Auton liisaus (itsekin) yllättävän edullista

MakeJ

Olen laskenut viime aikoina autoilun todellisia kustannuksia ja yllättynyt kuinka suuret ne ovat. (Autoliiton laskelmiin en täysin luota koska liitto pyrkii laskemaan kaikki aina autoilijan eduksi jonka takia esim. kilometrikorvaukset ovat aivan ylimitoitettuja.)

Unohdetaan sekä vanhoilla romuilla ajaminen että turhamaisen kalliit autot ja otetaan kaksi kekikokoista esimerkkiautoa. "Järkevämpi" muutaman vuoden vanha hyvä käytetty 15 keur ja uusi vastaava 25 keur.

Ilman polttoainekuluja kulut ovat käytetyn auton tapauksessa n. 400 euroa kuussa ja uudella autolla 500 euroa. Näistä ei voi juuri tinkiä mitenkään vaikka kuinka yrittäisi pihistää. Auton arvon aleneminen on tietysti suurin kuluerä.

Mikä on mielenkiintoista on se että uuden auton tapauksessa liisaus yksityiskäyttöön tulee jopa halvemmaksi (esimerkkiautossani 475e/kk). Lisäksi tulee liisausauton huolettomuus ja palvelu, eikä autoilusta tule yllättäviä kuluja. Tämä liisauksen edullisuus on yllättävää, koska asiakkaan pitää kuitenkin maksaa myös liisausfirman voitto. Ehkä firmat saavat sellaisia vero-, mittakaava- yms. etuja että lopputulos on tällainen.

Olen juuri vaihtamassa autoa ja olenkin päätynyt uuteen liisingautoon tuon oman käytetyn sijasta. Onneksi työnantajani suostuu maksamaan osan palkastani auton käyttöetuna jolloin yhtälö on vielä edullisempi. Käytännössä nettopalkkani pienenee vain käyttöedun verotusarvon verran joka on vähemmän kuin liisingvuokra.

Ja kun itselle jää maksettavaksi vain polttoaineet, ei ole tietenkään mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin diesel. Tämä lisää yhtälön edullisuutta entisestään. Omistusauton tapauksessa diesel ei kannattaisi koska sen korkeampaa hankintahintaa ei saa kuoletettua järkevillä ajokilometrimäärillä.

21

24091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Laskinpa samaa juuri minäkin. Ajelen vuodessa ykkösautollamme noin 35000 km pääasiassa kodin ja työpaikan välistä matkaa. Auto on jo vähän käytetty (200 tkm) diesel, noin 36 k€ luokassa.

      Laskelmieni mukaan auton pääoma ja polttoainekulut ylittävät jo 1000 euroa kuukaudessa: 1 034,10 €!

      Todelliset kokonaiskulut (polttoaine- ja pääomakulut huomioonottaen) ajokilometriä kohti ovat 35.000 ajokilometrin mukaan laskettuina 0,361 €.

      Pakko on pitää autoa, että voisi käydä töissä. Saattaisispa hyvinkin liisaaminen olla se edullisempi vaihtoehto!

    • yksityishenkilöille?

      Kiinnostava asia, mitkä firmat vuokraa autoja yksityishenkilöille?

      Hintaesimerkkisi vähän ihmetyttää: pari tuoretta tapausta omalta työpaikalta, jossa liisattiin ALD:ltä kaksi 28.000-34.000 € arvoista autoa noin 40.000 km/v ja 3 vuodeksi, niin vuokrahinnat olivat jotakin 750 €, ilman vakuutuksia.
      Ketä on huijattu?

    • meikäläinen

      "Olen laskenut viime aikoina autoilun todellisia kustannuksia ja yllättynyt kuinka suuret ne ovat. (Autoliiton laskelmiin en täysin luota koska liitto pyrkii laskemaan kaikki aina autoilijan eduksi jonka takia esim. kilometrikorvaukset ovat aivan ylimitoitettuja.)"

      Väitätkö tosissaan että km-korvaukset ovat ylimitoitettuja ja että AL laskee väärin?
      Ja että sinä lasket oikein?

      No hhuhhh, tuota en ihan heti usko.
      Ja kyllä mm tällähetkellä verovapaa km-korvaus
      on juuri-ja-juuri kattava koska polttoaineen hinta jatkaa nousua. Myös vakuutus, korjaus ym
      kulut ovat jälleen nousseet...joten.

      • myös väitän näin

        >"Väitätkö tosissaan että km-korvaukset ovat ylimitoitettuja ja että AL laskee väärin?"
        Juu.
        AL laskee sen mukaan että autoilija on täysin kädetön ja vaihdattaa pyyhkijänsulat ja polttimotkin merkkikorjaamolla.

        Minä pidän erittäin tarkkaa kirjanpitoa autoilustani.
        Esim. viime vuonna pikku japanilaiseni arvo putosi
        n. 2000 euroa (juu, minulle on tehty tarjous sen ostosta) ja bensaa meni koko vuonna 6.21 l/100 km.
        Ajoin 17000 km.
        Tästä tulee auton arvoon n. 0.12e/km. Bensat tekee
        0.068e/km yhteensä n. 0.18e/km.
        Huollot teen itse.
        Vaikka tuota miten vääntäisi ja laskisi rengas, vakuutus (minulla vain pakolliset, bonus 70%)yms. kuluja niin kyllä jää kauas autoliiton laskelmista.
        Ja sama meno on jatkunut minulla vuodesta -73 jolloin ostin ekan autoni.


      • minä itse
        myös väitän näin kirjoitti:

        >"Väitätkö tosissaan että km-korvaukset ovat ylimitoitettuja ja että AL laskee väärin?"
        Juu.
        AL laskee sen mukaan että autoilija on täysin kädetön ja vaihdattaa pyyhkijänsulat ja polttimotkin merkkikorjaamolla.

        Minä pidän erittäin tarkkaa kirjanpitoa autoilustani.
        Esim. viime vuonna pikku japanilaiseni arvo putosi
        n. 2000 euroa (juu, minulle on tehty tarjous sen ostosta) ja bensaa meni koko vuonna 6.21 l/100 km.
        Ajoin 17000 km.
        Tästä tulee auton arvoon n. 0.12e/km. Bensat tekee
        0.068e/km yhteensä n. 0.18e/km.
        Huollot teen itse.
        Vaikka tuota miten vääntäisi ja laskisi rengas, vakuutus (minulla vain pakolliset, bonus 70%)yms. kuluja niin kyllä jää kauas autoliiton laskelmista.
        Ja sama meno on jatkunut minulla vuodesta -73 jolloin ostin ekan autoni.

        No huhhh,
        miten ihmeessä jaksat ja kiinnostaa pitää jotain
        tarkkaa kirjapitoa jostain autosta? Ja sitten itse ropaat, huollat ja varmaan hinkkaat sitä.
        Haloo, onko muuta elämää olemassa?

        Minulle auto on käyttöväline, huollot sun muut saa muu tehdä. En jaksa kokoajan laskea mitä se maksaa, paljon sen tiedän!

        Arvo tippui varmaan enemmän, bensaa palaa varmaan 10l/100km ja ajoin kyllä paljon enemmänkin mutta en jaksa hieroa sitä autoa..

        Hanki muuta mietittvää oikeesti


      • että..
        minä itse kirjoitti:

        No huhhh,
        miten ihmeessä jaksat ja kiinnostaa pitää jotain
        tarkkaa kirjapitoa jostain autosta? Ja sitten itse ropaat, huollat ja varmaan hinkkaat sitä.
        Haloo, onko muuta elämää olemassa?

        Minulle auto on käyttöväline, huollot sun muut saa muu tehdä. En jaksa kokoajan laskea mitä se maksaa, paljon sen tiedän!

        Arvo tippui varmaan enemmän, bensaa palaa varmaan 10l/100km ja ajoin kyllä paljon enemmänkin mutta en jaksa hieroa sitä autoa..

        Hanki muuta mietittvää oikeesti

        sunlaisiakin juustoja on olemassa, muuten korjaamoilla ei olis töitä.


      • arde007
        myös väitän näin kirjoitti:

        >"Väitätkö tosissaan että km-korvaukset ovat ylimitoitettuja ja että AL laskee väärin?"
        Juu.
        AL laskee sen mukaan että autoilija on täysin kädetön ja vaihdattaa pyyhkijänsulat ja polttimotkin merkkikorjaamolla.

        Minä pidän erittäin tarkkaa kirjanpitoa autoilustani.
        Esim. viime vuonna pikku japanilaiseni arvo putosi
        n. 2000 euroa (juu, minulle on tehty tarjous sen ostosta) ja bensaa meni koko vuonna 6.21 l/100 km.
        Ajoin 17000 km.
        Tästä tulee auton arvoon n. 0.12e/km. Bensat tekee
        0.068e/km yhteensä n. 0.18e/km.
        Huollot teen itse.
        Vaikka tuota miten vääntäisi ja laskisi rengas, vakuutus (minulla vain pakolliset, bonus 70%)yms. kuluja niin kyllä jää kauas autoliiton laskelmista.
        Ja sama meno on jatkunut minulla vuodesta -73 jolloin ostin ekan autoni.

        Tässä olet tehnyt virheen siinä, että et ole laskenut itse tekemällesi huoltotyölle palkkaa. Laske vaikka siten, että olisit ollut palkkatyössä sen ajan ja lisää tämä "saamaton palkka" kustannuksiin.

        Toinen virhe on siinä, että et ole laskenut sidotulle pääomalle korkoa. Eli jos autoon sijoittamasi rahat olisikin pankkitilillä, paljonko tulee korkoa / vuosi tai, mikä vielä parempaa, sinulla olisi vähemmän velkaa - säästyneet lainanhoitokulut.

        Laskin kaikki todelleset kulut Peugeut Expert 2002 HDi autolle kuluvan vuoden osalta ja kustannukset olivat 0,54€/km (13tkm ajettu).


    • hankintahinta?

      "Omistusauton tapauksessa diesel ei kannattaisi koska sen korkeampaa hankintahintaa ei saa kuoletettua järkevillä ajokilometrimäärillä."

      miksi lasket vain hankintahinnan erolla? Aioitko ajaa saman auton hautaan saakka?
      Monissa laskureissa on sama puute. Kyllä sen dieselin jälleenmyyntiarvo on myös korkeampi.

      • myös ...

        hankintahintaa tarvittavan rahoituksen, eikä pelkkää arvon laskua, niin kuin täällä esitettiin.


    • The Rat

      Itsekin laskeskelin työsuhdeauton liisaamisen iloja...
      Ei huolta autosta
      Kiinteähköt kustannukset
      Uusi auto 3 vuoden välein
      - Kallis (~600 e/kk)
      - Naimisissa auton (=työnantajan) kanssa
      - Ei mainittavia korvauksia työajoista

      Itselläni kipukynnykseksi tuli tuo hinta. Maksan nyt omasta noin 250 e/kk vähemmän kuin liisarista, joskin huollot täytyy tuohon vielä lisätä.

      Jos haluaa pitää suhteellisen uutta autoa eikä ole valmis siihen ensimmäiseen panostamaan ekstraa, niin kyllähän silloin liisaus on ihan OK vaihtoehto...

      • joopa joo

        Tolla hinnalla et saa omistus ladakaan.


      • The Rat
        joopa joo kirjoitti:

        Tolla hinnalla et saa omistus ladakaan.

        Hommasin omistusvokkelin. Maksan reilusti alle 600 e/kk vakuutukset huollot (dieselverot menisivät molemmissa tapauksissa omasta pussista joten niitä ei tarvitse laskea). Ostin 100% lainarahalla...

        Tosin, kuten sanoin (sanoinkohan), en aio vaihtaa kolmen vuoden välein, joten otin suosiolla kahdeksaksi vuodeksi lainaa (3% kiinteä korko).

        Vaikka kuinka laskin, ei millään kannattanut ottaa lisuria. Ei mahda mitään.


      • Leasari
        The Rat kirjoitti:

        Hommasin omistusvokkelin. Maksan reilusti alle 600 e/kk vakuutukset huollot (dieselverot menisivät molemmissa tapauksissa omasta pussista joten niitä ei tarvitse laskea). Ostin 100% lainarahalla...

        Tosin, kuten sanoin (sanoinkohan), en aio vaihtaa kolmen vuoden välein, joten otin suosiolla kahdeksaksi vuodeksi lainaa (3% kiinteä korko).

        Vaikka kuinka laskin, ei millään kannattanut ottaa lisuria. Ei mahda mitään.

        Mitä, jos otat huomioon omassa autossa myös:
        - arvon alenemisen
        - pääoman arvon
        - renkaat
        - vakuutus leasing:ssä on selvästi itse hankittua halvempi

        Itselläni leasing-hintaan kuuluu jo verot (myös diesel-vero).

        Nuo, kun huomioi, niin ei paljoa eroa jää enää. Samalla huomaa, kuinka kallista autoilu on riippumatta, onko se leasing vai oma.

        Leasing-auton voi lunastaa itselle, jos on siihen tyytyväinen. Kattava koeajomahdollisuus siis. Oma leasing-firma antaa auton lunastuksen 10-15% halvemmalla kuin mitä se maksaa liikkeessä.

        Nykyään usein leasing-auto seuraa työsuhdettasi eikä ole sidottu työnantajaan.


      • The Rat
        Leasari kirjoitti:

        Mitä, jos otat huomioon omassa autossa myös:
        - arvon alenemisen
        - pääoman arvon
        - renkaat
        - vakuutus leasing:ssä on selvästi itse hankittua halvempi

        Itselläni leasing-hintaan kuuluu jo verot (myös diesel-vero).

        Nuo, kun huomioi, niin ei paljoa eroa jää enää. Samalla huomaa, kuinka kallista autoilu on riippumatta, onko se leasing vai oma.

        Leasing-auton voi lunastaa itselle, jos on siihen tyytyväinen. Kattava koeajomahdollisuus siis. Oma leasing-firma antaa auton lunastuksen 10-15% halvemmalla kuin mitä se maksaa liikkeessä.

        Nykyään usein leasing-auto seuraa työsuhdettasi eikä ole sidottu työnantajaan.

        Laskelmieni mukaan lisuri ja oma tulevat suurin piirtein saman hintaisiksi - sillä erotuksella että omasta saa vielä myydessä/vaihtaessa jotain.

        Tuo siis kolmen vuoden laskennalla.

        Mutta meillä onkin surkeat työsuhdeautoedut. Itse joutuu maksamaan 80% kaupan hinnasta jos ei ole juurikaan työajoa - ja jos sitä on, tulee oma vielä kannattavammaksi. :)


    • kallista

      Ite ostin 2500€ dieselin. kilometrejä tulee n.50tkm/v. vuosikustannukset tulee olemaan:
      polttoaineet: 3640e
      öljyt, nokkahihnasarja ja vanteet renkaat: n.600e "väliaikainen" käyttömaksu d-vero vakuutukset 370e

      4610e eli 384,17e/kk

      Mahdollisia lisämenoja:jarrupalat, polttimot, alapallot, koiranluut, aurauskulmien säätö 50-200e

      • po...

        Noilla kilsoilla tuossa luokassa vois laskea sen noin 500 euroa arvonalennukseen. Voi mennä 600kin. Eli noin tonnin kuussa menis ja se meinais noin 24 senttiä kilsalle. Se on halpaa itseasiassa.


      • sintti6

        Plus mitä nyt palkkatappioo alkaa tuleen 60 sairaspäivän jälkeen ku oot ajanu mällin sillä "autollas" varpusen kanssa ja murtanu niskas. Jepjep...


    • M-alle40

      Meillä kulut:
      Auto: 1500 (hankintahinta)

      Katsastus: 69
      Jakohihna moniurahihna rullat öljyt suodattimet yhteensä vajaa 300
      Vakuutus: 339
      Ajoneuvovero n.130

      Nopeasti yhteenlaskettuna noista tulee yhteensä: 838 Autolla ajattelin ajaa noin kolem vuotta joten hankintahinnan jaan kolemella eli 500. Tällöin vuosikustannuksensi ilman polttoaineita tulee 1338€ vuodessa joka tarkoittaa 111€ kuussa eli kyllä oma auto on paljon edullisempi. Jää sitä rahaa sitten muuhunkin kun asuntolainakin tuli maksettua pois alukuvuodesta.

    • ARV166

      Meillä on perheen ykkösautona tuollainen italialainen älyttömyys isolla bensamoottorilla. Auto on todella mukava pitkilläkin matkoilla, mutta kun aloin laskea kuluja, niin kskimäärni meni sellainen liki 800e kuussa pelkkään autoon ja sillä ajamiseen. Eräänä kesänä tipahti 1200e bensalasku postiluukusta kun oli tullut vähän ajeltua, ja käytyä eri puolilla suomenmaata kyläilemässä useampaan otteeseen. Tämä lasku siis yhden kuukauden huoltamokäynneistä! Hienosta autosta ei ole kuitenkaan hennottu luopua mutta nykyisellään se on enimmän aikaa seisonnassa ja sillä ajetaan vain kesäisin satunnaisesti. Varsinainen kulkeminen tapahtuu tuollaisella ekodieselfarmariperheautolla joka on liisattu. Vaikka autojen määrä pihassa kasvoi on niihin menevät kulut pienentynyt nyt useammalla satasella kuukaudessa. Eihän tuollaista ekonomiboksia oikein autoksi voi edes sanoa, vaikkakin se on uusi, mutta kulkemiset sillä hoituu ja joskus saa sentää vielä ajaa oikeallakin autolla.

    • Halsua

      Miks kaikkiin autoihin ei laiteta nopeusrajoittimia,esim max 130km/h ?? Suurin sallittu ajonopeus Suomessa kuiyenkin on 120km/h ,poislukien hälytysajoneuvot. Raskaille ajoneuvoille säilyisivät nykyiset rajoittimet. Pienisi pääästöt, ihmiset säästäisivät bensan kulutuksessa, liikenneturvallisuus kohenisi, stressi vähenisi liikenteessä yms yms..

      • kiki.

        Siis mistä vuosimallista asti tuon haluisit?

        Entä kuinka pitkällä määräajalla nuo pitäisi asentaa

        Entä autot jossa on mekaaninen kaasuvaijeri ja/tai nopeusmittari, mitenkäs rajoittimet näissä tapauksissa

        Entäs harvainisemmat ajoneuvot, ulkomailta tuodut yms

        Entä sineitöinti ja tarkastukset, katsastuksen yhtyedessä vain?

        Entä B-kortilliset muut ajoenvuot, pakut, asuntoautot yms.

        Entäs jos sun mielestä rajoitin pitäisi asentaa KAIKKIIN autoihin, niin mitenkäs sen asentaisit 80 luvun autoon, jossa ei ole mitään digitaalista moottorissa tai mittaristossa.

        Uusissa autoissa tuo rajoitus onnistuu pelkällä ohjelmoinniolla, tekniikka on valmiina

        Kulutusta tuollainen ei kyllä vähentäisi eikä päästöä, koska itse olen ajanut paljon isoja autoja joissa on nopeus rajoitettu 83-92km/h ja rajoitin ei tee mitään ennenkuin on tuo nopeus saavutettu...

        Ja oikeasti nopeudenrajoitin nostaa hieman nopeuksia isommissa nopeuksisa, mutta vain hieman...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe