Kiinassa käyttis esiasennettuna

wbagnfarb

"Kiinan viranomaiset vaativat vastedes kaikkiin maassa myytäviin tietokoneisiin laillisen käyttöjärjestelmän asennuksen jo tehtaalla. Määräyksellä Kiina pyrkii kitkemään piratismia ja lievittämään Yhdysvalloista tulevia kauppapoliittisia paineita."
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=55261

Toivottavasti asentavat Linuxin niihin kaikkiin. Vai miten mahtaa käydä?

18

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c=3

      Eipä tuossa paljon muita vaihtoehtoja ole kuin Linux.

      • JMT§

        Ei vai ole vaihtoehtoja?

        Onhan noita BSD puolen käyttiksiäkin...


      • wbagnfarb
        JMT§ kirjoitti:

        Ei vai ole vaihtoehtoja?

        Onhan noita BSD puolen käyttiksiäkin...

        että toivottavasti kuluttajille taataan sikäläisen lainsäädännön puolesta oikeus halutessaan ostaa tietokone myös _vapaalla käyttöjärjestelmällä_ (linux, BSD, whatever). Windows esiasennettuna jokaisen kiinalaisen kotikoneelle on varmasti Bill Gatesin märkä uni.


      • c=3
        JMT§ kirjoitti:

        Ei vai ole vaihtoehtoja?

        Onhan noita BSD puolen käyttiksiäkin...

        Luettele kiinalaiset *BSD:t.


    • kiinalaisten

      pitkät perinteet avoimuudessa ja demokratiassa, varmasti päätyvät linuxiin. ;)

      • näin..

        Ottaen huomioon Kiinan kapitalistisen yhden puolueen systeemin, valinta on varmaan windows.


      • näin.. kirjoitti:

        Ottaen huomioon Kiinan kapitalistisen yhden puolueen systeemin, valinta on varmaan windows.

        erolla, että Kiinalaiset EIVÄT varmana halua että jenkit valvovat heitä!
        Eli modattu *nix variantti tulee olemaan hyvin varmasti koneissa jatkossa...


      • kinuskix
        djmosse kirjoitti:

        erolla, että Kiinalaiset EIVÄT varmana halua että jenkit valvovat heitä!
        Eli modattu *nix variantti tulee olemaan hyvin varmasti koneissa jatkossa...

        Mitä sillä on väliä, vaikka olisi RedFlag valmiiksi asennettuna?

        Tuskin se piraatti-windowsien asentamista estää.


      • RedFlagin?
        kinuskix kirjoitti:

        Mitä sillä on väliä, vaikka olisi RedFlag valmiiksi asennettuna?

        Tuskin se piraatti-windowsien asentamista estää.

        Siinähän teille olisi kelpo haaste: ottakaa RedFlag testattavaksi. Se perustuu kai RedHattiin. Tutkikaa, onko siellä joku takaportti Kiinan viranomaisvalvontaan. Sen lataaminen kiinalaiselta serveriltä saattaa kuulema kestää jonkun päivän :)


      • ...
        RedFlagin? kirjoitti:

        Siinähän teille olisi kelpo haaste: ottakaa RedFlag testattavaksi. Se perustuu kai RedHattiin. Tutkikaa, onko siellä joku takaportti Kiinan viranomaisvalvontaan. Sen lataaminen kiinalaiselta serveriltä saattaa kuulema kestää jonkun päivän :)

        Heti sinä päivänä, kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin wintoys tai RedFlag.


    • Kokki

      Kiinalaisilla on omat systeemit sielä miljardien ihmisten maassa. Eikö niillä ole sielä jokin oma nettiverkostokin joka ei ole yhteydessä tähän meille tuttuun nettiin??

      • ...

        on kotona nettiverkosto joka ei ole yhteydessä tähän meille tuttuun Internettiin, aika monella isolla firmallakin on sellainen.


    • vainohullu

      wbagnfarb:
      "Kiinan viranomaiset vaativat vastedes kaikkiin maassa myytäviin tietokoneisiin laillisen käyttöjärjestelmän asennuksen jo tehtaalla. Määräyksellä Kiina pyrkii kitkemään piratismia ja lievittämään Yhdysvalloista tulevia kauppapoliittisia paineita."
      http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=55261

      Toivottavasti asentavat Linuxin niihin kaikkiin. Vai miten mahtaa käydä?"

      Laittavat viritetyt Kiina-Linuxit, joissa viranomaisvalvonta erinomaisen hyvin hoidettu.
      Toisaalta Window$/NSA yhteistyö olisi hyvä syy myös muualla siirtyä täysin avoimen lähdekoodin ohjelmiin ja Linuxiin. No Kiinalaisten korkeateknologia tulee lisääntymään, kun Setä samuli ei Echelonillaan varasta uusia innovaatioita.

      • Juu Juu

        Siihen NSAn ja Microsoftin yhteistyöhön en ota kantaa, mutta kyllä NSA on tekemisissä myös Linuxin kanssa. Avoimesta koodista on kyse kuitenkin.

        http://www.nsa.gov/selinux/


      • SUp-PO
        Juu Juu kirjoitti:

        Siihen NSAn ja Microsoftin yhteistyöhön en ota kantaa, mutta kyllä NSA on tekemisissä myös Linuxin kanssa. Avoimesta koodista on kyse kuitenkin.

        http://www.nsa.gov/selinux/

        NSA:n pitää käyttää linuxia, ettei kukaan pääse salakuuntelemaan niitä windowsin kautta.


    • ___

      vitun linuksipellet, kääntäkää suurina ja mahtavina vaikka pelkästään jonkun lisuxin käyttökelvotonliittymä kiinaksi, niin olette kunnon haxxxoorreeita. Vittu älyä tuohonki linuksipaskatouhuun.

      • kääntää, kun se on tehty jo aika päivää sitten yleisimmillä työpöytä managereilla! :-D


      • käytetä

        linuxia paljon enemmän kuin suomessa kaikkia käyttiksiä yhteensä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe