Osaakohan kukaan antaa "varmaa" vastausta..
Valmistuin tässä kuussa ammattiin, ja olen lähdössä toukokuussa ulkomaille töihin. "lomailen" siis pitkän opiskeluputken päätteeksi ennen töihin lähtöä ja olen virallisesti työtön. En kuvitellut ensin edes saavani mitään muuttoavustuksia tms. muuttaessani, mutta ilmottautuessani työkkäriin, minut vastaanottanut oli "hyväntahtoinen höpsö", eli tuntui usein ettei tiennyt mistä hän puhui. No kuitenkin, sain selville että saan liikkuvuusrahan kotikaupungistani Helsinkiin, ja sitten ilmeni että minulla olisi mahdollisuus saada ns. muuttoavustusta työmarkkinatuen muodossa ulkomailla ollessani 2 kk ajan. Sitten rupesin miettimään että näinköhän se tosiaan on, sitten selailin mol:n sivuja ja siellä luki :
"Voinko saada avustusta työvoimatoimistosta, kun lähden ulkomaille työhaastatteluun tai töihin?
Ulkomaan matkoja ei korvata. Sen sijaan työvoimatoimisto voi myöntää työnhakuun liittyvistä matkoista korvausta työttömälle tai työttömyyden uhkaamalle työnhakijalle, jos haastattelu ulkomaan työpaikkaan tapahtuu Suomessa hakijan asuinpaikkakunnan työssäkäyntialueen ulkopuolella. Korvauksia maksetaan siis vain Suomessa tehtävistä matkoista, ja vain siinä tapauksessa, että avustuspäätös on saatu ennen haastattelumatkaa. Ota yhteys työvoimatoimistoosi ennen haastattelumatkaa ja kysy tarkemmat ehdot tälle ns. liikkuvuusavustukselle. Muuttokustannuksia ei korvata. "
Eli mitä nyt uskoa?? Koska tiedän, että minulla olisi mahdollisuus saada sosiaalitoimistolta muuttoapua, mutta sieltä en nyt hae. Ja sitten jos yhtäkkiä juuri ennen muuttoa työkkäristä ilmoitetaankin ettei homma vetelekään. Ja sosiaalitoim. ei sitten ehdi hakemuksia ym. tehdä...
Toivottavasti joku sai selvää ja osaa jelppiä! :)
Avustusta muuttoon
7
6041
Vastaukset
- Titiross
Tuo mainitsemasi 2kk avustusta työmarkkinatuen muodossa tarkoittaa sitä että kun olet ilmottautunut siellä ulkomailla kyseisen maan työkkäriin saat 2kk tukea Suomesta. Sillä ei ole siis mitään tekemistä muuton (=tavaroiden kuljettamisen jne.) kanssa, johon taas voi hakea avustusta sossusta kuten jo sanoit. Veljelläni oli samanlainen tilanne äskettäin.
- oikein..
Siis vielä ulkomailla pitää ilmottautua työkkäriin vaikka siis aloittaa työt?! Unohtipa työkkärin täti mainita ko.asian... elelin luulossa, että riittää kun täällä puolessa hoitaa asiat kuntoon kelan ja työkkärin kanssa. Vai koskikohan veljes tilanne jotakin sellaista maata, jossa toimitaan erilailla? Itsellä kyse pohjoismaista..
Kyllä tehdään kaikki niin vaikeaksi! - hakijoille
oikein.. kirjoitti:
Siis vielä ulkomailla pitää ilmottautua työkkäriin vaikka siis aloittaa työt?! Unohtipa työkkärin täti mainita ko.asian... elelin luulossa, että riittää kun täällä puolessa hoitaa asiat kuntoon kelan ja työkkärin kanssa. Vai koskikohan veljes tilanne jotakin sellaista maata, jossa toimitaan erilailla? Itsellä kyse pohjoismaista..
Kyllä tehdään kaikki niin vaikeaksi!Työmarkkinatuki on ulkomaille työhakuun lähteville, ei töihin meneville. Se ei siis ole mikään muutto/matka-avustus. Saaminen edellyttää työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista kohdemaassa, ja ilmoittautumisesta pitää toimittaa paperi Suomen työkkärille, ennen kuin maksavat.
- sanottiin
hakijoille kirjoitti:
Työmarkkinatuki on ulkomaille työhakuun lähteville, ei töihin meneville. Se ei siis ole mikään muutto/matka-avustus. Saaminen edellyttää työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista kohdemaassa, ja ilmoittautumisesta pitää toimittaa paperi Suomen työkkärille, ennen kuin maksavat.
Aivan toisin!
Eli työkkärin täti (ja toinenkin) sanoivat, että "muuttoavustusta" saa heidän harkinnan mukaan max. kahdelle kuukaudelle työmarkkinatuen muodossa. Sitten kela maksaa heidän lausuntonsa mukaan. Se on siis täysi työmarkkinatuki vaikka kotimaassa saisikin osittaistä työ.mark.tukea ja sitä saa siellä vaikka olisi TÖISSÄ ei pelkkä TYÖNHAKIJA... - asiaa...
sanottiin kirjoitti:
Aivan toisin!
Eli työkkärin täti (ja toinenkin) sanoivat, että "muuttoavustusta" saa heidän harkinnan mukaan max. kahdelle kuukaudelle työmarkkinatuen muodossa. Sitten kela maksaa heidän lausuntonsa mukaan. Se on siis täysi työmarkkinatuki vaikka kotimaassa saisikin osittaistä työ.mark.tukea ja sitä saa siellä vaikka olisi TÖISSÄ ei pelkkä TYÖNHAKIJA...Työtön voi mennä etsimään työpaikkaa muihin eu-maihin ja saada sinne työttömyyskorvauksensa.
Liikkuvuusavustusta voi saada palkan ohella kahden kuukauden ajan, mutta siinäkin on omat ehtonsa, joilla sitä myönnetään tai ei myönnetä. Ainakin yksi ehto on ettei kyseistä tukea myönnetä, jos kyseistä työpaikkaa tuetaan jollakin muulla tukimuodolla esim. palkkatuella tai oppisopimustuella. Olen yrittänyt saada tarkempia ehtoja työvoimatoimistosta, mutta kyseisen toimiston mukaan sitä on myönnetty vain kerran johonkin poikkeuksellisen erikoiseen tapaukseen. - 2 eri asiaa
asiaa... kirjoitti:
Työtön voi mennä etsimään työpaikkaa muihin eu-maihin ja saada sinne työttömyyskorvauksensa.
Liikkuvuusavustusta voi saada palkan ohella kahden kuukauden ajan, mutta siinäkin on omat ehtonsa, joilla sitä myönnetään tai ei myönnetä. Ainakin yksi ehto on ettei kyseistä tukea myönnetä, jos kyseistä työpaikkaa tuetaan jollakin muulla tukimuodolla esim. palkkatuella tai oppisopimustuella. Olen yrittänyt saada tarkempia ehtoja työvoimatoimistosta, mutta kyseisen toimiston mukaan sitä on myönnetty vain kerran johonkin poikkeuksellisen erikoiseen tapaukseen.1) liikkuvuusavustus
2) matka-avustus
Molemmat työkkärin myöntämiä, kelan maksamia
1 = kotipaikkakunnaltasi työpaikkakunnallesi tai rajalle saatava raha matkustukseen. Ko. rahan hakemiseen pitää olla työnantajan allekirjotukset ym.tiedot ennenkuin maksetaan.
2 = sisältää mm. muuttoon liittyviä kustannuksia (kuulema työkkäri ei kysele mihin rahat menee..) esim. itse muutan norjaan, työkkärin täti käski kirjoittaa lappuihin että kallis maa, ruoat vuokrat ym. ja teki sitten päätöksen että saan tukea 2:lle kuukaudelle. (joka on siis täysi työmarkkinatuki*2kk)
Ko. tuessa pitää olla työkkärillä kopiot työsopimuksesta jne.jne. ja työn kesto vähintään 6kk. Ja ainakaan minun ei tarvitse ilmottautua norjassa työvoimatoimistoon tuen saadakseni...
Saan myös liikkuvuusavustuksen Helsinkiin asti 0,15 senttiä kilometriltä, koska lento lähtee sieltä.
Että näin minulla :) - Kaikki samaan
2 eri asiaa kirjoitti:
1) liikkuvuusavustus
2) matka-avustus
Molemmat työkkärin myöntämiä, kelan maksamia
1 = kotipaikkakunnaltasi työpaikkakunnallesi tai rajalle saatava raha matkustukseen. Ko. rahan hakemiseen pitää olla työnantajan allekirjotukset ym.tiedot ennenkuin maksetaan.
2 = sisältää mm. muuttoon liittyviä kustannuksia (kuulema työkkäri ei kysele mihin rahat menee..) esim. itse muutan norjaan, työkkärin täti käski kirjoittaa lappuihin että kallis maa, ruoat vuokrat ym. ja teki sitten päätöksen että saan tukea 2:lle kuukaudelle. (joka on siis täysi työmarkkinatuki*2kk)
Ko. tuessa pitää olla työkkärillä kopiot työsopimuksesta jne.jne. ja työn kesto vähintään 6kk. Ja ainakaan minun ei tarvitse ilmottautua norjassa työvoimatoimistoon tuen saadakseni...
Saan myös liikkuvuusavustuksen Helsinkiin asti 0,15 senttiä kilometriltä, koska lento lähtee sieltä.
Että näin minulla :)Olen itse ollut työkkärissä töissä, eikä koskaan tullut sellaista tilannetta vastaan, kuin sinulla. Minullakin muutto edessä työn perässä, eli mihin työkkäriin meen ilmottautumaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871006- 18997
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98811Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740