225-renkaat.
Tällä yhdistelmällä sain laatikon hajalleen 5
kertaa. Oliko syynä järjettömän leveät renkaat
vai lisääntynyt teho, en tiedä. Saattoi
ajotyylilläkin olla vaikutusta.
Seuraavan Saabin hankintakriteerinä olikin sitten
automaattilaatikko. Ajelen siis nykyään -95 CDE
2,3t:llä. Tehoja on vain kuitenkin vakiot 170.
Uskaltaisikohan niitä hiukan lisätä? Mistä niitä
lastuja saa ja mitä maksaa?Autoosi sopiva lastu löytyy seuraavalta
nettisivulta:
http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_9000_2
3ltt_94-.shtml
Kyseinen 'steg 1' -virityspaketti (lastunvaihdos
Trionic -moottorinohjausboksiin, sportti-
ilmafiltteri sekä uusi magneettiventtiili)
antavat lisää 65 hv ja 141 Nm (voi olla, että tuo
väännön kasvu on hieman pienempi
automaattilaatikossa, jotta taattaisiin sen
kestävyys). Kyseinen setti maksaa 6600 SEK
postituskulut Ruotsista Suomeen.
Tilausta tehdessä kannattaa ehdottomasti mainita,
että on kyse automaattilaatikosta, jotta chipin
mappaus hoidettaisiin niin, että ahtopaineet
laskevat vaihtamisen ajaksi, jotta säästettäisiin
laatikkoa. - CDE 2,3t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Autoosi sopiva lastu löytyy seuraavalta
nettisivulta:
http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_9000_2
3ltt_94-.shtml
Kyseinen 'steg 1' -virityspaketti (lastunvaihdos
Trionic -moottorinohjausboksiin, sportti-
ilmafiltteri sekä uusi magneettiventtiili)
antavat lisää 65 hv ja 141 Nm (voi olla, että tuo
väännön kasvu on hieman pienempi
automaattilaatikossa, jotta taattaisiin sen
kestävyys). Kyseinen setti maksaa 6600 SEK
postituskulut Ruotsista Suomeen.
Tilausta tehdessä kannattaa ehdottomasti mainita,
että on kyse automaattilaatikosta, jotta chipin
mappaus hoidettaisiin niin, että ahtopaineet
laskevat vaihtamisen ajaksi, jotta säästettäisiin
laatikkoa.Kiitos tiedosta Turbo Sensonicille!
Onko kellään tietoa boksin ruuvaauksella saadusta
lisätehosta? Ainakin Ruotsalaisilta nettisivuilta
löytyy runsaasti tietoa ko. aihesta. Vaikkakin
oma ruotsintaitoni ei riitä siihen että niiden
perusteella uskaltaisin ruuvausta lähteä
kokeilemaan.
Chipsiin siis uppoaa n. 4000 mk. Kyllä kai sen
kärsii että saa "kestävää" potkua? - CDE 2,3t
Turbo Sensonic kirjoitti:
Autoosi sopiva lastu löytyy seuraavalta
nettisivulta:
http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_9000_2
3ltt_94-.shtml
Kyseinen 'steg 1' -virityspaketti (lastunvaihdos
Trionic -moottorinohjausboksiin, sportti-
ilmafiltteri sekä uusi magneettiventtiili)
antavat lisää 65 hv ja 141 Nm (voi olla, että tuo
väännön kasvu on hieman pienempi
automaattilaatikossa, jotta taattaisiin sen
kestävyys). Kyseinen setti maksaa 6600 SEK
postituskulut Ruotsista Suomeen.
Tilausta tehdessä kannattaa ehdottomasti mainita,
että on kyse automaattilaatikosta, jotta chipin
mappaus hoidettaisiin niin, että ahtopaineet
laskevat vaihtamisen ajaksi, jotta säästettäisiin
laatikkoa.Voiko sen Sppedpartsin paketin asennuksen jälkeen
ajaa 95 okt polttoaineella, vai pitääkö
oktaanilukua nostaa? - saba
CDE 2,3t kirjoitti:
Kiitos tiedosta Turbo Sensonicille!
Onko kellään tietoa boksin ruuvaauksella saadusta
lisätehosta? Ainakin Ruotsalaisilta nettisivuilta
löytyy runsaasti tietoa ko. aihesta. Vaikkakin
oma ruotsintaitoni ei riitä siihen että niiden
perusteella uskaltaisin ruuvausta lähteä
kokeilemaan.
Chipsiin siis uppoaa n. 4000 mk. Kyllä kai sen
kärsii että saa "kestävää" potkua?Minulla on samanlainen auto kuin sinulla eli 9000
CDE 2,3 matalapaineturbo -95 ,mutta auto on
manuaalilla. Vaihdoin boxin muutama viikko
sitten. Kun selvitin viritysasiaa sain eräältä
saabistilta dyno-käyrät hänen autoon tehdystä
virityksestä. Mittaukset oli tehty vakiona
(170hv) ja viritettynä (n.230hv) vääntöä muuten
n.400Nm.
Tehoja olisi luultavasti ollut BSR/Speedpartsin
ilmoittama määrä(235hv) mutta hänellä ei ollut
vapaavirtaussuodinta mittausta tehtäessä.
Toisaalta jokainen auto on yksilö joten kahta
samoilla rojuilla varustettua autoa mitatessa
voidaan saada eri tuloksia.
Itse hommasin magneettiventtiilin purkuosana
(liitin magneettiventtiilille löytyy
johtosarjasta konehuoneesta) ja ostin letkut
hydrauliikkaliikkeestä. Lisäksi tilasin saabilta
magn.venan konsolin jolla se tulee syylärin
koteloon kiinni 40 mk hintaan. Boxin saatuani
laitoin rojut autoon ja lähdin koittamaan. Pienen
totuttelu hetken jälkeen (trionic tutkii ja
sopeutuu autoon) auto rupesi toimimaan kuten olin
odottanutkin. (tahtoo olla suorat lyhyitä ja
ohitukset sujuu hetkessä;)
Mitään tarkempia mittauksia en ole tehnyt,
seurannut vain bensan kulutusta. Luultavasti
sekin alkuinnostuksen jälkeen tasaantuu ja mahd
pienenee kuten edellisellä autollani 900T16 -90
kävi. - Turbo Sensonic
CDE 2,3t kirjoitti:
Voiko sen Sppedpartsin paketin asennuksen jälkeen
ajaa 95 okt polttoaineella, vai pitääkö
oktaanilukua nostaa?BSR/Speedpartsin virityssetti on suunniteltu
käytettäväksi 98 -oktaanisen bensiinin kanssa.
Virityksen jälkeen voi ajaa myös 95 -oktaanisella
bensiinillä, mutta tehot laskevat luvatusta
lukemasta 5-15% riippuen autosta. Lisäksi kovalla
kuormituksella moottori voi tehdä "backfiring" -
efektin, jolloin teho laskee vielä hieman enemmän.
Luulisin kuitenkin, että tuon bensiinilaadun
vaihtaminen 95->98 oktaaniseen ei muodostu
kynnyskysymykseksi, jos haluaa virittää autoaan.
Bensiinin litrahinta on jo muutenkin niin
suolainen, että kirpaisee se kukkaroa, ajoi
sitten 95:lla tai 98:lla. Onhan Saabin
virittämättömien HOT -koneiden (High Output
Turbo; 9-3 Aero ja 9-5 Aero), sekä esim. Volvo
S/V40 T4:n polttoainesuositus 98 oktaania. - ns
Turbo Sensonic kirjoitti:
Torque steeringiä ei pahemmin esiinny
Speedpartsin 'steg 1' -seteissä, koska chipin
mappaus on hoidettu niin, että mahdollinen
sutiminen ja vetely on pyritty eliminoimaan lähes
kokonaan. Tietysti sateisella ilmalla ja todella
lujalla kaasun käytöllä auto voi hieman sutaista,
mutta minun mielestäni ohjelmointi on onnistunut
hyvin, koska auto kulkee helvetin hyvin, mutta ei
pahemmin sudi.
Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla pystytään
entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?
Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
ovat olleet täysin positiivisia.
Kysyit, että kuka asentaa noita Speedpartsin
virisatseja Suomessa. No ei oikeastaan kukaan
(koska Speedpartsilla ei ole edustusta Suomessa),
mutta setin asennus itse on erittäin helppoa.
Otat alkuperäisen Trionic -ohjausboksin irti
(ohjeet: http://www.bsrab.se/se/_box_saab_9-
3.html) ja laitat uuden ohjausboksin kiinni.
Ilmafiltterin vaihto on erittäin helppo homma.
Vanha ilmafiltteri pois ja uusi sportti-
ilmafiltteri käsitellään setin mukana tulevalla
ilmafiltteriöljyllä ja laitetaan paikalleen.
Tämän jälkeen kannattaa kokeilla, lähteekö auto
käyntiin ja toimivatko ajonesto ja varashälytin
moitteettomasti. Jos toimivat, niin eikun ajoa,
jos eivät toimi, niin auto täytyy viedä
valtuutettuun Saab -huoltoon, jotta ajonestoa ja
varashälytintä voidaan ohjelmoida Tech 2 -
laitteella. Voit myös asennuttaa virityspaketin
Saab -huoltamolla, mutta he kynivät siitä hyvästä
yleensä vähnitään tunnin työtaksan, joka on
jossain 300-350 markan pinnassa. Joten
halvemmaksi tulee asentaa setti itse, ja
turvautua sitten Saab -huoltamoon, jos ajonesto
ja varashälytin eivät toimi moitteetta.
Jos setin asentaa itse, niin on erittäin
epätodennäköistä, että pystyisit vioittamaan
autoasi, vaikka et olisikaan
mikään "autonnäprääjä", koska virisetin asennus
on todella helppoa ja siinä todennnäköisemmin ei
pysty aiheuttamaan mitään vahinkoa.
Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
manuaali/automaattivaihteisto.
Takuusta: jos autoon laittaa takuuaikana ei -
alkuperäisiä Saab -osia, niin takuu raukeaa. Voit
kuitenkin "kiertää" takuuta siten, että kun
tilaat tuon virityssetin, niin ilmoita, että
haluat pitää alkuperäisen Trionic -boksin
itselläsi (lisähinta 2500 SEK). Tuo alkuperäinen
ohjausboksi toimii "takuunasi", sillä jos niin
epätodennäköinen tapaus kuitenkin sattuisi, että
autosi rikkoontuisi virityssetin takia, niin
tämän jälkeen kannattaisi vaihtaa
viritysohjausboksin tilalle vanha ohjausboksi ja
vanha ilmafiltteri, ja mennä peräämään
takuuoikeuksiaan. Kun autoon on vaihdettu
takaisin alkuperäinen ohjausboksi ja tavallinen
ilmafiltteri, ei autoon jää mitään jälkeä siitä,
että sitä olisi joskus viritetty. Kyseinen em.
temppu ei siis ole laillinen, mutta toimiva.
Madallussatseista: jos etsit itsellesi
kohtuuhintaista madallussatsia autoosi, niin
katsopa seuraava Speedpartsin sivu:
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sankningssatse
r.shtml
Kannattaa kysellä, sopiiko sivulla oleva 9-3:n
madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.>Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
>ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
>seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
>vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
>manuaali/automaattivaihteisto.
btw. mitäs tän jutun takana on? itse en moisien
härveleiden olemassaolosta huolimatta näitä
tilausta tehdessäni ilmoittanut... - Turbo Sensonic
ns kirjoitti:
>Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
>ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
>seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
>vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
>manuaali/automaattivaihteisto.
btw. mitäs tän jutun takana on? itse en moisien
härveleiden olemassaolosta huolimatta näitä
tilausta tehdessäni ilmoittanut...Tilauskaavakkeessa kysytään, onko autossasi
vakionopeudensäätäjä (farthållare),
käynnistyksenesto (VSS Startspärr), luistonesto
(TCS), sekä laatikon tyyppi (automaatti/manuaali).
Jotta saisi omaan autoonsa mahdollisimman sopivan
boksin, kannattaa nuo tiedot täyttää oikein.
Esim. jos ilmoitat, että autossasi on
käynnistyksenesto, vaikka sitä ei todellisuudessa
olekaan, niin boksilla, jonka Speedparts
lähettää, ei saa autoa käyntiin sitten millään,
ennen kuin tuo käynnistyksenesto on poistettu
Trionicista.
Seuraavalta sivulta löytyy Trionic 5:n
tilauskaavake 1994-99 vuosimallin Saabeille:
http://www.speedparts.se/arkiv/blankett/blank_best
_t5.pdf - h
Turbo Sensonic kirjoitti:
Torque steeringiä ei pahemmin esiinny
Speedpartsin 'steg 1' -seteissä, koska chipin
mappaus on hoidettu niin, että mahdollinen
sutiminen ja vetely on pyritty eliminoimaan lähes
kokonaan. Tietysti sateisella ilmalla ja todella
lujalla kaasun käytöllä auto voi hieman sutaista,
mutta minun mielestäni ohjelmointi on onnistunut
hyvin, koska auto kulkee helvetin hyvin, mutta ei
pahemmin sudi.
Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla pystytään
entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?
Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
ovat olleet täysin positiivisia.
Kysyit, että kuka asentaa noita Speedpartsin
virisatseja Suomessa. No ei oikeastaan kukaan
(koska Speedpartsilla ei ole edustusta Suomessa),
mutta setin asennus itse on erittäin helppoa.
Otat alkuperäisen Trionic -ohjausboksin irti
(ohjeet: http://www.bsrab.se/se/_box_saab_9-
3.html) ja laitat uuden ohjausboksin kiinni.
Ilmafiltterin vaihto on erittäin helppo homma.
Vanha ilmafiltteri pois ja uusi sportti-
ilmafiltteri käsitellään setin mukana tulevalla
ilmafiltteriöljyllä ja laitetaan paikalleen.
Tämän jälkeen kannattaa kokeilla, lähteekö auto
käyntiin ja toimivatko ajonesto ja varashälytin
moitteettomasti. Jos toimivat, niin eikun ajoa,
jos eivät toimi, niin auto täytyy viedä
valtuutettuun Saab -huoltoon, jotta ajonestoa ja
varashälytintä voidaan ohjelmoida Tech 2 -
laitteella. Voit myös asennuttaa virityspaketin
Saab -huoltamolla, mutta he kynivät siitä hyvästä
yleensä vähnitään tunnin työtaksan, joka on
jossain 300-350 markan pinnassa. Joten
halvemmaksi tulee asentaa setti itse, ja
turvautua sitten Saab -huoltamoon, jos ajonesto
ja varashälytin eivät toimi moitteetta.
Jos setin asentaa itse, niin on erittäin
epätodennäköistä, että pystyisit vioittamaan
autoasi, vaikka et olisikaan
mikään "autonnäprääjä", koska virisetin asennus
on todella helppoa ja siinä todennnäköisemmin ei
pysty aiheuttamaan mitään vahinkoa.
Tilaamisesta vielä sen verran, että muista
ehdottomasti ilmoittaa tilauksessasi, mitä
seuraavia laitteita autossasi on tai ei ole :
vakionopeudensäätäjä, ajonesto, varashälytin,
manuaali/automaattivaihteisto.
Takuusta: jos autoon laittaa takuuaikana ei -
alkuperäisiä Saab -osia, niin takuu raukeaa. Voit
kuitenkin "kiertää" takuuta siten, että kun
tilaat tuon virityssetin, niin ilmoita, että
haluat pitää alkuperäisen Trionic -boksin
itselläsi (lisähinta 2500 SEK). Tuo alkuperäinen
ohjausboksi toimii "takuunasi", sillä jos niin
epätodennäköinen tapaus kuitenkin sattuisi, että
autosi rikkoontuisi virityssetin takia, niin
tämän jälkeen kannattaisi vaihtaa
viritysohjausboksin tilalle vanha ohjausboksi ja
vanha ilmafiltteri, ja mennä peräämään
takuuoikeuksiaan. Kun autoon on vaihdettu
takaisin alkuperäinen ohjausboksi ja tavallinen
ilmafiltteri, ei autoon jää mitään jälkeä siitä,
että sitä olisi joskus viritetty. Kyseinen em.
temppu ei siis ole laillinen, mutta toimiva.
Madallussatseista: jos etsit itsellesi
kohtuuhintaista madallussatsia autoosi, niin
katsopa seuraava Speedpartsin sivu:
http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_sankningssatse
r.shtml
Kannattaa kysellä, sopiiko sivulla oleva 9-3:n
madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.>Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
>muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla
>pystytään
>entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?
On siinä TCS. Mutta ei sutimisessa sinänsä ole
mitään pahaa eikä "torque steering" :llä sitä
käsittääkseni tarkoitetakkaan. Kun vetävät pyörät
ohjaavat, esiintyy kiihdytyksen aikana sellaista
tempoilua. ratti vääntelee. takavetoisella ohjaus
on rauhallinen (vaikka perä tuskin...)
Täydessä kiihdytyksessa nokka nousee hieman ja
auto on levoton. Auto siis tempoilee ihan
suorallakin, vaikka tie olisi tasainen. Jos ei
aivan täysillä lähde, niin sellaista lievää
vääntöä ratissa suuntaan tai toiseen...torque:ta
siis.
Kaksin käsin pitää ratista pitää kiinni, joten
esim. vaihtaminen 2 -> 3 täydessa kiihdytyksessä
vaatii tarkkuutta. Mutkasta puhumattakaan.
> Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
> edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
> ovat olleet täysin positiivisia.
ok. Tuo Aero on bsr:n mittausten mukaan vakiona
215 hp (uskon kyllä. On se kokemusteni mukaan
melkein yhtä liukas lähtijä, kuin 80 -luvun 911).
Ohjaus on siis levoton jo nyt, joten mitä
tapahtuu 250 hp...? Madallus saattaa auttaa tai
sitten "Viggen Rescue Kit", josta olen myös
kuullut puhuttavan.
>madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
>Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
>kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.
On siinä kovempi alusta ja raideleveys on sekä
edessä että takana muutamia millejä normaalia 9-
3:sta suurempi. n. 25 mm voi madaltaa.
Kiitos vastauksesta. - h
h kirjoitti:
>Eikö vm. 2001 9-3 Aero ole
>muuten "vakiovarustettu" TCS:llä, jolla
>pystytään
>entisestään vähentämään tuota torque steeringiä?
On siinä TCS. Mutta ei sutimisessa sinänsä ole
mitään pahaa eikä "torque steering" :llä sitä
käsittääkseni tarkoitetakkaan. Kun vetävät pyörät
ohjaavat, esiintyy kiihdytyksen aikana sellaista
tempoilua. ratti vääntelee. takavetoisella ohjaus
on rauhallinen (vaikka perä tuskin...)
Täydessä kiihdytyksessa nokka nousee hieman ja
auto on levoton. Auto siis tempoilee ihan
suorallakin, vaikka tie olisi tasainen. Jos ei
aivan täysillä lähde, niin sellaista lievää
vääntöä ratissa suuntaan tai toiseen...torque:ta
siis.
Kaksin käsin pitää ratista pitää kiinni, joten
esim. vaihtaminen 2 -> 3 täydessa kiihdytyksessä
vaatii tarkkuutta. Mutkasta puhumattakaan.
> Itselläni on autossa 227 hv:n BSR:n (jonka
> edustaja Speedparts on) virisatsi ja kokemukset
> ovat olleet täysin positiivisia.
ok. Tuo Aero on bsr:n mittausten mukaan vakiona
215 hp (uskon kyllä. On se kokemusteni mukaan
melkein yhtä liukas lähtijä, kuin 80 -luvun 911).
Ohjaus on siis levoton jo nyt, joten mitä
tapahtuu 250 hp...? Madallus saattaa auttaa tai
sitten "Viggen Rescue Kit", josta olen myös
kuullut puhuttavan.
>madallussatsi 9-3 Aeroon. Muistaakseni 9-3
>Aerossa on jo valmiiksi sporttialusta, mutta
>kannattaa kysyä asiaa Speedpartsilta.
On siinä kovempi alusta ja raideleveys on sekä
edessä että takana muutamia millejä normaalia 9-
3:sta suurempi. n. 25 mm voi madaltaa.
Kiitos vastauksesta.itse itseäni korjaten...
Havaitsemani ilmiö vähen huomattavasti
tarkastettuani ja korjattuani rengaspaineet. ;-)
Olivat tuonne n. 1,9 bariin tippuneet, kun min.
suositus on 2,3 ja yli 160 km/h nopeuksissa 2,9
bar. Renkaana se normaali 215/45 17".
Nostin tuonne 2,5 bar ja auto rauhoittui
selvästi. 1:llä on edelleen oltava tarkkana,
mutta muuten auto on varsin vakaa - vaikka
olisikin täysi kiihdytys kyseessä.
Ei nyt varmaan jaksa talveksi viritellä, mutta
kun keväällä takuu umpeutuu, niin BSR:n steg 1
madallus lienee pakollinen. Siitä sitten
eteenpäin - nälkä kasvanee syödessä. - Saab 9000 CSE 2,3t
9-5 Aero kirjoitti:
Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele.
Nyt kun ostin nykyista autoa yks kriteeri oli,
että se on automaatti. Automaatti mielestäni
muutenkin hieman säälii autoa, varsinkin kun
lyödään talla pohjaan. Nykyisessä Aerossa on nyt
230 hv ja hieman on ruvennut kutittamaan Nordig
Uhr:n lastu paketti. Auto pomppais 2 s paremmin
sataan ja olis n 30-40 hp tehokkaampi, mut empä
tiedä... "laatikko parka" ???Mr. 9-5 Aero,
Kirjoitit:
"Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin
siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele."
Voisitko kirjoittaa tarkemmin ongelmistasi ja
erityisesti spesifioituna mikä auto ja vuosimalli
Sinulla oli?
Millainen ajotyylisi oli? Verätitkö pienillä
vaihteilla?
Itseäni kiinnostaa erityisisti mitkä riskit ovat
vaidelaatikon kannalta autossani - Saab 9000 CSE
2,3t vm 1995. Onkohan sama laatikko ja pitkääkö
oikeasti ruveta varomaan???
Kirjoitin sen alkuperäisen viestin juuri siksi,
että saisimme facta-kokemuksia jakoon ja
oppisimme porukalla. Kiitos kaikillle. Tännehän
on tullu hyviä huomioita ja kokemuksia. - Turbo Sensonic
h kirjoitti:
itse itseäni korjaten...
Havaitsemani ilmiö vähen huomattavasti
tarkastettuani ja korjattuani rengaspaineet. ;-)
Olivat tuonne n. 1,9 bariin tippuneet, kun min.
suositus on 2,3 ja yli 160 km/h nopeuksissa 2,9
bar. Renkaana se normaali 215/45 17".
Nostin tuonne 2,5 bar ja auto rauhoittui
selvästi. 1:llä on edelleen oltava tarkkana,
mutta muuten auto on varsin vakaa - vaikka
olisikin täysi kiihdytys kyseessä.
Ei nyt varmaan jaksa talveksi viritellä, mutta
kun keväällä takuu umpeutuu, niin BSR:n steg 1
madallus lienee pakollinen. Siitä sitten
eteenpäin - nälkä kasvanee syödessä.Sain Saabin huoltoliikkeestä eräältä mekaanikolta
vinkin, että Saabissa kannattaa käyttää
eturenkaissa hieman suurempaa ilmanpainetta kuin
takarenkaissa. Tämän pitäisi hieman parantaa ajo-
tuntumaa ja -ominaisuuksia, koska auton
painojakauma on "nokkavoittoinen". Tuo 2,5 baria
oli juuri se ilmanpaine, jota kyseinen mekaanikko
minulle suositteli käytettäväksi eturenkaissa.
Takarenkaissa sopiva ilmanpaine olisi kuulemma
2,3 baria (tai liki tuo em. arvoa).
Tuota torque steeringiä voi hieman hillitä
asentamalla madallussatsin autoonsa. Varsinkin
etupään madaltaminen rauhoittaa autoa
kiihdytyksissä. Itselläni on edelleen autossa
vakioalusta. En ole katsonut aiheelliseksi
hommata madallussatsia, koska auton virityssarjan
mappaus on onnistunut sangen hyvin, eikä auto
pahemmin vetele, eikä sudi. Jos ostaisin autoon
madallussatsin, niin sitten joutuisi myös
ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon panostetun
rahan "oravanpyörä" olisi valmis alkamaan (jota
yritän kaikin voimin pidätellä; ei mikään helppo
juttu!). - 9-5 Aero
Saab 9000 CSE 2,3t kirjoitti:
Mr. 9-5 Aero,
Kirjoitit:
"Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin
siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele."
Voisitko kirjoittaa tarkemmin ongelmistasi ja
erityisesti spesifioituna mikä auto ja vuosimalli
Sinulla oli?
Millainen ajotyylisi oli? Verätitkö pienillä
vaihteilla?
Itseäni kiinnostaa erityisisti mitkä riskit ovat
vaidelaatikon kannalta autossani - Saab 9000 CSE
2,3t vm 1995. Onkohan sama laatikko ja pitkääkö
oikeasti ruveta varomaan???
Kirjoitin sen alkuperäisen viestin juuri siksi,
että saisimme facta-kokemuksia jakoon ja
oppisimme porukalla. Kiitos kaikillle. Tännehän
on tullu hyviä huomioita ja kokemuksia.2.3 turbossa on ainakin perää vahvistettu,
Aerossa on vieläkin vahvempi.
Ilmeiseti itse vaihteisto kestää hyvin, mutta
perä antautuu voimasta. - h
Turbo Sensonic kirjoitti:
Sain Saabin huoltoliikkeestä eräältä mekaanikolta
vinkin, että Saabissa kannattaa käyttää
eturenkaissa hieman suurempaa ilmanpainetta kuin
takarenkaissa. Tämän pitäisi hieman parantaa ajo-
tuntumaa ja -ominaisuuksia, koska auton
painojakauma on "nokkavoittoinen". Tuo 2,5 baria
oli juuri se ilmanpaine, jota kyseinen mekaanikko
minulle suositteli käytettäväksi eturenkaissa.
Takarenkaissa sopiva ilmanpaine olisi kuulemma
2,3 baria (tai liki tuo em. arvoa).
Tuota torque steeringiä voi hieman hillitä
asentamalla madallussatsin autoonsa. Varsinkin
etupään madaltaminen rauhoittaa autoa
kiihdytyksissä. Itselläni on edelleen autossa
vakioalusta. En ole katsonut aiheelliseksi
hommata madallussatsia, koska auton virityssarjan
mappaus on onnistunut sangen hyvin, eikä auto
pahemmin vetele, eikä sudi. Jos ostaisin autoon
madallussatsin, niin sitten joutuisi myös
ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon panostetun
rahan "oravanpyörä" olisi valmis alkamaan (jota
yritän kaikin voimin pidätellä; ei mikään helppo
juttu!).> ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon
> panostetun rahan "oravanpyörä" olisi valmis
> alkamaan (jota yritän kaikin voimin pidätellä;
> ei mikään helppo juttu!).
Ei todellakaan. BSR Steg 1 madallus lienee nyt
kevään juttu. Bensan syötön parannus
välijäähdyttimen päivitys seuraavaksi. Ja
sitten...ei loppua näkyvissä. - 9-5 Aero
h kirjoitti:
> ostamaan 17" -vanteet jne., ja autoon
> panostetun rahan "oravanpyörä" olisi valmis
> alkamaan (jota yritän kaikin voimin pidätellä;
> ei mikään helppo juttu!).
Ei todellakaan. BSR Steg 1 madallus lienee nyt
kevään juttu. Bensan syötön parannus
välijäähdyttimen päivitys seuraavaksi. Ja
sitten...ei loppua näkyvissä.Sulla ei varmaan tuu ongelmia, mutta kun laittaa
laskusarjan esim 40mm saattaa autoon tulla outo
tärinä kiihdyttäessä, varsinkin pienemmillä
nopeuksilla. Sisemmät vetonivelet ovat kuluneet
ja laskun ansiosta vetonivel "hakee" kupissa.
Ongelma esiintyi sekä minun vanhassa 9k:ssa ja
velipojan vanhassa 9k:ssa.Kummallakin oli ajettu
n.200tkm kun lasku tehtiin. Vanhassa 900 oli
mahdollista vaihtaa kupit ns.ristiin niin kulunut
puoli tuli vähän niinku toiselle puolelle eli
haitta oli vain pakittaessa. - Turbo Sensonic
9-5 Aero kirjoitti:
Sulla ei varmaan tuu ongelmia, mutta kun laittaa
laskusarjan esim 40mm saattaa autoon tulla outo
tärinä kiihdyttäessä, varsinkin pienemmillä
nopeuksilla. Sisemmät vetonivelet ovat kuluneet
ja laskun ansiosta vetonivel "hakee" kupissa.
Ongelma esiintyi sekä minun vanhassa 9k:ssa ja
velipojan vanhassa 9k:ssa.Kummallakin oli ajettu
n.200tkm kun lasku tehtiin. Vanhassa 900 oli
mahdollista vaihtaa kupit ns.ristiin niin kulunut
puoli tuli vähän niinku toiselle puolelle eli
haitta oli vain pakittaessa.Sisempien vetareiden maljat ovat voineet kulua
sen verran, että vetariin on tullut hieman
klappia ja auto viestittää sen ravistamalla
(ohjauspyörää) hieman kiihdytyksissä ja
jarrutuksissa silloin, kun vaihde on päällä.
Itse eliminoin em. ongelman jo ennalta, kun
vaihdoin vetareiden maljat hieman virityssatsin
ostamisen jälkeen. Enpä tiedä, olisiko se ollut
tarpeen (tuskinpa vaan), mutta tietää ainakin,
että jos alkaa ravistamaan, niin vika on
renkaissa tai aurauskulmissa. Ainakin auton
seuraava omistaja saa auton, jossa on melko
tuoreet vetarin maljat, jos ei muuta (eipähän
tarvitse heti vaihtaa)! - CDE 2,3t
Saab 9000 CSE 2,3t kirjoitti:
Mr. 9-5 Aero,
Kirjoitit:
"Joo edellinen auto oli 2,0l 9k ja vaihdoin
siihen
2 kertaa laatikon. Ja voisin syyttää vahvasti
ajotyyliäni ja em. lastuksia. Auto kulki kuin
syöstävä ja sitä oli kiva repiä, mutta n. 10 000
laatikko remontteihin ei enää oikein houkuttele."
Voisitko kirjoittaa tarkemmin ongelmistasi ja
erityisesti spesifioituna mikä auto ja vuosimalli
Sinulla oli?
Millainen ajotyylisi oli? Verätitkö pienillä
vaihteilla?
Itseäni kiinnostaa erityisisti mitkä riskit ovat
vaidelaatikon kannalta autossani - Saab 9000 CSE
2,3t vm 1995. Onkohan sama laatikko ja pitkääkö
oikeasti ruveta varomaan???
Kirjoitin sen alkuperäisen viestin juuri siksi,
että saisimme facta-kokemuksia jakoon ja
oppisimme porukalla. Kiitos kaikillle. Tännehän
on tullu hyviä huomioita ja kokemuksia.Vuosimallin -86 9000 turbossa tein remppaa
laatikkoon 5 kertaa. Ja runo kuuluu näin:
Auto oli mulle aika uusi (vuonna -89)ja olin
lähdössä pitemälle reissulle. Tiedustelin Oulussa
Aineelta että uskaaltaakohan lähteä kun hiukan
tippasee öljyä koneen alta. No tutkivat että
kampiakselin stefa vuotaa. Voin kuulemma huoletta
ajella kun vain katson että öljyä on KONEESSA
riittävästi. Aika sitten Erwolle, jolle juuri
silloin oli siirtynyt saab-huolto.
Reissun jälkeen auto remonttiin, ja kuinka
ollakaan. Tuli viesti että kysymyksessä olikin
laatikon öljyvuoto. Kytkinkopan puolelta seinämä
halki, laatikko kuivana ja rutkasti uusia hiluja
sisään. Kaiken huipuksi laatikko vielä alkoi
rempan jälkeen ulisemaan ja lisäksi jyrinä oli
kova, kun "ammattimiehillä" ei ollut sattunut
laatikon päässä olevan kannakken pultti helan
keskelle vaan laitettu ohi, jolloin laatikon pää
makasi apurungon päällä. Kun valitin tästä,
sanoivat että jurisee vaan koska kumityyny on
niin kulunut. Uuden olisi saanut 1400 mk:lla.
Niinpä hain hajottamolta kolariauton laatikon ja
heitin paikalleen. Siitä meni pää-akseli poikki
170 km/h:n vauhdissa tasaisella vedolla.
Aukaisin laatikon ja laitoin uuden akselin.
Seuraava kerta oli kun kiihdytyskisassa heitin
kakkosta pesään ja kuului paha ääni. Perä räjähti
ja rattaat pihalle. Taas purkaamolle laatikon
hakuun.
Tämä laatikko kesti vuoden verran kunnes alkoi
ääntämään. Vaihdoin siihen laakerit ja
kohtapuolin lähti autokin.
Osa remonteista varmaan johtui siitä että
laatikot oli otettu kolariautoista. Ainakin pää-
akselin katkeaminen viittaa kolarissa tulleeseen
vaurioon. Myös paineiden nostolla ja liian
levellällä rengastuksella yhdistettynä repivään
ajotyyliin oli oma osuutensa. - Saab 9000 2,3t
9-5 Aero kirjoitti:
2.3 turbossa on ainakin perää vahvistettu,
Aerossa on vieläkin vahvempi.
Ilmeiseti itse vaihteisto kestää hyvin, mutta
perä antautuu voimasta.Sorry, mutta en ole auto-asiantuntija.
Mitä tarkoitat perällä?
Onko iso homma korjata?
Onko osat kalliit?
Onko todella vuoden 1995 Saab 9000 2,3t:ssä
heikompi "perä" kuin vastavassa Aerossa? - Saab 9000 CSE 2,3t
CDE 2,3t kirjoitti:
Vuosimallin -86 9000 turbossa tein remppaa
laatikkoon 5 kertaa. Ja runo kuuluu näin:
Auto oli mulle aika uusi (vuonna -89)ja olin
lähdössä pitemälle reissulle. Tiedustelin Oulussa
Aineelta että uskaaltaakohan lähteä kun hiukan
tippasee öljyä koneen alta. No tutkivat että
kampiakselin stefa vuotaa. Voin kuulemma huoletta
ajella kun vain katson että öljyä on KONEESSA
riittävästi. Aika sitten Erwolle, jolle juuri
silloin oli siirtynyt saab-huolto.
Reissun jälkeen auto remonttiin, ja kuinka
ollakaan. Tuli viesti että kysymyksessä olikin
laatikon öljyvuoto. Kytkinkopan puolelta seinämä
halki, laatikko kuivana ja rutkasti uusia hiluja
sisään. Kaiken huipuksi laatikko vielä alkoi
rempan jälkeen ulisemaan ja lisäksi jyrinä oli
kova, kun "ammattimiehillä" ei ollut sattunut
laatikon päässä olevan kannakken pultti helan
keskelle vaan laitettu ohi, jolloin laatikon pää
makasi apurungon päällä. Kun valitin tästä,
sanoivat että jurisee vaan koska kumityyny on
niin kulunut. Uuden olisi saanut 1400 mk:lla.
Niinpä hain hajottamolta kolariauton laatikon ja
heitin paikalleen. Siitä meni pää-akseli poikki
170 km/h:n vauhdissa tasaisella vedolla.
Aukaisin laatikon ja laitoin uuden akselin.
Seuraava kerta oli kun kiihdytyskisassa heitin
kakkosta pesään ja kuului paha ääni. Perä räjähti
ja rattaat pihalle. Taas purkaamolle laatikon
hakuun.
Tämä laatikko kesti vuoden verran kunnes alkoi
ääntämään. Vaihdoin siihen laakerit ja
kohtapuolin lähti autokin.
Osa remonteista varmaan johtui siitä että
laatikot oli otettu kolariautoista. Ainakin pää-
akselin katkeaminen viittaa kolarissa tulleeseen
vaurioon. Myös paineiden nostolla ja liian
levellällä rengastuksella yhdistettynä repivään
ajotyyliin oli oma osuutensa.Kiitos vastauksestasi!!!
Omistan Saab 9000 CSE 2,3t:n vuodelta 1995, jota
viritetty.
Minun ei taida kannattaa olla huolissani
vaihdelaatikosta tämän perusteella? .... - 9-5 Aero
Saab 9000 2,3t kirjoitti:
Sorry, mutta en ole auto-asiantuntija.
Mitä tarkoitat perällä?
Onko iso homma korjata?
Onko osat kalliit?
Onko todella vuoden 1995 Saab 9000 2,3t:ssä
heikompi "perä" kuin vastavassa Aerossa?vuosimallissa -91 oli ainakin aeron ja 2.3 Turbo
CDE:n laatikon perissä eroa elikkäs
tasauspyörästöissä. Tasauspyörästön kovimmalla
joutuvat osat ovat ns. "pikkurattaat", jotka ovat
tasauspyörästön sisällä. Saabin laatikko rempat
ovat aina aika kallita ja seppiä on vaikea löytää.
Täysin uusi laatikko maksaa n.15 tmk ja korjatut
n.5tmk. - Saab 9000 CSE 2,3t (->TT)
Turbo Sensonic kirjoitti:
BSR/Speedpartsin virityssetti on suunniteltu
käytettäväksi 98 -oktaanisen bensiinin kanssa.
Virityksen jälkeen voi ajaa myös 95 -oktaanisella
bensiinillä, mutta tehot laskevat luvatusta
lukemasta 5-15% riippuen autosta. Lisäksi kovalla
kuormituksella moottori voi tehdä "backfiring" -
efektin, jolloin teho laskee vielä hieman enemmän.
Luulisin kuitenkin, että tuon bensiinilaadun
vaihtaminen 95->98 oktaaniseen ei muodostu
kynnyskysymykseksi, jos haluaa virittää autoaan.
Bensiinin litrahinta on jo muutenkin niin
suolainen, että kirpaisee se kukkaroa, ajoi
sitten 95:lla tai 98:lla. Onhan Saabin
virittämättömien HOT -koneiden (High Output
Turbo; 9-3 Aero ja 9-5 Aero), sekä esim. Volvo
S/V40 T4:n polttoainesuositus 98 oktaania.Minulle eräs Saabisti, joka oli virittänyt Saab
9000:n 300 hp:aan väitti, että kun käyttää 98E,
niin kulutus on noin 2 dl vähemmän. Bensan hinnan
ero näyttää oleva vain 10p, niin tämä 98E tulee
itse asiassa halvemmaksi.
Muuten väitän edelleen, että virityksen jälkeen
kaupunki kulutus nousee jonkin verran, mutta
moottoritieajo kohtuullisilla nopeuksilla voi
jopa laskea.
No joka tapauksessa, kyllä tästä ilosta vähän
maksaakin. - Turbo Sensonic
Saab 9000 CSE 2,3t (->TT) kirjoitti:
Minulle eräs Saabisti, joka oli virittänyt Saab
9000:n 300 hp:aan väitti, että kun käyttää 98E,
niin kulutus on noin 2 dl vähemmän. Bensan hinnan
ero näyttää oleva vain 10p, niin tämä 98E tulee
itse asiassa halvemmaksi.
Muuten väitän edelleen, että virityksen jälkeen
kaupunki kulutus nousee jonkin verran, mutta
moottoritieajo kohtuullisilla nopeuksilla voi
jopa laskea.
No joka tapauksessa, kyllä tästä ilosta vähän
maksaakin.Ikäväkseni olen kuitenkin todennut, että ainakin
pääkaupunkiseudulla 95:n ja 98:n hintaero
on "venytetty" 15 penniin "vanhan" 10 pennin
sijasta. Ei hyvä!
- ...rronks!
On selvää, että tunaus lyhentää auton ikää ja
vaikuttaa vaihtoarvoon alentavasti. Jos joskus
olen ostamassa t-Saabia, myyjän tulee osoittaa,
että ko. autoa ei ole koskaan tunattu ja siitä
pitää olla maininta kauppakirjassa. Miten myyjä
sen osoittaa, on hänen pulmansa.- Turbo Sensonic
Taitaa olla aika vaikea homma osoittaa tuo auton
aikaisempi virittely, varsinkin jos autossa on
aikaisemmin käytetty ns 'steg 1' -settiä, joka
koostuu lastuvirityksestä ja sportti-
ilmafiltteristä.
Nimittäin jos autoon laitetaan takaisin normaali
ohjausboksi ja ilmafiltteri, ja annetaan autolle
ja boksille totutteluaikaa toisiinsa (20-300 km
autosta riippuen), niin virityksestä ei jää
mitään jälkiä. Vaikka autoon laittaisi kiinni
Tech 2:n (GM:n "autotietokone", jolla voidaan mm.
ohjelmoida Trionicin toimintoa, sekä etsiä
paikallista vikakoodien aiheuttajia), niin se ei
tunnista, että autossa olisi ollut kiinni mitään
virityskamoja. Jos autoon taas on laitettu esim.
rosteriputki 'steg 1' -virityksen lisäksi
(yhdessä siis ns. 'steg 2' -viritysaste), niin
sitten voi jo ei-viritetyn auton haluavan
ostajaehdokkaan epäilys herätä, vaikka autoon
olisikin vaihdettu normaali ohjausboksi, mutta
rosteriputki olisi vielä paikallaan.
Luulisin, että Saabia (tai jotain muuta
turboautomerkkiä) kauppaavat myyjät eivät
ainakaan Suomessa ole vielä niin valveutuneita,
että tietäisivät lastuvirityksistä juurikaan
mitään. Poikkeuksena on yksi Länsiauton
vaihtoautomyyjä, joka myy Länsiauton laskuun
Nordic Uhr -viritysfirman virityspaketteja.
Tämä tarkoittaa sitä, että koska myyjä ei
välttämättä voi tietää, onko autoa koskaan
viritetty, ei sitä voi myöskään ilmoittaa
autokauppaa tehdessä. Ja vaikka auto brakaisikin,
koska siinä on joskus ollut viripaketti kiinni
(hyvin epätodennäköistä), niin mistä voisi
päätellä, että brakaaminen on johtunut joskus
autossa kiinni olleesta viripaketista, koska tuo
aiempi viritys ei "jätä jälkiä" autoon.
Ja sitten "sokerina pohjalla" on vielä Saabin
omat motortuning -kitit. Mitenkäs näihin
suhtauduttaisiin, kun viripaketti on "Saabin omaa
tuotantoa" ja Saabin moottorille, vaihteistolle
ja voimansiirrolle antama takuu säilyy voimassa
tuon Saab motortuning -kitin asennuksen
jälkeenkin. Tosin nuo Saabin viripaketit ovat
yleensä sellaisia, että ne nostavat
matalapaineturbon paineet korkeapaineturbon
paineiden tasolle, ja autojen moottorit, turbot
jne. on kuitenkin mitoitettu kestämään
korkeapaineturbon ahtopaineen.
Epäilisin, että koska em. seikkojen takia myyjä
ei pysty todistamaan, että onko autoa koskaan
viritetty tai ei, niin taitaisi jäädä sitten
kaupat tekemättä.
- ns
nyt siis kannattaa tilata tavaraa ruotsista kun
kruunu on näin halpa. jahka ruotsikin kun joskus
menee emuun niin eipä saada chippejä enää näillä
hinnoilla. ei mulla muuta.- Turbo Sensonic
Joo, kannattaa ostaa nyt, kun Ruotsin kruunu
kelluu jossain 60 pennin tietämillä. Itse kun
ostin autooni virisetin, oli kurssi 1 SEK = 0,65
FIM. Nykyisellä kurssilla säästää pari saturaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251098Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126863Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759