Voiko tämä olla näin vaikeaa?

fatti

Siis windowsin fat32- levyn mounttaaminen.

Laitoin ohjeiden mukaan seuraavan rivin tiedostoon /etc/fstab
/dev/hdb3 /mnt/fat vfat noauto, user, rw 0 0

Ja osio on hdb3

Mutta, mutta...

Laitoin windowsin tekstitiedoston nimeltä koe.txt asemaan D:, joka siis on tuo mainittu hdb3 linuxissa ja etsin linuxin tiedostoetsinnällä. Ei löydy.

Missä vika?

Laitoin tuon rivin viimeiseksi, ensimmäiseksi, väliin muiden levyjen rivien loppuun. Ei löydy.

Missä tuon osion pitäisi näkyä?

Auttakaa, menee hermot. :(

13

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat mountata tuo osion käsin?

      • fatti

        Mieluummin tietenkin niin, että se asentuu käynnistyksen yhteydessä.

        Mutta kunhan nyt jotenkin saisi.


      • miksuh.
        fatti kirjoitti:

        Mieluummin tietenkin niin, että se asentuu käynnistyksen yhteydessä.

        Mutta kunhan nyt jotenkin saisi.

        Ota siitä riviltä pois toi noauto sitten, se nimittäin tarkottaa sitä ettei partitiota mountata automaattisesti vaan se pitää mountata itse.


    • miksuh.

      No siis se ei riitä, että sä muutat sitä fstab:a. Jos sä vain editoit sitä tiedostoa, niin se ei vielä mounttaa sitä fat levyä. Systeemi lukee fstab:n sisällön normaalisti bootin aikana, tai annettaessa komento "mount -a". Tosin jos sulla on partition rivillä toi noauto, niin sitä partitiota ei sillon mountata automaattisesti.

      Kun nyt olet lisännyt tuon rivin fstab:n voit mountata partition näin:

      mount /mnt/fat

      Mountatun partition pitäisi näkyä /mnt/fat hakemistossa.

      • fatti

        pois, jolloin bootatessa ilmoitti: epäonnistui, /met/fat ei ole olemassa.

        Ilmeisesti se rivi on väärin kirjoitettu.

        Voisitko kirjoittaa sen rivin (mikä tulee fstab- tiedostoon niin, että siinä on kaikki välilyönnit, pilkut, pisteen ja muut vimpaimet kohdallaan. Osio on siin hdb3.

        Onko väliä, millä editorilla fstab- tiedostoa kopeloi?


      • Ossi
        fatti kirjoitti:

        pois, jolloin bootatessa ilmoitti: epäonnistui, /met/fat ei ole olemassa.

        Ilmeisesti se rivi on väärin kirjoitettu.

        Voisitko kirjoittaa sen rivin (mikä tulee fstab- tiedostoon niin, että siinä on kaikki välilyönnit, pilkut, pisteen ja muut vimpaimet kohdallaan. Osio on siin hdb3.

        Onko väliä, millä editorilla fstab- tiedostoa kopeloi?

        Onko se /mnt/fat olemassa? Jos ei niin sitten tehdään komennolla mkdir /mnt/fat.


      • fatti
        Ossi kirjoitti:

        Onko se /mnt/fat olemassa? Jos ei niin sitten tehdään komennolla mkdir /mnt/fat.

        ollut sellaista. Nyt on. Kokeillaanpas taas...


      • miksuh.
        fatti kirjoitti:

        ollut sellaista. Nyt on. Kokeillaanpas taas...

        Joo siis se /mnt/fat on ns. mount point (liitospiste tjsp) johon se mountattava partitio liitetään. Se /mnt/fat hakemisto pitää tietenkin olla olemassa ennenkuin siihen voidaan partitiota liittää. Eli jos sulla lukee fstab:ssa sillä rivillä tuo /mnt/fat, niin sun pitää myös ensin tehdä se hakemisto, sen jälkeen mounttaamisen pitäisi onnistua.


    • fatti

      Meinasi jo epäusko yllättää, kynnet on pureskeltu juurta myöten, pää revitty kaljuksi ja tupakat lopussa.

      Mutta. Lopussa kiitos ns. seisoo.

      Kiitos

    • Trolli439043589

      Tässä malliesimerkki siitä, miten vaikeasti kaikki tapahtuu Linuxissa eikä sitä voi millään tavalla saada helpommaksi, eikä kyseiseen tehtävään ole eikä siihen voi ikinä tehdä mitään kätevää työkalua. Piste.
      Linux on ikuisesti huono, kaikilta puolin, se ei ole koskaan ollut hyvä eikä siitä koskaan hyvää tule.
      Piste.

      • wintoys

        Mulla tuo liittäminen tapahtuu ihan klikkaamalla kuvaketta.

        Onnistuneeko trollilta?


      • neil

        (1)Yleensä asennusohjelma tekee fstabin puolestasi
        (2)Työkaluja tähän kyllä on, tosin eri distroissa erilaiset. Fstabin muokkaaminen editorilla vain on "universaali" tapa.
        (3)Osioiden liittäminen haluttuun kohtaan hakemistopuuta on lopulta järkevämpää, kuin Windowsin C,D,E... Härdelli.


    • neil

      Jos fstabissa rivillä on oikeasti välilyönnit optioiden välissä, niin otappa ne pois. Eli
      /dev/hdb3 /mnt/fat vfat noauto,user,rw 0 0

      ja tietenkin, koska se on noauto, sitä ei moutata buutissa, eli mount /mnt/fat
      Hakemiston /mnt/fat pitää olla olemassa, jos ei ole niin mkdir /mnt/fat (roottina).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe