Sokea usko. Miksi?

Minua itseäni vaivaa kaikissa uskonnoissa vaadittava sokea usko. Usko nyt, ja kuoltuasi pelastut.

Miksi näin? Jos kerran elämämme on vain naurettavan lyhyt aika ikuisuuden rinnalla, miksi ei ole mahdollista ruveta uskovaksi myös helvetin tuleen ja kidutukseen jouduttuaan? Miksi sieltä ei pelastu? Jos kerran tämä maanpäällinen elämä on vain harhaa ja syntistä painajaisunta, jolla ei ole paskankaan väliä. Miksi siitä siis tehdään niin suuri numero?

Mitä jumalten (Jumalan?) tarkoitusta palvelee sokeata uskoa edellyttävä uskonto? Onko helvettiin ja kadotukseen joutunut parannuksen tekevä sielu siis arvoton? Eikö jumalat (Jumala?) rakastakaan nimenomaan erehtyneitä lampaita, jotka tekevät parannuksen. Miksi kuoleman jälkeen ei saa tehdä parannusta? Miksi tällä arvottomalla, mitättömällä, lyhyellä elämällä on niin suuri merkitys pelastuksen kannalta?

Miksi tällainen keinotekoinen raja-aita? Miksi ennen kuolemaa tapahtuva usko pelastaa, mutta kuoleman jälkeen sitä ei enää hyväksytä? Eihän jonkin pikku kuoleman pitäisi merkitä jumalille (Jumalalle?) höykäsen pölähtävää. Miksi MattiMyöhäiset eivät kelpaa? Hehän ovat eniten erehtyneet ja siis eniten armoa ja pelastusta kaipaavia...

Ei vain aukene minulle tämä uskonto, jonka keskeinen teema on miehittäjien puuhun naulaama vääräuskoinen mies.

Sitäpaitsi olen Satanisti.

Master Eq

72

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komiat pärjää aina.
      • nägbe

        Sivua ei löydy...


      • nägbe kirjoitti:

        Sivua ei löydy...

        Olisiko viittaustyyli muuttunut Suoli24:llä viimeisten 12 vuoden aikana?


    • tästä syystä

      Koska ei jumala/jumalat ole ihmistä luoneet, vaan ihminen on luonut jumalan/jumalat.
      Maailman suurinta bisnestä on uskonnot joilla herkkäuskoisilta reppanoilta hööpötetään rahat,omaisuus ja mielenrauha.

      • LakiV

        "Ette voi palvella Jumalaa ja Mammonaa". Tästä on kaksi tulkitamallia: Vain jompaakumpaa, ja hieman ymmärtäväisemmältä kuulostaa, että nuo ovat niin maailmaan ja henkistä elämämme ohjaavia asioita, että kumpaakaan ei suorastaan voi palvella, vaan ne palvevat teitä. Jos himoitsette Jumalaa, niin ei se kaikille Jumalille tule kuuloonkaan, jos _sillai_ ja jos mammonaa himoitsee, niin ei sekään tule kuuloonkaan, vaan se henkilö joutuu lahjusskandaalien sävyttämänä ostaa itselleen vähintäänkin optikolta silmälasit. Himo on emäsika, joka johtaa syntiin ja vääryyteen ja joka Kuolemaan. Jättäkää kansa seuraava tupo palkannosto, kierros väliin, ette tekää(hmm mulla on 32 euroa noin kahta vikkoa varten nyt, ja pari laskua myöhästyy), tarvitse lisää rahaa, vaikka jos velkoja on, niin sittenkö valtiokin vain lisävelalla velat korvaamaan. No tosiasia on, että kansalta sekin 10^11 euron velkamme kai joskus repäistään, vasemmistolle vahingoniloksi, vain 10^11 euroa*0 laskelma olisi se ydinpommi, jossa velat katoaisi, mutta sitä ei onnneksi vielä kai 900 vuoteen ole tiedossa, mikäli olen ymmärtänyt Ilmestyskirjani oikein.


    • Ismael

      Olen miettinyt samaa että miksi pitää katua ennen kuolemaa kun kuoleman jälkeen ei käy. Täysin järjetön logiikka.

      Niin ja toinen idea: Jos kerran ripittäytyminen tai anteeksipyyntö synneistä riittää että pääsen taivasten valtakuntaan niin miksei ottaisi laskelmoitua riskiä ja eläisi synnissä ja kunnolla. Pääasiahan olisi pyytää anteeksi ennenkuin kuoleen, siis sydämmensä pohjasta. Eli riskinä tässä olisi vain että kuolisi ennenkuin kerkiäisi rukoilemaan anteeksi syntejään. Olisi varmaan ikävä kuolla autokolarissa kun ei kerkiäisi kun kätensä ristiin kun viikate heilahtas :) Sitten sitä istus helvetin pätseissä kärvistellen huonoa tuuriaan.

      Noh tietenkin on olemassa uskonjakin joissa ei ole naurettavaa Helvetti käsirystä ja sinne joutumista kun vähän kaidalta tieltä poikkeat.

      Mielestäni uskokoon ken tahtoo kunhan ei tuputa, uhkaile ja Jeesustele omalla paremmuudellaan.

      • LakiV

        Joo, ei kannatakaan katua, jos ei ole mitään kaduttavaa, ei ole tehnyt ja puhunutkin pahaa, vain sitä kadutaan, mutta kun heikoimpia hyvistä, ja suurissa hyvyyksissään eläviä vahvojakin, pistetään koettelemuksiin, heidän tunteensa, saadaan hyvänkin teon ja sanan tehtyään ja sanottuaan, katumaan sitäkin hyvää mitä tekivät, ja tällöin ihmisille tulee elämässään ristiriitoja. Jobbi näet ei itse pystynyt torjumaan vitsauksiaan, Hän tunnisti Saatanan, ovellaan, eikä päästänyt hänen sydäntään muuttamaan itseään, tämän jälkeen alkoi Jobilla visaukset ja koettelukset, koska hän ei myöntänyt tietoisesesti tehneensä pahaa, ja se oli saatanan kauhuksi loputa totta, ja jo tällöin Saatananalle palajastui, ettei kaikki ihmiset joudukaan Hellvettiin. Kaksi muuta, joidenkin kävi näinkin hyvin, oli Daniel ja Job, mutta muista Jeesus ei sen kummemmin kommentoinut. Jos oli heissäkin kaltaisiaan, niin saatoivat pelastuakin, ja kukapa nyt ei edes hiukan kaltaisensa ollut:-D
        Omalla paremmuudellaan saa kuka hyvänsä edes pikkuisen iloita, jos on edes joku tosi mittari millä mitata, mutta valittettavasti ihmiset tekevät toisilleen vääriäkin tuomiota, en tiedä edes kuinka usein.


      • LakiV

        No, Nooa oli tietysti tarkemmin ottaen tuo toinen Job, ja Buddha minussa silti epäilee, että saattoivat olla samakin sielutyyppi...


      • LakiV

        Alkuperäiset Jumaluudet päivittävät kaikki olennot siellä missä he ovat, ja minne he ovat joutuneetkin, tämä liha vaan ei edes luitten päällä kovin kauaa kenelläkään pysy, ja materia katoaa luistakin pian, niin mitäkö sitten on jäljellä. Höh, jos Jumalakin on näkymätön ja aineetonkin(?), niin juurikin se, millä emme enää leiki, kuin tällä ruumiillamme olemme vain aikamme leikkineet kaikenlaista, näin raflaavaa vertausta käyttäen. AISTITTAVAT ominaisuudet hajoaat luontoon, no, sittenhän taas muistamme, että mistä syystä emme pääse pakoon edes kenenkään ihmisenkään aistejakaan, jos meistä muutamalle edes kuolleista jäi jokin aistimus jäi. Mutta sekään tuskin on läheskään koko olemuksemme, mikä yksilöllisesti jokaisesta jää. Se kaikki materiafyffe, joka oli ruuminamme palaa maaplaneetalle tietysti, ja mikä ei ole materiaa, eikä edes tilavuutta meissä, se meistä jää, kaikkein olemattomin Jumalan hoteisiin, ja tuolloin huomamme, että ei ihminen kestä olla koskaan Hän. Häh? No jos kestääkin sitten Hän olla hän, niin miten voimme sitäkään Häneltä kieltää? Kieltää? No, jos hän sitten kestää senkin että hänet kiellämme, niin tällöin särkyy silti järki molemmilla. Ja jos ei sitten kestä, niin tekevät keskenään vain sitä minkä molemmat hyväksyvät ja/tai myöntävät. Ja jos eivät tee sitäkään, niin sitten tekevät jotakin muuta, mahdollisesti sotivat aikansa, ja kattovat kumpi tippuu minnekin ja kumpi nousee sinnekin...


    • Christian_de_Gothia

      Sekin ymmärrys, että älyää Herralta anteeksi pyytää ja tekojansa katua on Herran armoa. Ja Helvetissä ei Herran armoa juuri ole nähtävillä. Helvettiin joutuvat ihmiset eivät vain tee enää parannusta. He vihaavat ja heitä vihataan.

    • todistat vain samaa

      kuin nuo (kristin)uskovatkin.

      Joku usko on heikolla oltava, joku itsensä ylempänä oleva. Olipa se sitten Jumala tai Saatana.

      Oikeasti uskonnosta vapaat eivät tarvitse moisia juttuja.

      • metaskeema

        He ovat oma ideologinen kristinuskonvastainen ryhmä. Lue lisää tietosanakirjasta.


      • EeroR
        metaskeema kirjoitti:

        He ovat oma ideologinen kristinuskonvastainen ryhmä. Lue lisää tietosanakirjasta.

        Okei tämä menee aiheen vierestä.

        Olen lukenut joltain sivulta että satanistien rituaalit ovat "psykodraamaa" eli satanistit eivät usko tekevänsä mitään yliluonnollisia temppuja vaan... vaan mitä? Mitä ne rituaalit oikeastaan ovat? Mitä niissä oikeastaan tehdään?


      • Tristar
        EeroR kirjoitti:

        Okei tämä menee aiheen vierestä.

        Olen lukenut joltain sivulta että satanistien rituaalit ovat "psykodraamaa" eli satanistit eivät usko tekevänsä mitään yliluonnollisia temppuja vaan... vaan mitä? Mitä ne rituaalit oikeastaan ovat? Mitä niissä oikeastaan tehdään?

        Ihmisen omaa alitajuntaa ja omia (piilotettuja/tiedostamattomia) voimavaroja ja ominaisuuksia. Korjatkaa toki jos olen väärässä, omasta satanismikaudesta on jo hetki aikaa :D.

        Nykyinen ihan vain agnostikko,

        ***


      • LakiV

        Niin, mutta jos tietäisitte, MISTÄ on kyse? Tuskin tästäkään, mutta antikristus, joka tulee maailmaan, hän haluaa uskotella, että jonkun hvyä teko aiheuttaa jossakin toisessa ihmisessä piielvän pahuuden, voihan joku psykologikin noin pähkäillä, mutta totuus lienee yksinkertaisesti se, että saa mitä tilaa, ja roska se kaikkia kulutettuamme olisi tuo ANTITODELLISUUS, ja paholaisen mielestä Jumalan omat ovat niin hedonisteja, että pistävät vain paholaisensa kaiken paskan syömään? Teki senkö Julmuuttaanko? Yli-Jumala on kuule Julmakoijari, en rupeaisi etsimään julmita rangaistusta muuta kuin Hänelle, kun luotunsa olivat vasta äpäröitä, jos eivät keksineet omille roskilleenkaan muuta syöjää, kuin matonsa ja hajottajaeliönsä. Kai se tuolle eliöryhmälle oli oikein, mutta kaikki ihmisetkään eivät hyväksy ajatusta, että joutuisimme itse joskus kaltaiseensa roskaruokakoppaan, vaikka se lienee selviö(Antikristillinen ajatus?). Mutta kun oikein muutenkaan ei kai voi elää, tai voi sitten ajatella, että olen "keskiverto-olio kokoajan", ettei koskaan tunnu sen kummemalta kuin nytkään, ja sellaisia tosiaankin on enemmistö. Ääri-ilmiöiden mukaan kaikki silti nimetään.


      • LakiV kirjoitti:

        Niin, mutta jos tietäisitte, MISTÄ on kyse? Tuskin tästäkään, mutta antikristus, joka tulee maailmaan, hän haluaa uskotella, että jonkun hvyä teko aiheuttaa jossakin toisessa ihmisessä piielvän pahuuden, voihan joku psykologikin noin pähkäillä, mutta totuus lienee yksinkertaisesti se, että saa mitä tilaa, ja roska se kaikkia kulutettuamme olisi tuo ANTITODELLISUUS, ja paholaisen mielestä Jumalan omat ovat niin hedonisteja, että pistävät vain paholaisensa kaiken paskan syömään? Teki senkö Julmuuttaanko? Yli-Jumala on kuule Julmakoijari, en rupeaisi etsimään julmita rangaistusta muuta kuin Hänelle, kun luotunsa olivat vasta äpäröitä, jos eivät keksineet omille roskilleenkaan muuta syöjää, kuin matonsa ja hajottajaeliönsä. Kai se tuolle eliöryhmälle oli oikein, mutta kaikki ihmisetkään eivät hyväksy ajatusta, että joutuisimme itse joskus kaltaiseensa roskaruokakoppaan, vaikka se lienee selviö(Antikristillinen ajatus?). Mutta kun oikein muutenkaan ei kai voi elää, tai voi sitten ajatella, että olen "keskiverto-olio kokoajan", ettei koskaan tunnu sen kummemalta kuin nytkään, ja sellaisia tosiaankin on enemmistö. Ääri-ilmiöiden mukaan kaikki silti nimetään.

        Sekoitat ilmeisesti satanismin ja saatananpalvonnan. Noin kaiken muun ohessa.


    • Hahaa

      Yhtälailla oma uskomukseen on sokea kuin uskovienkin. Jotka uskovat sokeasti vain jumalaa peläten helvettiä enemmän kuin Jumalaa.

      • Hahaa

        Uskomuksesi*


      • LakiV

        Jumalan pelko on korkealle aina koroitettu. Esim. Star Wars sarjassa, tuosta pimeästä voimasta tehtiin kaikille tavoittelun kohde, ja sen sijaan että oltaisiin toivotettu:"Rauhaa", sanottiin:"Olkoon Voima kanssasi!" ja sitten tiedostomattoman pelkonsa ajamana lähdettiin jonnekin liitämään. Siitä ei Mestaria kannata itselleen tehdä, se on edelleen Vihansa poika.


    • kommunisti

      olisiko mahdollista pohtia miksi uskot että kaverin usko on sokea, olkoompa satanisti tai ateisti tai muu aatteellinenn

      • LakiV

        "Sokeaa ei voi syyttää edes synnistä"(Jeesus). Kaksikin syytä: Hän ei nää, missä oli tehnyt väärinkin, eikä hänellä ole silmän ylentämistä, ymmäryksenkään tasolla(jotka siinä asiassa ovat sokeita) että heitä voisi siitä syyttää, he siis tavallaan puhuvat eri kieltä tässä asiassa. Minun ei tarvitse tietää edes, olenko sokea vaiko näkevä, fyysisesti silmäni ovat vielä hyvin terveet, ei edes lahjuksella ole pahemmin silmiäni turmeltu, rillejäkään en tarvi, mutta ymmärryksen tasolla on minullakin "sokeudesta" johtuvaa synnittömyyyttä kuulemma, koska en ymmärrä miksi, joku saa niin tautisia vitutuskohtauksia, mm. munkin tekstejä lukiessaan?! Jumalaton ei ole tätäkään ymmärtävä, ei tärkein näkö olekaan fyysinen näkö, vaan että ymmärtää, edes sanojaan, ja jopa kuuroilla voi olla viittomakieli, heitä ei vois syyttää siitä, että he musiikkiinkaan pelkkää iljetystä olisivat tuoneet.... Jumalaton on sokea Jumalsuhteessaan, Häntä ei edes siksi pysty syyttämään siitä, ei hän ymmärrä sitä...


    • Äläotaupseerinmurheita

      Aloittajan kandee avata saatanalliset rajansa ja ruveta pohtimaan vasta sitten.

      • LakiV

        Saatanan sitominen on käsite, joka vieraili Jeesuksen apostolien puheessa silloin tällöin. Miten satanisti itse tämän ymmärtää? Usein kyse on sadomasoilusta, ihan SAMA, missä sekuaalisessa kategoriassa, jos sen muistaa niin sen voi kestää, mutta jos ei, niin tulee aina ruumitta, kuolleita kaikkialle... Ainoastaan mustasukkaisuussyytökset voi olla seurauksena, ja jos ne kestää, niin se johtuu siitä että oli itsekin tehnyt samoin kuin uskoton kumppaninsa. Mutta jos MUUT ei sitä kestä, niin he voivat mennä itseensä, ja vähän miettiä intimiteetinloukkaussyytöksistä aiheutuvaa kohua. Mikä esimerkiksi oli MARKKU KOIVISTON VIRHE? Osaako joku syyttämiseen perehtynyt satanisti valottaa tai pimentää asiaa? Eikö vaimo tiennyt, eikä itse ollut tehnyt samaa, tässä tapauksessa ymmärrän, miksi vaimo otti eron, ja vei jutun oikeuteen(vai kuka seoli?)... Vai seurakunta oli jollakin hieman ahtaammalla kannalla, ja heistä enemmistö ei ollut syyllistynyt samaan? Jostain syystä ei taida kansa tietää, että johtajansa olivat aina jossakin suhteessa poikkeavia, ei sinne mene kuin tietyllä tavalla narsistiset ihmiset...Eikä Jeesuskaan tästä poikkeus tietenkään, mutta heille suotiin jotakin egoismiä siksi enemmän. "Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan".


    • kommunisti

      Omalta kohdaltani olen samaa mieltä kuten sanot " minua itseäni vaivaa" kaikki mikä on minun mielestäni vaivalloista vaivaa minua joten olen itse oma vaivani.
      Minun näkökykyäni avartaa eli sokean uskon poistamista auttaa että tiedän itse aiheuttaneeni omat vaivautumiseni.

      Raamatun ihmeellisyyksiin kuuluu myös siellä olevat selvät väärinkäsitykset, kuten kaikkeen inhimillseen elämään.
      esim Matteus "22:14. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
      Tarvitsee vain pienen korjauksen; Kaikki ovat kutsutut mutta harvat ovat vielä vastanneet kutsuun

      Onhan jokseenkin käsittämätöntä että Täydellinen Rakkaus olisi luonut ja kutsunut jotain vain hylätäkseen sen? Tällätavoin puhun itse Jumalalleni eikä se ole enää minulle vaivaksi.

    • "Mitä jumalten (Jumalan?) tarkoitusta palvelee sokeata uskoa edellyttävä uskonto?"

      Siksi koska julle loi esinahkansa omaksi kuvakseen ja esinahka tykkäsi nussia pilkkua.

      • LakiV

        Jos sokea usko ei riitä, niin voittehan mennä asioiden edelle,ja juoda sen paukkunne, ja syntisesti odottamaan jotain enimmäkseen himon tyydyttäistapahtumaa tapahtumaksi, siihen ei tosin paljoa vaadita ennustustaitoja... Ja kyseinen homma onnistuu ilman kyseisestä harhaennakointiakin, ja monien harhat jäävät omalta kohdaltaan toteutumattakin. Sitä en tiedä, kuin hönössä, Johanneskin oli kun näki sen näkynsä, oliko Patmos saaralla edes yksi viinikauppias, kun sai sen pullonsa juoda, vai joiko ehtoollisia useinkin, sen jälkeen tietenkin. Ne jotka nykyään juovat mehuja, niin tota, kyllähän ne edes maistuu joltakin ja saatteeksi pappinsa tuttu puhe, jonka ne usein lähes samoin samoin kopioivat jostakin. Mehussa on se vika, että se on sallittu hedelmä, ja onko ehtoollinenkin sellainen. Paavali sanoi, että ei ole, vaan sitäkään uuden liiton fyysistä Jeesuksen ruumiin ja veren syöntijuontia ei saisi tehdä vain tavan vuoksi, vaan samoinkuin alkokin, vain muutama kerta KOKO ELÄMÄN AIKANA riittäisi...


      • LakiV kirjoitti:

        Jos sokea usko ei riitä, niin voittehan mennä asioiden edelle,ja juoda sen paukkunne, ja syntisesti odottamaan jotain enimmäkseen himon tyydyttäistapahtumaa tapahtumaksi, siihen ei tosin paljoa vaadita ennustustaitoja... Ja kyseinen homma onnistuu ilman kyseisestä harhaennakointiakin, ja monien harhat jäävät omalta kohdaltaan toteutumattakin. Sitä en tiedä, kuin hönössä, Johanneskin oli kun näki sen näkynsä, oliko Patmos saaralla edes yksi viinikauppias, kun sai sen pullonsa juoda, vai joiko ehtoollisia useinkin, sen jälkeen tietenkin. Ne jotka nykyään juovat mehuja, niin tota, kyllähän ne edes maistuu joltakin ja saatteeksi pappinsa tuttu puhe, jonka ne usein lähes samoin samoin kopioivat jostakin. Mehussa on se vika, että se on sallittu hedelmä, ja onko ehtoollinenkin sellainen. Paavali sanoi, että ei ole, vaan sitäkään uuden liiton fyysistä Jeesuksen ruumiin ja veren syöntijuontia ei saisi tehdä vain tavan vuoksi, vaan samoinkuin alkokin, vain muutama kerta KOKO ELÄMÄN AIKANA riittäisi...

        "Patmos saaralla edes yksi viinikauppias, kun sai sen pullonsa juoda, vai joiko ehtoollisia useinkin, sen jälkeen tietenkin."

        Taisi olla nestehukkaa.

        Hopeavettä kun ei oltu vielä keksitty :-)


    • 557hj

      Jeesus kertoi mitä on kuoleman jälkeen. Tässä tarinassa lasarus pani asiansa kuntoon Jumalan kanssa jo täällä lihassa ollessaan ja hän pääsi taivaaseen. RIkas mies ei sitä tehnyt ja joutuin vaivan paikkaan.
      Luukkaan evankeliumi:16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
      16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
      16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
      16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
      16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
      16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
      16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
      16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
      16:27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
      16:28 - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.'
      16:29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.'
      16:30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.'
      16:31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'"

    • 5567hj

      Jeesus kertoi mitä on kuoleman jälkeen. Tässä tarinassa lasarus pani asiansa kuntoon Jumalan kanssa jo täällä lihassa ollessaan ja hän pääsi taivaaseen. RIkas mies ei sitä tehnyt ja joutuin vaivan paikkaan.
      Luukkaan evankeliumi:16:19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
      16:20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
      16:21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
      16:22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
      16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
      16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
      16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
      16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
      16:27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
      16:28 - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.'
      16:29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.'
      16:30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.'
      16:31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'"

      • Miksi olet raamatunlauseiden "leikkaa ja liimaa "-tyyppi?
        Luitko tekstejä edes itse.


      • Maukino

        Joo, luulisi Jumalan Lapsen olevan joskus edes 2000 vuotta sitten eläneen Jeesuksen vertainen, keksimään itsekin Jumalan hengen kerrottua, näitä "tuomiotarinoita".
        Monet opettelee Raamattua vuosikausia, että muistaisi jopa jaenumerotkin oikein, itse kokisin että melko turhaa, jos ei tulee uudestaan jotakin "Raamattuvisaa kilpailuna tms.", mutta eikö pitäisi oppia itse puhumaan samoja, kuin Profeetat ja Messias-Jeesuskin. Jos joku opettelee ulkoa matikanlaskuja, niin valitettavasti laskuja täytyisi muistaa äärettömästi, opetelkaa siis mieluummin se PERIAATE, millä noitakin sananlaskuja sun muita vertauksia TAPAUSKOHTAISESTI tehdään.
        Tai mitä sanotte, että kun kysyttäisiin, paljonko on 53*35, joku vastaisi matematiikankirjasta: SE ON 1*1 = 1? Piru on tosin vähän parempikin Raamatunlukija kuin tuo se, se saattaisi eksyttää, että laskisit enemmin että 35*53, ja jostakin syystä se tässätapauksessa on sama?! Ja on muuten silloinkin kun 12 * 13 = 13 *12, mutta antikommutatiivisissa asioissa tuo ei toimi...


      • LakiV

        Niin, Jeesuksella oli se Martan ja Marian veli, joka todella oli nimeltään Lasarus, ja joka kuoli, ja Jeesus herätti Hänet hetkeksi henkeen, syystä, että Lasarus sai hetkeksi kuolioon kipu/tuska-aistimuksensa, joka jo hieman mädäntynyt ruumis kuolleista herätessä, olisi ollut tautisen suuri. EN tiedä, kuinka kauan lievästi märäntynyt Lasarus eli vielä Jeesuksen, Martan ja Marian vuoksi, ja tuon todistuksen vuoksi, että fariseukset kyllä osa silti tuolloin uskoi Jeesukseen, ja toivat esiin, sen pahuuden mitä heidän sydämessään oli, he rohkaisivat mielensä, ja se todellisuudessa heitäkin muutamia pelasti, koska he saivat siitä silloin puhdasta "myrkyllisille ihmisille", sopivaa käyttäytymismallia, ja sen symbolina, Pietari olisi sannut myöhemmin jopa syödä käärmeitä sun muuta, tästähän Raamattu kertoi. Esim. itse olen keskustellut englanniksi, ja hieman telepaattisestikin, sen kuuluisan GOLDEN SPIRIT, shamaanin kanssa, emailissaan, ja hänen mielestään ihmisillä on kullakin jokin luonne-eläin, ja minun eläimeni hän sanoi olevan SAUKKO, (tuo perustuu Danielin kirjassa esitettyy profetiamalliin), mutta itse epäilen kyseessä olleen melkein tietokonetekoälyn kaltainen arvonta vain. Suomessa tuo olisi ollut kai Kärppäkin, mutta en sattuneesta syystä silti asu Oulussa, vaikka siitä LÄÄNISTÄ, sen itäosasta olen kotoisin...


    • Hyvä kysymys aloittajalta.
      Miksi blasebo toimii 50/50 kuten lääke tai jopa paremmin
      Miksi urheilijan pitää oppia voittamaan voittaakseen
      Miksi ihmsen pitää uskoa tekemiseensä - omaan peliinsä - kuten jääkiekoilijan uskontunnustusta nykyisin toistetaan yhtämittaisesti joka pelissä.
      Jääkeiekko on uskonto siinä kuin mikä hyvänsä pakkomielle?
      Jeesuksen kerotaan sanoneen; "Sinulle tapahtuu sinun uskosi mukaisesti" Siksikö se toteutuu koska tiedetään että niin on sanottu vai sikiskö että siitä on omaa kokemusta?

      Omasta kokemuksestani vastaan että mielen voima on suunnaton jopa mittaamaton, keho toimi sen mukaan minkä mieli kokee välttämättömäksi. On tuhansia kertomuksia joissa ihminen on pystynyt käsittämätömiin suorituksiin keskittyesään auttamaan. Silloin on täysin jäänyt tai jopa lakannut epäilys, on ryhdytty auttamaan pohdiskelun sijasta. Sitä minä sanoisin sokeaksi uskoksi.
      Usko muuttuu tiedoksi ei sokeaksi mielen voimalla.

      • Täyskymppikommentti

        Täydellinen vastaus epätäydelliseen aloituskysymykseen. Juuri siitä elämässä on kysymys; uskomisesta hyvään, oikeaan, pärjäämiseen ja selviytymiseen kun järjestelee asiat mielessään voimavaroiksi ja uskoo - itseensä.


    • Jos uskonnoissa vaadittaisiin faktoihin perustuvaa hyväksyntää, niin uskontoja ei olisi. Uskonnot tietysti voivat perustua vain sokeaan uskoon.

      • Otan_osaa

        faktat perustuvat koetulosten uskoon kunnes ne todetaan virheellisiksi
        Kysy Skeptikolta
        Kokeile toimintaa jossa vain tieteelliseti todistettavat tapahtumat ovat olemassa ja totta.

        Miten todistat uskosi tieteeseen. Et ole yksin epäuskossasi.


      • Maukino

        Fysikanteoriassa kaikki pyritään todistamaan havaintojen mukaiseksi, ei päinvastoin. Parallaxi ei esim. riitä tietämään sitä, miksi tähdet tuikkisivat liian kauaa, ELLEI oteta huomioon samassa tasossa olevaa kiertoa Galaksin keskipisteen ympärillä. Toisaalta jotkut luulevat, että se liian kaukaa tuikkiminen johtuisi siitä ettei avaruus olisi lähitähtijärjestelmissä YHTÄ EUKLIDISTA kuin täällä, mutta euklidisesti silti jopa "satulamaailmankaikkeus" MEILLE lasketaan...
        Tuon tähitjärjestelmien virhe-etäisyyslaskun olen itse laskenut omalla laudatur-fysiikalla ja matikallani ja olen julkaissut kyseisen laskelman, omilla kotisivuillani:
        http://karppikoulu.fi/omat_tekstit.html
        Sieltä tuo kolmas linkki, tähtien etäisyydet...
        Viimoisimpaan html-versioon, tosin pesiytyi virhe, kaava kopioitui väärästä hakemistosta tai jotakin, mutta se doc-versio, jos sulla on tekstinkäsitteyohjelma, siinä se näkyy olettavasti oikein...


    • voiettäaiettä

      Kiitos, voi kiitos, ai että. Jeesus on tosiaan tehnyt sen, minkä piti täyttämän.

      • LakiV

        Mitäköhän tässä itsekunkin piti täyttää?


    • usko-ja-tieto

      Uskon täytyy olla sokeaa, koska uskon kohteena olevia perimmäisiä asioita ei voida aistein havaita tai tieteellisesti todistaa.

      • nää_on_näitä

        Usko avaa näkökyvyn. Näet vai sen minkä uskot näkeväsi. Näet uskomuksesi mukaiset tapahtumat ja maailman. (Oletpa millainen -nisti ikinä)
        Jokainen näkee oman maailmansa. Kokeile; katso kaverin vaimoa ja ihmettele miten tuollaisessa haaskssa kukaan voi nähdä mitään kaunista.
        Sanoin hiukan kärkevästi mutta ymmärrät mitä tarkoitan. Katso lumipyryä ja mieti miten joku näkee siinä erittäin pahan liikennekelin.
        Hyväksy se mikä on totta jätä sivun se mikä on jokaisen mielestä erilaista. Aivan vain siksi että on hauskempi tietää ihmismielen toiminta itse kun kysellä ympäriinsä, ei siinä kysymisessä mitään pahaa ole...


      • Revisiitä-jososaat

        Se, että et näe kaverin vaimossa mitään kaunista. on kiinni siitä että sinussa ei ole mitään kaunista, mielesi on musta ja ruma. "Kauneus on katsojan silmässä" tarkoittaa sitä miten sinä osaat nähdä, ei sitä, miltä kaverin vaimo näyttää. - Uskomisen kanssa on vähän sama juttu.


      • nää_on_näitä
        Revisiitä-jososaat kirjoitti:

        Se, että et näe kaverin vaimossa mitään kaunista. on kiinni siitä että sinussa ei ole mitään kaunista, mielesi on musta ja ruma. "Kauneus on katsojan silmässä" tarkoittaa sitä miten sinä osaat nähdä, ei sitä, miltä kaverin vaimo näyttää. - Uskomisen kanssa on vähän sama juttu.

        Uskomisen kanssa on vähän sama juttu

        Aloittaja kertoo omaa uskoaan eli kästystään omista vaatimuksistaan. (sokeaa tai näkyvää)
        Sitähän tässä revitellään, jokainen omaansa


      • LakiV
        nää_on_näitä kirjoitti:

        Usko avaa näkökyvyn. Näet vai sen minkä uskot näkeväsi. Näet uskomuksesi mukaiset tapahtumat ja maailman. (Oletpa millainen -nisti ikinä)
        Jokainen näkee oman maailmansa. Kokeile; katso kaverin vaimoa ja ihmettele miten tuollaisessa haaskssa kukaan voi nähdä mitään kaunista.
        Sanoin hiukan kärkevästi mutta ymmärrät mitä tarkoitan. Katso lumipyryä ja mieti miten joku näkee siinä erittäin pahan liikennekelin.
        Hyväksy se mikä on totta jätä sivun se mikä on jokaisen mielestä erilaista. Aivan vain siksi että on hauskempi tietää ihmismielen toiminta itse kun kysellä ympäriinsä, ei siinä kysymisessä mitään pahaa ole...

        Hyvä kerrankin olin havaitsevinani että sanoit melko positiivisesti ja liikaa vittuilematta päälle, mikäli oli erään alkukäärmeensyytöksenmyrkyn H&P hedelmän tuoma lisävire... Jos joku näet oikeinpäin jotankin sanoo, ja vittuilee päälle, niin herkkäsydämiset johdetaan harhaan, he luulevat sen olevan väärinkin, vaikka se oli oikein, itse en moista taitoa ole opetellut, eikä tarvikaan, koska heitäkin on Suomessa muutamia, jotka sen jatkuvan vituttamaisen ja panettelun mille tahansa asialle, niin oikealle kuin väärälle osaavat. "Älä kahdehdi sitä, mikä on lähimmäisen omaa "(Oli 9. ja 10. käskykin)


      • LakiV

        Kaiken uskomisen, tavoitteena, on saada kyseinen näkymättömissä alussa ollut asia maailmamme, ja vaikka olisi pahakin, niin edelleenkin vain uskolla pahakin asia saadaan todelliseksi, että vaikka ei aina itse kyettäisikään sitä rakentamaan, niin annetaan joillekin edes sen verran hynää ja muuta tarvittavaa, että saavat sen rakennettua - edes joskus. On todellisuuksia, jotka eivät silti toimikaan koskaan näkyvissä maailmoissa, ja niitä ei pidä himoita näkevänsä, koska ne toimisivat liian hitaasti ja huonosti lihoissa, ja ruummiissa ja massoissa, ja eihän kaikki sanatkaan, itse asiassa häviävän pieni osa sanoistammekaan, ole merkitysopillisesti fyysisesten tuotteiden nimiä ja niiden esiinkutsumiskäsitesanoja... Tämä on usein yritetty antaa tappaiskuna materialismille, mutta ei sitä tietenkään kannata tappaa, koska muuten näkyvät maailmat katoaisivat täysin, eikä mitään himoluonteista aisteinnähtävän todellisuuden lisäämistä enää missään suoritettaisi.


    • Tuleva Jumalan valtakunta ei perustu mihinkään kiristykseen. Tuo valtakunta tulee hallitsemaan koko maailmaa eikä siinä tarvita mitään uskontoja. Jumalan valtakunta laittaa kiristävät uskonnot roskakoriin yhdessä oksennuksen kanssa.

      Mutta on sen alapuolella ja hallitusvallassa muita valtakuntia, joista osa perustuu uskontoihin. Minkä vuoksi uskontoja on? Väitetään että jo luolaihmisillä oli tarve uskontoja luoda ja omaa sisintään tutkia, josko kykenisi enempään kuin luonto antaa periksi. Itse en pidä uskontoja vaarallisina, mutta koska saatanakin tekeytyy valkeuden enkeliksi niin lieveilmiöt ovat pahoja uskontojen liepeillä salassa.

      Nykymuodossaan patakonservatiiviset uskonnot toivottavasti eivät jatku, vaan tulee toivon mukaan suuria uudistuksia. Toivottavasti Jumalan valtakunta luo itse jonkin oman kokoomauskontonsa. Myös pitäisi mielestäni perustaa erityispsykiatrian tiedekunta tukimaan jumalien ja muiden alineiden psyykettä.

      • LakiV

        Joo, tämä yhtenäisuskontopyrkimys epäonnistuu siinä määrin silti, että kuitenkin paljon informaatiota etsivät uskonnot pistetään Kristinuskon piikkiin, fyysisiä sotaisuuksia ja fyysistä voiman näyttöä etsivät valtakunnat pitävät eniten Islamista ja kunniallisia sutkautuksia, ulkoisen elämän hyvyyttä, etsivät elämäänsä edelleen Buddhalaisista ja Taolaisista uskonnoista. Hindulaisuus on tehnyt muutaman materialistisluonteisen virhepäätelmän, jopa Jeesus, kun kävi siellä nuorena, noin totesi, koska ei yhdenkään ihmisen kuvajaissuunnitelma, ei ennen kuolemaa eikä jälkeenkään joudu eri eliöluokkaan, ei edes Koira haluaisi edes syntyä ihmiseksi, ja ei ihminen koiraksi, vaikka Michaelin opetuksen mukaan, evoluutiossa erkaantuneiden elirotujen välillä saattaa joskus tapahtua uudellen isojakin lajimuutoksia, jos niitä risteytetään ja Luoja haluaa mokomalle muulilleen oman lakinkin?! Juutaisuutta oli pohjiimiltaan Salomolainenkin käsitys; Sananlaskun kaltaisiin sutkautuksiin perustetaan elämää ja: Syödään ja juodaan, huomenna kuollaan, eli siinä etsitään vain hedonistisesti enimmäkseen vain elämästä nauttimista ja rakkauden ilmentymää, mutta se jolla on tieto hieman kypsemmästä rakkaudesta, silti edes kouluttautuu kunnolla, että kaikki ravintoaineet saadaan jakeluun. Sodat ovat peräsin siitä että kilpailu yltyi liian rajuksi, lähinnä nuorien sielujen ylpeyden takia, ja loukkauksien sovitteluun ei riittäneet enää sanalliset harkat tms. tai edes urheilutyylinen kinastelu.


    • nää_on_näitä

      itseppä valitsit en arvostele - totean. Valitse uudellen jos koet sen tarpeelliseksi
      Sitä jotkut sanovat elämäksi.

      Läsnäolon voima
      Eckhart Tolle

    • kysyväeksyy

      Miksi uskot satanismiin sokeastikko?
      Onko uskoa uskontojen ulkopuolella, olsisiko uskonnon ulkopuolella näkevää uskoa.

      Miksi usko on aina vain uskonnon yteydessä olavaa eikö ateisti usko tai satanisti

      • Aksunsa

        Satanismi on käsittääkseni wiccalaista noituutta lähellä oleva käsite, ilmeisesti etupäässä Saatanan enkelien parannuskeinoja, esim. sotamurhistaan toipuessaan, ja olen itsekin yhden wiccalaiseksi noidaksi itseään tiluuleeranneen nuoren tytön Suomessakin nähnyt, ja jos Potterin tarinassa Käärmes Voldemort voitti koko skaban, se johtui siitä, että noituus on luokiteltu Saatanan luonnonhallintakeinoksi, ja satanisteja nyt tarvitse kauheasti etsiä, silloin kun alkoakin otetaan hiukan liikaa... Oman kehonsa aistien manipuolointi on helppoa hetken kun on kännissä. Jos joku sanoo silloinkin kutsuneensa perkeleitään ja saatanoitaan, vain pilan päiten, niin eikö saatanakin siitä vain hermostu lopulta, koska ei syyttä sanota, että älä turhaan kutsu kenenkään herran nimeä, ja saatanakin on monien isähahmo suorastaan, sotavoimien pää, Herran Sebaotinkin(vaiko Mars?) pahan puolen puolella, ja Jeesus suorastaan juutalaista tuollaista papistoa piti tuosta muinaisesta liskomaisesta otuksesta polveutuneeksi, ja tietysti itseäänkin, he harrastivat kaikenlaisia sananoituuksia, ja arvasi, että heille joku "Darwiinistinen" sukupuu on paha, paljon haluttu, merkki suurikin.
        "Noituus on kuitenkin kapinoinnin veroinen synti", ja tästä syystä nuo uskossaakin olleiden 6000 vuoden mallit ovat kauheaa petosta, nykyisen tieteellisen maailmankuvan omaavalle ainakin, koska se oli vain se hetki, jolloin Ihmisyys lankesi, nykyisen tietonsa ensimmäisiin oivalluksiin.


    • Snaijaatko

      Ei "sokea" vaan lapsen usko. Kaksi täysin eri asiaa.

      • LakiV

        Näitä sielunikiä on 7 kpl, erään maailmaan pudonneen psykologiprofeetta enkelin mukaan:(Jose Stevens)
        "vastasyntynyt, lapsi, nuori, kypsä, vanha, transsendenttinen, ääretön"
        Ääretön sielu on sellainen, koska joka toinen juoppo-lapsisielu heti luulee itse olevansa sellainen silti, joka ei ole kasvanut tuohon sielun ikään pientä aikaa, eikä väärän persoonallisuuden turvin, tosiasiassa, maailmassamme ei edes vanhoja sieluja ole enemmistöä, vaan juurikin tuossa keskivaiheilla, ihmiskunnan historiaa eli olisi kypsiä eniten? Ja koska emme ole lähelläkään sitä kehitysvaihetta, niin silti nuoria on jo jonkunverran, ja lapsisieluja eniten, ja vastasyntyneitä olisi lähes äärettömiä määriä tyrkyllä, mutta heistä ei kaikki täytä ihmisyyden vaatimuksia, eli eivät ihmiseksi kaikki synny... Kuitenkin Suomea Jose "kehuu", että täällä jopa kypsiä sieluja olisi jotenkin erityisen paljonkin, mutta kaikki suomalaisetkaan eivät jaa tuota kokemusta, ja olivat sellaisissa piireissä jossa eivät sellaista edes kohdanneet...


      • LakiV

        Jeesusta Jose kehui äärettömäksi sieluksi, ehkä nyt saattaa jo olla lähellä sitä statusta, mutta eläessään maailmassa, hän sanoi, luomiskykyjensä olevansa vasta lapsen tasolla, Hän rukoili kaiken isänsä Ylienkeleiden tekevän, mutta SIELUNSA oli jo tuolloin kypsä sielu, koska hän sanoi olevansa nöyrä sydämeltään. Maailman herroissa varsinkin kreikkalaisissa filosofeissa periytyneissä oli jo Nuoria sieluja, ja heistä Isaac Newton ja Einstein, omaan Jaafetin tai Seemiläiseen(oliko Einstein muka seemiläinen, vaikea uskoa!) kuuluisimpia.
        Kuitenkin ääretön sielu kykenee enemmänkin kuin wanha sielu, ilmentämään ketä hyvänsä.
        Älkää ruvetko veikkailemaan itse ketään sielutyyppiä, jos teillä ei ole edes Michaelin käsikirjan opetusta näistä asioista, Michael oli Ylienkelinä olleessan itse transsendenttinen sielu käsittääkseni, mutta joissakin sosiaalissa taidoissaan käsittääkseni melko huono. Meilleki yksi konkreettisesti Michael entiteetin jäsen, Migael Agricola, saksalainen LUtherin oppilas Raaamtun käänsi. Olen Aki, Akilles entiteetin jäsen, jolla on paljon takanaan mm. Kreikkalaisten soturien ja Japanilaisten Keisarien örvellystä takanaan... Olen hiukan vanhempi kuin muutama noista, yksinkertaisesti siksi, että olen itse syntynyt vanhempaan aikaan, mutta väliäkös tuolla?


      • LakiV

        Fyysinen ikä yleensä mahdollistaa nousun yhdestä sielunikänsä kateoriasta poies. Jos siis joku on vanhus, hän voi olla vanha jopa vain vastasyntyneen tasolla, tai kun Jeesus tulee takaisin Taistelemaan mm. Ylienkeli Luciferin kaltaisuudessa Antikristustaan vastaan, niin Hänen voittonsa on tuolloin vain ärsyttävän helppo, pohjimmiltaan, koska ei Antikristuskaan ollut vasta kuin Kuoleman Enkeli... Mutta ei sekään pidä ketään elossa, jos ei yhtään pysty muuttumaan...


    • gdrfyey

      Jooh, ei käy omaan oikeustajuun että meidät tuomitaan uskon, ei tekojen mukaan. Joku vankilassa uskoon tullut sarjamurhaaja pääsee taivaaseen, kun taas joku sairaita hoitava ateisti lääkäri kehitysmaassa joutuu helvettiin.

      • Ylimaallistatietoa

        Kuka sulle on osannut / pystynyt kertomaan mihin joutuvat?


      • LakiV

        Siis täh, tietysti meidät tuomitaan tekojen mukaan, kas kun kukaan ei voi nut edes tehdä hyvää, jos ei ollut uskossa kauankin odottan saanut tietonsa rakkaudella edes rakentaa itselleen edes mitään hyvää toimintamallia. Kuitenkin kaikki hyvyys maailmassa oli täysin -0, jos ison palkan lähimmäisiltään siihen biffas, ja kaikki sodat taisivat johtaa, ainaki I ja II suurista taloudellisista ongelmista, joita tuolloin II alkaessa oli varsinkin Saksalla, ei se pystynyt maksamaan sotakorvauksiaankaan kai.


      • Krevokki

        Ja mitä hellvettiä te ateistia morkkaatte, jos oli vain hänen tiedekäsityksensä vai, eli että KAIKKIEN KAIKKEUKSIEN ALUSSA EI OLLUT MITÄÄN, vaikka se kesti olemattoman lyhyen ajan, ja nykyäänkään ei ole kaikkea hyvää vielä uskottu tiedolla rakentaa maailmaan, Ateisti etsii olemattomuudestakin kai, sitä hyvää olemaan, mitä ei vielä ole täällä, mikäli nyt haluaa olla hyvä ateisti. Ja Jumala - se ainut - on kuitenkin ainoa ateisti siinä, että vain Hän voi sanoa, että "Ei ole muita Jumalia rinnallani, ainakaan siinä tiedossa ja taidossani, millä NYT LUON".


      • LakiV

        Vain tekojen mukaan on aina tuomittu, ja kas kun sekin on teko, että ottaa Jeesuksen syntiensovitus teon vastaan, ja jos se siihen jää, vaikka elämää olisi ruumiissaan jäljellä, ja mikään ei muutu, koko suoritus oli turhaa, siis möyhkään kuin Johannes Kastaja:"Tehkää hedelmää, missä KÄÄNTYMYKSENNE NÄKYY", ja näin ollen koko kastekin jäi heiltä ottamatta, jos heistä nyt edes "Nikodemus" kääntyi. Ja jos jättää kaiken tekemättä, niin sillä ei pelastu oikein miltään, koska sellainen ei ole edes oppinut mitään ammattia oikein, vaikka en sano, etteikö sellaistakin ole jopa Suomessa, että ammatitaitoisia ei päästetä töihin, eikä edes opiskelemaan loppuunkaan, eihän tämä Suomi vielä mikään Taivaan valtakunta vielä tietysti siksikään ole...
        Höh, pelkääkö yrittäjät ottaa sitten velkaa, ettei siksi oteta töihinkään? No, en itsekään ymmärrä nykysysteemiä, en itsekään edes perustaisi yritystä, pelkän riskin varaan, että ei saa myytyä mitään tarpeeksi. No jos nostaa hintoja, niin ostetaan muilta halvempia, ja jos myy liian halvalla niin jakeluportaan ostohinnat kauppaan tuhoavat kauppiaan elinkeinon. Ilmeisesti vain tupakinhintaa voi melko rajattomasti nostaa, kas kun siihen jää niin paljon koukkuun, mutta siinäkin tulee raja vastaan sitten, kun henkilöä pääsee tupakista irtikin, kun ei ole varaa edes ostaa enää, eikä varkaaksi viitti ruveta, niinkuin mun on käymässä.


      • Krevokki

        Niin, tää on hieman liian typerä, tämä ihmisen taistelu taivaspaikoista sun muista. Mehän olemme ruumillisia olentoja, joihin Jumala puhalsi henkensä, ja fyysisen elämän henki ruumiin pysyminen elossa tuli itse asiassa, hieman sen jälkeen, kun IHMISEN henki puhalleettiin meihin, kykymme käyttää sanoja, ja vaikka joku ei osaisi kirjoittakaan, mitä ei Suomessa tapahdu yhdellekään fyysisesti terveelle, niin meidän yksilöllinen mahdollisuutemmikin vaikuttaa siihen, mihin joudumme jää vain sen henkosen varaan, minkä saimme, mm. kotonamme, kavereiden parissa, koulussa, töissä ja sitten lasareteissakin ja harrastusporukoissa, ja jotkut sodassakin. "Sikäli kun meillä ei ollut omaakin ajattelua." Jeesuksen vetoomus olikin, että "Miksi te tästä yritätte ITSE huolehtia, kun edes näinkään vähäinen asia ei ole omassa vallassanne". Saatana on valheen Isä, Kun Hän puhuu, Hän todella puhuu omiaan, koska Hän on valehtelija ja valheen Isä, ja vaikka tuo yksilöllisen(lähinnä siksi, että näimme omankin ruumiimme) egomme pönkittely, se on tehty luoteeksi kaikilla pedoille. Heille se on totta, ja he haluavat puolustaa itseään, koska he arvelevat että heidän elämänsä päättyy, jos ruumiinsa kuolee, ja sitä syystäkin pidetään vastasyntyneen sielun tapana puolustaa itseään, mutta heissäkin on siinä asiassa vanhoja sieluja. He ovat pelolla ja vihalla ja kateudella kaikkea fyysisen maailman raskasta styötä tekeviä, ja ilman tuota asennetta, et voita silti peleissä itsellesi mitään, et voita urheilussa minällesi mitään tms. Mutta se ei lapsisielulle ole aina eliehtokaan, koska Hän joutuu palvelemaan paljon tuota MInä-ITSEKÄSTÄ velikerubiaan, jopa antamalla ruumitaan niille , kuten GNU-antilooppi, leijonalle. Kuitenkin nuo GNUUTKTIN keskinäisissä suhteissaan saattavat olla melko minäkeskeisiä ja itselleen kaiken haluavia, ja jos oikein kaikki menisi, juuri SE, antilooppi pitäisi pistää Leijonaakin vastaan, ja olen käy nähnyt, että shakaalit varsinkaan eivät selviä aina fyyisesti elossa GNUUNKAAN saalistuksesta, jos se talloo sen tms. Antilooppien rakkauselämä sujuu paremmin, niitä on lukumäärällisesti arvioilta 7 -kertaa enemmän kuin yksittäisen lajin petoja.

        Ihmisen synti on hieman liian helposti tuhota petoja, jos siitä yksikin pikkulikka tai poikakain parahtaa itkemään itseään kuolemeensa, kun jonkun naarmun saa vaikkapa karhun käpälästä, mutta jos ymmärtäisimme luontoa, olisimme yhtä armollisia kuin Gnuut, että tekaisimme tuolleenkin tapetun likan vain uudestaan keskuutemme, jos se muka kuoli ja antaisi sankarillisen Karhun edes pikkuisen iloita suurista fyysisistä voimistaan ja jatkaa sukuaan moisen urotyön tehtyään. Ihmiset tosin siinä menettelevät oikein, että noita eläimiään ottavat palvottavakseen, edes lapsilleen, koska siinä opimme kaikenlaista hyödyllistä, mutta vanhemmiten etsimme ihmisen omaa käyttäytymistä enemmän... Ja se juuri silti oli alunperin paljolti eläintenkin käytöksestä parannelmaa...


    • LakiV

      Helvetistä voi pelastua edellenkin pelastua, mutta vain kuolemalla. Mutta siellä olevat rankaisuenkelit eivät ainna kenenkään kuolla, ennenkuin elämässä tehdyt vääryydet, synnit ja pahuudet on fiilistasolla revitty heistä poies. Tottakai, Hellvetti kestää 7000 vuotta, näin on kirjoitettu, ja sen päätteeksi luultavasti useimmilla ollut kuolematon HENKI, kuitenkin tekisi jo eri tavalla kuin ne jotka Taivaassa tuolloin ovat, mutta miksi Joku luulee, että Isän kuritus tuolloin Taivaassa olisi helpompaa kuin Äiti Maan, Hellvetissä? Ilmeisesti naisen logiikka ei kauhean hyvältä tunnu, Hellvetissä, ja siksi useimpia kehotetaan päätymään Taivaaseen. Köyhien väitetään sinne pääsevän lähes automaattisesti, heillä ei ollut rahan himoakaan, joka oli "kaiken pahan, alku ja juuri"...
      Paholaisen vallassa olleet tulevat hekin nousemaan taas seuraavaankin luomakuntaan, koska Jumalakin Lupaa, EI MIKÄÄN LIIAN NOPEASTI MUUTU, ja vaikka pelastuneissakin olisi kolmekin pelastunutta, niin":Pahempi toistaan kumpikin on"....Ja siis hyvempikin se toinen oli siinä, missä oli taitavampi tms.

    • BuddhaBoi

      Kuoleman jälkeen tapahtuvaa kääntymystä ei hyväksytä tietysti siksi, että Hän ei ole enää edes omassa ruumiissaan, ja jos hän muka silloin kääntyisi, olleessaan loisimassa elävien harhoissa tai ruumiissa rinnakkaisena eläjänä, ei se riitä, jos Häntä ei palauteta sitten inkarnoitumaan uudelleen, näinhän erityisesti ITÄ opettaa, tämän vuoksi BUDDHA opetti, että kaikki pahat-Karmat täytyy suorittaa poies, kaikkia rikomiaan vastaan, ennenkuin Nirvana, kuten se Eenokin Olemattomuus, voidaan saavuttaa, mutta Eenok ja Buddha sai sen hieman liian varhain, siksi hänkin tulee tänne takaisin, samoin Buddha, ei Hän siellä pysyy, ties vaikka olisi samakin sielu, kuin nykyinen Dalai Laama....Jeesus nyt ei voinut silti kuvitellakaan sitä, että mikään olemattomuus koskaan ketään uhkaa, ei se ole järjellisesti mahdollista, koska meistä jää niin paljon muistoja ja sanoja tms. jälkeemme... Ja Jumala pilviektoplasmoihin on tallentanut osan jokaisen ihmisenkin tietoisuutta, ja myös maan magmaan, mutta sitä vain Hellvettiin joutuvat pääsevät ihmettelemään...
      Molemmat ovat eräänlaisia Helvettejä, sekä pilvessä oleminen, että rikinkatkun sekaan putoaminen, mutta odotamme tavallista ihmisyyttämme aina jonkin aikaa takaisin, kun olemme Kuoleman Valtakunnassa...

      • LakiV

        BudhhaBOI nikkini erehtyi silti hieman uudemman kristinuskon kannan olevan samakin ehkä. Apostolihan mainitsee, että jopa KUOLLEILLE julistettiin evankeliumi, ja juutalaiseen kirjailuperimään jätetty kirjoitus(apokryfi), jossa Jeesuksen tulo Haadeksen porteille selvitettiin. Jeesus tuli Haadeksen porteille, valo mukanaan(Auringonpimennys ristillään tuona aikana mahdollisesti edesauttoi valon saamista). Hän tuli Herran Sebaotin suuna sinne, ja käski Haadeksen(Manalan portteja) katsomaan ylös. Paikassa oli monia kuolleita, jotka eivät saaneet sanaa suustaan, mutta siellä oli kaksi muuta puhujaa, heidät oli nimetty Tuonelaksi ja Saatanaksi. Kukaan muu ei uskaltanut avata suutaan, koska tuo heidän ällyttäjäänsä oli liian viekkaasti sanonut heidän olevan vain kuolleiden harhoissa olevia tahdottomia ja aistittomia olentoja. No, Jeesus ensitöikseen käski Tuonelaa(Herra Sebaot on Saatanankin Jumala) että Saatanalle pistettäisiin kuonokoppa, koska se ei antanut kenenkään edes puolustautua tms. Kuolleita alkoi tuolloin virota, he alkoivat jutella, he alkoivat liikkua. Tuolloinen sukupolvi koki enimmäkseen nousun taivaaseen, Buddha sanoisi, että suurin osa inkarnoitui vain, mutta siihen ei Jeesuskaan ota nyt kantaa, millainen tuo Hautojen aukeamistapahtuma, mikä Raamatussakin tuolloin mainitaan tapahtuneen, oli. Maanjäristyskin oli tuolloin jonkunlainen. Tuossa omituisessa taistelussa meni 3 päivää, tai hiukan vajaa ehkä, mutta jokatapauksessa, Jeesuksen vammat eivät olleet edes niin suuret ristillään, etteikö Hän olisi voinut palata jatkamaan elämäänsä Israeliin. (Emmauksen tien kävlynsä mm. ja tapaamisensa apostolien kanssa löytyy Raamatusta)Hänen VÄITETÄÄN eläneen lammaspaimenen(aivan tavallisen) ammatissa noin 40 vuotta tuon jälkeen, ja väitetään, että Maria Magdaleenan kanssa saivat lapsia. Jeesus kuoli joko vanhuuteensa, tai Roomalaisen keihääseen, kun Rooma pisti paikkaa matalaksi noin vuonna 70. Jeesuksella oli löydetyn joukkohautakirjoituksen mukaan ainakin kolme lasta, sitä en tiedä, oliko Jeesukselta suorastaan silti pelastunut joku lapsistaan, jopa tuosta 70-vuoden Rooman sotatoimesta?(jopa Gaddafilta 4. lapsi säästyi esim.) Vaikka väliäkös tuolla, ihmissuku ei vielä silti kuollut sukupuuttoon.


    • LakiV

      Jos olet sotilas, oikeasti fyysistä sodankäyntiä käyvä sotilas, niin Saatana on hyvä otus ottaa lapsenmielellesi palvonnan kohteeksi, se muinainen punainen dino, vaikka vanhemassa sielunijässään ylienkeli Mikael kyllä omista itsekkäistä syistään aina kuoli voittaa Saatanan, kirjoitti Miekallaan voittavansa hänet toisinaan, koska Häntä(Saatana _Stan?) ei ole silti ihmishahmossa ollut vieläkään, mutta liskomaisissa kyllä. Voittehan te satanistit, joko noituudessakin, jota tämmöinen on Saatanalle, sanojen kirjoittelu, tai sitten sotataidoissa voittaa fyysisesti paremmin aseistuneen, vaikka kropaltaan yleensä hintelämmän Miihkalin, mutta Herra Sebaot salli Mikalein kirjoittaa tuon itsekään voittonsa kuitenkin Saatanasta, mutta tosiasiassa Johannes sen kirjoitti. No, Saatanalla oli voittonsakin, toisaalta Hän olikin voitolla siihen saakka, kun Johannes Kekkasi, että mokoma punainen alkuhirviö pitäisi edes vangita keräämään voimiaan, 1000-vuodeksi, että saisi 10% Ihmisiä tuhottua sotilaina, ja valitettavasti myös noitia kuolee tuolloin paljon, ja valehtelisin jos väittäisin, ettei yhtään Jumalan omaa tuolloinkin fyysisesti vähintäänkin kuolisi.

    • LakiV

      Okei, kyllä Jeesus sanoi, että Juudas oli Saatana, silloin kun meni kavaltamaan Jeesukseen, ja myymään heille erään kirjoituksensa, joka muistutti paikotelle Johanneksen Ilmestyskirjaa ja Tuomaan Evankeliumia, niiden välimuoto. Kyseinen kirja SAATTAA olla vieläkin netissä vapaasti luettavissa, mutta siinä oli sellaisia kohtia, joita ei osaa kääntää vielä muutakuin oikea Hebryyvi, ja siksi käännös siitä on jäänyt sisällöllisesti sekoiluksi, ja sitä on yritetty kommentoida liikaa.
      Juudas oli myös eräs makkabealaisista, jotka oli sotilaita, ja odotti sotaruhtinasta Jeesuksesta, mutta tuolloin Jeesus ei halunnut kyseisellä tavalla sotia, koska hän on Rauhan ja Elämän ruhtinas, ja siitäkin syystä, että Israeli olisi silti helposti tuhotuu Roomalaisten toimesta, kuten juudan kansannousussa 70 vuonna tapahtuikin, ja minun tietojeni mukaan Jeesuskin tuolloin vasta tapettiin lammasfarmillaan, fyysisesti, ja sen jälkeen alkoi hänen todellinen voittonsa, koska Rooman sotilasjunttavaltio jo pari vuosisataa myöhemmin lopetettiin, ja alkoi suorastaan Paavin valta, jotka silti ovat pohjimmiltaan kristukselleen koko valtansa TÄYSIN velkaa... Mutta ei papiston eikä sotilaiden eikä edes kauppamiesten valta ylimpänä ole oikein, vaan lopulta, kuten Danielin kirja sanoo, "Valta annetaan Korkeimman Pyhien kansalle"... Kreikkalaiset systeemi on edelleenkin vain oligargia...

    • Krevokki

      Onko tämä sokeaa uskoa? IHMINEN on Jumalan kuva, ja ylidzinni Iblis(eräs Saatanan multinikki) sanoi, Muhammedin mukaan, ettei itse nöyryy edes ihmisen edessä, koska ei uskonut ihmisen kestävän tulta oikein missään määrin, ja haukkui, hieman Koraanin kommentaaria siteeraten, ihmistä vain "luiseksi vesihötöksi". No, totta toisaalta, mutta elimistössämme on normaalihappotulitus ravinnolle, ja informaatiomme on tulisempaakin paikoitellen, mitä Saatanan enkeleilläkin, kun katsoo, sitä, miten paljon EPÄILYÄ kykenemme herättämään. Tulennielijät tietysti hiukan kestävät polttaakin toisinaan suutaan, mutta meidän elimistössä on "tulta" enemmän tietysti hermotoiminnoissa, joissa hermojemme sähköisyys nopeudellaan voittaa tiettyjen yksinkertaisten eliöiden tulessa piilevän voiman. Kuitenkin tuo IBLIS ei ole Saatana, tarkasti ottaen, koska tulielementtiolioita on vain joissakin ihmisten harvoin näkemissä harhamaailmoissa ja ilmeisesti Hellvetissä, ja Saatana itse oli evoluutiotarinankin mukaan vain suurikokoinen lentämään kyennyt liskomainen olento, ja kaksi muutakin olentoa tuolloin oli olemassa samoihin aikoihin, musta ja valkea mm. ja muunkin värisiä kai, mutta Eenok ei kirjassa mainitse muun värisistä. Eenokin käyttämä sana oli "HÄRKÄ", tuolloin ei todellakaan ollut moniakaan nimiä, Paratiisiaikaa edeltäville eläinolioille. Ihmisten Eenokin näyssä ilmeisesti katsottiin polveutuneen noista kolmesta, ja maahan 60 miljoonaa vuotta sitten asteroidi aiheutti mutaatioita, ja eläimet tulivat lievästi seksihulluiksikin, eli lajiemme välinen ristisiitos lisääntyi, ja se kutisti paljon yksilöitä. Lucifer oli yksi Jeesusta edeltänyt vapahtajahahmo(nk. Planeettaprinssi), Hän vapautti ihmiset tekemään pahaa, ja Jeesus myös vapautti kun sanoi, että voi yrittää edes tehdä hyvääkin välillä.

    • Veikkonenkin

      Oltteko vielä edes kertoneet Homerille tai Bartille että HE ovat monimutkaisemmasta olennosta peräsin, mitä heidän omat enkelimuotoprojektionsa, joista he eivät silti muista mitään, ellei heillä olisi massaa. Se heidän elämäänsä piristämä tiedemieshahmo näytti eräässä piiretyssä heille, että osa yliluonnollisista olennoista eksyi pinnoiltaan tilavuusharhaan, jossa tehtiin syvyyshahmotelma, vain pienentämällä kohde kohden symmetria-akselin perspketiivipistettä. Toki tiedämme heidänkin käyttävän ihmisiä sätkynukkenaan yhtä paljon kuin me luulemme heitä käyttävämme. Koska tuo 2D-piirosmalli oli Jumalienkin ihmisten luomisessa aiemmin käyttämä mallinnustapa. Mutta KUKA MEIDÄT tänne nykyään tänne piirtää? Oih voih, meidän atomimme ovat liian suuria tiedostuksia, silti en viitsisi keskustella edes vetyatomin kanssa siitä, että miksi pitäisi siirtyä tekemään joskus ydinreaktio jonkun nartumman neutronin kanssa, kerran tapahtui lievä deuterenomiumin kaltainen sekstailu mullekin, ja saattoivat oppia siitä jotakin.

    • näin_ohimennen

      Hienoja mietteitä~
      Itse olen ollut ateistiksi kääntynyt koko ajettelemaan kykenevä ikäni. Ei ole tullut tälläisiä "in-religion" mietteitä ja logiikoitä pähäkäiltyä.
      Nerokasta!! Täällä minä hymyilen niin hyville shaiba kysymyksille.

      (Mielikuvani Satanismista uskona on positiivinen, en muista enää mitä olen lukenut, mutta jees jälkimaku silloin jäi.)

    • LakiV
    • LakiV

      Kaikkein vähäisin vaatimus oli se, mikä olikin pakko täyttää, me kaikki kuolemme ruumimellemme tehtyjen syntien takia. "Ihmisennkin Liha on heikko ja katoavainen, olkoon Hänen Lihansa elinikä korkeintaan 120 vuotta"(Mooses). Koneet teoriassa, jos niitäkään ei heitetä seinään tai murjota liikaa, pystyisivät elämään satoajakin vuosia, ainakin ne hieman vanhemmat kapineet... Tästä syystä KYBORG villitys on vasta alkamassa, ei tatuoinnista ole vielä varsinaisesti mitään hyötyä, koska lääketiede EI VIELÄKÄÄN tiede miten tavallisen sähköjohdon saisi liitettyä hermoon. Teoriassa kyseessä olisi eräänlainen bio-AD-muunnin, mutta emme edes sitä tiedä, mitkä hermot toimivat analogisella ja mitkä digitaalisella periaattella, vai toimiiko ne vielä jollakin muullakin periaateella... Joku Johannes nauraa, pedonmerkki on juuri siksi - jooskus - useimpien pakko ottaa, että saavat selville, ketkä haluavat näyttää kasveilta, ja ketkä koneilta... Kasvilta näyttävät ilmeisesti teilataan Jumalan Karitsan puolelle, ja ne joiden elämä oli fyysisesti liian rajua, joiden elimet hajosivat, heille pistetään kaikenlaisia pedon kovan älyn omaavia implantteja...

    • Tarkoitus on ollut peloitella ihmistä, kuten pikkulapsia peloiteltiin. Syntiinlankeemus esim. on epäuskottava jos Jumala tosiaan halusi ihmisen parasta vai mitä ajattelette vanhemmasta joka lähtee illalla hieman asioille, jättää lapsille muutamia keksipaketteja, sanoo heille näistä muista saatte syödä mutta tuosta keskimmäisestä jos syötte niin kuolette....selvä lastensuojeluasia mutta niinhän Jumala teki kun sanoi syökää hedelmiä mutta tuosta yhdestä puusta älkää syökö. Eihän vastuuntuntoinen Jumala näin tee.

      • LakiV

        Kuuliaisuustesti silti. Ihmisestä ei siis tullut YLIENKELI, joka kaikki omalta tuntemaltaan Jumalalta kaikki testit suorittaisi oikein, vaikka Eevaako syytämme, jos muka Aadam olis oikeassa. Jumala halusikin ehkä tuon opetuksen opettaa, emme ole kaikessa korkeimpia edes planeetallamme, tavallinen koirakin saattaa ainakin jonkun aikaa olla tottelevaisempi? Mutta ei Ihminen ole Jumalakaan, vaan Hänen kuvansaja sanansa , MIKÄLI JUMALALLA OLI VAIN KAKSI IHMISPOIKAA?. Ei kaikki käskyt sovi kaikille, koska ihmisissä on yksilöllisesti sellaisia rakenteita, joita ei tiedä kukaan, ei edes Jumalakaan tiedä, mitä virhettä ja syntiä tietyissä rakenteissa on voinut olla sisällään. TÄMÄ NÄYTTÄÄ vielä sangen steriililtä ja siistiltä, koska meiltä suodatatetaan, toisinaan aisteltamme, ymmärryksestä puhumattakaan paljon paskaa poies.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe