Hyvä pomo

Viiru

Millainen on mielestänne hyvä pomo?

3

496

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Hyvä pomo, tai esimies, on sellainen joka ymmärtää tarvitsevansa alaisiaan niiden vastuualueeseensa kuuluvien töiden tekemiseen.

Esimiehen tehtävä on ensisijaisesti "palvella" alaisiaan, niin että nämä pystyvät keskittymään sen työn tekemiseen, mistä firma yleensä sen rahan saa kotiin.

Eli, esimies huolehtii siitä että materiaalit, työkalut, palvelut jne. ovat saatavilla ja kunnossa silloin kuin niitä tarvitaan, ja tehtävä työ on selvitetty ennen kuin sitä annetaan varsinaiselle tekijälle.

Pahin virhe, mitä esimies voi tehdä, on mennä laukaisemaan "MINÄ olen pomo, ja tämä työ tehdään näin koska MINÄ sanon niin..."

Yleensä ne alaiset kuitenkin tuntevat sen oman työnsä huomattavasti paremmin kuin tuo "POMO", ja mikäli työntekijän mielipidettä ei suostu edes kuuntelemaan, niin tuo "POMO" menettää alaistensa kunnioituksen, eikä mistään hommista tule enää mitään.

Hommien sujumisessa on molemminpuolinen arvostus valttia, mutta esimiehen täytyy ensin osoittaa arvostavansa alaisiaan, ennen kuin alaiset alkavat arvostamaan esimiestään.

Ei ole häpeä myöntää omaa tietämättömyyttään asioista, ja yksi arvostuksen osoituskeino on kysyä siltä alaiselta neuvoa/informaatiota alaisen tekemistä tehtävistä.
      Näin pääsee itse sisälle niihin tehtäviin, ja samalla tulee viestinneeksi alaiselle, että pitää tätä ammatti-ihmisenä niissä tehtävissä.

Itse olen ollut niin esimiestehtävissä kuin alaisenakin, eikä ylläolevia periaatteita noudattamalla ole koskaan ollut vaikeuksia saada tehtäviä hoidettua, ja ilmapiiri on myös pysynyt erinomaisena.

Toisaalta olen myös törmännyt esimiehiin, jotka kuvittelevat olevansa Suurimpia kukkoja paskatunkiolla. Nämä yleensä kuvittelevat tittelin, koulutuksen, sukunimen, tilipussin koon tms. antavan heille oikeuden kohdella alaisiaan miten tykkäävät... Mutta suomessa ei enää ole "maaorjia", jolloin ainakin ne parhaat työntekijät alkavat nopeasti hakemaan muita työpaikkoja, joissa heidän työtään arvostetaan.

• Frank

Vaikka olenkin monesta asiasta kanssasi samaa mieltä, niin en kyllä henkilökohtaisesti alkaisi puhumaan esimiehen ensisijaisen tehtävän olevan alaisten "palvelemisen" lainausmerkeillä tai ilman.

Olen samaa mieltä, että esimiehen tulisi katsoa työskentelyolosuhteiden olevan kaikinpuolin kunnossa, mutta olen kyllä erimieltä tuosta kaiken selvittämisestä valmiiksi. Tämän päivän suurimpia ongelmia on juuri se, että omien aivojen käyttäminen tahtoo jäädä turhan vähiin. Olen nähnyt käytännössä seuraukset siitä, kun esimies ei ehdi tehdä muuta kuin juosta alaisten puolesta asioita hoitamassa.

Riippuu toki paljon millaisessa työpaikassa ja millaisten alaisten esimiehenä on. Kuten myös siitä mikä on esimiehen rooli yrityksessä muuten.

Valitettavan moni organisaation alimmalla portaalla oleva kuvittelee esimiehien ainoan työn olevan alaisten palveliminen. Pienemmätkin vähänkin ruutiinista poikkeavat tekemiset siirretään kiireesti esimiehelle, ettei vaan joutuisi itse ajattelemaan. Alaisten määrästä tietysi riippuu kuinka paljon sitä tekemistä sitten tätä kautta esimiehelle tulee.

Alaiset varmasti pitävät pomoa hyvänä tyyppinä, kun hän tekee kaikki tälläiset tehtävät. Pomon esimies ei välttämättä ole asiasta ihan samaa mieltä.

Useimman esimiehen tärkein tehtävä on pitää huolta siitä, että yksikkö tekee oikeita asioita oikeassa järjestyksessä. Ja, että se kaikki ennen kaikkea kannattaa taloudellisesti. Elintärkeää olisi myös kyetä katsomaan mihin suuntaa ollaan menossa.

Olen kanssasi samaa mieltä, että alaisten arvostaminen on oman onnistumisensa kannalta elintärkeää. Alaisten kuunteleminen ja heidän esille tuomiin ongelmiin reagoiminen on alaisten arvostuksen avain.

Alaisten arvostuksen saavuttaminen ei kuitenkaan voi, eikä saa olla esimiehen ensisijainen pyrkimys. Kyllä alaisetkin pidemmänpäälle arvostavat ennenkaikkea oikeudenmukaista ja osaavaa esimiestä. Aina pitää pystyä perustelemaan päätöksensä ja ennen kaikkea silloin kun ne eivät miellytä alaisia. Ei pidä myöskään suoraan viedä täytäntöön ylempää organisaatiosta tulevia ideoita, jos ei itse ole niiden takana.

Ja niin, vihoviimeinen tapa on todellakin tuo "tämä tehdään, koska minä niin sanon" -tyyli.
        Joskus siihenkin valitettavasti joutuu ääritilanteissa joidenkin yksilöiden kohdalla turvautumaan. Kun ei puhe ja perustelut ole auttaneet, ei yksikön tuloksen tai palvelutason turvaamiseksi ole muuta vaihtoehtoa kuin suora käsky. Siinä vaiheessa vaan pitää olla perustelut olemassa miksi siihen mentiin.

Millainen on hyvä pomo on tänä päivänä aika vaikea kysymys. Pomot tai oikeammin esimiehet toimivat hyvinkin erinlaisissa tehtävissä. Onnekkaimmat ovat todellakin vain ja ainoastaan esimiehiä, mutta monella (kuten itselläni) on myös muita tehtäviä esimiehenä olemisen lisäksi. Alaisuudessani on sekä nuorempaa itsenäiseen työskentelyyn tottunutta ja vanhempaa selkeään käskytykseen tottunutta väkeä. Näiden eri "kulttuurien" yhteen sovittaminen on lievästi sanottuna haasteellista. Kaikilla tuntuu olevan kovasti aina sanottavaa millainen esimiehen pitäisi olla, mutta harva pysähtyy miettimään millainen alainen itse on...

• Lepinkäinen

Teet työsi ja ole hiljaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe