Olen syönyt monta vuotta Atacand 8 mg ja nyt luin täältä netistä että Atacand voi vaikuttaa veren kivennäisainepitoisuuksiin ja että veriarvoja pitäisi seurata sen vuoksi. Minulle ei kukaan ole kertonut asiasta eikä arvoja ole tarkkailtu. Jatkuvaa lihasten väsymistä ja lihaskipuja olen tuntenut ja muutenkin väsymystä. Onko joku muu Atacandin käyttäjä käynyt verikoekontrolleissa?
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00087
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00087
Vastaukset 1
Vanhimmat
ACE-estäjien ja sartaaniryhmän lääkkeiden yksi keskeinen seikka huomioida on sen mahdollinen hyperkalemiaa aiheuttava vaikutus, eli mahdollinen veren kaliumpitousuuden liiallinen suureneminen. Usein tämä ei suinkaan ole ongelma - tilanteen vaatiman seurannan tarpeellisuutta ja intensiivisyyttä hoitava lääkäri sitten arvioi. Potilaan tehtävä olisi tällöin kertoa voinnistaan ja tuntemuksistaan, sekä tuoda esiin mahdolliset epäselvyydet ja kysymykset hoitoon liittyen.
Usein hyperkalemia näiden lääkkeiden aiheuttamana liittyy kuitenkin käsittääkseni nimen omaan tilanteisiin, joissa käytössä on ACE-estäjän tai sartaanin kera jokin toinen kaliumia säästävä lääke, kuten vaikka kaliumia säästävä diureetti. Toisaalta sairaudet, munuaisten toiminnan häiriöt jne. voinevat nekin vaikuttaa.
Nyt siis vain lääkärin kanssa juttelemaan tuntemuksistasi ja epäilyksistäsi.