Opiskelijavaihto

Nappi

Moikka!
Olen hakemassa vaihtopaikkaa Euroopasta tulevana talvena, eli lähden ehkä vaihtoon tammikuussa 2008. Eli siis pitkä matka vielä kuljettavana. Olisinkin kysynyt teiltä, että miten teidän parisuhteet ovat kestäneet esim. sen 5 kuukautta, jonka olette asuneet muualla?

Haluan ehdottomasti lähteä vaihtoon, mutta en ole lähdössä vaihtoon sen takia, että saisin ihastua/rakastua muihin miehiin vaan sen kielen ja kokemuksen kannalta. Poikaystäväni ymmärtää tämän ja tukee aikomustani. Toki poikaystävälläni olisi mahdollisuus käydä kylässä muutaman kerran vaihtoaikanani ja on kaikki meset ja skypet keksitty.

Mulla on vaan jotenkin sellanen olo, että pelkää uhraavani suhteeni sen eteen, että haluan vaihtoon. Tosin kaukosuhteessa elämäminen ei tule sinänsä yllätyksenä, että ollaan jo vuosi eletty eri paikkakunnilla intin tähden.

Kokemuksia ja järkeviä mielipiteitä? Kiitos.:)

16

2283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö27

vuoden vaihdossa, ja hyvinkin kestimme sen poikaystäväni kanssa. Soittelimme kyllä joka päivä. Nyt olemme kihloissa! Ikää nyt 27v. Sillon 22-23v. Jos rakastat toista niin tuollainen 5 kk EI OLE YHTÄÄN MITÄÄN. Voin sanoa, että kannattaisi olla pidempään. Jos 5 kk lähdet, niin se on TOSI nopeasti menevä aika....Kun olet juuri asettunut, onkin aika pakata kamat ja lähteä vex!

• jalat vie maailmalle

Olen itse lähdössä pian vuodeksi ulkomaille. Kotiin on jäämässä kihlattu. Minulla on vähän samanlainen ajatus tuosta suhteen uhraamisesta. Pieni ajatus kytee, että jos parisuhde kaatuukin tähän ja se on silloin minun vikani, koska minähän sen valinnan tein. Toisaalta tiedän myös, että tämä rakkaus kestää. On jo kestänyt pitkiä aikoja erossa työn ja muun takia. Mutta nyt kyseessä on pisin yksittäinen aika, jonka joudumme erillämme viettämään.
      Mieheni ihmettelee kovasti tätä ennakkoon murehtivaa luonnettani. Tiedän itsekin, että on hölmöä murehita etukäteen, joten yritän tässä koota itseni. Elämä osaa kuitenkin aina yllättää. Onnea!

• ZinaZ

Itse olin viime kesänä Saksassa 4kk, ja tavallaan se aika tuli vietettyä kaukosuhteessa. Oikeasti erosimme poikaystäväni kanssa lähtiessäni, ihan siitä syystä, että suhdetta oli takana vasta pari kuukautta, eikä kumpikaan oikein uskonut että se kestäisi yli kesän. Jatkoimme kuitenkin yhteydenpitoa, näimme, kun kävin puolessa välissä Suomessa ja palasimme yhteen kun tulin takaisin Suomeen. Kummallakin oli siis periaatteessa vapaus tehdä tuona aikana mitä haluaa, mutta ihan hyvin oltaisiin voitu pysyä kunnolla yhdessäkin. Jos siis suhdetta on takana jo kauemmin ja vaihdon aikana on mahdollista nähdä edes jonkun kerran, en yhtään epäile, etteikö suhde voisi kestää :) Minulle ja poikaystävälleni tuli kuitenkin jo syksyllä lopullinen ero, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä tuon pidemmän erilläänolon kanssa...

• vaihdossa

on tullut nyt oltua yksi lukukausi, toinen on meneillään. Ei ole ollut ongelmia poikaystävän kanssa. Päivittäin jutellaan parisen tuntia skypessä, ja käyn kotona olemassa viikon tai pari parin kuukauden välein. Muutetaan yhteen kun palaan Suomeen.

Kun saat paikalliset hakupaperit, kirjoita asuntohakemukseen, että haluat huoneen/asunnon, jossa on nettiyhteys. Se ei ole mikään itsestäänselvyys täällä suuressa maailmassa, ja erossa eläminen on omasta mielestäni mahdollista ainoastaan, jos voi puhella rakkaan kanssa joka päivä.

• tessa

Mulle on tulossa myös syksyllä eteen samanlainen tilanne. Olen lähdössä puoleksi vuodeksi vaihtoon ja mietin miten kestetään se aika. Suunnitelmissa on tulla käymään suomessa kerran tai pari ja sama toisin päin. Olen koittanut ajatella että jos kestetään, kestetään ihan mitä vain, mutta jos ero tulee se on mun syy jollain lailla. Olen pohtinut olenko tyhmä kun lähden, mutta jollain lailla mun pakko lähteä.

• ....

Tuollainen vaihto-operaatio on seikkailua, josta kolmannes menee jo pelkkään totutteluun ja koti-ikävässä riutumiseen. Oma suhteeni alkoi hiipua vasta kahden vuoden erillä olemisen jälkeen.
        Tsemppiä!

• HHH

tilanne on minulla ja poikaystävälläni edessä vuoden päästä keväällä kun kulta lähtee 5kk vaihtoon keski-Eurooppaan. Vaikka ei pitäisi etukäteen murehtia ja miettiä pahinta niin välillä sellaiset ajatukset hiipii väkisinkin mieleen..

Moni on sanonut, että jos suhde kestää vaihdon niin se kestää melkein mitä tahansa. Ehkä vaihto täytyy ajatella eräänlaisena "kulmakivenä" suhteessa, vaihdon jälkeenhän voi sitten alkaa suunnittelemaan kaikkea kivaa yhteiseen tulevaisuuteen :) Onneksi yhteydenpito on nykyään helppoa mesen, skypen yms avulla. Eniten minua pelottaa se, että vaihdon aikana erkaantuu toisistaan kun molemmilla on "omat" elämät ja varsinkin kun aika ennen vaihtoa on viettetty tosi tiiviisti yhdessä.

Aikahan se näyttää miten vaihtoaika sujuu! :) Helpompi sun on nyt lähteä vaihtoon kun joskus myöhemmin kun kenties on suunnitelmissa hankkia lapsia tms.Tsemppiä!

• Nappi

Joo.. kiitokset kaikille viesteistä. Kyllä mä uskon että tää suhde kestää, jos niin on tarkotettu. Viimenen vuosi on mennyt kaukosuhteessa, kuitenkin samassa maassa, mutta kuitenkin.
        Jaksamista kaikille muillekin samassa tilanteessa ole oleville! Keskustelkaa aiheesta ja sopikaa valmiiksi pelisäännöt niin ei tule epäselvyyksi.

Nyt takasin Rakkaan syliin.:)

• Mädi

7 vuotta ollaan oltu yhdessä nykyisen avovaimon kanssa.
      Itse olen ollut kolme kertaa ulkomailla, kerran 8kk ja kaks kertaa 5 kk:tta. Jä tämän lisäksi vielä nainen on ollut kerran 6 kk:tta.

Yhdessä ollaan vielä.Totta kai ongelmia tuli välillä,mutta kyllä niistä selviää,jos molemmat haluaa.

Nuorille tämä on vain hyvä asia olla erossa vähän aikaa.Saa elää omaa elämää,eikä ole täysin sitoutunut toiseen. En tarkoita siis,että voi olla muita suhteita,vaan että voi olla yksin ja hankkia niitä omia kokemuksia.

SUOSITTELEN!!

• murkina

vaihdossa vuosi, ja rakastuin toiseen. Näinkin voi käydä. Olen edelleen vaihdossa, sydän repeää kun pitää palata takaisin, ja jättää rakas tänne.

• pelkuri

että mitä jos siellä sitten ihastuuki toiseen..kun oon vähän sellanen iahstuja luonne, et mun ei pitäis lähtee kotoota minnekään jos haluun pitää parisuhteeni =) se vois tietty olla lähinnä semmonen testi itelleen, että kestääkö olla ilman vieraissa käyntiä..

• ihastu..
        pelkuri kirjoitti:

että mitä jos siellä sitten ihastuuki toiseen..kun oon vähän sellanen iahstuja luonne, et mun ei pitäis lähtee kotoota minnekään jos haluun pitää parisuhteeni =) se vois tietty olla lähinnä semmonen testi itelleen, että kestääkö olla ilman vieraissa käyntiä..

toiseen jos rakastaa kumppania. Sellaset ihastuu, jotka ei rakasta kumppaniaan tarpeeksi, tai jokin muu asia MÄTTÄÄ. Eli jos ihastut, ei oma suhteesi ollut alunperinkään hääppöinen. nim. kokemusta vuoden vaihdosta englannissa.

• Hennah

Hei!
      Itse olen ollut kaksi kertaa vaidossa ja nykyään opiskelen kokonaan ulkomaalaisessa yliopistossa.
      Milestäni sinun ei kannata turhaan uhrata voimiasi mietiskelyyn. Asiat tulevat jos ovat tullakseen, suhteet myös pysyvät jos on niin tarkoitettu. Itse olin suunnitellut että kaikki menee hyvin ja jatkamme elämäämme normaalisti kun palaan reissusta. Valitettavsti/onneksi jonkun ajan päästä muutostani ulkomaille kuitenkin ymmärsin kuinka erilaisia olemme ja halusin erota. Aina ei tarvita mitään kolmansia osapuolia näkemään asioiden oikee laitaa, välillä pieni välimatka vaan auttaa näkemään asiat laajemmin. Parisuhteenne kestää jos on sen arvoinen! Onnea yritykseen!

• Vihainen85

Herätelläänpä vanhaa ketjua hieman. Kumppanini oli vaihdossa ulkomailla 3kk 7 vuotta sitten. Olimme olleet jo useita vuosia teinistä saakka kimpassa.Itse kävin kerran kyseisenä aikana paikan päällä. Kaikki meni hyvin ja parisuhde jatkui vaihdon jälkeen. Olen aina ollut tosi ylpeä että parisuhteemme kesti tuon ajan ja muistellut sitä hyvällä.

Kunnes. Sain tänä kesänä tietää, että lähes heti lähtöni jälkeen kumppanillani oli ollut vajaan kuukauden kestänyt intiimi suhde toiseen opiskelijaan, johon ihastui ja harkitsi jopa minun jättämistäni. Nyt liitto kriisissä. Että sellaisia kokemuksia mulla on opiskelija vaihdosta. Hieman vaihtui mielipide.

• annappaolla

Mitä noita vanhoja muistelet. Hän on sun kanssa ollut koko vaihdon jälkeisen ajan. Ei jättänyt sua toisen takia. Anna olla. Ihan turhaa draamaa kehität jos teillä muuten menee hyvin parisuhteessa.

• Vihanen85

Osittain totta tuokin. Asiat ei aina vaan oo niin mustavalkoisia, ku niitten haluaisi olevan. Vituttaahan se silti. Suhde paljastu hiukan huonoon aikaan parisuhteen kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe