Gorillaz Feel Good Inc. - El Manana

Sanoma

En tiedä onko näistä musavideoista paljoo täällä juteltu, mutta kun itse kattelin tossa ton jälkimmäisen, tunteet ja tietynlainen sanoma roihahti.

Aivan loistavia musiikkivideoita molemmat, niin musiikin, kuin myös juonen ideoinnin ja toteutuksen kannsa. "Feel Good Inc."ssä majakkasaari ja sen tyttö antaa toivon pilkkeen teknologianriippuvuuden keskelle, joka "El Manana"ssa saatetaan traagiseen loppuunsa. Tämmönen "taiteilija" kun itsekkin oon, on mulle helppoa ymmärtää kuvan joku monista sanomista, mikäli siinä semmoinen on.

Sitten vähän omaa ajatteluani videoista, kannattaa tosin ekana käydä kattomassa videot http://www.gorillaz.com ja sieltä "cinema".

[Feel Good Inc.]----------------------------------
Tässä videossa kuvataan selvästikki nykypäivää/tulevaisuutta, teknologiariippuvuuden tuomaa "hyvää oloa", mutta liioitellussa määrässä, minkä takia se alkaa tuntua jo vankeudelta, koska ei tarvitse tehdä mitään, tulee laiskaksi ja lopulta kyllästyy siihenkin. Tarunomainen tuulimyllysaari luo vapauden, luonnon oman rauhan tuntua ja kauneutta, josta teknologian keskellä kasvaneet ihmiset eivät voi kuin uneksia. Kun saari ja torni kohtaavat, vapauden ja vankeuden voi aistia ilmassa. Feel Good Inc. hallituskin huomasi sen ja lähetti kaksi kopteria saaren perään(huomaa kaksi kopteria saaren perässä musavideon ajan).

[El manana]---------------------------------------
Tässä jaksossa keskitytään enemmän tuulimyllysaareen ja tyttöön, joka huoletonta elämäänsä siellä eli. Kunnes nämä edellisen videon kaksi kopteria ennättää saaren ylle. Asiasta hämmentyneen tytön käsitys saaren ainiaasta rauhasta repeää hetkellä, kun kopterit avaavat tulen saarelle. Vaikkakin kauhun sekoittamana, tyttö ennättää suojaan majakkaan, mutta turhaan, koska koptereiden tavoitteena ilmeisestikkin on tiputtaa koko saari. Hetkessä rauhan idyli oli tuulimyllyä myöten tulen peitossa ja valmiina tippumaan. Loivasta syöksymiskaaresta jyrkkään, saari putoaa maahan, koptereiden loppusilauksen saattelemana. Tytön, vapauden ja rauhan loppu.

Murhenäytelmä on niin hyvin toteutettu/ohjattu, ettei sitä pysty katsomaan tuntematta mitään.
-------------------------------------------------

En oo mikään fanaatikko tai mitään, ja huomenna tää juttu on varmaan jo jossain foorumin pohjalla, mut on hienoa löytää videon sanoma, varsinkin kun se horjuttaa tunnetta ja koskettaa sisältä. Aattelin vain kokeilla onko muita näin ajattelevia täällä.

4

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blueamerican

      Moi, mielenkiintoista juttua. Tuu jatkamaan hei keskustelua Gorillazin omaan suomenkieliseen foorumiin! Sieltä löytyy iso pino samanmielisiä joita analyysisi kiinnostaa varmasti :) http://www.gorillaz.fi/foorumi/

    • -------------

      On yksi parhaimmista videoista jonka olen nähnyt. Visuaaliset tehosteet aivan huippuluokkaa ja tunteet nousee pintaan. Video on traagista katsottavaa ja ihmettelinkin miten tuota voi näyttää MTV:llä päiväsaikaan, vaikka piirretty onkin. :-/

    • --------------
    • GorillazRock

      On se kyllä niin kaunista katsottavaa.. :)
      Noodle on ehdottomasti suosikkini kaikista Gorillazin hahmoista,
      mutta (Luojan kiitos) se ei kuollut El Mananassa. Kattokaas tämä:
      http://www.youtube.com/watch?v=xGPp4f3-U34

      Ja Feel Good inc, on myös ihan mahtava! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe