Korkeat kolesterooliarvot

Moster Ister

Tämä on suoranainen avunpyyntö! Olen aivan neuvoton!
Minulla on perinnöllistä kolesterooliprobleemia. Kolesterooli/P-arvoni on 8,9. Arvot kohosivat vasta saavutettuani ylimenoajan. Saatuani tietoon nämä vaaralliset arvot, otin heti vastaan lääkärin suositteleman Zocord- lääkkeen, jonka avulla saavutin uudet arvot 3 kuukauden sisällä, nimittäin 5,8 ja puolen vuoden päästä sen jälkeen olin saavuttanut arvon 4,9. Mutta ei lähtenyt vain kolesteroolit, vaan myös hiukseni. Lopetin lääkkeen käytön ja aloin kuntoilla vieläkin enemmän ja käyttää Beceliä. Olen ollut kasvissyöjä n. 30 vuotta, joten ruokani sinänsä ei sisällä rasvaa.

Nyt, kolmen vuoden päästä menin uusiin kokeisiin näyttääkseni toteen, että osasin pitää kolesterooliarvoni alhaalla ilman lääkettä. Hoppsan! Arvoni on nyt 8,6. En tahdo tosin syödä lääkkeitä - en käytä enkä koskaan aikaisemmin ole käyttänyt minkäänlaista muutakaan lääkettä. Luulen että lääkkeet auttavat kyseessä olevaan pulmaan, mutta antavat samalla sivuvaikutuksia, jotka pian vaativat lääkeensä - nekin.

Aloin opiskella rasvoja. Käytin muutaman kuukauden "Udo Erasmuksen optimaalista öljysekoitusta". En paista juuri koskaan mitään, joten margariinit ja voi eivät kuulu keittiööni. Nyt viimeaikoina olen lukenut kookosrasvan positiivisesta vaikutuksesta kolesterooleihin. Mutta, koska kookosrasva on tyydytettyä rasvaa, en ole uskaltanut sitä käyttää. Minua häkellyttää, kun eräät asiantuntijat sanovat, että kookosrasva on vaarallista ja toiset suosittelevat sitä juuri kolesterooliprobleemiin. Koska itse en ole asiatuntija ollenkaan, niin menee pää pyörälle.
Mitä uskoisin?

Huomaan myös, että myös me maallikot, puhumattakaan ammattiväestä, puhumme hienoilla sanoilla, koskettaen lääketieteellisiä ja kemian termejä, mutta emme kuitenkaan ymmärrä tekstin sisältöä. Mitä merkitsee esim. että rasva/öljy on TYYDYTTETTYÄ tai TYYDYTTÄMÄTÖNTÄ. Ok, ymmärrän, että tyydytetty rasva on kovassa muodossa huoneenlämmässä. Ymmärrän, että TYYDYTTÄMÄTÖN öljy on raakapuristettua, kuten oliiviöljy. Kookosöljykin on raakapuristettua, mutta kuitenkin tyydytettyä. Minulla ei tosin ole aavistustakaan, mitä tapahtuu ruumissani (vatsalaukussani) kun nielaisen näitä raasvoja.

En tiedä myöskään, mitä tapahtuu kehossani (kemiallisesti) kun syön kolesteroolia poistavaa lääkettä. Minne kolesteroolit joutuvat lääkkeen avulla? Jospa ne (verestä poistuttuaan) kovettuvatkin suonien seinille näitten lääkkeitten avulla ja koventavat suonia, jolloin ne katkeilevat. Mistä maallikko voi tietää!! Ei uskalla luottaa lääkäreihin, koska pelkoa on, että he toimivat lääketehtaitten alaisina, joiden päämäärä voi olla rikastua meidän sairauksistamme.

Edelleen olen lukenut, että ruoka- aineen kolesterooliarvo voi olla matala, mutta syötyäni sen voivat aineosat muuttua kehossani korkeampikolesterooliseksi ja päin vastoin.

Suvussani on yksi ainoa kuolemansyy: veritulppa. Kaikki nämä sedät ja tädit, jotka ovat kuolleet tai halvaantuneet pahoin veritulppan vuoksi, osa jo 50-vuotiaina, olivat käyttäneet monien vuosikymmenien ajan kolesteroolia poistavaa lääkettä. Kuitenkaan he eivät voineet hyvin ja lääke ei näyttänyt pidentävän heidän elinikäänsä.

Eräs lääkäreistäni sanoi kerran, että perinnölliseen korkeaan kolesterooliin ei voi vaikuttaa. Hän sanoi, että toiselta puolin se ei ole vaarallistakaan. Jos se on synnynäistä, niin keho sen kestää. Mikä on totuus?

Pidän kookosrasvasta ja siitä ideasta, että se alentaisi kolesteroolejani. Se on hyvän makuista, aitoa luonnontuotetta, mutta se on TYYDYTETTYÄ RASVAA. En uskalla käyttää sitä kriitilliseien kolesterooliarvojeni vuoksi. Olen oppinut että sellaisia on vältettävä! Olisiko kookosrasva poikkeus TYYDYTTÄMÄTTÖMIEN rasvojen joukossa? Olisiko kookosöljy hyvä terveydelleni? Mistä saan varmuutta asiaan, kun eri koulut opettavat eri tavalla asiasta?

Mikä on Becelin valtti? Miksi sitä suositellaan kolesterooleistaan kärsiville?

Olisin kiitollinen reaktioista, vastauksista, mutta myös oikaisuista mahdollisiin ylläolevassa tekstissä oleviin virheellisyyksiin.

54

13005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva medisiinari

Minulla ei ole mitään koulutusta tähän, olen vain harrastelijapohjalta lueskellut rasvoista ym., joten olisi kiva jos joku varmistaisi vielä näitä ja oikaisisi väärät. Mutta tässä joitain yksinkertaisia vastauksia.

"Mitä merkitsee esim. että rasva/öljy on TYYDYTTETTYÄ tai TYYDYTTÄMÄTÖNTÄ. Ok, ymmärrän, että tyydytetty rasva on kovassa muodossa huoneenlämmässä. Ymmärrän, että TYYDYTTÄMÄTÖN öljy on raakapuristettua, kuten oliiviöljy."

Ihmiselimistössä (ja ilmeisesti ruoassa) rasvat ovat (useimmiten/aina?) karboksyylihappojen estereitä (estereistä saat tietoa esim. lukion kemian kirjasta Kide 2: Orgaaninen kemia). Karboksyylihappo on tässä tapauksessa pitkäketjuinen hiilivety, jonka toisessa päässä on siis karboksyyliryhmä -COOH.
      Hiilet voivat hiilivetyrungossa sitoutua yksin- kaksin- tai kolminkertaisin (harvinaista) sidoksin. Jos hiiliketjussa on vain yksöissidoksia, rasva on tyydyttynyttä (vetyä ei voi enää liittyä), jos kaksoissidoksia, tyydyttämätöntä (voi sitoa vetyä).

"Minulla ei tosin ole aavistustakaan, mitä tapahtuu ruumissani (vatsalaukussani) kun nielaisen näitä raasvoja.

En tiedä myöskään, mitä tapahtuu kehossani (kemiallisesti) kun syön kolesteroolia poistavaa lääkettä. Minne kolesteroolit joutuvat lääkkeen avulla?"
      Kuvittelisin, että kolesteroli poistuu kehosta muodostettuaan jotain yhdisteitä lääkkeen kanssa. Sinulla on kuitenkin oikeus pyytää lääkäriä selittämään nämä asiat! Kysy häneltä ruoansulatuksesta ja lääkkeiden toiminnasta.

On hienoa, että olet kiinnostunut oman kehosi toiminnasta. Olen pahoillani, etten voi enempää auttaa, mutta kysy tosiaan lääkäriltä tai ravitsemusterapeutilta noista. He osaavat kertoa vastaukset.

• Moster Ister

Kiitos kiinnostuksesta.

Olen todella ihastunut kookosrasvaan, mutta en uskalla käyttää sitä.

Löydettyäni tietoa siitä, että kookosrasva vaikuttaa positiivisesti huonoihin kolesterooleihin, ajattelin, että minulla on vielä mahdollisuss tulla teveeksi ilman lääkkeitä, joita pelkään enemmän kuin itse sairautta (=perinnölliset korkeat kolesterooliarvot).

Aloin tutkia kookosrasvaa ihmetellen, miksi sitä ei suositella enemmän, vaikka rasva- asiat ovat kovasti yhteiskunnassamme esillä melkein kaikilla terveyttä käsittelevillä palstoilla. Löysinkin aivan vastakkaisia kouluja/tietoja. Ihmettelen, mikä on totuus? Kuinka voi samasta asiasta syntyä kaksi aivan vastakkaista "totuutta"? Tuntuu siltä, kuin asiaa ei riittävästi ole tutkittu, mutta silloinhan ei kummankaan osapuolen pitäisi antaa näin varman tuntuisia lausuntoja.

• Coconuts
        Moster Ister kirjoitti:

Kiitos kiinnostuksesta.

Olen todella ihastunut kookosrasvaan, mutta en uskalla käyttää sitä.

Löydettyäni tietoa siitä, että kookosrasva vaikuttaa positiivisesti huonoihin kolesterooleihin, ajattelin, että minulla on vielä mahdollisuss tulla teveeksi ilman lääkkeitä, joita pelkään enemmän kuin itse sairautta (=perinnölliset korkeat kolesterooliarvot).

Aloin tutkia kookosrasvaa ihmetellen, miksi sitä ei suositella enemmän, vaikka rasva- asiat ovat kovasti yhteiskunnassamme esillä melkein kaikilla terveyttä käsittelevillä palstoilla. Löysinkin aivan vastakkaisia kouluja/tietoja. Ihmettelen, mikä on totuus? Kuinka voi samasta asiasta syntyä kaksi aivan vastakkaista "totuutta"? Tuntuu siltä, kuin asiaa ei riittävästi ole tutkittu, mutta silloinhan ei kummankaan osapuolen pitäisi antaa näin varman tuntuisia lausuntoja.

Kookosrasva on vihonviimeistä ihmiselle, jolla ovat kolesteroliarvot kohonneet! Elimistö toki tarvitsee rasvaa, mutta ei tyydyttynyttä! Käytä siis oliiviöljyä tai rypsiöljyä ruuanlaittoon. Myös kalasta saat terveellisiä rasvoja.

Jos et usko, että kookosrasvat ovat vaarallisia, niin teehän itselläsi koe: käytä pelkästään kookosrasvoja ja käy 6kk:n päästä lääkärissä mittauttamassa arvosi, niin näet. Jos olet vielä hengissä.

• Miika

Selitän ensiksi nuo tyydyttymättömien ja tyydyttyneiden rasvahappojen erot kunnolla:

Luonnollisissa rasvahapoissa on pitkiä hiiliketjuja, joiden päässä on happoryhmä -COOH. Jos näissä hiiliketjuissa ei esiinny kaksoissidoksia, rasva on tyydyttynyttä. Tällaiset rasvahapot ovat suoria, ne menevät lomittain hyvin tiiviisti ja tämän vuoksi ne ovat usein myös kiinteitä.

Tyydyttymättömien rasvahappojen ketjuissa on kaksoissidoksia, joko yksi tai useampia. Rasvahappo taipuu aina kaksoissidoksen kohdalta. Tämä taipuminen aiheuttaa sen, että ne eivät kykene asettumaan samalla tavoin lomittain kun tyydyttyneet rasvat, ja tämä tekee niistä juoksevia.

Monet elimistön hormonit, kudoshormonit jne. ovat syntyneet tyydyttymättömistä (siis juoksevista) rasvahapoista. Luonnossa näiden happojen kaksoissidokset ovat ns. cis-muodossa, jolloin ne tekevät hyvin suuren mutkan rasvan hiiliketjuun. Kun näitä rasvoja esim. kuumentaa, ne muuttuvat helposti trans-muotoon, jolloin mutka muuttuu eräänlaiseksi karteeksi, joka on suorempi.

Elimistö on tottunut tekemään välttämättömät yhdisteensä cis-rasvoista, mutta ei trans-rasvoista. Siksi terveellisintä on käyttää öljyä, joka on kylmäpuristettua, mieluiten ns. neitsytöljyä joka on kerätty puristuksen ensi vaiheessa eikä ole joutunut suurelle mekaaniselle rasitukselle. Olennaisten rasvahappojen saannin kannalta pellavaöljy on parasta, mutta se on helposti pilaantuvaa ja maultaan huonoa ruoanlaittoon. Rypsiöljy on toinen hyvä, mutta jotkin lajitteet voivat sisältää haitallisia määriä erukkahappoa, joka on pidemmän päälle myrkyllistä. Oliiviöljy ei sisällä välttämätömiä Omega-3-sarjan rasvoja, mutta muuten sen rasvahapot ovat hyvin vaarattomia.

Becelistä luin tuon mainoksen:
      http://www.becelproactiv.unilever.fi/beceltuotteet.htm

Sen perusteella voin sanoa, että se sisältää samoja rasvahappoja kuin kasviöljyt. Mitään ei kuitenkaan puhuta valmistusprosessista, ts. muuttuvatko rasvat mahdollisesti kuumennettaessa cis-muodosta trans-muotoon. trans-muotiset rasvat ovat hyödyttömiä ja jopa haitallisia, kun elimistö ei osaa käyttää niitä hyväkseen. Mitään kolesterolia Becelin ainesosat eivät varsinaisesti poista. Ainoastaan sen rasvoista ei muodostune paljoakaan kolesterolia, mutta muuten ne voivat olla jopa haitallisia. Ehkä tuote on parempaa kuin monet muut levitteet, mutta itse en usko sen olevan mikään terveystuote. Varmimmalla selviät kun käytät em. kasviöljyjä.

Valtaosa ihmisen kolesterolista on elimistön itsensä tuottamaa. Olet itse siitä elävä esimerkki. Syöt vähärasvaisesti, ja silti kolesterolisi on korkealla. Ravinnon kolesterolimäärä ei merkitse paljoakaan.

Jos lääkkeet eivät sovi, aina voi kokeilla muita menetelmiä. Itse olen tutkinut erityisesti otsoniterapiaa, ja sen vaikutus myös kolesteroliarvoihin on ilmeinen. Mitään laajempaa kokonaisuutta en vielä ole nettiin aiheesta lisännyt, mutta tuossa sivutaan asiaa hieman.

http://www.otsoniterapia.net/taudit/veri1.htm

Tuossa linkit pariin tieteelliseen tutkimukseen, vaikka luulen, ettei moni niistä paljoakaan ymmärrä.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14961966&dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=7635353

Terveisin: Miika Sallinen

• Moster Ister

Kiitos, että käytit kallista aikaasi näitten asioitten selvittämiseen. Olen nyt lukenut lenkkisi ja säästänyt ne suosikkilenkkieni joukkoon syvenpää opiskelua varten.

Vastauksistasi ei tosin selvästi esinnyt, onko kookosöljy verrannollista muihin tyydyttyneisiin rasvoihin, kuten eläinrasva/maitotuotteet?

Kuinka voi joku lähde väittää, että kookosöljy on kolesterooleja alentavaa, vaikka se on tyydyttynyttä rasvaa, kuten voi ja liharasva, joita ei tietojeni mukaan lasketa kolestorolitilannetta parantaviksi.

• n.n.

Kotimaisista lajikkeista poistettiin glukosinolaatit ja erukahapot jo kauan sitten (00-lajikkeet), joten ei huolta niistä (taitaa olla sama kaikissa Eu lajikkeissa). Uudemmissa kolmen nollan lajikkeissa se kolmas ei enää viittaa koostumukseen, vaan osoittaa kuoren ohuutta, jolloin tonnissa on enemmän öljyä.

Sinappi muuten sisältää juuri näitä haitallisia aineita ja intialaisten tavallisissa ruokaöljyissä voi olla muistaakseni n.30% erukahappoa (tai glukosinolaattia, mutta en muista kumpaa)

Muita hyviä öljyjä ovat kitupellava (camelina) ja hamppu, jota tosin on vielä vaikea saada (Eu:n hyväksymä lajike, jossa ei ole THC:tä (se huumeaine, jota hyväksytyissä on suurinpiirtein vastaava määrä kuin tomaatissa on nikotiinia, joten ei siis huolta))

• hmg

Hei. Kylmäpuristettu kookosöljy on terveellistä. Siitä sanotaan että se on eräs luonnon terveellisimmistä rasvoista. Se ei voi kohoittaa veren kolesteroliarvoja. Ensinnäkin se on kookospähkinän öljyä. Ja kookospähkinässä ei ole kolesterolia, ei yhtään mitään. Kolesterolia ei esiinny kuin eläinperäisessä ruoassa. Kasviperäisessä ruoassa ei ole sitä yhtään.

Kolesterolista itsestään sanottakoon että se on elimistölle elintärkeä aine (elimistö normaalisti tuottaa sitä 3-4 grammaa vuorokaudessa). Ilman sitä kuolemme. Toiseksi, kolesteroli ei ole se mikä aiheuttaa sepelvaltimotautia. Jos ymmärrät englantia lue tämä artikkeli niin saat toivon mukaan selkoa asioista:

http://jonbarron.org/newsletters/news040524.htm

Sitten. Kookosöljyn rasva on pääosin tyydytettyä. Tyydytetty kookosrasva ei sisällä, kuten sanottu, kolesterolia. Täten se ei voi kohentaa veren kolesterolia.

Jos haluat oikeata tietoa kylmäpuristetusta kookosöljystä niin lue mitä Tri. Mary G Enig on kirjoittanut siitä, tai mitä Bruce Fife sanoo siitä. Ammatiltaan lipidi-kemisti ja -tutkija Mary G Enig on ehkä maailman etevin rasva-asiantuntija. Hän on kirjoittanut kirjan "Know your fats" (suosittelen), missä mm. murskaa sen epätietoisuuteen perustuvan myytin että tyydyttynyt rasva on epäterveellistä. Paljolti hänen ansiotaan tänään USAssa on pakko merkitä syövävien tuotteiden trans-rasva pitoisuudet. Tee vaikka Yahoo-haku, esim.

"Mary G Enig" & "coconut oil"
      "Bruce Fife" & "coconut oil"

Mitä korkeisiin kolesteroliarvoihin tulee niin ne voivat sinun kohdalla puhua sitä että elimistössä on krooninen tulehdus jossain kohtaa. Tai että podet jonkin tärkeän ravintoaineen puutosta. Sanoit ettet syö rasvaa kuin hyvin vähän. Voi olla että syöt aivan liian vähän, ja eritoten aivan liian vähän hyvälaatuista rasvaa. Jos näin on niin se voi olla eräs syy että arvosi ovat korkealla.

"Hyvälaatuinen rasva" sulkee automaattisesti pois kaiken maailman Becelit ja muut keinotekoisesti muokatut kasvisöljypohjaiset rasvat. Otapa selvää miten kasvismargariinit valmistetaan niin ymmärrät. Äläkä tyydy pelkästään margariinitehtailijoiden lyhkäiseen tietoiskuun niiden valmistuksesta. He eivät selitä koko prosessia.
      Kaikki ei-kylmäpuristetut kasviöljyt ovat pitkän päälle myös terveydelle haitallisia.

Kun sinulla on noin korkeat kolesteroliarvot niin on syytä välttää kaikki sellainen mikä pitää ne koholla, kuten juuri em. trans-rasva. Ota selvää missä sitä esiintyy.

Eräs toinen asia mikä voi kohottaa kolesteroliarvoja on se että syö liikaa Omega 6 rasvahappoja suhteessa Omega 3:een. Opi myös tästä asiasta (ks. yllä oleva linkki). Liika Omega 6 synnyttää tulehdusta, joskus verisuonien seinämiin. Nämä suonien sisäpinnan tulehdukset ovat pääsyy verisuonitautiin. Jotta ei tulisi sisäistä verenvuotoa elimistö reagoi siten että lähettää mm. kolesterolia paikkaamaan pintahaavaa. Eli tässä ilmenee että kolesteroli on hengenpelastaja. Mutta jos ihminen sallii tulehduskierteen jatkua syömällä väärää ruokaa niin elimistön on ennen pitkää pakko lähettää lisää kolesterolia paikkaamaan samaa pintahaavaa. Nyt luonnollisesti suoni ahtautuu ahtautumistaan. Jos tulehdus jatkuu ja vielä lisää kolesterolia jne. lähetetään paikkaamaan niin ennen pitkää tulee veritulppa.

Terveellisin tapa saada kolesteroliarvot normaaliin on se että rupeaa syömään terveellisesti ja lakkaa syömästä epäterveellisesti. Alamittainen ruoka ja kaiken maailman roska- ja pika-ruoka ei ole tarkoitettu ihmisen ravinnoksi. Viisas autoilija ei pane bensiini-autoon dieselpolttoainetta. Mutta viisaaksi itseään mieltävät ihmiset kylläkin panevat suuhunsa sellaista mikä ei ole tarkoitettu ihmisen ravinnoksi, sellaista mikä ei optimaalisesti kykene ravitsemaan elimistöä solu-tasolla.

HMG

• lisää

Lipidit jaetaan fysikaalisiltaominaisuuksiltaan neutraaleihin, ei.neutraaleihin ja rasvankaltaisiin yhdisteisiin. Neutraalit rasvat muodostuvat glyserideista (eli esim. triglyseridistä, joka kansankielellä on sitä ihraa!). Ei-neutraalit rasvat muodostuvat fosfolipideistä. Rasvojenkaltaiset yhdisteet muodostuvat terpeenistä, stereoideista ja vahasta. HUOM! Stereoideja ovat mm. KOLESTEROLI, sappihappo ja monet hormonit. --> Maksa toimii kolesterolin keskuselimenä

• Päivi

"Jotta ei tulisi sisäistä verenvuotoa elimistö reagoi siten että lähettää mm. kolesterolia paikkaamaan pintahaavaa.".

Kertoisitko miten ja mikä osa kolesterolista paikkaa pinta haavan. Mikä osa siitä toimii elimistön HLA-järjestelmän osana? Tuntuu että sinulle on ja nyt syötetty vähän höpöhöpö tietoa, vaikka paljon tietoa olikin. Kolesteroli on kyllä solukalvon tärkeä aineosa, mutta sitä käytetään mm. D-vitamiinin, sukupuolihormonien ja sappihappojen muodostukseen.

Soluissa kolesteroli varastoituu estereinä ja niitä kuljettaa lipoproteiinit eli VLDL, VLDL-jäännös, LDL (NS.HUONO "Kolesteroli") ja HDL(NS.HYVÄ "kolesteroli"). Näiden kahden jälkimmäisen, koko kolesterolipitoisuuden ja triglyseridien eli "Ihran" tasapainoa seurataan, kun halutaan tietää onko jollakin riski saada sydän- ja verisuonitautia

Ja vielä, ne lipoproteiinit kuljettaa ylimääräisiä kolestereitä maksaan, jossa niistä pyritään pääsemään eroon, varastoimaan tai ne jatkaa verenkiertoon. Häiriöt tulee siitä, että verenkierrossa on liikaa mm LDL-hiukkasia ja niitä alkaa kertyä maksaan ja verisuonten seinämiin, koska imeytymistä ei jostainsyystä tapahdu..Tässä vain osa, kun ei jaksa ruveta kirjaa kirjoittamaan.

• Moster Ister

Olen lukenut paljon positiivista kookoksesta ja uteliaisuuteni on herännyt. En ole tosin saanut oikein selvää vastausta, joka tietellisesti selvittäisi sen kelpoisuuden korkeakolesterolisen ihmisen ruokavalioon. Mutta, minä kokeilen!

Kiitos pitkästä ja asiallisesta tekstistä!

• millainen
        lisää kirjoitti:

Lipidit jaetaan fysikaalisiltaominaisuuksiltaan neutraaleihin, ei.neutraaleihin ja rasvankaltaisiin yhdisteisiin. Neutraalit rasvat muodostuvat glyserideista (eli esim. triglyseridistä, joka kansankielellä on sitä ihraa!). Ei-neutraalit rasvat muodostuvat fosfolipideistä. Rasvojenkaltaiset yhdisteet muodostuvat terpeenistä, stereoideista ja vahasta. HUOM! Stereoideja ovat mm. KOLESTEROLI, sappihappo ja monet hormonit. --> Maksa toimii kolesterolin keskuselimenä

yhteys sappihapoilla ja kolesterolilla on toisiinsa. Miten korkea kolesteroli korreloi sappihappojen suhteen tai sappihappojen muutos kolesteroliin?

• hupsist
        millainen kirjoitti:

yhteys sappihapoilla ja kolesterolilla on toisiinsa. Miten korkea kolesteroli korreloi sappihappojen suhteen tai sappihappojen muutos kolesteroliin?

Eli tietääkseni niillä on selvä yhteys. Sappihapothan eritetään suoleen, josta ne joko poistuu ulosteen mukana elimistöstä tai sitten ne imeytyy suolistossa takaisin kiertoon. Ne ihmiset joilla kolesteroli ja sappihapot imeytyvät tehokkaasti niillä on korkeampi veren kolerterolipitoisuus. Imeytymistehokkuus voi vaihdella yksilöiden välillä huomattavasti.
        Myös eräät kolerterolilääkkeet, mm. resiinit, sitovat sappihappoja suolistossa ja näin estävät niiden takaisinimeytymisen. Kuidut toimivat samalla tavalla.

Alkuperäiselle kysyjälle:
        Sulla oli lääkkenä statiini, joka estää kolesterolin muodostumista maksasoluissa. Tämän seurauksena maksasolujen kolesterolipitoisuus laskee ja maksasolujen pinnoilla lisääntyy niiden reseptoreiden määrä jotka keräävät niitä "pahoja" LDL hiukkasia maksasoluihin. Maksasolut käyttävät sitten kerätyn kolesterolin mm. sappihapon valmistamiseen.
        Becelin vaikutusmekanismia ei täysin tunneta. Vaikutus kuitenkin perustuu kasvisteroleihin, joita on mm. rypsiöljyssä. Nykykäsityksen mukaan ne estävät sappihappojen ja kolesterolin takaisinimeytymistä. En nyt ihan tarkaan muista oliko se noin, mutta korjatkaa jos muistan väärin.

• Moster Ister
        hupsist kirjoitti:

Eli tietääkseni niillä on selvä yhteys. Sappihapothan eritetään suoleen, josta ne joko poistuu ulosteen mukana elimistöstä tai sitten ne imeytyy suolistossa takaisin kiertoon. Ne ihmiset joilla kolesteroli ja sappihapot imeytyvät tehokkaasti niillä on korkeampi veren kolerterolipitoisuus. Imeytymistehokkuus voi vaihdella yksilöiden välillä huomattavasti.
        Myös eräät kolerterolilääkkeet, mm. resiinit, sitovat sappihappoja suolistossa ja näin estävät niiden takaisinimeytymisen. Kuidut toimivat samalla tavalla.

Alkuperäiselle kysyjälle:
        Sulla oli lääkkenä statiini, joka estää kolesterolin muodostumista maksasoluissa. Tämän seurauksena maksasolujen kolesterolipitoisuus laskee ja maksasolujen pinnoilla lisääntyy niiden reseptoreiden määrä jotka keräävät niitä "pahoja" LDL hiukkasia maksasoluihin. Maksasolut käyttävät sitten kerätyn kolesterolin mm. sappihapon valmistamiseen.
        Becelin vaikutusmekanismia ei täysin tunneta. Vaikutus kuitenkin perustuu kasvisteroleihin, joita on mm. rypsiöljyssä. Nykykäsityksen mukaan ne estävät sappihappojen ja kolesterolin takaisinimeytymistä. En nyt ihan tarkaan muista oliko se noin, mutta korjatkaa jos muistan väärin.

Kuva alkaa selvitä!

Kiitos kaikille muillekin!

• Moster Ister

Olen hankkinut purkin neitsytkookosöljyä ja kokeilen. Olen menossa ensi kuun puolivälissä kolesterolikokeisiin, niin saan pian nähdä, kuinka kookos on vaikuttanut.

Ostin myös "punariisivalmistetta". Olisikohan hyvä odottaa punariisitablettien käytön kanssa, että saan varmaa tietoa juuri kookoksen vaikutuksesta.

• hmg
        Päivi kirjoitti:

"Jotta ei tulisi sisäistä verenvuotoa elimistö reagoi siten että lähettää mm. kolesterolia paikkaamaan pintahaavaa.".

Kertoisitko miten ja mikä osa kolesterolista paikkaa pinta haavan. Mikä osa siitä toimii elimistön HLA-järjestelmän osana? Tuntuu että sinulle on ja nyt syötetty vähän höpöhöpö tietoa, vaikka paljon tietoa olikin. Kolesteroli on kyllä solukalvon tärkeä aineosa, mutta sitä käytetään mm. D-vitamiinin, sukupuolihormonien ja sappihappojen muodostukseen.

Soluissa kolesteroli varastoituu estereinä ja niitä kuljettaa lipoproteiinit eli VLDL, VLDL-jäännös, LDL (NS.HUONO "Kolesteroli") ja HDL(NS.HYVÄ "kolesteroli"). Näiden kahden jälkimmäisen, koko kolesterolipitoisuuden ja triglyseridien eli "Ihran" tasapainoa seurataan, kun halutaan tietää onko jollakin riski saada sydän- ja verisuonitautia

Ja vielä, ne lipoproteiinit kuljettaa ylimääräisiä kolestereitä maksaan, jossa niistä pyritään pääsemään eroon, varastoimaan tai ne jatkaa verenkiertoon. Häiriöt tulee siitä, että verenkierrossa on liikaa mm LDL-hiukkasia ja niitä alkaa kertyä maksaan ja verisuonten seinämiin, koska imeytymistä ei jostainsyystä tapahdu..Tässä vain osa, kun ei jaksa ruveta kirjaa kirjoittamaan.

Aluksi tiedoksi etten itse ole biokemisti, enkä ole sitä opiskellut. Enkä ole myöskään opiskellut anatomiaa. Enkä miellä itseäni asiantuntijaksi mitä kolesteroliin tulee. Enkä ole koskaa opiskellut lääketiedettä.
        Tältä pohjalta vastaan. Kysyit että mikä osa kolesterolista paikkaa pintahaavan. Lukemani perusteella ymmärrän että se kolesteroli jota LDL kuljettajaproteiini kuljettaa maksasta kudoksiin. Tuosta HLA järjestelmästä en tiedä mitään kun en ole lukenut. En tiedä onko syötetty "höpönhöpöä". Toistan vain minkä olen lukenut mm. Uffe Ravnskov:n kirjasta The Cholesterol Myths ja Jon Barronin artikkelista, ja mahd. muiltakin. Tiesin tuon faktan että kol. on solukalvon tärkeä ainesosa. Ja että sitä käytetään D vitamiinin ja hormoonien muodostukseen. Mahdollisesti olen kuullut sen tärkeydestä mitä sappeen tulee.

Mitä "huonoon kolesteroliin" tulee niin se on harhaanjohtava termi. Juuri siksi on hyvä laittaa "huono" hiirenkorviin. LDL kolesteroli on yhtä tärkeää kuin HDL kolesteroli. Ymmärtääkseni periaatteessa ainoastaan reitit eriävät.

En ole kuullut koskaa tuota että LDL kolesteroli hiukkasia alkaisi kerääntymään suonten seinämiin. Saat sen kuulostamaan siltä ikäänkuin ne itsestään rupeavat kerääntymään. Ymmärtääkseni kolesteroli ei liiku vapaasti sellaisenaan verenkierrossa, vaan aina kuljettajaproteiinien "kyydissä". Jos seinämiin rupeaa kerääntymään se tapahtuu koska on aihetta, kuten pintahaava missä on vaara että tulee sisäinen verenvuoto (internal hemorrhage). Ja pintahaava on tulehduksen seuraus, ja tulehdusta taas aiheuttaa jokin epäsopiva aine elimistössä, kuten liian paljon Omega 6 rasvahappoja (ruokavalion kautta tullutta sellaista).

HMG

• Tapani

"Tutkijoiden mukaan pieni päivittäinen kaneliannos alentaa verensokeria ja parantaa veren rasva-arvoja ja on siksi hyväksi diabeetikoille."

Lähde: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/201205_c.htm

Syö runsaasti Omega-3 rasvahappoja, niinkuin tuossa joku jo mainitsikin. Kalanmaksaöljy tai kalaöljy olisivat parhaita lähteitä. Kasvissyöjälle ilmeisesti kylmäpuristettu pellavansiemenöljy. Kylmäpuristetun oliiviöljyn hyödyistä on myös olemassa paljon positiivisia tutkimuksia. Kannattaisi ehkä nauttia noita öljyjä ihan pelkästään ruokalusikalla, rasvahappoisen ruoakavalion lisänä.

Voisit myös kokeilla olisiko tyrnirouheesta/jauheesta apua. Sitä löytyy esim. luomukaupoista.

Syö päivittäin ainakin yksi avocado, sen on todettu alentavan kolesterolia ja se on muutenkin terveellistä.

Mitä tuohon kylmäpuristettuun kookosöljyyn tulee, olen sitä itsekin vasta ostanut. Ainakin iholle se tuntuu tekevän hyvää, ulkoisesti käytettynä.

• Moster Ister

Aion kokeilla kookosta!

Mitä on tyrnirouhe/jauhe?

• pelleriina

Paljon on vastauksia korkeista kolesteroliarvoista, mutta en huomannut, että kukaan olisi kirjoittanut näistä perinnöllisistä rasva-aineenvaihdunnan sairauksista. Niihin ei voi vaikuttaa ravinnolla eikä millään hyvänlaatuisella rasvalla, koska henkilöltä puuttu ns. reseptori, tai ei puutu, vaan se on "viallinen", joka kuljettaa tätä LDL-kolesterolia pois elimistöstä. Jos näin on, silloin ainoa mikä autta, on lääkitys.

• Moster Ister

Kun olin lapsi, niin en syönyt oikein. Aika usein en syönyt ollenkaan. Esim. kouluaikoina en syönyt muuta kuin puutteellisen iltaruoan. Meillä ei ollut varaa maksaa kouluruokaa (oppikoulussa)ja aamiaista ei koskaan tehty kodissani.

Parikumppisenä paastoin paaston toisensa jälkeen. Huomasin, että aineenvaihduntani oli niin matalaksi tottunut, ettei paastosta ollut mitään haittaa.

Saavutettuani keski- iän todettiin, että maksani on rasvoittunut. Olen koko ikäni ajan ollut absolutisti, joten se ei ole viinasta aiheutunutta.

Ylimeno- ikään saavuttuani huomattiin korkeat kolesteroliarvot. Aloin ymmärtää, miksi rasvaa oli kasoittunut maksaani - ruuumiinihan säästi sitä vähäistä rasvaa, jota se sai.

Ajatellen koko sukuani, niin he varmaan elivät nälänhädässä sota- aikoina ja olivat nuukia sodan jälkeenkin jopa ruoankin kanssa.
        Ajatellen koko suomen kansaa, niin eikö sota rasittanutkin aika lailla sekä henkisesti että ruumillisesti. Ei sitä varmaan ollut pitoja tuvissa.

Ehkä tämä kansantauti, "kolesterolinen oireyhtymä", onkin aiheutunut köyhyydestä ja "nälänhädästä", siis - ympäristön aihettamaa eikä geenillistä!

• pelleriina
        Moster Ister kirjoitti:

Kun olin lapsi, niin en syönyt oikein. Aika usein en syönyt ollenkaan. Esim. kouluaikoina en syönyt muuta kuin puutteellisen iltaruoan. Meillä ei ollut varaa maksaa kouluruokaa (oppikoulussa)ja aamiaista ei koskaan tehty kodissani.

Parikumppisenä paastoin paaston toisensa jälkeen. Huomasin, että aineenvaihduntani oli niin matalaksi tottunut, ettei paastosta ollut mitään haittaa.

Saavutettuani keski- iän todettiin, että maksani on rasvoittunut. Olen koko ikäni ajan ollut absolutisti, joten se ei ole viinasta aiheutunutta.

Ylimeno- ikään saavuttuani huomattiin korkeat kolesteroliarvot. Aloin ymmärtää, miksi rasvaa oli kasoittunut maksaani - ruuumiinihan säästi sitä vähäistä rasvaa, jota se sai.

Ajatellen koko sukuani, niin he varmaan elivät nälänhädässä sota- aikoina ja olivat nuukia sodan jälkeenkin jopa ruoankin kanssa.
        Ajatellen koko suomen kansaa, niin eikö sota rasittanutkin aika lailla sekä henkisesti että ruumillisesti. Ei sitä varmaan ollut pitoja tuvissa.

Ehkä tämä kansantauti, "kolesterolinen oireyhtymä", onkin aiheutunut köyhyydestä ja "nälänhädästä", siis - ympäristön aihettamaa eikä geenillistä!

On olemassa ihan oikeita geeneissä kulkevia "vikoja", jotka aiheuttavat korkeita kolesteroliarvoja, riippumatta siitä, mitä syö. Jos tähän voisi piirtää, olisi helpompi selittää, mutta yritän sanallisesti. Ajatellaan, että se reseptori, joka kuljettaa tätä "pahaa" rasvaa pois elimistöstä (solusta) on kuin virkkuukoukku ja tässä rasvassa on sellainen kuin vaikka "kävelykeppi", jossa on pyöristetty pää, joka tarttuu tähän "virkkuukoukkuun", joka sitten kuljettaa rasvan solusta pois.

Jos tästä rasvasta puuttuu tämä "kävelykeppi", jossa on pyöristetty pää, eli se on vain suora "keppi", sillä ei ole millä tarttua tähän "virkkuukoukku"-reseptoriin. Silloin tämä reseptori ei pysty kuljettamaan rasvaa pois solusta.

Toivottavasti ymmärsit selityksen, vaikka se ehkä oli vähän huono. Sitä on vaikea selittää ja siksi käytin näitä vertauksia "virkkuukoukku" ja "kävelykeppi".

• Moster Ister
        pelleriina kirjoitti:

On olemassa ihan oikeita geeneissä kulkevia "vikoja", jotka aiheuttavat korkeita kolesteroliarvoja, riippumatta siitä, mitä syö. Jos tähän voisi piirtää, olisi helpompi selittää, mutta yritän sanallisesti. Ajatellaan, että se reseptori, joka kuljettaa tätä "pahaa" rasvaa pois elimistöstä (solusta) on kuin virkkuukoukku ja tässä rasvassa on sellainen kuin vaikka "kävelykeppi", jossa on pyöristetty pää, joka tarttuu tähän "virkkuukoukkuun", joka sitten kuljettaa rasvan solusta pois.

Jos tästä rasvasta puuttuu tämä "kävelykeppi", jossa on pyöristetty pää, eli se on vain suora "keppi", sillä ei ole millä tarttua tähän "virkkuukoukku"-reseptoriin. Silloin tämä reseptori ei pysty kuljettamaan rasvaa pois solusta.

Toivottavasti ymmärsit selityksen, vaikka se ehkä oli vähän huono. Sitä on vaikea selittää ja siksi käytin näitä vertauksia "virkkuukoukku" ja "kävelykeppi".

...ja sitä kävelykeppiä ei saa sinne millään keinolla, jos sen kanssa ei syntynyt?

• pelleriina
        Moster Ister kirjoitti:

...ja sitä kävelykeppiä ei saa sinne millään keinolla, jos sen kanssa ei syntynyt?

Hyvä! Ehkä selitys ei ollut ihan "huono", kun ymmärsit :) Ajattelin, että on vähän outo selitys, mutta kun ei voi piirtää, täytyy keksiä joku symboli, mitä käyttää.

Valitettavasti sitä "kävelykeppiä" ei saa millään keinolla, jos se on pelkkä "keppi", siksi näissä perinnöllisissä "geenivirheissä" ei auta muut kuin kolesterolilääkkeet.

• Moster Ister
        pelleriina kirjoitti:

Hyvä! Ehkä selitys ei ollut ihan "huono", kun ymmärsit :) Ajattelin, että on vähän outo selitys, mutta kun ei voi piirtää, täytyy keksiä joku symboli, mitä käyttää.

Valitettavasti sitä "kävelykeppiä" ei saa millään keinolla, jos se on pelkkä "keppi", siksi näissä perinnöllisissä "geenivirheissä" ei auta muut kuin kolesterolilääkkeet.

Auttaako lääkkeet siihen "osaan", joka on geneettistä, vai ottaako lääkkeet pois kaiken dieetistä johtuvan kolesteroolin, niin että jäljelle jää vain ne geneettiset?

• pelleriina
        Moster Ister kirjoitti:

Auttaako lääkkeet siihen "osaan", joka on geneettistä, vai ottaako lääkkeet pois kaiken dieetistä johtuvan kolesteroolin, niin että jäljelle jää vain ne geneettiset?

Geenivirheissä kolesterolilääke vaikuttaa siihen osaan, jota elimistö ei itse pysty poistamaan eli nämä "kepit". Silloin kokonaiskolesterolikin laskee, hyvän osuus nousee ja paha saa "palkkansa".

Maksa syntetisoi kolesterolia, eli vaikka et pistäisi suuhun mitään rasvaa, kolesterolia muodostuu kuitenkin. Sillä on myös tärkeitä tehtäviä esim. hormonien tuotannossa, joten ei se kolesteroli pelkästään pahaa ole, sitäkin tarvitaan, että elimistö toimii!

Vielä näistä "viallisista" geeneistä, että jokaisella niitä on, mutta kaikki "viat" eivät vaikuta elimistön toimintaan juuri mitään. Ikävä vain, jos on saanut perintönä tämän rasvajutun geenivirheen, sillä sen vaikutus on huomattava.

Mutta kukapa meistä on täydellinen :) Hauskaa vappuviikonloppua!

• Moster Ister
        pelleriina kirjoitti:

Geenivirheissä kolesterolilääke vaikuttaa siihen osaan, jota elimistö ei itse pysty poistamaan eli nämä "kepit". Silloin kokonaiskolesterolikin laskee, hyvän osuus nousee ja paha saa "palkkansa".

Maksa syntetisoi kolesterolia, eli vaikka et pistäisi suuhun mitään rasvaa, kolesterolia muodostuu kuitenkin. Sillä on myös tärkeitä tehtäviä esim. hormonien tuotannossa, joten ei se kolesteroli pelkästään pahaa ole, sitäkin tarvitaan, että elimistö toimii!

Vielä näistä "viallisista" geeneistä, että jokaisella niitä on, mutta kaikki "viat" eivät vaikuta elimistön toimintaan juuri mitään. Ikävä vain, jos on saanut perintönä tämän rasvajutun geenivirheen, sillä sen vaikutus on huomattava.

Mutta kukapa meistä on täydellinen :) Hauskaa vappuviikonloppua!

Kauniita kesäpäiviä!

• Moster Ister

Korkeat kolesterooliarvot! Vaikka suvussa onkin monta korkeakolestoorista, niin voiko vain sen perusteella tietää/luulla että omat korkeat arvot ovat perinteisiä. Jospa eivät olekaan? Kuinka saavutetaan varma diagnoosi?

• Millis
        Moster Ister kirjoitti:

Korkeat kolesterooliarvot! Vaikka suvussa onkin monta korkeakolestoorista, niin voiko vain sen perusteella tietää/luulla että omat korkeat arvot ovat perinteisiä. Jospa eivät olekaan? Kuinka saavutetaan varma diagnoosi?

Onpa kuultu jotta päälle kahdeksan kolesteroliarvot on saatu kuriin ruokavaliolla, joten eikun ruokavalio uusiksi. Ruokavalion muuttamisella puolen vuoden aikana vahvistat onko vaivasi todella perinnöllistä laatua vaiko vain ruokavalintojen seurausta. Kolesterolin saa näin koholle ruokavaliolla joka sisältää mm. paljon makkaraa, rasvaisia lihatuotteita, voita ja voimariinia, kermaa tms.

• Moster Ister
        Millis kirjoitti:

Onpa kuultu jotta päälle kahdeksan kolesteroliarvot on saatu kuriin ruokavaliolla, joten eikun ruokavalio uusiksi. Ruokavalion muuttamisella puolen vuoden aikana vahvistat onko vaivasi todella perinnöllistä laatua vaiko vain ruokavalintojen seurausta. Kolesterolin saa näin koholle ruokavaliolla joka sisältää mm. paljon makkaraa, rasvaisia lihatuotteita, voita ja voimariinia, kermaa tms.

... voiko lääkärin laboraatiotestein avulla todeta, onko kolesterrolit perinnöllistä vaiko dieetistä johtuvaa. Näkyykö "reseptorien puute" kuin testataan maksa- arvot verikokeen avulla?

• terveydeksi

Nyt on taas tehty uusia tutkimuksia,joiden mukaan korkea kolesteroli ei olisikaan pahis.No tiedä häntä,aina tulee uusia versioita.Mutta oma kokemuksesi ja sukulaistesi kokemus kolesterolilääkkeistä ainakin osoittaa,etteivät nekään toimi.
      Itse siirryin voihin,silloin kun rasvaa käytän.
      Muistan yhden vanhan rouvan,joka oli hintelä,kuiva,terävä äly loppuun asti,ei sairastellut.Käytti punaista maitoa,voita ja Hota-pulveria (varmuudeksi jos vaivoja).Eli vanhaksi ja oli iloinen.Ota tuosta sitten selvää,mikä vaikuttaa mihinkin,mutta itse olen tullut siihen tulokseen,että kevyt tuotteet ovat epäterveellisiä ja jos käytän rasvoja,käytän voita ja oliiviöljyä ruoanlaittoon.Muuten vetelen sisäisesti pellavasiemenöljyä,kalanmaksaöljyä,E-Epa,A-vitam,E-vitam jne ja mieluummin "ei-synteettisesti" valmistettuja.

• Moster Ister

Minä olen palaamassa luontoon. en osta enää teollisuusvalmisteisia puolivalmiita tai valmiita ruokia. Yritän elää ilman tuotteita, jotka sisältävät "emulsioainieita", jotka sitovat vettä ja rasvaa toisiinsa. Pelkään, ett ne jatkavat toimistaansa kehossani. Ihminenhän koostuu suureksi osaksi vedestä, joten se ehkä onkin koko maailman lihavoitumisen syy, että joka ainoa ruoka nykyään sisältää "emulsioaineita".

Kyllä oikea, luonnollinen ruoka on parasta!

• voin syöjä

johan sanoo järkikin, kumpi on terveellisempi, puhdas luonnontuote vai rajusti teollisesti käsitelty epä-ruoka.

• kokeile

Osta punariisivalmistetta. Suvussani myös taipumusta korkeaan kolesteroliin ja se laskenut kun alettiin käyttämään punariisivalmistetta säännöllisesti. Lääkärikin totesi, että kai se siitä sitten johtuu, kun arvot olikin kontrollissa alhaalla. Olisi muuten määrännyt lääkityksen.

Kannattaa ainakin kokeilla.

• Moster Ister

Kiitos kiinnostuksestasi!
        Anteeksi, mutta en tiedä, mitä "punariisivalmiste" on.

Olisin kiitollinen selityksestä!

• kerrotaan

alentavan kolesterolia. Asiasta tutkittua tietoakin, jonka mukaan valkogreippi alentaa myös, muttei niin hyvin kuin punainen sukulaisensa. Kokeilemisen arvoinen tämäkin, ellei sitten ole hedelmälle allerginen.

• Moster Ister

Kiitos vinkistä. Löysin myyjän netiltä infoa "punariisivalmisteeta" ja olen nyt tilannut yhden pakkauksen. Kuinkahan pitkän käytön jälkeen saa tulosta?

• Moster Ister
        kerrotaan kirjoitti:

alentavan kolesterolia. Asiasta tutkittua tietoakin, jonka mukaan valkogreippi alentaa myös, muttei niin hyvin kuin punainen sukulaisensa. Kokeilemisen arvoinen tämäkin, ellei sitten ole hedelmälle allerginen.

Greippiä syön melkein päivittäin, mutta en aina verigreippiä. Kiitos vinkistä.

• pippurisi

Pro Activia... Becel ei laske kolesterolia vaan auttaa sen pitämisessä matalalla, mutta Pro Activ laskee sitä. Vaihda juusto kasvirasvajuustoon, jos yleensäkään juustoa syöt. Kokeilla kannattaa.. Tiedän ihmisiä, joilla toimi..

• Moster Ister

En tarvitse välttämättä ollenkaan margariinia leipävi päälle. Beceliä käytin aamupuurossa pari ruokalusikallista vain että tuli otettua tämä suositeltu annos päivitäin "vähentääkseni kolesterooleja". Jos ne sillä eivät alennu, niin säästänpä nekin peennit.

Kiitos vastauksestasi!

• kevyt pois

Toisilla on perimänä korkeampi kolesteroliarvo ja silti elävät pitkän,terveen elämän.Kaikenlaiset vippaskonstit eli kevytlevitteet,kevytmakkarat,kevyt sitä ja kevyt tätä.MIETI! kun jotain otetaan pois valmisteesta,niin jotain muuta siihen lisätään.
        Sokerin tilalla esim. aspartaami,myrkkynä tunnettu.
        Paras keino on terve,puhdas ruoka;liha,voi,kana,riisi,perunat,näkkileipä.
        Ja kohtuus taas kaikessa.
        Myös mieli vaikuttaa paljon,stressaantunut,kireä ja kiireinen,väsynyt,huonolla ruoalla elävä varmasti saa maksan reagoimaan ja kolesterolin nousemaan.

• Malla

Tarkistuta kilpirauhasarvosi, vajaatoiminta voi osaltaan nostaa kolesteroliarvoja.

Käyttöön vesiliukoinen kuitu (kaura, ruis, hedelmät, marjat, kasvikset, guarkumi-Guaremrakeet), joka vie sappihappoja ulos elimistöstä (sappihapot muodostuvat kolesterolista).

Käyttöön vähärasvainen liha: kana, kalkkuna, vahärasvainen nauta sekä vähärasvaiset maitotuotteet. Pois siis makkarat ja kaikki rasvaiset leikkeleet ja runsas kerman käyttö.

Käyttöön hyvä rasva: oliiviöljy, rypsiöljy ja kannattaa syödä rasvaista kalaa. Omega3 kapseleita kannattaa käyttää myös lisänä (hidastaa verenhyytymistä ja veritulppataipumusta). Mantelit, pähkinät ja siemenet sisältävät erinomaista rasvaa ravintorikkaassa paketissa. Kookoksella on sanottu olevankin terveellinen, mutta kohottanee kuitenkin kolesterolia sen kovan rasvan määrän vuoksi.

Säännöllinen syöminen - neljä viisi ateriaa päivässä säännöllisin väliajoin on tärkeää verensokerin tasoittamiseksi ja kolesterolin pitämiseksi kurissa. Kohtuullisuus syömisessä ja painonhallinta.

Riittävä ravintoaineiden saanti, monivitamiinivalmiste turvaa riittävän saannin.

Jos ei ruokavaliolla alene, niin perinnölliselle taipumukselle ei voine mitään muuta kuin se lääkitys sitten.

• kokeillut

Miehelläni laski koletroli 6.8:sta 3.5:een. Hyvä kolestroli pysyi silti samana vaikka huono ja triglyseridit laskivat. Tämä tapahtui parissa kuukaudessa Punaisella Riisillä. Se on luonnon statiini...eli toimii samaten kuin statiinit mutta ilman ikäviä sivuvaikutuksia!!!!!!!!!!

• vihreä
        kokeillut kirjoitti:

Miehelläni laski koletroli 6.8:sta 3.5:een. Hyvä kolestroli pysyi silti samana vaikka huono ja triglyseridit laskivat. Tämä tapahtui parissa kuukaudessa Punaisella Riisillä. Se on luonnon statiini...eli toimii samaten kuin statiinit mutta ilman ikäviä sivuvaikutuksia!!!!!!!!!!

Ostin punaista riisiä kolesterroliarvojeni vuoksi,, mutta se punainen olikin verenpainetta alentavaa. Vihreä riisi oli se oikea. Nyt olen ostanut sitä vihreää, ja kokeilen. Aika näyttää tulokset!

• punaisesta riisistä
        vihreä kirjoitti:

Ostin punaista riisiä kolesterroliarvojeni vuoksi,, mutta se punainen olikin verenpainetta alentavaa. Vihreä riisi oli se oikea. Nyt olen ostanut sitä vihreää, ja kokeilen. Aika näyttää tulokset!

Tiedän ton merkin mitä ostit.Ei ole siitä kokemusta mutta ainakin se jossa on upiqinonia 10 mg on hyvä. Statiinit näes laskevat upitasoja ja omegatasoja joten tähän riisiin on lisätty sitä. Statiini se on toi luonnonstatiinikin mutta ei läheskää niin paha ku lääkkeet. Käypä lääkekaitoksen sivuilla etsimässä artikkelei punariisitä. Yllättävän myönteinen noin lääkelaitoksen artikkeliksi. Eivät kumonneet ollenkaan sen vaikutuksia. Yleensä he sanovat kaikkia luontaistuotteita humpuukiksi

• edellinen kirjoittaja
        punaisesta riisistä kirjoitti:

Tiedän ton merkin mitä ostit.Ei ole siitä kokemusta mutta ainakin se jossa on upiqinonia 10 mg on hyvä. Statiinit näes laskevat upitasoja ja omegatasoja joten tähän riisiin on lisätty sitä. Statiini se on toi luonnonstatiinikin mutta ei läheskää niin paha ku lääkkeet. Käypä lääkekaitoksen sivuilla etsimässä artikkelei punariisitä. Yllättävän myönteinen noin lääkelaitoksen artikkeliksi. Eivät kumonneet ollenkaan sen vaikutuksia. Yleensä he sanovat kaikkia luontaistuotteita humpuukiksi

syö se maksimiannos.Eli jos on 1-2 kpl 2 kertaa päivässä niin ota 2 kerralla.Sillä mun mies sai puolitettua kolestrolinsa muutamassa kuukaudessa. Kalaöljy ei pudottanut kuin 5 % kolestrolia. ruokavalio saman verran mutta Punaisella Riisillä putosi lähes yhtä paljon kuin lääkkeillä.

• vihreä

Minun punaisessa tuotteessa lukee vain, että on "käytetty Monascus Pilosus homeheräteellä" ja siinä vihreässä tuotteessa lukee "Käytetty Monascus Purpureus Went homeherätteellä".

Ei sanaakaan Upiqinonista.

• vihreä

Tosiaankin. Eivät olleet vastaan ollenkaan. siis, siitä tulee pian rekisteröity lääke eikä enää voida ostaa luontaiskaupasta.

Etsin vielä sitä oikeaa upiqinonia sisältävää.

Kiitos todellakin vihjeestä!

• medisinaren

Heitän tän aika lailla lonkalta...en oo varma mutta:

Vaikuttaisi siltä, että sairasta FH-tautia. Tauti johtuu siitä, että Lipoproteiinipartikkelien poisto verestä on heikentynyt LDL-reseptorin geenivirheen takia (aktiivisuus puolet normaalista).

Kasvisruokavalio ei sisällä lainkaan kolesterolia...

Eli siinä mielessä ongelma on oltava kolesterolin poistossa...

Meneppä lääkääriin....

• auttaa.

teelusikallinen 3-5vkkoa > OK

• medisinaren

ei kai tohon voi muuta sanoa.

• eräs elli

En tiedä - en ole lukenut kaikkia vastauksia - saitko lopullista "tyydyttävää" vastausta. Suosittelen lukemaan Mary G. Enigin artikkelin osoitteesta www.westonprice.org/knowyourfats/coconut_oil.html . Siinä on lyhennetty oppimäärä kookosöljyn käytön historiasta ja vaikutuksista. Ainoa mikä minulle ei selvinnyt on että tarviiko öljyn tosiaan olla kylmäpuristettu neitsytöljy, vaikuttaa hintaan... Muuten hyvin vakuuttava puheenvuoro.

• punastuu

olenpa lukenut kaikenlaista vihreästä riisistä kuinka se ehkäisee rasvoittumista. mistä nyt tässä jutellaan, mistä sitä saa ostaa, siis liike tai saa tilata

• eläkkeellä

minäkin kokeilin täällä espanjassa tunnetulla välimeren ruokavaliolla, mutta eipä auttanut. valintasi on: kuole nuorempana ja tukka tallessa tai elä pidempään ehkä tukatta! ehkäpä on muita sopivampia lääkkeitä sinulle. Jos olet ollut noin kauan kasvissyöjä niin siltä taholta en usko apua löytyvän. SE ON GEENEISSÄSI se liiallinen kolesterooli!

• noh huh huh

Kovin on vanhoja viestejä!!! eikö löydy tuoreempia??

• Zlörgy

Itselläni mitattiin kolesteroli 7, alan syödä pähkinöitäkin, mutta mitä niistä? Luin, että saksanpähkinöitä ja mä ostin kahta muuta lajia, en kuitenkaan mitään suolapähkinöitä. Onks näillä jotain eroa, kun jossain puhutaan vaan pähkinöistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4416
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2511
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2324
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1815
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1552
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      1346
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe