Vanhuksen viime hetket

Isänsä tytär

Isäni, dementikko, on ollut viimeiset 5 kk terveyskeskuksen vuodeosastolla (sitä ennen ryhmäkodissa) ja nyt näyttäisi loppu olevan lähellä. Hän saa happea happiviiksien kautta ja on tiputuksessa, saa myös antibiootteja, koska epäillään keuhkokuumetta. En tiedä, voiko hän vielä kuulla tai ymmärtää mitä hänelle sanotaan tai tuntea, jos otetaan kädestä kiinni. Kauanko voi vielä kestää ennen kuin loppu tulee ?
Hänen viime hetkensä eivät ole enää pitkään aikaan olleet ihmisarvoista elämää, sidottuna vuoteeseen täysin avuttomana. On hirvittävän surullista nähdä, miten ihminen voi joutua kärsimään näin pitkään. Olen niin epätietoinen, kun ei tiedä mitä voisi tehdä...pääsiäisenä hän vielä piti ja puristi kättäni kädessään.
Asun itse kaukana hoitopaikasta ja käynnit isän luona eivät onnistu ihan pikaisesti.
Kertoisiko joku kokemuksiaan, kiitos !

14

18385

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keuhkokuumetta

,niin ei varmaan enää kauan tarvitse kärsiä.Sehän on se heikkokuntoisen vanhuksen viimeinen vihollinen hyvin useesti.Meillä pappa meni hyvin äkkiä,kun keuhkokuume iski leikkauksen heikentämään vanhukseen.Toivotan sinulle voimia,tiedän kokemuksesta,miten raskasta tämmöinen on.

• Ihmisarvoinen kuolema myös ...

Minä en näe keuhkokuumetta vanhuksen viimeisenä vihollisena, vaan armahtajana. Se auttaa kehoa luopumaan elämästä ja päästämään väsyneen jo pois. Omia isovanhempia on nyt kuollut kolme, heillä kaikilla oli syöpä, mutta lopullisesti voimat vei keuhkokuume. On paljon armollisempaa kuolla keuhkokuumeeseen kuin syövän tuomiin tuskiin. En väitä edellistäkään tuskattomaksi kuolemaksi, mutta ainakin se vie paljon nopeammin ja hieman inhimillisemmin kivuin (itselläni on ollut keuhkokuume ja tiedän, ettei se ole mikään kivuton tila sekään).

• kaikki vanhukset
        Ihmisarvoinen kuolema myös ... kirjoitti:

Minä en näe keuhkokuumetta vanhuksen viimeisenä vihollisena, vaan armahtajana. Se auttaa kehoa luopumaan elämästä ja päästämään väsyneen jo pois. Omia isovanhempia on nyt kuollut kolme, heillä kaikilla oli syöpä, mutta lopullisesti voimat vei keuhkokuume. On paljon armollisempaa kuolla keuhkokuumeeseen kuin syövän tuomiin tuskiin. En väitä edellistäkään tuskattomaksi kuolemaksi, mutta ainakin se vie paljon nopeammin ja hieman inhimillisemmin kivuin (itselläni on ollut keuhkokuume ja tiedän, ettei se ole mikään kivuton tila sekään).

eivät ole kuolemassa syöpään.En ole kanssasi missään nimessä samaa mieltä.Minulla on nyt viimeisten 8 vuoden sisällä kokemusta keuhkokuumeen nujertamista ihmisistä,3 "tapausta",ei yhdelläkään syöpä.Yksi ei ollut vanhuskaan,vaan hieman päälle 50.Jos ihmiskeho vaan menee tarpeeksi heikoksi muuten,niin ehkä silloin tämäkin viholainen pääsee hyökkäämään otolliseen ympäristöön.

• Sivusta katsoja.
        kaikki vanhukset kirjoitti:

eivät ole kuolemassa syöpään.En ole kanssasi missään nimessä samaa mieltä.Minulla on nyt viimeisten 8 vuoden sisällä kokemusta keuhkokuumeen nujertamista ihmisistä,3 "tapausta",ei yhdelläkään syöpä.Yksi ei ollut vanhuskaan,vaan hieman päälle 50.Jos ihmiskeho vaan menee tarpeeksi heikoksi muuten,niin ehkä silloin tämäkin viholainen pääsee hyökkäämään otolliseen ympäristöön.

...

• santa claus

mutta pelkäänpä että kyse on enää päivistä ...

• Isänsä vierellä

Hyvin samalla tavalla minun isänikin nukkui pois.
      Sokeritauti,halvaantunut,yms. lopulta tuli keuhkokuume,jota isä ei enään kestänyt.Äitini hieroi isän käsiä ja jalkoja ja piti kädestä kiinni ja jutteli isälle.Kun loppu oli lähellä valvoin sisarusten ja äitini kanssa,kun isä lähti
      viimeiselle matkalleen.Muutaman päivän isäni kesti kuumetta.Voimia sinulle jaksamiseen.

• isäntyttö

Toivoisin sinun pystyvän viettämään viimeiset hetket poislähtevän vanhuksen rinnalla. Itse olen kahdesti ollut mukana tätieni saattohoidossa. Kokemuksesta voin kertoa sen olevan raskasta aikaa,mutta asialla on toinenkin puoli..huomaat myöhemmin kuinka paljon saat tästä itsellesi.

• isää lämmöllä muistaen

Minun isäni sairasti alzhaimerin tautia ja noin viikkoa ennen kuolemaansa sai keuhkokuumeen.Oli todella raskasta aikaa seurata hänen loppuaan. Mutta oli hänelle helpottavaa päästä taivaaseen, kun kivut loppuivat ja pitkä, yli kymmenen vuotta kestänyt sairaus sai päätöksensä. Hän oli kuollessaan vain 66 vuotias. Rakkaat muistot eivät kuole.

• tu-huu

tämä saattaa äkkiseltään kuullostaa pahalta ja julmalta, mutta miksi syöttää antibiootteja tuollaisessa tilanteessa. Ne vain pitkittävät kärsimystä. Monesti antibiootit määrätään koska omaiset eivät ole asiaan ottaneet mitään kantaa, vaikka hiljainen totuus on,ettei tilanne kovin paljon voi korjaantua.
      Kyse tietysti on kokonaisuudesta, mutta pelkästeen kirjoittamasi perusteella herää sama ihmetys mihin olen ennenkin törmännyt.

Mielekkäämpää ehkä olla tarkkana,ettei omaisella ole kipuja, ja ettei kipulääkkeissä pihistellä.

Olen hoitajana ollut mukana viimeisissä kutsunnoissa, silittelemässä lähtevän kättä,viilentämässä otsaa,hiljalleen juttelemassa, laittamassa terveisiä vietäväksi omille läheisilleni, jotka ovat jo siellä minne väsynyt potilaskin on menossa.
      Hoitajakin voi olla läsnä, mutta epäilemättä olisi parempi jos omaiset pystyisivät siihen, pitkälti heidän itsensäkin takia. Siinä voisi sanoa viimeiset asiat, pyytää anteeksi, antaa anteeksi, sanoa rakastavansa, vaikka sen ainoan kerran.. Ei ehkä tarvitsisi hautajaisissa itkeä niin epätoivoisesti, ehkä ei tarvitsisi kantaa surua yhtä kauan ja syvällä..

Vaikea sanoa päivistä ja ajasta.. Saattaa antibiootin takia venyä pitkäänkin; yleensähän kuurit on jotain 10-14 päivän pituisia..

• hoitsu

Oon seurannut myös viereltä monen viimeisiä hetkiä. Keuhkokuume on lopun alkua mutta kuinka pitkän? Sitä ei voi sanoa hyvä kuntoiset mieleltä/fyysiikalta voi mennä hyvinkin pitkään..

• nyt kulunut

3-v kun äitini kuoli keuhkokuumeeseen terv. keskuksen vuodeosastolla. Kuumetta kesti n. viikon, tuntui että hän taisteli loppuun asti ettei tarvitsisi vielä lähteä. Itselläni oli kuitenkin jotenkin helpottunut olo kun hän pääsi pois olihan hän ollut sidottuna sairaalan sänkyyn jo useamman vuoden.

• Kalle.

Mielestäni ainoa, mitä voi tehdä, on varmistaa, että hän varmasti saa riittävän kipulääkityksen.
      Sinun tulee ajatella, että kohta isäsi saa vapautuksen ja rauhan ikuisessa unessa.

• Isänsä tytär

26.4. sitten hieman ennen puolta yötä. En ehtinyt paikalle. Sai kuitenkin kipulääkitystä ja äitini, veljeni ja 10 v. veljenpoikani olivat paikalla illalla, eivät kuitenkaan enää lähdön hetkellä. Isä oli jo tajuton kuollessaan.
        Hautajaiset ovat ensi lauantaina, veteraanijuhlallisuuksin. En tiedä miten hyvin tai huonosti sen kestän, olin viikon sairaslomalla ja syönyt välillä Oxepamia, joka tuntuu turruttavan jonkin verran, mutta ennen muuta sen avulla saan nukuttua öisin muutenkin kuin 2:n tunnin pätkissä.
        En tiedä missä vaiheessa suru iskee voimallisemmin päälle, tähän mennessä olemme kaikki olleet aika rauhallisia. Johtuu varmaan siitä, että on riittänyt käytännön asioissa järjestelemistä. Isä sai toivottavasti rauhan pitkän taistelun jälkeen.

• äidin tyttö
        Isänsä tytär kirjoitti:

26.4. sitten hieman ennen puolta yötä. En ehtinyt paikalle. Sai kuitenkin kipulääkitystä ja äitini, veljeni ja 10 v. veljenpoikani olivat paikalla illalla, eivät kuitenkaan enää lähdön hetkellä. Isä oli jo tajuton kuollessaan.
        Hautajaiset ovat ensi lauantaina, veteraanijuhlallisuuksin. En tiedä miten hyvin tai huonosti sen kestän, olin viikon sairaslomalla ja syönyt välillä Oxepamia, joka tuntuu turruttavan jonkin verran, mutta ennen muuta sen avulla saan nukuttua öisin muutenkin kuin 2:n tunnin pätkissä.
        En tiedä missä vaiheessa suru iskee voimallisemmin päälle, tähän mennessä olemme kaikki olleet aika rauhallisia. Johtuu varmaan siitä, että on riittänyt käytännön asioissa järjestelemistä. Isä sai toivottavasti rauhan pitkän taistelun jälkeen.

sain juuri puhelun sisareltani, että laitoshoidossa oleva Alzheimer-äitini on sairastunut keuhkokuumeeseen.Meidän tehtävämme olisi nyt päättää, hoidetaanko tauti lääkkeillä vai annetaanko vain kipulääkettä? Asun 200 km päässä ja äitini hoito on ollut sisarieni hoidon varassa.Kiitos siitä heille.Kovin on nyt vaikeaa, vaikka 15 vuotta kestänyt Alzheimer onkin opettanut luopumaan äidistä palanen kerrallaan, Hoitokoti on hoidoillaan varmaan yrittänyt parhaansa, mutta kurjaa on se että kaikki äidin kauniit vaatteet ja korut ja perintökellokin varastettiin kaapista..Aina kun vein jotain tuliaisina, sitä ei varmasti enää seuraavalla kerralla näkynyt missään, onneksi perintökello löytyi erään hoitajan takin taskusta..nyt samainen hoitaja jakaa omaisille vaihtoehtoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      224
      6072
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2715
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      2162
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1779
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1414
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1397
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1281
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe