Asuntoauto Saksasta

JPG2006

Terve!

Kyselisin sellaista että onko kokemuksia tai neuvoja kun olen harkinnut ensimmäiseksi asuntoautoksi n. 5000 euron autoa. Suomesta ei oikein minkäänlaista saa mutta Saksasta saisi monenlaista ja paljon uudempaa mitä suomesta. Eli kiinnostaa paljon sellaiset asiat että jos ostaa jonkun 80-luvun asuntoauton niin mitä pitää ostotilanteessa ottaa huomioon? Jos autossa on jotain puutteita niin pystyykö sellaiset laittamaan/korjaamaan Suomessa? Tarkoitan lähinnä lämmittimien tehoa yms.

Tai onko muita vaihtoehtoja mistä saisi tuolla rahalla jonkin näköistä toimivaa asuntoautoa?

22

33432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä..

      Kyllä sillä jo aika hyvän saa Saksasta. Kannatta vaan olla tarkkana, mistä sen ostaa.

    • niin se on

      kaasulaitteet(uusi jääkaappi),kaasun paine. Tuon ajan autot ei oikein olleet talviautoja, vasta 80/90 taitteessa saatiin suomeen erikseen varustetut paremmin talveen sopivat autot, eli ovat ns. kesäautoja.

      • JPG2006

        Kiitos vastauksista.

        Eikös sitä pysty jälkikäteenkin parantamaan talviajoa varten?

        Saksassa tuo tarjonta tuntuu olevan eri tasolla kuin Suomessa no onhan ihmisiäkin muutama enemmän mutta kuitenkin löytää helpommin mitä etsii.

        Löytyykö tuolla rahalla Ruostista mitään?


    • budjettiasi

      Unohda se Saksasta haku tai kasvata budjettiasi.
      Jos tuo oli kokonaibudjetti niin..........
      kaasumuutostyöt 3.000, haku ja katsastus ym. 2.000 niin silloin pitäisi auto saada ilmaiseksi.
      Jos taas hinta Saksassa 5.000 niin em. kulut 5.000 eli yhteensä 10.000........ja kympillähän täältä saa auton.
      Saksan haku kannattaa vasta sitten kun budjetti liikkuu min. 15 - 20.000 eur.

      • kokemusta 4 kpl

        5000 euron rahalla ei kyllä kannata hakea autoa.
        säästä muutama vuosi ja hae sitten. Mielestäni minimi summa jolla kannattaa Saksasta hakea on noin 30000 euroa. sillä saa jo muutaman vuoden vanhan asuntoauton jolle ei tarvitse tehdä mitään Suomeen tuotaessa. Kyllä 1000 euroa riittää hakukustannukseksi. Saksan kustannukset ja Suomen pakolliset maksut noin 330 euroa. Lisäksi silta, lautta ja polttoainekustannukset ovat noin 660 euroa.


      • JPG2006

        Miten tuo kaasumuutostyöt voi maksaa noin paljon?

        Onhan Suomessakin 80-luvun ja jopa 70-luvun matkailuautoja niin onko niihin sitten jossain vaiheessa tehty jotain? Luulisi että ne tehtaalta lähtiessä on suht samat systeemit, vai...


      • Tuonut
        JPG2006 kirjoitti:

        Miten tuo kaasumuutostyöt voi maksaa noin paljon?

        Onhan Suomessakin 80-luvun ja jopa 70-luvun matkailuautoja niin onko niihin sitten jossain vaiheessa tehty jotain? Luulisi että ne tehtaalta lähtiessä on suht samat systeemit, vai...

        Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.

        Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.


      • reksa
        Tuonut kirjoitti:

        Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.

        Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.

        Paljonko pelkkä kaasujärjestelmän tarkastus maksaa? Suorittaako niitä kaikki kaasuasennuksia tekevät firmat?

        Tarvitaanko tarkastus myös silloin, kun tyyppikilpi ilmoittaa paineeksi 30 mbar?


      • Franz Josef
        reksa kirjoitti:

        Paljonko pelkkä kaasujärjestelmän tarkastus maksaa? Suorittaako niitä kaikki kaasuasennuksia tekevät firmat?

        Tarvitaanko tarkastus myös silloin, kun tyyppikilpi ilmoittaa paineeksi 30 mbar?

        Paikasta ja paikkakunnasta riippuen 30 mbar "tarkastus" on lähinnä koeponnistus missä todetaan että paine pysyy putkissa ,olisko nyt 15 minuuttia. Se maksaa 30- 50 euroa ja nylkyreillä vähän enemmän.

        Netistä löytyy luettelo kaikista hyväksytyistä kaasuasennuksia tarkastamaan oikeutetuista firmoista, mutta kaikki niistä ei ole halukkaita tarkastamaan m- ajoneuvoja tai vaunuja.

        Jos kuitenkin viet tarkastettavaksi jonkin täysin meikäläisistä poikkeavan asennuksen, niin harva on valmis antamaan siitä edes lausuntoa (ellei siis saa tehdäkseen muutostöitä).


      • kirjoittaa
        Tuonut kirjoitti:

        Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.

        Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.

        Koita nyt takoa sinne kalloosi, että ennen 1997 valmistetuissa kaasulaitteissa EI ole CE hyväksyntää.
        Nykyisten määräysten mukaan KAIKKI kaasulaitteet tulee olla CE hyväksyttyjä niin ja tietysti 30 mbar.

        Asennustöitäkään ei voi tehdä itse.


      • kyllä
        Tuonut kirjoitti:

        Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.

        Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.

        Jääkaappi pitää muuttaa siten että se ei toimi kaasulla lainkaan, eli poistaa joku osa. Osan voi laittaa takaisin katsastuksen jälkeen eikä enää kukaan kysele.
        Muut kaasulaitteet toimivat ja niihin voi tehdä muutokset laillisesti. Jos muutosta ei tehdä niiden teho laskee hieman mutta toimivat kyllä ainakin kesäolosuhteissa.


      • etevä
        kyllä kirjoitti:

        Jääkaappi pitää muuttaa siten että se ei toimi kaasulla lainkaan, eli poistaa joku osa. Osan voi laittaa takaisin katsastuksen jälkeen eikä enää kukaan kysele.
        Muut kaasulaitteet toimivat ja niihin voi tehdä muutokset laillisesti. Jos muutosta ei tehdä niiden teho laskee hieman mutta toimivat kyllä ainakin kesäolosuhteissa.

        lainaa kaverilta sammuttimen ja kaasutarrat ja todistukset, valmistenumero on nykyvehkeillä helppo muuttaa, ja myös renkaat,jos sattuu olemaan ns. kuivankelin sliksit alla. Sitten kun auto on katsastettu suomeen, voi vaihtaa takaisin. Näin säästää monen kossun hinnan, ja voipi myydä auton "pienellä" voitolla eteenpäin.


      • kaasua tyhjästä
        Tuonut kirjoitti:

        Saksassa on käytetty ->97 asti 50 mbar kaasujärjestelmää. Suomessa on ollut 30 mbar jo 80-luvulla. Tästä johtuen Suomessa ei saa katsastettua asuntoautoa/-vaunua, missä on 50 mbar järjestelmä. Rekisteröinti katsastuksessa vaaditaan suomalainen kaasutarkastus tehdyksi.

        Se miksi se maksaa paljon on että nestekaasun asennustyöt ovat luvanvaraisia ja joissakin tapauksissa (esim. Eletrolux:n jääkaappi) valmistaja on kieltänyt muutoksen, eli on hankittava uusi/käytetty laite tilalle.

        ostin 2 vuotta sitten uuden as.au(tai tilasin välittäjän kautta ruotsista) niin kyllä sielä on30mbr laitteet
        oli ....


      • kaasua tyhjästä
        kaasua tyhjästä kirjoitti:

        ostin 2 vuotta sitten uuden as.au(tai tilasin välittäjän kautta ruotsista) niin kyllä sielä on30mbr laitteet
        oli ....

        ...


    • Saksasta tuonut

      Toin jokunen vuosi sitten uuden m- auton Saksasta ja siinäkin oli omat paperisotansa mm. lämpölaskelmineen. Tuntui että yksityinen tuoja joutui paljon lujemmille kuin maahantuoja. Mm. Knausin tehtaalta ei oltu koskaan toimitettu Suomen maahantuojalle mitään lämpölaskelmia, mutta minulta ne vaadittiin leimojen kanssa.

      Asiaan: Joissakin 90- luvun autoissa on ollut Saksassa sellaisia dieselmoottoreita, jotka ei täytä Suomen normeja ko. ajalta. Autoja on jopa viety takaisin, kun remontti olisi tuplannut hinnan. Niin ja sitten siitä sai Saksassa puolet mitä maksoi ostaessaan.

      Kaasumuutokset eivät ole välttämättä hirveän kalliita (ehkä 1000 e), mutta ne riippuvat minkä valmistajan kaasulaitteita autossa on (jotkut voi muuttaa vähillä kustannuksilla). Voihan esim. lämmityslaite ja jääkaappi olla muutenkin jo niin huonossa kunnossa, että ne kannattaa vaihtaa Suomen paineille (Uusissa on jo muutaman vuoden ollut samat paineet koko EU:ssa).

      Pääsisit ehkä vähimmällä vaivalla kun mukana matkassa tai edes neuvojana täällä olisi joku m- autoja Saksasta tuova (korvausta vastaan). Esim. lahtelainen Reissuauto on tehnyt kimppamatkoja Saksaan ja sitten kukin on tuonut auton mukanaan. En ole varma tekeekö vielä, mutta soita 03-7562200. Myös Saksan päästä löytyy suomenkielisiä välittäjiä, mutta ne ei tiedä aina tämän pään vaatimuksia.

      Joka tapauksessa kannattaa olla yhteydessä paikalliseen katsastajaan ja AKE:n. Olisi hyvä jos tietäisi aika paljonkin ostettavan auton mitoista, eristeistä ja moottorista ym. Netistä löytyy varmaan Caravan- tai AKE- sivuilta m- autovaatimukset. Vaikka ollaankin EU:ssa, niin Suomi on Suomi.

      On totta, että kalliin auton tuoja "voittaa" eniten euroja. Toisaalta, Saksassa on niin julmetun paljon autoja myynnissä, että ostohinnan lisäksi n. 2000 euron lisäkulut muutoksista ja reissusta eivät vie hommaa kiville. Suomessa todellakin pidetään sikamaisia hintoja esim. joillekin 90- luvun alun autoille. Onnistuneessa saksantuonnissa voi hyvin säästää 5- 10 tuhatta euroa, vaikka hinta Saksassa olisikin vain 5 tonnia. Tarkkana pitää kuitenkin olla. Halvimmat autot myydään syksyllä lomakauden jälkeen.

    • budgetti

      Kyllä täällä on jo tulleet olennaiset esiin, mutta vielä jotakin selvennyksiä tarjoaisin. Katselin tossa mobile.de,teilintegriert.1-5 donaa. Ei sillä saa kun ostettua töitä itselleen, on ne niin kamalia.
      Alkovit on niitä 70-80 luvun vehkeitä missä vaunu on puoliväkisin istutettu auton rungolle. Kaamean näkösiä. Lisäksi kulku ohjaamoon on vaivalloista. Koneet on ajettu 250-300 eli loppuun, samoin vaihdelaatikot. Koriosakin on tiensä päässä.
      Lisäksi sen aikaisissa on monessa vielä bensakone mikä tarkoittaa puoli-integroidussa kulutusta 15 litraa ja alkovimallissa 20.
      Mutta hieman budgettia kasvattamalla saisit ehkä peltikuorisen 1-2 henkilön auton tai perheelle nk. retkiauton. HIntaan 5000 löytyi saksasta vain 9 puoliintegroitua, mistä suurin osa oli romuja, mutta pari oli sellaista missä oli jo remottia tehty ja vaikuttivat siisteiltä sisältäkin. Nuo oli VW LT ja Dethleffs Bus-malleja.
      Tonni lisää niin vaihtoehtoja oli jo 18. Niistä voi jo löytyä varteenotettava vaihtoehto. Muutamassa oli kilometrinkin siedettäviä.
      Vuosimallit ovat niin vanhoja, että väkisellä joutuu kaasulaitteet laitattamaan , mikä käytännössä on monen kohteen huoltotyö ja maksaa.
      Onnea etsintään
      JOs mennään hintaluokkaan 10.000 niin saat jo suomestakin ison matkailuauton esim matkaajan korilla olevan VW LT Grand hotel.

      • JPG2006

        Kun vaan olisi mahdollista kasvattaa tuota budjettia mutta kun ei ole...

        Voi olla että tänä vuonna vielä vuokrataan auto mutta syksyllä alan taas katselemaan ellei tässä löydy jotain mielenkiintoista budjettiin sopivaa ennen sitä.


      • Franz Josef

        Jos nyt satuit löytämään jostain netisivulta 9 puoli-integroitua, nii et kait kuvittele, että siinä on koko Saksan markkinat 5000 ekun hintaluokalle! Asuntoautoissa Saksassa löytyy vähintään 1000 kpl 5000 euron matka-autoja myytävänä. Niitä ei kuitenkaan myydä enää netissä halpuutensa takia vaan ovat turkkilaisten liikkeiden takapihalla. Ja nämä turkkilaisethan ei edes tunne nettiä.

        Sama koskee halpoja henkilöautoja. Ei 100-500 euron autoja myydä netissä, vaikka niitä on myynnissä pilvin pimein. Siinähän menisi nettifirman maine ja arvostus.

        90% varmuudella menee halpaan jos ostaa pelkän netti- ilmoituksen perusteella edes 5000 e matkailuauton. Vain paikanpäällä kauppaa tekemällä voi lähes varmistua mitä ostaa. Mitäs se Räty sanoi?


      • ongelmia ?
        Franz Josef kirjoitti:

        Jos nyt satuit löytämään jostain netisivulta 9 puoli-integroitua, nii et kait kuvittele, että siinä on koko Saksan markkinat 5000 ekun hintaluokalle! Asuntoautoissa Saksassa löytyy vähintään 1000 kpl 5000 euron matka-autoja myytävänä. Niitä ei kuitenkaan myydä enää netissä halpuutensa takia vaan ovat turkkilaisten liikkeiden takapihalla. Ja nämä turkkilaisethan ei edes tunne nettiä.

        Sama koskee halpoja henkilöautoja. Ei 100-500 euron autoja myydä netissä, vaikka niitä on myynnissä pilvin pimein. Siinähän menisi nettifirman maine ja arvostus.

        90% varmuudella menee halpaan jos ostaa pelkän netti- ilmoituksen perusteella edes 5000 e matkailuauton. Vain paikanpäällä kauppaa tekemällä voi lähes varmistua mitä ostaa. Mitäs se Räty sanoi?

        Kun hain tiukoilla reunaehdoilla niin sain vain niukasti vastauksia (9). Samassa tekstissä kyllä ilmenee, että tutkiskelin muitakin vehkeitä joita näkyi olevan yli tuhannen, mutta niiden kunto/laatu/ajomäärä on melkoisen arveluttava .


      • Franz Josef
        ongelmia ? kirjoitti:

        Kun hain tiukoilla reunaehdoilla niin sain vain niukasti vastauksia (9). Samassa tekstissä kyllä ilmenee, että tutkiskelin muitakin vehkeitä joita näkyi olevan yli tuhannen, mutta niiden kunto/laatu/ajomäärä on melkoisen arveluttava .

        että vain NETISSÄ julkaistaan Saksassa autojen myynti- ilmoituksia. Netissä ilmoitetaan ehkä 20 % ja paljon lehdissä ja suurin osa myytävistä vehkeistä on vaan alan liikkeen pihassa ja hallissa odottamassa ostajaa. Nettimarkkinat on pitkälti tehty hoopotettaville ulkomaalaisille, joista monet maksaa käsirahan kun löytää "sopivan kohteen" ja pelkää sen karkaavan käsistä. Suurin osa näistä on skandinaaveja, siis muitakin kuin suomalaisia. Loppujen lopuksi kohde on huijausta ainakin hinta/laatu- suhteella mitattuna. Useimmiten.


    • niin se on

      on myynnissä hp. 7500 puh. 0405412131 mm. vesik.lämmitys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      45
      2397
    2. Vaskikello osaa asiakaspalvelun

      Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc
      Pyhäjärvi
      58
      1780
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      414
      1699
    4. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      11
      1570
    5. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      131
      1435
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      96
      983
    7. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      70
      956
    8. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      224
      905
    9. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      867
    10. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      678
    Aihe