AUTOMAATTI VAIHTEET

F11121

MORO!
Sellasta kysyisin että miten ajaa taloudellisimmin automaattivaihteisella autolla kaupungissa, itsellä ei ole aiemmin ollut automaattiautoja. Millä vaihteella kaupungissa kannattaa ajaa? Missä vaiheessa käyttää pakko 1 ja 2 vaihdetta. Kannattaako aina ajaa D asennolla? Entä kun vaihteistossa on S, W, ja E Asento mikä on taloudellisin kaupungissa? Kertokaa yleisijä kikkoja automaatilla ajamisesta! Älkää naurako kokemattomuudelleni automaattiautolla ajamisesta, tiedän kyllä perus ajon, mutta vinkkejä vain kysyisin, kiitos! Hyvää kevättä kaikille!

28

8148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LApsi..

      Yksinkertaisinta automaattivaihteisella ja ehkä kai taloudellisintakin on ajaa täysin automaattisesti. Silloin kierrokset pysyy aina mahdollisimman alhaisina kun taas jos manuaalisesti vaihtelee niin kyllä kierrokset aina pääsee nousee turhan korkeelle ja kulutus nousee.

      Moottorijarrutuksia käytän aika usein manuaalisesti pienentämällä vaihdetta. Mutta kun en tiedä oikein onko tuo kovin rasvaavaa sille vaihteistolle niin kovin voimakkaita moottorijarrutuksia en yleensä tee pienemmälle vaihtaen tyyliin.

      Jarruja automaattivaihteisto selkeästi yleensä kuluttaa enemmän että kustannus meno sekin aikanaan. Meinaan että jos ei tee moottorijarrutuksia pienemmälle vaihtaen niin jarrua on sitten vaihtoehtoisesti käytettävä.

      Yksi pointti pysäköintiin:
      Kun pysäköit auton niin ellei ole melko tasaiselle maalla niin tee näin. Pysähdy, vedä käsijarru päälle, siirrä vaihteen valitsin n-asentoon, vapauta auton jarru, ja sitten vaihteen valitsin p-asentoon. Tässä järjestyksessä kun tekee niin auto ei jää makaamaan vaihteiston pysäköintilukon päälle vaan käsijarrun. Säästyy sekin kohta autosta, tuppaa kulumaan pitemmän päälle vaihteistosta se lukko hammas tai kieleke ja se ei sitten ehkä jos enää pidä ollenkaan.

      Vaihteen valitsinkaan ei voi jäädä jumiin näin toimittaessa ja lähtee kevyesti pois p-asennosta.

      • automaattikuski

        ja varsinkin tuo pysäköinti mäkeen, opettele tekemään juuri noin kuin edellinen kirjoitti!
        Ja anna mennä vain D:llä, tietysti talvella voi käyttää sitä W-asentoa mutta pensaa se ei säästä. Manuaalivaihtaminen kannattaa unohtaa, automatiikka osaa sen paremmin kuin ihminen.


    • taloudellisin ja

      järkevin vaihtoehto on ajella sillä D-asennolla sekä kaupungissa että maantiellä. Muut vaihde-asennot ovat lähinnä vaikeampaan maastoon tai esim. painavan peräkärryn kanssa kikkailuun. Nykyaikaiset tomaatit kyllä tietävät milloin se vaihde pitää vaihtaa eli hoitavat tehtävän varmemmin kuin yksikään ihminen.

      • menee....

        5-6 vaihteinen automaatissa kyllä riittää välityksiä. Mutta kaikki ei osaa aina valita vaikka ylämäkeen tarpeeksi ajoissa pientä vaihdetta kun tehoja on kuin yleensä rajallisesti.

        Erääseenkin mäkeen ajaessani 5 vaihde päällä se pienentää neloselle mutta sopivinvaihde mäen nousuun olisi 3-vaihde jotta vauhti ei putoa. On niitä joitakin tilanteita, tosin hyvin vähän joissa vaihteiston ohjelmoinnista puuttuu vähän rivejä.


    • autoilijamiesmyös

      ihan vaan pointtina kun nyt ajan kolmatta automaattia, 7. vuosi menossa niin ei voisi koskaan enää vaihtaa takaisin manuaaliin.
      En edes oikeen ymmärrä miksi manuaaleja normi-autoissa pitää enää olla. Suomalaiset ovat vaan turhan arkoja tai tietämättömiä valitsemaan automattivaihteistoa.

      Varsinkin kaupunki/kehä/ruuhkaliikenteessä ei mikään ole parempaa kuin laittaa D ja aloittaa matka

      • tommaatti

        Näinhän se on että vaikka autot minullakin vaihtuu niin aina niissä tulee olemaan automaatti. Manuaalillahan osaa ajaa kuka vain mutta kun halutaan mukavaa ja tarvittaessa ripeääkin matkantekoa niin aivan ehdoton edellytys sellaiselle matkanteolle on automaattivaihteisto.


    • D:llä

      Sitä vähemmän kuluu, mitä vähemmän kaasuttelet. Ei siinä oikein muita säästökonsteja ole.

      • deed

        Tarkoitit varmaan että mitä vähemmän jarruttelet!

        Eiköhän se myös automaateilla korkealla kuormituksella se paras hyötysuhde saavuteta!


    • AE111

      Voisi olla näin S = Sport, E = Economy ja W = winter. E on se taloudellinen perusasento, jossa vaihdetaan melko nopeasti isommalle ja kierrokset pysyvät melko alhaalla. Laatikot, joissa ei tätä valintaa ole ja ovat "oppimattomia", on säädet suunnilleen näin (poislukien urheilumallit). S kierrättää pidemmälle eikä vaihda isommalle niin helposti eli valinta "urheilulliseen ajoon". W eli talviasento koittaa välttää sutimista minimoimalla väännön nopeat vaihteulut. Tai yksinkertaisimmillaan laatikko hoitaa liikkeellelähdön kakkosella.

    • D kaiken aikaa!

    • Ertzu

      Käytän aina D-vaihdetta eteenpäin ajaessa. Niitä pienempiä vaihteita tarvitaan vain, jos olet jäänyt kiinni lumipenkkaan tai vastaavaan. Tai liukkaalla kelillä, kun pyörät lyövät tyhjää. Jos haluat, että vaihteisto ei vaihtele edestakaisin, voit käyttää pienempiä vaihteita. Myös peräkärryn veto käy D-vaihteella, koska vaihteisto tunnustelee itse kuorman painoa kaasupedaalin asennosta ja moottorin kierroksista. Ai niin. Jos haluat moottorijarrutuksen alamäessä, voit myös käyttää pienempää vaihdetta.

    • Moilas-H

      Kuinkas pitkään autoa kannattaa ruuhkassa ja valoissa pitää paikallaan jarrulla D silmässä? Laiskuuttani en ole viitsinyt valitsinta vapaalle siirtää juuri koskaan, mutta mahtaako tuosta mitään haittaa olla?

      • Ertzu

        Laitan D:n päälle lähtiessäni kotipihalta. Seuraavan kerran kosken valitsimeen määränpäässä.
        Liikennevaloissa ja muissa liikenne-esteissä voi D:llä seisotta vaikka miten kauan.


    • ChryslerRules

      Automaattia voi "ohjailla" kaasun asennolla. Automaatti vaihtaa perustuen öljynpaineeseen, jota elektroniikka seuraa ja analysoi. Joskus esim. ylämäkeen tullessa automaatti vaihtaa vain yhden pykälän pienemmälle, vaikka kaksi pykälää olisi kaikkein taloudellisinta. Polkaiset pikkuisen kaasua ja automaatti vaihtaa pienemmälle. Ei mitään talla lattiaan (silloin kick down iskee päälle) vaan kevyt painallus. Asentoja 1 ja 2 ei kannata normaalissa ajossa käyttää koskaan. Niistä olisi hyötyä esim. keski-euroopan vuoristoteillä, joissa on niin jyrkkiä alamäkiä ettei jarrua voi käyttää vaan on turvauduttava moottorijarrutukseen. P-asentoon voi vaihteen jättää huoletta myös mäkipysäköinnissä. Hyvässä automaatissa sen ei pitäisi kulua, mutta valitsin saattaa kyllä jäädä ikävästi jumiin jyrkässä mäessä. Jenkeissä kukaan ei käytä käsijarrua (joka paikallisella kielellä on hätäjarru), vaan nimenomaan P-vaihdetta. Kaikki tiptronicit ja autostickit on kyllä aika turhia, sillä automaatti osaa aina vaihtaa normaalissa ajossa paremmin kuin ihminen. Niistä on hyötyä vain "leikkimiseen" ja vedettäessä raskaita kuormia.
      Minäkään en ymmärrä miksi suomessa yhä suositaan yleisesti manuaalivaihteisia autoja. Manuaali sopii urheiluautoihin, ei mihinkään muuhun.
      Muistakaa kesän super uutuus, Dodge Caliber on tulossa!

      • Automaattimies

        "Joskus esim. ylämäkeen tullessa automaatti vaihtaa vain yhden pykälän pienemmälle, vaikka kaksi pykälää olisi kaikkein taloudellisinta"

        Kickdown syö aina bensaa, pienemmälle vaihtaminen ei ole koskaan taloudellisempaa jos on edes teoreettiset mahdollisuudet selvitä mäestä isolla vaihteella.

        Automaateissa taloudellisimpaan ajolopputulokseen päästään sellaisella kaasunkäytöllä, että laatikko pysyy koko ajan mahdollisimman isolla vaihteella, ja mielellään vielä niin että momentinmuuntimen lukituskytkin ei pääse avautumaan. Jos pääsee niin osa energiasta kuluu nesteiden pyörittelyyn muuntimessa, muutoin muunnin on "yhtä puuta" ja kaikki voima menee vetopyörästöön.


      • minä
        Automaattimies kirjoitti:

        "Joskus esim. ylämäkeen tullessa automaatti vaihtaa vain yhden pykälän pienemmälle, vaikka kaksi pykälää olisi kaikkein taloudellisinta"

        Kickdown syö aina bensaa, pienemmälle vaihtaminen ei ole koskaan taloudellisempaa jos on edes teoreettiset mahdollisuudet selvitä mäestä isolla vaihteella.

        Automaateissa taloudellisimpaan ajolopputulokseen päästään sellaisella kaasunkäytöllä, että laatikko pysyy koko ajan mahdollisimman isolla vaihteella, ja mielellään vielä niin että momentinmuuntimen lukituskytkin ei pääse avautumaan. Jos pääsee niin osa energiasta kuluu nesteiden pyörittelyyn muuntimessa, muutoin muunnin on "yhtä puuta" ja kaikki voima menee vetopyörästöön.

        Nimittäin momentinmuuntimen hyötysuhde paranee kuormituksen (momentin) pienetessä. Niinpä jos koneen kierrokset ovat matalat (2k) muunnin luistaa runsaasti ja vaikka koneen hyötysuhde olisi parempi, lopputulos voi hyvinkin olla huonompi.

        Tämän lisäksi monissa autoissa muuntimen lukko on päällä kaikilla vaihetilla kunhan momentti on pieni.

        Se öljynpaine tarina aiemmin veti kyllä naaman hymyyn :-) Mitenkähän muuntimen öljynpaine muuttuu lukon ollessa päällä...


      • Pörje
        minä kirjoitti:

        Nimittäin momentinmuuntimen hyötysuhde paranee kuormituksen (momentin) pienetessä. Niinpä jos koneen kierrokset ovat matalat (2k) muunnin luistaa runsaasti ja vaikka koneen hyötysuhde olisi parempi, lopputulos voi hyvinkin olla huonompi.

        Tämän lisäksi monissa autoissa muuntimen lukko on päällä kaikilla vaihetilla kunhan momentti on pieni.

        Se öljynpaine tarina aiemmin veti kyllä naaman hymyyn :-) Mitenkähän muuntimen öljynpaine muuttuu lukon ollessa päällä...

        Momentinmuuttimen hyötysuhde on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin pelkkä kuormitus.

        Turbiinin luisto kyllä pienenee kuormituksen pienentyessä, mutta hyötysuhde on jo toinen juttu, kuten sekin, että turbiini toimii suurilla kierroksilla kuin nestekytkin, ja momentinmuunninsiivet pyörii toimettomina mukana.

        Turbiini ei itse tee mitään painetta nesteen liikkeestä aiheutuvan lisäksi ja sen sisälle paine tulee erilliseltä pumpulta ja nousee kun levylukko ottaa kiinni.

        Turbiinin sisäisellä paineella ei laatikon toiminnan kannalta ole merkitystä, ja naurusta huolimatta laatikon toiminta perustuu öljynpaineeseen.

        Haisteltava paine on modulaatiopiirissä, johon vaikuttaa keskipakoissäädin ja modulaattori (alipaine, mek tms.).

        Muutenkin kirjoituksessa oli asiaa, sillä paine nousee kun pieniä lukitusvaihteita käytetään, ja tarkoitus on juuri tilapäisiin erikoistapauksiin.

        Laatikoissa, joissa ei ole moottorijarrutusta pienillä vaihteilla, valitsimesta pienemmälle siirtäminen moottorijarrutusta haluttaessa, on tehokkain keino lyhentää laatikon käyttöikää, lukituspannat on tarkoitettu vain pitämään haluttu rumpu paikoillaan, ei pysäyttämään niiden liikettä.

        Edellisiin vielä lisäksi, että P-asennon lukitusta ei normaalikäytöllä saa kulumaan tai jumittamaan valitsinta.

        Lukitushaitta on kaikissa jousikäyttöinen, sitä ei saa väkisin päälle eikä pois ja sen jumiin jäädessäkin valitsinta voi käyttää, mahdollisesti se tuntuu hieman jäykemmältä ja autoa täytyy liikauttaa hieman vaihteella lukituksen irtoamiseksi, mutta mitään käsijarru tms toimintoja ei tarvita sen toiminnan takia, edes mäkeen pysäköitäessä.


      • viia
        Pörje kirjoitti:

        Momentinmuuttimen hyötysuhde on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin pelkkä kuormitus.

        Turbiinin luisto kyllä pienenee kuormituksen pienentyessä, mutta hyötysuhde on jo toinen juttu, kuten sekin, että turbiini toimii suurilla kierroksilla kuin nestekytkin, ja momentinmuunninsiivet pyörii toimettomina mukana.

        Turbiini ei itse tee mitään painetta nesteen liikkeestä aiheutuvan lisäksi ja sen sisälle paine tulee erilliseltä pumpulta ja nousee kun levylukko ottaa kiinni.

        Turbiinin sisäisellä paineella ei laatikon toiminnan kannalta ole merkitystä, ja naurusta huolimatta laatikon toiminta perustuu öljynpaineeseen.

        Haisteltava paine on modulaatiopiirissä, johon vaikuttaa keskipakoissäädin ja modulaattori (alipaine, mek tms.).

        Muutenkin kirjoituksessa oli asiaa, sillä paine nousee kun pieniä lukitusvaihteita käytetään, ja tarkoitus on juuri tilapäisiin erikoistapauksiin.

        Laatikoissa, joissa ei ole moottorijarrutusta pienillä vaihteilla, valitsimesta pienemmälle siirtäminen moottorijarrutusta haluttaessa, on tehokkain keino lyhentää laatikon käyttöikää, lukituspannat on tarkoitettu vain pitämään haluttu rumpu paikoillaan, ei pysäyttämään niiden liikettä.

        Edellisiin vielä lisäksi, että P-asennon lukitusta ei normaalikäytöllä saa kulumaan tai jumittamaan valitsinta.

        Lukitushaitta on kaikissa jousikäyttöinen, sitä ei saa väkisin päälle eikä pois ja sen jumiin jäädessäkin valitsinta voi käyttää, mahdollisesti se tuntuu hieman jäykemmältä ja autoa täytyy liikauttaa hieman vaihteella lukituksen irtoamiseksi, mutta mitään käsijarru tms toimintoja ei tarvita sen toiminnan takia, edes mäkeen pysäköitäessä.

        ajelin kesällä alpeilla. Ylös menin D:llä, alas tulin enimmäkseen 2:lla. Laatikossa on jonkinlainen moottorijarrutus, mutta ne uskaltanut jättäytyä sen varaan. Vs. laatikon iän lyheneminen, kiinnostaa, miten olisi oikein laatikon kannalta.
        Mäkeen pysäköin kyllä nykyään käsijarrun päälle, ei tarvitse siirtää voimalla pois P:ltä, kyseessä on omega 02 B


    • hggg

      Käytä näitä vaihteita liikkeellelähdössä silloin kun vedät esmes. peräkärryllä raiskaita kuormia, koska vaihteistot toimiin näillä vaihteilla korkeammilla öljynpaineilla, ja tämä taasen vähentää luistamista ja lämpöongelmia ... täytyy muistaa, kuumuus tappaa automaatin, siksi joihinkin autoihin joutuu laittamaan vetokoukun laiton yhteydessä myös lisäjäähdyttimen

    • Anonyymi

      Automaatilla ajetaan taloudellisesti siten, että automaattiauto paaliin ja manuaali tilalle

      • Anonyymi

        Juuri näin. Automaatit on paskaa.


    • Anonyymi

      Vaihesto on 6 vaihteinen paljonko sopiva laittaa öljyn?

      • Anonyymi

        Sinä oppi suome kieli.


    • Anonyymi

      Otsikon automaatti ja vaihteet ovat kaksi eri asiaa.

      • Anonyymi

        Ja avaus vuodelta 2006.


    • Anonyymi

      Taloludellisinta on ajaa varovasti kaasutellen ja rauhallisesti kiihdyttäen.
      Taajamassa voi "huijata" vaihdelaatikkoa menemään suuremmalle vaihteelle
      kun nostaa kaasun välillä ylös ja antaa sen jälkeen vaan varovasti kaasua.
      Kokemusta automaatista vain 18 vuotta.

      • Anonyymi

        Voi näitä pöljiä ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi näitä pöljiä ohjeita.

        Mikäs tuossa oli pöljää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      111
      2892
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2344
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1976
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1365
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1188
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1044
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1023
    Aihe