Eläkkeelle 59-vuotiaana

Suomi24toimitus

Suomalaiset siirtyvät eläkkeelle keskimäärin 59-vuotiaana, Eläketurvakeskuksen odotelaskelma paljastaa.

Yksi eläkepolitiikan keskeisimpiä tavoitteita on eläkkeelle siirtymisen myöhentäminen. Laskelman mukaan eläköitymisikä ei ole muuttunut vuodesta 2004.

Lue STT:n uutinen aiheesta:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=564929

Tutustu eläketilastoihin Eläketurvakeskuksen sivuilla:
http://www.etk.fi/page.asp?section=13908&item=15704

Mikä olisi sinun mielestäsi sopiva eläkeikä? Miten pitkään ihmisen pitää jatkaa työelämässä?

Jos eläkeikää halutaan myöhentää, mitä pitäisi tehdä?

187

29881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvä asia.

      Oikeudenmukainen ikä jäädä eläkkeelle on esimerkiksi 85% odotettavissa olevasta eliniästä.

      Eli Naisilla 82v x 0,85 = 69,7 vuotta
      ja Miehillä 75v x 0,85 = 63,75 vuotta.

      Nykyäänhän eläkeikä ja eläkemaksut ovat täysin epätasa-arvoiset.

      • 80 sopiva.

        Tuo on oikeudenmukainen tapa laskea eläkeikä, mutta pidän 80 prosenttia parempana rajana.

        Siinä mielessä tietty prosentti on hyvä raja ettei sitä tarvitse muuttaa, jos ihmisten odotettavissa oleva elinikä muuttuu.


      • OSANTO

        Eläkeikä 85% eliniästä.
        Miksei, mutta tämän on ehdottomasti koskettava myös KANSANEDUSTAJIA ja muitakin omista eduistaan päättäviä!!!!!!!!!!!


      • Selvä asia
        80 sopiva. kirjoitti:

        Tuo on oikeudenmukainen tapa laskea eläkeikä, mutta pidän 80 prosenttia parempana rajana.

        Siinä mielessä tietty prosentti on hyvä raja ettei sitä tarvitse muuttaa, jos ihmisten odotettavissa oleva elinikä muuttuu.

        85% oli esimerkki. 80 prosentilla eläkeiät olisivat:

        Naisilla: 82v x 80% = 65,6 vuotta
        Miehillä: 75v x 80% = 60 vuotta

        Nämä iät olisivat hyvä keskustelun lähtökohta.
        Silti naisille jäisi vielä enemmän mukavia eläkevuosia kuin miehille.


      • Tasa-arvoa myös eläkkeeseen

        Tilanne on näin, kun käytetään eläkeikänä sitä virallista 65 vuoden ikää ja tiedetään, että naisten keskim. elinikä on 82 vuotta ja miesten 75 vuotta:

        Naisen eläke 17 vuotta, miehen 10 vuotta.

        Tuo edellä esitetty prosenttimalli olisi kyllä tasa-arvon toteutumisen kannalta erittäin tärkeä,
        kun sen perään niin kovasti huudetaan nykyään.


      • umpiluuta

        Ihmisen henkinen ja fyysinen ikä eivät välttämättä ole samat. Umpiluuta, vanhaan tiukasti pitäytyvä 6x-vuotias työkaveri on varmasti melkoinen painajainen sekä työkavereille että esimiehille. Ihmisen pitäisi pystyä uusiutumaan tiedoiltaan ja taidoiltaan yhä tiuhempaan tahtiin eikä siinä kysytä ikää. Mitä tehdä työkaverille, joka tiukasti "olen vuosikymmenet tämän työn tehnyt just täll viisiin ja se on aina kelvannut. En suostu mihinkään muutoksiin" Henkisesti vanhojen ihmisten pakolla työssä pitäminen aiheuttaa ainoastaan nykyistä enemmän suojatyöpaikkoja, rauhaisia saarekkeita, joissa ei tehdä mitään työtä ellei sellaisena pidetä työilmapiirin saastuttamista negatiivisellä asenteella.
        Henkisesti vireitä ikäihmisiä sen sijaan tulisi aktiivisesti rohkaista jäämään työhön vaikka alin eläkeikä olisi jo saavutettukin. Esimiesten olisi tiedotettava hiljaisen osaamisen ja kokemuksen arvo ja osattava ohjata nuoria arvostamaan ikää ja koemusta. Ehkä työaikakin voisi olla nykyistä joustavampi 6x-vuotiailla. Työstä elpyminen vaatii nuoria pitemmän ajan. Elämä sekä työssä että sen ulkopuolella on yhteistoimintaa yli ikärajojen erilaistan osaamista ja tietämystä kunnioittaen.


      • liianko varhain
        Selvä asia kirjoitti:

        85% oli esimerkki. 80 prosentilla eläkeiät olisivat:

        Naisilla: 82v x 80% = 65,6 vuotta
        Miehillä: 75v x 80% = 60 vuotta

        Nämä iät olisivat hyvä keskustelun lähtökohta.
        Silti naisille jäisi vielä enemmän mukavia eläkevuosia kuin miehille.

        Mielestäni ikä ei ole ainut eläkkeensaannin edellytys, vaan tehdyt työvuodet myös. Itse 15 vuotiaana työelämän alkaneena ja välillä kahtakin työtä samaanaikaan tehneenä, olen ansainnut jo eläkkeen. Olen ruummiillisesti ja henkisesti "vanha riepu".Ikää minulla on vasta 55 vuotta, neljä lasta synnyttänyt ja työvuosia takana lähes 40v. Kommentteja!


      • mars mars
        liianko varhain kirjoitti:

        Mielestäni ikä ei ole ainut eläkkeensaannin edellytys, vaan tehdyt työvuodet myös. Itse 15 vuotiaana työelämän alkaneena ja välillä kahtakin työtä samaanaikaan tehneenä, olen ansainnut jo eläkkeen. Olen ruummiillisesti ja henkisesti "vanha riepu".Ikää minulla on vasta 55 vuotta, neljä lasta synnyttänyt ja työvuosia takana lähes 40v. Kommentteja!

        Olet kyllä oikessa siinä, että tehdyt työvuodet voisivat olla eläkeiän peruste, mutta käytännössä taitaa mennä liian hankalaksi toteuttaa tai en tiedä.

        Itse olen edellisen laskentakaavan puolella sillä korjauksella, että naisille ja miehille samat oikeudet vaikka oletettu elinikä onkin eri.

        Eläkeiän joisi laskea seuraavasti:

        Naisilla: 82v x 80% = 65,6 vuotta
        Miehillä: 75v x 80% = 60 vuotta

        65,6 60/2= (125,6)= 62,8, joka pyöristetään alempaan kokonaiseen eli 62 vuotta sekä miehillä, että naisilla.

        Jaksaako sitä sitten tuossa iässä? En mä tiedä
        ku olen hieman alla 30 enkä osaa ennustaa tulevaisuutta.


      • Nimetön
        mars mars kirjoitti:

        Olet kyllä oikessa siinä, että tehdyt työvuodet voisivat olla eläkeiän peruste, mutta käytännössä taitaa mennä liian hankalaksi toteuttaa tai en tiedä.

        Itse olen edellisen laskentakaavan puolella sillä korjauksella, että naisille ja miehille samat oikeudet vaikka oletettu elinikä onkin eri.

        Eläkeiän joisi laskea seuraavasti:

        Naisilla: 82v x 80% = 65,6 vuotta
        Miehillä: 75v x 80% = 60 vuotta

        65,6 60/2= (125,6)= 62,8, joka pyöristetään alempaan kokonaiseen eli 62 vuotta sekä miehillä, että naisilla.

        Jaksaako sitä sitten tuossa iässä? En mä tiedä
        ku olen hieman alla 30 enkä osaa ennustaa tulevaisuutta.

        Nykyään voidaan opiskella yli 20 vuotiaaksi, jolloin vasta ryhdytään työhön. Minulla ei aikoinaan ollut sitä mahdollisuutta, opiskelin työn ja lastenhoidon ohella. Työni oli raskasta, niin henkisesti kun ruumiillisestikin. Valtion palveluksessa pääsee eläkkeelle oltuaan, muistaakseni, 25 vuotta. Miksei sitä laskuoppia vois käyttää meidän muidenkin osalta. järki sanoo ettei tässä ole "järkeä".


      • vai ei?
        mars mars kirjoitti:

        Olet kyllä oikessa siinä, että tehdyt työvuodet voisivat olla eläkeiän peruste, mutta käytännössä taitaa mennä liian hankalaksi toteuttaa tai en tiedä.

        Itse olen edellisen laskentakaavan puolella sillä korjauksella, että naisille ja miehille samat oikeudet vaikka oletettu elinikä onkin eri.

        Eläkeiän joisi laskea seuraavasti:

        Naisilla: 82v x 80% = 65,6 vuotta
        Miehillä: 75v x 80% = 60 vuotta

        65,6 60/2= (125,6)= 62,8, joka pyöristetään alempaan kokonaiseen eli 62 vuotta sekä miehillä, että naisilla.

        Jaksaako sitä sitten tuossa iässä? En mä tiedä
        ku olen hieman alla 30 enkä osaa ennustaa tulevaisuutta.

        Onko oikeudet silloin samat jos:

        Naiset ovat eläkkeellä 82v - 62v = 20 vuotta
        ja miehet ovat eläkkeellä 75v - 62v = 13 vuotta?

        Kyllä oikeus 20 vuoden eläkkeeseen tuntuu aika suurelta etuoikeudelta verrattuna 13 vuoden eläkkeeseen.


      • Kyllä
        Tasa-arvoa myös eläkkeeseen kirjoitti:

        Tilanne on näin, kun käytetään eläkeikänä sitä virallista 65 vuoden ikää ja tiedetään, että naisten keskim. elinikä on 82 vuotta ja miesten 75 vuotta:

        Naisen eläke 17 vuotta, miehen 10 vuotta.

        Tuo edellä esitetty prosenttimalli olisi kyllä tasa-arvon toteutumisen kannalta erittäin tärkeä,
        kun sen perään niin kovasti huudetaan nykyään.

        Tuo on totta. Naiset ovat saaneet samat oikeudet eli tasa-arvon (ja vähän enemmänkin) kaikilla elämän alueilla miesten kanssa. Palkoissa taisi olla vielä parin prosentin ero naisten tappioksi(ei kahdenkymmenen).

        Nyt olisi tasa-arvon syytä toteutua myös toisin päin ja miksi se ei voisi alkaa eläkkeistä.


      • karvanassu
        Tasa-arvoa myös eläkkeeseen kirjoitti:

        Tilanne on näin, kun käytetään eläkeikänä sitä virallista 65 vuoden ikää ja tiedetään, että naisten keskim. elinikä on 82 vuotta ja miesten 75 vuotta:

        Naisen eläke 17 vuotta, miehen 10 vuotta.

        Tuo edellä esitetty prosenttimalli olisi kyllä tasa-arvon toteutumisen kannalta erittäin tärkeä,
        kun sen perään niin kovasti huudetaan nykyään.

        20 vuotiaana voisin mennä eläkkeelle :P


      • Sopiva kaikille

        Kyllä 60 on sopiva, saa toki olla myöhempäänkin töissä jos haluaa.

        Turhaa ruikutusta, kuka maksaa jokainen on säästänyt omat eläkkeensä töissäollessaan.

        Kyllä rahaa on.


      • Nimetön
        vai ei? kirjoitti:

        Onko oikeudet silloin samat jos:

        Naiset ovat eläkkeellä 82v - 62v = 20 vuotta
        ja miehet ovat eläkkeellä 75v - 62v = 13 vuotta?

        Kyllä oikeus 20 vuoden eläkkeeseen tuntuu aika suurelta etuoikeudelta verrattuna 13 vuoden eläkkeeseen.

        Kyllä kaikilla, jotka ovat työelämässä 40 vuotta olleet ja varsinkin raskaassa sellaisessa, olisi oikeus eläkkeeseen. Nykyisin nuoriso makaa kotona mitään tekemättä ja turhautuneena, kun taas me "vanhukset" raadamme itsemme loppuun. Ole siinä sitten iloinen isoäiti tai isoisä.


      • Roskakuskin
        Sopiva kaikille kirjoitti:

        Kyllä 60 on sopiva, saa toki olla myöhempäänkin töissä jos haluaa.

        Turhaa ruikutusta, kuka maksaa jokainen on säästänyt omat eläkkeensä töissäollessaan.

        Kyllä rahaa on.

        hommia kun olet yli 50-kymppinen , taitaa jäädä tekemättä.


      • Nimetön
        Tasa-arvoa myös eläkkeeseen kirjoitti:

        Tilanne on näin, kun käytetään eläkeikänä sitä virallista 65 vuoden ikää ja tiedetään, että naisten keskim. elinikä on 82 vuotta ja miesten 75 vuotta:

        Naisen eläke 17 vuotta, miehen 10 vuotta.

        Tuo edellä esitetty prosenttimalli olisi kyllä tasa-arvon toteutumisen kannalta erittäin tärkeä,
        kun sen perään niin kovasti huudetaan nykyään.

        Montako yli 82 vuotiasta naista tunnet?


      • Nimetön
        mars mars kirjoitti:

        Olet kyllä oikessa siinä, että tehdyt työvuodet voisivat olla eläkeiän peruste, mutta käytännössä taitaa mennä liian hankalaksi toteuttaa tai en tiedä.

        Itse olen edellisen laskentakaavan puolella sillä korjauksella, että naisille ja miehille samat oikeudet vaikka oletettu elinikä onkin eri.

        Eläkeiän joisi laskea seuraavasti:

        Naisilla: 82v x 80% = 65,6 vuotta
        Miehillä: 75v x 80% = 60 vuotta

        65,6 60/2= (125,6)= 62,8, joka pyöristetään alempaan kokonaiseen eli 62 vuotta sekä miehillä, että naisilla.

        Jaksaako sitä sitten tuossa iässä? En mä tiedä
        ku olen hieman alla 30 enkä osaa ennustaa tulevaisuutta.

        Miten laskit naisille tuon 82 vuoden iän, montako yli 80v naista tunnet?


      • kuinka vanhaksi eletään.
        Nimetön kirjoitti:

        Miten laskit naisille tuon 82 vuoden iän, montako yli 80v naista tunnet?

        Eli virallisten tilastojen mukaan naisten keskimääräinen elinikä Suomessa on 82 vuotta ja miesten 75 vuotta.


      • 62v
        Sopiva kaikille kirjoitti:

        Kyllä 60 on sopiva, saa toki olla myöhempäänkin töissä jos haluaa.

        Turhaa ruikutusta, kuka maksaa jokainen on säästänyt omat eläkkeensä töissäollessaan.

        Kyllä rahaa on.

        Kyllä rahaa on mutta sitä ei liikene kohta eläkkeisiin pitää maksaa puolue ym tuet ensin, ja poliittisten syöpäläisten etuoikeutetut saatava.


      • Heikki
        kuinka vanhaksi eletään. kirjoitti:

        Eli virallisten tilastojen mukaan naisten keskimääräinen elinikä Suomessa on 82 vuotta ja miesten 75 vuotta.

        Elinikä on naisilla keskimäärin pidempi kuin miehillä, mutta eri eläkeikä naisille ja miehille ei ole oikeudenmukaista. Elinikä on myös pidempi koulutetuilla, pitkillä, maalla asuvilla, suurituloisilla ja sopivan määrän lapsia saaneilla. Suurin odotettavaan elinikään vaikuttava tekijä lienee perimä. Pitäisikö eläkeikä määrätä esivanhempien eliniän mukaan? Entä jos äitini olisi kuollut vaikkapa nelikymppisenä liikenneonnettomuudessa, pitäisikö minun silloin päästä aikaisemmin eläkkeelle? Naisten pidempään elinikään vaikuttaa myös terveellisemmät elämäntavat, eli seikat, joihin myös miehet viovat halutessaan vaikuttaa. Pienempi viinan kulutus ja tupakoimattomuus on jokaisen itse valittavissa.

        Joustava eläkkeellesiirtyminen, jossa jokainen valitsee esim 62-68 ikävuoden haitarista itselleen sopivan eläköitymisiän ja saa eläkettä enemmän mitä myöhemmin jää eläkkeelle on minusta järkevä ratkaisu.


      • Miksi raataa
        liianko varhain kirjoitti:

        Mielestäni ikä ei ole ainut eläkkeensaannin edellytys, vaan tehdyt työvuodet myös. Itse 15 vuotiaana työelämän alkaneena ja välillä kahtakin työtä samaanaikaan tehneenä, olen ansainnut jo eläkkeen. Olen ruummiillisesti ja henkisesti "vanha riepu".Ikää minulla on vasta 55 vuotta, neljä lasta synnyttänyt ja työvuosia takana lähes 40v. Kommentteja!

        Muutamia, joita tunnen ovat olleet 50-vuotiaasta eläkkeellä. Joskus on päässyt helposti ja varhain. Siellä ne ovat lahonneet asunnossaan, kun toiset painavat työtä. Elintasokaan ei työssä käyvällä sen kummempi. Miksi raataa?


      • ei lahottais
        Miksi raataa kirjoitti:

        Muutamia, joita tunnen ovat olleet 50-vuotiaasta eläkkeellä. Joskus on päässyt helposti ja varhain. Siellä ne ovat lahonneet asunnossaan, kun toiset painavat työtä. Elintasokaan ei työssä käyvällä sen kummempi. Miksi raataa?

        Me kaikki olemme erilaisia yksi lepää laakereillaan, toinen puuhastelee kaikkea sitä, mitä töissä ollessaan ei kerennyt. Ei eläkkeelle jääminen tarkoita kaiken muun elämän loppua. Rahakaan ei ole ainut elämäntarkoitus, vähemmälläkin tulee toimeen.


      • Lepää laakereillaan,
        ei lahottais kirjoitti:

        Me kaikki olemme erilaisia yksi lepää laakereillaan, toinen puuhastelee kaikkea sitä, mitä töissä ollessaan ei kerennyt. Ei eläkkeelle jääminen tarkoita kaiken muun elämän loppua. Rahakaan ei ole ainut elämäntarkoitus, vähemmälläkin tulee toimeen.

        Ne vähät, jotka ovat töissä ovat todella lujilla. Ilmaista elämää ei ole.


      • höhöily
        Lepää laakereillaan, kirjoitti:

        Ne vähät, jotka ovat töissä ovat todella lujilla. Ilmaista elämää ei ole.

        Eiköhän eläkeläinen löhöile jo työllään hankituilla rahoilla. Mikäli olet 40 vuotta tehnyt työtä, niin kait sinä olet maksanut jo eläkkeesi? VAI MITÄ?


      • wtf_doc
        Lepää laakereillaan, kirjoitti:

        Ne vähät, jotka ovat töissä ovat todella lujilla. Ilmaista elämää ei ole.

        On töissä 65-vuotiaaksi. totta tosiaan. Tunnen pari kunnan keittiötyöntekijää ja toinen pistettiin pellolle kun oli eläkkeeseen vain 2 vuotta. Sitten haluttiin ottaa uutena työntekijänä.
        Kyllä sitä eläkkeelle pääsee mutta se kuinka suuri eläke on jo toinen asia. Kun nykyään kunnatkin on voiton tavoittelijoita niin nekin kieroilee näiden asioiden kanssa. Eläkekin määräytyy muutaman viimevuoden palkan perusteella. Joten eläkeläinen joka on just saanu duunin saa aika alhaista eläkettä.
        Tulevaisuudessa tulee olemaan paljon porukkaa joilla on täysin olematon eläke. Ei se ole valtion rahan etujen mukaista maksaa mitään eläkettä kellekään kun voi kieroilla.
        Muutenhan meidän verorahat menisi siihen tarkoitettuun tarkoitukseen.
        Nyt se menee afrikkaan ja eu:hun,natoon kansanvelan koron maksuun velasta jota pidetään tahallaan. Eli kaikkeen mistä on todella työntekijälle hyötyä.


      • Elämisen taso
        höhöily kirjoitti:

        Eiköhän eläkeläinen löhöile jo työllään hankituilla rahoilla. Mikäli olet 40 vuotta tehnyt työtä, niin kait sinä olet maksanut jo eläkkeesi? VAI MITÄ?

        Ihminen voi elää 80-vuotiaaksi. Kattaako Sinun työsi 30-vuotta? Epäilen suuresti. Äitinikin on jo 83-vuotta. Tähän asti on selvinnyt olemattomalla eläkkeellä.

        Piha on alkanut ruohottua uhkaavasti, mutta siellä hän asuu metsän keskellä. Myös eläkeläisten elämisen tasoa pitäisi kohentaa.

        Entä sairaala jaksot? Yhdestä kahteen viikkoakin on kallista.


      • rampa
        Elämisen taso kirjoitti:

        Ihminen voi elää 80-vuotiaaksi. Kattaako Sinun työsi 30-vuotta? Epäilen suuresti. Äitinikin on jo 83-vuotta. Tähän asti on selvinnyt olemattomalla eläkkeellä.

        Piha on alkanut ruohottua uhkaavasti, mutta siellä hän asuu metsän keskellä. Myös eläkeläisten elämisen tasoa pitäisi kohentaa.

        Entä sairaala jaksot? Yhdestä kahteen viikkoakin on kallista.

        Kuten jo kerroin olen niin ruumiillisesti kuin henkisesti loppu. Tuskin tulen näiden vaivojen kanssa elämään 80 vuotiaaksi. Jos jokin ihme saisi vaivani katoamaan ( mm. lihas-sairauteni), niin todentotta jatkaisin edes jonkinlaisessa, kevyemmässä, työssä.


      • Elämisen taso
        rampa kirjoitti:

        Kuten jo kerroin olen niin ruumiillisesti kuin henkisesti loppu. Tuskin tulen näiden vaivojen kanssa elämään 80 vuotiaaksi. Jos jokin ihme saisi vaivani katoamaan ( mm. lihas-sairauteni), niin todentotta jatkaisin edes jonkinlaisessa, kevyemmässä, työssä.

        "Jos jokin ihme saisi vaivani katoamaan..."

        Minulla ei ole tietoa Sinun uskosi tasosta. Itse olen kuitenkin parantunut melko heikkokuntoisesta. Lääkket, rukous ja työ. Jos jää toimettomaksi, niin sitten se kunto vasta heikkenee.


    • kaikille ensimmäisenä

      Miksi puolustusvoimien henkilökunta pääsee jo 50v eläkkeelle vai oliko se peräti jo vieläkin aikaisemmin? Pitäisi muistaa kun suvussa juuri tälläinen tapaus on että ei kai sentään jo 40 päässyt eläkkeelle ihan tervein paperein?

      55 vuotta saisi olla ihan käypä ikä eläkkeelle.
      Sekin on jo sen verran korkea ikä että monet työnteossa tulevat vammat alkaa tulla viimeistään esiin ja silloin soisi jo pääsevän eläkkeelle. Jos ei jo 50 vuotta täyttäneetkin saisi päästä.

      Eikö se jo riitä jos 30 vuotta palvelee tätä maata niin ei vielä riitä? Sen päälle maksetaan lähes köyhyysrajalla olevaa eläkettä.

      Tehkää nyt helvetti jotain ennen kuin tämä maa joutuu kohta uuteen lamaan tätä menoa ja sitten ei jää kukaan eläkkeelle. Työttömät töihin ja vaarit ja mummot eläkkeelle!

      • Puolustusvoimissa oli ennen sääntönä 25 vuoden palvelus valmistumisen tai 21 ikävuoden jälkeen. Pakko toki ei ollut lähteä. Palkan pienuutta perusteltiin aikaisella eläkeiällä. Haluttiin sotilaiden olevan kenttäkelpoisia ja saada niitä myös reserviin.
        Säännöt ovat nyt muuttuneet. Pitää olla lisäksi 55 vuotta ikää, ennen kuin pääse eläkkeelle. Joistain näkee jo, ettei työ ja yö sissiteltassa talvella enää houkuttele ;-)


      • on sieläkin

        vienyt kalatkin vedestä, ei ne enää pääse niin
        nuorina eläkkeelle. Minulla oli eläkeikä 55v ja
        hain siihen ammattiin sen vuoksi. Senkin etu vietiin
        kateuden vuoksi. No otan lopputilin ja olen sitten
        tyhjäntoimittajana, sitähän sitä halutaan. Lisää
        tulee työttömiä ja sairaita jos sovituista asioista
        ei pidetä kiinni.


      • reseman
        CharlieT kirjoitti:

        Puolustusvoimissa oli ennen sääntönä 25 vuoden palvelus valmistumisen tai 21 ikävuoden jälkeen. Pakko toki ei ollut lähteä. Palkan pienuutta perusteltiin aikaisella eläkeiällä. Haluttiin sotilaiden olevan kenttäkelpoisia ja saada niitä myös reserviin.
        Säännöt ovat nyt muuttuneet. Pitää olla lisäksi 55 vuotta ikää, ennen kuin pääse eläkkeelle. Joistain näkee jo, ettei työ ja yö sissiteltassa talvella enää houkuttele ;-)

        Eipä ne ole kapiaiset enää teltassa maanneet vuosikausiin vaan leireillä on melko hyvätasoset majoitus parakit että sillä ei ole perustelua muita aiemmalle eläkkeelle.


      • reseman
        CharlieT kirjoitti:

        Puolustusvoimissa oli ennen sääntönä 25 vuoden palvelus valmistumisen tai 21 ikävuoden jälkeen. Pakko toki ei ollut lähteä. Palkan pienuutta perusteltiin aikaisella eläkeiällä. Haluttiin sotilaiden olevan kenttäkelpoisia ja saada niitä myös reserviin.
        Säännöt ovat nyt muuttuneet. Pitää olla lisäksi 55 vuotta ikää, ennen kuin pääse eläkkeelle. Joistain näkee jo, ettei työ ja yö sissiteltassa talvella enää houkuttele ;-)

        Eihän ne ole kapiaiset vuosikausiin enää leireillään teltoissa maanneet vaan melko hyvissä majoitus parakeissa että silläperusteella muita edullisempi eläkeikä ei ole perusteltu.


      • Ikinuori sambaaja
        CharlieT kirjoitti:

        Puolustusvoimissa oli ennen sääntönä 25 vuoden palvelus valmistumisen tai 21 ikävuoden jälkeen. Pakko toki ei ollut lähteä. Palkan pienuutta perusteltiin aikaisella eläkeiällä. Haluttiin sotilaiden olevan kenttäkelpoisia ja saada niitä myös reserviin.
        Säännöt ovat nyt muuttuneet. Pitää olla lisäksi 55 vuotta ikää, ennen kuin pääse eläkkeelle. Joistain näkee jo, ettei työ ja yö sissiteltassa talvella enää houkuttele ;-)

        Re:

        Raskas työ vaatii raskaat huvit jo nuorena eläkeläisenä.

        Re:

        Mistähän sinä tuonkin otit? Hihastasiko? Itse lähdin jo 20 vuoden palveluksen jälkeen "entisen säännön" mukaisesti ja ilmavoimista pääsi jopa 37 vuotiaana ja "IHAN TERVEIN PAPEREIN"....ilmeisesti, koska tuo kyseinen ystäväni Ilmavoimista opiskeli itsensä "vanhana" eläkeukkona tohtoriksi.

        Tuossa 25 vuoden palveluksessa oli nimittäin porsaanreikä, mikä mahdollisti lähdön 20 vuoden palveluksen jälkeen. Ilmavoimissa se oli usein hyvin paljon alle 20 vuotta lentävän henkilökunnan keskuudessa.

        "Tasapeli ei ole taktiikkaa!"

        Olet kuitenkin kai oikeassa: "Ei pääse enää!"

        Harmittaa kuitenkin poskettomasti, kun tuli lähdettyä jo 1980-luvulla Etelä-Amerikkaan ja joutuu jo pian järjestämään 60-vuotisjuhlinnan.


    • Late

      Esim. sosiaalilalalla (alempana toimihenkilönä)sopiva ikä olis 55. Johtavissa asemissa olevilla sopiva ikä olis n. 40v.

      • perusteletko hieman

        Paskalla palkalla fyysistä työtä puurtanut 55 vuotiaana vasta eläkkeelle ja herran joka istuu konttorissa pitäisi päästä jo 40 vuotiaana? KAi se herra siellä istuisi vielä 80 vuotiaanakin mutta sosiaalialan henkilö tuskin pystyy teemään työtään kovin paljoa enää 50 täytettyään.


      • Late
        perusteletko hieman kirjoitti:

        Paskalla palkalla fyysistä työtä puurtanut 55 vuotiaana vasta eläkkeelle ja herran joka istuu konttorissa pitäisi päästä jo 40 vuotiaana? KAi se herra siellä istuisi vielä 80 vuotiaanakin mutta sosiaalialan henkilö tuskin pystyy teemään työtään kovin paljoa enää 50 täytettyään.

        ..kaikkien kannalta saavat aikaan ikäloput ja seniilit johtajat, eritoten terveys- ja sosiaalialalla. No okei, ehkä molemmille sopiva ikä olis 50-55v.


      • Paperi
        perusteletko hieman kirjoitti:

        Paskalla palkalla fyysistä työtä puurtanut 55 vuotiaana vasta eläkkeelle ja herran joka istuu konttorissa pitäisi päästä jo 40 vuotiaana? KAi se herra siellä istuisi vielä 80 vuotiaanakin mutta sosiaalialan henkilö tuskin pystyy teemään työtään kovin paljoa enää 50 täytettyään.

        Jäin 60 vuotiaana putkeen ja sitten eläkkeelle,mutta en koskaan itse kysellyt mistään pääsisinkö jo putkeen ja eläkkeelle.Työnantaja meille vanhemmille alkoi sitä esitellä vaihtoehtona työssä jatkamiselle.Siis aloite tulee usein sieltä puolelta,joten on turha syyllistää työntekijöitä nuorena (60v)työelämästä pois jäännistä . Olen tosin tyytyväinen että jäin.


      • 50v
        Paperi kirjoitti:

        Jäin 60 vuotiaana putkeen ja sitten eläkkeelle,mutta en koskaan itse kysellyt mistään pääsisinkö jo putkeen ja eläkkeelle.Työnantaja meille vanhemmille alkoi sitä esitellä vaihtoehtona työssä jatkamiselle.Siis aloite tulee usein sieltä puolelta,joten on turha syyllistää työntekijöitä nuorena (60v)työelämästä pois jäännistä . Olen tosin tyytyväinen että jäin.

        Täytin juuri 50v ja ollut työelämässä 16v asti. Voisin kyllä jo jäädä elääkkeelle tai 1/2:lle. pääsisivät nuoremmat töihin. Samassa talossa olen ollut 30v. Työ on aika raskasta käy käsi ja hartialihaksiin.Voin sanoa että en kyllä 68v asti siellä ole!!!


      • ........
        Late kirjoitti:

        ..kaikkien kannalta saavat aikaan ikäloput ja seniilit johtajat, eritoten terveys- ja sosiaalialalla. No okei, ehkä molemmille sopiva ikä olis 50-55v.

        Miksi täällä puhutaan 50-, ja jopa 40-vuotiaistakin niinkuin he olisivat aivan ikäloppuja ja heidät tulisi eläkkeelle passittaa??? Hyvänen aika, ihminenhän on viisikymmentävuotiaana useimmiten vielä erittäin hyvässä kunnossa... Eläkeikärajat tulisi asettaa kuudenkymmenen ikävuoden plus-puolelle.. tietenkin on sairastapauksia yms. jotka ovat sitten asia erikseen.


      • 55v
        50v kirjoitti:

        Täytin juuri 50v ja ollut työelämässä 16v asti. Voisin kyllä jo jäädä elääkkeelle tai 1/2:lle. pääsisivät nuoremmat töihin. Samassa talossa olen ollut 30v. Työ on aika raskasta käy käsi ja hartialihaksiin.Voin sanoa että en kyllä 68v asti siellä ole!!!

        Pääsin tekemään puolikasta.Eli joka toinen viikko vapaata,joka toinen töitä.Tämä on parasta aikaa.


      • Ei terve ruumis työtä kaipaa
        ........ kirjoitti:

        Miksi täällä puhutaan 50-, ja jopa 40-vuotiaistakin niinkuin he olisivat aivan ikäloppuja ja heidät tulisi eläkkeelle passittaa??? Hyvänen aika, ihminenhän on viisikymmentävuotiaana useimmiten vielä erittäin hyvässä kunnossa... Eläkeikärajat tulisi asettaa kuudenkymmenen ikävuoden plus-puolelle.. tietenkin on sairastapauksia yms. jotka ovat sitten asia erikseen.

        Miten niin passittaa? Ei kai elämän tarkoitus ole olla koko ikäänsä orjana. Työ on vain välttämätön paha. Kuka hemmetti tekis töitä, jos ei olis pakko???? Yrittäjät asia erikseen, mutta duunareille se on ihan sama, mistä raha tulee, kunhan sitä vaan jonkin verran elämiseen tulee.



        Siksi eläkkeelle pitäisi päästäkin silloin, kun on vielä hyväkuntoinen. Elämme täällä vain yhden ainoan kerran. Kun 6 - 7 vuotiaasta aloitat sen kellon mukaan elämisen, niin kyllä jo yli neljänkymmenen vuoden jälkeen voisi heittäytyä vielä jäljellä olevaksi elinajaksi vapaaherraksi. Elämä on muutakin kuin työntekoa.


      • Ihmettelevä
        50v kirjoitti:

        Täytin juuri 50v ja ollut työelämässä 16v asti. Voisin kyllä jo jäädä elääkkeelle tai 1/2:lle. pääsisivät nuoremmat töihin. Samassa talossa olen ollut 30v. Työ on aika raskasta käy käsi ja hartialihaksiin.Voin sanoa että en kyllä 68v asti siellä ole!!!

        Kuka maksaisi eläkkeesi, jos jäisit jo nyt pois työelämästä ja eläisit sitten kuitenkin vielä 35 vuotta?

        Haluat siis olle muiden elätettävänä??

        Mikset yksinkertaisesti vaihda työpaikkaa, jos nykyinen työ tympii?

        Sinä päätät omasta elämästäsi.


      • kipakka

        Jaahah ettäkö kevyemmän työn tekijät pääsis aiemmin
        mietippä sitä että raskaassa työssä 68v ja johtajat 40v se pitäis nimittäin olla toisinpäin ja työn laadusta riippuen kouluttamattomat varastomiehet viimeistään 58 v että jäis vielä elämää eläkkeelläkin


      • toinen puolikas
        55v kirjoitti:

        Pääsin tekemään puolikasta.Eli joka toinen viikko vapaata,joka toinen töitä.Tämä on parasta aikaa.

        Tein puolikasta toista vuotta, nyt lopputili!!


      • Nimetön
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Kuka maksaisi eläkkeesi, jos jäisit jo nyt pois työelämästä ja eläisit sitten kuitenkin vielä 35 vuotta?

        Haluat siis olle muiden elätettävänä??

        Mikset yksinkertaisesti vaihda työpaikkaa, jos nykyinen työ tympii?

        Sinä päätät omasta elämästäsi.

        Kukako maksais, kotonaan nettailevia, koulutettuja nuoria on mielin määrin työttömänä. Ne maksais, kun vain saisivat töitä meidän kaakkien paikalta!!!!!!!!!!!


      • Duunari

        Tavalliset duunarit eläkkeelle aikaisemmin kun johtoporras.


      • sunnuntai
        Paperi kirjoitti:

        Jäin 60 vuotiaana putkeen ja sitten eläkkeelle,mutta en koskaan itse kysellyt mistään pääsisinkö jo putkeen ja eläkkeelle.Työnantaja meille vanhemmille alkoi sitä esitellä vaihtoehtona työssä jatkamiselle.Siis aloite tulee usein sieltä puolelta,joten on turha syyllistää työntekijöitä nuorena (60v)työelämästä pois jäännistä . Olen tosin tyytyväinen että jäin.

        Riippuu työpaikasta ja työnantajasta.
        Jos osaat olla niinsanottu ruskea kielinen, voit saada vakituisen paikan tai olla pidempään määräaikaisessa.Omalla kohdallani kävi niin, että konttoristi määräsi milloin jään eläkeputkeen. Työnantaja ei osannut sanoa juuta eikä jaata.Mutta yritin lohduttautua sillä, että sillä tavoin sai nuoremmat työ paikan.
        Tällä hetkellä olen tyytyväinen elämääni ja olen yrittänyt paikata työssä olo aikaa harrastuksilla. Rahaa tietysti saisi olla vähän enemmän.Sillä päivärahallahan ei juhlita.


      • paljon nähnyt
        Late kirjoitti:

        ..kaikkien kannalta saavat aikaan ikäloput ja seniilit johtajat, eritoten terveys- ja sosiaalialalla. No okei, ehkä molemmille sopiva ikä olis 50-55v.

        Olipa osuvasti sanottu tälläiset vanhat ajastaan jälkeenjääneet johtajat ovat todella pahoja, omassa ympäristössäni aiheuttaneet käytöksellään ja menettelytavoillaan 6 ihmisen totaalisen sairastumisen ja ennenaikaisen eläköitymisen.ikähaarukka näillä 40-61v.


      • 50v
        Ihmettelevä kirjoitti:

        Kuka maksaisi eläkkeesi, jos jäisit jo nyt pois työelämästä ja eläisit sitten kuitenkin vielä 35 vuotta?

        Haluat siis olle muiden elätettävänä??

        Mikset yksinkertaisesti vaihda työpaikkaa, jos nykyinen työ tympii?

        Sinä päätät omasta elämästäsi.

        Eipä tässä paljon työpaikkaa vaihdella. Nivelrikko vaivaa sormia joten mitään uudelleen koulutusta on turha miettiä. Olen urani huipulla, pitkät lomat ja fossiililisät ansaittu. Voisin kyllä jo jäädä huilimaan ja antaa nuoremmille paikkani. Kun on 16v asti töissä käynyt niin vähemmälläkin alkaa tympiä!!


      • minna
        sunnuntai kirjoitti:

        Riippuu työpaikasta ja työnantajasta.
        Jos osaat olla niinsanottu ruskea kielinen, voit saada vakituisen paikan tai olla pidempään määräaikaisessa.Omalla kohdallani kävi niin, että konttoristi määräsi milloin jään eläkeputkeen. Työnantaja ei osannut sanoa juuta eikä jaata.Mutta yritin lohduttautua sillä, että sillä tavoin sai nuoremmat työ paikan.
        Tällä hetkellä olen tyytyväinen elämääni ja olen yrittänyt paikata työssä olo aikaa harrastuksilla. Rahaa tietysti saisi olla vähän enemmän.Sillä päivärahallahan ei juhlita.

        Kyllä teidän suomessa passaa kun pääsette siihen putkeen niin nuorena. Täällä ruotsissa jos satut joutumaan työttömäksi 55-57 iässä on vaikeaa ,kukaan ei ota töihin nuon vanhaa eikä ole mitään putkea,käyt kaiken maailman kursseja ja teet työttömyystöitä 65 asti jos et satu sairastumaan ,sitten pääsee sairaseläkkeelle.
        Tunnen joitein jotka muuttavat suomeen jotta pääsee putkeen.


    • -eero-

      Töissä on niin kivaa, että haluan olla töissä mahdollisimman pitkään. Rakastan työtäni! :)

      • pohdiskellut

        tekisitkö sitä rakastamaasi työtä, vaikka et saisi siitä mitään palkkaa?


      • hoitsu

        Haluaisitko jos olisit sairaanhoitajana isossa sairaalassa tms. Tutustupa alaan tarkemmin,,ehkä et enää haluaisi yli 50v tehdä päivääkään töitä.


      • Nimetön

        Olet niitä, onnellisia, joilla on vielä intoa ja terveyttä jatkaa työelämässä. ota huomioon kaikki ei yksinkertaisesti jaksa. hyvää työelämää ja voimia jatkossakin.


      • PSYKOLOGI

        TAIDAT TARVITA SITÄ HOITOA PIKAISESTI !


    • Pussihousu Hagert

      Ku se o miust oikea aika silloin ku lapsilisän saanti loppuu.

      • Tunturi Hau

        Se on vaan niin helppoa, että telot itsesi työkyvyttömään kuntoon, niin eiköhän eläkkeelle aika pian päästä. Toinen asia on vaan, että nautitaanko sellaisesta.


      • VALEHTELET

        SULLA ON OLLUT ELÄKE JO SYNTYMÄSTÄ ASTI,SELLAISIA VELIKULTIA TE KAIKKI OLETTE. PS. MULLA OLIS TARJOTA SULLE DUUNIA MORAN PUUKKO TEHTAALLA MEINAAN TESTINUKEN PAIKKA OLIS AUKI KUN SE ENTINEN RUPES VUOTAMAAN LIIKAA !!!!!


    • taaskin

      minulla selkä romuna ikää ei vielä edes viittäkymenttä.mitä tehdä ?? ajaa pitäisi vielä,
      yksitys yritäjänä.ei auta jumpat.

      • Jatsia

        "viksup päriää aina"
        Selkäreumani takia makoilin aikani, mutta sen ajan käytin mietiskelyyn ja lukemiseen, opiskeluun. En täähän viralliseen, vaan itseni motivoiden. Nyt teen 10 viikkotunnin aikana tuplatilin edelliseen verraten.
        Jos Oikeesti kiinnostaa, meilaahan:

        [email protected]

        Eikä tämä olr mikaa stoukki, ei huuhaa, vaan ihan oikea aito rehellinen laillinen, yms.
        Ei myöskään musiikin bisnestä, vaikka mie jatsahtelen :-)).
        "viksup päriää.."

        Kysyminen ja selvittäminen ei maksa mitään, mutta VOI onnistua..


    • pohdiskellut

      Keskustelu eläkkeelle siirtymisestä/ jäämisestä on tullut hieman vanhaksi jäävään näkkökulmaan.
      Tuntuu siltä, kuin lainsäätäjät olisivat jälkijunassa - taas kerran.

      Nykymuotoinen työelämä ei ole historian perspektiivistä edes vanha ilmiö. Vasta noin sata vuotta on oltu suorassa palkkatyössä suuremmin joukoin. Sopimuksia ammattiliittojen kesken aloitettiin suuremmin määritellä vasta reilut puoli vuosisataa sitten.
      Eläkelainsäädäntökin samoissa ikähaarukoissa.

      Nykyisin media ja työntekijäpuoli lähinnä puhuvat pätkätöistä. Työtä tarjoavat ilmaisevat työn projekteina. Kun itse asiaa, työtä ajattelee, eipä projekteista helposti irti pääse. esim talon rakentaminen. Kun asukaat muuttavat, pätkä työtä on valmis. Rakennuttajafirmalla ei välttämättä ole uutta kohdetta - kiitos kilpailun - saatavilla.

      Toisaalta joku toinen ihminen kuuluu siihen passiivisen tulonsaajan osaan, jonka ei ole koskaan tarvinnut saadakaan työtä. Hänen toimeentulonsa on esim peritty omaisuus ja sen aiheuttama tulo. Miten sellainen "siirtyy eläkkeelle"?

      Hyvin usea ihminen, joka saa eläkettä, tekee muuta työtä. Mikä käsite siis annetaan "eläkkeelle siirtymiselle"?
      Usea saa tuloa tekemänsä työsopimuksen perusteella jo tekemästään työstä, vaikka ei enää tarvitsekaan tehdä juuri sitä työtä. Hän saattaa jatkaa kuitenkin toisessa.

      Tuskin tulevaisuudessa työtä teettävän, sitä ideoivan, projektistaan hyötyä haluavan pääasiallinen motiivi on vain antaa työtä jollekulle nyt ja aina, kunnes ao henkilö täyttää tietyn iän? Vaikeaa on ajatella, että sellaisia sitoumuksia kukaan haluaisi alkaa tekemään.
      Toisaalta, itse ihminen, se eläkeläinen, passiivista tuloa saava, aina edes haluisi olla "hyödytön". Työn käsite siis puntariin, koska maailma muuttuu. Vai kuinka on?

      • asiaaa

        Samoin koen monien asioiden suhteen, se eläke asia on hämmästyttävän kummallinen asia. Kokemuksestani voin kertoa kuinka tehtiin siis oikeasti tehtiin eläkkeensaaja täysin kesken iän ja työkyvyn sekä tahdon.
        Onnettomuuteen joutuneena uhrina yhteisunnan tukipilari yrityksestä laitettiin "pihalle" ja vaatimus oli hakea eläkettä.!! se oli 39 vuotiaalle uheilijalle täysin älytön ratkaisu. Mutta valtiotyönantjan kanta oli se!!

        Sen jälkeen on eräskin kerta tehty työtä että sen eläke ratkaisun saisi muutettua työelämäksi ja oman tahdon mukaiseksi osallistua yhteiskuntaan ja opettaa lapsetkin siihen. Niin mikä hämämästyttävintä ei mitenkään se vain onnistu!? Lakimies juristit "hoitaa " asiaa hoitamattomana ja näin ollen ei saa mitenkään aikaan että voisi vielä lähteä työmarkkinoille. Kyllä on ihme järjestelmät ja rakenteet kun on ikäänkuin "pakkoeläkkeellä".

        Ikä minusta tulisi olla joustava ja täten työkykyyn ja tahtoon sekä ympäristöön nähden valittavissa , alasta ym riippuen 55-75 välillä.

        Tässä sen työnkäsitteen ym kuormittavuuden ja työkyvyn mukaan kansalainen itse voisi vaikuttaa mahdollisuuksiiinsa osallistua kykyjen mukaan tai luopua työtaakasta mikäli on työkyvyltään tai muulta elämäntilanteeltaan sen valinnan tarpeessa. Päätarkoitus tässä olisi se että ihminen itse voisi olla ratkaisemassa elämän tarkoitustaan iäkkäämpänäkin.


      • pohdiskellut
        asiaaa kirjoitti:

        Samoin koen monien asioiden suhteen, se eläke asia on hämmästyttävän kummallinen asia. Kokemuksestani voin kertoa kuinka tehtiin siis oikeasti tehtiin eläkkeensaaja täysin kesken iän ja työkyvyn sekä tahdon.
        Onnettomuuteen joutuneena uhrina yhteisunnan tukipilari yrityksestä laitettiin "pihalle" ja vaatimus oli hakea eläkettä.!! se oli 39 vuotiaalle uheilijalle täysin älytön ratkaisu. Mutta valtiotyönantjan kanta oli se!!

        Sen jälkeen on eräskin kerta tehty työtä että sen eläke ratkaisun saisi muutettua työelämäksi ja oman tahdon mukaiseksi osallistua yhteiskuntaan ja opettaa lapsetkin siihen. Niin mikä hämämästyttävintä ei mitenkään se vain onnistu!? Lakimies juristit "hoitaa " asiaa hoitamattomana ja näin ollen ei saa mitenkään aikaan että voisi vielä lähteä työmarkkinoille. Kyllä on ihme järjestelmät ja rakenteet kun on ikäänkuin "pakkoeläkkeellä".

        Ikä minusta tulisi olla joustava ja täten työkykyyn ja tahtoon sekä ympäristöön nähden valittavissa , alasta ym riippuen 55-75 välillä.

        Tässä sen työnkäsitteen ym kuormittavuuden ja työkyvyn mukaan kansalainen itse voisi vaikuttaa mahdollisuuksiiinsa osallistua kykyjen mukaan tai luopua työtaakasta mikäli on työkyvyltään tai muulta elämäntilanteeltaan sen valinnan tarpeessa. Päätarkoitus tässä olisi se että ihminen itse voisi olla ratkaisemassa elämän tarkoitustaan iäkkäämpänäkin.

        yksilöidymmän keskustelun paikka?
        jos haluat tietää enemmän, voisi olla ajatustani selvientää..

        [email protected]

        ps en ole myyjä, en myyntiä tahi uskontoa kauppaa..
        Omia suunnilleen kanssasi vastaavia kokenut..


    • ..............................

      Aikaisin ylensyöntiinsä.

    • reporanka

      Mielestäni kaikkien 55v pitäisi päästä eläkkeelle jos haluavat ja ovat raskaassa työssä.Monet menee väkisin työpaikalleen ja illalla ei jaksa tehdä enää mitään kun on työstä niin väsynyt.Illat ja yöt menee särkylääkkeillä ja unilääkkeillä.

    • tänään!!!

      hpk eläkkeelle

      • mimmu

        Eipä taida Ässät tänään voittaa!Voi,voi sit.


    • se on yksilökohtaista

      koska eläkkeelle. Tuntuu että osa ihmisistä on jo "eläkekunnossa" alta viiskymppisenä, kun taas toiset porskuttaa täysillä vielä seitenvitosenakin. Omalla kohdallani on aikomuksenani jäädä eläkkeelle (jos Luoja suo) aikaisintaan 65-vuotiaana, johtuen siitä, että minulla on mieluinen työ.

      • sopiva ikä

        Ei jaksa...


      • 1/2 eläke

        Minulla on 1/2 eläke. Se on hyvä vaihtoehto,ainakin minulle sopiva,koska pidän vielä työstäni ja jaksan sen tehdä, just ja just.


    • hautaan saakka?

      55v. sopiva eläke ikä koska mitä helvetin iloa on jäädä 65v eläkkeelle ja samantien hautaan,tietenkin se on valtiolle halpa ja hyvä vaihto-ehto. jotkut esittävät kuten taannoin oliko se nyt stakesin joku johto henkilö että vaiikka 70v saakka painais hommia joka on aika huvittavaa kun ko. henkilö ei työnteosta tiedä edes mitään. kyllähän jossain suoja -ja muissa vastaavissa hohhailu hommissa voisikin kupeksia maailman tappiin ihan harrastusmielessä mutta ei kannata silloin mistään työstä puhua.

    • lare

      Oon 27v ja eläkkeellä. Oli jo aikakin.

      • Banaani

        iski, oon 27 ja valmistun ja nyt pitäis mennä muka suureen maailmaan. Vittu paskaa sanon minä.


      • wtf_doc

        Paljon eläke e/kk?
        Oliks pitkä työura?
        Aattelitko Floridaan muuttaa niinkuin muutkin eläkeläiset?


    • MINÄ

      58-V OIS HYVÄ.NYKYÄÄN TÄN PERKELEEN ELÄKEIÄN KANSSA ON PELLEILTY. KIITOS HALLITUKSEMME ANSIOSTA LIIKAA... MUN MIELESTÄ ELÄKKEELLE VOIS JÄÄDÄ VAIKKA 28-VUOTIAANA......TAI 31-VUOTIAANA..... 58-31- 27 VUOTIAANA.....

    • "eläkkeelle"

      kun kunto ja halu loppuu työelämässä.
      Valitettavasti työnantajat potkivat työkykyisijä eläkkeelle kesken ammattikauden kokemuksesta ja virheistä oppineet työntekijät kilometritehtaalle.
      Suuren rahan ja voitontoivossa,vauhtisokeus on kasvanut,sekoittaneet avainhenkilöitten päät,ja eläkkeelle on pantu "nuoria työläisiä"työvoimaa.
      Markkinavoimat valitettavasti määrittelevät eläkeiän,duunarilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä ja nuolla näppejään,avainhenkilöiden tarjouksille.

      • jamppa

        50-vuotiaana eläkkeelle, ainakin ne jotka haluu. Onhan meillä jo miljoona työtöntä kortistossa
        (piilotyöttömät mukaan lukien) ja minimipalkka
        2000e/kk ni johan työttömyys loppuu suomessa.


      • blackmagictiger

        kyl mäki haluu tehrä paljo töita


      • 4v olin 60/40 osa-aika
        jamppa kirjoitti:

        50-vuotiaana eläkkeelle, ainakin ne jotka haluu. Onhan meillä jo miljoona työtöntä kortistossa
        (piilotyöttömät mukaan lukien) ja minimipalkka
        2000e/kk ni johan työttömyys loppuu suomessa.

        eläkkeellä.Brutto on 1500€ kuussa.
        Paljon ei matkustella joten kuten elää kun käy kirppiksellä ja "lenkkeilee".
        Verottaja vie enemmän kun ei ole töissä,ei ole matkakuluja ja muita vähennyksijä.


      • SpEllu
        4v olin 60/40 osa-aika kirjoitti:

        eläkkeellä.Brutto on 1500€ kuussa.
        Paljon ei matkustella joten kuten elää kun käy kirppiksellä ja "lenkkeilee".
        Verottaja vie enemmän kun ei ole töissä,ei ole matkakuluja ja muita vähennyksijä.

        mulla on bruttona jotain 500€ ja ihan hyvin dokaileekin vielä. Sitä tarvi nyt aina sitä chanelia siellä vessanpöntössä olla. Ja mitä tarkoittaa "lenkkeillä"? Käyt juoksemassa kaupasta tavaraa?


      • Eläkkeellä
        blackmagictiger kirjoitti:

        kyl mäki haluu tehrä paljo töita

        Hoitelin jo aikoinani äitin asiat ja nyt veljeni,kyllä töitä riittää eläkeläiselläkin kun vain on tahtoa auttaa lähimmäistä.


      • "provo"
        SpEllu kirjoitti:

        mulla on bruttona jotain 500€ ja ihan hyvin dokaileekin vielä. Sitä tarvi nyt aina sitä chanelia siellä vessanpöntössä olla. Ja mitä tarkoittaa "lenkkeillä"? Käyt juoksemassa kaupasta tavaraa?

        Kasva aikuiseksi.
        Eläkeläiseksi.


      • pohdiskellut
        blackmagictiger kirjoitti:

        kyl mäki haluu tehrä paljo töita

        töitä ja vaurautta olisi tarjolla. Oikeesti!
        nimim: "ei renkaisiinpotkojoille"

        [email protected]

        Tosissaanko haluut?


      • Potkittu
        4v olin 60/40 osa-aika kirjoitti:

        eläkkeellä.Brutto on 1500€ kuussa.
        Paljon ei matkustella joten kuten elää kun käy kirppiksellä ja "lenkkeilee".
        Verottaja vie enemmän kun ei ole töissä,ei ole matkakuluja ja muita vähennyksijä.

        Minutkin "potkittiin"ulos työelämästä 6vuotta sitten.Nyt eläke 54v.Ja yksinhuoltajana alaikäisen pojan kanssa.Ja eläke pieni ja tulot lapsilisän ja 118 euron elatusturvan kanssa alle 1000 euroa!
        Siitä vuokraan,ruokaan,vaatteisiin,puhelimeen,tv-lupa,lapselle aku-ankka.(itselle ei vara tilata mitään lehteä)lääkkeisiin,joita tarvin päivittäin.Kummalkin astmalääkitys.Ei voi mitään isompaa huonekalua tai konetta ostaa vaikka hajois.Ei voi ottaa velkaakaan,kun ei pysty maksaan mitään ylimääräistä.Kouluun tarvii milloin minkäkinlaista rahaa.
        Leipäjonoista välillä haettava ruokaa.
        Tämä on hyvinvointi suomi!
        Terveenä tein pätkähommia,koulutin itseni,hoisin lapset kotona monet vuodet.Tässä nyt ollaan.Yhteiskunnan armoilla ilman omaa syytäni.Ja heikoimmat ihmiset;sairaat,lapsiperheet,eläkeläiset,pikkupalkkaiset,työttömät unohdettu suomessa!
        Revi nyt lapselle tulevaisuutta.
        Masentaa..Hirttääkö pitäis itsennä.Sitä varmaan herrat haluis.Että optiot pysyis suurina ja heille turvattais leveä elämä eläkepäiviin.He,kun ovat ne "ansainneet"
        Suomessa tarvis hallituksenvaihto.Nyt vain korvia luimistelevat ja hymistellään.Mitään järkevää ei tehdä suomenkansan ylösnostamiseksi.
        Jaakonsaarikin ei saa edes sanaa suustaan.
        Helppo herrojen puhua eläkeiän nostoista.Työläiset siinäkin kärsii.Sairaat, vuosia kovaa työtä uurastaneet.Joille eläkeikää pitäisi mieluummin laskea.Kyllä herroille vois nostaa.Toimistossaan voi istua iäkkäämpikin..
        Eli hallitus vaihtoon:)Ja tosi päätöksiä SUOMENKANSAN PUOLESTA TEKEMÄÄN NE, JOILLA ON ROHKEUTTA PUHUA ASIAT KUIN ASIAT,HYMISTELEMÄTTÄ JA KAARTELEMATTA.


      • edes voimia
        jamppa kirjoitti:

        50-vuotiaana eläkkeelle, ainakin ne jotka haluu. Onhan meillä jo miljoona työtöntä kortistossa
        (piilotyöttömät mukaan lukien) ja minimipalkka
        2000e/kk ni johan työttömyys loppuu suomessa.

        jos on yli 50,niinku meikäläinenkin on.Ei edes rahan voimalla jaksa tehdä sen enempää ko jaksaa.Työstä elpyminen vie oman aikansa ja onhan muutakin elämää meillä kun työ.


      • Kelasta
        Potkittu kirjoitti:

        Minutkin "potkittiin"ulos työelämästä 6vuotta sitten.Nyt eläke 54v.Ja yksinhuoltajana alaikäisen pojan kanssa.Ja eläke pieni ja tulot lapsilisän ja 118 euron elatusturvan kanssa alle 1000 euroa!
        Siitä vuokraan,ruokaan,vaatteisiin,puhelimeen,tv-lupa,lapselle aku-ankka.(itselle ei vara tilata mitään lehteä)lääkkeisiin,joita tarvin päivittäin.Kummalkin astmalääkitys.Ei voi mitään isompaa huonekalua tai konetta ostaa vaikka hajois.Ei voi ottaa velkaakaan,kun ei pysty maksaan mitään ylimääräistä.Kouluun tarvii milloin minkäkinlaista rahaa.
        Leipäjonoista välillä haettava ruokaa.
        Tämä on hyvinvointi suomi!
        Terveenä tein pätkähommia,koulutin itseni,hoisin lapset kotona monet vuodet.Tässä nyt ollaan.Yhteiskunnan armoilla ilman omaa syytäni.Ja heikoimmat ihmiset;sairaat,lapsiperheet,eläkeläiset,pikkupalkkaiset,työttömät unohdettu suomessa!
        Revi nyt lapselle tulevaisuutta.
        Masentaa..Hirttääkö pitäis itsennä.Sitä varmaan herrat haluis.Että optiot pysyis suurina ja heille turvattais leveä elämä eläkepäiviin.He,kun ovat ne "ansainneet"
        Suomessa tarvis hallituksenvaihto.Nyt vain korvia luimistelevat ja hymistellään.Mitään järkevää ei tehdä suomenkansan ylösnostamiseksi.
        Jaakonsaarikin ei saa edes sanaa suustaan.
        Helppo herrojen puhua eläkeiän nostoista.Työläiset siinäkin kärsii.Sairaat, vuosia kovaa työtä uurastaneet.Joille eläkeikää pitäisi mieluummin laskea.Kyllä herroille vois nostaa.Toimistossaan voi istua iäkkäämpikin..
        Eli hallitus vaihtoon:)Ja tosi päätöksiä SUOMENKANSAN PUOLESTA TEKEMÄÄN NE, JOILLA ON ROHKEUTTA PUHUA ASIAT KUIN ASIAT,HYMISTELEMÄTTÄ JA KAARTELEMATTA.

        Olen hoitanut veljeni asioita kun sairastui,ei pystynyt itse hoitamaan asioitaaan,mutta uskon että jos sinulla on esittää byrokraatteille nuo faktat,paperisodan,joitakin senttejä liukenee kelasta jos ne €:rot ei ole menneet Afriikkaan.
        Hursti on ainoa toivo,auttaja hyvinvointi Suomessa ja mätää on tässämaassa joka pitää poistaa,Nato on ainoa keskustelunaihe jota kansanedustajat presidentin lisäksi jaksaa jauhaa,köyhyys ei ole heille sydämmenasia.
        Jaksamista ja sympatiaa nyt,paistaa se aurino joskus risukasaan,henkistä tukea minulta ,totean että kyllä meillä eläkeläisillä työtä riittää "hyvinvoinnin " hyväksi.


      • euroa kuussa
        4v olin 60/40 osa-aika kirjoitti:

        eläkkeellä.Brutto on 1500€ kuussa.
        Paljon ei matkustella joten kuten elää kun käy kirppiksellä ja "lenkkeilee".
        Verottaja vie enemmän kun ei ole töissä,ei ole matkakuluja ja muita vähennyksijä.

        vaikka olen 43 v , kyllä sitä vähemmälläkin pärjää


      • Että pääset samaan
        euroa kuussa kirjoitti:

        vaikka olen 43 v , kyllä sitä vähemmälläkin pärjää

        Bruttoansioon,kun jäin 62 eläkkeelle.
        Töitä,töitä,rabota,rabota ja eiku eläkkeelle!


      • mimmu
        euroa kuussa kirjoitti:

        vaikka olen 43 v , kyllä sitä vähemmälläkin pärjää

        Niin mäkin jäisin jos noin paljon saisin käteen kuussa,kun nyt en saa bruttonakaan tota summaa.


      • seida
        euroa kuussa kirjoitti:

        vaikka olen 43 v , kyllä sitä vähemmälläkin pärjää

        Kyllä minäkin jäisin tuollaisella summalla eläkkeelle, vaan kun monikaan ei saa 1500 euroa per. kuukausi edes työstään.


      • 61v 8kk eläkkeelle
        seida kirjoitti:

        Kyllä minäkin jäisin tuollaisella summalla eläkkeelle, vaan kun monikaan ei saa 1500 euroa per. kuukausi edes työstään.

        On pieni summa,kun eläke lähti kertymää vasta 23 vuotiaana.
        Merimieseläkkeeni meni ketuille kun uudistivat merimieseläkkeen v 1966 ja jäin maihin v-65. olin ehtinyt olemaan merellä jo 3 vuotta moottorimiehenä.
        Olisi pitänyt olla vielä merellä vuoteen 1966 ja yli että olisin saannut merimies eläkkeeni hyväkseni.
        Tasan ei käy onnenlahjat,eläkeuudistus ja puhallus tuli v 1996 66% muuttui 60% ja eläkeikä muuttui 63v vuotiaasta 65v vuotiaaksi.
        Kun potkaistiin eläkkeelle 61v 8kk vuotiaana,eläkkeeni laskettiin alenevasti (-3v 4kk) 65v eläkeiästä 61v 8kk jonka ikäinen olin ennen uutta eläkeuudistusta joka tuli voimaan 2005.
        Olkaa kateelisija,mutta minua on kusetettu niinkuin on haluttu Osku Pajamäen viittomaan SDP /Kepu/Kako suuntaan,Suomenkansan nuorison parhaaksi,eläkeläisten monttuun.
        Syntynyt arvonvuonna 1943.Hyvinvointivaltiossa Suomessa.


    • SAMAN IKÄISINÄ

      Mielestäni on ihan typerää edes ajatella yleistä 65 vuoden eläkeikää, joka nyt on vallitseva eläkeikä.

      Kuka haluaa pitää vanhoja ukon- akankäppänöitä töissään ? Kuka jaksaa nykyistä työtahtia ?
      Mistä avustajat em. 'työntekijöille'. Eduskunnassahan ne kyllä jo ovatkin olemassa.

      Laki kieltää lapsityövoiman käytön. Pitäis olla laki myös vanhusväestön suojelemiseksi. Kyllä 60-62 vuotta on ehdoton yläraja tehokkaalle työnteolle. Tätä väitettä tukee eläkkeelle jäänti keskimäärin 59 v. Korkeammalla eläkeiällä vaan säästetään eläkemenoja, ts. riistetään suurin osa eläkkeistä kaiken maailman leikkureilla.

    • 58 oma eläkeikä

      Ihmiset ajoissa eläkkeelle. On oikeus ja kohtuus että ihmisellä olisi aikaa ja jos terveyttä riittää voisivat itselleen elää, matkustella, olla vaan, siihen pitää pyrkiä. Sentakia 59 vuotiaana vapaalle, tuoretta voimaa tilalle. Itse pääsen 58 ikäisenä, odotan innolla, 4v jäljellä.

      • Mies Ylöstä

        Suomeen voisi ottaa asiaksi tarkastaa tietyn ajan välein työkunto eli voisihan ne hyväkuntoiset jatkaa pidempäänkin halutessaan ja niillä joilla ei ole riittävää työkuntoa niin ajoissa pois töistä eläkkeelle, tottakai ainahan voi myös kuntoutua työhön ja anoa töitä terveystarkastuksen myötä eli uudelleen tarkastuksessa. Tässä vähän mietittävää..


    • Formorrow

      Ihmisten ikään ylipäänsä! kun täyttää 65, niin nirri pois ja omaisuus jakoon! Ajatelkaa kuinka paljon suomen elintaso kohoaisi! Jäisi paljon enemmän rahaa käyttöön kun kaikki vanhustentalot sun muut lääkkeet jäisivät pois! Puhumattakaan työtunneista joita menee turhaan elävien kuolleiden hyysäämiseen! Ne kuolee kumminkin! Ja entäpä kuinka sureminen ja epätietoisuus vähenisivät, kun kaikkien kuolinpäivät olisivat yleisesti tiedossa! Parempi huominen se olisi!

    • Äiti

      Mielestäni on turha puhua jostain tietystä iästä milloin eläkkeelle pitäisi päästä. Jokaisessa ammatissa pitäisi soveltaa eläkeikä työn raskauteen. Niin ruumiilliseen, kuin henkiseenkin. Tuskin moni palomies, siivooja tai muut raskaassa ammatissa olevat ihmiset jaksaisivat painaa töitä vielä 70-v ? Jo 40-50-v. terveys mennyt. Suomessa tunnetusti rikkailla on varaa jäädä eläkkeelle jo 40-v. ja köyhät raatavat hautaan saakka. Toisilla jo rikkailla se ahneus vain kasvaa ja töitä tehdään vaikka nimellisesti. Kunhan palkka juoksee ja eläke moninkertaistuu. Kaikki raihnaiset sekä vanhat eläkkeelle, kyllä suomestakin työntekijöitä löytyy, löytyisi vielä töitä.

    • Rollaattorin kanssa parilaa...

      Morjens! Oon 31 vuotias kokki vantaalta ja pyöriny reilut kymmenen vuotta pääkaupungin ravintoloissa kokkaamassa. Juu tuli vaan mieleen tossa ku kattelin otsikkoa että mikä on sopiva ikä eläkkeelle niin ainaskaan minä en oo törmänny tän reilun kymmenen vuoden aikana yhteenkään kokkiin tai tarjoiliaan joka olis jäänyt eläkkeelle ravintolasta? edes lähelläkään kuuskymppisenä? ja en ole koko työ urani aikana edes törmänny viiskymppiseen ravintola kokkiin, joitakin reilut nelikymppisiä kokkeja ja tarjoilioita sillon tällön näkee mut kyl ala on semmonen et harva jaksaa viiskymppisenä vetää munaravia parilaa ympäri ja saati sitten kun päättäjät väläyttelee että eläke ikä olis jo lähellä seittemääkymmentä niin SUOSITTELEN tutstumaan aloihin ennen ku päätetään mitään!

      • Entinen työntekijä

        Kuuleppas kun eräs entinen esimieheni haukkui minut silloisen viisikymppisen liian vanhaksi työelämään.
        Oliko tämä haukku sopusoinnussa sen kanssa kun pitäisi jaksaa pitempään työelämässä. Tein kyllä töitä siinä kuin toisetkin.
        Lähdenkin nyt tuonne aurinkoon katsomaan muuttolintujen puuhia.


      • alexndrea3
        Entinen työntekijä kirjoitti:

        Kuuleppas kun eräs entinen esimieheni haukkui minut silloisen viisikymppisen liian vanhaksi työelämään.
        Oliko tämä haukku sopusoinnussa sen kanssa kun pitäisi jaksaa pitempään työelämässä. Tein kyllä töitä siinä kuin toisetkin.
        Lähdenkin nyt tuonne aurinkoon katsomaan muuttolintujen puuhia.

        Ompahan vaikea asia ,varmaan hyvin joustava pitäs tässäkin asiassa olla .Ja terveys varmaan painava kriteeri tässäkin .johan tässä yhteiskunnassa kun on 50v aletaan vainota etkö jo ala olla eläkeiässä ja mennä pois ,kun nuoruutta ihan mielettömästi palvotaan ja ihannoidaan .Ja nekin raukat hukassa ja lpoussa totaalisesti jopa 30 vuotiaana .eivät juurikaan ehdi tyäelämään altistuakkaan .mikä tällainen yhteiskunta on ? ja nuoret eivät saa edes koulutusta noissa ammattikorkeakouluissa .Ei ole opettajia ,kun hallinto nielee kaiken .


      • toinen kokki

        Kirjoitat ihan tosia asioita!
        Kuka kumma jaksaisikaan seistä kuumassa, kiireessä stressaavassa köökissä vuosikymmeniä?
        Vaikka nuorista osa? pitääkin kokin ammattia cool'na.....

        Siksi vaihdoin "hyvän sään aikana". Haluatko tietää miten? Sopis varmaan sullekin :-))


      • Mielenkiinnosta?
        toinen kokki kirjoitti:

        Kirjoitat ihan tosia asioita!
        Kuka kumma jaksaisikaan seistä kuumassa, kiireessä stressaavassa köökissä vuosikymmeniä?
        Vaikka nuorista osa? pitääkin kokin ammattia cool'na.....

        Siksi vaihdoin "hyvän sään aikana". Haluatko tietää miten? Sopis varmaan sullekin :-))

        kerrohan mihin vaihdoit hommat?


      • totta taas

        Asiaa sanot kokki..
        Mut pelastit päivänäni:)SAIT MINUT NAURAMAAN TÄNÄÄ,kun sanoit et rollaattorilla parilaa..vakava asia, mut kuitenkin KIITOS PÄIVÄN NAURUSTA.:)

        Totta on, et eriammatit niin eritavalla kuormittavia.Ja ne seikat pitää myös huomioida eläkeikää nostettaessa..Toivon,et järkeä käyttäisivät.MUTTA SUOMESSA SITÄ TUSKIN NÄKEE,MEINAAN JÄRENKÄYTTÖÄ:)
        Jaksamista työn uuvuttamille.


    • Lalli

      Eläketurvakeskus ja valtiovalta voivat tietenkin esittää omia 'toivelukujaan' mutta tämän päivän Suomessa metsäteollisuus työnantajana ja EK takapiruna haluaa potkia pois työelämästä kaikki 1949 ja sitä ennen syntyneet.Pari vuotta nuoremmille tarjoillaan 'hätäapupaketteja' jos suostuvat sovinnolla poispotkittaviksi.Että näin tämä 'valtio valtiossa' kävelee lainlaatijoiden yli ja pyyhkii papereilla ahterinsa.

      • TÖISTÄ

        Kyllä ainakin kaikkien pää-ja toimitusjohtajien on päästävä alle kuusikymppisinä eläkkeelle, se on niin raskasta ja vastuullista työtä, sitä ei duunarit ymmärrä. Mutta kansanedustajien ja ministerien työtaakka se vasta hirveää onkin. Ennen puhuttiin opettajien pitkistä lomista, mutta edustajat mennevät jo ohi !
        Johtajat jne. myös pääsääntöisesti saarnaavaat liian aikaista eläköitymistä vastaan: Älkää tehkö niinkuin minä - vaan niinkuin minä sanon. Maamme talous ei kestä myöskään muiden kuin ns. hallitsevan luokan palkankorotuksia; eikä niissä "tupoissa" liikutakaan millään senttilinjalla. Se siitä esimerkistä.


    • Nuori vielä

      Kyllä 60v olisi hyvä raja. Silloin pitäisi päästä eläkkeelle jos haluaa.

      • Eikös nuoret jää jo periaatteessa eläkkeelle ku menevät kortistoon vetelehtimään ilman haluakaan mennä töihin


      • Nuori vielä
        jake-81 kirjoitti:

        Eikös nuoret jää jo periaatteessa eläkkeelle ku menevät kortistoon vetelehtimään ilman haluakaan mennä töihin

        Ei hassumpi ajatus... voisi laiskotella joka päivä.


    • kansalainen2

      No voi voi
      Nythän on niin että kun on ollu 20 vuotta työelämässä pitäis siirtyä "eläkkeelle" ton sanan vois muuttaa "reserviin" jos kuitenkin haluaa vielä päteä niin voisi osallistua ns. työelämän tukemiseen ja siittä ei saisi palkkaa vaan ilmaislippuja vaikka wr:lle tai finnairille ja linja-auto matkoihin.
      Ja sitten pitäis poistaa kokonaan puolison eläke kun se kuolee ei mitään leskelle.

    • kohta "eläkkeelle"

      Mitä vikaa siinä on jos 59-60 kyppisenä lähtee työelämästä, ensin ansiosidonnaiselle työttömyyskortistoon ja sen jälkeen varhennetulle vanhuuseläkkeelle 62 vuotiaana. Pitää vaan tarkistaa että eläkekertymä on karttunut ja eläkemaksut on asianmukaisesti hoidettu.
      Alennus täyseläkkeeseen on 7.2%, pitää muistaa että eläkettä kertyy myös työttömyyskorvauksesta.

      Näinhän se tapahtuu jos yhtiö vähentää työntekijöitä, miksei sitä voi käyttää itse myös oma-alotteisiesti.

      Kyllä 59v on ihan sopiva ikä lähteä työelämästä jos vielä terveenä pääsee nauttimaan vapaana olemisesta.

      Kun puhutaan "eläkepommista" se ei pidä ollenkaan paikkaansa, koska olet maksanut eläkemaksua ja se on kertynyt korkoa korolle peraatteella.Minun laskujeni mukaa jos yli kolmekymmentä vuotta on ollut työelämässä pääomaa on kertynyt noin 160000€, ja miesten elinikä keskimäärin on noin 79 vuotta ja naisilla pari vuotta kauemmin.

      Laskelman mukaan jos pääoma ei ole tuottanut mitään niin 700€/kk riittää 20 vuodeksi.

      Voidaanko puhua eläkepommista jos sijoituksien tuotoilla rahoitetaan eläkemenoja ja jos se ei riitä, niinkuin nyt. Onko se eläkepommi sitten, ei minun mielestä. Puhutaan hienosti eläkepuskureista, eli pääomista mitä ei missään nimessä voi käyttää eläkemenoihin.

    • 123

      Eläkeikää ei saa nostaa koska vanhemmat ihmiset voivat jo nyt verraten huonosti työpaikoilla. Nuorille, työkykyisille, ihmisille täytyy antaa tilaa markkinoilla. Voitaisiinko se ELÄKEPOMMI unohtaa. Ei ole pommeja näkynyt. 55-58 ja silloin eläkkeelle VIIMEISTÄÄN, pakolla.

      • Netpunk

        No nyt ollaan eläkkeellä juhlavassa 45-vuoden iässä. Jos joku kehtaa olla kateellinen, niin vaihdan osia heti. Muutama vuosi sitten loukkaannuin liikenneonnettomuudessa ja neurologin ym. spesialistien olin pysyvästi työkyvytön, mutta nämä "asiantuntijalääkärit" ehdottivat kuntoutusta: vesijumppaa ja psykoterapiaa yms. Voi pyhä jysäys. MRI-kuvista löytyi sellaisia vammoja, että puoskarien oli pakko uskoa. Kyllä minä töihin voisin mennä, jos vaan vielä pystyisin. Mutta asiaan: Olen juuri sopivassa eläkeiässä. Toivottavasti työpaikkani sai joku; edes pätkätyöläinen.


    • nimimerkki työvoimapulassa

      Jos niitä töitä ensin saisi, niin voisi sitten jäädä eläkkeelle.
      Kyrsii tuo valitus, ettei jaksa töissä.
      Jos se työ on niin vastenmielistä ja vaikeaa, menkää lääkäriin ja valittakaa purnouttia. Kyllä sieltä lomalappu heltiää.

      Voitte sitten tutkistella sairauslomalla sitä, mitä haluatte.

      Kun kolme vakinaista jää työstä pois, palkataan yksi uusi. Tosin määräaikaisena ja vuokrafirman kautta.
      Ja se uusi "saa" tehdä niiden kolmen entiset hommat. Jos ei pysty, on toisia tulossa tilalle.
      Eikä vuokralaisen passaa sairastua tai osoittaa muuta hengen heikkoutta.
      Työt loppuu välittömästi, jos on yhdenkin päivän sairaana.

      Että miettikää perspektiiviä, ennen kuin aloitatte sen "ei jaksa"-valituksen.

      • pohdiskellut

        jos oikeesti haluut tehä..

        [email protected]

        Miten nyt? Käsitteet muuttuu, uusi aika on tullut jne. ps ei ole ns uskovaisasiaa, vaan realismia.
        "viksup päriää aina" - sano tompereen plikka nääs


      • koiraspuolinen

        Oot kuule ihan oikeassa-Kirjoittamiisi sanoihin yhdyn sydämestäni. Loputkin työpaikat ja työt viedään ulkomaille. Täällä nuristaan ja naristaan jos sattuukin, että onkin töitö "pitäis päästä eläkkeelle" kun on jo pian 50 ikä. "sressi painaa" Voi p-le.


      • lopussa

      • Kela korvaa pillerit
        lopussa kirjoitti:

        Meitä on paljon ikäihmisiä työelämässä, jotka ovat kuluneet loppuun ja sairastelevat paljon, ei työnantajallekaan ole hyvä pitää "raakkeja" palkkalistoillaan. Lääkärit nykyisin eivät uskalla kirjoitella sairaslomia, ellet vähintään mene vastaanotolle "pää kainalossa". Kalliita olemme kaikinpuolin.

        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/181005_d.htm


    • aidosti2"*

      Eläkkeisä pitisi olla 5 vuoden harkinta okeus Jos haluaa palvella enempi ja Siihen porkanat...Nyt eläkket On 600.eurosta-1500 euroon käteen jäävä summa Siivojasta maiteriin..5 euron Nousu on ihmis pilkkaa syyskuusa..Eläkeisiin oikeden mukainen..Pinempi vero prosenti..Henkilön käteen jäävä summa pitisi olla yli 1400 euroa..Eläkeet suomessa väärin mitotetu Jäljessä kaikki joutuu leipä jonoon itsekäiten päätäjien vuoksi..KANSANTALOUS ROMAHTAA JA SOSIALITURVA Murtuu...2006..eläkket Suomessa liika Pieniä verolla korjattavissa...HETI:::ELÄKELÄISET JA PÄTTÄJÄT HERÄTKÄÄ eläke liika pieni Apua...Köyhien Kuningas hursti kuoli...Häpeälinen merkki SUOMALAISESTA VALLAN KÄYTÖSSÄ::ELÄKKEILLÄ KITUMAAN ONKO OIKEIN::HERÄTKÄÄ:::

      • Lakkoon

        Sanoit asiaa ja paljon!5 euron korotus pilkkaa suoraansanoen eläkeläisiä kohtaan.
        Nyt pitäis kaikkien ,etenkin pikkueläkeläisten nostaa suuri HALOO.ja mennä MARSSIEN PÄÄKALLOPAIKALLE.
        Miten kauan köyhimpiä sorretaan suomessa ja me vain hyväksymme kaiken.
        Kaikki vähäosaiset joukolla eduskuntataloon.VAATIMAAN INHIMILLISTÄ ELÄMÄÄ.
        JOS VARAA OTTAA "PAKOLAISIA"NIIN MYÖS VARAA HOITAA OMANKANSANSA HEIKOIMMAT.MIKSI ALISTUA HERROJEN YLIVALTAAN.MINULLA ON JO MITTA TÄYNNÄ.


    • justjoo

      Minä ajattelin jäädä tänä syksynä eläkkeelle kun täytän 41 vuotta. Vuosi meni jo siis ihanne eläkeiästä...

    • fsjsky

      Pääsee eläkkeelle jo jopa 30 vuotiaina (18 12), sopiva eläkeikä TÖISSÄ oleville olisi 20v. Tai jos TÖISSÄ olevat pääsee eläkkeelle 65v, kansanedustan sopiva eläkeikä olisi 280 vuotta.

      • Lämmölla

        280 vuotta vois olla kansanedustajille lääketieteellisesti suht kohdallaan, elikkä 280 vuotta tai 70 kautta.
        Eiköhän panna hösseliksi ja aletaan markkinoimaan
        ja ehdotetaan, että toisella 140 vuotis kaudella ikälisänä viagrat ja hormoonit talon puolesta


    • Viiskymppinen papparainen

      Viimeistään siinä vaiheessa pitää päästä eläkkeelle kun on työnantajien mielestä liian vanha työelämään. Siis jotakin nelikymppisenä.

      Muutenkin maamme suurtyöttömyyttä olisi syytä helpottaa päästämällä vanhempaa polvea ennenaikaiselle eläkkeelle. Heillä on yleensä takana erittäin pitkä työura ja nuorille pitää antaa mahdollisuus päästä kiinni ensimmäiseen työpaikkaansa.

    • sibbe

      Ihmisen olisi hyvä jäädä eläkkeelle n.55v. Tällöin ihminen kerkeisi nauttia eläkepäivistä.Näen työssäni ihmisiä joille työ on kaikki kaikessa ja kun jäädään eläkkeelle alkaa sairastelut. Ihminen tekee koko aikuisiän töitä ja huolehtii perheestä,lapsista ym. Eikö olisi hyvä eläkeiässä kun on suht koht nuori, nauttia elämästä ja antaa itsellensä aikaa kun on vielä elämä edessä. Mitä suurempi ikä sitä suuremmat riskit sairauksiin.

    • Sepeteus

      Kyllä, kaikki yli 50v eläkkeelle ja heti.
      Loppus tuo p-kan jauhaminen työn kalleudesta ja Ay- liikken jäykkyydestä, uudet työsuhteet kun on määräaikaisia ja yleensä pätkätöitä, eikä nuoria kiinnosta kun pikavoitot.
      Määkin kerkeisin nauttii niistä rahoista mitä 35 v oon maksanu ennenku eläkevarat on hassattu taivaan tuuliin.

    • Työn orja

      Varhaiseläkkeelle pitäisi olla mahdollisuus jäädä 40-vuotiaana, ja yleinen eläke-ikä pitäisi olla 50.

      Perustelu: ehtii vielä nauttia elämästä ennen kupsahtamista ja työttömyystilastotkin kaunistuisivat kertaheitolla.

    • Juuso

      Kyllähän virastossa nuokkuu vaikka satavuotiaaksi töissä,mutta oikeissa töissä sopiva eläkeikä voisi olla 55 vuotta 80% eläkekertymällä.

    • opiskelija....

      mielestäni eläkeikä pitäisi tulla sen mukaan mitä tekee työksi.. esim. rekkamiehet ja maanviljelijät tekevät todella pitkiä päiviä töitä ja heille olisi ansaittua päästä eläkkeelle iässä 55. muut esim. 57-58 iässä.

    • Palonoomi

      Palomiesten TODELLINEN eläkeikä OLI 55vuotta - mutta mitä seon nyt vähintään 57-58 ja tulevilla nuorukaisilla "Isämaan Toivoilla " jopa 60-63vuotta.
      Näillä nuorilla ei ole sellaista PALOA ei intoa hoitaa omaa fysiikkaa.
      Suorataan KATASTROOFFI tulossa lähivuosina PELASTLAITOKSILLE kun ei edes Eläke Töryhmä pystynyt eli voinut ottaa kantaa = heidät nimenomaan nimettiin tähän tehtävään.
      Joku naisen "hupakko" otti kantaa eli ikäntyyneille Palomiehille KEVYEMPIÄ töitä - niitä ei olekaan PELASTUSTEHTÄVISSÄ ei henkisiä eikä ruummillisia.
      Selitykseksi ei kelpaa kuntoutus senhän maksaa yhteiskunta.

    • jo eläkkeellä

      Eläkkeelle pitäisi päästä sen mukaan mitä tekee. Kevyen työn tekijä, jos on terve, voisi tehdä työtä vaikka 63-66 vuotiaaksi. Itse olen ollut siinä onnellisessa asemassa, että pääsin täysin palvelleena (41v) 60-vuotiaana eläkkeelle, enkä olisi kyllä enää kauaa jaksanut. Sekä fyysinen, että henkinen kunto alkoi olla mennyttä.

      En kuitenkaan näe mitään mieltä, että esim. sairaankuljettajat, ensihoitajat ja palomiehet joutusivat olemaan ko. työssä yli 55 vuotiaaksi. En usko, että kovin moni enää jaksaa juosta, kantaa ja olla ripeä, jota noissa hommissa tarvitaan.
      Enemmän kuin ikää, pitäisi huomioida palvelusvuosia ja kuntoa suhteessa työtehtävän raskauteen.

      Annetaan mieluummin vanhempien ihmisten päästä halutessaan eläkkeelle, tarjotaan sekin vapautuva työpaikka nuorille, jotta heidän itsetuntonsa ja-kunnioituksensa säilyy ja, että he pystyvät ilman tukea perustamaan perheen sekä elättämään sen. Samalla he saisivat taattua kunnollisen eläkkeen myös itselleen.

      En ymmärrä miksi aina tuijotetaan eläkepottiin, pitäisi samalla verrata nuorten työttömyyspottia ja sen mukanaan tuomia mielenterveysongelmien aiheuttamia kuluja. Opetellaan ajattelemaan kokonaisvaltaisesti, eikä vain yhtä rahapussia kerrallaan.

    • Majuri fin

      Eli kakkien pitää päästä 59 vuotiaan viimeistään.

      • Maire

        Kyllä eläkkeelle pitäisi päästä 58-60 vuotiaana. On älytöntä pitää, vaikka olisi kuinka ammattitaitoista väkeä, ketään vanhaksi asti töissä. Jokaisen ihmisen pitäisi ymmärtää itsekin lähteä ajoissa pois. Myös kaikki valtion ja muiden tahojen houkutteet jäädä työelämään pitäisi poistaa kokonaan. Jos ihminen on vaikka 60 vuotiaaksi töissä, niin siinä vaiheessa on syytä antaa nuorille tilaa. Juuri nämä pitkään töissä roikkuvat aikaansaavat työttmyyttä. Työnantajat ovat myös muuttuneet ahneiksi ja jokaiseen pilipali hommaan vaaditaan montaa kieltä ja pitkiä opintoja. On olemassa paljon ihmisiä, joilla ei koulutusta ole, mutta osaamista silti ja nimenomaan työnkautta saatua ammattiataitoa jota suomessa ei vielä osata arvostaa. Mutta ehkä jonain päivänä sekin aukeaa rekry ihmisille.

        Mutta eläkkeelle kuitenkin hyvissä ajoin ja mahdollisimman terveenä ja hyvin voivana.


    • Mona-Henrika

      vanhana, ettei kerkeä nauttimaan ansaituista eläkepäivistään.

      Onko järkeä vanhentaa eläkeikää niin myöhäiseksi, että ei jaksa tai pysty nauttimaan oloneuvoksena olostaan ? Kun jäädään eläkkeelle esim. 59 vuotiaana tai nuorempana pystyy vielä nauttimaan olostaan myös eläkkeellä, kun fyysinen kunto ei ole vielä niin kovin heikko.

      Itse en näe järkeä ajattelussa, että pitkän työuran tehneet ihmiset joutuvat tekemään töitä kuolemaansa asti.

      • väestö vanhenee

        väestömme vanhenee.
        eläkeläisten määrä kasvaa.
        kuka maksaa kasvavan eläkeläisarmeijan terveydenhuollon ja eläkkeet?

        parinkymmenen vuoden kuluttua suuri osa suomalaisista on yli 65-vuotiaita.

        tästä syystä ihmisten on tehtävä pidempää työuraa.

        henkilö, joka jää 55-vuotiaana eläkkeelle on todennäköisesti 30 vuotta muiden elätettävänä.

        muistathan, että sinä rahoitat nykyisillä tel-maksuillasi nykyisiä eläkeläisiä, et omaa eläkettäsi.


    • kyllä

      55-65v on sopiva jokainen halunsa mukaan...

    • eläkkeelle....

      vaikka heti, täytän kesäkuussa 42-vuotta

    • JepJep

      61 vuotta, pitäähän täysin 50-kymppisenäkin tehdä töitä.

    • Mökö

      pitäisi mun mielestä päästä jo 55 vuotiaana,jos haluaa jäädä,koska kyllä ihminen on siihen mennessä jo työnsä tehnyt ja eläkkeensä ansainnut.Saa nuoret mahdollisuuden ja vanhemmat voivat vielä hyvillä mielin nautiskella eläkevuosistaan matkustellen ja muutenkin.Tietenkin jos haluaisi, voisi jatkaa työntekoa siihen 65v saakka.Mutta tälläinen mahdollisuus pitäisi mun mielestä ihmisillä olla.
      Aatelkaa nyt esim. saat vakituisen työpaikan vaikka 25 vuotiaana,ja tekisit sitä hommaa tonne 65v saakka,eli 40 vuotta!!Huonoimmassa tapauksessa alat sairastamaan ja kuolet vuoden päästä eläkkeelle jäämisestä,ei paljon ehdi nauttia eläkepäivistä.Mutta,tää on vaan mun mielipide.

    • Monella ura vie kovin vaativia ja raskaita töitä kohti iän kasvaessa. ihminen palaa loppuun eikä jaksa. Puuttuu kunniallinen laskeutuminen kohti vanhuutta.
      Ruotsissa asiaa on ajateltu paremmin. Siellä eläkeläisiä ei rangaista sivutyön hirmuverotuksella eikä pidetä väkisin poissa työstä. Sitä vastoin kannustetetaan sopiviin vireyttä ylläpitäviin hommiin.
      Suomessakin pitäisi päästää ihmiset päätyöstään eläkkeelle ajoissa, mutta luoda uudet työmarkkinat "nuorille" eläkeläisille. Niissä työnteosta ei rangaistaisi hirmuisella verotuksella, vaan kannustettaisiin tekemään työtä, mutta päätyötä kevyemmin. Ei tarvisi kiristellä hampaita marketin tulosjohtajana, vaan voisi vaikka olla vaikkapa lihamestarina tiskillä. Ei kahdeksaa tuntia joka päivä vaan vaikka neljä tuntia muutamana kertana viikossa.
      Tällaisille osa-aikatöille olisi tarvetta ja seniorityöntekijöille paljon käyttöä, kun oikein oivallettaisiin.
      On turha pelätä että tällaiset seniorityöt söisivät nuorempien työpaikkoja, ne kohdistuisivat juuri siihen työn jakojäännökseen, joka meillä jää nyt kokonaan tekemättä, kun ei ole osaajia eikä toisaalta kokopäiväiselle riittävästi tarvetta.

    • mieluiten

      15-vuotiaana

    • SOKRATES

      Mielestäni eläkkeelle pitäisi päästä
      silloin kun haluaa. Yhteiskunnan olisi
      tehtävä se mahdolliseksi. Varaa siihen on.
      Kapitalistin on turha muuta väittää.
      MIKÄ ON OMAISUUTTA SE ON VARASTETTUA.

    • Pakkoeläkkeellä

      Nyt minunkin on otettava kantaa asiaan. Ensin taustaa: olin ollut 35 vuotta työelämässä ahkerana ja energisenä, opiskelin koko ajan työn ohella ja minulla oli mielenkiintoinen työ, josta sain sekä jukista että työyhteisön kiitosta. Sitrten tuli lama ja minun työyksikköni lopetettiin. Olin vasta 49 ja minulle ehdotettiin eläkettä!!! Olin juuri suorittanut työn ohella korkeakouluopinnot ja tuntis olevani täysin työkykyinen reumasairaudesta huolimatta. En pitänyt koskaan sairaslomia, koska työni oli niin mielenkiintoista. Niin vain sitten kävi, että 1990-luvun aika monta ikäistäni naista heitettiin eläkepäätöksellä pois työelämästä. Onneksi minulla on älyä ja energiaa: teen edelleenkin töitä työkyvyttömyyseläkkeen ohella enkä tunne itseäni ollenkaan sairaaksi. JOs makaisin kotona vain, olisin jo aikoja ollut yhteiskunnan avun varassa pyörätuolissa. JOs olisin itse saanut valita, olisi edelleenkin työelämässä. Väitän, että minusta olisi jopa hyötyä nuoremmille työelämään tyleville. Eivät kaikkien 60-vuotiaitten aivot ole aivan luutuneet, vaikka fyysisesti ei enää pärjääkään nuoremmille.

      SITTEN ASIAAN: Annetaan ihmisten itse päättää, milloin he tuntevat olevansa liian vanhoja tai väsyneitä tekemään työtä. Laitetaan vain alaikäraja, jonka jälkeen eläköityminen olisi asteittain tai kokonaan mahdolista terveydentilan ja työtilanteen mukaan. Omalla kohdallani uskoisin, että 58 olisi ollut sopiva osittaiselle eläkkeelle lähtemiseen, mutta lopullista luopumista en tekisi vieläkään, vaikka olen 65. Luulenpa, että ikähaarukka olisi aika laaja ja moni tekisi työtä vielä 70-vuotiaanakin. Ihmiset vanhentuvat niin eri tavalla ja eri syistä.

      HUMIOITAVAA: meillä on tässä aika iso ristiriitatilanne, kun työpaikkoja siirretään pois Suomesta ja samaan aikaan halutaan pakottaa raihnaiset ihmiset roikkumaan väkisin työyyömyystilastoissa. Eikö se ole typerää, kun samalla terveitä ihmisiä pakotetaan lähtemään eläkkeelle. HULLU MAAILMA

      TIESITTEKÖ MUUTEN, ETTÄ MONISSA KULTTUUREISSA ARVOSTETAAN VANHAA NAISTA YHTEISKUNNAN VIISAIMPANA OLENTONA. Meillä heidät paketoidaan vaippoihin ja sidotaan vanhainkodin sänkyihin odottamaan kuolemaa, kun on ensin syötetty tylsistyttämispillereitä. VOI TÄTÄ TYPERÄÄ YHTEISKUNTAA, PUHUTAAN YHTÄ JA TEHDÄÄN TOISTA EIKÄ TOINEN KÄSI TIEDÄ MITÄ TOINEN TEKEE.

      JOSPA ENSIN PIDETTÄISIIN IHMISIÄ YKSILÖINÄ JA SITTEN MENTÄISIIN ELÄKKEELLE TAPAUSKOHTAISESTI.

    • sepi

      40 on sopiva eläke ikä. Ihmistä kun ei oo suunniteltu kestämään sen vanhemmaksi. Sen jälkeen voi ottaa lunkisti kaikkien vaivojen ja kulumien kanssa.

      • sopivaa

        Mielestäni 55v. on sopivaa eläkeikä!
        Ja töitää saisi tehdä loppun asti (eli jos joku jaksaa tehdä töitä 80vuotiana niin saisi tehdä), mutta itse haluaisin päästä täydelle eläkkeelle 55v.


    • näin ois oikein

      Nuorille töitä ja heille annettava jo nyt niitä mahdollisuuksia vakituisia töitä että voivat suunnitella elämän ja perheen ja kodin .Nykyinen pätkätyö ei anna mitään mahdollisuuksia nuorille selvitä elämässä ja mitä noin 30 enää välittää sitten perhettä perustaa ja kotia laittaa ja sitoutua yhteiseen elämään jos ei sitä aiemmin anneta mahdolliseksi .
      Minusta kaikki ihmiset pitäs saada jääädä viimeistään 60 senä eläkkeelle tai sitten vapaehtoisesti tekee jotain lyhyuitä työjaksoja jos o tarpeen .
      Kyllä suomessa veronmaksajia riittää jos heille annetaan edes mahdollisuutta hoitaa asioita ja tehdä työtä ja ett suomeessa työtä ja työntekijöitä arvostettaisiin . Sitähän ei nykyisin kukaan täälä tee päättäjät ei herää ennenkuin on myöhäistä ja sitä ennen he vain kustantaa ulkomaille firmat ja niitä tukee ja oma maa unohtuu . Hyvä että nykyisin nuoret osaa hyvin kieliä varsinkin englantia jolla jokapaikassa pärjää ja ruotsia myös jote voivat mennä ulkomaille sielä on mahdollisuudet parempaan . Sitähän päättäjät haluaa nykyisellä systeemillään .
      Suomessa on aiva väärät arvot ja väärin nämä asiat hoidettuna ja huonommin vain menee.
      Minä jään eläkkeelle kuudenvuoden jälkeen ja annan paikkani mielellään nuoremmille ja en ymmärrä miksi heitä ei kannusteta ja anneta heille sitä vastuuta ja voidaan me kokemuksen omaavat antaa neuvoa ja apua tarpeen mukaan ja sitähän ainakin tulee pakostakin mutta nuoria on otettava kiiresti töihin ja lisää paljon ettei tarvii jostain halpamaista hakea ihmisiä alipalkattuna orjatyönä tekemään kute nnyt näyttää paljon olevan ihmisiä.

      • Huulikiilto

        Olen nyt 58v ja ihan väsynyt työelämän koukeroihin ei jaksaisi enään pätkääkään.
        Aloitin työt 14v joista ilman eläkekertymää monta vuotta jotenka se työ ei näy missään muualla kuin minun kehossani.
        Ihmisen pitäisi päästä vapauteen 60v ja antaa tila nuoremmille jotka ovat täynnä intoa ja luomassa omaa työkilttuuriaan.
        Halvemmaksi tulisi yhteiskunnallekkin mummot ja vaarit silloin kun pystyvät vielä itse hoitamaan itsensä ja toisensa.
        Herätkää päättäjät ja muut asiaan vaikuttavat tahot.
        Haluamme myös nauttia elämästä.


    • purjeliitäjä

      40-vuotta ois hyvä että ois nuorisolle enempi töitä eikä ois jaloissa pyörimässä.

    • yksi

      Minusta ihmisen eläke ikä pitäisi olla 55-65 kukin terveytensä mukaan ja vielä terveenä ELÄKKEELE !!

    • Sitä vähemmän €:ja

      tulee korvausta eläkkeensaajalle.
      Eläkeikä on virallisesti,eläkeuudistusten myötä 63 vuotta 60% "nyrkkisäännöllä".
      Eläkkeeseen vaikuttaa työeläkehistoria,työttömyysjaksot,ym.alentavat eläkettä.
      Eläkekertymä suurenee jos jaksaa jatkaa työelämää vielä 63 vuoden iän jälkeen 68 vuotiaaksi.
      Eli 5v x 4% = 20% lisää.

      • VIIMEISTÄÄN SILLOIN

        KUN PITÄIS PÄÄSTÄ NAUTTIMAAN ELÄKKEESTÄ. 40 V OLIS AIKA HYVÄ IKÄ VAIKKEI ELÄKETTÄ PALJOA SAISKAAN VARSINKIN KUN TÄSSÄ MUUTENKIN KITKUTELLAAN PIENELLÄ PALKALLA. EI NE ASIAT AINAKAAN HUONOMPAAN SUUNTAAN VOISI MENNÄ.


      • Kyllä voi
        VIIMEISTÄÄN SILLOIN kirjoitti:

        KUN PITÄIS PÄÄSTÄ NAUTTIMAAN ELÄKKEESTÄ. 40 V OLIS AIKA HYVÄ IKÄ VAIKKEI ELÄKETTÄ PALJOA SAISKAAN VARSINKIN KUN TÄSSÄ MUUTENKIN KITKUTELLAAN PIENELLÄ PALKALLA. EI NE ASIAT AINAKAAN HUONOMPAAN SUUNTAAN VOISI MENNÄ.

        mennä vieläkin huonompaan suuntaan kaikki asiat.
        Mitä eläkeeseen tulee 45-65V on mun kanta.


    • Rahaa riittää

      Kyllähän eläkeikä pitäis olla kaikilla samaa luokkaa.
      Valtiolla ainakin on kosolti rahaa "varhaiseläkkeisiin", eikä kukaan ole puhunut valtion eläkepommista.
      Armeijankin hommeleista pääsee vuorenvarmasti eläkkeelle jo 55 vuotiaana.
      Tehtävästä riippuen eläkeikä voi olla huomattavasti varhaisempikin.
      Tuttavani teki myös työsopimuksen puolustusvoimien kanssa ja eläkeiäksi tuli 55 vuotta, kannattaa.
      Suurin osahan noista "SA-eläkeläisistä" jatkaa edelleen työntekoa muualla eläkkelläkin.
      Apteekkiala lienee kituliain ala eläkeiäksi, farmaseutti taitaa tehdä töitä vielä 65 vuotiaanakin.
      Ei nykyisiä 60 vuoden luokan eläkeikiä ainakaan nostaa tarvitse. Mieluumin tasataan keskimääräistä eläkeikää sieltä alapäästä kohtuutasolle.

    • Nimetön

      missä "ojalan laskuopissa" olette käyneet? en tunne yhtään yli 80v.

      • Nimetön

        kaikki jotka tuntevat yli puolet naisista jotka ovattäyttäneet 82v, ottakaa yhteyttä.


    • kaaru

      Aikaisemmin olin ajatellut jääväni 60-vuotiaana, mutta kun työni on henkisesti rankkaa ja aina kiire, niin olen menossa kyselemään mitä mahdollisuuksia mulla tällä hetkellä ois jäädä.
      Mulla tuo työeläkekertymä on pienempi, kun olin lasten kanssa kotona n. 8 vuotta.

      Terveyteni on vielä kunnossa jos muistan säännöllisesti hoitaa itseäni eli liikkua ja syödä monipuolisesti useammin päivässä.
      Kun töissä on kiire niin ei aina jaksa kiinnostaa tuo liikunta, mutta kun on pakko, muuten joudun verensokerin takia lääkitykseen ja liikunta pitää sokeriarvot ylärajan alapuolella.

      En ole lukenut muiden kommentteja. Mutta itse ajattelin että silloin on jäätävä kun on vielä terve.

      Millä sitten elät...sen aika näyttää. Eläke ei varmaan ole kovin suuri, mutta ei noi menotkaan ole kovin isot kun lapset on jo maailmalla. Matkustaminen kiinnostais, mutta ehkä se täytyy hylätä.

      • Nimetön

        Sinulle voimia jaksaa tehdä töitä. Mietin vain mistä ovat saaneet laskelman jotta nainen elää yli 80v. ja sen mukan laskettu eläkeikä olisi n. 65,5v. siksi kyselin mielipiteitä. Olet oikeassa, eläke on naisella pieni. Me olimme hoitamassa lapsia kun ne oli pieniä. Ei siitä eläkettä kerry.


    • Täysin palvellut

      40v työtä pitää riittää oli ikä mikä hyvänsä.

    • kuten ulkomailla

      Näkyy olevan ihan hauskaa tehdä töitä vielä vaikka 80-kymppisenä - ainakin ulkomailla käydessä tämän ikäistä näkee kosolti.

    • Nannawee

      no jos tekee raskasta työtä (esim. metsuroi) niin ehkä semmonen 55-58 olis hyvä ikä jos semmosia paperitöitä niin ehkä joku 60-65 uskoisin niin..

    • Vaikka heti

      Kyllä se niin on että nuoremmille on tilaa annettava. Esim kuka on kolmivuorotyötä vaikka 25-30 vuoota tehnyt sopiva eläke ikä on alta 60 .Ei tippaakaan yli.

      • marleena

        Olen samaa mieltä, en ole yhtään päivää yli kun on pakko,vaikka mitä porkkanoita tarjottaisiin.
        Maksimissaan 60v,sitten eläkkeelle,mutta pitäisi myös huomioida työn Raskaus.Raskaista töistä hyvä ikä olisi 56v.
        Kevyessä työssä kyllä jaksaa myöhempäänkin.


    • Aino

      Sopiva ikä jäädä eläkkeelle on 59-60- vuotiaana. Eiköhän tuohon ikään mennessä ole jo useampi siihen kaikin puolin valmis ja mitä suuremmasa määrin oikeutettu vetäytymään työelämästä.

      • kaaru

        Mutta ammatti joka saattaa viedä yli 12 h/pv on liian paljon. Tykkään työstäni, ei ole siitä kiinni, mutta kun lääkärin määräyksestä on huolehdittava itsestäkin, kun siitä ei kukaan muu huolehdi.

        Ja kyllä sitä noita sivutöitä harrastukseksi tulen pienessä määrin tekemään. Olen aina tottunut tekemään kovasti töitä eikä sitä pysty harrastukset täyttämään.

        Vaan eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Aika näyttää.....


    • kpt

      naiset 55.v. mihet 60.v. Nuoret työissä.

    • Jorde-84

      Mä olen nyt 22 vuotias ja olisin ihan valmis jäämään eläkkeelle.

