Syön 2suuntaiseen lamictaalia 200mg päivässä. ja alkoholikin maistuu aina välillä. Mulla on tullut kahdella viime kerran kun olen kuppia ottanut että tulen vainoharhaiseksi.Ja en muista mitä olen tehnyt pari minuuttia sitten. aamulla kuitenkin muista asiat mitä tapahtui mutta olen silti sitä mieltä etten tehnyt sitä mitä minun väitettiin tekeväni... Kuvittelen että minut halutaan laittaa sairaalaan. että kaikki ovat mukana juonessa. onko tämä normaalia lamictalia nauttiessa alkoholin kanssa?
lamictal ja alkoholi
8
12948
Vastaukset
- NORMAALIA !!!
Johtunee alkoholista tuo vainoharhaisuus. Tai sitten mielenterveydellisestä sairaudesta. Veikkaisin kuitenkin että alkoholista. Ei kannata käyttää alkoholia jos on mielialalääkitys. Eikä muutenkaan, ainakaan paljoa. Alkoholi tosiaan voi aiheuttaa vainoharhaisuutta, ainakin runsaasti käytettynä. Lamictalin ja sen yhteisvaikutuksesta oireiden en usko johtuvan, mutta muita haitallisia vaikutuksia niiden yhteiskäytöllä voi kyllä olla. Lähinnä varmaan fyysisiä kuitenkin. Toisaalta, jos on mielialasairaus, niin ei runsas alkoholin käyttö ainakaan paranna sitä, pikemminkin päinvastoin... Ehkä voisit käydä lääkärissä? Luulen että sinulla on jonkin asteinen alkoholi-ongelma (pyydän anteeksi mikäli olen väärässä!) Mieleen tulee myös sellainen vaihtoehto, että kaksisuuntaisen lisäksi sinulla voisi olla jokin muukin mielenterveydellinen häiriö, johon nimenomaan kuuluisi olennaisena oireena tuo mainitsemasi vainoharhaisuus (on olemassa esim. sellaisia persoonallisuushäiriöitä diagnoosina). En ole mikään asiantuntija, enkä moralisoija, mutta koeta vähentää kuppia, keskity kaksisuuntaisen hoitoon. Se ei oikein onnistu jos käyttää alkoholia samanaikaisesti. Enkä toisaalta kyllä suosittele alkoholia sairauden hoitoon, vaan mieluummin sitä Lamictalia. Jätä siis viina pois ja syö lääkkeitä. Olo on takuulla parempi, ainakin jossain määrin, siinä tapauksessa. Pää menee sekaisin jo pelkästään viinasta, saati sitten kun vielä lääkkeitä on mukana. Ja kun on taustalla noinkin vakava sairaus kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin ei hyvää seuraa. Voit parantaa elämän laatuasi jos haluat. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! Tiesitkö muuten että alkoholia ei muutenkaan suositella henkilöille jotka sairastavat kaksisuuntaista?
- Hullutellaankoyhdessä
Ei kysymys ole siitä, etteikö tietäisi alkoholin haittavaikutuksista tässä sairaudessa. "Ole ottamatta" kehoitukset kaikuvat kuuroille korville. Asiaa voisi verrata siten, että sanot tupaiksijalle "älä polta!". Kaksisuuntaisuuden ja alkoholin käytön ongelmat ovat syvemmällä. Kaksisuuntaisuudessa masennus on kokonaisvaltaista. Sitä ihanaa maniaa haluaa maanitella esiin alkoholilla. Hetkellisesti se voi jopa onnistua joillain, mutta tuloksena on entistä syvempi masennus. Alkoholi voi olla kaksisuuntaisella hyvä trippi, jonka jälkiseuraus on pelkkää kuraa.
Alkoholin käyttö maniavaiheessa taas lisää aivan jo entuudestaan mahtavaa fiilistä. Kaikkien kanssa voi tulla toimeen, olet enemmän kuin tiesitkään! Kuinka sitä ihanuutta voisi olla juhlistamatta! Samalla voi vaan palaa parisuhteet ja paljon muutakin, koska minä minä ja minä... Mania tai hypomania tuntuu samalla siunauksella ja myöhemmin ajateltuna kiroukselta.
Hoitokeino tähän ei ole hyvää tarkoittava "älä ota kuppia" vaan pitkään kestävä hoitosuhde ammattilaisten kanssa. Ehkä välttämätöntä (pikku paradoksi😉)kaksisuuntaisessa on lääkehoito sairauden fysiologisista syistä johtuen. - Hullutellaankoyhdessä
Hullutellaankoyhdessä kirjoitti:
Ei kysymys ole siitä, etteikö tietäisi alkoholin haittavaikutuksista tässä sairaudessa. "Ole ottamatta" kehoitukset kaikuvat kuuroille korville. Asiaa voisi verrata siten, että sanot tupaiksijalle "älä polta!". Kaksisuuntaisuuden ja alkoholin käytön ongelmat ovat syvemmällä. Kaksisuuntaisuudessa masennus on kokonaisvaltaista. Sitä ihanaa maniaa haluaa maanitella esiin alkoholilla. Hetkellisesti se voi jopa onnistua joillain, mutta tuloksena on entistä syvempi masennus. Alkoholi voi olla kaksisuuntaisella hyvä trippi, jonka jälkiseuraus on pelkkää kuraa.
Alkoholin käyttö maniavaiheessa taas lisää aivan jo entuudestaan mahtavaa fiilistä. Kaikkien kanssa voi tulla toimeen, olet enemmän kuin tiesitkään! Kuinka sitä ihanuutta voisi olla juhlistamatta! Samalla voi vaan palaa parisuhteet ja paljon muutakin, koska minä minä ja minä... Mania tai hypomania tuntuu samalla siunauksella ja myöhemmin ajateltuna kiroukselta.
Hoitokeino tähän ei ole hyvää tarkoittava "älä ota kuppia" vaan pitkään kestävä hoitosuhde ammattilaisten kanssa. Ehkä välttämätöntä (pikku paradoksi😉)kaksisuuntaisessa on lääkehoito sairauden fysiologisista syistä johtuen.Tarkennus: Tämä kirjoitukseni koskee enemmänkin kakkostyypin bipoja
- Faktaa kehiin!
Faktaa: Lamictal reagoi alkoholin kanssa yleensä kyseisen lääkkeen tehoa alentavasti. Edelliselle kirjoittajalle: Kaksisuuntaiseen kuuluu vainoharhaisuus varsin usein; oli sitten kyse mistä tunnetilan ylimenemisestä tahansa. Moinen reaktiivisuus on myöskin yksilöllistä. Persoonallisuushäiriöissä vainoharhaisuutta ei todellakaan ole, vaan taustalla on aina jokin toinen psyyk.häiriö, tässä tapauksessa varmasti tuo kaksisuuntaisuus riittää. Kyseisessä sairaudessa ei pelkästään ole depressio/mania-vaiheita vaan kaikkea siltä väliltä ja eri tasolla. Alkoholi siis vähentää lamin tehoja: seurauksena kaksisuntaisen mielialahäiriön paheneminen.
- Anonyymi
Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön todellakin voi liittyä vainoharhaisuus ja jopa ajoittainen psykoottisuus. Epävakaa persoonallisuus ja kaksisuuntainen myös muistuttavat paljon toisiaan. Sitten on ihan psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriökin olemassa.
- Anonyymi
Miten niin persoonallisuus häiriöissä ei ole vainoharhaisuutta? Niissähän sitä juuri ilmenee monesti esim epävakaa ja paranoidinen persoonallisuus jne? Oliko vähän source trust me bro. Miksi jaat netissä väärää infoa?
- Skitsoo
Oo hiljaa neuropatti dorka.
- Anonyymi
Mä olen käyttänyt samaan aikaan alkoa ja Lamictalia eikä ole tullut minkäänlaisia oireita, siis ei mitään ns. outoa. Eli veikkaan että harhat ja vainoharhat eivät johdu kyseisestä lääkkeestä tai mahdollisesta yhteisvaikutuksesta. Aloittaja ei maininnut käyttääkö mahdollisesti jotain muita lääkkeitä Lamictalin lisäksi. Ja jo pelkkä alkoholikin saattaa saada harhaisia juttuja aikaiseksi. Toki jokaisen elimistö reagoi lääkkeisiin eri tavalla, ei voi sanoa tuleeko tai eikö tule samoja juttuja kuin jollekkin muulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1415793
- 725276
- 994335
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753710Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603358- 442970
- 152337
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582089- 461985
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381753