Ajovalojen poltosta

ptdq

Jälleen kerran Keski-Euroopasta tänne autoilun kehitysmaahan palatessa ei voi kuin ihmetellä ilmapiiriä ja tapoja liikenteessämme.

Yksi asia muiden joukossa, jonka haluan nostaa esille, on ajovalojen pitäminen päällä keskellä kirkasta päivää. Mitäköhän hyötyä tästä mahtaa olla ja toisaalta miten on mahdollista, että lähes kaikkialla muualla maailmassa ajovaloja poltetaan vain pimeällä, sateella, tunneleissa ja muissa vastaavissa tilanteissa, joissa niitä tarvitaan.

Asialla lienee jonkinlainen kansantaloudellinenkin merkitys autojen lisääntyneen kulutuksen muodossa. Luulisi jo Kioto-hengenkin suorastaan kieltävän valojen turhan polton ja polttoaineen tuhlauksen.

Itse olen aloittanut yhden miehen protestin ja lopettanut ajovalojen polttamisen päiväsaikaan. Saa liittyä...

79

9972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valoisaan aikaan parkit riittää

    • -mäki

      Niin... lakihan määrää, että niitä on poltettava... ja sen seurauksena monessa autossa ne syttyvät itsestään palamaan kun auton käynnistät.

    • poliisi.

      Pidä vaan ne valot aina päällä. Lähes kaikkialla muualla ne jo onkin paitsi todella vanhoillisessa Saksassa.

    • ike.

      Mitä haittaa ajovalojen poltosta päivällä on? Paitsi, että vastaantulijat ja risteyksissä erottuvat paremmin vastavaloonkin.

      Mistäspäin keskieurooppaa tulit, kun melkeen kaikkialla ajovaloja joutuu polttamaan myös päivällä. (poikkeuksena saksa)

      Auto ei oikeasti kuluta sen enempää, jos valot ovat päällä. Se nyt on ihan sama kuluttaako auto 1dl enemmän tuhannen kilometrin matkalla. Jatkuvasti rämpättävä ja jossain vaiheessa hajoava valokytkin maksaa 10x enemmän kuin ikinä tulisit ilman valoja säästämään.

      Taidat olla jokin peräpohjolan juntti joka luulee käyneensä niin maailmalla ja nyt pädet väärillä faktoilla täällä.

      • ptdq

        Haittaa on nimenomaan lisääntynyt polttoaineen kulutus. Kulutus nousee siis yksikössä litraa/tunnissa ja kilometrikohtainen kulutus riippuu siis käytetystä ajonopeudesta. Muistan nähneeni lukuja, että taajamanopeuksissa kulutusen lisäys olisi desin parin luokkaa sataa kilometriä kohden. Ei siis mikään merkityksetön asia.

        Tulin Belgiasta ja Hollannista. En nyt mene vannomaan, tulisiko ko. maissa lain mukaan valoja pitää päällä päivällä, mutta ainakaan kukaan niin ei tehnyt. Tähän listaan voidaan lisätä siis ainakin jo esillä ollut Saksa. Hyvin näyttävät siellä ilmankin pärjäävän.

        Mitkä faktoistani ovat olleet vääriä? Tässä tulee hyvin esiin Suomen ilmapiiri: Jos yrittää kyseenalaistaa jotain laissa olevaa, niin heti teilataan mitä ihmeellisemmillä argumenteilla ja juntti-huuteluilla.


      • faktoja
        ptdq kirjoitti:

        Haittaa on nimenomaan lisääntynyt polttoaineen kulutus. Kulutus nousee siis yksikössä litraa/tunnissa ja kilometrikohtainen kulutus riippuu siis käytetystä ajonopeudesta. Muistan nähneeni lukuja, että taajamanopeuksissa kulutusen lisäys olisi desin parin luokkaa sataa kilometriä kohden. Ei siis mikään merkityksetön asia.

        Tulin Belgiasta ja Hollannista. En nyt mene vannomaan, tulisiko ko. maissa lain mukaan valoja pitää päällä päivällä, mutta ainakaan kukaan niin ei tehnyt. Tähän listaan voidaan lisätä siis ainakin jo esillä ollut Saksa. Hyvin näyttävät siellä ilmankin pärjäävän.

        Mitkä faktoistani ovat olleet vääriä? Tässä tulee hyvin esiin Suomen ilmapiiri: Jos yrittää kyseenalaistaa jotain laissa olevaa, niin heti teilataan mitä ihmeellisemmillä argumenteilla ja juntti-huuteluilla.

        Voin laittaa laskelmaa jos ei sanaan uskota, mutta kulutuksen kasvu on noin 0,1-0,15 litraa satkulle eli taajamassa keskinopeudella 30km/h menee 3-4 desiä satkulle ja maantiellä siis vain 1-2 desiä. Ilmastointi hörppää sitten enemmän.

        Ei se säästö lompakossa tunnu, mutta ajatellen 30 miljoonan kilometrin ajosuoritetta suomessakin vuosittain, toivottavasti tällä säästetään sitten edes muutama ihmishenki.


      • ptdq
        faktoja kirjoitti:

        Voin laittaa laskelmaa jos ei sanaan uskota, mutta kulutuksen kasvu on noin 0,1-0,15 litraa satkulle eli taajamassa keskinopeudella 30km/h menee 3-4 desiä satkulle ja maantiellä siis vain 1-2 desiä. Ilmastointi hörppää sitten enemmän.

        Ei se säästö lompakossa tunnu, mutta ajatellen 30 miljoonan kilometrin ajosuoritetta suomessakin vuosittain, toivottavasti tällä säästetään sitten edes muutama ihmishenki.

        Juuri näin! Varmasti kenenkään lompakkoa paksummaksi moinen säästö ei tee, mutta tälläisiä asioita tulisikin tarkastella mikrotason asemesta makrotasolla. Kaikilta ei vaan tunnu onnistuvan...

        Tässä on kyseessä tottumiskysymys. Alle päivässä tottuu ulkomailla siihen, ettei vastaantulijoilla ole valoja päällä ja se siitä. Liikenneturvan propaganda on vaan iskostettu niin kovin syvälle suomalaisiin.


      • DoeJohn
        faktoja kirjoitti:

        Voin laittaa laskelmaa jos ei sanaan uskota, mutta kulutuksen kasvu on noin 0,1-0,15 litraa satkulle eli taajamassa keskinopeudella 30km/h menee 3-4 desiä satkulle ja maantiellä siis vain 1-2 desiä. Ilmastointi hörppää sitten enemmän.

        Ei se säästö lompakossa tunnu, mutta ajatellen 30 miljoonan kilometrin ajosuoritetta suomessakin vuosittain, toivottavasti tällä säästetään sitten edes muutama ihmishenki.

        .. ja laita faktoja.

        Olisi mielenkiintoista nähdä tieteellinen selvitys siitä, kuinka valojen käyttö lisäisi kulutusta. Valot eivät tietääkseni kuitenkaan aiheuta fyysistä kitkaa moottorille toisin kuin esim. mainitsemasi ilmastointi, jonka käyttövoima välitetään kompresorille hihnalla, joka aiheuttaa selvää fyysistä rasitetta. Siitä olen kanssasi vilpittömästi samaa mieltä. Minulla vaan ei mene perille tuo ajovalojen käytöstä aiheutuva kulutuslisäys.


      • Dzei
        DoeJohn kirjoitti:

        .. ja laita faktoja.

        Olisi mielenkiintoista nähdä tieteellinen selvitys siitä, kuinka valojen käyttö lisäisi kulutusta. Valot eivät tietääkseni kuitenkaan aiheuta fyysistä kitkaa moottorille toisin kuin esim. mainitsemasi ilmastointi, jonka käyttövoima välitetään kompresorille hihnalla, joka aiheuttaa selvää fyysistä rasitetta. Siitä olen kanssasi vilpittömästi samaa mieltä. Minulla vaan ei mene perille tuo ajovalojen käytöstä aiheutuva kulutuslisäys.

        Tuon tasoinen kulutuslisä valoista tosiaan syntyy ja syynä on yksinkertaisesti se, ettei sähköenergia synny tyhjästä edes autossa. Sitä tuotetaan hihnan pyörittämällä laturilla, jonka pyörimisvastus on sitä kovempi, mitä enemmän sähköä kuluu ko. hetkellä.

        Muuten olen sitä mieltä, että ajovalopakko on erittäin fiksu juttu. Kyllähän valot päällä oleva ajoneuvo aina erottuu paremmin (tai vähintään yhtä hyvin, jos esim. satunnainen auringon heijastus pellistä ylittää hetkellisesti valojen tehon) kuin valoton. Siitä taas ei voi olla mitään muuta kuin hyötyä turvallisuudelle. Tämän ovat havainneet myös Saksassa, jonne ajovalopakkoa puuhataan jälkijunassa.


      • näillä
        DoeJohn kirjoitti:

        .. ja laita faktoja.

        Olisi mielenkiintoista nähdä tieteellinen selvitys siitä, kuinka valojen käyttö lisäisi kulutusta. Valot eivät tietääkseni kuitenkaan aiheuta fyysistä kitkaa moottorille toisin kuin esim. mainitsemasi ilmastointi, jonka käyttövoima välitetään kompresorille hihnalla, joka aiheuttaa selvää fyysistä rasitetta. Siitä olen kanssasi vilpittömästi samaa mieltä. Minulla vaan ei mene perille tuo ajovalojen käytöstä aiheutuva kulutuslisäys.

        Lähivalojen teho on yhteensä 110W. Mistä luulet että tuo sähköteho on peräisin?

        Se tuotetaan moottorin pyörittämällä laturilla, joten valojen käyttö lisää vähän polttoaineenkulutusta. Kuinka paljon se sitä lisää, sitä voit arvioida selvittämällä bensiinin energiasisällön, olettamalla moottorin hyötysuhteeksi vaikka 25% ja laturin sekä laturin pyörittämiseen käytettävän hihnan yhteiseksi hyötysuhteeksi vaikka 80%.


      • DoeJohn
        näillä kirjoitti:

        Lähivalojen teho on yhteensä 110W. Mistä luulet että tuo sähköteho on peräisin?

        Se tuotetaan moottorin pyörittämällä laturilla, joten valojen käyttö lisää vähän polttoaineenkulutusta. Kuinka paljon se sitä lisää, sitä voit arvioida selvittämällä bensiinin energiasisällön, olettamalla moottorin hyötysuhteeksi vaikka 25% ja laturin sekä laturin pyörittämiseen käytettävän hihnan yhteiseksi hyötysuhteeksi vaikka 80%.

        pahalla, mutta itse koen nuo vain laskennallisiksi arvoiksi. Laturin sisäinen kitka (=rasite moottorille -> kulutuksen lisääntyminen) ei kasva tuolla esittämälläsi tavalla.

        Energiahan ei nykytietämyksen mukaan katoa/synny itsestään ja siinä olen samaa mieltä ja en todellakaan kiistä sitä.

        Olisi todella kiva nähdä jokin fysiikan julkaisu missä tämä aihe olisi testattu tieteellisesti. Itse en hyväksy tai usko pelkillä mutu tuntumilla tuottettuihin ajatuksiin tai uskomuksiin eli kyseenalaistan edelleen väitteenne vaikka minulla ei ole vastinetta antaa. Eli summa summarum .. edelleen kaipaan kunnon todistetta.

        Ei sen puoleen, hyvä perustelu sinulla.


      • miten se
        DoeJohn kirjoitti:

        .. ja laita faktoja.

        Olisi mielenkiintoista nähdä tieteellinen selvitys siitä, kuinka valojen käyttö lisäisi kulutusta. Valot eivät tietääkseni kuitenkaan aiheuta fyysistä kitkaa moottorille toisin kuin esim. mainitsemasi ilmastointi, jonka käyttövoima välitetään kompresorille hihnalla, joka aiheuttaa selvää fyysistä rasitetta. Siitä olen kanssasi vilpittömästi samaa mieltä. Minulla vaan ei mene perille tuo ajovalojen käytöstä aiheutuva kulutuslisäys.

        sinun oma teoriasi toimii. Väität että valojen polttaminen ei lisää polttoaineen kulutusta?! Hommaappas irtonainen auton laturi ja yhdistä pari ajovalopoltinta siihen laturiin, sinun hölmölänessonbaari-teoriasi mukaan lamppuihin pitäisi syttyä valo. Epäillä sopii syttyyköhän...
        Katsoppas kun sitä laturin akselia pitää pyörittää jotta se alkaa kehittämään virtaa ja eihän se ilman energiaa pyöri mihinkään.
        TOTTAKAI valojen polttaminen lisää polttoaineen kulutusta!
        Nykyautoissa tuota valojen vaatimaa energiantarvetta on vaikeampi huomata mutta autoissa missä on mahdollisuus sammuttaa kaikki valot niin sen huomaa helposti. Kun autoon räpsäistään valot päälle niin kierrosluku tipahtaa hieman, se johtuu siitä että laturin vastus kasvaa koska se joutuu tekemään enemmän töitä virran aikaansaamiseksi. Väität että valot eivät aiheuta fyysistä kitkaa moottorille??? Ainakin kaikissa tuntemissani autoissa se laturi pyörii jonkun hihnan välityksellä ja sitä hihnaa pyörittää auton moottori joka saa käyttövoimansa polttoaineesta.
        Sinulla on ilmeisesti todella erikoinen auto jos se laturi pyörii ilman hihnoja itsekseen ihan pelkästä myötätunnosta.
        Muuten tuollainen laturin toimintaperiaate menee jakeluun kohtuu helposti normaaliälyiselle kymmenvuotiaalle tytöllekkin joka keräilee kiiltokuvia....


      • Näillä
        DoeJohn kirjoitti:

        pahalla, mutta itse koen nuo vain laskennallisiksi arvoiksi. Laturin sisäinen kitka (=rasite moottorille -> kulutuksen lisääntyminen) ei kasva tuolla esittämälläsi tavalla.

        Energiahan ei nykytietämyksen mukaan katoa/synny itsestään ja siinä olen samaa mieltä ja en todellakaan kiistä sitä.

        Olisi todella kiva nähdä jokin fysiikan julkaisu missä tämä aihe olisi testattu tieteellisesti. Itse en hyväksy tai usko pelkillä mutu tuntumilla tuottettuihin ajatuksiin tai uskomuksiin eli kyseenalaistan edelleen väitteenne vaikka minulla ei ole vastinetta antaa. Eli summa summarum .. edelleen kaipaan kunnon todistetta.

        Ei sen puoleen, hyvä perustelu sinulla.

        Ei tässä oikeastaan olekkaan kysymys laturin kitkasta. Se on häviävän pieni siinä olet oikeassa. Sen sijaan kaikissa sähkökoneissa on resistanssia joka aiheuttaa sähköisiä hävioitä (lämpenemistä) ja generaattorissa myös magnetointi ja magneettikentän muutokset aiheuttavat rautahäviöitä (eli taas lämpenemistä). Laturin kohdalla suurimmat häviöt kuitenkin aiheuttaa laturia pyörittävä kiilahihna.

        Kulutuksen lisääntyminen ei johdu laturin häviöiden kasvusta vaan siitä yksinkertaisesta tosiasta, että sähköenergia ei synny tyhjästä, eikä edes hävioittä. En tiedä tarkaan mikä laturin hyötysuhde on, mutta jos huomioon otetaan myös tuo kiilahihna, se tuskin on ainakaan yli 80%. Eli kun pyörität laturia 1kW:n teholla, saat siitä ulos korkeintaan 800W:n sähkötehon. Ja laturin pyörittämiseen tarvittava tehohan otetaan moottorista, joten sähkölaitteiden (kuten ajovalojen) kytkeminen käyttöön lisää moottorin kuormitusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta.


      • DoeJohn
        miten se kirjoitti:

        sinun oma teoriasi toimii. Väität että valojen polttaminen ei lisää polttoaineen kulutusta?! Hommaappas irtonainen auton laturi ja yhdistä pari ajovalopoltinta siihen laturiin, sinun hölmölänessonbaari-teoriasi mukaan lamppuihin pitäisi syttyä valo. Epäillä sopii syttyyköhän...
        Katsoppas kun sitä laturin akselia pitää pyörittää jotta se alkaa kehittämään virtaa ja eihän se ilman energiaa pyöri mihinkään.
        TOTTAKAI valojen polttaminen lisää polttoaineen kulutusta!
        Nykyautoissa tuota valojen vaatimaa energiantarvetta on vaikeampi huomata mutta autoissa missä on mahdollisuus sammuttaa kaikki valot niin sen huomaa helposti. Kun autoon räpsäistään valot päälle niin kierrosluku tipahtaa hieman, se johtuu siitä että laturin vastus kasvaa koska se joutuu tekemään enemmän töitä virran aikaansaamiseksi. Väität että valot eivät aiheuta fyysistä kitkaa moottorille??? Ainakin kaikissa tuntemissani autoissa se laturi pyörii jonkun hihnan välityksellä ja sitä hihnaa pyörittää auton moottori joka saa käyttövoimansa polttoaineesta.
        Sinulla on ilmeisesti todella erikoinen auto jos se laturi pyörii ilman hihnoja itsekseen ihan pelkästä myötätunnosta.
        Muuten tuollainen laturin toimintaperiaate menee jakeluun kohtuu helposti normaaliälyiselle kymmenvuotiaalle tytöllekkin joka keräilee kiiltokuvia....

        .. tietenkin menee joo noin, mutta tarvitaan sitä virtaa muuhunkin kuin valoihin vai onko autosi jollakin uudella energialla liikkuva tai uudelle innovaatiolla vaikkapa molekyylien siirtämisellä liikkuva? Tiedän toki tuon, että laturi aiheuttaa kitkaa, mutten tietääkseni olekaan väittänyt laturin käyttöä täysin kitkattomaksi? Kirjoitin, että valojen käyttö verrattuna käyttämättömyyteen ei lisää laturin akselin vierintäkitkaa.

        Jos et vielä koskaan ole purkanut laturia ja tutkinut sen toimintaperiaatetta, niin ole hyvä ja käy jollakin romuttamolla. Irronnee muutamalla eurolla ihan romusta ehjä laturi, jota tutkia. Laturissa on lataussäädin joka kuormituksen kasvaessa päästää enemmän virtaa akulle ja mm. tämä aiheuttaa sen moottorin nopeuden muutoksen - siinä olen samaa mieltä. Laturissa koskettaa hiilet laturin ankkuria ja eivät todellakaan lisää akselin vierintävastusta, kun ne ovat kevyellä jousella varustettu eivätkä todellakaan muuta jousenkuormituspainetta virran tarpeen kasvaessa.

        Korjatkaa joku jos todellakin olen väärässä.

        Mitä tulee omaan autooni, niin käytän vähän vanhempaa kalustoa, mitä osaa itsekin korjata tarpeentullen. Laturin korjaus onnistuu moottoriremontin kera jne ... että se siitä.

        Etpä sinäkään osannut vastata siihen, että mikä aiheuttaa sen lisääntyneen polttoaineen kulutuksen, mutta annoit hyvän vihjeen. Eikös se johdu juuri tuosta lisääntyneestä virrantuotosta, johon liittyy moottorin kierrosluvun kasvu. Se ei niinkään näy maantieajossa, mutta juuri kaupunkiajossa, jossa on paljon pysähdyksiä ja näin ollen esim. liikennevaloissa kierrosluku korkeammalla.

        Joku tuossa aikaisemmin taisikin tuostakin mainita jotakin. Onkos nyt järkeä tuossa? :)


      • DoeJohn
        Näillä kirjoitti:

        Ei tässä oikeastaan olekkaan kysymys laturin kitkasta. Se on häviävän pieni siinä olet oikeassa. Sen sijaan kaikissa sähkökoneissa on resistanssia joka aiheuttaa sähköisiä hävioitä (lämpenemistä) ja generaattorissa myös magnetointi ja magneettikentän muutokset aiheuttavat rautahäviöitä (eli taas lämpenemistä). Laturin kohdalla suurimmat häviöt kuitenkin aiheuttaa laturia pyörittävä kiilahihna.

        Kulutuksen lisääntyminen ei johdu laturin häviöiden kasvusta vaan siitä yksinkertaisesta tosiasta, että sähköenergia ei synny tyhjästä, eikä edes hävioittä. En tiedä tarkaan mikä laturin hyötysuhde on, mutta jos huomioon otetaan myös tuo kiilahihna, se tuskin on ainakaan yli 80%. Eli kun pyörität laturia 1kW:n teholla, saat siitä ulos korkeintaan 800W:n sähkötehon. Ja laturin pyörittämiseen tarvittava tehohan otetaan moottorista, joten sähkölaitteiden (kuten ajovalojen) kytkeminen käyttöön lisää moottorin kuormitusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta.

        taivutettu rautalanka. Nyt menee hyvin jakeluun kun tulee kunnon perustelut, eikä jaskan pauhantaa.

        Vastasinkin tuossa vähän alempana tuota samaa aihetta sivuten.

        Kiitos.


      • K.Ä.
        DoeJohn kirjoitti:

        .. tietenkin menee joo noin, mutta tarvitaan sitä virtaa muuhunkin kuin valoihin vai onko autosi jollakin uudella energialla liikkuva tai uudelle innovaatiolla vaikkapa molekyylien siirtämisellä liikkuva? Tiedän toki tuon, että laturi aiheuttaa kitkaa, mutten tietääkseni olekaan väittänyt laturin käyttöä täysin kitkattomaksi? Kirjoitin, että valojen käyttö verrattuna käyttämättömyyteen ei lisää laturin akselin vierintäkitkaa.

        Jos et vielä koskaan ole purkanut laturia ja tutkinut sen toimintaperiaatetta, niin ole hyvä ja käy jollakin romuttamolla. Irronnee muutamalla eurolla ihan romusta ehjä laturi, jota tutkia. Laturissa on lataussäädin joka kuormituksen kasvaessa päästää enemmän virtaa akulle ja mm. tämä aiheuttaa sen moottorin nopeuden muutoksen - siinä olen samaa mieltä. Laturissa koskettaa hiilet laturin ankkuria ja eivät todellakaan lisää akselin vierintävastusta, kun ne ovat kevyellä jousella varustettu eivätkä todellakaan muuta jousenkuormituspainetta virran tarpeen kasvaessa.

        Korjatkaa joku jos todellakin olen väärässä.

        Mitä tulee omaan autooni, niin käytän vähän vanhempaa kalustoa, mitä osaa itsekin korjata tarpeentullen. Laturin korjaus onnistuu moottoriremontin kera jne ... että se siitä.

        Etpä sinäkään osannut vastata siihen, että mikä aiheuttaa sen lisääntyneen polttoaineen kulutuksen, mutta annoit hyvän vihjeen. Eikös se johdu juuri tuosta lisääntyneestä virrantuotosta, johon liittyy moottorin kierrosluvun kasvu. Se ei niinkään näy maantieajossa, mutta juuri kaupunkiajossa, jossa on paljon pysähdyksiä ja näin ollen esim. liikennevaloissa kierrosluku korkeammalla.

        Joku tuossa aikaisemmin taisikin tuostakin mainita jotakin. Onkos nyt järkeä tuossa? :)

        En minäkään osaa tätä asiaa fysikaalis-teknis-mekaanisesti perustella, mutta tulipa mieleen vain eräs ajatus.

        Oletetaan, että valojen polttaminen ei lisää polttoaineen kulutusta, kun käyhän se moottori muutenkin ja pyöriihän se laturi joka tapauksessa. Hyvä.

        No, jos eivät valot lisää kulutusta, niin eivät kai muutkaan sähkölaitteet sen enempää. Eikö sitten olisi mahdollista ottaa tämä ilmainen sähköenergia talteen ja käyttää vaikkapa auton kuljettamiseen eteenpäin ja miksei samalla vaikka laturin pyörittämiseen?


      • DoeJohn
        K.Ä. kirjoitti:

        En minäkään osaa tätä asiaa fysikaalis-teknis-mekaanisesti perustella, mutta tulipa mieleen vain eräs ajatus.

        Oletetaan, että valojen polttaminen ei lisää polttoaineen kulutusta, kun käyhän se moottori muutenkin ja pyöriihän se laturi joka tapauksessa. Hyvä.

        No, jos eivät valot lisää kulutusta, niin eivät kai muutkaan sähkölaitteet sen enempää. Eikö sitten olisi mahdollista ottaa tämä ilmainen sähköenergia talteen ja käyttää vaikkapa auton kuljettamiseen eteenpäin ja miksei samalla vaikka laturin pyörittämiseen?

        otetaan kokoajan moottorin käynnissä ollessa talteen akkuun. Ei vaan sen kapasiteetti sitten riitä kuvailemiesi toimintojen ylläpitämiseen ...


      • nii'in että
        miten se kirjoitti:

        sinun oma teoriasi toimii. Väität että valojen polttaminen ei lisää polttoaineen kulutusta?! Hommaappas irtonainen auton laturi ja yhdistä pari ajovalopoltinta siihen laturiin, sinun hölmölänessonbaari-teoriasi mukaan lamppuihin pitäisi syttyä valo. Epäillä sopii syttyyköhän...
        Katsoppas kun sitä laturin akselia pitää pyörittää jotta se alkaa kehittämään virtaa ja eihän se ilman energiaa pyöri mihinkään.
        TOTTAKAI valojen polttaminen lisää polttoaineen kulutusta!
        Nykyautoissa tuota valojen vaatimaa energiantarvetta on vaikeampi huomata mutta autoissa missä on mahdollisuus sammuttaa kaikki valot niin sen huomaa helposti. Kun autoon räpsäistään valot päälle niin kierrosluku tipahtaa hieman, se johtuu siitä että laturin vastus kasvaa koska se joutuu tekemään enemmän töitä virran aikaansaamiseksi. Väität että valot eivät aiheuta fyysistä kitkaa moottorille??? Ainakin kaikissa tuntemissani autoissa se laturi pyörii jonkun hihnan välityksellä ja sitä hihnaa pyörittää auton moottori joka saa käyttövoimansa polttoaineesta.
        Sinulla on ilmeisesti todella erikoinen auto jos se laturi pyörii ilman hihnoja itsekseen ihan pelkästä myötätunnosta.
        Muuten tuollainen laturin toimintaperiaate menee jakeluun kohtuu helposti normaaliälyiselle kymmenvuotiaalle tytöllekkin joka keräilee kiiltokuvia....

        Laturi tuottaa aina saman energian riippumatta siitä kuinka paljon auto virtaa kuluttaa. Latausmäärä on siis aina sama ja mitoitettu jo kaikkien auton laitteiden mukaan.

        POLTTOAINEENKULUTUS EI LISÄÄNNY.


      • sinä näytät
        DoeJohn kirjoitti:

        .. tietenkin menee joo noin, mutta tarvitaan sitä virtaa muuhunkin kuin valoihin vai onko autosi jollakin uudella energialla liikkuva tai uudelle innovaatiolla vaikkapa molekyylien siirtämisellä liikkuva? Tiedän toki tuon, että laturi aiheuttaa kitkaa, mutten tietääkseni olekaan väittänyt laturin käyttöä täysin kitkattomaksi? Kirjoitin, että valojen käyttö verrattuna käyttämättömyyteen ei lisää laturin akselin vierintäkitkaa.

        Jos et vielä koskaan ole purkanut laturia ja tutkinut sen toimintaperiaatetta, niin ole hyvä ja käy jollakin romuttamolla. Irronnee muutamalla eurolla ihan romusta ehjä laturi, jota tutkia. Laturissa on lataussäädin joka kuormituksen kasvaessa päästää enemmän virtaa akulle ja mm. tämä aiheuttaa sen moottorin nopeuden muutoksen - siinä olen samaa mieltä. Laturissa koskettaa hiilet laturin ankkuria ja eivät todellakaan lisää akselin vierintävastusta, kun ne ovat kevyellä jousella varustettu eivätkä todellakaan muuta jousenkuormituspainetta virran tarpeen kasvaessa.

        Korjatkaa joku jos todellakin olen väärässä.

        Mitä tulee omaan autooni, niin käytän vähän vanhempaa kalustoa, mitä osaa itsekin korjata tarpeentullen. Laturin korjaus onnistuu moottoriremontin kera jne ... että se siitä.

        Etpä sinäkään osannut vastata siihen, että mikä aiheuttaa sen lisääntyneen polttoaineen kulutuksen, mutta annoit hyvän vihjeen. Eikös se johdu juuri tuosta lisääntyneestä virrantuotosta, johon liittyy moottorin kierrosluvun kasvu. Se ei niinkään näy maantieajossa, mutta juuri kaupunkiajossa, jossa on paljon pysähdyksiä ja näin ollen esim. liikennevaloissa kierrosluku korkeammalla.

        Joku tuossa aikaisemmin taisikin tuostakin mainita jotakin. Onkos nyt järkeä tuossa? :)

        tietävän täydellisesti että laturin aiheuttama kuormitus ei kasva kun laturilta otetaan enemmän virtaa esim. ajovalojen takia niin kerroppas minulle selitys siihen että kun minulla aikoinaan pikkupoikana oli vanha autonrähjä johon sitten oli ympätty lisävalot niin mikä ihme sai aikaan laturin hihnan luistamisen kun napsaisi pitkät päälle?
        Auto iästään huolimatta toimi ihan niinkuin pitääkin mutta kun laturin hihna oli vähän löysällä ja tosiaankin räppäsi ne pitkät päälle niin laturin remmi vinkui hetken ennenkuin taas "tarttui" kiinni, samalla pitkät päälle laittaessa sen auton kierrosluku tippui aivan selvästi korvakuulollakin ja kierroslukumittari näytti sen toteen myös.
        Kerroppas mikä sen hihnan luistamisen sai aikaiseksi ellei laturin kasvanut vastus? Ainoa selitys sille hihnan luistamiselle on vain ja ainoastaan se että laturin kuormittuessa lisää esim. valojen vaatiman virran vuoksi laturin pyörintävastus kasvaa, vai meinaatkos sinä että se remmi vinkui siellä sen vuoksi että lisäntyneen virrankulutuksen myötä se laturi olisi alkanutkin pyörimään nopeammin kuin moottorin pyörittämä hihna?


      • DoeJohn
        sinä näytät kirjoitti:

        tietävän täydellisesti että laturin aiheuttama kuormitus ei kasva kun laturilta otetaan enemmän virtaa esim. ajovalojen takia niin kerroppas minulle selitys siihen että kun minulla aikoinaan pikkupoikana oli vanha autonrähjä johon sitten oli ympätty lisävalot niin mikä ihme sai aikaan laturin hihnan luistamisen kun napsaisi pitkät päälle?
        Auto iästään huolimatta toimi ihan niinkuin pitääkin mutta kun laturin hihna oli vähän löysällä ja tosiaankin räppäsi ne pitkät päälle niin laturin remmi vinkui hetken ennenkuin taas "tarttui" kiinni, samalla pitkät päälle laittaessa sen auton kierrosluku tippui aivan selvästi korvakuulollakin ja kierroslukumittari näytti sen toteen myös.
        Kerroppas mikä sen hihnan luistamisen sai aikaiseksi ellei laturin kasvanut vastus? Ainoa selitys sille hihnan luistamiselle on vain ja ainoastaan se että laturin kuormittuessa lisää esim. valojen vaatiman virran vuoksi laturin pyörintävastus kasvaa, vai meinaatkos sinä että se remmi vinkui siellä sen vuoksi että lisäntyneen virrankulutuksen myötä se laturi olisi alkanutkin pyörimään nopeammin kuin moottorin pyörittämä hihna?

        osaa tuohon niin tarkkaan vastata. Kun sinulla tuntuu olevan niin kärkäs ja agressiivinen olo, niin vie ihmeessä johonkin huoltoon, niin laittavat hihnan kuntoon.

        Onneksi valoisuus on kasvamassa, niin voinet jättää pitkät valot rauhaan ..


      • nähtiin että
        DoeJohn kirjoitti:

        osaa tuohon niin tarkkaan vastata. Kun sinulla tuntuu olevan niin kärkäs ja agressiivinen olo, niin vie ihmeessä johonkin huoltoon, niin laittavat hihnan kuntoon.

        Onneksi valoisuus on kasvamassa, niin voinet jättää pitkät valot rauhaan ..

        sinulla meni sormi suuhun kun pistettiin nenän eteen käytännön faktaa ja kysyttiin että miten tämä sinun oma valopää-teoriasi sopii yhteen käytännön tai edes teorian kanssa. Hävisit inton 110-0. Pitkät valot tarvitsevat virtaa mutta niin myös pelkät ajovalotkin...
        Lue sitten poju noi kirjoitukset kunnolla niin ei tarvitse ehdotella esim. että veisin huoltoon auton joka oli minulla joskus 20v sitten.


      • DoeJohn
        nähtiin että kirjoitti:

        sinulla meni sormi suuhun kun pistettiin nenän eteen käytännön faktaa ja kysyttiin että miten tämä sinun oma valopää-teoriasi sopii yhteen käytännön tai edes teorian kanssa. Hävisit inton 110-0. Pitkät valot tarvitsevat virtaa mutta niin myös pelkät ajovalotkin...
        Lue sitten poju noi kirjoitukset kunnolla niin ei tarvitse ehdotella esim. että veisin huoltoon auton joka oli minulla joskus 20v sitten.

        ei kai osunut arkaan paikkaan? Onneksi on vapaa demokratia ja saa olla omaa mieltä ja kyseenalaistaa toisten kirjoituksia.

        Tuossa vähän aikaisemmin myönsin jo olevani väärässä ja sain asiallisen vastauksen. Kiitos sinullekin palautteista vaikka ne vähän negatiivisia olivatkin.

        Itseäni kun ei haittaa onko palaute negatiivista vai positiivista, kunhan ne tulevat rakentavassa hengessä.


      • se on
        nii'in että kirjoitti:

        Laturi tuottaa aina saman energian riippumatta siitä kuinka paljon auto virtaa kuluttaa. Latausmäärä on siis aina sama ja mitoitettu jo kaikkien auton laitteiden mukaan.

        POLTTOAINEENKULUTUS EI LISÄÄNNY.

        Ja mitäs sille energialle tapahtuu jos sitä ei käytetä sähkölaitteissa? Ei akkukaan sita rajattomasti ota vastaa...


      • ike.
        se on kirjoitti:

        Ja mitäs sille energialle tapahtuu jos sitä ei käytetä sähkölaitteissa? Ei akkukaan sita rajattomasti ota vastaa...

        Sitä ei vaan käytetä mihinkään. Akku ei ota vastaan juurikaan yli 12V vaikka latausjännite on aina reilut 14V. (lataa saman verran virran kulutuksesta riippumatta.)
        Tai ainakaan ei ole vielä ikinä missään autossa tullut vastaan laturia joka lopettaa pyörimisensä kun akku on täynnä.

        Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa. Voit itse kokeilla tämän vaikka polkupyöräsi dynamolla joka toimii suunnileen samalla periaatteella kuin laturi ja kytket siihen vaikka 100kpl lamppuja. polkemisen tulisi siis olla todella paljon rankenpaa varrattuna, että siinä olisi 1 lamppu?
        Ei ole.

        Laturin hiilet tosin kuluvat nopeammin jos sitä rasitetaan paljon. (hiilet eivät vaikka puristu kuitenkaan sen enempää akselia vasten mitä enemmän ladataan.)

        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Joku tuossa aiemmin vertasi ilmastointiin ja sen systeemiin kulutuksen kasvattajana, joka siis toimii täysin eri periaatteella eikä kitkaa ole ellei ilmastointi ole käytössä. (ei pyöritä pakolla aina kuten laturi)

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu?


      • nii'in että
        ike. kirjoitti:

        Sitä ei vaan käytetä mihinkään. Akku ei ota vastaan juurikaan yli 12V vaikka latausjännite on aina reilut 14V. (lataa saman verran virran kulutuksesta riippumatta.)
        Tai ainakaan ei ole vielä ikinä missään autossa tullut vastaan laturia joka lopettaa pyörimisensä kun akku on täynnä.

        Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa. Voit itse kokeilla tämän vaikka polkupyöräsi dynamolla joka toimii suunnileen samalla periaatteella kuin laturi ja kytket siihen vaikka 100kpl lamppuja. polkemisen tulisi siis olla todella paljon rankenpaa varrattuna, että siinä olisi 1 lamppu?
        Ei ole.

        Laturin hiilet tosin kuluvat nopeammin jos sitä rasitetaan paljon. (hiilet eivät vaikka puristu kuitenkaan sen enempää akselia vasten mitä enemmän ladataan.)

        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Joku tuossa aiemmin vertasi ilmastointiin ja sen systeemiin kulutuksen kasvattajana, joka siis toimii täysin eri periaatteella eikä kitkaa ole ellei ilmastointi ole käytössä. (ei pyöritä pakolla aina kuten laturi)

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu?

        Juuri näin!


      • DoeJohn
        ike. kirjoitti:

        Sitä ei vaan käytetä mihinkään. Akku ei ota vastaan juurikaan yli 12V vaikka latausjännite on aina reilut 14V. (lataa saman verran virran kulutuksesta riippumatta.)
        Tai ainakaan ei ole vielä ikinä missään autossa tullut vastaan laturia joka lopettaa pyörimisensä kun akku on täynnä.

        Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa. Voit itse kokeilla tämän vaikka polkupyöräsi dynamolla joka toimii suunnileen samalla periaatteella kuin laturi ja kytket siihen vaikka 100kpl lamppuja. polkemisen tulisi siis olla todella paljon rankenpaa varrattuna, että siinä olisi 1 lamppu?
        Ei ole.

        Laturin hiilet tosin kuluvat nopeammin jos sitä rasitetaan paljon. (hiilet eivät vaikka puristu kuitenkaan sen enempää akselia vasten mitä enemmän ladataan.)

        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Joku tuossa aiemmin vertasi ilmastointiin ja sen systeemiin kulutuksen kasvattajana, joka siis toimii täysin eri periaatteella eikä kitkaa ole ellei ilmastointi ole käytössä. (ei pyöritä pakolla aina kuten laturi)

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu?

        itsekin juuri olen aina ajatellut. Hyvät perustelut sinulla.

        Itse ymmärrän sen polttoaineen kasvun vain ja ainoastaan kierrosluvun kasvuna auton ollessa pysähdyksissä. Normaali- tai maantieajossa se ei vaikuttane.

        Täällä saa vaan vittuilut päälleen kaikista asiallisista viesteistä ja kysymyksistä, kun eivät vastaajatkaan osaa kunnolla perustella omia mielipiteitään.


      • tehdä
        DoeJohn kirjoitti:

        itsekin juuri olen aina ajatellut. Hyvät perustelut sinulla.

        Itse ymmärrän sen polttoaineen kasvun vain ja ainoastaan kierrosluvun kasvuna auton ollessa pysähdyksissä. Normaali- tai maantieajossa se ei vaikuttane.

        Täällä saa vaan vittuilut päälleen kaikista asiallisista viesteistä ja kysymyksistä, kun eivät vastaajatkaan osaa kunnolla perustella omia mielipiteitään.

        Kannattaa tehdä ihan mittaus. Itsellä on kulutusmittari smartissa (cdi koneinen 0,8 litraa). Kulutusero kaupungissa on ollut noin 0,2-0,3 litraa hieman keskinopeudesta riippuen eli sanoisin, että dieseliä menee 0,1 litraa tunnissa enemmän. Maantiellä ero hukkuu muihin muuttujiin enkä ole päässyt tarkempaa mittausta tekemään.

        Turha spekuloida, kun ensikäden tietoakin saatavilla.


      • DoeJohn
        tehdä kirjoitti:

        Kannattaa tehdä ihan mittaus. Itsellä on kulutusmittari smartissa (cdi koneinen 0,8 litraa). Kulutusero kaupungissa on ollut noin 0,2-0,3 litraa hieman keskinopeudesta riippuen eli sanoisin, että dieseliä menee 0,1 litraa tunnissa enemmän. Maantiellä ero hukkuu muihin muuttujiin enkä ole päässyt tarkempaa mittausta tekemään.

        Turha spekuloida, kun ensikäden tietoakin saatavilla.

        se varmaan just menee. Kaupunkiliikenteessä kulutuskasvaa, koska järjestelmä nostaa automaattisesti hieman kierroslukua. Maantiellä taasen on ohituksia jne. vaihtelevia juttuja.

        Eiköhän tämä thread ole jo kaluttu loppuun. Kivat keskustelut oli .. kaikille kiitoksia mukana olosta, myös vastakkaista mieltä olleille.

        Mukavaa vappua kaikille! :-D


      • DoeJohn kirjoitti:

        se varmaan just menee. Kaupunkiliikenteessä kulutuskasvaa, koska järjestelmä nostaa automaattisesti hieman kierroslukua. Maantiellä taasen on ohituksia jne. vaihtelevia juttuja.

        Eiköhän tämä thread ole jo kaluttu loppuun. Kivat keskustelut oli .. kaikille kiitoksia mukana olosta, myös vastakkaista mieltä olleille.

        Mukavaa vappua kaikille! :-D

        Laturin pyörintävastus suurenee virran kasvaessa, koska virran aiheuttama magneettikenttä laturissa suurenee. Maallikkokin voi huomata tämän kytkemällä tyhjäkäynnillä ja vaide vapaalla esim. lämmityslaitteen päälle, jolloin moottorin kierrosluku tilapäisesti laskee. (Moottorin säätö ei ehdi reagoimaan lisääntyneeseen kuormitukseen)

        Kierrokset taas keventävät tätä vastusta ja lisäävät laturin kapaseettia. Maallikkokin voi huomata tämän valojen kirkastumisesta, kun kierroksia nostetaan (Tämä siis silloin kun laturin kuorma on niin iso, että jännite alenee)

        Mitä polkupyörän dynamoon tulee, niin siitä mitään voi verrata, koska siitä ei tule virtaa riittävästi useampaan lamppuun. Eikä se toimi samalla periaatteella, kuin autossa.

        Kaupunkiajossa siis menee valoihin enemmän siitä yksinkertaisesta syystä, että valot palavat paljon kauemmin/100km kuin maantiellä.

        Nyt Vappuja!


      • huuhaa palkinto
        ike. kirjoitti:

        Sitä ei vaan käytetä mihinkään. Akku ei ota vastaan juurikaan yli 12V vaikka latausjännite on aina reilut 14V. (lataa saman verran virran kulutuksesta riippumatta.)
        Tai ainakaan ei ole vielä ikinä missään autossa tullut vastaan laturia joka lopettaa pyörimisensä kun akku on täynnä.

        Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa. Voit itse kokeilla tämän vaikka polkupyöräsi dynamolla joka toimii suunnileen samalla periaatteella kuin laturi ja kytket siihen vaikka 100kpl lamppuja. polkemisen tulisi siis olla todella paljon rankenpaa varrattuna, että siinä olisi 1 lamppu?
        Ei ole.

        Laturin hiilet tosin kuluvat nopeammin jos sitä rasitetaan paljon. (hiilet eivät vaikka puristu kuitenkaan sen enempää akselia vasten mitä enemmän ladataan.)

        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Joku tuossa aiemmin vertasi ilmastointiin ja sen systeemiin kulutuksen kasvattajana, joka siis toimii täysin eri periaatteella eikä kitkaa ole ellei ilmastointi ole käytössä. (ei pyöritä pakolla aina kuten laturi)

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu?

        Tuossa on loistava vaihtoehto ensivuoden skeptikkojen huuhaa palkinnon voittajalle.
        Sähköä tyhjästä!!!


      • prius..
        ike. kirjoitti:

        Sitä ei vaan käytetä mihinkään. Akku ei ota vastaan juurikaan yli 12V vaikka latausjännite on aina reilut 14V. (lataa saman verran virran kulutuksesta riippumatta.)
        Tai ainakaan ei ole vielä ikinä missään autossa tullut vastaan laturia joka lopettaa pyörimisensä kun akku on täynnä.

        Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa. Voit itse kokeilla tämän vaikka polkupyöräsi dynamolla joka toimii suunnileen samalla periaatteella kuin laturi ja kytket siihen vaikka 100kpl lamppuja. polkemisen tulisi siis olla todella paljon rankenpaa varrattuna, että siinä olisi 1 lamppu?
        Ei ole.

        Laturin hiilet tosin kuluvat nopeammin jos sitä rasitetaan paljon. (hiilet eivät vaikka puristu kuitenkaan sen enempää akselia vasten mitä enemmän ladataan.)

        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Joku tuossa aiemmin vertasi ilmastointiin ja sen systeemiin kulutuksen kasvattajana, joka siis toimii täysin eri periaatteella eikä kitkaa ole ellei ilmastointi ole käytössä. (ei pyöritä pakolla aina kuten laturi)

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu?

        Taidan mennä pajaan ja laittaa elcattiin isompaa laturia kiinni eli toisen samanlaisen motin lataamaan. Sähköllä ajan ja laturilla lataan koko ajan ajoakkua, koska se ei nosta kulutusta.

        Ja otan varahiilet mukaan, jos ne kerran kuluvat nopeammin.


      • ike.
        prius.. kirjoitti:

        Taidan mennä pajaan ja laittaa elcattiin isompaa laturia kiinni eli toisen samanlaisen motin lataamaan. Sähköllä ajan ja laturilla lataan koko ajan ajoakkua, koska se ei nosta kulutusta.

        Ja otan varahiilet mukaan, jos ne kerran kuluvat nopeammin.

        Onnistuisi jos tarpeeksi järeitä latureita olisi olemassa. Mutta kun ei ole. Tarpeeksi järeän pyörittämiseen sitäpaitsi kuluisi paljon enemmän energiaa kuin pystyisi tuottamaan.
        Jos jostain löydät laturin joka pystyy tuottamaan enemmän energiaa kuin sen pyörittämiseen tarvitaan niin ei muutakun patentti kehiin ja miljardeja tilille heti.

        (Sillä kuinka paljon laturilta virtaa ottaisit ei olisi taaskaan mitään merkitystä kulutukseen.)

        Itse en ymmärrä miten voit olla noin palikka ettei vaan mene jakeluun.


      • laturista
        ike. kirjoitti:

        Onnistuisi jos tarpeeksi järeitä latureita olisi olemassa. Mutta kun ei ole. Tarpeeksi järeän pyörittämiseen sitäpaitsi kuluisi paljon enemmän energiaa kuin pystyisi tuottamaan.
        Jos jostain löydät laturin joka pystyy tuottamaan enemmän energiaa kuin sen pyörittämiseen tarvitaan niin ei muutakun patentti kehiin ja miljardeja tilille heti.

        (Sillä kuinka paljon laturilta virtaa ottaisit ei olisi taaskaan mitään merkitystä kulutukseen.)

        Itse en ymmärrä miten voit olla noin palikka ettei vaan mene jakeluun.

        Elcatin moottori on "järeä laturi". Rinnalle pari pienempää, niin saadaan hävikki katettua ja sinua lainaten:

        "Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa.
        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu? "

        Ymmärrän tasan tarkkaan, mitä tarkoitat ja sen takia haluan karrikoida, koska mitä kirjoitat on täyttä sontaa..


      • Jere
        ike. kirjoitti:

        Sitä ei vaan käytetä mihinkään. Akku ei ota vastaan juurikaan yli 12V vaikka latausjännite on aina reilut 14V. (lataa saman verran virran kulutuksesta riippumatta.)
        Tai ainakaan ei ole vielä ikinä missään autossa tullut vastaan laturia joka lopettaa pyörimisensä kun akku on täynnä.

        Laturin pyörimiskitkaan ei vaikuta mitenkään paljonko siltä otetaan virtaa. Voit itse kokeilla tämän vaikka polkupyöräsi dynamolla joka toimii suunnileen samalla periaatteella kuin laturi ja kytket siihen vaikka 100kpl lamppuja. polkemisen tulisi siis olla todella paljon rankenpaa varrattuna, että siinä olisi 1 lamppu?
        Ei ole.

        Laturin hiilet tosin kuluvat nopeammin jos sitä rasitetaan paljon. (hiilet eivät vaikka puristu kuitenkaan sen enempää akselia vasten mitä enemmän ladataan.)

        Voit siis kytkeä vaikka niin paljon sähkölaitteita kuin laturin tuotto vain antaa myöten kulutuksen kasvamatta yhtään.

        Joku tuossa aiemmin vertasi ilmastointiin ja sen systeemiin kulutuksen kasvattajana, joka siis toimii täysin eri periaatteella eikä kitkaa ole ellei ilmastointi ole käytössä. (ei pyöritä pakolla aina kuten laturi)

        Ps. Olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, että miten ajatusmaailmanne mukaan laturin suuremman latauksen johdosta aiheutuva suurempi kitka aiheutuu?

        Mulla oli pienenä sellainen veivattava ikivanha puhelimen generaattori, jota veivaamalla vastapuolen puhelin soi. Siis sellainen sunnilleen sata vuotta vanha. Sitä jaksoi helposti veivata. Kun sen piuhoihin kytki lampun, niin se meni jäykäksi. Ja kun sen veti oikosulkuun, niin sitä ei jaksanut veivata enää olenkaan. (Veivissä oli vaihteisto joka nosti kierroksia.)

        Siis olet täysin väärässä että 100 lamppua on eri kuin 1 lamppu.

        ---

        Laturin kuormituksessa ei ole kyse kitkasta. Laturi perustuu magneettisen induktioon. Mitä enemmän virtaa laturin käämissä kulkee, sitä voimakkaamman magneettikentän se synnyttää. Laturissa on kaksi magneettikenttää, staattorissa oleva ja roottorissa oleva. Niiden välillä vaikuttaa voimia. Ja mitä enemmän virtaa kulkee sitä voimakkaampi virran synnyttämä magneettikenttä on ja sitä kautta sitä suurempi pyörittämistä vastustava voima.

        Laturissa voi olla kaksi periaatetta:

        Toinen kenttä on synnytetty kestomagneeteilla ja toinen syntyy sen takia että sähkövirta synnyttää magneettikentän. Tai sitten molemmat kentät syntyvät sähkömagneettisesti. Sähkömagneetti ei tarvitse ulkoista virtaa, vaan se lähtee käyntiin ns autoinduktiolla ja ottaa energian pyörimisestä itsestään.

        Lisää virtaa -> voimakkaampi magneettikenttä -> voimakkaammat magneettiset voimat -> tarvitaan enemmän voimaa laturin pyörittämiseen -> auton moottoria kuormitetaan enemmän -> polttoaineen kulutus lisääntyy.

        Mutta mihin tällainen monimutkainen selitys tarvitaan? Fysiikan lakien mukaan energiaa ei saa tyhjästä. Koska lamput kuluttavat energiaa, niin jostainhan sen on tultava. Se energia ei tule maan ytimestä eikä auringosta, joten muita vaihtoehtoja ei jää kuin auton moottori. Ja se saa puolestaan energiansa polttoaineesta. Tosin tämä lamppujen energia voi olla välivarastoitu akkuun, mutta se ei muuta tilannetta.


      • K.Ä.
        DoeJohn kirjoitti:

        otetaan kokoajan moottorin käynnissä ollessa talteen akkuun. Ei vaan sen kapasiteetti sitten riitä kuvailemiesi toimintojen ylläpitämiseen ...

        Otetaan sitä virtaa enemmän, niin jo riittää. Ylimääräisen voisi varata lisäakkuun ja myydä valtakunnanverkkoon.


      • hyötykäyttöön
        K.Ä. kirjoitti:

        Otetaan sitä virtaa enemmän, niin jo riittää. Ylimääräisen voisi varata lisäakkuun ja myydä valtakunnanverkkoon.

        Tai sitten voisi kytkeä polttomoottorin rinnalle pienen sähkömoottorin ja käytää tätä apumoottoria ylijäämävirralla auton liikuttamiseen jolloin polttomoottorin kuormitus pienenisi ja polttoainetta säästyisi. Kai se näin toimisi vai mitä?


      • Jere kirjoitti:

        Mulla oli pienenä sellainen veivattava ikivanha puhelimen generaattori, jota veivaamalla vastapuolen puhelin soi. Siis sellainen sunnilleen sata vuotta vanha. Sitä jaksoi helposti veivata. Kun sen piuhoihin kytki lampun, niin se meni jäykäksi. Ja kun sen veti oikosulkuun, niin sitä ei jaksanut veivata enää olenkaan. (Veivissä oli vaihteisto joka nosti kierroksia.)

        Siis olet täysin väärässä että 100 lamppua on eri kuin 1 lamppu.

        ---

        Laturin kuormituksessa ei ole kyse kitkasta. Laturi perustuu magneettisen induktioon. Mitä enemmän virtaa laturin käämissä kulkee, sitä voimakkaamman magneettikentän se synnyttää. Laturissa on kaksi magneettikenttää, staattorissa oleva ja roottorissa oleva. Niiden välillä vaikuttaa voimia. Ja mitä enemmän virtaa kulkee sitä voimakkaampi virran synnyttämä magneettikenttä on ja sitä kautta sitä suurempi pyörittämistä vastustava voima.

        Laturissa voi olla kaksi periaatetta:

        Toinen kenttä on synnytetty kestomagneeteilla ja toinen syntyy sen takia että sähkövirta synnyttää magneettikentän. Tai sitten molemmat kentät syntyvät sähkömagneettisesti. Sähkömagneetti ei tarvitse ulkoista virtaa, vaan se lähtee käyntiin ns autoinduktiolla ja ottaa energian pyörimisestä itsestään.

        Lisää virtaa -> voimakkaampi magneettikenttä -> voimakkaammat magneettiset voimat -> tarvitaan enemmän voimaa laturin pyörittämiseen -> auton moottoria kuormitetaan enemmän -> polttoaineen kulutus lisääntyy.

        Mutta mihin tällainen monimutkainen selitys tarvitaan? Fysiikan lakien mukaan energiaa ei saa tyhjästä. Koska lamput kuluttavat energiaa, niin jostainhan sen on tultava. Se energia ei tule maan ytimestä eikä auringosta, joten muita vaihtoehtoja ei jää kuin auton moottori. Ja se saa puolestaan energiansa polttoaineesta. Tosin tämä lamppujen energia voi olla välivarastoitu akkuun, mutta se ei muuta tilannetta.

        Peruskoulun fysiikalla tämä jo pitäisi olla selvää.

        Tosin ketä ei ole pyörittänyt auton laturia, ei tajua, että se on lähes kitkaton (hyvät laakerit) kuormittamatta, toisin kuin polkypyörän dynamo, jossa on iso kestomagneetti.


      • K.Ä.
        hyötykäyttöön kirjoitti:

        Tai sitten voisi kytkeä polttomoottorin rinnalle pienen sähkömoottorin ja käytää tätä apumoottoria ylijäämävirralla auton liikuttamiseen jolloin polttomoottorin kuormitus pienenisi ja polttoainetta säästyisi. Kai se näin toimisi vai mitä?

        Kas näin ne hyvät ajatukset jalostuvat aivoriihessä mulistaviksi keksinnöiksi. Tämä on muuten varmasti halvempi toteuttaakin kuin hybridiautot. Maailma pelastuu - ja halvalla!


    • Veijo Esso

      Ihan keskivertonystyröilläkin varustettu ihminen tajuaa että auto jossa on valot päällä erottuu taustastansa helpommin kuin valoton.

      Erityisen merkityksellistä se on näillä leveysasteilla jossa auringon lasku ja nousu kestää tunteja ja vaakavalo ja pitkät varjot aiheuttavat 'mustia aukkoja'.

      Tässä asiassa voisit olla ylpeä Suomesta ja sen kehittyneestä liikennekulttuurista mutta taidat olla niitä huonon itsetunnon omaavia jotka ensimmäisen kymmenen vuotta tuijottelevat vain omia jalkojaan ulkomaalaisen tavatessaan ja kymmenen vuoden tuttavuuden jälkeen tuijottelevat tuttavan jalkoja...

      • DoeJohn

        Erinomaisesti sanottu! Kerrankin oikeaa asiaa.


      • tekstistä

        on helppo olla samaa mieltä. Järjen käyttö olis sallittua muillekin.

        Jotkut tuossa intoilivat säästöistä makrotasolla, heh. Samat jätkät suhaa kaupungissa kaikki pikkumatkatkin autolla, vaikka esim. jalkapelilläkin homma hoituis muutamassa minuutissa. Markettiinkin pitää mäyräkoira lähteä hakemaan autolla, vaikka matkaa on 1/2 km.

        Niin, mutta niinhän se olikin, että eihän se sillon se auto mitään kuluta. Sehän on se valojen poltto mikä ratkaisee, hitto kun meinas unohtua.

        Ihme perusteluja sitä immeinen hölmöilyilleen löytääkin, kun vaan oikein haluaa.


    • Anna mennä

      Siinäpä rotestoit, kun tulet ilta-auringon suunnasta.
      Tuppaa siinä väki törkeästi kiilaamaan kolmion takaa eteesi.

      Ihme porukkaa.
      Eikö ne älyä, että Sinä olet sieltä tulossa?

      Millähän ne saisi tajuamaan?

    • Yksilönvapaus kunniaan

      Turhaa holhoavat valtion taholta meitä.

      Minäkin kävin autoilun edelläkävijämaassa, Englannissa, tutkistelemassa asioita.
      Eivät käytä valoja siellä päin.
      Hyvä, en siis minäkään.

      Ajavat vielä edistyksellisesti tien vasemmalla puolella.
      Hyvä, niin minäkin.

      Meitä, yksilöitä, ei voi vaientaa.

      • eetu

        Ajovalot päivällä ovat tarpeellisia juuri silloin, kun aurinko paistaa matalalta. Suomi on kaikkia mainittuja maita pohjoisempana, joten täällä tuota vaarallista aikaa on enemmän. On aivan totta, että hyvällä ilmalla ja sopivissa olosuhteissa ajovaloja ei tarvittaisi. On kuitenkin paljon tilanteita, joissa ajovalot parantavat näkyvyyttä mutta auton kuljettaja itse ei sitä tule ajatelleeksi. Esimerkiksi silloin, kun aurinko paistaa suoraan takaasi. Sinä näet erittäin hyvin, mutta sinut nähdään huonosti.

        Luin jokin aika sitten kuolonkolarista, joka tapahtui siksi, ettei kuski nähnyt tien viereen jätettyä kuorma-auton perävaunua. Aurinko paistoi vastaan, minkä vuoksi perävaunu hukkui tummaan metsätaustaan. Vastaavassa tilanteessa ajovalot näkyvät. (Tässä tilanteessa ajovalopakkokaan ei olisi auttanut, koska perävaunu oli pysäköity tien sivuun, mutta periaate on sama.)


    • Pimeä

      Ei ajovaloilla ole mitään virkaa ei päivällä, eikä yöllä. Turhaan niitä yölläkään polttaa, kyllä evoluutio hoitaisi meille hämäränäön :)
      Hulluahan on polttoainetta tuhlata yöllä, kun ilman valojakin pärjää - vai ovatko kaikki muut niin sokeita, etteivät yöllä ilman valoja pärjää ;)

      Itse riisuisin autoista kaikki turhat turvavarusteetkin, ne kun painollaan nostavat kulutusta aivan turhaan. Jarrutkin ovat loppujen lopuksi aivan turhat, ilman niitäkin saa auton pysähtymään, vai etkö sinä osaa moista?

    • ptdq

      Suomessa ajettiin vuonna 2004 n. 51 MILJARDIA kilometriä autoilla. Oletaan, että tästä kolmasosa tapahtui aikaan, jolloin valojen päälläpitämiselle ei ole tosiasiallisia perusteita: Päästään 17 miljardiin kilometriin. Jos ajovalojen polttamattomuudella säästettäisiin polttoainetta desi sataa kilometriä kohden, mikä lienee alakanttiin, säästettäisiin vuodessa polttoainetta noin 17 miljoonaa litraa!!! Toistan: 17 miljoonaa litraa!

      Jokohan nyt asiasta voisi keskustella ilman paatosta siitä, että ajovalot nyt vaan on niin vitun siistejä että niitä vaan pitää polttaa...

      • sitroen.

        mitä katalysaattoripakon poistolla säästettäisiin. Menisi 15 % vähemmän bensaa, mutta mitäs säästöistä, köyhiltähän se on pois ja rikkaitten taskuun menee!


      • Veijo Esso

        Jos tyhmä mielensä vaimentaa, voi hiljaista viisasta muistuttaa...

        Ajatteleppas minkälainen säästö tulisi jos jokainen suomalainen auton sijasta käyttäisi sitä lentävää lehmää. Mutta kun se on niin vitun siistiä ajaa sillä autolla.


      • hölmöilyä

        17 miljoonaa litraa...ajoneuvokantamme on 2.7 miljoonaa autoa ( 2 miljoonaa muuta moottoriajoneuvoa). Autoa kohden säästöä tulee reilut 6 litraa VUODESSA. Eli kuukautta kohden huimat puoli litraa. Mielestäni ko summan säästäminen turvallisuutta uhraamalla on lähinnä vitsi. Keksi joku muu säästömahdollisuus.


      • muutenkin

        Muuttamalla omaa ajotapaa taloudellisempaan suuntaan useimmat meistä pystyisivät helposti säästämään vähintään yhtä paljon polttoainetta kuin sillä, että ajovaloja ei tarvitsisi polttaa päivällä. Vielä kun kaikki turhat ajot jätettäisiin pois, bensaa säästyisi niin paljon että ajovalojen käytöstä aiheutuva kulutuslisä alkaa tuntua melko merkityksettömältä. Eikä sillä polttoaineen kulutuksella auton hankintapäätöstä tehtäessäkään ole kovin paljon merkitystä. Pari desiä suurempi kulutus sadalla tuntuu aivan merkityksettömältä jos kiihtyvyys 0 - 100km/h:n sujuu sekunnin nopeammin.


      • äijä

        Aja vähemmän
        käytä julkisia kulkuneuvoja
        Käy taloudellisen ajon kurssi
        Kimppakyyti
        Mutta älä tingi näkyvyydestä/Näkymisestä.

        Noi säästöt ois varmaa kiva selittää esim menehtyneen pienen lapsen vanhemmille.

        Ja jos vieläkin ahistaa niin saksaan voi aina mennä säästelemään.


      • NÄIN!
        hölmöilyä kirjoitti:

        17 miljoonaa litraa...ajoneuvokantamme on 2.7 miljoonaa autoa ( 2 miljoonaa muuta moottoriajoneuvoa). Autoa kohden säästöä tulee reilut 6 litraa VUODESSA. Eli kuukautta kohden huimat puoli litraa. Mielestäni ko summan säästäminen turvallisuutta uhraamalla on lähinnä vitsi. Keksi joku muu säästömahdollisuus.

        Oikeaa puhetta!


    • Kanssa-autoilija

      Suomessa on ajovalopakko läpi vuoden ja vuorokauden.

      • ptdq

        Sen tiedän. Sen järkevyydestä tässä koitan juuri herätellä keskustelua.

        Myönnän, että se, etten lainvastaisesti käytä valoja päivällä on aika lapsellista, mutta luonne ei anna myöden noudattaa rajoituksia joissa ei ole järkeä. Sama juttu järjettömissä nopeusrajoituksissa. Mutta se on toisen keskustelun aihe.

        Yritetään pysyä aiheessa, eli onko valojen polttamisen hyödyt suhteessa kustannuksiin, laskelmieni mukaan 17 miljoonaan litraan polttoainetta.


      • henki
        ptdq kirjoitti:

        Sen tiedän. Sen järkevyydestä tässä koitan juuri herätellä keskustelua.

        Myönnän, että se, etten lainvastaisesti käytä valoja päivällä on aika lapsellista, mutta luonne ei anna myöden noudattaa rajoituksia joissa ei ole järkeä. Sama juttu järjettömissä nopeusrajoituksissa. Mutta se on toisen keskustelun aihe.

        Yritetään pysyä aiheessa, eli onko valojen polttamisen hyödyt suhteessa kustannuksiin, laskelmieni mukaan 17 miljoonaan litraan polttoainetta.

        ajovaloja jatkuvasti käytettäessä riittää mielestäni mainiosti siksi hyödyksi, jota nyt metsästät.

        Elämän lähteminen tai säästyminen liikenteessä on aina pienestä virheestä tai epähuomiosta kiinni. Jos on autossa on valot, sen huomaa helpommin. Joskus se pelastaa hengen. Ehkä se olet sinä, tai puolisosi tai lapsesi. Eikö se ole riittävä "hinta"?


      • Dzei
        ptdq kirjoitti:

        Sen tiedän. Sen järkevyydestä tässä koitan juuri herätellä keskustelua.

        Myönnän, että se, etten lainvastaisesti käytä valoja päivällä on aika lapsellista, mutta luonne ei anna myöden noudattaa rajoituksia joissa ei ole järkeä. Sama juttu järjettömissä nopeusrajoituksissa. Mutta se on toisen keskustelun aihe.

        Yritetään pysyä aiheessa, eli onko valojen polttamisen hyödyt suhteessa kustannuksiin, laskelmieni mukaan 17 miljoonaan litraan polttoainetta.

        Onko ikinä tullut mieleesi, että järjen puute ei olekaan ympäröivässä maailmassa vaan...


    • The Rat

      Ihmetyttävät välillä nämä liikkuvat parkkeeratut autot... Siis autohan on parkissa jos ei ole valoja päällä. Ja parkkeerattuja autoja ei tarvitse huomioida ajellessaan, kunhan nyt ei päälle aja.

      Sinä kuulut varmaan näihin neroihin jotka eivät osaa vilkkuakaan käyttää. "Mitä sitä turhaan, eihän se tänne sisälle näy ja nakuttaa vielä ikävästi".

      • Pocce

        Ihmiset ajattelevat liian lyhyesti kun ajattelevat vain asioiden vaikutusta itseensä. Nimenomaan toisia varoitetaan valoilla... ei ne pelkästään katselemista varten ole.

        Kunkahan moni jättää laittamatta valot päälle esim. tunnelissa tai sadekuurossa kun ne eivät alunperinkään olleet päällä?

        On se hienoa että huomataan ero kaupungissakin onko auto parkissa vai odottaako vain risteyksessä vuoroaan. Eihän niitä erottais millään...

        Ja kyllä kirkaat autot huomaa, mutta entäs nämä harmaat jotka muutenkin on vaikeaa havaita tien päällä? Valot auttaa aina.


    • Bunker

      ..kun se olis säädetty niin, että ajovalopakko olis kesäaikaan taajamissa vapaaehtoista. Yleensäottaen kaikenlainen pakotus kusee tässä maassa itseään vastaan. Se on nähty. Poliisitkaan eivät pidä sitä juuri minään kuin turvavyöpakkoa. Marginaalijuttu taajamissa.

      Syksyllä, talvella ja keväällä on päivällä usein hämärää tai aurinko paistaa matalalta, niin silloin ajovalopakko on asiaa myös taajamissa. Noin toukokuusta syyskuuhun pitäisi lainsäätäjäkin luottaa yksilön omaan harkintaan holhouksen asemasta. Kesäaikana turhaa energiankulutusta makrotasolla.

    • .....en kommentoi onko halua vai ei, mutta liittyminen voi olla vaikeaa, koska monissa uudemmissa autoissa valoja ei saa kytkettyä pois.

      • Bunker

        Onkohan se systeemi jo tehtaalla asennettu vai maahantuojan päässä, ettei saa valoja kytkettyä pois? Kai ne nyt edes parkeille saa? Nimemaan pysäköitäessä parkit ovat asiaa eikä ajovalot, monet eivät osaa käyttää parkkeja. Aika järjetön systeemi. Moottoria käynnistettäessä tulee virtapiikkejä. Sitten ihmetellään kun paukkuu koko ajan H7:t, kuinka hankalaa ja kallista on vaihtaa polttimot.


      • Bunker kirjoitti:

        Onkohan se systeemi jo tehtaalla asennettu vai maahantuojan päässä, ettei saa valoja kytkettyä pois? Kai ne nyt edes parkeille saa? Nimemaan pysäköitäessä parkit ovat asiaa eikä ajovalot, monet eivät osaa käyttää parkkeja. Aika järjetön systeemi. Moottoria käynnistettäessä tulee virtapiikkejä. Sitten ihmetellään kun paukkuu koko ajan H7:t, kuinka hankalaa ja kallista on vaihtaa polttimot.

        ...ajovalot kytkettyä pois parkeilla, mutta sitten syttyy samalla kojetaulun yövalaistus. Et silleen. Softa-, vai hw-suunnitteluvirhe? Kaikki tarttis tehrä itte....

        "Moottoria käynnistettäessä tulee virtapiikkejä." -tämä kunnossa Avessa. Valot kytkeytyvät viivellä käynnistyksen jälkeen.


      • sitroen.
        Bunker kirjoitti:

        Onkohan se systeemi jo tehtaalla asennettu vai maahantuojan päässä, ettei saa valoja kytkettyä pois? Kai ne nyt edes parkeille saa? Nimemaan pysäköitäessä parkit ovat asiaa eikä ajovalot, monet eivät osaa käyttää parkkeja. Aika järjetön systeemi. Moottoria käynnistettäessä tulee virtapiikkejä. Sitten ihmetellään kun paukkuu koko ajan H7:t, kuinka hankalaa ja kallista on vaihtaa polttimot.

        moottoria käynnistettäessä sen virtapiikin aikaiseksi?
        Virtapiikillä tarkoittanet starttimoottorin ottamaa virtaa? Vai tarkoititko sittenkin jännitepiikkiä? Sen syntymisen saat selvittää perinpohjin että me muutkin ymmärtäisimme mitä ajat takaa.
        Olen itse saanut mm. autosähköasentajan koulutuksen ja ollut siinäkin työssä enkä näiden piikkien syntytapaa ymmärrä.
        Nyt voit loistaa!


      • Bunker
        sitroen. kirjoitti:

        moottoria käynnistettäessä sen virtapiikin aikaiseksi?
        Virtapiikillä tarkoittanet starttimoottorin ottamaa virtaa? Vai tarkoititko sittenkin jännitepiikkiä? Sen syntymisen saat selvittää perinpohjin että me muutkin ymmärtäisimme mitä ajat takaa.
        Olen itse saanut mm. autosähköasentajan koulutuksen ja ollut siinäkin työssä enkä näiden piikkien syntytapaa ymmärrä.
        Nyt voit loistaa!

        Tarkoitin mahdollisia jännitekuoppia starttimoottorin käydessä, kun valot yrittää tuikuttaa samaan aikaan, kun avaimesta kääntää.. vai onko ne suojattu jollain suojadiodeilla? En ole mikään sähköinsinööri. Yli- tai alijännite vaikuttaa huomattavasti halogeenipolttimoiden polttoiän pituuteen. Ylijännite lyhentää polttoikää hyvin nopeasti.


      • sitroen. kirjoitti:

        moottoria käynnistettäessä sen virtapiikin aikaiseksi?
        Virtapiikillä tarkoittanet starttimoottorin ottamaa virtaa? Vai tarkoititko sittenkin jännitepiikkiä? Sen syntymisen saat selvittää perinpohjin että me muutkin ymmärtäisimme mitä ajat takaa.
        Olen itse saanut mm. autosähköasentajan koulutuksen ja ollut siinäkin työssä enkä näiden piikkien syntytapaa ymmärrä.
        Nyt voit loistaa!

        ....että 12V järjestelmässä ei ole tasavirran ja varsinkin akun takia ylijännitepiikkejä, mutta tämä pätee ainoastaan resistiivisillä kuormilla. (esim lampun hehkulanka) Kun virtapiireissä on kapasitiivia tai induktiivisia komponentteja, tapahtuu asioita, joita ammattilaisetkaan eivät osaa selittää ulkomuistista, eikä ainakaan maallikolle.

        Asiaa tuntemattomalle selvennän, että induktiivinen komponentti on esimerkiksi rele tai moottori/laturi, eli sähköinen komponentti, jossa on käämitys.

        T: Sähköautomaatioinsinööri vm. 1991

        PS. Sinulle koulutetulle ei pitäisi olla maitsemani "ammattisanat" vieraita


      • ike.
        Bunker kirjoitti:

        Tarkoitin mahdollisia jännitekuoppia starttimoottorin käydessä, kun valot yrittää tuikuttaa samaan aikaan, kun avaimesta kääntää.. vai onko ne suojattu jollain suojadiodeilla? En ole mikään sähköinsinööri. Yli- tai alijännite vaikuttaa huomattavasti halogeenipolttimoiden polttoiän pituuteen. Ylijännite lyhentää polttoikää hyvin nopeasti.

        Eikös kaikissa autoissa valot sammu starttauksen ajaksi?
        Aika pommi täytyy olla jos valot vilkkuu startin tahdissa.


      • Jere
        sitroen. kirjoitti:

        moottoria käynnistettäessä sen virtapiikin aikaiseksi?
        Virtapiikillä tarkoittanet starttimoottorin ottamaa virtaa? Vai tarkoititko sittenkin jännitepiikkiä? Sen syntymisen saat selvittää perinpohjin että me muutkin ymmärtäisimme mitä ajat takaa.
        Olen itse saanut mm. autosähköasentajan koulutuksen ja ollut siinäkin työssä enkä näiden piikkien syntytapaa ymmärrä.
        Nyt voit loistaa!

        Kytke käämiin virta, esim. starttimoottoriin. Katkaise virta. Käämin induktanssin takia virta pyrkii jatkamaan kulkuaan vaikka virran kulkutie on poikki. Jos katkos on riittävän nopea eikä systeemissä olisi mitään muita komponentteja jonne virta menee, niin jännite nousisi jopa niin korkeaksi, että virran katkaisukohdan yli hyppäsi kipinä.


      • Bunker
        ike. kirjoitti:

        Eikös kaikissa autoissa valot sammu starttauksen ajaksi?
        Aika pommi täytyy olla jos valot vilkkuu startin tahdissa.

        Ei sammu ainakaan kaikissa vanhemmissa (en tiedä uudemmista).. esim. mun siskon Volvo 740:n valot tuikkii alitehoisina jännitekuopassa starttauksen aikana. Tosin ne valot sais nappulasta sammutettua, mutta ei se siihen koske, vaan ne valot palaa sillä aina startista lähtien, koska on "kätevät automaattivalot".


      • Jere kirjoitti:

        Kytke käämiin virta, esim. starttimoottoriin. Katkaise virta. Käämin induktanssin takia virta pyrkii jatkamaan kulkuaan vaikka virran kulkutie on poikki. Jos katkos on riittävän nopea eikä systeemissä olisi mitään muita komponentteja jonne virta menee, niin jännite nousisi jopa niin korkeaksi, että virran katkaisukohdan yli hyppäsi kipinä.

        ...ja siksi ei ole aivan olematon myytti, tämä "apuvirran anto vanhalla autolla uuteen, voi rikkoa uuden auton".

        Mainitsemasi.... "jännite nousisi jopa niin korkeaksi, että virran katkaisukohdan yli hyppäsi kipinä." ....on myrkkyä puolijohteille, joita on kaikissa autoissa, joissa on "tietokoneohjattu" xxx.

        Koska auton omastakin järjestelmästa tulee em. mainittuja piikkejä, eletroniikka on suojattu, mutta tämä suojaus ei välttämättä riitä, kun järjestelmään kytketään vieras laite eli toinen auto.

        T: linja 220 insinööri vm 1991.


    • Jere

      Tapaus 1.

      Olin risteyksessä jossa oli liikennepeili. Peili oli huikan likainen. Peilistä näin että risteävällä tiellä oli jatkuva liikennevirta. Sitten lopulta näin yhden katkoksen liikennevirrassa. Syöksähdin siihen välikköön. Kauhukseni huomasin, että siinä ei ollutkaan tyhjää paikkaa, vaan valoton auto! Meinasi tulla kolari ja autojen äänimerkit soivat. Minä sain idiootin leiman, vaikka syyllinen oli valoton auto.

      Tapaus 2:

      Eräässä risteyksessä oli parkkeerattuja autoja ja liikkuvia autoja. Risteys oli hiukan poikkeava rakenteeltaan, joten autojen sijaintia tien alueella ei hahmottanut salaman nopeasti. Hahmotus tapahtui siten että parkkeeratut olivat valottomia ja liikkuvat valollisia refleksin omaisesti. Kerran oman autoni sivuikkuna oli hiukan huuruinen ja näkyvyys ei ollut täydellinen mutta riittävä. Meinasi taas tulla vaaratilanne, kun erehdyin luulemaan valottomana hitaasti ajavaa autoa parkkeeratuksi.

      Tietysti minut voi leimata tolloksi kun oletin että ihmiset noudattavat tieliikennelakia. Mutta kun seuraavan kerran ajat valottomana, niin muista että sinä voit jäädä huomaamatta minulta, vaikka olisi kirkas päivä. Seurauksista kärsii sitten kumpikin.

      • ????

        Syyllinen valoton jos hyökkäät väliin kolmion takaa etkä noudata tarvittavaa varovaisuutta? Voi sieltä tulla muutakin valotonta tai heikkovaloista kuin auto.


      • Jere
        ???? kirjoitti:

        Syyllinen valoton jos hyökkäät väliin kolmion takaa etkä noudata tarvittavaa varovaisuutta? Voi sieltä tulla muutakin valotonta tai heikkovaloista kuin auto.

        Se oli myös minun moka. Mutta jos onnettomuus olisi tullut, niin se oli jäänyt väliin jos kaikilla oli ollut valot.

        Siis valot lisää tuvallisuutta. Siitähän on kysmys. Tuolla sinun logiikallasi valoja ei tarvitsisi pitää olenkaan, ollaan vaan kaikki riittävän varovaisia.


        Mikä se muu heikkovaloinen voisi olla taajassa liikennevirrassa? Traktoriko? Silläkin pitää olla valot.


      • Jere
        Jere kirjoitti:

        Se oli myös minun moka. Mutta jos onnettomuus olisi tullut, niin se oli jäänyt väliin jos kaikilla oli ollut valot.

        Siis valot lisää tuvallisuutta. Siitähän on kysmys. Tuolla sinun logiikallasi valoja ei tarvitsisi pitää olenkaan, ollaan vaan kaikki riittävän varovaisia.


        Mikä se muu heikkovaloinen voisi olla taajassa liikennevirrassa? Traktoriko? Silläkin pitää olla valot.

        Koska noudatin kuitenkin jonkin tasoita varovaisuutta, niin onnettomuutta ei tullut. Tosin en olisi päässyt risteykseen ollenkaan jos en olisi tunkenut väliin, sillä liikennepeilistä ei näkynyt yhtään mitään muuta kuin autojen valot sen pölyisyyden takia. Oli pakko ajaa katsomaan onko välikkö oikea välikkö vai jotain muuta.


      • jeps
        Jere kirjoitti:

        Koska noudatin kuitenkin jonkin tasoita varovaisuutta, niin onnettomuutta ei tullut. Tosin en olisi päässyt risteykseen ollenkaan jos en olisi tunkenut väliin, sillä liikennepeilistä ei näkynyt yhtään mitään muuta kuin autojen valot sen pölyisyyden takia. Oli pakko ajaa katsomaan onko välikkö oikea välikkö vai jotain muuta.

        Hyvä, että noudatit. Ensi kerralla varmaan myös muistat puhdistaa sivulasit nähdäksesi kunnolla. Välttäisit läheltä piti tilanteet. Sitä vaan liikenteessä yksinkertaisesti joutuu huomioimaan keulan, sivut ja taustapeilin.


      • Jere
        jeps kirjoitti:

        Hyvä, että noudatit. Ensi kerralla varmaan myös muistat puhdistaa sivulasit nähdäksesi kunnolla. Välttäisit läheltä piti tilanteet. Sitä vaan liikenteessä yksinkertaisesti joutuu huomioimaan keulan, sivut ja taustapeilin.

        Liikennepeiliä en ylettynyt puhdistamaan.

        Jos auton sivuikkuna olisi olltu täysin kirkas, niin olisin silti saattanut erehtyä. Se oli vain vähän epäkirkas.

        Koska ihmiset eivät ole täydellisiä, niin he tekevät virheitä. Sen takia muut riskiseikat pitää minimoida, kuten valotta ajaminen.


    • kaikki lisähehkut

      laitan loistamaan päälle....ja niitä on etumaski ja karjarauta täynnä....ainakin 1000w tulee silmilles heti peelo. et taida muutenkaan ajaa täysillä valoilla.

      • valojen käyttöön

        Kun täällä perustellaan valojen käyttöä Suomen pimeydellä, niin eikös Suomen kesä nyt ole valoisa jos mikä. Miksi ei siis myös valojen käytössä voisi olla kesäaika, jolloin valoja ei tarvitsisi turhaan polttaa. Vähän kuin talvirengaskielto. Valojen käyttö voisi olla vapaaehtoista, jos haluaa polttimoita purnuttaa, mutta valottomuudesta ei rangaistaisi.


    • Semi-Matic

      Itse olen asentanut autooni huomiovalot, jotka kuluttavat polttoainetta vähemmän kuin ajovalot. Niiden pitäisi kuulua joka auton vakiovarusteisiin. Ne eivät tuhlaa energiaa tien valaisemiseen turhaan, vaan pelkästään näkyvät vastaantulijoille.
      Päivävaloista on ehdottomasti hyötyä. Niiden perusteella erottaa liikkeellä olevan auton pysäköidystä. Myös metsän varjosta vastaan tuleva auto näkyy vaikka itse katsoisi aurinkoisesta paikasta. Tästä on kuvakin Hellan sivuilla.

    • kyllä sitä voi säästää muus...

      Jos se niin paljon pelottaa pari desiä sadalle kilometrille niin ottakaa laturi pois autostanne ja ladatkaa akku aina kotona. Ja jättäkää radion kuuntelu, irrottakaa hälytin/keskuslukituksen sulakkeet ja vielä sisävalotkin niin ei kulu virtaa.

      Näin talvella valkea auto ei penkastakaan välttämättä erotu jos sillä ei oo valot päällä, kerran meinannu kylkeen tullu jo semmonen kun autoa ei yksinkertaisesti nähnyt kun sillä ei ollu valoja, sattu vielä aurinkokin jonkin verran olemaan tekijänä mutta valot päällä näkemisen todennäköisyys kasvaa huimasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1970
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 45
      1145
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe