Sanotaan, että laihduttaessa ja tietysi muutenkin pitäisi juoda paljon vettä.
Voiko vettä kuitenkin juoda liikaa? Ei niin, että vatsalaukku tai virtsarakko räjähtäisi vaan niin että liika vesi alkaisi vaikuttamaan elimistöön kielteisesti. Kuulin joskus, että Karita Tuomola olisi joutunut sairaalaan liiallisen veden käytön takia - aiheuttanut siis jotain ongelmia.
Minä olen ollut normaalia suuremmalla vesikuurilla (n. 2-4 litraa/vrk) nyt tasan viikon, eli 7 päivää ja mahaan on alkanut omituisesti sattua. Muuten en ole juuri koskaan kärsinyt vaivoista. Mutta vatsan seutuvilla tuntuu vihlontaa ajoittain. Mietin, että johtuuko tuosta veden kittaamisesta vai mistä. Muuten olen syönyt terveellisesti välttäen turhia herkkuja ja liian rasvaisia ruokia.
Voiko vettä juoda liikaa?
15
2250
Vastaukset
- käyttö on sallittua!
Eiköhän muutama lasillinen raikasta vettä päivässä riitä kenellä tahansa.
Eri asia on, jos hikoilee kovasti.- laihax
No mun mielestä pari lasia vettä päivässä ei todellakaan riitä. Varsinkin jos harrastaa liikuntaa eikä tule juotua maitoa tai mehuja.
Vettä suositellaan juotavaksi myös siksi, että se pitää ihon paremapana. Vesi vanhin voitehista!
Mutta jos joku vielä vastaisi tuohon mun kysymykseen niin tulisin onnelliseksi..:)
- Tiuku
Ainakin liiallinen veden juonti aiheuttaa ns. vesipöhön ja kyllä, se voi olla vaarallista. En osaa sanoa, millä tavalla tai mitä se aiheutta, ehkä joku viisaampi lisää sitten sen. Liika on aina liikaa, oli kyse melkeinpä mistä tahansa.
- Vesipöhö
Vesipöhön aiheuttaa elimistön erilaiset epätasapainotilat. Mieluummin niukka juominen aiheuttaa vesipöhön kuin liika juominen. Aliravitsemustila on yksi vesipöhön aiheuttaja.
Niukan juomisen aiheuttamaan vesipöhöön liittyy usein myös suolojen epätasapainotila.
- ...........
liiallinen veden juonti voi huuhtoa elimistöstä suoloja ja muita mineraaleja/hivenaineita/vitamiineja..kun hikoilee paljon pitäisi huolehtia myös tarpeellisesta suolejen ja sokerien saannista oikeassa suhteessa, koska vesi ei imeydy kunnolla jos elimistässä ei ole näitä aineita riittävästi...muistaakseni syositus on n. 1,5-2l nestettä/vrk josta kaikki ei ole pelkkää vettä. Tietenkin määrä vaihtelee liikunnan ja lämpötilan mukaan..
- vesi parasta ainetta
suositus on vähintään 1-2 litraa puhdasta vetta muun nesteen lisäksi.
Jos juot 2-4 litraa vettä se tuskin on haitaksi. Olen itse juonut 2-3 litraa vettä päivässä jo vuosia. Lisäksi joskus menee light limsaa päivässä erinäisiä annoksia (lasillisesta aina 1,5 litraan), muutama kuppi kahvia, joskus lasi tai pari piimää. - Juomari
vesi parasta ainetta kirjoitti:
suositus on vähintään 1-2 litraa puhdasta vetta muun nesteen lisäksi.
Jos juot 2-4 litraa vettä se tuskin on haitaksi. Olen itse juonut 2-3 litraa vettä päivässä jo vuosia. Lisäksi joskus menee light limsaa päivässä erinäisiä annoksia (lasillisesta aina 1,5 litraan), muutama kuppi kahvia, joskus lasi tai pari piimää.Yöaikainen nestepoistuma on noin 2 litraa ja se on käytännössä puhdasta vettä. On loogista korvata puhtaan veden poistuma vedellä. Muu neste yleensä riittää elintoimintojen nestehukan muuhun korvaamiseen.
- pulterix
ei tuo 2-4l/vrk vielä vaarallista ole, olitpa minkäkokoinen teini/aikuinen hyvänsä. Vatsavaivoista osaa lääkäri kertoa enemmän.
Teoriassa vettä voi juoda kyllä liikaa mutta se vaatii jo tietoista yrittämistä.- äsi
miettiä kokonaisuutta. Lääkäri tai ravitsemusterapeutti olis oikeita henkilöitä vastamaan.
Saatko suolaa ja kivennäisiä tarpeeksi? Niiden määrä vähenee kun juot vettä paljon ja liikut/hikoilet paljon. Juothan sen veden n 30-asteisena etkä jääkylmänä? Siinä on vaara tarjolla jos se on lian kylmää.
Tarpeen mukaan sitä voi juoda, ei todellakaan 5 litraa päivässä kukaan kestä.
Asiantuntija pystyy arvioimaan kokonaisuuden. - sihisevävesihiisi
äsi kirjoitti:
miettiä kokonaisuutta. Lääkäri tai ravitsemusterapeutti olis oikeita henkilöitä vastamaan.
Saatko suolaa ja kivennäisiä tarpeeksi? Niiden määrä vähenee kun juot vettä paljon ja liikut/hikoilet paljon. Juothan sen veden n 30-asteisena etkä jääkylmänä? Siinä on vaara tarjolla jos se on lian kylmää.
Tarpeen mukaan sitä voi juoda, ei todellakaan 5 litraa päivässä kukaan kestä.
Asiantuntija pystyy arvioimaan kokonaisuuden."ei todellakaan 5 litraa päivässä kukaan kestä. "
rasittaa tuommoset mitääntietämättömät idiootit, jotka kuitenki luulevat olevansa fiksuja :D
asiosta perillä oleva henkilö kuten allekirjoittanut
voi huoletta juoda lähes 20 litraa päivässä kunhan munuaiset ovat tiptop kunnossa. tai 3 litraa per tunti. elektrolyytit vain tulee korvata veden huuhtomien tilalle joko syömällä tai tietyillä tableteilla. itse harvoin pääsen 10 litran yli per päivä mutta olen oireitta juonut parin vuoden ajan joka päivä vähintään 5 litraa
- ...sulla....
...tulee huonovointisuutta/huimausta tms. lopeta vedenjuonti. Tuskin saat itseesi kitattua niin paljon että kuolet, mutta ei päiväänsä kannata pilata hankkimalla huonoa oloa liiasta vedenjuonnista..Nimimerkillä koettu on.
Liika vesi turvottaa aivoja, jolloin aivojen paine kasvaa, kun eivät mahdu kallon sisälle ja se voi aiheuttaa tajuttomuuden ja kuoleman. Mutta tuo on kyllä aivan äärimmäinen tila, jonka voi saada itselleen esim. litkimällä kaljaa juottolassa aamusta iltaan. Tuskin alle 5 litraa vettä tuohon riittäisi..
Kannattaa juoda vettä jossa on juuri noita mineraaleja ja suoloja, jottei elimistön nesteet laimenisi. - pallo
Kyllä vettä voi juoda liikaa! Liiallinen vedenjuonti esim. sotkee suolatasapainon ja voi sekoittaan päänkin.
- Hoitsu
Vettä voi todellakin juoda liikaa! siitä voi saada esimerkiksi hypokalemian tai hyponatremian, eli elimistössäsi on tällöin liian vähän kaliumia tai natriumia, jotka ovat tärkeitä solunsisäisiä ja ulkoisia elektrolyytteja. Pahin seuraus näistä voi olla sydänpysähdys...
Mutta mielestäni pari litraa päivässä vettä on sinulle hyvästä jos olet terve, ja jos sinulla ei esimerkiksi ole sydämenvajaatoimintaa tai jotain perussairautta missä nesteiden nauttimisen kanssa tulee olla varovainen.
Itse pyrin juomaan sellaiset pari litraa päivässä, ja varsinkin nyt kun laihdutan. - toinen hoitsu
liika vedenjuonti on myös huono asia munuaisille -> rasittuvat liikaa
- Nesteenpoistaja
Munuaisten käsittelemien nesteiden väkevyys rasittaa suhteellisesti enemmän kuin laimeiden määrä.
Ja suurin osa nesteistä poistuu ihon ja hengityksen kautta - kevyissä oloissa noin 5 - 6 litraa vuorokaudessa. Yön aikainen poistuma on noin 2 litraa. Jos juo vuorokaudessa noin 5 litraa niin munuaiset käsittelee siitä reilusti alle litran. Jos juoman määrää joutuu lisäämään voimakkaamman hikoilun takia niin se ei juurikaan munuaisten käsittelemää nestemäärää lisää.
Liika juominen on äärettömän harvinaista. Yleensä juodaan liian vähän. Ja monet eivät huolehdi riittävästä aamunesteytyksestä, koska harvoin aamulla on janon tunnetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869