jätä hevi ja rokki pois

jätä hevi ja rokki pois

On tutkittu, että kun kasveille soittaa rockia, ne kuolevat hitaasti pois, mutta kun niille soittaa klassista ne alkavat kukoistaa. Ilmeisesti solut eivät oikein kestä rytmejä. Jos haluat menestyä opinnoissasi jätä hevi ja rokki pois. Kokeiltu on...    

16

1025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellisti neitonen

mulla särkee pää popin ja rokin kuuntelusta...

• sdfsfds

on muuten tuon osoittanut ihan oikeastikkin päteen ;) on jopa kirjoitettu kirjakin asiaan liittyen, mulla jossain hyllyssä en muista nimee

• sama täällä

tosiaan tarvi kehottaa. Mä VIHAAN kaikkea, missä on jumputtava rytmi jne.

• xzcrtsrew

"Ilmeisesti solut eivät oikein kestä rytmejä."

Olen negro-jazzari ja kuihdun jos joudun kuulemaan tunnista tuntiin heviä ja rokkia, niinkö se oli?

Minun soluni rakastavat Geri Allenin (Life of a Song) fiilikisä ja rytmejä. Ei heviä, ei rokkia. Svengiä, rakkautta.

• pien ankanpoikanen

aloitus tällä palstalla - luuletko kerääväsi paljonkin vastakommentteja? :-0
      Mun puolesta vois poistaa noi vaikka koko maapallolta.

• la musica

Näkeehän sen jo niiden ilmeistä ja kamalista vatteista sekä puutteellisesta soittotaidosta. Eivät tiedä mikä ero on ppp ja fff. Kivikautinen tapa ilmeisesti ja halu palata siihen takaisin. Viisaampien tyhmien tapa rahastaa vielä tyhmenpiä epämusikaalisia ihmisiä tekemällä melua ja sanomalla sitä musiikiksi.

• pappa

Totuus on kuitenkin että rockmusiikki on moni-ilmeisintä musiikkia maailmassa. Siinä voidaan käyttää ja käytetäänkin kaikkia mahdollisia instrumentteja. Missä muussa musiikin lajissa esimerkiksi raskaasti säröytetty sähkökitara soi jousitaustan päälle vaihtuen kohta vaikkapa poikkihuiluun?
      Ymmärrän kyllä mitä tässä viestiketjussa tarkoitataan mutta ei kaikki rock ole rumaa raakkumista jumputtavan rytmin päälle. Otetaan esimerkiksi vaikkapa pari vanhaa kappaletta, Scorpionsin Still lovin' you ja Cat Stevensin Morning has broken. Se joka ei näistä kappaleista löydä mitään kaunista on pahasti epämusikaalinen tai sitten asennevammainen. Ja tällaisia kappaleita on pilvin pimein. Pitää vain katsella ja kuunnnella avoimin mielin.
      Mitä tulee jonkun tuossa mainitsemaan puutteelliseen soittotaitoon kehoittaisin kuuntelemaan vaikkapa jotain Pink Floydin tai Steve Vain levyä ja kertomaan missä kohdassa se puutteellinen soittotaito tulee esille.
      Ja vielä eräs: Pääosa rockmuusikoista, menestyneistä, soittaa omaa musiikkiansa. Se on minusta vahva argumentti. Kuinka moni klassisen soittajista tekee saman?

• yxi laulaja

tuotettu ääni miellyttää sinua, minun korvani on tottunut toisenlaiseen äänenmuodostukseen. Suoraan sanottuna en voi kuunnella ketään kevyen musiikin laulajia tästä syystä, raastaa korvia niin pahasti ja kun siihen tosiaan vielä lisätään se kammottava jumputus päälle niin kyllä on liikaa meitsille. Minkäs teet, en kuitenkaan näe mitään syytä kuunnella muuta kuin sellaista musiikkia, joka minua miellyttää.

• käyrätorvi

pääosa omaa "musiikkiaan"? Niin, kunpa se olisikin musiikkia niin ei olisi mitään ongelmaa.

• pappa
        yxi laulaja kirjoitti:

tuotettu ääni miellyttää sinua, minun korvani on tottunut toisenlaiseen äänenmuodostukseen. Suoraan sanottuna en voi kuunnella ketään kevyen musiikin laulajia tästä syystä, raastaa korvia niin pahasti ja kun siihen tosiaan vielä lisätään se kammottava jumputus päälle niin kyllä on liikaa meitsille. Minkäs teet, en kuitenkaan näe mitään syytä kuunnella muuta kuin sellaista musiikkia, joka minua miellyttää.

...kuunnella sitä musiikkia mikä miellyttää, kukapa sitä pitemmän päälle muuta vitsisi. Sen sijaan jos tuomitsee huonoksi kaiken josta itse ei pidä kertoo asennevammasta tai ainakin kyvyttömyydestä objektiiviseen arvosteluun. Ei iskelmistä tarvitse pitää mutta voin kertoa ettei kaikissa iskelmissä ole sitä "kammottavaa jumputusta". Jos se tulee siihen sitten matkalla korvasta aivoihin niin sille ei kukaan voi mitään.
        Itse olen aina ollut instrumentaalimusiikin ystävä, laidasta laitaan vaikka pystyn kyllä kuuntelemaan vokaalimusiikkiakin. Viime vuosina olen olen enenevässä määrin alkanut pitää vanhasta kirkkomusiikista, viimeksi ostin levyn Nicolaus Bruhnsin Saksalaisia kantaatteja. Niissä korva ja sielu lepää, sekä instrumentti- että vokaaliosuuksilla.
        Klassisen laulajista lähinnä sopraanoissa minua ärsyttää se että äänen voimakkuus on suoraan verrannollinen sen korkeuteen, eli mitä korkeampi ääni on, sitä kovempaa se tulee. Ei kai tämä ole tarkoitus? Ainakin Kiri Te Kanawa laulaa korkeatkin äänet huutamatta mutta jospa se johtuu siitä että hän osaa.
        Ei kaikki "kevyt" musiikki ole huonoa. Pitää vain osata suhtautua elämän eri ilmiöihin avoimin. Ja muistaa ettei se Mattia ja Teppoa kuunteleva naapuri ole (tämän asian takia) yhtään huonompi ihminen kuin itse. Vaikka kyllähän se on totta että jos kaikki Suomen pelimannihanuristit laitettaisiin riviin päiväntasaajalle niin se olisi hyvä se.
        P.S. Aikaisemmin mainitsemani Steve Vai ei muuten laula, hän soittaa kitaraa. Hänen levyillään ei lauleta.

• floyd_
        käyrätorvi kirjoitti:

pääosa omaa "musiikkiaan"? Niin, kunpa se olisikin musiikkia niin ei olisi mitään ongelmaa.

Jos tuolla yllä mainitun Pink Floydin musiikkia ei pidä musiikkina niin mitäpä sellaisen ihmisen kanssa voi musiikista puhua.

• ed.
        pappa kirjoitti:

...kuunnella sitä musiikkia mikä miellyttää, kukapa sitä pitemmän päälle muuta vitsisi. Sen sijaan jos tuomitsee huonoksi kaiken josta itse ei pidä kertoo asennevammasta tai ainakin kyvyttömyydestä objektiiviseen arvosteluun. Ei iskelmistä tarvitse pitää mutta voin kertoa ettei kaikissa iskelmissä ole sitä "kammottavaa jumputusta". Jos se tulee siihen sitten matkalla korvasta aivoihin niin sille ei kukaan voi mitään.
        Itse olen aina ollut instrumentaalimusiikin ystävä, laidasta laitaan vaikka pystyn kyllä kuuntelemaan vokaalimusiikkiakin. Viime vuosina olen olen enenevässä määrin alkanut pitää vanhasta kirkkomusiikista, viimeksi ostin levyn Nicolaus Bruhnsin Saksalaisia kantaatteja. Niissä korva ja sielu lepää, sekä instrumentti- että vokaaliosuuksilla.
        Klassisen laulajista lähinnä sopraanoissa minua ärsyttää se että äänen voimakkuus on suoraan verrannollinen sen korkeuteen, eli mitä korkeampi ääni on, sitä kovempaa se tulee. Ei kai tämä ole tarkoitus? Ainakin Kiri Te Kanawa laulaa korkeatkin äänet huutamatta mutta jospa se johtuu siitä että hän osaa.
        Ei kaikki "kevyt" musiikki ole huonoa. Pitää vain osata suhtautua elämän eri ilmiöihin avoimin. Ja muistaa ettei se Mattia ja Teppoa kuunteleva naapuri ole (tämän asian takia) yhtään huonompi ihminen kuin itse. Vaikka kyllähän se on totta että jos kaikki Suomen pelimannihanuristit laitettaisiin riviin päiväntasaajalle niin se olisi hyvä se.
        P.S. Aikaisemmin mainitsemani Steve Vai ei muuten laula, hän soittaa kitaraa. Hänen levyillään ei lauleta.

tuominnut ketään, sulla itselläs taitaa olla alemmuuskompleksi. Kirjoitukses myös osoittaa, ettet ymmärrä mitään klassisesta laulusta. Mutta se siitä ja hyvää jatkoa.

• pappa
        ed. kirjoitti:

tuominnut ketään, sulla itselläs taitaa olla alemmuuskompleksi. Kirjoitukses myös osoittaa, ettet ymmärrä mitään klassisesta laulusta. Mutta se siitä ja hyvää jatkoa.

Taaskin aivan oikein. Klassisesta laulusta en ymmärrä muuta kuin sen että sen ammattitaidon saavuttaminen on kovan työn takana. Uskoisin, en tiedä, ei ole kokemusta. Kerroin vain sen mitä kuulen. Näin pappanakin ja noin neljän vuosikymmenen kitaransoiton jälkeen on kuitenkin vielä sen verran korvia jäljellä että erotan äänen korkeus- ja voimakkuuserot. Enkä tosiaan ymmärrä miksi korkeat äänet pitää laulaa kovempaa kuin matalat.
        Alemmuuskompleksia en ainakaan tunnusta, musiikkihommissa nimittäin. Olen kuitenkin vuosikymmenet elättänyt itseni kitaran kanssa eikä töitä ole tarvinnut kerjätä. Osaajille niitä löytyy muutenkin. Haastavimpia tilanteita on ollut mennä tuurauskeikalle extempore suoraan lavalle aivan outojen jätkien kanssa soittamaan korvakuulolta jazzkappaleita joita ei ole koskaan kuullutkaan. Ainut evästys lavalla on se että kerrotaan etukäteen sävellaji.
        Tuomitsemisesta. Minusta ilmaisu ”kammottava jumputus” tuntuu aika tuomitsevalta ja ymmärsin viestistäsi sen koskevan kaikkea (laulettua) kevyttä musiikkia. Jos olen ymmärtänyt väärin niin siitä vilpitön anteeksipyyntöni. Mutta se pitää muistaa ettei kukaan eikä mikään ole niin hyvä etteikö toinenkin olisi jotakin. Ja taas kerran korostan: avoimin silmin, korvin, mielin…

• sellotäti
        floyd_ kirjoitti:

Jos tuolla yllä mainitun Pink Floydin musiikkia ei pidä musiikkina niin mitäpä sellaisen ihmisen kanssa voi musiikista puhua.

pink floyd ja cat stevens on upeita ja kauniita, ei siinä mitään.. mut niitä ei jaksa kauheen kauaa kuunnella, siis niinku vuosikausia. niissä ei vaan ole samaa syvyyttä kuin parhaissa klassisissa biiseissä. jotain bachin soolosellosarjoja jaksaa kuunnella vuosikausia, ja aina vaan löytyy uusia sfäärejä ja syvyyksiä niistä.

• laulajatäti
        sellotäti kirjoitti:

pink floyd ja cat stevens on upeita ja kauniita, ei siinä mitään.. mut niitä ei jaksa kauheen kauaa kuunnella, siis niinku vuosikausia. niissä ei vaan ole samaa syvyyttä kuin parhaissa klassisissa biiseissä. jotain bachin soolosellosarjoja jaksaa kuunnella vuosikausia, ja aina vaan löytyy uusia sfäärejä ja syvyyksiä niistä.

ja lisäisin vielä, että erilaiseen äänenmuodostukseen tottuneelle kuuntelu tahtoo jäädä yhteen kertaan vaikka olisi kuinka nokkela idea biisissä.

• einojuhani forever
        ed. kirjoitti:

Ilkeä paskiainen, häpeäisit. Pappa kirjottaa hyvin ja asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      125
      1736
    2. Charlie Kirk murha

Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai
      Maailman menoa
      251
      1477
    3. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1466
    4. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      251
      1279
    5. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      26
      1175
    6. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      51
      822
    7. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      56
      761
    8. Yrittäjien ahdinko

Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      16
      717
    9. Huvittaa tää

Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      673
    10. Koska me sitten tavattaisiin?

Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      668
    Aihe