Mainosten jakaja

Marshall

Meidän tytär aloitti jakamaan mainoksia Turussa. Jaoin itsekkin aikoinani mainoksia ja ilmaislehtiä. Siitä on aikaa jo n. 25 vuotta. Silloin maksettiin 7 penniä/mainos ja kevyt mainokset oli 3,5 penniä/kpl. Nyt maksetaan 1,25 centtiä/lehti (Turkulainen ja Aamuset) ja 0,33 centtiä/mainos riippumatta mainoksen koosta. Perhana jo silloin 25 vuotta sitten maksettiin enemmän kuin nyt. Onko muilla tietoa, että pajonko muualla maksetaa ko. työstä. Molemmat alueet oli kerrostaloalueita.

18

9056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MINÄ)))))

      Herran JUMALA! Sä saat samasta työstä ihan sairaasti enemmän kuin mä.Pitää mennä valittamaan, kun mulle ei makseta todellakaan kuin 3-6 PENNIÄ mainoksesta ja 15 PENNIÄ turkulaisesta/ aamusetistä.

      • Marshall

        No meneppä valittamaan. Mun laskujen mukaan saat tuplaten mitä mä saan. 1,25 snt = 7,44 PENNIÄ ja 0,33 snt = 1,96 PENNIÄ


      • Anonyymi

        tää oli 25vuotta sitte


    • iwwduunari

      Eli sanomalehtien varhaisjakelussa maksetaan PAU:n työehtosopimuksen mukaan 6,3, snt/lehti silloin kun käytetään kappalekorvausta (yleensä mitoitukseen perustuva tuntipalkka).

      Eihän tuo ole ihan vertailukelpoista, kun lehdet pitää laittaa listan mukaan tilaajille, mutta silti aika huima ero... Kyllä tuo mainoslehtibisnes harrastaa melkoista alipalkkausta, kun ei nuo sanomalehdenjakajienkaan palkat päätä huimaa.

    • ...

      Letterbox Helsingissä reilu vuosi sitten: 2senttiä ensimmäisestä mainoksesta/lehdestä ja 1snt seuraavista (siis jos eri jaettavia mainoksia/lehtiä on sillä kerralla esim. 3 maksetaan yhdestä mainos/lehtityypistä 2snt/kpl ja kahdesta muusta 1snt/kpl). Toisin sanoen tosi vähän. Nuorten hyväksikäyttöä.

    • Marshall

      Työnantaja ei tiedä mitä työehtosopimusta pitäisi noudattaa ja heidän mielestään tämä homma on liikuntaharrastus josta he vähän maksavat. Työ otettiin kyllä vastaan TYÖnä eikä harrastuksena.

      • Janina

        Jaoin Turkulaista ja mainoksia muutama vuosi sitten. Valitin palkkauksesta firman johtajalle. Hän vastasi, että työtä helpottamaan on tulossa lajittelukone. En tiedä liekö tuollaista vieläkään? Totuus on, että työ on nuorten ihmisten hyväksikäyttöä, mutta työhön on aina tulijoita, koska nuorten ei ole helppoa päästä muihinkaan töihin.


      • lajittelu
        Janina kirjoitti:

        Jaoin Turkulaista ja mainoksia muutama vuosi sitten. Valitin palkkauksesta firman johtajalle. Hän vastasi, että työtä helpottamaan on tulossa lajittelukone. En tiedä liekö tuollaista vieläkään? Totuus on, että työ on nuorten ihmisten hyväksikäyttöä, mutta työhön on aina tulijoita, koska nuorten ei ole helppoa päästä muihinkaan töihin.

        kone???ettet vaan aprillipäivänä valittanu!!??


      • Tommy
        lajittelu kirjoitti:

        kone???ettet vaan aprillipäivänä valittanu!!??

        Eiköhön mainosten koneellinen lajittelu ole nykytekniikalla aivan mahdollista, vai mitä luulisit?


    • mä.

      Kylläpä siellä Turussa on huono palkka! Olin hetken ilmaislehtien jakaja ja sain Länsiväylästä 4 € ja muista mainoksista 1 €/mainos. Hämmästyttävää :S

    • Marshall

      Me aletaan ajamaan asiaa. Työsuojelu viranomainen sanoi että minimi palkka on 6€/h joten aletaan peräämään oikeuksiamme.

      • Marsu

        Elikkä, Työsopimuslaki 55/2001 2. luku §10
        "Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
        Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi tyehtosopimuslain nojalla sitova työsopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen tai kohtuullinen palkka."
        Työsuojelupiirin tarkastajan mukaan kohtuullinen palkka 15 vuotiaalle työstä jossa ei tarvita erityistä koulutusta, paikkakunnnan kalleus huomioon ottaen on n. 6 e/tunti. Hän käski laskemaan tehdyt työtunnit ja vaatia niistä tuo 6 €/h. Mikäli työnantaja ei tähän suostu, niin sitten on nostettava kanne raastuvan oikeuteen. Onneksi maksavat niin surkeasti, että tyttö saa maksuttoman oikeudenkäynnin. Laskettiin tuntipalkaksi n. 1,50 €/h. Vielä jää kysymyksmerkiksi tuo "eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet". ÄLKÄÄ VAAN KUKAAN SUOSTUKO TUOLLAISIIN SOPIMUKSIIN!!!


      • vihanen letterboxin jakaja
        Marsu kirjoitti:

        Elikkä, Työsopimuslaki 55/2001 2. luku §10
        "Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
        Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi tyehtosopimuslain nojalla sitova työsopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen tai kohtuullinen palkka."
        Työsuojelupiirin tarkastajan mukaan kohtuullinen palkka 15 vuotiaalle työstä jossa ei tarvita erityistä koulutusta, paikkakunnnan kalleus huomioon ottaen on n. 6 e/tunti. Hän käski laskemaan tehdyt työtunnit ja vaatia niistä tuo 6 €/h. Mikäli työnantaja ei tähän suostu, niin sitten on nostettava kanne raastuvan oikeuteen. Onneksi maksavat niin surkeasti, että tyttö saa maksuttoman oikeudenkäynnin. Laskettiin tuntipalkaksi n. 1,50 €/h. Vielä jää kysymyksmerkiksi tuo "eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet". ÄLKÄÄ VAAN KUKAAN SUOSTUKO TUOLLAISIIN SOPIMUKSIIN!!!

        Joo, elikä alotin letterboxissa jakajan hommat kai huhtikuussa?
        Kyselin sitten vähän hommasta ja palkasta. Mulle vastattiin että se vaihtelee riippuen mitä jakaa, paljon jakaa ja niin pois päin. No ei kyllä ole mun palkka kertaakaan vaihtunut! Sama että kuinka painava mainos, minkä kokonen, niin silti maksaa aina sen saman määrän. Otin sitten 2 piiriä lisää kun yhdestä saa niin paskaa palkkaa.
        Laskeskelin sitten vähän että mitä saan yhdestä mainoksesta.. Jos jaan sen yhden piirin 228 postiluukkua ja saan 3,69 koko helvetin alueelta, niin kappalehinta on _säälittävät_ 0.016€... ei helvetti.
        Aion kyllä soittaa sinne ja vähän vaatia selitystä tästä "vaihtelevasta palkasta" ja kysyä että saako siitä aina noin paskaa palkkaa. Olen kyllä vaihtamassa Letterboxista jonnekkin muualle. Että juu, todellista nuorten hyväksikäyttöä !

        nim. vihanen letterboxin jakaja -90


      • Nimetön
        Marsu kirjoitti:

        Elikkä, Työsopimuslaki 55/2001 2. luku §10
        "Vähimmäispalkka työehtosopimuksen puuttuessa
        Jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi tyehtosopimuslain nojalla sitova työsopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen tai kohtuullinen palkka."
        Työsuojelupiirin tarkastajan mukaan kohtuullinen palkka 15 vuotiaalle työstä jossa ei tarvita erityistä koulutusta, paikkakunnnan kalleus huomioon ottaen on n. 6 e/tunti. Hän käski laskemaan tehdyt työtunnit ja vaatia niistä tuo 6 €/h. Mikäli työnantaja ei tähän suostu, niin sitten on nostettava kanne raastuvan oikeuteen. Onneksi maksavat niin surkeasti, että tyttö saa maksuttoman oikeudenkäynnin. Laskettiin tuntipalkaksi n. 1,50 €/h. Vielä jää kysymyksmerkiksi tuo "eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet". ÄLKÄÄ VAAN KUKAAN SUOSTUKO TUOLLAISIIN SOPIMUKSIIN!!!

        "Työsuojelupiirin tarkastajan mukaan kohtuullinen palkka 15 vuotiaalle työstä jossa ei tarvita erityistä koulutusta, paikkakunnnan kalleus huomioon ottaen on n. 6 e/tunti. Hän käski laskemaan tehdyt työtunnit ja vaatia niistä tuo 6 €/h."

        Niin, hänen mukaansa tuo olisi KOHTUULLINEN, muttei sitä missään laissa määrätä. Itse olin kurkkuja istuttamassa, ja sain TESsin mukaista palkkaa 5e/h.


      • mainostenjakajaksiko??

        Olen kiinnostunut, joko juttu on vedetty oikeuteen? Kuinka etenee? Miten työnantaja suhtautuu??? Haluan muutosta mainostenjakajien tilanteeseen, joten pyytäisin, jos voisit pitää minua ajantasalla.


    • J^ssu

      Miten voi alkaa jakaa lehtiä? mennäänkö ihan kysymään sieltä toimistosta(ko?)

      • vihainen lehdenjakaja

        No ensinnäki voit vaikka ettiä googlesta yhteystiedot.
        Mä ilmottauduin letterboxille silleen että siellä sivuilla täytin omat tiedot jne.
        Voit kans soittaa sinne.
        Ne sitten ilmotti joku puol vuotta myöhemmin että nyt olis pari aluetta ihan mun kodin vierestä vapautunut, että haluaisinko vieläkin jakaa.

        Aijoo, faija vähän soitti sinne palkoista, ja nytten ne siellä LB:ssa neuvottelee että saisinko palkankorotuksen :D olis sellanen kyllä ihan paikalla.


    • Anonyymi

      Televisiossa mainostivat, että ottakaa kesätyöhön paljon työntekijöitä. Niillehän ei tarvitse maksaa palkkaa. Voi vee sentään, olipas mieltä ylentävä mainos. Ettäs kehtaatte, eikö hävetä esittää tuollaisia mainoksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe