akun lataaminen

dfdsfdsf

Valot jäi päälle ja akku meni täysin tyhjäksi. En omista starttikaapeleita tai akkulaturia, eikä autoilevia tuttujakaan ole saatavilla.
Työntäminen ei ilmeisesti tule kyseeseen, koska akku on tosiaan niin tyhjä, ettei edes sisävalo pala. Tuntemattomilta en viitsi ruveta kerjäämään, kun suurimmalla osalla ei varmaan ole kaapeleita ja nekin harvat joilla on, ei varmaan suostu auttamaan.

Ensin mietin, että käyn ostamssa akkulaturin ja tuon akun lataukseen sisälle, mutta ilmeisesti sekään ei ole fiksu veto kun kyseessä on pieni kerrostaloasunto. Toisaalta myös akkulaturi maksaa varmaan jonkun 20-30e, ja uusi akku ei taas sitten ole paljoakaan kalliimpi.

Mahtaisikohan esimerkiksi joku huoltoasema ladata akkua, jos sen nappaisi kainaloon ja kävelisi lähimmälle huoltamoasemalle? Kenelläkään kokemusta? Auto on iän vanha romu, joten ei siihen viitsisi hirveästi sijoittaa.

9

37727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuper

      paljonko akut matkaa ihan jostain huoltiskalta ostettaessa? Biltemalla näkyy olevan halvin autooni sopiva 29 euroa, mutta huoltoasemalla se on varmaan sen 50e?

      • jos oot, ni tuun huomenna tarjoo sulle hiukkasen virtaa.


      • 40-60e

        akut on huoltoasemilla 40-60e riippuu minkälaisen haluaa ostaa. Osta biltemasta ns. APUKÄYNNISTIN / ENERGIA-ASEMA , löytyy osotteesta www.biltema.fi Tuotenro. 44900


      • 2n3natta2
        40-60e kirjoitti:

        akut on huoltoasemilla 40-60e riippuu minkälaisen haluaa ostaa. Osta biltemasta ns. APUKÄYNNISTIN / ENERGIA-ASEMA , löytyy osotteesta www.biltema.fi Tuotenro. 44900

        energia-asemalla ei saa käymään, ainakaan kauaa,
        koska siinä on lyhytikäiset akut.
        (eli se on 2-3 vuoden sijoutus)


        Akkulaturi, olisi sijoutus koko loppuelämäksi,
        minulla on 1963 ostettu laturi,

        Jos sinulla on vanha auto ja akku,
        voit tarvita laturia useinkin.

        Eikö voisi ottaa virtaa pyöräkellarista yms.

        Vaikka akun lataus täyteen vie aikaa,
        akku käynnistää jo kun on virtaa 10 %.

        Autossa lataantuu paremmin ilman valoja ja 2000-3000 kierroksilla, suuremmilla yleensä heikommin.


      • se akkulaturi.

        Siitä akkulaturista sulle on eniten hyötyä vuosien saatossa. Jos sulla on auto tolppapaikalla niin ei muutakuin akku lataukseen pariksi tunniksi niin pitäisi olla virtaa niin paljon että starttaa ja käy. Latauksen ajaksi ei sitten todellakaan tarvi irrotella mitään akunkenkiä vaan pistät laturin plusjohdon akun plusnapaan ja miinusjohdon auton miinusnapaan tai runkoon.
        Muista laittaa ne johdot kiinni ja irroittaa aina siten että laturin sähköpistoke on irti. Varsinkin kun akkua on ladattu niin silloin akun ympärillä saattaa olla vetyä joka saattaa syttyä helposti jos latauskaapelin irroituksen yhteydessä alkaa kipinöimään töpselin ollessa pistokkeessa.
        Jos sinulla ei ole sitä tolppapaikkaa niin aivan hyvin voit ladata sen akun myäs siellä asunnossas sillä ei siitä ole mitään vaaraa kunhan jotenkutenkaan tuuletus pelaa kämpässäs sen mahdollisen vedyn muodostuksen takia. Sanomalehteä vain akun alle jottei sotke lattiaa.


      • Pocce
        2n3natta2 kirjoitti:

        energia-asemalla ei saa käymään, ainakaan kauaa,
        koska siinä on lyhytikäiset akut.
        (eli se on 2-3 vuoden sijoutus)


        Akkulaturi, olisi sijoutus koko loppuelämäksi,
        minulla on 1963 ostettu laturi,

        Jos sinulla on vanha auto ja akku,
        voit tarvita laturia useinkin.

        Eikö voisi ottaa virtaa pyöräkellarista yms.

        Vaikka akun lataus täyteen vie aikaa,
        akku käynnistää jo kun on virtaa 10 %.

        Autossa lataantuu paremmin ilman valoja ja 2000-3000 kierroksilla, suuremmilla yleensä heikommin.

        Akkulaturi on kätevä. Ja voi ottaa kerrostaloasuntoon akun. Itse latasin vessassa. Kaasua ei synny miltei mitään hitaasti lataamalla. Mutta en suosittele avotulen käyttöä jos akku on latauksessa vessassa.


        "Autossa lataantuu paremmin ilman valoja ja 2000-3000 kierroksilla, suuremmilla yleensä heikommin. "

        Ei ole merkitystä onko valot päällä tai ei. Laturi säätää sitä mukaan lataustehoja suuremmalle mitä enemmän tarvetta sähköön on, jos autolla ajaa. Ja suurin latausteho saavutetaan jo alle 2000 kierroksen ja se pysyy aika lailla samana huippukierroksille asti. Säädin sen määrää eikä kierrokset. Voit kokeilla vaikka itse mittarilla. Dieseli lataa jo tyhjäkäynnillä täydet pienemmän kierrosalueen vuoksi.


      • sen että
        se akkulaturi. kirjoitti:

        Siitä akkulaturista sulle on eniten hyötyä vuosien saatossa. Jos sulla on auto tolppapaikalla niin ei muutakuin akku lataukseen pariksi tunniksi niin pitäisi olla virtaa niin paljon että starttaa ja käy. Latauksen ajaksi ei sitten todellakaan tarvi irrotella mitään akunkenkiä vaan pistät laturin plusjohdon akun plusnapaan ja miinusjohdon auton miinusnapaan tai runkoon.
        Muista laittaa ne johdot kiinni ja irroittaa aina siten että laturin sähköpistoke on irti. Varsinkin kun akkua on ladattu niin silloin akun ympärillä saattaa olla vetyä joka saattaa syttyä helposti jos latauskaapelin irroituksen yhteydessä alkaa kipinöimään töpselin ollessa pistokkeessa.
        Jos sinulla ei ole sitä tolppapaikkaa niin aivan hyvin voit ladata sen akun myäs siellä asunnossas sillä ei siitä ole mitään vaaraa kunhan jotenkutenkaan tuuletus pelaa kämpässäs sen mahdollisen vedyn muodostuksen takia. Sanomalehteä vain akun alle jottei sotke lattiaa.

        kyllä sitä akkua olisi tietenkin hyvä ladata enemmän kuin sen pari tuntia, tuollaiset 6-8 tuntiakaan ei tosiaankaan ole liikaa jos ostat sellaisen pikkuisen laturin joka ei pukkaa niitä amppeereita kovin paljoa.


    • Joloprehytuikin

      ..jos et oo hirveen ruma!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe