Terve!
Kyselisin sellaista että onko kokemuksia tai neuvoja kun olen harkinnut ensimmäiseksi asuntoautoksi n. 5000 euron autoa. Suomesta ei oikein minkäänlaista saa mutta Saksasta saisi monenlaista ja paljon uudempaa mitä suomesta. Eli kiinnostaa paljon sellaiset asiat että jos ostaa jonkun 80-luvun asuntoauton niin mitä pitää ostotilanteessa ottaa huomioon? Jos autossa on jotain puutteita niin pystyykö sellaiset laittamaan/korjaamaan Suomessa? Tarkoitan lähinnä lämmittimien tehoa yms.
Tai onko muita vaihtoehtoja mistä saisi tuolla rahalla jonkin näköistä toimivaa asuntoautoa?
Asuntoauto Saksasta
22
33397
Vastaukset
- sillä..
Kyllä sillä jo aika hyvän saa Saksasta. Kannatta vaan olla tarkkana, mistä sen ostaa.
- niin se on
kaasulaitteet(uusi jääkaappi),kaasun paine. Tuon ajan autot ei oikein olleet talviautoja, vasta 80/90 taitteessa saatiin suomeen erikseen varustetut paremmin talveen sopivat autot, eli ovat ns. kesäautoja.
- JPG2006
Kiitos vastauksista.
Eikös sitä pysty jälkikäteenkin parantamaan talviajoa varten?
Saksassa tuo tarjonta tuntuu olevan eri tasolla kuin Suomessa no onhan ihmisiäkin muutama enemmän mutta kuitenkin löytää helpommin mitä etsii.
Löytyykö tuolla rahalla Ruostista mitään?
- budjettiasi
Unohda se Saksasta haku tai kasvata budjettiasi.
Jos tuo oli kokonaibudjetti niin..........
kaasumuutostyöt 3.000, haku ja katsastus ym. 2.000 niin silloin pitäisi auto saada ilmaiseksi.
Jos taas hinta Saksassa 5.000 niin em. kulut 5.000 eli yhteensä 10.000........ja kympillähän täältä saa auton.
Saksan haku kannattaa vasta sitten kun budjetti liikkuu min. 15 - 20.000 eur.- kokemusta 4 kpl
5000 euron rahalla ei kyllä kannata hakea autoa.
säästä muutama vuosi ja hae sitten. Mielestäni minimi summa jolla kannattaa Saksasta hakea on noin 30000 euroa. sillä saa jo muutaman vuoden vanhan asuntoauton jolle ei tarvitse tehdä mitään Suomeen tuotaessa. Kyllä 1000 euroa riittää hakukustannukseksi. Saksan kustannukset ja Suomen pakolliset maksut noin 330 euroa. Lisäksi silta, lautta ja polttoainekustannukset ovat noin 660 euroa. - JPG2006
Miten tuo kaasumuutostyöt voi maksaa noin paljon?
Onhan Suomessakin 80-luvun ja jopa 70-luvun matkailuautoja niin onko niihin sitten jossain vaiheessa tehty jotain? Luulisi että ne tehtaalta lähtiessä on suht samat systeemit, vai... - Tuonut
JPG2006 kirjoitti:
Miten tuo kaasumuutostyöt voi maksaa noin paljon?
Onhan Suomessakin 80-luvun ja jopa 70-luvun matkailuautoja niin onko niihin sitten jossain vaiheessa tehty jotain? Luulisi että ne tehtaalta lähtiessä on suht samat systeemit, vai...Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.
Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle. - reksa
Tuonut kirjoitti:
Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.
Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.Paljonko pelkkä kaasujärjestelmän tarkastus maksaa? Suorittaako niitä kaikki kaasuasennuksia tekevät firmat?
Tarvitaanko tarkastus myös silloin, kun tyyppikilpi ilmoittaa paineeksi 30 mbar? - Franz Josef
reksa kirjoitti:
Paljonko pelkkä kaasujärjestelmän tarkastus maksaa? Suorittaako niitä kaikki kaasuasennuksia tekevät firmat?
Tarvitaanko tarkastus myös silloin, kun tyyppikilpi ilmoittaa paineeksi 30 mbar?Paikasta ja paikkakunnasta riippuen 30 mbar "tarkastus" on lähinnä koeponnistus missä todetaan että paine pysyy putkissa ,olisko nyt 15 minuuttia. Se maksaa 30- 50 euroa ja nylkyreillä vähän enemmän.
Netistä löytyy luettelo kaikista hyväksytyistä kaasuasennuksia tarkastamaan oikeutetuista firmoista, mutta kaikki niistä ei ole halukkaita tarkastamaan m- ajoneuvoja tai vaunuja.
Jos kuitenkin viet tarkastettavaksi jonkin täysin meikäläisistä poikkeavan asennuksen, niin harva on valmis antamaan siitä edes lausuntoa (ellei siis saa tehdäkseen muutostöitä). - kirjoittaa
Tuonut kirjoitti:
Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.
Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.Koita nyt takoa sinne kalloosi, että ennen 1997 valmistetuissa kaasulaitteissa EI ole CE hyväksyntää.
Nykyisten määräysten mukaan KAIKKI kaasulaitteet tulee olla CE hyväksyttyjä niin ja tietysti 30 mbar.
Asennustöitäkään ei voi tehdä itse. - kyllä
Tuonut kirjoitti:
Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.
Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.Jääkaappi pitää muuttaa siten että se ei toimi kaasulla lainkaan, eli poistaa joku osa. Osan voi laittaa takaisin katsastuksen jälkeen eikä enää kukaan kysele.
Muut kaasulaitteet toimivat ja niihin voi tehdä muutokset laillisesti. Jos muutosta ei tehdä niiden teho laskee hieman mutta toimivat kyllä ainakin kesäolosuhteissa. - etevä
kyllä kirjoitti:
Jääkaappi pitää muuttaa siten että se ei toimi kaasulla lainkaan, eli poistaa joku osa. Osan voi laittaa takaisin katsastuksen jälkeen eikä enää kukaan kysele.
Muut kaasulaitteet toimivat ja niihin voi tehdä muutokset laillisesti. Jos muutosta ei tehdä niiden teho laskee hieman mutta toimivat kyllä ainakin kesäolosuhteissa.lainaa kaverilta sammuttimen ja kaasutarrat ja todistukset, valmistenumero on nykyvehkeillä helppo muuttaa, ja myös renkaat,jos sattuu olemaan ns. kuivankelin sliksit alla. Sitten kun auto on katsastettu suomeen, voi vaihtaa takaisin. Näin säästää monen kossun hinnan, ja voipi myydä auton "pienellä" voitolla eteenpäin.
- kaasua tyhjästä
Tuonut kirjoitti:
Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.
Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.ostin 2 vuotta sitten uuden as.au(tai tilasin välittäjän kautta ruotsista) niin kyllä sielä on30mbr laitteet
oli .... - kaasua tyhjästä
kaasua tyhjästä kirjoitti:
ostin 2 vuotta sitten uuden as.au(tai tilasin välittäjän kautta ruotsista) niin kyllä sielä on30mbr laitteet
oli .......
- Saksasta tuonut
Toin jokunen vuosi sitten uuden m- auton Saksasta ja siinäkin oli omat paperisotansa mm. lämpölaskelmineen. Tuntui että yksityinen tuoja joutui paljon lujemmille kuin maahantuoja. Mm. Knausin tehtaalta ei oltu koskaan toimitettu Suomen maahantuojalle mitään lämpölaskelmia, mutta minulta ne vaadittiin leimojen kanssa.
Asiaan: Joissakin 90- luvun autoissa on ollut Saksassa sellaisia dieselmoottoreita, jotka ei täytä Suomen normeja ko. ajalta. Autoja on jopa viety takaisin, kun remontti olisi tuplannut hinnan. Niin ja sitten siitä sai Saksassa puolet mitä maksoi ostaessaan.
Kaasumuutokset eivät ole välttämättä hirveän kalliita (ehkä 1000 e), mutta ne riippuvat minkä valmistajan kaasulaitteita autossa on (jotkut voi muuttaa vähillä kustannuksilla). Voihan esim. lämmityslaite ja jääkaappi olla muutenkin jo niin huonossa kunnossa, että ne kannattaa vaihtaa Suomen paineille (Uusissa on jo muutaman vuoden ollut samat paineet koko EU:ssa).
Pääsisit ehkä vähimmällä vaivalla kun mukana matkassa tai edes neuvojana täällä olisi joku m- autoja Saksasta tuova (korvausta vastaan). Esim. lahtelainen Reissuauto on tehnyt kimppamatkoja Saksaan ja sitten kukin on tuonut auton mukanaan. En ole varma tekeekö vielä, mutta soita 03-7562200. Myös Saksan päästä löytyy suomenkielisiä välittäjiä, mutta ne ei tiedä aina tämän pään vaatimuksia.
Joka tapauksessa kannattaa olla yhteydessä paikalliseen katsastajaan ja AKE:n. Olisi hyvä jos tietäisi aika paljonkin ostettavan auton mitoista, eristeistä ja moottorista ym. Netistä löytyy varmaan Caravan- tai AKE- sivuilta m- autovaatimukset. Vaikka ollaankin EU:ssa, niin Suomi on Suomi.
On totta, että kalliin auton tuoja "voittaa" eniten euroja. Toisaalta, Saksassa on niin julmetun paljon autoja myynnissä, että ostohinnan lisäksi n. 2000 euron lisäkulut muutoksista ja reissusta eivät vie hommaa kiville. Suomessa todellakin pidetään sikamaisia hintoja esim. joillekin 90- luvun alun autoille. Onnistuneessa saksantuonnissa voi hyvin säästää 5- 10 tuhatta euroa, vaikka hinta Saksassa olisikin vain 5 tonnia. Tarkkana pitää kuitenkin olla. Halvimmat autot myydään syksyllä lomakauden jälkeen. - budgetti
Kyllä täällä on jo tulleet olennaiset esiin, mutta vielä jotakin selvennyksiä tarjoaisin. Katselin tossa mobile.de,teilintegriert.1-5 donaa. Ei sillä saa kun ostettua töitä itselleen, on ne niin kamalia.
Alkovit on niitä 70-80 luvun vehkeitä missä vaunu on puoliväkisin istutettu auton rungolle. Kaamean näkösiä. Lisäksi kulku ohjaamoon on vaivalloista. Koneet on ajettu 250-300 eli loppuun, samoin vaihdelaatikot. Koriosakin on tiensä päässä.
Lisäksi sen aikaisissa on monessa vielä bensakone mikä tarkoittaa puoli-integroidussa kulutusta 15 litraa ja alkovimallissa 20.
Mutta hieman budgettia kasvattamalla saisit ehkä peltikuorisen 1-2 henkilön auton tai perheelle nk. retkiauton. HIntaan 5000 löytyi saksasta vain 9 puoliintegroitua, mistä suurin osa oli romuja, mutta pari oli sellaista missä oli jo remottia tehty ja vaikuttivat siisteiltä sisältäkin. Nuo oli VW LT ja Dethleffs Bus-malleja.
Tonni lisää niin vaihtoehtoja oli jo 18. Niistä voi jo löytyä varteenotettava vaihtoehto. Muutamassa oli kilometrinkin siedettäviä.
Vuosimallit ovat niin vanhoja, että väkisellä joutuu kaasulaitteet laitattamaan , mikä käytännössä on monen kohteen huoltotyö ja maksaa.
Onnea etsintään
JOs mennään hintaluokkaan 10.000 niin saat jo suomestakin ison matkailuauton esim matkaajan korilla olevan VW LT Grand hotel.- JPG2006
Kun vaan olisi mahdollista kasvattaa tuota budjettia mutta kun ei ole...
Voi olla että tänä vuonna vielä vuokrataan auto mutta syksyllä alan taas katselemaan ellei tässä löydy jotain mielenkiintoista budjettiin sopivaa ennen sitä. - Franz Josef
Jos nyt satuit löytämään jostain netisivulta 9 puoli-integroitua, nii et kait kuvittele, että siinä on koko Saksan markkinat 5000 ekun hintaluokalle! Asuntoautoissa Saksassa löytyy vähintään 1000 kpl 5000 euron matka-autoja myytävänä. Niitä ei kuitenkaan myydä enää netissä halpuutensa takia vaan ovat turkkilaisten liikkeiden takapihalla. Ja nämä turkkilaisethan ei edes tunne nettiä.
Sama koskee halpoja henkilöautoja. Ei 100-500 euron autoja myydä netissä, vaikka niitä on myynnissä pilvin pimein. Siinähän menisi nettifirman maine ja arvostus.
90% varmuudella menee halpaan jos ostaa pelkän netti- ilmoituksen perusteella edes 5000 e matkailuauton. Vain paikanpäällä kauppaa tekemällä voi lähes varmistua mitä ostaa. Mitäs se Räty sanoi? - ongelmia ?
Franz Josef kirjoitti:
Jos nyt satuit löytämään jostain netisivulta 9 puoli-integroitua, nii et kait kuvittele, että siinä on koko Saksan markkinat 5000 ekun hintaluokalle! Asuntoautoissa Saksassa löytyy vähintään 1000 kpl 5000 euron matka-autoja myytävänä. Niitä ei kuitenkaan myydä enää netissä halpuutensa takia vaan ovat turkkilaisten liikkeiden takapihalla. Ja nämä turkkilaisethan ei edes tunne nettiä.
Sama koskee halpoja henkilöautoja. Ei 100-500 euron autoja myydä netissä, vaikka niitä on myynnissä pilvin pimein. Siinähän menisi nettifirman maine ja arvostus.
90% varmuudella menee halpaan jos ostaa pelkän netti- ilmoituksen perusteella edes 5000 e matkailuauton. Vain paikanpäällä kauppaa tekemällä voi lähes varmistua mitä ostaa. Mitäs se Räty sanoi?Kun hain tiukoilla reunaehdoilla niin sain vain niukasti vastauksia (9). Samassa tekstissä kyllä ilmenee, että tutkiskelin muitakin vehkeitä joita näkyi olevan yli tuhannen, mutta niiden kunto/laatu/ajomäärä on melkoisen arveluttava .
- Franz Josef
ongelmia ? kirjoitti:
Kun hain tiukoilla reunaehdoilla niin sain vain niukasti vastauksia (9). Samassa tekstissä kyllä ilmenee, että tutkiskelin muitakin vehkeitä joita näkyi olevan yli tuhannen, mutta niiden kunto/laatu/ajomäärä on melkoisen arveluttava .
että vain NETISSÄ julkaistaan Saksassa autojen myynti- ilmoituksia. Netissä ilmoitetaan ehkä 20 % ja paljon lehdissä ja suurin osa myytävistä vehkeistä on vaan alan liikkeen pihassa ja hallissa odottamassa ostajaa. Nettimarkkinat on pitkälti tehty hoopotettaville ulkomaalaisille, joista monet maksaa käsirahan kun löytää "sopivan kohteen" ja pelkää sen karkaavan käsistä. Suurin osa näistä on skandinaaveja, siis muitakin kuin suomalaisia. Loppujen lopuksi kohde on huijausta ainakin hinta/laatu- suhteella mitattuna. Useimmiten.
- niin se on
tätä http://tori.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000007&conference=4500000000001364&posting=22000000014297729 josko tuosta olisi sinulle.
- niin se on
on myynnissä hp. 7500 puh. 0405412131 mm. vesik.lämmitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841