    • kamikaze 33

      pitää päästä eläkkeelle.Yleensä kuollaan tossa 60-70 vuotiaana eli tää kapitalistinen persereikä imee
      ihmisitä mehut ja sitten ku vihdoin eläkkeelle niin kanttu vei.Tätä on Eu ja nykyinen globalisaatio-mafia-homma

      • kapu

        Jäisin mielelläni vaikka heti eläkkeelle, kun on ollut huonoa tuuria työn saannissa. Lisäksi sairastuin reumaan ja ties milloin masennukseen. Olen 30-vuotias. Voin vain haaveilla jääväni eläkkeelle noin 60-vuotiaana.


    • kun...

      pääsee eli nuorena vitsa väännettävä ja riennettävä nauttimaan elämästä tosi siemauksin.

    • työnarkkis

      55 olis sopiva ja maksetut eläkemaksut kerralla tilille, näkis mihin kaikki on mennyt, jos on aloittanut 16v.

    • mieshoitaja2

      Miksi eläkkeelle siirtyminen ei olisi myös kiinni siitä, mitä työtä pääsääntöisesti ihminen on tehnyt? Ja kerrankin niin päin, että raskaasti "palvelleet" saisivatkin lähteä ensin?

      Ai ei vai? No ei sitten.

      Enpä kuvitellutkaan.

    • SAIRAS/TYÖELÄKKEELLÄ

      ja olen sitä mieltä eläkeiästä että,jos terveyteni olisi kunnossa jatkaisin työ-elämässsä,jäin työeläkkeelle 57- vuotiaana,työelämässä 42 vuotta olleena.Ei ole aina helppoa katsella aamulla töihin lähteviä,sade päivinä ja lunta kun oikein paiskii niin vähän helepottaa!?

    • paremmiksi

      Työoloja pitää parantaa jos eläkeikää halutaan myöhentää. Työstä, jossa viihtyy, ei lähtisi oli ikää vaikka kuinka. Esimerkkejä tulee varmaan kaikille mieleen, kun hetken miettii.

    • Kohtuus työssäkin

      Suomalaiset ovat todellakin työhullua kansaa.
      Suomessa ihmistä yleensä arvostetaan vain hänen maallisten saavutustensa perusteella ja mitä hän on saanut aikaan eli onko hän ollut kova tekemään työtä. Jos hän ei ole menestynyt työelämässä, niin eipä enää pidetä arvossa.
      Olet hyödyllinen ja arvokas, kunhan raadat työssä itsesi loppuun. Suomalaiset on aivopesty tähän jo nuoresta alkaen. Uskokaa tämä, älkääkä vouhottako liikoja työnteon autuudesta.
      Työstä on tullut epäjumala, koska kaikki aika ja ajatukset suuntautuvat työntekoon.
      Jotkut ihmiset eivät osaa olla jouten eläkkeelläkään, vaan turhautuvat ja hermostuvat.
      He ovat työnarkomaaneja. Jos heille ehdottaa jotakin harrastusta, he tokaisevat... onko siitä mitään hyötyä minulle??? Sen pitäsi olla jotakin hyödyllistä tyntekoa heidän mielestään, joka hyödyttäisi heitä taloudellisesi, muuten se on muka turhaa ja hyödytöntä, eikä siten kiinnosta.
      Sopiva eläkeikä alle 50 vuotta ja ehdottomasti ei yli 60 vuotta.

      Mitä iloa on siitä, että eläkeikää nostetaan vain ja pian eläkkeelle päästetään vasta
      80 vuotiaana tai sitäkin vanhempana.
      Tähän pyritään, ettei ihmisille tarvitsisi maksaa eläkettä, kun ihminen kuolee.
      Näin eläkettä ei tarvitsisi maksaa kuin muutaman vuoden ajan.
      Näin työelämän aikana kertyneet eläkevarat
      siirtyvät lahjana valtiolle, eikä ihmiselle
      joka on monta kymmentä vuotta raatanut
      työelämässä ja siirtänyt suunnitelmiaan ja haaveitaan eläkeaikaa odottamaan.
      Nehän jäävät toteutumatta. Eläkää tätä hetkeä, älkää kaukaista epävarmaa tulevaisuutta, josta teillä ei ole mitää takuuta eikä varmuutta.

      Uskotteko tiedemiesten tutkimuksiin ihmisen elin iän noususta ja heidän väitteisiin, että jokainen elää yli 80 vuotiaaksi ja jopa yli 100 vuotiaaksi. Tähän on todellakin turha uskoa, koska se ei pidä paikkansa. Eläkää tätä hetkeä, älkääkä tulevaisuudessa, josta ette tiedä.
      Mutta tähän suurin osa ihmisistä uskoo, valheeseen, että jokainen elää vanhaksi.
      Mutta todellisuudessa moni kuolee jo alle
      30 vuotiaana ja vielä nuorempana.

      Haaveita ja suunnitelmia tulee toteuttaa ennen eläkeikää, koska silloin on jo myöhäistä.
      Ihminen väsyy vanhana, eikä enää jaksa kuten nuorempana. Moni harrastuskin jää toteutumatta, jos siihen tarvitaan esim autoa.
      Mitä iloa on siis, jos jotakin harrastusta on
      siirtänyt ja ajatellut, että sitten kun pääsen
      eläkkeelle, niin sitten harrastan.
      Siirrän harrastustani odottamaan sitä eläkeikää.
      No harrastus voi jäädä toteuttamatta, jos siihen
      tarvitaan autoa, että päästään harrastamaan.
      Ja kun ollaan sitten eläkkeellä, niin jos ajokottia ei enää saisikaan uusituksi, niin mitä
      sitten. Haave eläkkeelle siirretyn harrastuksen
      aloittamisesta tyssää siihen.

      Silloin myöhäisenä moni harmistelee, olisinpa
      aloittanut harrastuksen nuorempana.
      Enään minulla ei ole mahdollisuutta sitä toteuttaa, koska olen jo liian vanha ja en enää jaksa kuin nuorempana.
      Turha eläkkeellä on enään mitään harmistella.

      • Akisetä

        Kerrankin joku on samaa mieltä minun kanssa! Eläkeikää nostetaan jotta ei tarvitsisi maksaa eläkettä niin paljon/kauan. Eläkeiän nostamisessa ei ole mistään muusta kyse kuin siitä, että ihmisistä yritetään ottaa hautaan asti se viimeinenkin hyödyn pisara irti! Siinäkö kiitos kymmenien vuosien työnteosta? Kylläpä suomi todella arvostaa kansalaisiaan. Ja paskan marjat!

        Eläkeelle 50v ja sillä sipuli.

        Työhulluus on varmaan jotenkin yhteyksissä tähän "suomi finland perkele, suo kuokka ja jussi, ankeus, synkkyys, kituuttaminen, vanhanaikaisuus, ei tässä perrrkele muu auta , örrr!!!"

        Naurettavaa!


      • Liisa-täti
        Akisetä kirjoitti:

        Kerrankin joku on samaa mieltä minun kanssa! Eläkeikää nostetaan jotta ei tarvitsisi maksaa eläkettä niin paljon/kauan. Eläkeiän nostamisessa ei ole mistään muusta kyse kuin siitä, että ihmisistä yritetään ottaa hautaan asti se viimeinenkin hyödyn pisara irti! Siinäkö kiitos kymmenien vuosien työnteosta? Kylläpä suomi todella arvostaa kansalaisiaan. Ja paskan marjat!

        Eläkeelle 50v ja sillä sipuli.

        Työhulluus on varmaan jotenkin yhteyksissä tähän "suomi finland perkele, suo kuokka ja jussi, ankeus, synkkyys, kituuttaminen, vanhanaikaisuus, ei tässä perrrkele muu auta , örrr!!!"

        Naurettavaa!

        Minä pääsin lopultakin 56-vuotiaana eläkkeelle, mutta olisin ollut valmis jäämään jo 50-vuotiaanakin, ihan hullun touhua kun yrittävät pitää työelämässä mukana hautaan saakka.


      • kuolinilmoituksia

        lehdistä, niin suurin osa kuolleista on iältään 30-55, niin ainakin täällä minun paikkakunnallani.


    • vihdoin sairauseläkkeelle!!

      Nykyajan nuoret kun eivät pääse töihinkään ennen 30v, niin he voivat olla vaikka 75v töissä, niin tulee yhtä paljon työvuosia kun mulla 15v-60v.

      • .....

        Tarkoitat vakituista työtä?

        Mutta tuskin ketään kiinnostaakaan tulevaisuudessa siirtyä työelämään niin aikaisin, koska työntekijöitä verrattuna huollettaviin (lapset ja eläkeläiset) on niin vähän ja heille kasataan aikamoinen taakka.

        Mutta katsoo nyt, jos vaikka opiskelijat pääsevät siirtymään aiemmin työelämään nykyisten porkkanien ja vaatimusten avulla.

        Nooh, voidaanhan tehdä niinkuin sinä ehdotit, kunhan kukaan vain ei ole Sinua paremmassa asemassa. Sillähän ei ole mitään väliä, että muille kasautuu sellaisia rasitteita mistä sinun ei tarvinnut aikanasi huolehtia.

        Mutta pääasia on se, että nyt nautit eläkkeestäsi. Älä myrkytä sitä aikaa tuollaiseen.


      • tyhmä!
        ..... kirjoitti:

        Tarkoitat vakituista työtä?

        Mutta tuskin ketään kiinnostaakaan tulevaisuudessa siirtyä työelämään niin aikaisin, koska työntekijöitä verrattuna huollettaviin (lapset ja eläkeläiset) on niin vähän ja heille kasataan aikamoinen taakka.

        Mutta katsoo nyt, jos vaikka opiskelijat pääsevät siirtymään aiemmin työelämään nykyisten porkkanien ja vaatimusten avulla.

        Nooh, voidaanhan tehdä niinkuin sinä ehdotit, kunhan kukaan vain ei ole Sinua paremmassa asemassa. Sillähän ei ole mitään väliä, että muille kasautuu sellaisia rasitteita mistä sinun ei tarvinnut aikanasi huolehtia.

        Mutta pääasia on se, että nyt nautit eläkkeestäsi. Älä myrkytä sitä aikaa tuollaiseen.

        En oikein ymmärtänyt mitä mahdoit tarkoittaa? Mutta enhän ole kouluja käynyt töissä vain suurimman aikaa eripaikoissa SIIVOOJANA. 5 lasta maailmalle lähettänyt. Äitini ja isäni hautaan asti hoitanut. Tellit ja lellit maksanut. Rasitteista en mitään tiedä!!


      • ei vielä eläkeläinen
        tyhmä! kirjoitti:

        En oikein ymmärtänyt mitä mahdoit tarkoittaa? Mutta enhän ole kouluja käynyt töissä vain suurimman aikaa eripaikoissa SIIVOOJANA. 5 lasta maailmalle lähettänyt. Äitini ja isäni hautaan asti hoitanut. Tellit ja lellit maksanut. Rasitteista en mitään tiedä!!

        Mielenkiintoista keskustelua.Luulin että asia ei minua koske kun täytin 50 olin nainen parhaassa iässä ja voimieni tunnossa. Pidän huoli terveydestäni käyn säännöllisesti lenkillä hiihdän ja juoksen en ole ylipainoinen,Mutta kun tuli 55 täyteen tekee ikä tehtävänsä kas kummaa en enää jaksa kuin kotona oleilla ja kerätä voimia seuraavaan työpäivään ja tietenkin käyn lenkillä.Teen ja elän vain työpaikaani varten .Haluaisin todella terveenä luovuttaa paikkani nuorenmille, Saisin tedä muutakin kuin työtä, Takana on 32vuotta ja pitäisi olla 10 vuotta minä en jaksa!!!


      • voivoivoivoivoivoi
        ei vielä eläkeläinen kirjoitti:

        Mielenkiintoista keskustelua.Luulin että asia ei minua koske kun täytin 50 olin nainen parhaassa iässä ja voimieni tunnossa. Pidän huoli terveydestäni käyn säännöllisesti lenkillä hiihdän ja juoksen en ole ylipainoinen,Mutta kun tuli 55 täyteen tekee ikä tehtävänsä kas kummaa en enää jaksa kuin kotona oleilla ja kerätä voimia seuraavaan työpäivään ja tietenkin käyn lenkillä.Teen ja elän vain työpaikaani varten .Haluaisin todella terveenä luovuttaa paikkani nuorenmille, Saisin tedä muutakin kuin työtä, Takana on 32vuotta ja pitäisi olla 10 vuotta minä en jaksa!!!

        Ensi vuonna täytän 59 v ja samalla tulee 40 vuotta täyteen saman työnantajan palveluksessa.Kesäduunit ym. tulisi ainakin yht.45 vuotta palkkatyötä, eiköhän tämä riittäisi jo. Kyllähän näitäkin löytyy, mitkä ei lähde vaikka pääsisivät. Niinkuin Lahdessa oikein paikallislehdessä etusivulla kyseisen metallimiehen kuvankera kun oli ollut 50 vuotta duunissa samalla työantajalla.Ei siis ymmärretä edes matkustella tai muuta mukavaa,Varmaan rassaa vielä vapaallankin autoja tallisaan.ESS numero 168.


    • eläkepolitiikka bluffia

      Suomessa on varsin korkeahko virallinen eläkeikä eli 65 vuotta. Läntisessä naapurimaassamme se on 62 vuotta ja muistaakseni Italiassa about 60 vuotta.

      Miksi sitten tätä ennestäänkin korkeaa eläkeikää on tarve korottaa? Yksinkertaisesti siksi, että työttömyys on huomattavasti yleisempää kouluttamattoman kansakoulupohjaisten suurtenikäluokkien keskuudessa. Se tarkoittaa sitä, että yhdenkin vuoden siirto eläkeiässä merkitsee valtavia säästöjä valtiolle, kun eläkkeen sijasta tarvitsee maksaa ainoastaan työmarkkinatukea.

      Se, mihin valtio "hassaa" euronsa onkin sitten puhdas arvo- ja mielipidekysymys: lieneekö miljardien heitto ulkomaalaisille sijoittajille parempi vaihtoehto kuin suomalaisille, jotka ovat tehneet kovalla työllä tästä maasta hyvän paikan asua tuleville sukupolville ja tahtovat jopa nauttia työnsä hedelmistä?

    • tarvitse edes keskustella

      heti uusi eläkelaki voimaan: kaikki pääsevät ja joutuvat eläkkeelle viikkoa ennen omaa kuolemaansa.

      ja Suomessa ei ole enää eläkepommiuhkaa, yhtään sairaala tai laitospaikkaa ei tarvita lisää. virosta ei tarvitse tuoda hoitajia suomeen eikä vironkaan tarvitse paikata hoitajavajetta kongolaisilla hoitajilla.

      • ei pysy lapio kädessä

        kait meidät, työn uuvuttmat, voisi viedä viimeisillä voimilla kaivamaan kuoppa jo itsellemme, ettei veromarkkoja vietäis.


    • lvo

      58 vuotiaana

      • i piste i

        Hei

        Nyt pitäisi nostaa todella melu suurista eläkkeistä kuten fortumin johtajan eläke
        mitä hän saanut jo sitä enne miljoona obtion, ja nauttinut kohtuuttoman suurta
        palkaa.
        Eli ylisuuriin eläkkeisiin ehdottomasti eläkekatto.
        Onneksi perussuomalaiset ovat jo ottaneet asian esille


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      332
      1526
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      780
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      731
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe