Mikä Linux distro on paras ja tosi ihq?
Arvosanoissa pitää jättää huomioimatta kernel, mukana tulevat ohjelmat sekä ikkunamanageri ^*_*^
Mikä distro on paras
11
1041
Vastaukset
- vaan.
>...distro on paras...
Olet ilmeisen aloittelija jos tuollaista pitää kysyä. Silloin, huomaa SINULLE paras, on joku jolla pääset helposti alkuun, vaikkapa Mandriva, Fedora, Ubuntu tai SuSE. - tietenkin
OS X
- OS Xn kerneli
OS X taitanee käyttää ihan muuta kuin Linuxia ytimenään.
Hyvin taas huomaa että keskustelun aloitti joku microsoftin työntekijä joka on juuri saanut fudut ja sitä kiukuttaa.
- keskustelua...
"Mikä Linux distro on paras"
Aiheesta on käyty jo lukemattomia keskusteluja. Paras distro on makuasia ja paras "katsojan silmissä".
"Parhaan distron" löydät helposti:
http://lwn.net/Distributions - ristro
hypebuntu
- wWw
Wappux.
- höhöö=0~~~~~~
mikä distro on tehokkain ja helpoin käyttää jos käyttää Windowsia sivussa? =0~~~~~~
- seuraavat jakelut
o SUSE LINUX
o Mandriva
o PCLinuxOS
o Ubuntu (hieman vaikeampi) - thoushallcry
Kuules. Mene http://www.gentoo.org
Sieltä printtaat itsellesi gentoo asennusohjeen, latataan uusimman version minidisk imagen ja poltat sen cd:lle. Sitten otat nykyisestä koneestasi täyden backupin tai hommaat linux projektia varten toisen kiintolevyn jonka vaihdat koneeseen linux projektin ajaksi!
Sitten alat lukemaan sitä gentoo asennus ohjetta ja asentamaan Gentoo Linuxia.
Lupaan että jos saat sen parin yritys/erehdys kerran jälkeen asennettua, tuntuu Linuxin käyttö todella helpolta!
Jos haluat kaiken heti ja helposti, pysy windowissa! Linux ei ole Windows ja monella Windowsiin kiinni kasvaneella tulee nopeasti itku silmään kun Linuxissa tehdään monet asiat täysin eri tavalla.
Monet valittavat ja haukkuvat Linuxin huonoksi koska ohjelmia ei asenneta välttämättä tuplaklikaamalla kuvaketta jne. (Sekin tosin onnistuu riippuen asennettavasta ohjelmasta!)
Jos todella haluat Linuxiin totustua suosittelen seuraavaa:
1. Korvaatko nykyisen systeemin Linuxlla vai asennatko rinnalle. Kannattaa hommata jostain toinen kiintolevy johon linuxin asentaa. Osta vaikka käytettynä, ne ei ole kalliita ja et tarvitse tutustumiseen mitään isoa levyä.
En suosittele aloittelijalle mitään dualboot hässäköitä, niiden kanssa voi mennä myöhemmin sormi suuhun jos ei tiedä mitä tekee. Paras tapa on ottaa se kallisatvoinen windows levy koneesta talteen, pölynkestävään pussiin ja jonnekkin turvalliseen paikkaa säilytykseen. Uusi kovo koneeseen ja siihen sitten linuxia asentelemaan.
2. Voit aloittaa esim. Live-cd jakelulla, esim knopix tai ubuntu. Ubuntussa on loistava laitetuki. Tosin pelkän live-cd:n kautta ei välttämättä saa koko tuntumaa linuxiin.
3. Kokeile eri distroja, löydät sitten sen joka sopii sulle parhaiten. Kokeile ainakin Fedora core, Ubuntu, Mandriva, SuSe. Jos tahdot alkaa heti tunkemaan itseäsi läpi harmaan kiven koitat tota mainitsemaani Gentoo Linuxia.
3. Kokeile rauhassa distroja, säädä ja kikkaile, asenna uudelleen jos saat systeemin ihan solmuun.
4. Jos jäät kaipaamana jotain windowissa ollutta ohjelmaa voit koettaa etsiä vastaavaa Linuxille. Lähes kaikkeen löytyy oikeasti jokin korvaava! Toiset niistä parempia ja toiset sitten huonompia.
Voit myös pelata windows pelejä linuxissa mutta vasta kun olet perehtynyt järjestelmään enemmän. WineX ja Cedegan kanssa joutuu joskus säätämään, kuten 3D ajureiden kanssa. Mutta nekään eivät ole mitään mahdottomia esteitä, itselläni toimii kaikki omistamani pelit Linuxissa lukuun ottamatta uusinta Elder Scrolls sarjan tuokasta. Nii ja omistan ihan uusia pelejä, en mitään 10 vuotta vanhoja.
5. Muista että JOUDUT opettelemaan tietokoneen käytön kokonaan uudestaan! Tähän ei ole mitään maagista oikotietä! Jos et halua opetella, en halua myöskään sitten Linuxia käyttää.
Voi olla vaikeaa "unohtaa" windows tavat ja opit Linuxiin tutustuessa mutta pienellä kärsivällisyydellä ja ajan kanssa oppi menee perille ja huomaat ettei se Linux olekkaan niin vaikea mitä siitä puhutaan.
6. Unohda yhden illan linux kokeilut, et saa mitään tuntumaa tai käsitystä Linuxista jos kokeilet sitä yhden illan tai pari päivää.
Käytä sitä vähintään muutama kuukausi!
7. Lopuksi jos sulla on vähän ylimäärästä hilloa niin sen toisen kiintolevyn kaveriksi voi vaikka ostaa kätevät kiintolevykehikot joiden avulla vaihdat Windows levyn Linux levyyn ja päinvastoin ilman että tarvitsee alkaa ruuvalemaan koteloa auki ja nykimään piuhoja yms. Näin voit helposti vaihtaa windwosin puolelle kun tekee kovasti mieli tehdä jotain mitä et sillä hetkellä voi Linuxissa tehdä. (Käytän tätä systeemiä itsekkin, ostin Windows XP pron jotta pääsisin pelamaan TES4 ^_^)
Toki jos on raha tiukassa ja et halua ostaa uutta kiintolevyä yms, voit aina korvata nykyisen järjestelmän tai tehdä dualboot järjestelmän. Tämä prosessi sitten vaatii vähän osaamista, varsinkin jos olet osioinut nykyisen windows levysi yhteen osioon.
Mutta onnea yritykselle!
Pardon for megapost! - thoushallcry
thoushallcry kirjoitti:
Kuules. Mene http://www.gentoo.org
Sieltä printtaat itsellesi gentoo asennusohjeen, latataan uusimman version minidisk imagen ja poltat sen cd:lle. Sitten otat nykyisestä koneestasi täyden backupin tai hommaat linux projektia varten toisen kiintolevyn jonka vaihdat koneeseen linux projektin ajaksi!
Sitten alat lukemaan sitä gentoo asennus ohjetta ja asentamaan Gentoo Linuxia.
Lupaan että jos saat sen parin yritys/erehdys kerran jälkeen asennettua, tuntuu Linuxin käyttö todella helpolta!
Jos haluat kaiken heti ja helposti, pysy windowissa! Linux ei ole Windows ja monella Windowsiin kiinni kasvaneella tulee nopeasti itku silmään kun Linuxissa tehdään monet asiat täysin eri tavalla.
Monet valittavat ja haukkuvat Linuxin huonoksi koska ohjelmia ei asenneta välttämättä tuplaklikaamalla kuvaketta jne. (Sekin tosin onnistuu riippuen asennettavasta ohjelmasta!)
Jos todella haluat Linuxiin totustua suosittelen seuraavaa:
1. Korvaatko nykyisen systeemin Linuxlla vai asennatko rinnalle. Kannattaa hommata jostain toinen kiintolevy johon linuxin asentaa. Osta vaikka käytettynä, ne ei ole kalliita ja et tarvitse tutustumiseen mitään isoa levyä.
En suosittele aloittelijalle mitään dualboot hässäköitä, niiden kanssa voi mennä myöhemmin sormi suuhun jos ei tiedä mitä tekee. Paras tapa on ottaa se kallisatvoinen windows levy koneesta talteen, pölynkestävään pussiin ja jonnekkin turvalliseen paikkaa säilytykseen. Uusi kovo koneeseen ja siihen sitten linuxia asentelemaan.
2. Voit aloittaa esim. Live-cd jakelulla, esim knopix tai ubuntu. Ubuntussa on loistava laitetuki. Tosin pelkän live-cd:n kautta ei välttämättä saa koko tuntumaa linuxiin.
3. Kokeile eri distroja, löydät sitten sen joka sopii sulle parhaiten. Kokeile ainakin Fedora core, Ubuntu, Mandriva, SuSe. Jos tahdot alkaa heti tunkemaan itseäsi läpi harmaan kiven koitat tota mainitsemaani Gentoo Linuxia.
3. Kokeile rauhassa distroja, säädä ja kikkaile, asenna uudelleen jos saat systeemin ihan solmuun.
4. Jos jäät kaipaamana jotain windowissa ollutta ohjelmaa voit koettaa etsiä vastaavaa Linuxille. Lähes kaikkeen löytyy oikeasti jokin korvaava! Toiset niistä parempia ja toiset sitten huonompia.
Voit myös pelata windows pelejä linuxissa mutta vasta kun olet perehtynyt järjestelmään enemmän. WineX ja Cedegan kanssa joutuu joskus säätämään, kuten 3D ajureiden kanssa. Mutta nekään eivät ole mitään mahdottomia esteitä, itselläni toimii kaikki omistamani pelit Linuxissa lukuun ottamatta uusinta Elder Scrolls sarjan tuokasta. Nii ja omistan ihan uusia pelejä, en mitään 10 vuotta vanhoja.
5. Muista että JOUDUT opettelemaan tietokoneen käytön kokonaan uudestaan! Tähän ei ole mitään maagista oikotietä! Jos et halua opetella, en halua myöskään sitten Linuxia käyttää.
Voi olla vaikeaa "unohtaa" windows tavat ja opit Linuxiin tutustuessa mutta pienellä kärsivällisyydellä ja ajan kanssa oppi menee perille ja huomaat ettei se Linux olekkaan niin vaikea mitä siitä puhutaan.
6. Unohda yhden illan linux kokeilut, et saa mitään tuntumaa tai käsitystä Linuxista jos kokeilet sitä yhden illan tai pari päivää.
Käytä sitä vähintään muutama kuukausi!
7. Lopuksi jos sulla on vähän ylimäärästä hilloa niin sen toisen kiintolevyn kaveriksi voi vaikka ostaa kätevät kiintolevykehikot joiden avulla vaihdat Windows levyn Linux levyyn ja päinvastoin ilman että tarvitsee alkaa ruuvalemaan koteloa auki ja nykimään piuhoja yms. Näin voit helposti vaihtaa windwosin puolelle kun tekee kovasti mieli tehdä jotain mitä et sillä hetkellä voi Linuxissa tehdä. (Käytän tätä systeemiä itsekkin, ostin Windows XP pron jotta pääsisin pelamaan TES4 ^_^)
Toki jos on raha tiukassa ja et halua ostaa uutta kiintolevyä yms, voit aina korvata nykyisen järjestelmän tai tehdä dualboot järjestelmän. Tämä prosessi sitten vaatii vähän osaamista, varsinkin jos olet osioinut nykyisen windows levysi yhteen osioon.
Mutta onnea yritykselle!
Pardon for megapost!Niin ja lisään vielä että TARVITSET engalannin kielen taitoa hieman. Peruskoulun oppimäärällä pitäs pärjätä jos olet tunneilla jotain oppinut.
Jos en englantia hallitse etkä edes halua hallita niin sitten voi olla ongelmia edessä. Tuo kolmas kotimainen, lontoon murre kun on se de-facto kieli it-maailmassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654