Niin justiinsa, kortillako maksat vai käteisellä mieluummin. Itse olen yrittänyt sinnitellä viimeiseen asti käteiskauppoja tehden..Sitten oli pakko lopettaa se käteisen nosto automaateilta ja siirtyä pankkikortin käyttäjäksi.
Nyt on seuraava sinnittelyn paikka, noi luottokortit..Mä kun en luota niihin ja niiden toimintaan oikeestaan ollenkaan. Jotenkin on tottunut reissun päällä olemaan aina käteistä mukana sen verran, että autolle voi tehdä jotain ja maksaa yöpymisen ja ruuat. Kuinkas omasta mielestäsi noitten korttien kanssa pitäis pelata.
Yksi juttu kanssa on, että hotellia ja matkoja varatessa kysellään aina luottokorttia etukäteen, vaikka maksais selvällä rahalla paikanpäällä. Pidätkö sellaista suuntausta toivottavana ja koetko siitä olevan sinulle haittaa.
Sen verran kai tuolla Suomessakin on nyt korttipeliä, että käteismaksut jää nykyään jo toiseksi.
Kortti vai käteinen
52
2049
Vastaukset
- riippuvainen..
-osta elämä,kortilla tai käteisellä....
- Jermu
Montakos ostat? Entäs omatuntoja, tarviitko niitä?
- että korttia vilautellaan
Minun mielestä kortti ja kortsu kun on miehellä mukana niin kyllä pärjää vaikka Inarissa.
- Jermu
kunnes kortinlukija tai kortti sanoo tilt..Silloin käteisellä maksava painelee jonon ohi, että heilahtaa..Inarissakin. On nääs kokeiltu ja toimii!
- Ak:n lapio
Jermu kirjoitti:
kunnes kortinlukija tai kortti sanoo tilt..Silloin käteisellä maksava painelee jonon ohi, että heilahtaa..Inarissakin. On nääs kokeiltu ja toimii!
Niin voi olla käteinen silloinkin varminta jos missäkin jonossa.
- Jermu
Ak:n lapio kirjoitti:
Niin voi olla käteinen silloinkin varminta jos missäkin jonossa.
Jos käsi ja käteinen ei auta, on kortonki kuolemaksi..Sellainen vanha perinnesanonta on olemassa..Ainakin tästä päivästä lähtien. Kjäh!
- vanhanaikanen
pieru olet, niin sun olis suotavaa siirtyä 80 palstalle suorinta tietä;D
- Jermu
Olet siellä kuitenkin vakkarina. Huahhahahahahaaaaaaaa! Ja ne antoi sulle siellä sellaisen selkäsaunan, ettet ikuna unohda sitä...Niin no se sun ikuna ja se unohtelu..No joka tapauksessa. Hah!
- Remmari ek
Käytän kotimaassa yleensä aina pankkikorttia. Minulla on tuikiharvoin käteistä rahaa. VISAa käytän silloin, jos en ole varma tilini saldosta.
Käteisellä maksaessa tietysti talous pysyisi parhaiten kurissa, mutta kun käteistä on nykyään niin hankala saada. Kotipaikkani kaikki kolme pankkiautomaattia on poistettu, työpaikallani lähin on kahden kilometrin päässä, eli samassa paikassa kuin on lähin pankki.
Ulkomaille mennessäni otan mukaan käteistä jo ihan siitäkin syystä, että VISA saattaa kadota.
Oman taloudenpidon kannalta on viisaampaa käyttää pankkikorttia kuin luottokorttia. Esimerkiksi VISA-lasku tulee kerran kuussa. Pahimmassa tapauksessa se nielee suuren osan palkasta, ja kierre on valmis.
Ainakin joissakin luottokorteissa on sellainen sääntö, että niitä pitää käyttää jonkin verran, jottei niitä peruutettaisi.
Minusta kaikkein huonoin vaihtoehto on luotollinen pankkitili. En suosittele. Se johtaa helposti siihen, että tili on aina miinuksella, ja korkoa pitää maksaa.
Se, että internetin kautta tehdyissa hotellivarauksissa vaaditaan VISA:n numero on minusta OK. Ymmärrän toki, ettei hotelli halua no-show-asiakasta. On myös useita salaustapoja. Visalla on omansa, ja on vaihtoehtoisia muita. Luottokunnan laskut vain pitää tarkastaa huolellisesti silloin, jos on antanut koko VISA:n numeron internetissä. Petkutusyritykset kyllä paljastuvat.internettiin antaa luottokortti tietoja, eikö se ole aika riskialtis siirto..?
Olen vain kuullut ja luullut, ettei tietojaan pitäisi luovuttaa täällä.- Jermu
Ja useassa kohdassa samaa mieltä. Olin iloisesti yllättynyt, kun tässä olen jo ulkomaanreissuilla voinutkin maksaa pankkikortilla ostoksia. Se on joku EU:sopimus, että tietyn tyyppisillä korteilla voi maksaa EU alueella. Siis pankkikortti mullakin pelaa koko ajan, mutta esim. viime kesänä oli pikku hätätila penskan takia ja hotellin respasta apua kyseleen. Soittelivat apua paikalle ja sen jälkeen esittelin ylpeänä erilaisia matkavakuutuskortteja...Ei tunnistanut, luottokortteja esittelin eri värisiä...Ei kuulemma oikein mielellään..Leväytin käteistä siihen pöydälle, niin johan rupes lyyti kirjoittaan ja kirjoitti kaikki asiat kuntoon kerta laakista. Osan sain sitten vakuutuksesta takaisin, mutta olipahan taas oppitunti, etten reissuun lähde ilman reilua tukkoa käteistä.
Sattui sellainenkin juttu tuolla reissussa, että kaveri tarjos illallisen ja oltiin siinä pitkää kaavaa ja lopuksi kaveri laittoi kortin pöytään. No sillä tarjoilijalla oli sellainen kannettava kortinlukija ja se ei sitten hyväksynytkään sitä korttia. No mä maksoin sen illallisen sillä kertaa..Käteisellä. Parasta vielä oli, että se kaverin visa toimi 15 min päästä sitten automaatilla.
Luottokortteja käytän sitten työmatkoilla pääsääntöisesti, koska on helppo laskuttaa sitten suoraan sillä luottoyhtiön kuitilla omat kulut pois. - Remmari ek
Pirrejuupas kirjoitti:
internettiin antaa luottokortti tietoja, eikö se ole aika riskialtis siirto..?
Olen vain kuullut ja luullut, ettei tietojaan pitäisi luovuttaa täällä.Minulla on käytössä VISAn oma salaus, mutta eihän se juuri missään toimi. On olemassa myös muita salaustapoja, mutta niitä en ole kokeillut.
Olen ostanut verkosta ohjelmia, ja joutunut antamaan korttini numeron. Samoin hotelli- ja lentovarauksissa olen antanut kortin numeron. Nämä kaikki ovat olleet myyjän omia lomakesivuja. Luulen, (siis vain luulen), että sellaiset sivut ovat kuitenkin turvallisempia kuin esimerkiksi sähköposti. - Mitään pahaa ei ole toistaiseksi tapahtunut, mutta kyllä tarkastan VISA-laskun huolellisesti.
Kerran minulta varastettiin VISA-kortti Pariisissa. Ilmoitin sen tietysti varastetuksi, mutta joku oli ehtinyt ostaa sillä vielä samana päivänä nahkatakin. En joutunut maksamaan laskua siitä nahkatakista. Nimikirjoitus oli väärennetty niin toivottoman kömpelösti, ettei kukaan olisi voinut uskoa sitä minun kirjoittamakseni.
Minä olen ollut työpaikallani "virallinen" nimikirjoitusten väärentäjä. Laki hyväksyy sen, että kirjeen allekirjoituksen saa väärentää luvan kanssa. - Jouduin työni puolesta lähettämään puhtaaksikirjoitettuja, toisten ihmisten kirjeitä. Ihan käytännön syistä asiakkaat pyysivät minua allekirjoittamaan kirjeensä, muuten he olisivat joutuneet tulemaan itse paikalle kymmenien kilometrien päästä tehdäkseen sen itse. Minä harjoittelin yhdessä asiakkaitteni kanssa, miten heidän nimmarinsa kirjoitetaan. Siihen meni aika paljon aikaa, ennen kuin opin oikeat niksit ja viivan painot.
Nyt minulla onkin sitten valmius siirtyä rikolliselle uralle, sillä harjoitus tekee mestarin. ;) - Pirre*
Remmari ek kirjoitti:
Minulla on käytössä VISAn oma salaus, mutta eihän se juuri missään toimi. On olemassa myös muita salaustapoja, mutta niitä en ole kokeillut.
Olen ostanut verkosta ohjelmia, ja joutunut antamaan korttini numeron. Samoin hotelli- ja lentovarauksissa olen antanut kortin numeron. Nämä kaikki ovat olleet myyjän omia lomakesivuja. Luulen, (siis vain luulen), että sellaiset sivut ovat kuitenkin turvallisempia kuin esimerkiksi sähköposti. - Mitään pahaa ei ole toistaiseksi tapahtunut, mutta kyllä tarkastan VISA-laskun huolellisesti.
Kerran minulta varastettiin VISA-kortti Pariisissa. Ilmoitin sen tietysti varastetuksi, mutta joku oli ehtinyt ostaa sillä vielä samana päivänä nahkatakin. En joutunut maksamaan laskua siitä nahkatakista. Nimikirjoitus oli väärennetty niin toivottoman kömpelösti, ettei kukaan olisi voinut uskoa sitä minun kirjoittamakseni.
Minä olen ollut työpaikallani "virallinen" nimikirjoitusten väärentäjä. Laki hyväksyy sen, että kirjeen allekirjoituksen saa väärentää luvan kanssa. - Jouduin työni puolesta lähettämään puhtaaksikirjoitettuja, toisten ihmisten kirjeitä. Ihan käytännön syistä asiakkaat pyysivät minua allekirjoittamaan kirjeensä, muuten he olisivat joutuneet tulemaan itse paikalle kymmenien kilometrien päästä tehdäkseen sen itse. Minä harjoittelin yhdessä asiakkaitteni kanssa, miten heidän nimmarinsa kirjoitetaan. Siihen meni aika paljon aikaa, ennen kuin opin oikeat niksit ja viivan painot.
Nyt minulla onkin sitten valmius siirtyä rikolliselle uralle, sillä harjoitus tekee mestarin. ;)ja turvattu vanhuuden koti..:)
- Cash only
veljenpoika maksettaessa. Minä kannatan (ja kannan) käteistä rahaa enkä omista yhtään luottokorttia vaikka niitä tyrkytetään joka puolelta. Visa Electron on ok koska se varaa tililtä maksun samantien. Monilla ei pysy luottokorttien käyttö hallinnassa, ja talous on koko ajan miinuksella. Tällaisia tapauksia löytyy velkaneuvonnasta tuhansittain, kun on kortteja sinne ja tänne. Luottokorttien käytössä täytyy olla järki päässä ja käyttää niitä vain tilapäisesti, eikä elää niillä palkkaansa etukäteen.
Oma juttunsa on sitten jos luottokortti katoaa (eikä heti huomaa sitä) tai se väärennetään ulkomailla, niin kuin paljon tapahtuu. Yksi tärkeä seikka on, että henkilöpaperit pitäisi Suomessakin kysyä aina, vaikka olisi kuinka pieni ostos. Näin ei kuitenkaan ole, usein alaraja on 50 euroa. Tuo summa monessa eri paikassa kun kortti on väärissä käsissä, siinä ehtii voro tekemään suurta vahinkoa ennen kuin kortti on kuoletettu.- Jermu
Ei sitä velan ottoa kannata pelätä, jos hankinta on perusteltu. Kulutusluotto kertoo jo nimellään, mitä se tarkoittaa ja sen hinta on aina ollut melkoinen.
ja ilman lisukkeita...
En tiedä kuinka, jos matkustelisimme paljon, olisi luottokortti ehkä kätevin...nehän on valuuttaa joka maapallon kolkassa - luulisin.- Jermu
Kuten jo kirjoitin, niin käytän sitä työmatkoilla. Omissa korteissani on sitten kaikenlaisia matka yms. vakuutuksia, joten ei tartte huolehtia niistäkään nykyään. Se on niitten hyvä puoli kyllä. Mutta jotenkin vaan se käyttö on vierasta käteiseen tottuneelle.
- Pirre*
Jermu kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin, niin käytän sitä työmatkoilla. Omissa korteissani on sitten kaikenlaisia matka yms. vakuutuksia, joten ei tartte huolehtia niistäkään nykyään. Se on niitten hyvä puoli kyllä. Mutta jotenkin vaan se käyttö on vierasta käteiseen tottuneelle.
pankkikortti käteistä..:))?
- M75*
Pirre* kirjoitti:
pankkikortti käteistä..:))?
Näin käsitän, että on.
- Pirre*
M75* kirjoitti:
Näin käsitän, että on.
minnäi..:)
- M75*
Mielestäni on huono homma, että suuntaus käy luottokortteihin päin. Meinaan, että normaaleissa työ tai muissa menoissa pyrkimyksesi hoitaa hommat käteisellä Jermu, edustaa sellaista suositeltavaa matalaa profiilia: hommat hoidetaan mutkattomasti, leveilemättä ja sillä siisti.
Meikäläisen matkat ja mutkat ovat jo sitä luokkaa etten edes omista luottokorttia, pankkikortin sentään. Kylällä on vielä parikin automaattia, joista voi repiä tarvittavat setelit.- Jermu
Sillon on kyllä pakko muovikulmaa heilauttaa, kun joutuu viikon hotellilaskun ruokineen kuittaan, mutta yhden yön ja sen sellaiset pistelen käteisellä.
En tiedä mistä toi käteisen käyttö on niin juurtunut, mutta jotenkin on selkeenpi tempaista paperit pöydälle, niin ei tartte ootella laskuja perästä. - M75*
Jermu kirjoitti:
Sillon on kyllä pakko muovikulmaa heilauttaa, kun joutuu viikon hotellilaskun ruokineen kuittaan, mutta yhden yön ja sen sellaiset pistelen käteisellä.
En tiedä mistä toi käteisen käyttö on niin juurtunut, mutta jotenkin on selkeenpi tempaista paperit pöydälle, niin ei tartte ootella laskuja perästä.Eikös emuun liittymistä perusteltu juuri sillä, että sama raha kelpaa EU-maissa? Käteisessä piilee suuri viisaus, vanhanaikainen tosin, mutta yleensä viisaudet ovat vanhoja. Helpon rahan suossa olemme olleet ja taidamme olla vieläkin. Käteisen käyttö pyritään tekemään vaikeaksi, suorastaan estämään, jotta ihmiset kuluttaisivat enemmän. Tuhlaaminen on hirveää.
- Cash only
M75* kirjoitti:
Eikös emuun liittymistä perusteltu juuri sillä, että sama raha kelpaa EU-maissa? Käteisessä piilee suuri viisaus, vanhanaikainen tosin, mutta yleensä viisaudet ovat vanhoja. Helpon rahan suossa olemme olleet ja taidamme olla vieläkin. Käteisen käyttö pyritään tekemään vaikeaksi, suorastaan estämään, jotta ihmiset kuluttaisivat enemmän. Tuhlaaminen on hirveää.
Nimenomaan halutaan että ihmiset kuluttaisivat enemmän. Luottokortin kanssa se on turhankin helppoa, ja järkevä taloudenpito ei kerta kaikkiaan ole hanskassa läheskään kaikilla.
Tietysti sekin on totta mitä alempana sanottiin. Että kaupat toivovat korttien käyttöä koska se on turvallisempaa jne., ja ehkä joskus luottokortit puolustavat paikkaansa. Minusta kuitenkin talous pyörii väärinpäin kun elää velalla tilinsä etukäteen. - sellaisia tilanteita
Cash only kirjoitti:
Nimenomaan halutaan että ihmiset kuluttaisivat enemmän. Luottokortin kanssa se on turhankin helppoa, ja järkevä taloudenpito ei kerta kaikkiaan ole hanskassa läheskään kaikilla.
Tietysti sekin on totta mitä alempana sanottiin. Että kaupat toivovat korttien käyttöä koska se on turvallisempaa jne., ja ehkä joskus luottokortit puolustavat paikkaansa. Minusta kuitenkin talous pyörii väärinpäin kun elää velalla tilinsä etukäteen.että on pakko turvautua muuhun, kun kaikki
välttämättömät vempeleet sippaa yhtä aikaa.
pankkikortti-riippuvainen...en osaisi enää olla ilman sitä...on helpompi kaupassa tehdä ostoksia,kun ei tarvi miettiä,tuliko varattua rahaa tarpeeksi...:)
- Jermu
niin sehän on sitä käteistä se pankkikortti, mutta reissuun en ilman selvää valuuttaa lähde.
Jos sattuis auton kanssa haaveri, niin vakuutus kyllä hoitaa hinausauton paikalle ja uuden auton tilalle, mutta onpa vaan reilu meininki maksaa sille kuskille, jos on rahat valmiina. Ei tartte senkään arvuutella, että saakohan se loppujen lopuksi killinkiäkään. Jermu kirjoitti:
niin sehän on sitä käteistä se pankkikortti, mutta reissuun en ilman selvää valuuttaa lähde.
Jos sattuis auton kanssa haaveri, niin vakuutus kyllä hoitaa hinausauton paikalle ja uuden auton tilalle, mutta onpa vaan reilu meininki maksaa sille kuskille, jos on rahat valmiina. Ei tartte senkään arvuutella, että saakohan se loppujen lopuksi killinkiäkään.Jos ulkomaille menisin,ehkä käyttäisin siellä just tuota käteistä,mut täällä rakkaassa kotimaassa kulutan kortit puhki...:)
Sitä olis varmaan tarkempi ostoksissaan,jos maksais aina oikeella rahalla...;)
Jk.ei se nytkään ole väärennettyä..:D
Sinä olit kuitenkin heti hankkimassa pankkikorttia kun ikä sen salli ja olit töissä :).
Luottokorttiakaan ilman et pärjää. Et voi vuokrata autoa etkä maksaa hotelleja ilman sitä.
Itselläni ei ole rahaa lompakossa. Kaikki maksan pankkikortilla tai mastercardilla.
Vuonna 2010 euromaissa ei saa olla enää kansallisia maksukortteja, siis pankkikortteja jotka käy vaan omassa maassa. Mitkä ovat sitten tulevaisuuden "pankkikortit" jää nähtäväksi.
Liikkeet toivovat myös että ostokset maksetaan korteilla. Myyntitulojen siirto tileille linjoja pitkin on kätevämpää ja halvempaa kuin puljata ja laskea rahoja. On myös turvallisempaa ja helpompaa kun ei ole huolta missä säilöä seteleitä kunnes ne saadaan pankkiin.- Jermu
Luultavasti pärjäisin jotenkuten ilman luottokorttiakin, mutta kuten sanoit noista autoista ja hotelleista, niin varausta tehdessä olis syytä olla, jos ei sitten ole hotelliketjun kanta-asiakaskorttia (Kröhm).
Liikkeet ainakin täällä juuroopassa käsittelevät noita sääntöjä hyvinkin monella tapaa..Kokeiles käydä maksaan yli 300 egen ostosta muulla kuin pankki tai visakortilla...Kuulet aika usein, että "yhteydet ei toimi..." Niiden muitten luottokorttien palkkiot on jopa 3 prossaa ostoksen hinnasta ja ne ei halua maksaa sitä. Eli taas pankkikorttia tai käteistä kehiin. Noita kieltäytymisiä on tapahtunut 4 maassa 3 viime vuoden aikana, joten tiedän mistä puhun. Suomessa ei ole kukaan kieltäytynyt veloittamasta kortteja. Jermu kirjoitti:
Luultavasti pärjäisin jotenkuten ilman luottokorttiakin, mutta kuten sanoit noista autoista ja hotelleista, niin varausta tehdessä olis syytä olla, jos ei sitten ole hotelliketjun kanta-asiakaskorttia (Kröhm).
Liikkeet ainakin täällä juuroopassa käsittelevät noita sääntöjä hyvinkin monella tapaa..Kokeiles käydä maksaan yli 300 egen ostosta muulla kuin pankki tai visakortilla...Kuulet aika usein, että "yhteydet ei toimi..." Niiden muitten luottokorttien palkkiot on jopa 3 prossaa ostoksen hinnasta ja ne ei halua maksaa sitä. Eli taas pankkikorttia tai käteistä kehiin. Noita kieltäytymisiä on tapahtunut 4 maassa 3 viime vuoden aikana, joten tiedän mistä puhun. Suomessa ei ole kukaan kieltäytynyt veloittamasta kortteja.Kun niin harvoin reissaan ulkomailla ei ole tullut paljon kokemusta kortilla maksamisesta siellä.
Mielenkiintoista oli kuulla sun kokemuksia ulkomailta. Noista palkkioista en tiennyt. Ymmärtäähän sen sitten ettei "yhteydet toimi" jos ostokset on suuria.- Jermu
Mariet kirjoitti:
Kun niin harvoin reissaan ulkomailla ei ole tullut paljon kokemusta kortilla maksamisesta siellä.
Mielenkiintoista oli kuulla sun kokemuksia ulkomailta. Noista palkkioista en tiennyt. Ymmärtäähän sen sitten ettei "yhteydet toimi" jos ostokset on suuria.ne on sellaisia tositapauksia, jotka ei siis määriä esim. luottokorttien kelpuuttamista yleisellä tasolla ollenkaan. Tarkoitukseni oli vain esittää sellaisia tilanteita, mitkä aihettavat ongelmia ja noloja tilanteita, jos ei niihin ole osannut etukäteen varautua.
Esimerkiksi menen Ranskassa tavarataloon, jossa on Dinersin merkki oven pielessä. Aivan varmasti kelpaa kortti siellä. Isoissa ostoskeskuksissa sitten on eroja niiden pikku putiikkien kanssa. Ostin elektroniikkaa parilla tonnilla ja löin kortin pöytään, koska niin paljon ei ollut käteistä. Ei kelpuuttanut luottokorttia...Ei kuulemma yhteydet toimi, mutta kummasti saman laitteen pankkikorttiyhteys toimii hemmetin hyvin. No, periaatteen jätkänä painelin automaatille ja hain käteistä pieninä seteleinä koko summan. Siinä ukko leipoi niitä papereitaan sitten aikansa ja mua nauratti.
- celine3
enkä pidä koskaan viittä euroa enempää rahaa mukanani.
Luottokortti kelpaa kaikkialla, kampaajasta nakkikitkalle. On vaan pidettävä huolta siitä, että tilillä on katetta, ennenkin antaa kortin höylättäväksi.
Luulen, että nykyään suurin osa ihmisistä on siirtynyt luottokortteihin käteisen asemesta.- Jermu
Ja se toimii tasan niin pitkään, kun kortti toimii. Jos tuleekin tinka paikka ja on vain se yksi viallinen kortti, niin tulee orpo olo aika äkkiä, kun tartteis pitsa maksaa ravintelissa ja sulla on vain se 5 egee...
käteisellä maksaminen voi aiheuttaa todellisia ongelmia ja vaatimuksia erilaisista takuumaksuista. Kaikissa tapauksissa ei hotelleihin haluta ollenkaan käteisellä maksavia ja siksi erityisen epäilyttäviä asiakkaita. Onhan luottokortin saaminen tietynlainen osoitus ihmisen luotettavuudesta ja luottokelpoisuudesta.
Luottokortin sijasta käytän mieluummin maksukorttia, jolloin voi paremmin säästyä ikäviltä "yllätyksiltä".;)- Cash only
ja luottokelpoinen, eivät välttämättä yksi yhteen. :) Minäkin olen maksukortin kannalla ennemmin kuin luottokortin. Ja on ikävää että selkeän osamaksukäytännön sijaan tyrkytetään usein joustoluottoja ja käyttöluottokortteja, joiden kanssa on sitten pahimmillaan ikuisessa liemessä. :(
- Nimetön
Cash only kirjoitti:
ja luottokelpoinen, eivät välttämättä yksi yhteen. :) Minäkin olen maksukortin kannalla ennemmin kuin luottokortin. Ja on ikävää että selkeän osamaksukäytännön sijaan tyrkytetään usein joustoluottoja ja käyttöluottokortteja, joiden kanssa on sitten pahimmillaan ikuisessa liemessä. :(
Tietää varantonsa,ostan jos on rahaa lompsassa.
- Jermu
Mutta Jenkkilässä ei se luottokorttikaan kelpaa suoraan enää tosta vain joka hotellin ketjulle. He haluaa mahdollisesti sellaisen luottokortti/suoraveloituskortin, jonka kautta ne näkee, pystyykö toi turistipelle hoiteleen laskunsa. Vaikka sitä Visaa hehkutetaan niin paljon, niin ei kelpaa Jenkkilässäkään joka paikassa, vaan pitäis olla amexia ja dinersia tai sen ketjun oma luottokortti.
- M75*
Mulla tulee mieleen (heh) Juha Väätäinen. Hänhän harjoitteli missä liikkuikin, mielellään myös pitkin kaupunkien katuja juosten. Eräässä haastattelussa Julma-Juha kertoi ettei Amerikan kaupungeissa voi juosta. Poliisin huomio kiinnittyy juoksevaan ihmiseen. Kukaan kunniallinen ihminen ei juokse pitkin katuja.
- Ekonomisti
Ei tarvitse pankkikorttia, samalla kortilla voi nostaa automaatista käteistä, jos tarvitsee. Maksettaessa Visalla keskimäärin 15 päivää maksuaikaa (lasku kuukausittain).
Mikäs kätevämpää? USA:ssa ja Kanadassa epäillään heti rikolliseksi, jos vähänkin suurempaa summaa yrittää maksaa käteisellä.- On.
..täällä Suomessakin, ainakin isoissa kaupoissa, käy kokeilemassa 500-euron setelillä maksamista,
niin mennään tarkastaan sen aitous heti? ja pikku kauppiaat ei edes huoli jos vaikka takaisin pitäis
antaa yli 450-euroa. - Jermu
En mä siitä epäilystä aio heille mitään lisämaksua tai tippiä antaa. Tottakai noissa käteisen raahaamisissa tulee kipuraja vastaan ja pitkillä reissuilla niiden korttien käyttö on aivan välttämätöntä. Kyse on mun mielestä sellaisesta käteisen mukanaan kuljettamisista, että pystyy hoiteleen päivän pari kaikkine kuluineen reissun päällä. Tottakai omassa kotikaupungissa ja lähikaupassa moisen kassan raahaaminen on turhaa.
- M75*
Jermu kirjoitti:
En mä siitä epäilystä aio heille mitään lisämaksua tai tippiä antaa. Tottakai noissa käteisen raahaamisissa tulee kipuraja vastaan ja pitkillä reissuilla niiden korttien käyttö on aivan välttämätöntä. Kyse on mun mielestä sellaisesta käteisen mukanaan kuljettamisista, että pystyy hoiteleen päivän pari kaikkine kuluineen reissun päällä. Tottakai omassa kotikaupungissa ja lähikaupassa moisen kassan raahaaminen on turhaa.
Kannattaako pankkikorttia käyttää kotikylällä pikku ostoksissa? En tunne asiaa, mutta eiks sen käytöstä tule aina jonnin moinen lisäkulu.
- Jermu
M75* kirjoitti:
Kannattaako pankkikorttia käyttää kotikylällä pikku ostoksissa? En tunne asiaa, mutta eiks sen käytöstä tule aina jonnin moinen lisäkulu.
mutta kaupalle maksaa kaikki pankki- ja luottokorttimaksut jotain...Ja senhän tietää jo kaikki, että maksut siirretään asiakkaalle tuotteen hintoihin. Eli loppupeleissä sinäkin maksat muittenkin luottokorttimaksuja omissa ostoksissasi. Sen takia pienillä kioskeilla ei välttämättä ole edes luottokortin lukijaa, koska kuukausimaksut ja tilitysmaksut on niin korkeat.
- M75*
Jermu kirjoitti:
mutta kaupalle maksaa kaikki pankki- ja luottokorttimaksut jotain...Ja senhän tietää jo kaikki, että maksut siirretään asiakkaalle tuotteen hintoihin. Eli loppupeleissä sinäkin maksat muittenkin luottokorttimaksuja omissa ostoksissasi. Sen takia pienillä kioskeilla ei välttämättä ole edes luottokortin lukijaa, koska kuukausimaksut ja tilitysmaksut on niin korkeat.
Apropos, perustuisiko LIDLin halvat hinnat käteiseen, pankkikorttihan siellä kyllä käy?
- Jermu
M75* kirjoitti:
Apropos, perustuisiko LIDLin halvat hinnat käteiseen, pankkikorttihan siellä kyllä käy?
Se on iso ketju ja se tilaa joltain mehutuottajalta vaikka 10 miljoonaa litraa mehua vuodessa ja se pakataan Lidlin pakettiin. Melko lailla sama konsepti kuin joku "Pirkka"-tuote siis. Kuivatavara ja säilykkeet on helppoa kuskata nykyään pitkin juurooppaa ja Lidli ostaa keksinsä mistä halvimmalla saa. Maku saattaa olla sitten mitä sattuu. Käyttävät paikallisiakin tuotteita paljon, joten esim. saatat saada kunnon Suomalaisenkin keksin, vaikkakin Lidlin paketissa.
He ostaa niin suurilla voluumeilla, että sillä saadaan hintaa alas. Heillä ei myöskään ole kalliita myymälä, mainos ja kanta-asiakas organisaatiota riippanaan. - näin on
M75* kirjoitti:
Näytät taas käyvän ylikierroksilla. Mitäs jos lyöt vaihteeksi reuhkan päähäsi ja pistelet ulos heittelemään voltteja.
- lehdellä soittelija
M75* kirjoitti:
Juu,
saisi katsella rauhassa leskenlehtiä
naisenpuutteessa.
Mitenkähän bordellissa kävisi:
"Maksaako herra käteisellä vai pannaanko Visa vinkumaan?" - Jermu
lehdellä soittelija kirjoitti:
Juu,
saisi katsella rauhassa leskenlehtiä
naisenpuutteessa.
Mitenkähän bordellissa kävisi:
"Maksaako herra käteisellä vai pannaanko Visa vinkumaan?"elokuvista tuttu lause, joten eiköhän noissa taloissa kelpaa korttikin. Käy kysymässä itse ja laita tulokset tänne.
- M75*
Jermu kirjoitti:
Se on iso ketju ja se tilaa joltain mehutuottajalta vaikka 10 miljoonaa litraa mehua vuodessa ja se pakataan Lidlin pakettiin. Melko lailla sama konsepti kuin joku "Pirkka"-tuote siis. Kuivatavara ja säilykkeet on helppoa kuskata nykyään pitkin juurooppaa ja Lidli ostaa keksinsä mistä halvimmalla saa. Maku saattaa olla sitten mitä sattuu. Käyttävät paikallisiakin tuotteita paljon, joten esim. saatat saada kunnon Suomalaisenkin keksin, vaikkakin Lidlin paketissa.
He ostaa niin suurilla voluumeilla, että sillä saadaan hintaa alas. Heillä ei myöskään ole kalliita myymälä, mainos ja kanta-asiakas organisaatiota riippanaan.Kyläkauppiaalle taitaa käydä huonosti. Olisi houkuttelevaa ajatella, että kun hinnat riittävästi laskevat, köyhien on helpompi tulla toimeen. Mutta sitä mukaa tainnevat palkatkin laskea, joten suhde pysyy samana. Jos paheiden summa on vakio, niin samako on köyhyydenkin saldo?
Näätsä Jermu, sun avaus poikisi laajoja filosofis-, poliittis- yhteiskunnallisia ajatuksia. Minä kuiteski hiljennan, hanaa vähemmälle ja käsijarrua päälle!
- ohmi
Vaan maanviljelys on onnessa.
Kyllä pankkikortin käyttö on käteiseen rahaan nähden kätevämpää.
Ei tarvitse laskeskella saiko vaihto rahat oikein,eikä kasaannu kolikko kasoja taskuihin tai lompakkoon.
Sen verran aina paperirahnaa mukana ettei pulaan joudu jos pankkiyhteydet ei jostain syystä toimikkaan. - papu
käteinen.Just tulin tuolta Välimeren maasta ja "käsh"oli taskussa aina.
Helppo ja varma,eikä ikuna kukaan oo vielä varastanu mitään ja oon sentään reissannu jonkunverran.
Kotomaassa joskus höyrähdän ja sillon tulee pankkikortti avuksi.
Sitten tiliotteesta ihmettelen,mitähn mä oon tuollakin summalla ostanu??!Et näin.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5371768Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84863
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49711- 63705
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2697- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?66613- 65533