kyselin tuossa muutama kuukausi sitten rytmistä ja muutenkin tansin ongelmista.
Nyt on tilanne että olen oppinut löytämään rytmin ja foksin askeleetkin on joten kuten hallussa sekä tanssikurssilla käyty.
Mutta se iso ongelma edelleen on jäljellä. Kun yritän tanssia niin ensinnäkin kohta missä lähdetään liikkeelle on totaalisen hukassa ja jos satun pääsemään liikkeelle niin pieni häiriö ja rytmi hukassa ja siinä sitä sitten odotellaan että missä mahtaa löytyä se aloituskohta. Tanssi menee ihan mukavasti kun joku hokee koko ajan että hidas, hidas, nopea,nopea ja ilmoittaa milloin lähtee. Kävi useamman kerran että kun yritin lähteä liikkeelle niin partneri sanoi ettei osaa lähteä väärästä kohtaa liikkeelle. Eli auttakaa minua löytämään musiikista sen kohta jolla lähdetään liikeelle (kai siitä on olemassa jonkinlainen määritelmä).
Toinen ongelma johon törmäsin. Ilmeisesti on olemassa kahdenlaisia askelkuvioita ne jotka opetetaan kurssilla ja ne jota muut käyttävät. Olen törmännyt henkilöihin jotka sanovat etteivät osaa tanssia henkilöiden kanssa jotka ovat käyneet tanssikurssin.
Jos en saa ratkaistua näitä ongelmia niin saan kai haudata toiveet tanssitaidosta ja pysyä edelleen siellä tahkojalkojen porukassa.
Pyydän älkää antako sellaisia neuvoja että anna musiikin viedä, musiikki ei nimittäin vie minua minnekkään, olen sen kymmenien vuosien aikana kokenut.
apua kaivataan
45
4209
Vastaukset
- Herkkupeba
Siinä vaiheessa kun lakkaat jännäämästä mistä kohdasta mun pitäs lähtee liikkeelle se lähtee sujumaan. Anna musan vaan viedä. Eihän kukaan lätkäpelaaja tee maaleja mailaa puristamalla. Sitäpaitsi ne akat jotka sanoo että et mee rytmiin tulis pitää vaan turpansa kiinni ja mennä sillain kuin viejä vie ja sillä sipuli.
Tälläkin palstalla esiintyneitä tanssitietäjänaisia jotka lähtevät neuvomaan viejää rytmiikassa vaikka eivät itse välttämättä hevon paskaa tiedä ko. tanssin rytmiikasta.
Niin ja muuten useita tansseja voi tansseja erilaisella rytmiikalla ja niitä voi aloittaa useesta eri musiikin paikasta.
Jokainen tanssikurssi opettaa että rytmi rytmi ja se rytmi on kaikista tärkein. Tärkeintä on se että se tanssi on kivaa kyl se rytmi sit sieltä ittekseen tulee. - jo vähän oppinut
Monet aloittelijat ovat kokeneet hyväksi keinoksi tanssin oppimisen saralla sen, että hakevat sellaisia naisia, jotka ovat kauan tanssineet ja oppineet tanssimaan vain tanssimalla (ns luomutanssijat). Tietysti nämä ovat saattaneet kehittää taitojaan myöhemmin myös kursseilla.
Tällaisilla naisilla on kyky sopeutua monenlaiseen vientiin vuosikymmenten kokemuksen vuoksi. Nuorten miesten ei kannata pelätä vanhojen hakemista opetteluvaiheessa. Päinvastoin: mies ei menetä "mahdollisuuksiaan" nuorten naisten suhteen antamalla huonoa ensivaikutelmaa tanssitaidostaan.
Jos haluat, voit tietysti pyytää apua naiselta rytmin suhteen. Mutta sellaiset, jotka alkavat neuvomaan ilman pyyntöä, kannattaa unohtaa - heille et koskaan tule tarpeeksi hyväksi. Kursseilla neuvominen voi olla korrektia, mutta tanssipaikoilla ei.
Yritä päästä mukaan tanssileireille, joissa on toimiva parinvaihto. Siellä oppii mielestäni kaikkein parhaiten, kun aikaa yhteen lajiin käytetään vähintään päivä. Ja rohkeasti vain tanssimaan, kuten monesti on sanottu, vain kilometrit opettavat.
Tanssipaikaksi kannattaa valita joku ei-niin-ruuhkainen, silloin pääsee rauhassa toteuttamaan omaa tanssiaan, eikä jatkuvasti tarvitse varoa muita pareja. - Päivi
Ehkä en tiedä "hevon paskaa" rytmiikasta, mutta koitan kuitenkin parhaani mukaan auttaa kysyjää.
"auttakaa minua löytämään musiikista sen kohta jolla lähdetään liikeelle (kai siitä on olemassa jonkinlainen määritelmä)."
Jos aloitat foksin tahdin toisella tai neljännellä iskulla, metsään menee: lähdet tanssimaan välitahtiin (tätä tilannetta tanssitettavasi on ilmeisesti tarkoittanut).
Oikea paikka on lähteä liikkeelle tahdin ensimmäisellä tai kolmannella iskulla. Puhtaassa foksimusiikissa ensimmäisen ja kolmannen iskun tunnistaa bassosta (toisessa ja neljännessä iskussa kuuluu mm. lautaset; perusrytmi kuulostaa siis tältä: "bum-sti-bum-tsi").
Helpointa on lähteä liikkeelle tahdin ykkösellä ja usein vielä helpompaa on lähteä koko "säkeen" ensimmäisen tahdin ykkösellä.
"Tanssi menee ihan mukavasti kun joku hokee koko ajan että hidas, hidas, nopea,nopea ja ilmoittaa milloin lähtee."
Hitaat askeleet osuvat aina niille bassokohdille, eli ykköselle tai kolmoselle, kuin myös ensimmäinen nopea askel.
"Ilmeisesti on olemassa kahdenlaisia askelkuvioita ne jotka opetetaan kurssilla ja ne jota muut käyttävät."
Jos törmäät tähän ongelmaan useinkin, kokeile ihmeessä muitakin tanssinopettajia!!! Näin ei pitäisi olla!- Tahkojalka
Sehän se tässä on ongelma, en erota musiikista säkeitä saati sitten muuta. Olen kymmeniä vuosia pitänyt musiikkia vain taustameluna ja joskus kuunnellut sanoja eli en ole koskaan oppinut analysoimaan musiikkia.
Kuuntelen parhaillaan tanssimusiikkia ja basso toistuu joka toinen tahti, mitään selvää 8 rytmin säettä en musiikista erota.
Tuntuu turhauttavalta kun partneri sanoo että lasketaan aloituskohta kun en tiedä mitä laskea, mistä laskea ja miten laskea.
Ja toiseksi pienellä paikkakunnalla jossa järjestetään korkeintaan 2 tanssikurssia vuodessa ei ole oikein vara valkata opettajaa.
Vuosien aikana olen huomannut että minun järki toimii siten että pitää saada selvyys miten jokin toimii ja sitten voi soveltaa sitä käytännössä.
Ainoa miten osaan musiikkia purkaa on että löydän siitä rytmin ja sanat muu on yhtä puuroa.
Tanssikurssillakin käskettiin antaa musiikin viedä mutta valitettavasti se ei saa minua liikkumaan.
Armeija aikana minulle tehtiin testi jossa testattiin rytmitajua. Testissä piti tunnistaa samanlaisia äänisarjoja, tulokseni oli surkea vaikka yritin tosissaan.
Toiset ilmeisesti huomaavat musiikista heti tietyt toistuvat rytmit ja pystyvät jaottamaan ne ryhmiin eli säkeisiin. Multa tuntuu puuttuvan tämä taito joten minun pitää korvata tämä taito jotenkin.
Jos ei ole olemassa mitään muuta keinoa purkaa musiikkia niin silloin mulla ei ilmeisesti ole toivoa tanssimisesta. - Päivi
Tahkojalka kirjoitti:
Sehän se tässä on ongelma, en erota musiikista säkeitä saati sitten muuta. Olen kymmeniä vuosia pitänyt musiikkia vain taustameluna ja joskus kuunnellut sanoja eli en ole koskaan oppinut analysoimaan musiikkia.
Kuuntelen parhaillaan tanssimusiikkia ja basso toistuu joka toinen tahti, mitään selvää 8 rytmin säettä en musiikista erota.
Tuntuu turhauttavalta kun partneri sanoo että lasketaan aloituskohta kun en tiedä mitä laskea, mistä laskea ja miten laskea.
Ja toiseksi pienellä paikkakunnalla jossa järjestetään korkeintaan 2 tanssikurssia vuodessa ei ole oikein vara valkata opettajaa.
Vuosien aikana olen huomannut että minun järki toimii siten että pitää saada selvyys miten jokin toimii ja sitten voi soveltaa sitä käytännössä.
Ainoa miten osaan musiikkia purkaa on että löydän siitä rytmin ja sanat muu on yhtä puuroa.
Tanssikurssillakin käskettiin antaa musiikin viedä mutta valitettavasti se ei saa minua liikkumaan.
Armeija aikana minulle tehtiin testi jossa testattiin rytmitajua. Testissä piti tunnistaa samanlaisia äänisarjoja, tulokseni oli surkea vaikka yritin tosissaan.
Toiset ilmeisesti huomaavat musiikista heti tietyt toistuvat rytmit ja pystyvät jaottamaan ne ryhmiin eli säkeisiin. Multa tuntuu puuttuvan tämä taito joten minun pitää korvata tämä taito jotenkin.
Jos ei ole olemassa mitään muuta keinoa purkaa musiikkia niin silloin mulla ei ilmeisesti ole toivoa tanssimisesta.Musiikkia on aika vaikea selittää tällä tavalla kirjallisesti (ja varsinkaan lyhyesti ja silti tyhjentävästi). Suosittelisin musiikinkuunteluistuntoa jonkun musiikkia hieman paremmin tuntevan kanssa. Voitte yhdessä etsiä näitä rytmin tunnistamisen kannalta tärkeimpiä soittimia ja erilaisia musiikissa toistuvia jaksoja.
"Kuuntelen parhaillaan tanssimusiikkia ja basso toistuu joka toinen tahti"
Hyvä!!! Olet siis saanut juonesta kiinni!
(Mutta jotta puhuisimme asioista samoilla termeillä, oikaisen vielä: Basso toistuu foksissa joka toinen ISKU.)
Foksissa yksi TAHTI muodostuu neljästä iskusta: "Bum - tsi - bum - tsi".
"mitään selvää 8 rytmin säettä en musiikista erota."
Hm, kahdeksasta en puhunut mitään...
"Säkeen" vaihtumiskohta on mm. siinä, missä laulaja saa vetää hieman syvempään henkeä ja aloittaa uudella lauseella. :)
"Säkeet" ovat eri kappaleissa eri mittaisia, kahdeksasta kuuteentoista tahtiin (=32-64 iskua). "Säkeiden" erottaminen tietoisesti ei kuitenkaan ole aloittelijalle kovin tärkeä taito. Useimmille tanssin aloittaminen "säkeen" alusta vain tuntuu olevan helpointa, siksi otin sen esiin. Tärkeintä kuitenkin on erottaa ne parittomat ja parilliset iskut toisistaan.
"Multa tuntuu puuttuvan tämä taito joten minun pitää korvata tämä taito jotenkin."
Sinulla on tässä rytmiasiassa hieman pidempi ja kivisempi tie kuin jollain toisella, mutta sinulla on takataskussasi jotain, joka vie sinut varmemmin hyväksi tanssijaksi: tahto! - LUET MUSIIKIN
Tahkojalka kirjoitti:
Jos ei ole olemassa mitään muuta keinoa purkaa musiikkia niin silloin mulla ei ilmeisesti ole toivoa tanssimisesta.teoriaa "kirjoista ja kansista".
Jossa vähän aikaa otat oppia musiikin osaavalta soittajalta tai opettajalta ja teet tanssirytmin vaikka sormin /käsin/jaloin/kuinka vaan mutta oppisit ymmärtämään "puuron aineksia".
esim: säe? tahti? isku? ykkönen? basso? ym ym ,, mumbsi bum,,, - Tahkojalka
Päivi kirjoitti:
Musiikkia on aika vaikea selittää tällä tavalla kirjallisesti (ja varsinkaan lyhyesti ja silti tyhjentävästi). Suosittelisin musiikinkuunteluistuntoa jonkun musiikkia hieman paremmin tuntevan kanssa. Voitte yhdessä etsiä näitä rytmin tunnistamisen kannalta tärkeimpiä soittimia ja erilaisia musiikissa toistuvia jaksoja.
"Kuuntelen parhaillaan tanssimusiikkia ja basso toistuu joka toinen tahti"
Hyvä!!! Olet siis saanut juonesta kiinni!
(Mutta jotta puhuisimme asioista samoilla termeillä, oikaisen vielä: Basso toistuu foksissa joka toinen ISKU.)
Foksissa yksi TAHTI muodostuu neljästä iskusta: "Bum - tsi - bum - tsi".
"mitään selvää 8 rytmin säettä en musiikista erota."
Hm, kahdeksasta en puhunut mitään...
"Säkeen" vaihtumiskohta on mm. siinä, missä laulaja saa vetää hieman syvempään henkeä ja aloittaa uudella lauseella. :)
"Säkeet" ovat eri kappaleissa eri mittaisia, kahdeksasta kuuteentoista tahtiin (=32-64 iskua). "Säkeiden" erottaminen tietoisesti ei kuitenkaan ole aloittelijalle kovin tärkeä taito. Useimmille tanssin aloittaminen "säkeen" alusta vain tuntuu olevan helpointa, siksi otin sen esiin. Tärkeintä kuitenkin on erottaa ne parittomat ja parilliset iskut toisistaan.
"Multa tuntuu puuttuvan tämä taito joten minun pitää korvata tämä taito jotenkin."
Sinulla on tässä rytmiasiassa hieman pidempi ja kivisempi tie kuin jollain toisella, mutta sinulla on takataskussasi jotain, joka vie sinut varmemmin hyväksi tanssijaksi: tahto!Kiitoksia näistä ohjeista. Kuten huomaat musiikki termit hukassa. Kun aloin perehtyä foksin tanssimiseen niin musiikki niissä jaettiin 8 iskuun.
Tuo oli ensimmäinen neuvo että laulaja vetää henkeä, ehkä pystyn jäljittämään siitä säkeitä.
Kyllä tanssissa tuntuu kaikilla olevan tärkeää se säkeen alusta lähtö sillä kaikki tuntuu aina odottavan sitä kohtaa. Enhän minä voi ampua liikkeelle silloin kun partneri sitä vähiten odottaa.
Keskiviikkona olisi foksin jatkokurssi mutta en tiedä onko siitä mitään hyötyä tässä vaiheessa kun tuo musiikki puoli ontuu vielä niin pahasti. Seuraava kurssi lienee ensi talvena ehkä olen siihen mennessä oppinut jotakin musiikin perusteista.
Peruskouluaikanakin minun musikaalinen huipentuma oli kun esiinnyin juhlatilaisuudessa jonkin soittimen kanssa ja opettaja antoi viimehetken ohjeeksi että ole soittavinasi. - jo vähän oppinut
Tahkojalka kirjoitti:
Kiitoksia näistä ohjeista. Kuten huomaat musiikki termit hukassa. Kun aloin perehtyä foksin tanssimiseen niin musiikki niissä jaettiin 8 iskuun.
Tuo oli ensimmäinen neuvo että laulaja vetää henkeä, ehkä pystyn jäljittämään siitä säkeitä.
Kyllä tanssissa tuntuu kaikilla olevan tärkeää se säkeen alusta lähtö sillä kaikki tuntuu aina odottavan sitä kohtaa. Enhän minä voi ampua liikkeelle silloin kun partneri sitä vähiten odottaa.
Keskiviikkona olisi foksin jatkokurssi mutta en tiedä onko siitä mitään hyötyä tässä vaiheessa kun tuo musiikki puoli ontuu vielä niin pahasti. Seuraava kurssi lienee ensi talvena ehkä olen siihen mennessä oppinut jotakin musiikin perusteista.
Peruskouluaikanakin minun musikaalinen huipentuma oli kun esiinnyin juhlatilaisuudessa jonkin soittimen kanssa ja opettaja antoi viimehetken ohjeeksi että ole soittavinasi.Mene vaan jatkokurssille rohkeasti, jos teillä päin kurssitarjonta on vähäistä. Voihan olla, että asia loksahtaa kohdalleen, kun pääset hyvärytmisempiä naisia viemään eikä sinun tarvitse huolehtia parisi osaamisesta/osaamattomuudesta.
Jos kursseilla tulee vaikeita kuvioita, voit aina viedä perusaskelta. Kyllä naiset jaksavat yhden vaihdon mitä tahansa. Ja siellä voit vapaasti kertoa "oppimisvaikeudestasi" (jos sellainen edes todellisuudessa on).
Etukäteen voit foksin jatkokurssin joitakin kuvioita katsoa tanssi.net -palvelusta (http://tanssi.net/fi/tausta/foksi.html)
Aikaisemmin jo mainitsin nuo leirit, yritä ehtiä sellaiselle mukaan. Miespula siellä on aina valtava, joten ei tarvitse pelätä, etteikö paria paripörssistä löytyisi.
Kyllä se siitä! - Tahkojalka
jo vähän oppinut kirjoitti:
Mene vaan jatkokurssille rohkeasti, jos teillä päin kurssitarjonta on vähäistä. Voihan olla, että asia loksahtaa kohdalleen, kun pääset hyvärytmisempiä naisia viemään eikä sinun tarvitse huolehtia parisi osaamisesta/osaamattomuudesta.
Jos kursseilla tulee vaikeita kuvioita, voit aina viedä perusaskelta. Kyllä naiset jaksavat yhden vaihdon mitä tahansa. Ja siellä voit vapaasti kertoa "oppimisvaikeudestasi" (jos sellainen edes todellisuudessa on).
Etukäteen voit foksin jatkokurssin joitakin kuvioita katsoa tanssi.net -palvelusta (http://tanssi.net/fi/tausta/foksi.html)
Aikaisemmin jo mainitsin nuo leirit, yritä ehtiä sellaiselle mukaan. Miespula siellä on aina valtava, joten ei tarvitse pelätä, etteikö paria paripörssistä löytyisi.
Kyllä se siitä!Ei ongelma ole askeleet. Olen käynyt lukemattomia kertoja mainitsemallasi sivulla ja tutkinut käytännössä kaiken mitä itse tanssista on saatavilla. Perusaskeleet, kääntymiset, sivuaskeleet, suunnanvaihdot, yms. hallitsen onasta mielestä kohtalaisesti mutta..... se musiikki, pitäisi sovittaa askeleet musiikkiin ja sillalailla että pienen häiriön jälkeenkin homma jatkuisi. Se tässä on ongelma.
Menisihän se varmaan jos opettelisin kaikki kappaleet ulkoa tanssimaan siten että voisi vaikka käydä kahvilla ja jatkaa sitten eteenpäin niinkuin ei olisi ollutkaan poissa.
Homma vaan ei pelaa sillälailla, pitää tietää mitä tekee ja milloin se on ongelman ydin. Minä kyllä tiedän miten mutta en milloin ja mitä.
Minä tiedän että monien on vaikea ymmärtää tätä minun ongelmaa sillä useimmilla on varmaan geeneissä jonkinlainen musiikintaju, ei tarvitse kuin antaa vähän suuntaa ja homma hoituu, tämä käy ilmi kun kyselee tanssijoilta askelkuvioista niin saa vastauksen että en tiedä mutta kyllä ne löytyy kun musiikki alkaa soida. - ISOMMAN ongelman
Tahkojalka kirjoitti:
Ei ongelma ole askeleet. Olen käynyt lukemattomia kertoja mainitsemallasi sivulla ja tutkinut käytännössä kaiken mitä itse tanssista on saatavilla. Perusaskeleet, kääntymiset, sivuaskeleet, suunnanvaihdot, yms. hallitsen onasta mielestä kohtalaisesti mutta..... se musiikki, pitäisi sovittaa askeleet musiikkiin ja sillalailla että pienen häiriön jälkeenkin homma jatkuisi. Se tässä on ongelma.
Menisihän se varmaan jos opettelisin kaikki kappaleet ulkoa tanssimaan siten että voisi vaikka käydä kahvilla ja jatkaa sitten eteenpäin niinkuin ei olisi ollutkaan poissa.
Homma vaan ei pelaa sillälailla, pitää tietää mitä tekee ja milloin se on ongelman ydin. Minä kyllä tiedän miten mutta en milloin ja mitä.
Minä tiedän että monien on vaikea ymmärtää tätä minun ongelmaa sillä useimmilla on varmaan geeneissä jonkinlainen musiikintaju, ei tarvitse kuin antaa vähän suuntaa ja homma hoituu, tämä käy ilmi kun kyselee tanssijoilta askelkuvioista niin saa vastauksen että en tiedä mutta kyllä ne löytyy kun musiikki alkaa soida.Teetköhän asiasta isomman kuin se on?
Tekisi mieli kysyä että "liikuttaako musiikki sinua ollenkaan"?
Siis siksi vain että koetko mitään tarvetta liikkua mihinkään suuntaan kun musiikki soi se itse valittu musiikki?..
Askelkuviothan on vain siksi että, voi tanssia yhdessä toisen kanssa. Mutta musiikin tulisi saattaa sinut aivan yksin jonkin laiseen liikkumiseen ja johonkin suuntaan ja jossakin rytmissä. - Tahkojalka
ISOMMAN ongelman kirjoitti:
Teetköhän asiasta isomman kuin se on?
Siis siksi vain että koetko mitään tarvetta liikkua mihinkään suuntaan kun musiikki soi se itse valittu musiikki?..
Askelkuviothan on vain siksi että, voi tanssia yhdessä toisen kanssa. Mutta musiikin tulisi saattaa sinut aivan yksin jonkin laiseen liikkumiseen ja johonkin suuntaan ja jossakin rytmissä.Kysymykseesi on helppo vastata musiikki ei liikuta mihinkään.
Aikoinaan diskossakin toljotin paikallaan kun musiikki ei liikuttanut, siinä sitten väkisin jotakin motoorista liikettä, ei tuntunut hyvältä, ei edes pullollisella viinaa.
Tätä minä meinasin kun sanoin että muiden on vaikea ymmärtää minun ongelmaa, musiikki ei saa käytännössä mitään liikettä minussa.
Musiikki on ollut mulla kymmeniä vuosia pelkkä taustamelu. - Tahkojalka
ISOMMAN ongelman kirjoitti:
Teetköhän asiasta isomman kuin se on?
Askelkuviothan on vain siksi että, voi tanssia yhdessä toisen kanssa. Mutta musiikin tulisi saattaa sinut aivan yksin jonkin laiseen liikkumiseen ja johonkin suuntaan ja jossakin rytmissä.Kerron vähän taustatietoja niin on ehkä helpompi ymmärtää.
Vanhempani eivät ole musikaalisia tosin tansseissa kävivät pari kertaa vuodessa eli nuoruudessa musiikkia kuulin hyvin vähän.
Nuoruus meni muita asioita rellestäessä kun musiikki ei liikuttanut mihinkään.
Armeijan jälkeen perheen elättäminen vei kaiken mehun, ravintoloissa käyntien tiheys 1-2 kertaa/vuosi pikkujoulu ja synttärit, niissäkin niin pirun väsynyt ettei jakanut kuin juoda ne pakolliset kaljat ja puoliltaöin nukkumaan.
Nyt mittarissa on reilut 40 tilanne on toinen. Työkiireet ei paina eikä rahasta ole akuutti uupelo. Nyt tanssi kiinnostais, mutta tuntuu niin pirun vaikealta oppia ymmärtämään musiikkia. - olla ongelma
Tahkojalka kirjoitti:
Kerron vähän taustatietoja niin on ehkä helpompi ymmärtää.
Vanhempani eivät ole musikaalisia tosin tansseissa kävivät pari kertaa vuodessa eli nuoruudessa musiikkia kuulin hyvin vähän.
Nuoruus meni muita asioita rellestäessä kun musiikki ei liikuttanut mihinkään.
Armeijan jälkeen perheen elättäminen vei kaiken mehun, ravintoloissa käyntien tiheys 1-2 kertaa/vuosi pikkujoulu ja synttärit, niissäkin niin pirun väsynyt ettei jakanut kuin juoda ne pakolliset kaljat ja puoliltaöin nukkumaan.
Nyt mittarissa on reilut 40 tilanne on toinen. Työkiireet ei paina eikä rahasta ole akuutti uupelo. Nyt tanssi kiinnostais, mutta tuntuu niin pirun vaikealta oppia ymmärtämään musiikkia.muu kuin tanssi?. Jos olet käynyt armeijan olet opetettu marsimaan? Jolloin osaat tanssiakkin.
Sillä kaikki liike perustuu säännölliseen jalkojen vuorotteluun ja sen seurauksena vartalon käyttöön.
Taustojen ym esteiden ajattelemisen lopettaminen on ensimmäinen portin avaaminen että oppii uutta. Kerrot teksteissäsi uudestaan ja uudestaan saman asian. Tanssin opetus ym antaa usein sen käsityksen että, asia on mentävä juuri noin kun se opetetaan mutta etsi nyt hyvä mies sitä kävelyä ja marsia itseluottamuksesi tarpeeseen. - Tahkojalka
olla ongelma kirjoitti:
muu kuin tanssi?. Jos olet käynyt armeijan olet opetettu marsimaan? Jolloin osaat tanssiakkin.
Sillä kaikki liike perustuu säännölliseen jalkojen vuorotteluun ja sen seurauksena vartalon käyttöön.
Taustojen ym esteiden ajattelemisen lopettaminen on ensimmäinen portin avaaminen että oppii uutta. Kerrot teksteissäsi uudestaan ja uudestaan saman asian. Tanssin opetus ym antaa usein sen käsityksen että, asia on mentävä juuri noin kun se opetetaan mutta etsi nyt hyvä mies sitä kävelyä ja marsia itseluottamuksesi tarpeeseen.Joo kyllähän sitä armeijassa marssittiin ja usein sitä joku kovaääninen huusi tahtia että vasen,vasen, kaks kolme ja jos ei huutanut niin tahti pakkas menemään sekaisin. En vain ymmärrä mitä yhteyttä armeijan marssilla on foksin kanssa.
Ei millään pahalla mutta vertaat kävelyä ja tanssimista toisiinsa eli jos osaa siirtää jalkaa toisen eteen niin osaa tanssia... Mielenkiintoista.
Silloinhan minä olen tanssimaisteri kun osaan myös juosta.
Tässä oli tyypillinen kommentti henkilöltä jota on alettu perehdyttämään musiikkiin jo ennen syntymää tai sitten omaa niin vahvat geenit että hallitsee homman ilman opetusta.
Ajattele että joku puhuu sulle latinaa, tajuat että joku puhuu, erotat jopa erillisiä sanoja ehkä lauseita mutta sisältö jää taysin epäselväksi. Vaikka mitä pyydettäisiin latinaksi katsoisit vain tollona kun et ymmärrä.
Siitä tässä on kyse, musiikki käskee mennä eteenpäin mutta kun en ymmärrä musiikkia. Pitäis oppia ymmärtämään. Jos musiikkia ei voi oppia ymmärtämään niin ehkä on viisain sitten luopua leikistä.
Ps. armeijan marssi oli ainoa "tanssi" jota osasisin (en tiedä osaanko enään) ja osaan tanssia. Nyt ei ole kyseessä uuden tanssin opettelusta vaan tanssista yleensä. - Päivi
Tahkojalka kirjoitti:
Joo kyllähän sitä armeijassa marssittiin ja usein sitä joku kovaääninen huusi tahtia että vasen,vasen, kaks kolme ja jos ei huutanut niin tahti pakkas menemään sekaisin. En vain ymmärrä mitä yhteyttä armeijan marssilla on foksin kanssa.
Ei millään pahalla mutta vertaat kävelyä ja tanssimista toisiinsa eli jos osaa siirtää jalkaa toisen eteen niin osaa tanssia... Mielenkiintoista.
Silloinhan minä olen tanssimaisteri kun osaan myös juosta.
Tässä oli tyypillinen kommentti henkilöltä jota on alettu perehdyttämään musiikkiin jo ennen syntymää tai sitten omaa niin vahvat geenit että hallitsee homman ilman opetusta.
Ajattele että joku puhuu sulle latinaa, tajuat että joku puhuu, erotat jopa erillisiä sanoja ehkä lauseita mutta sisältö jää taysin epäselväksi. Vaikka mitä pyydettäisiin latinaksi katsoisit vain tollona kun et ymmärrä.
Siitä tässä on kyse, musiikki käskee mennä eteenpäin mutta kun en ymmärrä musiikkia. Pitäis oppia ymmärtämään. Jos musiikkia ei voi oppia ymmärtämään niin ehkä on viisain sitten luopua leikistä.
Ps. armeijan marssi oli ainoa "tanssi" jota osasisin (en tiedä osaanko enään) ja osaan tanssia. Nyt ei ole kyseessä uuden tanssin opettelusta vaan tanssista yleensä."Jos musiikkia ei voi oppia ymmärtämään niin ehkä on viisain sitten luopua leikistä."
Kyllä voi, mutta se vaatii sinnikkyyttä.
Jos osasit marssia huudon mukaan rytmissä, se todistaa, että sinulla on kuitenkin olemassa JONKINLAINEN kyky yhdistää kuulemaasi ja liikkumistasi. Kun vielä opit, MITÄ sinun pitäisi siitä musiikista kuulla, olet taas hiukan lähempänä tavoitettasi. - TAJUSI JA KERTOI
Päivi kirjoitti:
"Jos musiikkia ei voi oppia ymmärtämään niin ehkä on viisain sitten luopua leikistä."
Kyllä voi, mutta se vaatii sinnikkyyttä.
Jos osasit marssia huudon mukaan rytmissä, se todistaa, että sinulla on kuitenkin olemassa JONKINLAINEN kyky yhdistää kuulemaasi ja liikkumistasi. Kun vielä opit, MITÄ sinun pitäisi siitä musiikista kuulla, olet taas hiukan lähempänä tavoitettasi.Juuri niin, Kerrot kaksi asiaa ajattelustasi jotka estää sen Päivinkin kertoman "alulle pääsyn" tavoitettasi lähemmäksi.
Tahtoisit osata "latinaa suoraan" ja se olisi pitänyt opettaa lapsesta saakka. (ASENNE) esteenä.
Toinen suorastaan "vaadit" kommentteja sen puolesta että, että ethän voi oppia kun sinua ei ole "geenitetty ennen syntymää" ja että ei ole opetettu lapsena tansimaan! Joten "ei sinusta tule tansijaa etkä opi".
Hei, tanssin eteen työtä tehneet harrastajat ja ammattilaiset ovat kehittyneet taidoissaan vain tekemällä ja ottamalla selvää sekä toistaneet vuositolkulla ja ovat samoin raadollisen nöyriä ja keskeneräsiä tansissaan, mutta iloisen innokkaasti odottaa aina ja aina uutta "onistumista". Jossakin pinessä asiassa mikä etenee siihen päämääärän suuntaan kärsivällisesti.
Myös, se "latinan oppiminen" . Suomea opetellaan ainkin 10-15 vuotta koulussa äidinkielenä siksi että ymmärtäisit sen.? Vaikka se ei ole edes lähelläkään latinan kieltä vaan sitä jokapäivä puhuttavaa SUOMEN kieltä. Jota olet puhunut lapsesta asti. - Tahkojalka
TAJUSI JA KERTOI kirjoitti:
Juuri niin, Kerrot kaksi asiaa ajattelustasi jotka estää sen Päivinkin kertoman "alulle pääsyn" tavoitettasi lähemmäksi.
Tahtoisit osata "latinaa suoraan" ja se olisi pitänyt opettaa lapsesta saakka. (ASENNE) esteenä.
Toinen suorastaan "vaadit" kommentteja sen puolesta että, että ethän voi oppia kun sinua ei ole "geenitetty ennen syntymää" ja että ei ole opetettu lapsena tansimaan! Joten "ei sinusta tule tansijaa etkä opi".
Hei, tanssin eteen työtä tehneet harrastajat ja ammattilaiset ovat kehittyneet taidoissaan vain tekemällä ja ottamalla selvää sekä toistaneet vuositolkulla ja ovat samoin raadollisen nöyriä ja keskeneräsiä tansissaan, mutta iloisen innokkaasti odottaa aina ja aina uutta "onistumista". Jossakin pinessä asiassa mikä etenee siihen päämääärän suuntaan kärsivällisesti.
Myös, se "latinan oppiminen" . Suomea opetellaan ainkin 10-15 vuotta koulussa äidinkielenä siksi että ymmärtäisit sen.? Vaikka se ei ole edes lähelläkään latinan kieltä vaan sitä jokapäivä puhuttavaa SUOMEN kieltä. Jota olet puhunut lapsesta asti.En todellakaan yritä oikotietä. Jos joku voisi kertoa esim kappaleiden nimiä missä löytää taitamatonkin selvästi eri painotukset ja säkeet jne.
Yritin aikaisemmilla kommenteilla tuoda esille sen ongelman etten yksinkertaisesti ole musiikaalinen henkilö.
Mulle on turha sanoa että anna musiikin viedä kun ei vie.
Ilmeisesti pitää antaa jollekkin säveltäjälle tehtäväksi säveltää foksi kappale jossa annetan vaikka jollakin instrumentilla merkit milloin alkaa esim. uusi säe jne.
Älkää viitsikö puhua sitä psygologia paskaa niistä estoista jne. Olisinko muuten mennyt tanssikursseille???????
Teknisesti homma on edennyt mutta musikaalisesti ei.
Onneksi olen saanut myös rakentavia neuvoja ja onneksi jotku tajuavat musiikista ja tanssista oikeasti eivätkä syyllistä minua kun en osaa, ISO KIITOS TEILLE.
Nyt vain kun tietäis mistä kappaleista olisi helpoin aloittaa? - Tahkojalka
TAJUSI JA KERTOI kirjoitti:
Juuri niin, Kerrot kaksi asiaa ajattelustasi jotka estää sen Päivinkin kertoman "alulle pääsyn" tavoitettasi lähemmäksi.
Myös, se "latinan oppiminen" . Suomea opetellaan ainkin 10-15 vuotta koulussa äidinkielenä siksi että ymmärtäisit sen.? Vaikka se ei ole edes lähelläkään latinan kieltä vaan sitä jokapäivä puhuttavaa SUOMEN kieltä. Jota olet puhunut lapsesta asti.Kertoisitko vielä tanssijan nimen jolla ei ole ollut alunperin kiinnostusta ja vetoa musiikkiin ja tanssimiseen eikä luonnollista rytmitajua niin voisin kysyä henk. koht. miten hän aloitti uran ja miten hän oppi liikkumaan musiikin tahdissa.
Käsittääkseni minunlaisia on paljon ja he eivät kiinnostu koskaan musiikista ja tanssista.
Minä olen kiinnostunut mutta en saa otetta. - tunnen henkilöitä
Tahkojalka kirjoitti:
Kertoisitko vielä tanssijan nimen jolla ei ole ollut alunperin kiinnostusta ja vetoa musiikkiin ja tanssimiseen eikä luonnollista rytmitajua niin voisin kysyä henk. koht. miten hän aloitti uran ja miten hän oppi liikkumaan musiikin tahdissa.
Käsittääkseni minunlaisia on paljon ja he eivät kiinnostu koskaan musiikista ja tanssista.
Minä olen kiinnostunut mutta en saa otetta.Voisitko antaa jonkun sähköpostiosoitteen. Uskoisin, että saat asiallisia vastauksia. Henkilöiden nimiä ei tällaisella palstalla kannata julkaista.
- Tahkojalka
tunnen henkilöitä kirjoitti:
Voisitko antaa jonkun sähköpostiosoitteen. Uskoisin, että saat asiallisia vastauksia. Henkilöiden nimiä ei tällaisella palstalla kannata julkaista.
[email protected]
Minä en todellakaan tarvitse psygologista höpötystä. Jos olisi sellaisia ongelmia niin en olisi yrittänyt tanssia tuntitolkulla parketeilla enkä olisi mennyt tanssikurssille.
Tosiasia on että mulle on monta kertaa sanottu kohta mistä aloitetaan mutta minun korva ei erota mitään erikoita musiikista.
Lukemattomia kertoja olen yrittänyt rynniä liikkeelle kun partneri ei ole ollut valmis,tosin muutama kerta on tuurilla sattunut kohdalleen mutta enhän voi perustaa tanssitaitoa tuurille. - Ilkka
Tahkojalka kirjoitti:
[email protected]
Minä en todellakaan tarvitse psygologista höpötystä. Jos olisi sellaisia ongelmia niin en olisi yrittänyt tanssia tuntitolkulla parketeilla enkä olisi mennyt tanssikurssille.
Tosiasia on että mulle on monta kertaa sanottu kohta mistä aloitetaan mutta minun korva ei erota mitään erikoita musiikista.
Lukemattomia kertoja olen yrittänyt rynniä liikkeelle kun partneri ei ole ollut valmis,tosin muutama kerta on tuurilla sattunut kohdalleen mutta enhän voi perustaa tanssitaitoa tuurille.Tärkeintä musiikista on löytää voimakkaalta kuulostavat (painolliset) iskut ja askeltaa niillä. Säkeistä ei kannata alkuvaiheessa välittää mitään. Jos mielestään putoaa rytmistä niin pysähtyy ja aloittaa ensimmäisestä haluamastaan painollisesta iskusta olipa se sitten tahdin ensimmäinen tai kolmas. Sillä ei ole väliä koska foksin perusaskellikko ei mene tahtijakoihin tasan, vaan joka toinen askellikko päättyy musiikin tahdin puoliväliin.
Kerroit että partneri ei ole ollut valmis lähtemään liikkeelle kun olet yrittänyt rynniä liikkeelle. Ei se näin mene! Daamille on hienovaraisella liikkeellä ilmaistava että kohta lähdetään liikkeelle. Tanssi daamin kanssa vartalot yhdessä. Vähän ennen liikkeelle lähtöä siirä painosi oikella jalalle ja joustat polvista alaspäin ja siirät vartaloasi rauhallisesti eteenpäin. Oikealla jalalla työnnät varmanoloisesti lisää vautia eteenpäin ja otat askeleen. Tämä askel osuu painolliselle iskulle. Kaikki muu täytyy tapahtua ennen sitä. Tarkkaile että daami on mukana liikkeessäsi. Jos ei ole niin näin hienovarainen lähestymistapa ei riitä vaan on otettava järempää arsenaalia käyttöön esimerkiksi seuraavasti:
Ennen liikkeelle lähtöä siirrä painosi vasemmalle jalalle ja sitten rauhallisesti oikelle jalalle. Tarkkaile että daami teki myös samoin. Jos ei niin toista edellinen. Kun painosi on oikellla jalalla ja daamisi vastaavalla niin aloita liike eteenpäin niin kuin edellä olen kertonut.
Toinen tapa on ottaa vasemmalla askel taakse, jolloin nainen seuraa sen ja sitten siirtää paino takaisin etumaiselle oikealle jalalle ja lähteä siitä nopeilla tai hitailla eteenpäin. Yleensä kait nopeilla.
Tärkeintä on että sinä ja daami liikutte samaan rytmiin. Sen jälkeen voi katsoa että hitaat askeleet tulevat painollisille iskuille (foksin tahdin 1. ja 3.). Jos rytmistä sekoaa niin ei se ole kovin suuri synti, sitä sattuu muillekin. Tärkeintä on päästä takaisin rytmiin jollain tapaa, joko pysähtymällä ja aloittamalla alusta. Voi myös ottaa hitaan yhteen askeleen ja aloittaa välittömästi seuraavasta painollisesta iskusta niin pysähdyksestä ei tule niin pitkää. Tai sitten askeltaa vain hitailla askelilla ja yrittää venyttää askeleensa rytmiin, tämä tosin on aika vaikeaa. Jos mikään ei tunnu auttavan niin hätätapauksessa voi katsoa rytmin joltain toiselta parilta mutta voi olla että hänkään ei tanssi musiikin rytmiin.
Lavoilla musiikki ei ole aina puhdasta foksia vaan on myös beat-, trioli-, yms. musiikkia, jota myös tanssitaan foksina. Nämä musiikkilajit kuulustavat erilaiselta kuin foksi ja siten voi olla vaikeampaa hahmottaa tahdin aloituskohta. - Tahkojalka
Ilkka kirjoitti:
Tärkeintä musiikista on löytää voimakkaalta kuulostavat (painolliset) iskut ja askeltaa niillä. Säkeistä ei kannata alkuvaiheessa välittää mitään. Jos mielestään putoaa rytmistä niin pysähtyy ja aloittaa ensimmäisestä haluamastaan painollisesta iskusta olipa se sitten tahdin ensimmäinen tai kolmas. Sillä ei ole väliä koska foksin perusaskellikko ei mene tahtijakoihin tasan, vaan joka toinen askellikko päättyy musiikin tahdin puoliväliin.
Kerroit että partneri ei ole ollut valmis lähtemään liikkeelle kun olet yrittänyt rynniä liikkeelle. Ei se näin mene! Daamille on hienovaraisella liikkeellä ilmaistava että kohta lähdetään liikkeelle. Tanssi daamin kanssa vartalot yhdessä. Vähän ennen liikkeelle lähtöä siirä painosi oikella jalalle ja joustat polvista alaspäin ja siirät vartaloasi rauhallisesti eteenpäin. Oikealla jalalla työnnät varmanoloisesti lisää vautia eteenpäin ja otat askeleen. Tämä askel osuu painolliselle iskulle. Kaikki muu täytyy tapahtua ennen sitä. Tarkkaile että daami on mukana liikkeessäsi. Jos ei ole niin näin hienovarainen lähestymistapa ei riitä vaan on otettava järempää arsenaalia käyttöön esimerkiksi seuraavasti:
Ennen liikkeelle lähtöä siirrä painosi vasemmalle jalalle ja sitten rauhallisesti oikelle jalalle. Tarkkaile että daami teki myös samoin. Jos ei niin toista edellinen. Kun painosi on oikellla jalalla ja daamisi vastaavalla niin aloita liike eteenpäin niin kuin edellä olen kertonut.
Toinen tapa on ottaa vasemmalla askel taakse, jolloin nainen seuraa sen ja sitten siirtää paino takaisin etumaiselle oikealle jalalle ja lähteä siitä nopeilla tai hitailla eteenpäin. Yleensä kait nopeilla.
Tärkeintä on että sinä ja daami liikutte samaan rytmiin. Sen jälkeen voi katsoa että hitaat askeleet tulevat painollisille iskuille (foksin tahdin 1. ja 3.). Jos rytmistä sekoaa niin ei se ole kovin suuri synti, sitä sattuu muillekin. Tärkeintä on päästä takaisin rytmiin jollain tapaa, joko pysähtymällä ja aloittamalla alusta. Voi myös ottaa hitaan yhteen askeleen ja aloittaa välittömästi seuraavasta painollisesta iskusta niin pysähdyksestä ei tule niin pitkää. Tai sitten askeltaa vain hitailla askelilla ja yrittää venyttää askeleensa rytmiin, tämä tosin on aika vaikeaa. Jos mikään ei tunnu auttavan niin hätätapauksessa voi katsoa rytmin joltain toiselta parilta mutta voi olla että hänkään ei tanssi musiikin rytmiin.
Lavoilla musiikki ei ole aina puhdasta foksia vaan on myös beat-, trioli-, yms. musiikkia, jota myös tanssitaan foksina. Nämä musiikkilajit kuulustavat erilaiselta kuin foksi ja siten voi olla vaikeampaa hahmottaa tahdin aloituskohta.Tässä tuli ilmi tanssikurssien ongelmat hypätään suoraan siihen että lähdetään liikkeelle eikä kerrota mitä tehdään ennen liikkeelle lähtöä. Ilmeisesti oletetaan että kaikki tietää nämä hommat. Ei tiedä kysyä kun ei tiedä mitä kysyä.
Eli sanonta että paras oppilas on sellainen joka ei tiedä tanssimisesta mitään ei ilmeiesti pidä paikkaansa.
Kiitoksia vielä kerran nyt tiedän mitä, milloin ja mitn eli voin jatkaa harjoittelua enkä hakkaa päätä seinään.
Palaan asiaan kun tökkään taas pään seinään. - kiinni
Tahkojalka kirjoitti:
Tässä tuli ilmi tanssikurssien ongelmat hypätään suoraan siihen että lähdetään liikkeelle eikä kerrota mitä tehdään ennen liikkeelle lähtöä. Ilmeisesti oletetaan että kaikki tietää nämä hommat. Ei tiedä kysyä kun ei tiedä mitä kysyä.
Eli sanonta että paras oppilas on sellainen joka ei tiedä tanssimisesta mitään ei ilmeiesti pidä paikkaansa.
Kiitoksia vielä kerran nyt tiedän mitä, milloin ja mitn eli voin jatkaa harjoittelua enkä hakkaa päätä seinään.
Palaan asiaan kun tökkään taas pään seinään.Yksi lisävinkki foksin rytmin löytymiseen/pysymiseen on askelten jousto. Kun jalat joustavat polvista musiikin mukaan, on rytmissä pysyminen paljon helpompaa. Silloin rytmi kulkee omassa askelluksessa mukana paljon paremmin kuin suorin jaloin. Näin itse koin harjoittelun alkutaipaleella kun ei rytmissä pysyminen meinannut onnistua.
Joku osaavampi voinee kertoa tarkemmin miten se jousto sijoittuu musiikkiin? - Päivi
Tahkojalka kirjoitti:
Tässä tuli ilmi tanssikurssien ongelmat hypätään suoraan siihen että lähdetään liikkeelle eikä kerrota mitä tehdään ennen liikkeelle lähtöä. Ilmeisesti oletetaan että kaikki tietää nämä hommat. Ei tiedä kysyä kun ei tiedä mitä kysyä.
Palaan asiaan kun tökkään taas pään seinään.(Pitää vastata tähän kohtaan säiettä, kun palvelin ei antanut enää levittää säiettä.)
"miten se jousto sijoittuu musiikkiin"
Parittomilla ylös, parillisilla alas, eli bassolla ylös ja lyömäsoittimilla alas.
- Tahkojalaka kakkonen
Mulla on muuten ihan sama ongelma foksin suhteen.Tangossa rytmi kyllä löytyy ,mutta...kun foksia tuleepi ,niin epävarmuus valtaa mielen.Innolla odotan kommentteja tähän viestiketjuun!!
- Vaino Harha
nythän on hyvinkin pitkälti niin, että se voi olla sitä mystillistä piittiäkin, jota ei voi tanssia millään tunnetulla askelikolla, vaan on suoritettava täysin omavaltainen tulkinta. Sekin siinä on piitissä hankalaa, että äkkiä kuunneltuna se kuulostaa foxtrotilta ja on muutenkin niin henpeää ja hiton hyvää kuunneltuna.
- Vaino Harha
Vaino Harha kirjoitti:
nythän on hyvinkin pitkälti niin, että se voi olla sitä mystillistä piittiäkin, jota ei voi tanssia millään tunnetulla askelikolla, vaan on suoritettava täysin omavaltainen tulkinta. Sekin siinä on piitissä hankalaa, että äkkiä kuunneltuna se kuulostaa foxtrotilta ja on muutenkin niin henpeää ja hiton hyvää kuunneltuna.
muutoin kuin silloin, jos ei erikseen kielletä neuvomasta ja silloinkin joskus ihan vaan luonnetestimielessä, mutta rytmiasiaan palatakseni ajattelin huomauttaa, että lalussahan on hämmästyttvänkin usein sanat ja varsinkin lauantaitansseissa voi usein erittäinkin kätevästi siitä laulun ensimmäisen säkeen ensimmäisestä sanasta päätellä ykkösiskun sijainnin, sillä useimmissa lauluissa ykkösisku ja ensimmäisen säkeen ensimmäinen sana on stemmottu samalle kohdalle ja samalla tavalla muittenkin laulun säkeistöjen ensimmäiset sanat on sen säkeen ykköstahdin kohdalle stemmottu. Näitä kohtia hyväkseen käytellen kuka tahansa voi laskeskella muittenkin ykkösiskujen paikat hämmästyttävällä tarkkuudella. Jokaisen tulee ainoastansa kehittää oma laskutapansa, sillä joku toinen tykkää ja osaa paremminkin laskeskella lanpaita ja ja joku toinen hanpaita eli täytyy vaan niitten yks-a-kaksien ja pitkien ja lyhkäisten tilalle keksiä oma salainen loru ja siittä se lähtee rytmitajunta kukoistamaan.
- Vaino Harha
Vaino Harha kirjoitti:
muutoin kuin silloin, jos ei erikseen kielletä neuvomasta ja silloinkin joskus ihan vaan luonnetestimielessä, mutta rytmiasiaan palatakseni ajattelin huomauttaa, että lalussahan on hämmästyttvänkin usein sanat ja varsinkin lauantaitansseissa voi usein erittäinkin kätevästi siitä laulun ensimmäisen säkeen ensimmäisestä sanasta päätellä ykkösiskun sijainnin, sillä useimmissa lauluissa ykkösisku ja ensimmäisen säkeen ensimmäinen sana on stemmottu samalle kohdalle ja samalla tavalla muittenkin laulun säkeistöjen ensimmäiset sanat on sen säkeen ykköstahdin kohdalle stemmottu. Näitä kohtia hyväkseen käytellen kuka tahansa voi laskeskella muittenkin ykkösiskujen paikat hämmästyttävällä tarkkuudella. Jokaisen tulee ainoastansa kehittää oma laskutapansa, sillä joku toinen tykkää ja osaa paremminkin laskeskella lanpaita ja ja joku toinen hanpaita eli täytyy vaan niitten yks-a-kaksien ja pitkien ja lyhkäisten tilalle keksiä oma salainen loru ja siittä se lähtee rytmitajunta kukoistamaan.
niin aina ei kaikkea niitä laadiskellessa tule otetuksi huomioon: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että tuo laulunsanastoihin perustuva rytmimetodini ei tietenkään toimi sen mystillisen piitin kanssa ja epäilen, ettei salainen lorukaan saata toimia, sillä ainakaan minä en sellaista ole kiivaista yrityksistäni huolimatta onnistunut kehittelemään, mutta jopa minun esittelemilläni säännöillä pitää olla poikkeus, joka ainoastansa toki niitä vahvistaa.
- U. U.
Vaino Harha kirjoitti:
niin aina ei kaikkea niitä laadiskellessa tule otetuksi huomioon: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että tuo laulunsanastoihin perustuva rytmimetodini ei tietenkään toimi sen mystillisen piitin kanssa ja epäilen, ettei salainen lorukaan saata toimia, sillä ainakaan minä en sellaista ole kiivaista yrityksistäni huolimatta onnistunut kehittelemään, mutta jopa minun esittelemilläni säännöillä pitää olla poikkeus, joka ainoastansa toki niitä vahvistaa.
kun vaan joku niistä saisi selvän...
- Tahkojalka
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista ja vihjeistä.
Valitettavasti joukossa oli niitäkin jotka kehoittivat vain hakkaamaan päätä seinään siinä uskossa että kyllä se seinä murtuu ennemmin tai myöhemmin.
Ketjusta olisi tullut huomattavasti lyhyempi jos nämä eräät olisivat noudattaneet pyytöäni ja antaneet asiallisia neuvoja.
Kiitoksi vielä kerran- "asiallisuutta"
Kaikki ketjuun osallistuneet näytti vilpittömästi etsivän kanssasi tanssimisen aloituksesi onnistumista. Asiallisesti. Päätä ei näytä neuvovan kukaan hakaamaan seinään että murtuisi se seinä tai pää. Vaan ehkä suurin osa kehoitti lopettamasta päänhakkaamista seinään!
Jotta voisit alkaa tansimaan. Sana jousto muunmuassa polvista oli viimeksi annettua neuvoa. Se kuuluu ja auttaa jakamaan tasarytmisyyttä ja saa askelpituuttaa musiikin mukaiseksi. myös se "ykkönen löytyy pian sen jälkeen.
- Tahkojalka
Oli todella käyttökelpoinen neuvo se pum-tsi-bum-tsi. Ongelma vaan on se että en aina kuule sitä bum. Tiedän että minulla on lievä kuulovaurio joka on syntynyt jo nuoruusvuosina. Voiko tämä olla ongelmien takana? Nyt kun tiedän että kahden tsi välissä pitää olla se bum niin se on helppo sinne kuvitella. Se tsi kuuluu oikein hyvin ja ehkä sen takia olen yrittänyt lähteä sillä liikkeelle.
Mitä tulee edelliseen kommenttiini niin mielestäni jos on selvä tekninen ongelma niin siihen on turha antaa sellaista neuvoa että se on vaan psykologista ja jatka vain virheiden toistamista niin kyllä se siitä.- Tahkojalka, entinen
Joskus on ollut samanlainen kasvuympäristö lapsuudessa, vain virsiä kuuneltu. Kyllä se aiheuttaa vaikeuden ymmärtää tanssimusikkia. Tarvitsee kuunella paljon selaista tansittavaa musiikia. Vain harjoitelemalla tansiin opii. Ei kannata ottaa monia askeleita opeteltavaksi kerralla. Silloin kun ne askeleet on selkäytimessä on helppo jatkaa, seuraavia kuvioita. Viisitoista vuotta tuli tansittua ennen kuin kuulin että tanssia pitää rytmin mukaan. Kuulema rytmin mukaan se oli mennyt aina. Taidat tehdä asiasta härkäsen. Tanssiminen on ihanaan.
- "kommentoineet"
Näkemystä minkä olet antanut! Ei psygoligista tai virheiden toistamista!.
Suurin osa kai on käsittänyt ettet saa jalkojasi tai vartaloasi pysymään tasarytmisessä liikkeessä ja lähes jokainen liike suunta mielestäsi tapahtuu väärään aikaan musiikkiin nähden?
Musiikissa kun on eri osa-alueista ja ne koostuu eri soittimista (äänistä)joilla on oma tehtävänsä.
Rummut ja basso ovat tärkeimmät joita tansijan kannattaa opetella kuuntelemaan. Muut soolosoittimet täydentää rytmiä joko kompilla eli soittaa sointuja iskuille tai esittä soolon eli melodiakulun. Laulaja tekee sen saman sanoilla ja äänellään.
Rummut ja basso ovat ne "askeleet" ja melodia on sitä tulkintaa. Tanssissa. Taas daami on tanssi pari ja hänelle samat asiat ovat samoja. Hänen tulee seurata vientiä ja viejän tulee kuunnella musiikkia. (hyvä tansija daami myös kuuntelee ja tarttuu tilaisuuteen kun viejä tarjoaa hälle "sooloilu" osuuden.
Tuo on myös kai aika tärkeää mitä edellä joku on kertonut, siitä suhtautumisesta omaan tansiin kai se on sitten rohkeutta kokeilla ja epäonnistua reilusti välittämättä siitä menikö oikein vain väärin. Koska joka asina voi aloittaa aina uudestaan. - Tahkojalka
Sain tiedon nettisivusta http://tanssi.net/fi/tausta/metri.html
Sieltä löytyi vastauksia minun ongelmiin.
Käykää sivulla ja lukekaa. Mulle melkein kaikki sivulla kerrotut asiat olivat uutta. Ehkä saatte käsityksen minkä asian kanssa painin. - Ilkka
Tahkojalka kirjoitti:
Käykää sivulla ja lukekaa. Mulle melkein kaikki sivulla kerrotut asiat olivat uutta. Ehkä saatte käsityksen minkä asian kanssa painin.Kuten joku oli maininnut niin musiikin teoriaa kannattaa opetella. Sen auttaa ymmärtämään miten eri musiikkilajit rakentuvat ja siten myös niiden kuuntelemista. Valitettavasti tanssin aloittavalle ei voi sanoa että opettele ensin musiikin teoria. Musiikin teoriaa ei opi pelkästää kirjoista lukemalla vaan täytyy olla myös henkilö joka pystyy selventämään halutut asiat, mielellään tanssiin perehtynyt muusikko.
- Tahkojalka
Tahkojalka kirjoitti:
Käykää sivulla ja lukekaa. Mulle melkein kaikki sivulla kerrotut asiat olivat uutta. Ehkä saatte käsityksen minkä asian kanssa painin.Tulinpa justiinsa foksin jatkokurssilta. ½ tuntia kokeilin ei tullut mitään jätin homman kesken.
Pitää palkata joku muusikko opettamaan musiikin alkeet ja jotain käsitystä rytmistä ja sen jälkeen yksityisopettaja opettamaan tanssimaan.
Ei ole näemmän oikotietä eli yrittämällä ei opi ei vaikka yrittäis tanssikurssilla. - Ilkka
Tahkojalka kirjoitti:
Tulinpa justiinsa foksin jatkokurssilta. ½ tuntia kokeilin ei tullut mitään jätin homman kesken.
Pitää palkata joku muusikko opettamaan musiikin alkeet ja jotain käsitystä rytmistä ja sen jälkeen yksityisopettaja opettamaan tanssimaan.
Ei ole näemmän oikotietä eli yrittämällä ei opi ei vaikka yrittäis tanssikurssilla.Tanssin opettelu ei aina ole ruusuilla tanssimista. Pitkänkin tanssikokemuksen jälkeen löytyy uusia puolia itsestään joita ei hallitse. Täytyy jaksaa eteenpäin pienin askelin. Itse alkuaikoina koin että monien lajien kokeileminen kehittää omaa liikekieltä ja musiikin kuulemista. Kokeile seuraavaksi vaikka perinteistä suomalaista valssia. Siinä kun lavaorkesterit painottavat ensimmäistä iskua hyvin voimakkaasti.
Kaksi tanssikurssia on todella vähän. Itse aikoinaan aloittaessani kävin 1-2 kertaa viikossa kurssilla ja voin sanoa että kolme kuukautta meni ennenkuin osasin varmuudella sanoa edes millä tanssilajilla soivaa musiikkia voisi tanssia. Kilometrit tanssilavoilla lopulta tuo varmuuden. Jos alkaa tuntua että edistymistä ei tapahdu, niin voi miettiä mitä enemmän nyt osaa kuin puolivuotta sitten.
Yksityisopetus osaavan opettajan ohjaamana on erittäin hyvä tapa saada vastauksia omiin ongelmiin. Tsemppiä opiskeluun :) - Tahkojalka
Ilkka kirjoitti:
Tanssin opettelu ei aina ole ruusuilla tanssimista. Pitkänkin tanssikokemuksen jälkeen löytyy uusia puolia itsestään joita ei hallitse. Täytyy jaksaa eteenpäin pienin askelin. Itse alkuaikoina koin että monien lajien kokeileminen kehittää omaa liikekieltä ja musiikin kuulemista. Kokeile seuraavaksi vaikka perinteistä suomalaista valssia. Siinä kun lavaorkesterit painottavat ensimmäistä iskua hyvin voimakkaasti.
Kaksi tanssikurssia on todella vähän. Itse aikoinaan aloittaessani kävin 1-2 kertaa viikossa kurssilla ja voin sanoa että kolme kuukautta meni ennenkuin osasin varmuudella sanoa edes millä tanssilajilla soivaa musiikkia voisi tanssia. Kilometrit tanssilavoilla lopulta tuo varmuuden. Jos alkaa tuntua että edistymistä ei tapahdu, niin voi miettiä mitä enemmän nyt osaa kuin puolivuotta sitten.
Yksityisopetus osaavan opettajan ohjaamana on erittäin hyvä tapa saada vastauksia omiin ongelmiin. Tsemppiä opiskeluun :)Seuraava kurssi ensi talvena ei onnistu tuo 2-3 kurssia viikossa jollen sitten muuta etelän taajamiin asumaan siksi aikaa että opin tanssimaan.
- Ilkka
Tahkojalka kirjoitti:
Seuraava kurssi ensi talvena ei onnistu tuo 2-3 kurssia viikossa jollen sitten muuta etelän taajamiin asumaan siksi aikaa että opin tanssimaan.
Kovin on huonosti asiat kun ei tuon useammin pääse tanssiharrastuksen pariin. Tässä vielä muutama ohje kuinka kursseille voi päästä useammin.
Nyt kun kesä tulee ja tanssilavat aukeavat niin katso onko sielä päin lavoilla tanssiopetusta ennen tanssien alkamista. Täällä Etelä-Suomessa aika usealla lavalla on.
Tanssileirejäkin voi harkita tosin usein niissä on sellainen opetusvauhti että aivan aloittaja ei välttämättä mukana pysy.
Jos käy työmatkalla jossain suuremmassa kaupungissa samalla voi käydä yhdelläkin alkeistanssikurssilla.
Lomamatkalla voi suunnata johonkin kaupunkiin opettelemaan tanssia. Samaan reissuun voi yhdistää lavatansseja ja jos niissäkin on tunti opetusta ennen tanssien alkua niin jo saa hyvin opetusta.
Jos teillä päin ei kursseja tuon useammin järjestetä niin taitaa suurin osa tanssijoista olla itseoppineita. Osa heistäkään ei tanssi yhtään paremmin kuin sinäkään. He pyörivät lattialla siitä huolimatta.
Hanki itsellesi tanssitaitoinen ja musikaalinen nainen lavalta ja pyydä häntä opettamaan sen musiikin ykkösen löytäminen. - Tahkojalka
Ilkka kirjoitti:
Kovin on huonosti asiat kun ei tuon useammin pääse tanssiharrastuksen pariin. Tässä vielä muutama ohje kuinka kursseille voi päästä useammin.
Nyt kun kesä tulee ja tanssilavat aukeavat niin katso onko sielä päin lavoilla tanssiopetusta ennen tanssien alkamista. Täällä Etelä-Suomessa aika usealla lavalla on.
Tanssileirejäkin voi harkita tosin usein niissä on sellainen opetusvauhti että aivan aloittaja ei välttämättä mukana pysy.
Jos käy työmatkalla jossain suuremmassa kaupungissa samalla voi käydä yhdelläkin alkeistanssikurssilla.
Lomamatkalla voi suunnata johonkin kaupunkiin opettelemaan tanssia. Samaan reissuun voi yhdistää lavatansseja ja jos niissäkin on tunti opetusta ennen tanssien alkua niin jo saa hyvin opetusta.
Jos teillä päin ei kursseja tuon useammin järjestetä niin taitaa suurin osa tanssijoista olla itseoppineita. Osa heistäkään ei tanssi yhtään paremmin kuin sinäkään. He pyörivät lattialla siitä huolimatta.
Hanki itsellesi tanssitaitoinen ja musikaalinen nainen lavalta ja pyydä häntä opettamaan sen musiikin ykkösen löytäminen.Kerron tässä edellisen tanssipaikalla käydyn illan tapahtumia.
Lähdin tanssipaikalle erään tutun naishenkilön kanssa. Hän on oppinut kokemuksen kautta tanssimaan ja käy säännöllisesti tanssimassa.
Hänen mielipide oli sama kuin useimoien teidän muidenkin että kyllä sitä oppii muiden mukana.
Semmoiset 4 tuntia sitten yritettiin, kappaleiden aikana pysähdeltiin sellaiset 2-5 kertaa (rytmi ja askeleet hukassa).
Jälkeenpäin hän keroi että hän nauttii tanssimisesta mutta minun kanssa tanssiminen oli kaukana nautinnosta ja lisäksi ei niin raskasta tanssireissua ollut kuulema ennen ollut. Lupasi lähteä seuraavan kerran kun olen oppinut tanssimaan.
Kyllähän niitä tanssikursseja järjestetään koko kevään on rumbaa jiveä ym. mutta sattuappa kohdalle se mitä itse haluaa oppia, en todellakaan mene sekoittamaan päätä jollakin lattaritanssilla. Niille sattuu vain olemaan kysyntää ja niitä järjestetään.
Ps. foksin alkeiskurssin pituus 1 tunti. - Ilkka
Tahkojalka kirjoitti:
Kerron tässä edellisen tanssipaikalla käydyn illan tapahtumia.
Lähdin tanssipaikalle erään tutun naishenkilön kanssa. Hän on oppinut kokemuksen kautta tanssimaan ja käy säännöllisesti tanssimassa.
Hänen mielipide oli sama kuin useimoien teidän muidenkin että kyllä sitä oppii muiden mukana.
Semmoiset 4 tuntia sitten yritettiin, kappaleiden aikana pysähdeltiin sellaiset 2-5 kertaa (rytmi ja askeleet hukassa).
Jälkeenpäin hän keroi että hän nauttii tanssimisesta mutta minun kanssa tanssiminen oli kaukana nautinnosta ja lisäksi ei niin raskasta tanssireissua ollut kuulema ennen ollut. Lupasi lähteä seuraavan kerran kun olen oppinut tanssimaan.
Kyllähän niitä tanssikursseja järjestetään koko kevään on rumbaa jiveä ym. mutta sattuappa kohdalle se mitä itse haluaa oppia, en todellakaan mene sekoittamaan päätä jollakin lattaritanssilla. Niille sattuu vain olemaan kysyntää ja niitä järjestetään.
Ps. foksin alkeiskurssin pituus 1 tunti.Onpa harmillista kun foksin alkeita ei pääse sen useammin opettelemaan :( Omasta kaupungistani löytyy tanssikoulu, jossa peruskurssi järjestetään joka maanantai saman sisältöisenä. Sisältää valssin alkeet, foksin perusaskel ja kävelyhumpan alkeet. Ideana on käydä tätä kurssia niin kauan kuin henkilökohtaisesti näkee tarpeeliseksi. Sen jälkeen voi siirtyä saman illan peruskurssin jatkojaksolle ja jatkaa aina siitä eteenpäin. Käy katsomassa http://www.tanssis.fi/aloittava.htm . Suolaa haavoihin, sorry ;)
En tarkoittanut että kyseisen naisen kanssa tanssilavoille täytyisi mennä. Lavat ovat huonoja paikkoja opetustilanteisiin sillä siellä on sitä muutakin porukkaa pyörimässä ympärilla. Voi sitä kotona raivata sen verran lattia pintaa, että siinnä muutaman askeleen mahtuu ottamaan. Liikkeelle lähtemisen opetteluun ei montaa neliötä tarvita.
Opettajan täytyisi olla sellainen joka varmuudella osaa neuvoa mikä on oikein ja mikä asia menee vikaan, joten hänen löytämisensä on kieltämättä hakuammuntaa, varsinkin kun itse ei osaa sitä päätellä. Jos mahdollista, niin käy Oulussa uudestaan alkeiskurssilla ja ota yksityistunteja. Mitä pikemin tästä ongelmasta pääsee eroon, niin sen useammin kesällä voi käydä mukavin mielin lavoilla tanssimassa. - Tahkojalka
Ilkka kirjoitti:
Onpa harmillista kun foksin alkeita ei pääse sen useammin opettelemaan :( Omasta kaupungistani löytyy tanssikoulu, jossa peruskurssi järjestetään joka maanantai saman sisältöisenä. Sisältää valssin alkeet, foksin perusaskel ja kävelyhumpan alkeet. Ideana on käydä tätä kurssia niin kauan kuin henkilökohtaisesti näkee tarpeeliseksi. Sen jälkeen voi siirtyä saman illan peruskurssin jatkojaksolle ja jatkaa aina siitä eteenpäin. Käy katsomassa http://www.tanssis.fi/aloittava.htm . Suolaa haavoihin, sorry ;)
En tarkoittanut että kyseisen naisen kanssa tanssilavoille täytyisi mennä. Lavat ovat huonoja paikkoja opetustilanteisiin sillä siellä on sitä muutakin porukkaa pyörimässä ympärilla. Voi sitä kotona raivata sen verran lattia pintaa, että siinnä muutaman askeleen mahtuu ottamaan. Liikkeelle lähtemisen opetteluun ei montaa neliötä tarvita.
Opettajan täytyisi olla sellainen joka varmuudella osaa neuvoa mikä on oikein ja mikä asia menee vikaan, joten hänen löytämisensä on kieltämättä hakuammuntaa, varsinkin kun itse ei osaa sitä päätellä. Jos mahdollista, niin käy Oulussa uudestaan alkeiskurssilla ja ota yksityistunteja. Mitä pikemin tästä ongelmasta pääsee eroon, niin sen useammin kesällä voi käydä mukavin mielin lavoilla tanssimassa.Löysin Aaltosen tanssikoulun sivut ja sieltä henkilön joka järjestää yksityistunteja.
Kun kerroin hänelle ongelmani niin hänkin oli sitä mieltä että on lähdettävä musiikin harjoittelusta liikkeelle.
Toivon mukaan ensinmäiset tunnit järjestyvät jo ensi viikolla.
Ymmärrät varmaan että sellaiset mielipiteet (mene vain tanssimaan kyllä se siitä) tai (se on vain asenteesta kiinni) ärsyttävät todella.
Ihmisten on ollut vaikea ymmärtää minun ongelmaa.
Ilmeisesti sellaiset joilla on samanlaisia ongelmia älyävät pysyvät kaukana tanssiharrastuksesta ja näin ollen tanssipiireissä ei koskaan kuulla heistä.
Olen ilmeisesti siinä suhteessa poikkeava kun haluan jotain johon ei ole luontaista taipumusta. - Ilkka
Tahkojalka kirjoitti:
Löysin Aaltosen tanssikoulun sivut ja sieltä henkilön joka järjestää yksityistunteja.
Kun kerroin hänelle ongelmani niin hänkin oli sitä mieltä että on lähdettävä musiikin harjoittelusta liikkeelle.
Toivon mukaan ensinmäiset tunnit järjestyvät jo ensi viikolla.
Ymmärrät varmaan että sellaiset mielipiteet (mene vain tanssimaan kyllä se siitä) tai (se on vain asenteesta kiinni) ärsyttävät todella.
Ihmisten on ollut vaikea ymmärtää minun ongelmaa.
Ilmeisesti sellaiset joilla on samanlaisia ongelmia älyävät pysyvät kaukana tanssiharrastuksesta ja näin ollen tanssipiireissä ei koskaan kuulla heistä.
Olen ilmeisesti siinä suhteessa poikkeava kun haluan jotain johon ei ole luontaista taipumusta.Hyvä juttu että pääset haluamaasi opetukseen :) Voisitko kertoa kommentteja kokemuksistasi, jospa siitä olisi muillekin apua ja uskaltautuisivat siten itsekin lavatanssin pariin.
- Tahkojalka
Ilkka kirjoitti:
Hyvä juttu että pääset haluamaasi opetukseen :) Voisitko kertoa kommentteja kokemuksistasi, jospa siitä olisi muillekin apua ja uskaltautuisivat siten itsekin lavatanssin pariin.
Kerron kyllä kunhan saan opetuksen käyntiin ja jotain tuloksia aikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735