leuka ei aukea kunnolla

ippe

Mulla on leuka jumissa niin, että se ei aukea kunnolla ääriasentoon.

Isäni huomasi joskus 5 vuotta sitten ruokapöydässä, että leukani paukkuu. En itse ollut aiemmin huomannut asiaa, joten ei mitään hajua mistä lähtien se on paukkunut. Pari vuotta aiemmin olin kolauttanut leukani niin että siihen jouduttiin laittamaan tikit. Niinpä kävin sitten pari vuotta myöhemmin kuvauttamassa leuat, että jos siellä on joku mennyt rikki joka ei ole korjautunut, mutta kuvissa ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa.

Nyt viime kuukausien aikoina leuka on välillä syödessäni (patonkia tai jotain mitä pitää pureskella voimakkaasti) mennyt muutamaksi sekunniksi jumiin, niin että se ei ole auennut ääriasentoon. Pari viikkoa sitten leuka meni taas sillein jumiin, mutta nyt se ei ole palautunut ollenkaan. En tiedä voisiko sillä olla mitään tekemistä asian kanssa, että multa otettiin syksyllä viisauden hampaat pois, ehkä siitä tuli joku purentavika?

Leuka on jumissa vain toiselta puolen. Siinä missä leuka ennen poksahti, niin nyt se ei aukea siitä enempää eikä poksahda. Nyt olen keksinyt, että välillä kun leukaa painaa voimaakkasti sisään päin sivulta, niin se poksahtaa ja pystyn avaamaan niin suun ääriasentoon, mutta ilman painamista ei onnistu. Ei tämä nyt niin kamalaa ole, ikävä hieman kun ei voi kunnon paloja haukkoja niin edelleen. Jos leukani jo 25-vuotiaana reistailee, niin saan varmaan 40-kymppisenä juoda ruokani pillillä. Ongelma liittyy selvästikin luihin tai niveliin tms...

Tietääkö kukaan voiko tuollaiselle leukajumille mitään tehdä itse? Onko tuo hammaslääkärin vai fysioterapeutin asia?

11

16564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee se tänään

Hammaslääkärille ja lähete hammas- ja suusairauksien poliklinikalle. Leukanivel on pois paikoiltaan ja vaatii hoitoa!

• diskusdislokaatio

mahdollisesti. Hakeudu purentafysiologille hoitoon tai ainakin aiheeseen perehtyneelle. Hammas- ja suusairauksien poliklinikka ei välttämättä oikea osoite ellei leikkaushoito tai vastaava jämerämpi hoito tule kyseeseen.

• leukavaiva

ja täytyy sanoa, että lystiä on ollut. Leuka on koko ajan kipeä tuolta oikealta puolelta. Ensin naksui ja on ollut purentakiskot. Nivel on ehjä, mutta välilevy tod. näköisesti rikki. Suutani en saa enää ääriasentoon auki ja jos sen vääntää niin tekee todella kipeää ja samalla kipeytyy kasvot ja korva. Olen menossa toukokuun lopussa tähystysleikkaukseen, epäilevät kiinnikkeitä yms. joten iso vaiva loppujen lopuksi. Fysioterapeutilla olen käynyt viimeiset 4 vuotta. On jumpattu ja venytetty ja käyty hammaslääkärillä ym. ilman sanottavaa apua!

• the_santra

itselläni on samaa vaivaa... molemmat puolet lonksuvat mutta vasen puoli on selvästi kipeämpi yms. Ensi viikolla olisin sitten Ouluun aika, otetaan magneettikuvat ja sitten niitä pähkäillään. Leikkaus on kuulemma yksi vaihtoehto? Ja kun itselläni ei ole mitkään muut hoidot auttaneet... olisin siis kiinnostunut, että löytyikös sinulle mitään ratkaisua tuohon vaivaan? Ja siis kyseessähän on diskusdislokaatio, vai mitä?

• the_santra

Eli kysyn nyt vielä sinultakin samaa, siis löytyikö ongelmaan ratkaisua? Itselläni on juuri samanlaisia vaivoja ja joku viisas sanonut että kyseessä on diskusdislokaatio. Mutta se on sitten jäänyt siihen. Toiset sanovat etta leikkaus auttaa, toisten mielestä leikkaus ei tule kuuloonkaan.... eli siis mitenkäs tämä sinun ongelmasi laita, kävitkö kenelläkään kyselemässä ja mitä sanottiin?

• Emiia

Itse kävin hammaslääkärillä muutama viikko sitten, jonka jälkeen en saanut suutani avattua kuin korkeintaa sentin. Alaleuan liikeradat olivat myös lukkiutuneet (esim. alahampaita ei saa tuoduksi eteen). Hammaslääkärini määräsi minulle vain antibiootteja eikä edes tutkinut suutani.

Onneksi tuttava lääkäri sai laitettua lähetteen suusairauksien poliklinikalle, jossa kävin muutama päivä sitten. Ennen käyntiä minulle määrättiin sirdaludia (lihaksia rentouttavaa) ja panacodia (kipuun)

Lääkäri totesi heti että kyseessä on leuan välilevyn "luiskahdus" väärään asentoon. Leuka puudutettiin suun kautta ja korvan vierestä, jotta lääkäri pystyisi käsin painamalla laittamaan leuan paikoilleen. Kipu oli kuitenkin kamala, eikä tulosta syntynyt.

Ainoa keino millä välilevy saadaan paikoilleen on kuulemma tähystyksen avulla nukutuksessa. Nyt sitten olen leikkausjonossa ja kuulemma odotusta saattaa kestää joulun jälkeen asti. Lääkkeiksi määrättiin panadol fortea ja ketorinia. Onneksi joulukinkku on ohutta ja laatikot pehmeitä..muuten ruokailuun on mennyt jo maku kun pureskella ei pysty kuin vähän aikaa ja puhuminenkin rasittaa leukaa.

Näiltä sivuilta löytyy ihan asiallista tietoa koskien leukaongelmia: http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=shl00012

• Nonna-Pauliina

Hei. Minulla on sama ongelma mutta lääkärit eivät tarjoa muita vaihtoehtoja kuin täydellisen välilevyjen poiston tai omin käsin leuan pakolla auki venyttämisen. Olisin kiinnostunut vaihtamaan kokemuksia ja kuulemaan etenkin tuosta tähystysleikkauksesta? Missä suupolilla sinua on hoidettu?

Nonna

• mie yks

Hei,
      minulle poksahti viime syksynä leuasta välilevy paikaltaan, jota on sitten tässä koitettu eri keinoin saada paikoilleen. Samana päivänä kävin tapaturmapoliklinikalla jossa lääkäri yritti "reponoida" nivelen paikoilleen - teki kipeää eikä onnistunut. Onneksi pääsin melko pian tämän jälkeen suu-ja leukasairauksien poliklinikalle, jossa otetiinn röntgen. Ensin koitettiin purentakiskoja - ei apuja. Seuraavaksi vuorossa oli nukutuksessa tehty tähystys - ei apuja. Viimeinkin pääsin sitten magneettikuviin, jossa tuli selvästi esille se mikä on vialla. Nyt olen sitten menossa leikkaukseen, joka pitäisi parantaa ko. vaiva. Kysyin leikkaavalta kirurgilta, olisiko kiskot tahi muut auttaneet, niin hän sanoi, että ei.
      Koska magneettikuvaus on kallis ja sinne on pitkät jonot, koitetttiin minulla ensin muita hoitomenetelmiä. Mutta siis tämä prosessi on kestänyt nyt yli puoli vuotta ja parannusta on luvassa kesäkuussa. AIVAN LIIAN PITKÄ AIKA! Suu aukeaa 12mm, joten rajoituksia on. Lisäksi välillä on kovia kipuja mm. sen puolen korvassa, josta ko. välilevy on luiskahtanut paikoiltaan. Leikkauksessa mennään korvan vierestä ja osin sisältä sisälle, poistetaan osa välilevyä pois, laitetaan ja ommellaan se paikoilleen ja lisäksi poistetaan joitakin kiinnikkeitä. Että tämä voidaan tehdä katkaistaan leikkauksen ajaksi poskien lihaksia, jotka sitten lopuksi taas ommellaan yhteen.
      Leikkauksen jälkeen suun pitäisi aueta normaalisti, mutta lihaksien "kunto" saattaa sen estää - joten sitten alkaa poskilihaksien kuntouttaminen.
      Kaikenlaista.. Joten eikun vaan vaadit hoitoa, ei se itsestään parane!

• fedu

No huh!

Laittakaapas viestiä miten leikkaus meni!

itsellä myös purenta muuttui viisureiden takia ja jouduimme hieman miettimään uusiksi leukanivelten purentaa kadonnaiden "tukipylväiden" takia hammaslääkärin kanssa.

Pari vuotta myöhemmin myös toinen (rautaisista)takahampaista poistettiin kunnallisen tulkinnan tuloksena (vaihtoehtona oli juurihoitoa seuraavan vuoden) ja täten toinen jäljellejäävistä "tukipilareista" hävisi.. leukani oli jo viisureita ennen lonksunut huomattavasti, mutta hammaslääkärit olivat sanoneet että kyseessä oli vain "harvinaisen liikkuva leukanivel".

Juttelin asiasta usean eri lääkärin kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä, että minun pitäisi mennä kirurgiseen sairaalaan ottamaan röntgen päästäkseni selville asiasta. Saatuani tulokset, kaksi eri lääkäriä sanoivat että minä olen kunnossa ja mitään selvää ongelmaa ei ole havaittavissa.

Jos siis löydätte jonkin ratkaisun tähän ongelmaan, että leuka jää jumiin "vähän-väliä" ja ainut toimiva ratkaisu on muutaman minuutin rauhoittuminen sekä paikallaan pysyminen - niin kertokaapas se minullekkin :)

• leukajumi

Mulla on ollut leuka jumissa nyt pari viikkoa. Kävin juuri Diacorilla erikoislääkärillä leukajumin vuoksi ja hän sanoi, että välilevy on hajonnut eikä sille voi tehdä mitään. Ohjeet oli, että vältä kovia ruokia, purkka on kielletty kokonaan, älä haukkaa omenaa ja koita rentoutua, että et purisi öisin niin paljon.

Olen varmaan jo 10 vuotta kärsinyt voimakkaasta puremisesta öisin ja käyttänyt myös vuosia purentakiskoa - lähinnä siis hampaiden suojelmeksi - puremista se ie ole vähentänyt. Tämän purentakiskon myötä purentani on muuttunut ja etuhampaan tulleet hieman eteenpäin niin että nyt on avopurenta. Kaikki tämä yhdessä on nyt sitten todennäköisin syy tähän välilevyn rikkoutumiseen.

Mulla aukee suu n. 2,5 cm eikä sitä isommalle saa vaikka kuinka yrittäis vääntää. Ruoan pureskelu on myös hidasta ja leuka väsyy helposti. Niin ja lisäksi tuo pieni naksunta syödessä kyllä häiritsee.

Tuntuu kyllä uskomattomalta, että mitään ei ole asialle tehtävissä! Ei ole kuulemma mitään "implantteja" millä välilevyn voisi korjata. Sen voi kyllä poistaa, mutta siitäkään ei ole kuulemma ole pidemmän päälle apua - vain hetken helpotus. Tulevaisuudessa edessä leukaluiden kulumavaivat yms.

• Anonyymi

MEITSINLEUKA AUKES TORSTAINA JA NYT IRTOS LÄPPÄ KOKO JUTSKA Ite menin hammaslääkäriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe